بلوبری چیست؟

خواص بلوبری برای بدن چیست؟ بلوبری نام دیگر زغال اخته می باشد این میوه بومی آمریکای شمالی است اما به صورت تجاری در سراسر اروپا و آمریکا کشت و توسعه داده شده است. درخت آن میوه ای به رنگ بنفش و یا آبی می دهد میوه آن در واقع توت ها کوچک و گردی به اندازه ۵-۱۶ میلی متر می باشد همچنین طعم آن طعمی شیرین است البته در طعم می تواند کمی متفاوت باشد.

بوته بلوبری حدود یک ماه میوه می دهد. خواص بلوبری برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات پوستی ثابت شده است. جالب است بدانید که گیلانی ها به این میوه قاراگیله می گویند. در بین برخی این میوه به سرسبد میوه ها یا superfood معروف می باشد.

خواص بلوبری برای پوست
خواص بلوبری برای پوست

ارزش غذایی بلوبری

میوه بلوبری کم کالری بوده و چربی بسیار کمی دارد اما در داخل این میوه میزان بسیار زیادی فیبر یافت می شود. در ادامه به ارزش غذایی ۱۰۰ گرم بلوبری خام می پردازیم. ۱۰۰ گرم بلوبری خام حاوی موارد زیر است:

  • کالری: ۵۷
  • آب: ۸۴٪
  • پروتئین: ۰.۷ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۴.۵ گرم
  • شکر: ۱۰ گرم
  • فیبر: ۲.۴ گرم
  • چربی: ۰.۳ گرم

کربوهیدرات موجود در بلوبری

بلوبری شامل ۱۴ درصد کربوهیدرات از انواع گلوکز، فروکتوز، و مقدار زیادی فیبر می باشد. بلوبری در شاخص گلیسمی (GI) عدد ۵۳ را گرفته اند، بنابراین به نظر نمی رسد که برای افراد با قند خون بالا مضر باشند زیرا این عدد، عدد بسیار کمی می باشد. حدود ۱۶ درصد از کربوهیدرات موجود در بلوبری را فیبر تشکیل می دهد.

ویتامین های موجود در بلوبری

ویتامین های موجود در بلوبری شامل ویتامین k1، E، C، B6 می باشد که هر کدام دارای نقش موثری در سلامت بدن هستند. برای مثال ویتامین k1 برای لخته شدن هرچه سریع تر خون در محل زخم و برای سلامت استخوان مفید است.

ویتامین C یک ویتامین بسیار مهم در سلامت پوست می باشد، که دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز بوده و با رادیکال های آزاد مقابله می کند. بلوبری همچنین دارای مقدار اندکی مس و منگنز که هر دو برای سلامت بدن مفید هستند نیز می باشد. اما در نظر داشته باشید که این موارد تنها بخشی از ویتامین های موجود در بلوبری می باشد.

ترکیبات گیاهی مفید در بلوبری

ترکیبات گیاهی موجود در یک میوه نقش بسزایی در تاثیر دارویی و درمانی آن میوه دارند بنابراین قبل از مصرف میوه ها بهتر است ترکیبات هر یک را بیشتر بشناسید تا در صورتیکه به ترکیب خاصی حساسیت دارید قبل از مصرف متوجه آن شوید یا در صورتی که بدن شما به ترکیب خاصی نیاز دارد از آن میوه بیشتر استفاده کنید.

خواص بلوبری برای مو
خواص بلوبری برای مو

آنتوسیانین

خواص بلوبری برای مشکلات قلبی اثبات شده است که این خواص به دلیل حضور انواع آنتوسیانین ها در این میوه می باشد. آنتی اکسیدان ها زیادی در بلوبری وجود دارند که عمده ترین آن ها آنتوسیانین ها هستند که عضوی از خانواده فلاونوئید ها می باشند حدودا ۱۵ عدد آنتوسیانین در بلوبری وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: بهترین سرم پوست مناسب برای پوست من چیست؟

مالیدین و دلفینیدین دو آنتوسیانینی هستند که در بلوبری به مقدار زیاد تری از بقیه آنتوسیانین ها در بلوبری یافت می شوند. ذکر این نکته ضروری است که این آنتوسیانین ها بیشتر در پوست میوه تجمع پیدا کرده اند.

کوئرستین

علاوه بر این خواص بلوبری برای کاهش فشار خون نیز مطرح شده است که این مزیت به دلیل داشتن ترکیبی به نام کوئرستین است که این ترکیب یک نوع فلاونول می باشد٬ این ترکیب همچنین برای بیماری ها قلبی نیز مفید است.

