خواص زغال فعال چیست؟ اما قبل از این سوال شاید در ذهن برخی با این موضوع کلنجار بروند که اصلا خود زغال فعال چیست؟ کاربرد زغال فعال چیست؟ مهمترین خواص زغال فعال چیست؟ تفاوت کربن و خواص زغال فعال چیست؟ چرا از آن در دنیای آرایشی استفاده می شود؟

زغال فعال گرانولی یک گروه جاذب بسیار عالی و متنوع است که توانایی جذب انتخابی هزاران ماده آلی و معدنی غیر آلی را دارد. در اصل زغال فعال یک پودر سیاه و ریز، بدون بو است که برای درمان موارد گوناگون استفاده می شود. صدها سال است که انسان ها از خواص زغال فعال استفاده می کنند زیرا توانایی آن در سم زدایی از بدن فوق العاده است. علاوه بر سم زدایی، پزشکان از خواص زغال فعال برای درمان بیماری هایی مانند مصرف بیش از حد دارو و مسمومیت و تسکین علائم مانند اسهال استفاده می کنند. برخی از خواص زغال فعال پس از استفاده شامل اثرات ضد پیری از طریق سم زدایی غدد فوق کلیه، آکنه، فیلتراسیون آب و سفید شدن دندان را به همراه دارد.

در جنگ جهانی اول برای جلوگیری از مسمومیت سربازان در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در ماسک های گاز به دلیل خواص زغال فعال از آن استفاده می شد و پس از چند سال برای تصفیه آب نوع بی مزه و بی بو آن را ساخت و استفاده کردند.

زغال فعال چیست؟

زغال فعال که کربن فعال نیز نامیده می شود با سوزاندن مواد طبیعی مانند چوب، زغال سنگ معمولی، زغال سنگ نارس یا پوسته نارگیل به دست می آید. مواد در دمای بسیار بالا سوزانده می شوند تا توده ای سبک از زغال فعال تشکیل شود. این بدان معنی است که تمام اکسیژن از طریق اکسیداسیون کنترل شده و یا به وسیله بخار از مواد منبع خارج پردازش شده است.

به لطف این فرآیند، زغال فعال منبسط می شود و یک سطح متخلخل ایجاد می کند که سموم را به دام می اندازد. که می توانیم از زغال چوب به عنوان زغال فعال استفاده کنیم. توانایی طبیعی جذب زغال فعال از این طریق تقویت شده است. به همین دلیل این پودر ریز سیاه دارای کارایی بالاتر و حداکثر قابلیت استفاده برای بدن است. علاوه بر این، زغال های فعال شده در زمینه اقتصادی بسیاری از صنایع همچون لوازم آرایشی، تصفیه آب، محصولات غذایی، در زمینه خودرو، تصفیه گاز صنعتی، بازیافت نفت، فلزات گرانبها و به طور عمده برای طلا مورد استفاده قرار می گیرد. مواد پایه برای زغال های فعال پوسته نارگیل، زغال سنگ یا چوب است. انواع کربن یا زغال فعال شامل:

  • کربن فعال مبتنی بر پوسته نارگیل
  • کربن فعال مبتنی بر زغال سنگ
  • کربن فعال چوبی
  • کربن فعال آغشته شده
خواص زغال فعال برای پوست
خواص زغال فعال برای پوست

پودر زغال فعال

خواص زغال فعال موجب شده است تا بسیاری از صنایع به پودر زغال فعال روی آورند. پودر زغال فعال اینقدر محبوب است که به اشکال مختلفی مانند قرص های زغال فعال، در مایعات و محصولات مراقبت شخصی در دسترس عموم قرار گرفته شده است. مهمترین خواص پودر زغال فعال این است که با اتصال به سلول های مرده پوست، باکتری ها و آلودگی هایی که می توانند در سطح پوست وجود داشته باشد را پاکسازی کنند.

