خاصیت روغن آرگان امروزه موجب شده است تا مردمان آمازینگ محلی مراکش از این روغن برای درمان و کاهش ظاهر زخم ها و مشکلات روماتیسمی استفاده کنند، یکی از پرطرفدارترین و شناخته ترین محصولات زیبایی در بازار روغن آرگان است. خاصیت روغن آرگان به قدری زیاد است که هر چه از آن برای شما بگوییم کم است، از بارزترین فواید روغن آرگان برای پوست، مو و حتی ناخن است که می توان بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کرد و با استفاده مداوم شاهد نتایج بسیار عالی بود. شما از فواید روغن آرگان برای پوست چه می دانید؟ آیا با طرز استفاده روغن آرگان برای مو آشنا هستید؟ از خواص روغن آرگان برای لک صورت چه اطلاعات مفیدی در دست دارید؟

خاصیت روغن آرگان برای مو
خاصیت روغن آرگان برای مو

همه چیز درباره درخت آرگان

قرن هاست که به دلیل خاصیت روغن آرگان زنان برای پوست و موی خود از آن استفاده می کنند. روغن آرگان از مرزهای مراکش فراتر رفته و به دلیل خواص و کیفیت آرایشی امروزه مورد توجه عموم قرار گرفته است. با توجه به فواید روغن آرگان برای پوست مردم از آن به عنوان یک محافظ پوست از آب و هوای بسیار خشک استفاده می کردند و همچنان استفاده های متفاوتی از آن دارند.

زمانی که صنایع آرایشی و بهداشتی به فواید روغن آرگان برای پوست پی بردند، تصمیم بر وارد کردن خود روغن آرگان یا دانه های آن گرفتند تا خود تولید کننده اصلی این روغن معجزه آسا باشند. بسیاری از شرکت های ایرانی این دانه های کوچک را وارد و با بسته بندی شیک آنها را تولید و به دست مصرف کنندگان آن می رسانند.

درخت آرگان طی هزاران سال توانسته است با شرایط آب و هوایی خشک مراکش دوام بیاورد. ارتفاع هر درخت می تواند به ۱۰ متر برسد و عمر آنها تا ۲۰۰ سال تخمین زده شده است. جالب است بدانید که شب ها می تواند رطوبت جو را برای ذخیره آب جذب کند و به تدریج بخشی از آن را به زمین برگرداند و به ریشه های خود برساند. هنگامی که هوا در بدترین شرایط ممکن است، درخت آرگان برای جلوگیری از تبخیر و هر مشکل دیگری شروع به ریزش برگ ها می کند که با افزایش رطوبت در محیط روبرو خواهد شد و به بقای عمر درخت آرگان کمک شایانی می کند.

دانه های آرگان شبیه زیتون هستند با این تفاوت که کمی بزرگتر و گردتر به نظر می رسند. درون این میوه بادامی است که روغن آرگان را از آن استخراج می کنند. تولید روغن آرگان یک کار کاملا حرفه ای است و به افراد فوق حرفه ای نیاز دارد. در برخی از محصولات آرایشی، به دلیل فواید روغن آرگان برای پوست از آن استفاده های زیادی می شود.

فواید روغن آرگان برای پوست
فواید روغن آرگان برای پوست

فواید روغن آرگان برای پوست

فواید روغن آرگان برای پوست همه را مجذوب خود کرده است و امروزه بیشتر به عنوان یک مرطوب کننده استفاده می شود اما تاثیرات آن بیشتر از یک مرطوب کننده معمولی است. به همین دلیل است که اغلب در ترکیبات لوسیون ها، شامپوها و نرم کننده های مو کاربرد دارد. می توان آن را به صورت موضعی و یا حتی به صورت خوراکی با مکمل های روزانه مصرف کرد تا شاهد اثرات بهتری از آن باشید. یکی دیگر از علل فواید روغن آرگان برای پوست به دلیل فراوانی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی می باشد و می تواند به بهبود احتباس آب در پوست کمک کند.