میریستین

خواص بلوبری برای بیماران دارای قند خون بالا و برای پیشگیری از سرطان در بسیاری از منابع آورده شده است که این خواص به دلیل حضور ماده ای به نام میریستین می باشد.

خواص ضد پیری بلوبری
خواص ضد پیری بلوبری

تاثیر شگفت انگیز بلوبری روی قلب

بیماری های قلبی یکی از کشنده ترین بیماری ها در جهان می باشند. مطالعاتی روی خواص بلوبری برای قلب انجام شده است .در این مطالعات نشان داده شده است که مقدار زیاد فلاونوئید ها در بلوبری وجود دارند که این ترکیبات تاثیر مثبت اثبات شده ای روی بیماری قلبی دارند بنابراین بلوبری می تواند برای بیماری ها قلبی مفید باشد. همچنین این توت خوش رنگ می تواند فشار خون بالا را که محرک بیماری ها قلبی است را درمان کند.

خرید انواع ادوپرفیوم با رایحه های مختلف و قیمت مناسب

همچنین همانطور که صحبت کردیم بلوبری دارای مقدار زیادی آنتوسیانین می باشد که در یک مطالعه بین افراد یک جمعیت این موضوع به اثبات رسیده است که مصرف بالای آنتوسیانین ها احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را تا سی درصد کم می کند.

علاوه بر این بلوبری می تواند کلسترول بد خون را که با نام (LDL) شناخته می شود را درمان کند و احتمال بروز بیماری قلبی را کاهش دهد، این نیز از دیگر خواص بلوبری برای قلب است.

ماسک صورت بلوبری
ماسک صورت بلوبری

خواص بلوبری برای کاهش کلسترول

همانطور راجع به انواع خواص بلوبری برای بدن صحبت کردیم این نکته را هم گفتیم که بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان می باشد یکی از آنتی اکسیدان ها معروف موجود در بلوبری که به وفور در آن یافت می شود تروستیلبن می باشد این ماده اثر بسیار مفیدی روی کاهش کلسترول خون دارد.

بنابراین مصرف آن به افراد دارای کلسترول بالا توصیه می شود اما اگر میوه آن را دوست ندارید و یا به نوشیدنی آن علاقه بیشتری دارید می توانید یک پیمانه بلوبری یخ زده را به نصف پیمانه آب پرتقال و ماست با طعم وانیل اضافه کنید و سپس میل نمایید.

خواص بلوبری برای مغز

افزایش سن و عوارض ناشی از آن بیماری است که دیر یا زود گریبان گیر همه می شود. یکی از بیماری هایی که در پی افزایش سن برای افراد رخ می دهد از دست دادن حافظه می باشد اما ویتامین های موجود در بلوبری از این اتفاق تلخ جلوگیری می کنند در نتیجه عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشند.

در واقع ویتامین های موجود در بلوبری به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی رادیکال ها آزاد در مغز را کاهش داده و متابولیسم سلولی را بهبود می بخشند در نتیجه در کاهش روند پیری سلول ها موثرند. این تاثیرات با مطالعه روی سالمندانی که مصرف بالای بلوبری داشتند به اثبات رسیده است.

خواص بلوبری برای کاهش قند خون

امروزه بیماری قند خون یک بیماری شایع و شناخته شده در سراسر جهان میباشد بیماران در این نوع بیماری از مشکل وجود کربوهیدرات بالا در خون رنج می برند که این کربوهیدرات بالا عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

بنابراین این گونه افراد باید در خوردن غذا ها و موادی که کربوهیدرات خون را بالا می برند احتیاط کنند. بلوبری با وجود داشتن قند می تواند در کنترل قند خون به ویژه برای افراد دیابتی موثر باشد. در واقع قند موجود در بلوبری بسیار کم بوده و ترکیبات آنتوسیانین بالای موجود در بلوبری این امکان را فراهم می آورند که قند خون راحت کنترل شود.

در مطالعات نشان داده شده است که خوردن بلوبری حساسیت به انسولین را در افراد چاق بهبود می بخشد و برخی آنزیم ها گوارشی را مسدود کرده و از این طریق می تواند برای کاهش قند خون مفید باشد.

میوه ضد سرطان
میوه ضد سرطان

خواص بلوبری برای پیشگیری و درمان سرطان

در بحث سرطان خواص میوه بلوبری بسیار جالب است. در سرطان تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار موثری در شکست سرطان ایفا می کند. سلول ها طبیعی کشنده خون انواعی از سلول ها سیستم ایمنی بدن انسان هستند که نقش بسیار بزرگی در سیستم ایمنی دارند. تحقیقات بر روی خواص بلوبری برای تقویت سیستم ایمنی نشان داده است که بلوبری باعث افزایش سلول ها کشنده طبیعی خون می شوند.

