اسکراب کردن پوست چقدر مهم است؟

اسکراب کردن پوست یکی از مهمترین ارکان روال مراقبت از پوست است. اما برای بسیاری از افراد، اسکراب کردن پوست هنوز کمی معما است و دقیقا نمی دانند که چیست و چه تاثیراتی دارد. اسکراب کردن پوست برای لایه بالایی پوست که اپیدرم نام دارد بسیاری مفید می باشد. سلول های جدید در پایین اپیدرم تولید می شوند و جای خود را به سلول های موجود سمت بالا می دهند و در نهایت بعد از مدتی از بین میروند که به آنها سلول های مرده گفته می شود و اینجاست که باید به دنبال اسکراب کردن پوست. باشیم

سلول های مرده هیچ فایده ای برای پوست ندارند و پوست را تیره و دچار لک می کنند و به عنوان سد بین پوست و محیط اطراف عمل می کنند که تنها جلوی نفس کشیدن پوست را می گیرند. با کنار زدن سلول های مرده می توان شاهد یک پوست شاداب و لطیف بود. زمانی که صحبت از اسکراب کردن پوست به میان می آید سوالاتی مثل موارد زیر به وجود می آید:

  • اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند؟
  • فواید اسکراب صورت چیست؟
  • انواع اسکراب خانگی برای پوست معمولی کدامند؟
  • طرز استفاده از اسکراب صورت به چه شکلی است؟
  • اسکراب بدن چیست؟
  • آیا اسکراب خانگی برای پوست خشک مضر است؟
  • اسکراب خانگی برای پوست چرب چه مزایایی دارد؟
  • تفاوت اسکراب صورت و اسکراب بدن چیست؟
اسکراب کردن پوست
اسکراب کردن پوست

اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند؟

همانطور که اشاره شد پوست ما به طور مداوم روزانه با مواد تحریک کننده بسیاری روبرو می شود. از تجمع سلول های مرده پوست، باقیمانده چربی های اضافی (سبوم)، تغییر آب و هوا و حتی استرس از اصلی ترین عوامل در برابر مشکلات طبیعی پوست هستند. روش اصلی برای بازیابی درخشش طبیعی پوست از طریق لایه برداری است و باید بدانیم که اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند تا تاثیر مثبت داشته باشد. روش های لایه برداری، نحوه استفاده از اسکراب بدن و این که چند بار باید از اسکراب استفاده کنید تا به بهترین نتیجه دست یابیم را در این مقاله برای شما آورده ایم.

هر نوع پوستی هم که داشته باشید به اسکراب کردن پوست نیاز دارید، سوال اصلی این است که در واقع اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند؟ و چه مدت طول می کشد تا نتیجه را ببینیم؟ باید در خصوص سوال دوم شما بگوییم که این واقعا به نوع لایه بردار شما بستگی دارد. برای لایه بردارهای ملایم مانند PHA زمان بیشتری برای دیدن نتایج لازم است، اما اسکراب کردن پوست به صورت دستی، نتیجه سریع تری دارد. از آنجایی که اسکراب کردن پوست به دسته های مختلفی تقسیم می شود مدت زمان آن می تواند متفاوت باشد به طور تقریبی مدت زمان اسکراب بین ۳ تا ۵ دقیقه می باشد.

اسکراب صورت

اسکراب صورت از بارزترین اسکراب های پرطرفدار در بین خانم ها و آقایان است که می توان با توجه به نوع پوست خود اسکراب صورت ایده آلی را تهیه کرد. اما اسکراب صورت چه تاثیراتی دارد؟ اولین و مهمترین مزیت استفاده در واقع از بین بردن سلول های مرده است که بارها به آن اشاره کردیم. اما یکی دیگر از خصوصیت استفاده از اسکراب این است که از موهای زائدی که هنوز رشد نکرده اند جلوگیری می کند.اگر از اسکراب قهوه و جوش شیرین استفاده کنید بعد از یک دوره زمانی خاص شاهد خواهید بود که نه تنها رشد آنها کم شده است بلکه پوست شفاف، شاداب، جوان و یکدست شده است.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید ۷ محصول با کیفیت بالا از برند بابلیس