بهتر است بدانید که روغن آرگان به دلیل وجود خواص درمانی همانند خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. که هر دو به کاهش علائم بیماری های مختلف التهابی پوستی مانند پسوریازیس و روزاسه کمک می کنند، سعی کنید برای نتیجه بهتر روغن آرگان اصل را مستقیما بر روی لکه های پوستی بزنید و آن را تا جذب شدن کامل ماساژ دهید. فرمولاسیون این روغن به گونه ای است که می توان به جرات گفت فواید روغن آرگان برای پوست های چرب، خشک، معمولی و … یکسان است و با استفاده به موقع از آن می توان سلامت پوست، مو و ناخن های خود را تضمین کرد.

خواص روغن آرگان برای لک صورت

خواص روغن آرگان برای لک صورت خانم های باردار، آفتاب سوختگی، لک حاصل از جوش و … باعث شده است که همه را متعجب کند. خواص روغن آرگان برای لک صورت، مو و دیگر موارد موجب شده است تا این روغن در بین خانم ها از محبوبیت خاصی برخوردار باشد، که از جمله مهمترین آنها مراقبت از مو و درمان لک های پوستی است. در سال های اخیر، روغن آرگان در لوازم آرایشی از جایگاه ویژه ای بهره مند شده، به طوری که دولت مراکش تلاش خود را برای افزایش سطح کشت نخلستان های درخت آرگان را بیشتر از قبل کرده است و  حتی این روغن را به نام طلای مایع می شناسند.

مقاله پیشنهادی: معرفی برند کیس بیوتی به همراه محصولات تولیدی این شرکت

بسیاری مدعی هستند که علاوه بر خواص روغن آرگان برای لک صورت می توان به درمان طیف وسیعی از بیماری های پوستی از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس، سوختگی و عفونت های پوستی اشاره کرد. غلظت بالای آنتی اکسیدان های اسید اولئیک و اسید لینولئیک در این روغن باعث شده است که با خنثی سازی، رادیکال های آزادی که به سلول های پوستی آسیب می رسانند و موجب پیری می شوند مقابله کنند .

درمان شوره سر توسط روغن آرگان

اگر پوست خشک و خارش دار دارید برای همیشه با آن خداحافظی کنید، استفاده از روغن آرگان به کاهش التهابات پوستی شما کمک می کند و می تواند استرس اکسیداتیو ناشی از شوره سر، عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان های بدن را تسکین دهد، این روند در درمان شوره سر بسیار موثر است.

خاصیت روغن آرگان به دلیل وجود ویتامین E است که به افزایش خاصیت ارتجاعی موها کمک می کند و باعث می شود پوست کمتر در معرض شکنندگی و موخوره قرار گیرد. علاوه بر این، به دلیل آنتی اکسیدانی بودن آن از مو در برابر اشعه ماوراء UV بنفش و رادیکال های آزاد محافظت می کند. فراموش نکنید که ویتامین E و اسیدهای چرب امگا موجود در روغن آرگان رطوبت را در ساقه های فرسوده یا آسیب دیده مو را حفظ می کنند.

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان هر دو خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ را دارد. این قابلیت برای کمک به درمان و پیشگیری از عفونت های پوستی باکتریایی و قارچی بسیار حائز اهمیت است.

فواید روغن آرگان برای پوست خشک
فواید روغن آرگان برای پوست خشک

خاصیت روغن آرگان

اگر دوستدار آن هستید که از خاصیت روغن آرگان بیشتر بدانید بهتر است به خواندن ادامه دهید، این روغن با تمام فوایدی که با خود به همراه دارد موجب شده است تا نظر بسیاری از افراد را به سمت خود بکشاند و امروزه از جایگاه ویژه ای برخوردار شود و بی دلیل نیست که به آن لقب مایع طلای را داده اند.