مقاله پیشنهادی: از کدام راه بفهمیم چه ضد آفتابی برای پوست چرب خوبه؟

این سلول ها در کشتن انواع عوامل خارجی عفونت زا و تومور ها نقش بسزایی دارند و سلول ها سرطانی را قبل از اینکه به توموری غیر قابل کنترل تبدیل کنند از بین می برند. علاوه براین همانطور که اشاره کردیم حضور انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در بلوبری این امکان فراهم کرده تا رادیکال ها آزاد موجود در بدن شخص از بین بروند و شخص از شروع سرطان با تحریک انواع رادیکال ها آزاد در امان بماند.

خواص بلوبری برای کاهش وزن

از جمله مزیت ها بلوبری می توان به خواص بلوبری برای کاهش وزن اشاره کرد.این میوه همانطور که گفتیم کالری خیلی.کم و فیبر بسیار بالایی دارد. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و باعث می شود غذا به خوبی در دستگاه گوارش حرکت کند و متابولیسم بدن را بالا نگه می دارد همچنین ویتامین های موجود در بلوبری بدن را در هنگام رژیم حمایت می کند.

خواص بلوبری برای رفع التهابات

التهاب یک پاسخ ایمنی شدید است که در برخی افراد ایجاد می شود و عامل ایجاد آن در افراد متفاوت می باشد. اما التهاب اگر به صورت پایدار و با مدت زمان زیادی در سلول ها باقی بماند می توان ایجاد مشکلات ثانویه را در پی داشته باشد که از جمله این مشکلات ثانویه انواع سرطان ها، بیماری های خود ایمنی و افسردگی می باشد.

با توجه به این که بلوبری حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد این میوه خوش طعم می تواند اثرات التهاب را کاهش دهد همچنین ویتامین های موجود در بلوبری به این روند کمک شایانی می کنند. علاوه بر آن تحقیقات زیادی این نکته را ثابت کرده اند که پلی فنول های موجود در بلوبری باعث می شوند سیگنال ها سلولی مسیر التهاب سرکوب شوند.

چرا بلوبری برای پوست مفید
چرا بلوبری برای پوست مفید

خواص بلوبری برای عملکرد سیستم گوارش

میزان فیبر بالای موجود در بلوبری باعث می شود نیاز بدن به فیبر توسط این ماده تامین شود و این از خواص بلوبری برای گوارش حساب می شود. فیبر کافی موجود در غذا این امکان را فراهم می آورد تا شخص کمتر دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست شود همچنین میزان فیبر بالای موجود در بلوبری و ویتامین های موجود در بلوبری باعث می شود مصرف این میوه با میزان زیادی آب و سایر سبزیجات برای درمان بیماری یبوست مفید باشد.

خواص بلوبری برای مثانه

عفونت مثانه در بسیاری از افراد وجود دارد و بسیار آزار دهنده می باشد بد نیست بدانید که دلیل این گونه عفونت ها اتصال باکتری ها به دیواره مثانه است. تحقیقات روی خواص بلوبری برای مثانه این موضوع را به اثبات رسانده است که بلوبری دارای ترکیباتی است که باعث می شود اتصال و ماندگاری این باکتری های عفونت زا به دیواره مثانه کم باشد و همین عامل باعث می شود که با مصرف بلوبری شخص عفونت مثانه نگیرد و یا در صورت ابتلا زودتر بهبود یابد.

خواص بلوبری برای شادمانی

همانطور که گفتیم بلوبری سرشار از فلاونوئید ها میباشد تحقیقات متعدد نشان داده است که حضور فلاونوئید ها در بدن باعث افزایش هورمون ها افزایش نشاط در بدن شخص می شود. همچنین ویتامین های موجود در بلوبری باعث می شود که شخص در هنگام استفاده بدن سرحال تری داشته باشد.

خواص بلوبری برای استحکام استخوان ها

ویتامین های موجود در بلوبری این امکان را برای بدن شخص فراهم می آورد که استخوان هایی مقاوم در برابر شکنندگی داشته باشد. به ویژه ویتامین k که برای سلامت استخوان بسیار مفید می باشد از این رو به نوجوانانی که در سنین رشد هستند توصیه می شود که از این میوه مصرف کنند تا رشد مناسب و استخوان ها محکمی داشته باشند.