پوست بسیار صاف و یکدست

اسکراب کردن پوست برای از بین بردن سلول های خشک و مرده، شادابی پوست، روشن و بسیار نرم و لطیف شدن آن از تاثیرات بعد از استفاده اسکراب کردن پوست می باشد. همیشه به دنبال موادی باشید که به دلیل فواید آن را می شناسید و می دانید که برای پوستتان مناسب هستند زیرا در این صورت است که شما می توانید بعد از اسکراب کردن پوست شاهد نتایج فوق العاده باشید. برای مثال اسکراب قند برای لایه برداری پوست یا سایر منابع طبیعی اسید گلیکولیک به عنوان یک اسکراب و لایه بردار ملایم برای پوست شناخته شده اند که تحریکاتی به همراه ندارند.

آرنج و زانوها، قوزک پا، قسمت های مختلفی از بدن را می توان به راحتی با یک اسکراب عالی لایه برداری کرد و شاهد تاثیرات فوق العاده آن بود که بیشترین تاثیر را روی صاف و یکدست کردن پوست دارند. البته آرنج و زانو به طور معمول از سخت ترین قسمت های بدن هستند که با اسکراب کردن پوست بتوان آنها را صاف و یکدست کرد پس با چند بار استفاده مداوم منتظر معجزه نباشید زیرا به زمان بیشتری احتیاج دارد.

اسکراب کردن پوست
اسکراب کردن پوست

تقویت کننده و مرطوب کننده

علل اصلی تقویت، آبرسانی و مرطوب کنندگی به این دلیل است که اسکراب بدن توسط لایه بردارها سلول های مات و مرده را از روی سطح پوست بدن پاک می کنند و به پوست اجازه می دهند تا مواد مفید به قسمت های مورد نظر تزریق شود.

اسکراب کردن پوست به عنوان یک لایه بردار می تواند چیزی فراتر از آن باشد و علاوه بر این، به درمان آکنه نیز کمک زیادی کند، زیرا بسیاری از اسکراب های پوست حاوی موادی هستند که با به حداقل رساندن منافذ، از مشکلات پوست بدن جلوگیری می کنند. به طور کلی، اسکراب کردن پوست به عنوان لایه بردار و تقویت کننده برای به حداکثر رساندن مشکلات تاثیری بسزا دارد.

نحوه اسکراب کردن پوست

سوال بعدی این است که چگونه لایه برداری کنیم؟ اسکراب کردن پوست یک کار بسیار ساده است که می توانید به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید و هر چند روز یکبار آن را تکرار کنید. نحوه اسکراب کردن پوست در بین انواع اسکراب پوست صورت و بدن یکسان است و با چند ماده مورد نیاز پوست می توان آن را روی قسمت مورد نظر زد و به آرامی آن را به شکل دورانی طی یک مدت زمان خاص ماساژ داد. در عین حالی که این روش بسیار ساده است باید باید از نکات زیر در مورد نحوه لایه برداری مناسب برای جلوگیری از هرگونه عارضه جویا باشید:

اسکراب کردن پوست در خانه
اسکراب کردن پوست در خانه

پوست را فشار ندهید

هنگام استفاده از اسکراب کردن پوست برای لایه برداری نباید فشار زیادی وارد کنید، برخی بر این باورند که هر چه به پوست فشار بیشتری وارد کنند منافذ بهتر پاک می شوند و لایه برداری بهتر صورت می گیرد! این یک تصور کاملا غلط است با این روش نه تنها به پوست کمک نکرده اید بلکه باعث آسیب رساندن به آن می شوید، فشار بیشتر باعث از بین بردن بافت سالم پوست می شود. قبل از اسکراب کردن پوست، سعی کنید پوست خود را از قبل با آب ولرم نرم کنید. این کار پوست را برای لایه برداری کردن بهتر آماده می کند.

مهمترین قسمت تست اسکراب

اسکراب کردن پوست راحت است به شرطی که قبل از آن حتما حتما آن را تست کنید تا با مشکلی روبرو نشوید. قبلا اشاره شد که نحوه لایه برداری برای افراد مختلف بسته به نوع پوست و میزان حساسیت آنها دارد. اگر پوست حساسی دارید، قبل از هر چیز اسکراب را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید تا ببینید واکنش پوستتان چطور است اگر حساسیت خاصی نشان داده نشد می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. یکی از مهمترین مزایای اسکراب کردن پوست این است که می توانید طیف وسیعی از موادی را روی پوست امتحان کنید و از تمام مزایای آنها بهره مند شوید.