یکی از فواید روغن آرگان برای پوست این است که مرطوب کننده طبیعی پوست می باشد و با استفاده آن به جهت دریافت فواید روغن آرگان برای پوست و مو می توان ناخن ها را تقویت کرد. خاصیت روغن آرگان برای موها این است که کیفیت موها را بهبود می بخشد و آنها را مستحکم تر از قبل می کند. لیست برخی از مهمترین مواد مغذی که در نهایت منجر به شناخته شدن خاصیت روغن آرگان شده است را در زیر آورده ایم:

  1. آنتی اکسیدان موجود در آن دو برابر ویتامین E و روغن زیتون است.
  2. حاوی اسیدهای چرب ضروری و سالم امگا ۶ و امگا ۳
  3. بتا آمیرین از ترکیبات مهم این روغن که برای تحریک رشد سلول ها موثر است.
  4. بوتیروسپرمول ضد التهابی قدرتمند می باشد.
  5. لوپول، ضد عفونی کننده فوق العاده عالی است.

۱۲ خاصیت روغن آرگان و کاربردهای آن

به دلیل خاصیت روغن آرگان بیشتر به عنوان ماده افزودنی برای محصولات پوست و مو شناخته می شود، اما استفاده از آن فراتر از مواد آرایشی است. روغن آرگان دارای عطر و طعم شیرین و مغذی است که برای انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به عنوان یکی از کمیاب ترین روغن های آشپزی در جهان شناخته می شود. در ادامه سعی داریم به خاصیت روغن آرگان اشاره کنیم.

خرید محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست و مو حاوی روغن آرگان

روغن آرگان حاوی مواد مغذی ضروری است

روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. اکثر محتوای چربی روغن آرگان از اسید اولئیک و لینولئیک حاصل می شود. تقریبا ۲۹ تا ۳۶٪ محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا ۶ حاصل می شود، و این منبع خوبی از این ماده مغذی ضروری است.

اسید اولئیک، اگرچه ضروری نیست اما ۴۳ تا ۴۹٪ از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می دهد و به عنوان یک چربی بسیار سالم شناخته شده است. اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز یافت می شود، به دلیل تاثیر مثبت آن بر سلامت قلب مورد تایید بسیاری از اساتید و پزشکان است. علاوه بر این، روغن آرگان منبع غنی ویتامین E می باشد که برای سلامت پوست و مو ضروری می باشد.

فواید روغن آرگان برای پوست چرب
فواید روغن آرگان برای پوست چرب

دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است

ترکیبات فنلی مختلف موجود در روغن آرگان بیشتر عامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است. بارها تکرار شده است که روغن آرگان غنی از ویتامین E یا توکوفرول است، یک ویتامین محلول در چربی که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد عمل می کند. سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند CoQ10، ملاتونین و استرول های گیاهی نیز در ظرفیت آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

در تقویت و سلامت قلب بی تاثیر نیست

روغن آرگان منبع غنی از اسید اولئیک است که یک چربی اشباع نشده و امگا ۹ است. اسید اولئیک همچنین در چندین ماده غذایی دیگر از جمله آووکادو و روغن زیتون وجود دارد و اغلب دارای تاثیرات حفاظتی و تقویتی بر روی قلب است. روغن آرگان برای کاهش خطر بیماری های قلبی از طریق تاثیر آن بر سطح آنتی اکسیدان در خون مورد تایید می باشد.

روغن آرگان علائم پیری پوست را کند می کند

باور کردنی نیست اما به دلیل خاصیت روغن آرگان، این روغن در کوتاه ترین زمان ممکن به یک ماده محبوب برای بسیاری از محصولات مراقبتی از پوست تبدیل شده است. مصرف روغن آرگان در رژیم غذایی می تواند با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به کند شدن روند پیری کمک کند. خاصیت روغن آرگان به گونه ای است که هم به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده عموم قرار گرفته است و به همین دلیل برای افزایش خاصیت کشسانی و آبرسانی پوست در زنان یائسه موثر می باشد. از طرفی خاصیت روغن آرگان این است که روند بهبود زخم را تسریع می کند.

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که اکثرا محتوای چربی روغن آرگان را تشکیل می دهند، از مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند، همچنین برای جلوگیری و کاهش علائم کشش استفاده می شود. روغن آرگان می تواند به کاهش التهاب و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند. روغن آرگان سرشار از پلی فنل و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A یا رتینول و ویتامین E است که با آسیب رادیکال های آزاد (آسیب پوستی ناشی از خورشید، مواد شیمیایی و آلودگی) مقابله می کند. خاصیت روغن آرگان برای پوست صورت این است که خطوط ریز مانند چین و چروک های پنجه کلاغی را کم و به شما کمک می کند و از ایجاد چین و چروک های جدید جلوگیری می شود.