علاوه بر ویتامین ها بلوبری سرشار از فسفر آهن و منگنز و روی می باشد که تمامی این مواد مغذی برای بدن  بسیار ضروری هستند و به استخوان ها نیز کمک می کنند تا استحکام خود را حفظ کنند.

بلوبری برای بدن خوبه
بلوبری برای بدن خوبه

خواص بلوبری برای سیستم ایمنی

همانطور که اشاره کردیم بلوبری سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشد که این ویتامین ها به ویژه ویتامین C نقش بسیار موثری در بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد و آنتی اکسیدان ها نیز به این روند کمک می کنند. بنابراین بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها به ویژه سرماخوردگی ها فصلی بسیار مقاوم می شود و به راحتی شخص بیمار نمی شود.

همچنین وجود مقدار زیادی ویتامین سی این امکان را برای شخصی که سرماخوردگی دارد فراهم می آورد که با مصرف بلوبری بتواند راحت تر با بیماری مقابله کند زیرا همانطور که گفتیم ویتامین سی نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد.

خواص بلوبری برای بهبود عملکرد چشم

با توجه به حضور آنتی اکسیدان ها در میوه بلوبری خواص بلوبری برای چشم بسیار قابل پیش بینی می باشد. آنتی اکسیدان ها تاثیر زیادی روی شبکیه چشم دارند هر گونه بیماری یا آسیبی که به شبکیه چشم وارد شود این خطر را برای شخص به وجود می آورد که شخص بینایی خود را از دست بدهد.

بنابراین حضور آنتی اکسیدان ها می تواند آسیب به شبکیه چشم را کند تر کند و امکان ظهور بیماری پیر چشمی را کاهش دهد بلوبری برای بسیاری از بیماری ها چشمی نظیر ماکولا نیز مفید شناخته شده است. همچنین بلوبری حاوی کاروتنوئید می باشد که این ماده طبیعی در همه منابع برای سلامت چشم مهم و مفید معرفی شده است.

بلوبری همچنین برای رفع تیرگی زیر چشم مفید بوده و ویتامین های موجود در آن می تواند بهبود تیرگی و پف زیر چشم را برای مصرف کننده  ارمغان آورند.

میوه های مفید برای مو
میوه های مفید برای مو

خواص بلوبری برای مو

خواص بلوبری برای مو از دو جهت مورد بررسی است:

  • رشد مو
  • سفید شدن مو

خواص بلوبری برای رشد مو به دلیل حضور آنتی سیانیدین می باشد که به رشد مو و توقف ریزش مو کمک می کند در واقع این میوه و آنتی سیانیدین ها موجود در آن به تقویت پیاز مو کمک می کند و مو را براق نگه می دارد.

مقاله پیشنهادی: معرفی و نقد و بررسی انواع کوکتل از برند درماهیل

اما راجع به خواص بلوبری برای جلوگیری از سفید شدن مو نیز تحقیقاتی صورت گرفته است. این موضوع را همه می دانیم که سفید شدن مو با از بین رفتن رنگدانه ها مو اتفاق می افتد. این اتفاق به دلیل کمبود ویتامین B12 می باشد که یا به صورت موروثی در بدن شخص کمبود وجود دارد یا رژیم غذایی شخص از این ماده عاری است. در هر دو صورت خوردن بلوبری به دلیل حضور زیاد ویتامین B12 می تواند برای جلوگیری از سفیدی مو موثر باشد.

بلوبری چرا برای پوست خوبه؟

قطعا شما راجع به انواع ماسک بلوبری برای پوست شنیده اید و یا این نکته را شنیده اید که بلوبری برای پوست مفید است اما شاید از خودتان پرسیده باشید که بلوبری چرا برای پوست خوبه؟

ویتامین های موجود در بلوبری باعث شادابی پوست می شوند. بلوبری سرشار از ویتامین سی می باشد و حضور این ویتامین در رژیم غذایی یک فرد علاوه بر رفع نیاز بدن شخص باعث می شود پوست شخص شادابتر و جوانتر به نظر برسد و در واقع اثرات ضد پیری دارد. اما این امر چگونه اتفاق می افتد؟

کلاژن موجود در پوست که وظیفه حفظ خاصیت کشسانی و سفت ماندن پوست را به عهده دارد به حضور ویتامین C بسیار وابسته است و این ویتامین باعث می شود کلاژن به راحتی از دست نرود در نتیجه پوست شاداب مانده و در مقابل دود و اشعه ها مضر و پیری مقاوم می شود.