علت اصلی محبوبیت بیشتر محصولات مراقبت از پوستی وجود پودر زغال فعال است که می توانند به صورت صابون زغال برای شستشوی صورت، ماسک صورت، مرطوب کننده ها و شستشوی بدن باشند. پودر زغال فعال را در خمیر دندان نیز استفاده می کنند زیرا در سفید شدن دندان ها و سلامت آنها بی تاثیر نیست. به جرات میتوان گفت برای تغذیه پوست و مو به صورت یکجا میتوان از خواص زغال فعال به شکل های مختلف استفاده کرد.

سلامت کلیه

امروزه بسیاری از افراد با مشکلات کلیه دست و پنجه نرم می کنند که به راحتی می توانند پودر زغال فعال را در برنامه غذایی خود بگنجانند و از خواص زغال فعال بهره مند شوند. پودر زغال فعال با فیلتر کردن سموم و داروهای هضم نشده به عملکرد کلیه کمک می کند. پودر زغال فعال در بهبود عملکرد کلیه و کاهش آسیب دستگاه گوارش و التهاب در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه موثر است. مدت هاست که افراد زیادی از پودر زغال فعال به عنوان فیلتر آب طبیعی استفاده می کنند تا در جلوگیری از سنگ کلیه دخیل باشند. مقداری از پودر زغال فعال را در شیر یا آب جوش حل کنید و هر روز میل کنید، پس از مدتی شاهد تغییراتی اساسی خواهید بود.

مقاله پیشنهادی: مانیکور ناخن با پدیکور ناخن چه فرقی با هم دارند و مراحل انجام آنها چگونه است؟

اسهال

پودر زغال فعال در درمان اسهال تاثیرگذار است، با توجه به استفاده از آن به عنوان جاذب، در مصرف بیش از حد و مسمومیت های دستگاه گوارش یکی از راههای سریع برای درمان اسهال استفاده از زغال فعال است. همانطور که اشاره شد خواص زغال فعال به عنوان جذب سموم به قدری مهم است که نمیتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد و این خاصیت منحصر به فرد موجب شده است تا بسیاری از مسمومیت ها در کوتاه ترین زمان ممکن درمان شوند.

خمیر دندان زغال فعال
خمیر دندان زغال فعال

پودر زغال فعال برای دندان

شاید باورش کمی سخت باشد اما ده ها محصول سفید کننده دندان حاوی پودر زغال فعال وجود دارد که به دلیل خواص زغال فعال امروز به برترین محصولات زیبایی و سلامت دهان و دندان تبدیل شده اند. بسیاری از محصولات بهداشت دهان و دندان حاوی پودر زغال فعال برای دندان ها هستند که دارای مزایای مختلفی از جمله:

  1. ضد ویروس، باکتری
  2. ضد قارچ و سم زدایی

پودر زغال فعال برای دندان ها دقیقا همان چیزی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از خواص زغال فعال دست به هزینه های گزافی زده اند. خواص زغال فعال به گونه ای است که می تواند تعادل PH دهان را کنترل و از پوسیدگی جلوگیری کند و باکتری های بد مرتبط با پوسیدگی دندان و بیماری لثه را از بین ببرد. مبتلایان به بوی بد دهان با چند مرتبه استفاده به خوبی می توانند آن را تجربه کنند.

مراقبت از پوست با پودر زغال فعال

خواص زغال فعال برای پوست یکی از بهترین مواردی است که نظر بزرگ و کوچک در هر عرصه ای را به خود جذب کرده است. خواص زغال فعال می تواند به منظور جذب راحت تر ذرات ریز مانند آلودگی، گرد و غبار، مواد شیمیایی حاصل از مواد آرایشی مضر، سموم و باكتری هایی که به هر دلیلی بر روی سطح پوست قرار دارند کمک  کند و به مرور زمان آنها را از بین ببرد.

در دنیا مشکلات پوستی بسیاری وجود دارد که از پودر زغال فعال برای درمان این مشکلات استفاده شده است، زغال فعال حاصل از پوسته نارگیل برای درمان بیماری های بافت نرم، مانند عفونت های پوستی استفاده می شود که بازخورد فوق العاده ای داشته است. این محصول با جذب میکروب های مضر از زخم ها، اثر ضد باکتری دارد. افرادی که از آکنه رنج می برند، برای پاک کردن آلودگی های پوست و کاهش لکه ها می توانند از زغال فعال استفاده کنند یا به عنوان اسکراب آن را روی پوست به صورت دورانی ماساژ دهند.