روغن مفید برای مو
روغن مفید برای مو

کاهش قرمزی و محو هیپرپیگمانتاسیون

بسیاری از افراد به هر دلیلی ممکن است با مشکلات پوستی دست و پنجه نرم کنند که برخی از آنها حتی لاعلاج باشند و نتوان درمان قطعی برای آنها پیدا کرد اما با شناخت از خاصیت روغن آرگان می توان گفت که ویتامین E روغن آرگان، ویتامین A یا همان رتینول و اسید لینولئیک باعث بهبود مشکلات پوستی این دسته از افراد می شود که می تواند برای آنها امید بخش باشد.

خاصیت روغن آرگان را می توان بر روی قرمزی پوست، التهابات شدید و پوست های آسیب دیده قدیمی را مشاهده کرد. از آکنه و بثورات گرفته تا عفونت، گزش و سوختگی می توان به راحتی با مزایا و خاصیت روغن آرگان اصل که به همراه دارد با تمامی این مشکلات حداقل به صورت موقت خداحافظی کرد. علاوه بر این، روغن آرگان تولید کننده ملانین در پوست است که به مرور بدترین و سمج ترین لکه ها را محو می کند.

خاصیت روغن آرگان و پوست نرم

برخی بر این باورند که خاصیت روغن آرگان این است که به عنوان یک آبرسان و نرم کننده فوق العاده قوی عمل می کند که با اتصال سلول های پوستی به یکدیگر، پوست را نرم و صاف می کند، نمی توان منکر آن شد! چرا که خاصیت روغن آرگان این است که برای پوست های زبر یا پوسته پوسته عالی است بعد از زدن روغن روی پوست در صورت اصل بودن به راحتی جذب پوست می شود.

مقاله پیشنهادی: ترک پوستی چگونه ایجاد می شود و راه درمان آن چیست؟

قفل شدن رطوبت در پوست از خاصیت روغن آرگان اصل مراکش است که با یکبار استفاده می توان به این خصوصیت پی برد. روغن آرگان، که به عنوان ماده مسدود کننده رطوبت شناخته می شود، از سبوم طبیعی پوست تقلید می کند (سبوم، چربی که پوست شما را به طور طبیعی برای حفظ رطوبت تولید می کند) و هنگامی که روی پوست قرار می گیرد، روغن آرگان مانعی ایجاد می کند تا از تبخیر و از دست رفتن رطوبت جلوگیری شود.

از آنجا که روغن آرگان عملکرد مانع پوست را بهبود می بخشد، خاصیت روغن آرگان هیدراتاسیون را برای انواع پوست پیشنهاد می دهند و به عنوان بهترین روغن برای پوست های خشک است تا مرطوب بماند. روغن آرگان به ویژه برای حفظ آبرسانی در زنان یائسه مفید است. یک تصور غلط و رایج وجود دارد که نباید آن را فراموش کنید و آن این است که خاصیت روغن آرگان آبرسانی به پوست نیست بلکه با جلوگیری از خروج رطوبت، پوست را مرطوب نگه می دارد. محافظت از آبرسانی به همان اندازه تامین آب برای پوست حائز اهمیت است.

خاصیت روغن آرگان برای پوست های خشک

در اسیدهای چرب روغن آرگان اولئیک بالا است. همه روغن های گیاهی حاوی اسیدهای چرب اولئیک و لینولئیک هستند، اما روغن های مختلف گیاهی همانند روغن آرگان از غلظت بالاتری برخوردار است. از آنجا که روغن آرگان سرشار از اسیدهای اولئیک می باشد، برای خشکی پوست بسیار مفید است. روغن حاوی اسیدهای لینولئیک برای پوست های چرب بهترین گزینه هستند. حسن دیگر روغن آرگان این است که با هر پوستی سازگاری دارد و افراد با بدترین پوست ها می توانند با خیال راحت و بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد نتایج فوق العاده باشند.