بلوبری چی داره
بلوبری چی داره

ماسک بلوبری

تا اینجا راجع به خواص بلوبری برای بدن صحبت کردیم و همچنین به این سوال نیز پاسخ دادیم که بلوبری چرا برای پوست خوبه؟ اما اگر پاسخ این سوال شما را قانع نکرد می توانید با انواع ماسک بلوبری به صورت تجربی به پاسخ این سوال که بلوبری چرا برای پوست خوبه؟ دست پیدا کنید. در ادامه چندين ماسک بلوبری برای پوست را معرفی می کنیم تا به خواص بلوبری برای پوست بیشتر پی ببرید.

خرید بهترین برندهای ماسک صورت با قیمت مناسب

نکته: دقت کنید استفاده از هر ماسکی برای پوست نیاز به تست حساسیت پوست می باشد برای این منظور ابتدا کمی از ماسک را برداشته و روی قسمت داخلی بازوی خود بزنید در صورتی که حساسیت یا التهاب و خارش مشاهده کردید از مصرف آن روی پوست صورت خودداری کنید.

ماسک بلوبری با روغن زیتون و عسل

این سه ترکیب به عنوان معجزه ها زیبایی برای پوست می توانند روی پوست شما بهترین تاثیر را داشته باشند و خواص بلوبری برای پوست را از نو برای شما تعریف کنند.

یک چهارم فنجان بلوبری را همراه با یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون با همدیگر به خوبی مخلوط کنید و به پوست خود بزنید تا بیست دقیقه آن را روی پوست نگه دارید و سپس بشویید.

ماسک بلوبری و آلوئه ورا

این دو ترکیب می توانند ماسکی سرشار از ویتامین سی باشند که بعد از استفاده نشاط را به پوست شما برگردانند و ضد چین و چروک صورت نیز می باشند.

برای استفاده از این ماسک مقداری ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید و با مقداری بلوبری به میزان برابر مخلوط کنید و ترکیب حاصل را به خوبی با هم مخلوط کنید و سپس روی پوست خود بزنید و بعد از گذشت بیست دقیقه آن را بشویید.

ماسک بلوبری و زردچوبه و لیمو

اگر از جوش ها زیاد روی پوست خود رنج می برید و به اصطلاح پوست شما یک پوست مستعد آکنه می باشد نگران نباشید زیرا بلوبری و خواص آن برای پوست به کمک شما می آید تا از شر جوش ها خود خلاص شوید.

برای تهیه ماسک بلوبری گفته شده ابتدا سه عدد بلوبری را له کرده و آن را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید و یک قاشق چای خوری زرد چوبه نیز به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را به خوبی بهم بزنید تا ترکیبی یکدست به دست آید و سپس آن را به پوست بزنید و بعد از بیست دقیقه بشویید.

خاصیت بلوبری برای سلامتی
خاصیت بلوبری برای سلامتی

طبع بلوبری

تا اینجا راجع به خواص بلوبری برای بدن صحبت کردیم اما راجع به طبع بلوبری نیز لازم است تا مطالبی را بدانیم. زیرا دانستن طبع تمامی خوراکی ها به ویژه میوه ها برای مصرف بسیار مهم است و نیاز است تا سازگاری بین طبع شخص مصرف کننده و طبع خوراکی وجود داشته باشد تا شخص بتواند بدون ایجاد ناراحتی در بدن از آن استفاده کند. اما این نکته را در نظر داشته باشید خوردن زیاد از حد هیچ غذا و میوه ای در هیچ منبعی مفید معرفی نشده است.

دانشمندان طب سنتی راجع به طبع بلوبری تحقیقات زیادی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که طبع بلوبری سرد و خشک می باشد. بنابراین برای افرادی که طبع سرد (تر یا خشک) دارند خوردن زیاد آن توصیه نمی شود ولی برای افراد با طبع گرم (تر یا خشک) مفیدتر می باشد.

نکات پایانی

 بلوبری ممکن است در برخی اشخاص ایجاد حساسیت کند زیرا این میوه سرشار از سالیسیلات  می باشد بنابراین اگر به این ماده حساسیت دارید از مصرف بلوبری خودداری کنید. اغلب افرادی که به آلو زردآلو انواع توت ها و هلو حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه هستند.

دیده شده که برخی برگ ها گیاه بلوبری را برای دارو کاهش قند خون به افراد دیابتی توصیه می کنند اما بهتر است بدانید که مصرف برگ ها بلوبری می تواند باعث افت قند خون به میزان بسیار زیادی و ایجاد شوک و تشنج در شخص کند.

منابع

emedicinehealth.com
healthline.com
medicalnewstoday.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هشت + چهارده =