فواید اسکراب صورت

فواید اسکراب صورت دقیقا همان چیزی است که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم! پوست مداوم در حالت گردش مداوم است. با گذشت زمان روند تولید لایه پوست زیرین کند می شود و در نتیجه باعث تجمع سلول های مرده در سطح پوست می شود. هدف تمام لایه بردارها حذف سلول های مرده پوست و تشویق به تولید سلول های سالم و جدید است. از فواید اسکراب صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش گردش خون موثر و گردش سلول های پوستی : گردش خون بهبود یافته و تحریک سطح پوست می تواند جریان خون را تقویت کند، که به نوبه خود در درخشش سالم تر پوست موثر است.
  • از بین بردن سلول های مرده از سطح پوست
  • صاف و لطیف کردن پوست زبر و خشک
  • بیرون کشیدن ناخالصی ها از عمق پوست

البته فواید اسکراب صورت بیشتر از چیزی است که تصور می کنید که با چند بار استفاده مداوم می توانید پی به مزایای آن ببرید و تغییرات اساسی را روی پوست خود ببینید. اسکراب کردن پوست و نوع آن را با توجه به پوست خود باید بشناسید.

آموزش اسکراب کردن پوست
آموزش اسکراب کردن پوست

انواع اسکراب خانگی برای پوست معمولی

اگر پوست هیچ مشکلی نداشته باشد به راحتی می توان از انواع اسکراب خانگی برای پوست معمولی استفاده کرد. لایه برداری دستی و استفاده از لایه برداری دیگر برای این نوع پوست بی خطر می باشد در هر صورت بهتر است که آن را تست کنید.

اسکراب خانگی توت فرنگی

یکی از انواع اسکراب خانگی برای پوست معمولی توت فرنگی است که ضد آکنه می باشد. با این اسکراب صورت ضد آکنه و در عین حال تسکین دهنده میوه ای، از جوش های پوستی پیشگیری و آنها را درمان می کنید. از این اسکراب می توانید برای روشن شدن پوست، شفاف سازی و کاهش باکتری های سطح پوست کمک کرد.

مواد اولیه:

  • ماست ساده
  • توت فرنگی له شده
  • بادام
  • سرکه سیب خام

روش تهیه:

همه مواد را با هم مخلوط کنید و مخلوط را به آرامی روی پوست قرار دهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند، و طی این مدت هر از گاهی آن را ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید.

چرا باید پوست را اسکراب کنیم
چرا باید پوست را اسکراب کنیم

درمان جوش سرسیاه با اسکراب لیمو ترش

اسکراب لیمو ترش یکی از انواع اسکراب خانگی برای پوست معمولی می باشد که می تواند در درمان جوش های سرسیاه موثر باشد و آنها را برای همیشه از روی پوست شما پاک کند. لیمو ترش دارای خواص ضد عفونی کننده است که به از بین بردن باکتری ها کمک می کند. همچنین برای کاهش سبوم و التهاب عالی است. به دلیل اسیدی بودن آن بهتر است به میزانی که برای اسکراب کردن پوست استفاده می کنید توجه کنید، مقدار زیاد لیمو ترش می تواند پوست را تحریک کند.

مواد لازم:

  • ½ قاشق چایخوری لیمو ترش
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک
  • ۱ قاشق چایخوری آب

طرز تهیه:

مواد را با هم خوب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و سپس آن را با حرکت دورانی روی پوست بمالید و به مدت دو تا سه دقیقه به آرامی اسکراب کردن پوست را ادامه دهید، مراقب باشید که زیاد روی پوست فشار ندهید و مدت زمان کوتاهی روی پوست بماند.

لایه برداری یا اسکراب کردن پوست به تنهایی به بزرگترین عضو بدن یعنی پوست کمک نمی کند! حرکات غلط بعد از لایه برداری صورت می تواند فواید اسکراب صورت و بدن را از بین ببرد. لایه برداری رطوبت پوست را از بین نمی برد، در واقع بدون استفاده از یک مرطوب کننده مناسب با گذشت زمان می تواند پوست را خشک و تحریک کند. بهتر است از گلیسیرین استفاده کنید که یک انتخاب ایده آل برای هر نوع پوستی می باشد. این ماده به قفل شدن رطوبت کمک می کند و پوست را نرم و لطیف می کند. انواع اسکراب خانگی برای پوست معمولی می توانند بسیار مفید واقع شوند به شرطی که شرایط بعد از آن را رعایت کنید.