بهترین روغن طبیعی
بهترین روغن طبیعی

غیر کومدوژنیک، خاصیت روغن آرگان

حتما برای شما پیش آمده است که با استفاده از یک روغن به جهت حفظ زیبایی دچار مشکلاتی نظیر مسدود شدن منافذ شده اید، به جرات می توان گفت که روغن آرگان نه تنها منافذ را مسدود نمی کند بلکه با استفاده مداوم از آن می توان شاهد تغییرات اساسی و فوق العاده ای بر روی پوست بود.

خاصیت روغن آرگان، غیر کومدوژنیک است و این یک انتخاب مطمئن برای پوست های مستعد آکنه می باشد و دقیقا همان چیزی است که بسیاری به دنبال آن هستند. بد نیست بدانید که به دلیل خاصیت روغن آرگان تا به امروز آن را جزو سرم ها دسته بندی کرده اند و از آن برای هر چیزی استفاده می کنند و محدودیت سنی ندارد.

طرز استفاده روغن آرگان برای مو

اگر تاکنون از خاصیت روغن آرگان به هر دلیلی بهره مند نشده اید بهتر است قبل از استفاده یا روش استفاده از آن را اصلاح کنید. طرز استفاده روغن آرگان برای مو، پوست و ناخن اصول خود را می طلبد چرا که این روغن در بازه زمانی خاصی تاثیرات بسیار عالی به همراه دارد.

خرید بهترین کرم های ضد آفتاب با SPF های مختلف

طرز استفاده روغن آرگان برای مو به عنوان یک ماده مغذی می تواند باعث درمان موخوره، ریزش مو، درمان کم پشتی، درخشان شدن موها و حتی به عنوان یک کراتین بر روی موها عمل کند. قبل از این که از روغن آرگان استفاده کنید سعی کنید موهای خود را با یک شوینده مناسب بشویید و هر شب قبل از خواب مقداری از روغن را به نوک انگشتان بزنید و ریشه موها را ماساژ دهید. برای درمان موخوره و براق شدن موها طرز استفاده روغن آرگان برای موها بسیار ساده است و کافیست مقداری از آن را به کف دست بریزید و به موها بزنید.

نکته قابل توجه برای آقایان و خانم ها این است که روغن آرگان اصل مراکش در صورت استفاده در روز و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد که نتوان آنها را جبران کرد، بنابراین سعی کنید آن را آخر شب قبل از خواب استفاده کنید.

روغن جادویی طبیعت چیه
روغن جادویی طبیعت چیه

چند وقت یکبار باید از آن استفاده کنیم؟

این که چند بار از روغن آرگان باید استفاده کنید به نوع مو و شرایط آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر موهای خشک، آسیب دیده و یا وز دارید، بهتر است به جهت دریافت خاصیت روغن آرگان هر روز از آن استفاده کنید این ترتیب استفاده از روغن آرگان اثرات احیا کننده آن بهتر از هر زمانی خواهد بود. همانطور که مستحضر هستید موها به راحتی در مقابل آفتاب، عدم مراقبت، رنگ و دکلره کردن آسیب پذیر هستند، بنابراین هر روز استفاده کمی از روغن آرگان به محافظت در برابر این موارد کمک می کند.

اگر تصور دارید که موهای شما طبیعی هستند و هیچ مشکلی ندارند به جهت حفظ سلامت آنها فقط یک یا دو بار در هفته برای دریافت خاصیت روغن آرگان کافی است. با این وجود، این شما هستید که تعداد دفعات استفاده از روغن آرگان را تعیین می کنید. روغن آرگان غیر  کومدوژنیک است یعنی منافذ پوستی شما را مسدود نمی کند و پس از استفاده سریعا جذب پوست و مو می شود و اصلا اثری از چربی به جا نمی گذارد. روغن آرگان را به عنوان یک متعادل کننده پوست در نظر بگیرید، خاصیت روغن آرگان بدین شکل است که به حفظ رطوبت در پوست های خشک کمک می کند و تولید چربی یا سبوم در پوست چرب را کاهش می دهد.

منابع

somemoroccan.com
healthline.com
verywellhealth.com
gethealthyskin.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 + 7 =