مقاله پیشنهادی: از عصاره لیموی شیرین تا عصاره لیموی ترش برای سلامتی بدن

طرز استفاده از اسکراب صورت

طرز استفاده از اسکراب صورت بسیار راحت است و حتی اگر یک فرد مبتدی باشید به راحتی می توانید با ترکیب چند ماده یک اسکراب تهیه و از آن استفاده کنید. اما قبل از آن بهتر است بدانید که لایه برداری بیش از حد یکی از اشتباهات مراقبت از پوست می باشد. طرز استفاده از اسکراب صورت و تعداد دفعات لایه برداری سه بار در هفته باعث از بین رفتن بسیاری از مشکلات پوستی می شود.

طرز استفاده از اسکراب صورت به صورت کلی هفته ای یکبار استفاده از اسکراب بدن و به تدریج ۳ تا ۴ بار در هفته می توانید انجام دهید. اگر تازه شروع به اسکراب کردن پوست خود کرده اید و می دانید که پوست حساسی دارید بهتر است علاوه بر طرز استفاده از اسکراب صورت به مواد آن دقت کنید.

جلوگیری از جوش
جلوگیری از جوش

اسکراب بدن چیست؟

اسکراب بدن چیست و چه تفاوتی با سایر اسکراب ها دارد؟ اسکراب بدن یک روش درمانی محبوب برای بدن می باشد که اساسا برای هر قسمتی قابل استفاده است. پوست را لایه برداری و آبرسانی می کند و باعث صاف و نرم شدن آن می شود. اسکراب بدن از نظر فنی فقط ماساژ دادن نیست! اسکراب کردن بدن معمولا در یک اتاق مرطوب انجام می شود. این روش برای کل بدن صورت می گیرد که به راحتی می توانید در یک مدت زمان کوتاه کل بدن را لایه برداری کنید و پوستتان را یک حال اساسی دهید. علت اصلی تفاوت اسکراب بدن و صورت به نوع پوست برمیگردد. پوست صورت بسیار حساس تر از بدن است و به همین دلیل روش های اسکراب کردن پوست متفاوت است و می توان با یک تیر دو نشان زد و از یک اسکراب مناسب برای پوست صورت و بدن استفاده کرد.

اسکراب خانگی برای پوست خشک

لایه برداری برای پوست خشک یا پوسته پوسته بسیار مهم است. از هر نوع لایه برداری برای پوست خشک استفاده نکنید، زیرا روند خشک شدن می تواند منجر به مشکلات زیادی شود، AHA برای پوست های خشکی ضروری است و با توجه به آن می توانید نوع اسکراب خود را تعیین کنید. از طرفی گلیکولیک اسید به از بین بردن سلول های مرده نشسته روی سطح پوست خشک و ترغیب به گردش سالم پوست کمک شایانی می کند. بعد از استفاده از اسید گلیکولیک با SPF و مرطوب کننده می توانید شاهد تغییرات ویژه ای روی پوست خشک خود باشید. محصولات زیادی برای مراقبت از پوست و زیبایی پوست های خشک در بازار موجود است، اما هیچی بهتر از یک محصول اسکراب خانگی برای پوست خشک نیست، زیرا فاقد مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند. اسکراب خانگی برای پوست خشک عبارتند از:

قهوه اسکراب خانگی برای پوست خشک

محلول قهوه برای احیای مجدد انواع پوست الخصوص پوست های خشک مناسب است. برای خشکی پوست بسیار عالی عمل می کنند و به جرات می توان گفت که این ماسک ساده ترین اسکراب خانگی برای پوست خشک و بهترین نوع برای پوست می باشد. فقط کافیست چند دانه قهوه را خوب خرد کنید و ۱ قاشق غذاخوری آب اضافه و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و آن را با حرکت دورانی مالش دهید و ۴ تا ۶ دقیقه روی پوست اسکراب کنید و سپس آن را بشویید.

خرید انواع اسکراب صورت و بدن با کیفیت بالا و قیمت مناسب

کرم پاک کننده و شکر اسکراب خانگی برای پوست خشک

در درجه اول کمی آب ولرم به صورت بزنید و خوب آن را خشک کنید. ۱ قاشق غذاخوری کرم پاک کننده را در یک کاسه بریزید و ۲ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا یک اسکراب یکدست داشته باشد، حال مخلوط را روی صورت خود بمالید و آن را با حرکت دورانی مالش دهید. خطوط کوچک، لکه های خشک و کنار بینی را به راحتی می توانید درمان کنید، در نهایت آن را با آب سرد بشویید.

تعادل PH چرا مهم است
تعادل PH چرا مهم است

اسکراب خانگی برای پوست چرب 

پوست چرب به دلیل چرب بودنش ضخیم تر است که می توانید از اسکراب خانگی برای پوست چرب خود بهترین نتیجه را دریافت کنید؛ البته منکر این نیستیم که مراقبت از پوست چرب کار آسانی نیست! پیدا کردن اسکراب خانگی برای پوست چرب کار سختی است. چون پوست چرب مستعد جوش و آکنه است فواید لایه برداری منظم می تواند کمک قابل ملاحظه ای به آن بکند؛ اسکراب خانگی برای پوست چرب می تواند به جلوگیری از ترشح چربی بیش از حد پوست گرفته تا پوست بدون چربی و جوان تر شدن آن به افراد کمک کند. برخی از بهترین اسکراب خانگی برای پوست چرب شامل:

صورت خودتان را با یک شوینده مناسب بشویید با تعادل PH به جلوگیری از سست شدن پوست و از دست رفتن رطوبت پوست کمک می کنید. اما به این معنی نیست که در شستشو زیاده روی کنید! می توانید از محصولات ضد آکنه حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید زیرا می توانند در حل مشکلات پوست چرب دخیل باشند.

عسل

عسل از بهترین اسکراب خانگی برای پوست چرب، خشک و هر نوع پوست دیگری است که تنها با  2 تا ۳ قاشق چایخوری عسل خام می توانید یک اسکراب ساده اما مقوی را تهیه و استفاده کنید. قبل از هر چیز دست های خود را کاملا بشویید و با استفاده از نوک انگشتان، عسل را روی صورت خود ماساژ دهید. قبل از شستشو، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه بدید روی پوستتان بماند. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. عسل به عنوان نرم کننده طبیعی پوست را آبرسانی و نرم می کند و از ترشح روغن اضافی به طور طبیعی کم می کند. یکی از خواص مهم عسل ضد میکروبی بودن آن است که از بروز آکنه نیز جلوگیری می کند.

بلغور جو دوسر

تمامی اسکراب هایی که در این قسمت معرفی شدند برای انواع پوست مناسب هستند. بلغور جو دوسر نیز یکی از آنهاست. بلغور جو دوسر یک مانع قدرتمند برای محافظت از پوست در برابر اشعه های ماوراء بنفش است. این ماده یک مرطوب کننده و پاک کننده و ضد التهاب عالی می باشد. بلغور جو دوسر کنترل چربی بسیار موثر است و می تواند چربی را تنظیم کند.

مواد لازم:

  • ½ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر
  • آب

طرز تهیه بلغور جو دوسر آسیاب شده را با کمی آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظ شود، آن را روی تمام صورت خود بمالید و قبل از شستشو ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بزارید روی پوستتان بماند. هر از گاهی این اسکراب را تهیه و استفاده کنید. پیروی از هر یک از روش های درمانی فوق و رعایت نکات مهم به بهبود پوست با گذشت زمان کمک می کند. چربی این دسته از پوست ها را باید کنترل کرد، هر پوست مشکلات خاص خود را دارد و نمی توان گفت یک پوست هیچ مشکلی ندارد. با افزایش سن، آلودگی محیط و دیگر موارد داشتن یک پوست سالم آرزو است و تنها کاری که باید کرد از یک روال مراقبتی صحیح پیروی کرد.

منابع

vitals.lifehacker.com
healthline.com
lovebeautyandplanet.com
eminenceorganics.com
goodhousekeeping.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یازده + 16 =