از آنجا که خواص زغال فعال در دفع سموم موثر است، می تواند به کاهش موارد آکنه و سایر آلودگی های پوستی که از آن رنج می برید کمک کند. برای استفاده از زغال فعال روی پوست خود، یک کپسول پودر، یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا، یک قاشق چای خوری آب یا گلاب، پنج قطره روغن درخت چای و کمی نمک دریا مخلوط کنید تا قوام یکنواختی پیدا کند آن را روی صورت بزنید و تا خشک شدن آن صبر کنید و سپس آن را با یک شوینده مناسب بشویید. همچنین صابون زغال های زیادی ساخته شده اند که در درمان مشکلات پوستی موثر هستند.

پوست چرب

پوست های چرب براق به نظر می رسند و مستعد آکنه هستند زیرا بیش از حد سلول های سبوم (چربی) را تولید می کنند. خواص زغال فعال می تواند بر روی پوست های چرب معجزه آسا باشد زیرا چربی اضافی را از بین می برد، جوش های سرسیاه موجود را کاهش می دهد و از ایجاد آکنه های جدید جلوگیری می کند. که در نهایت باعث تمیز شدن عمیق منافذ پوست، از بین بردن آلودگی ها و باکتری ها می شود.

خرید انواع محصولات شامل ماسک مو، ماسک پوست، خمیر دندان، صابون و … دارای زغال فعال

به نظر شما چرا نباید اسکراب صورتتان را با وجود خواص زغال فعال عوض نکنید یا هفته ای دو بار از ماسک صورت زغالی استفاده نکنید؟ به خوبی می دانیم که تولید سبوم برای مرطوب نگه داشتن، درخشش و جلوگیری از چین و چروک برای پوست لازم و ضروری است، اما تولید بیش از حد آن موجب شده است تا برخی افراد را با پوست چرب شناخته شوند. پوست چرب به خودی خود آلودگی ها را جذب می کند که در تحریکات، جوش و آکنه بی تاثیر نیست، تنها راه درمان و خلاصی از این وضعیت استفاده از زغال فعال می باشد.

پوست حساس

شاید تصورتان این باشد که خواص زغال فعال و قوی بودن آن دلیلی محکم برای استفاده نکردن از آن باشد، اما این کاملا غلط است. افراد با پوست حساس اغلب دچار اگزما، روزاسه یا بیماری های پوستی دیگری هستند و با کوچکترین اشتباه میتوان پوست حساس را به راحتی تحریک کرد. اما با استفاده از خواص زغال فعال نگرانی های خود را کنار بگذارید. یکی از خواص زغال فعال این است که بسیار ملایم می باشد و با هر پوست و هر مشکلی سازگار است.

ماسک صورت زغال فعال
ماسک صورت زغال فعال

پوست ترکیبی

نوعی دیگر از پوست ها می باشد که به نوبه خود نیاز به مراقبت های خاص خود است. این دسته از افراد صورتی با دو قسمت چرب و خشک دارد، که به آن پوست ترکیبی یا مختلط گفته می شود. نواحی چرب به منطقه T  یا همان پیشانی، بینی و چانه گفته می شود و نواحی خشک معمولا گونه ها هستند. برای بهره بردن از خواص زغال فعال باید بعد از استفاده از یک پاک کننده ملایم از ماسک زغال فعال و گلاب استفاده کنند که برای پوست های ترکیبی بهترین است. زغال فعال برای ایجاد تعادل در پوست های ترکیبی بی نظیر می باشد اما قبل از هر چیز بهتر است زغال فعال را تست و سپس استفاده کنید.

پوست طبیعی

بهترین نوع پوست، پوست طبیعی است که نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. داشتن پوستی معمولی نعمت است، زیرا می توانید بدون هیچ دغدغه ای از هر نوع محصول زیبایی حاوی خواص زغال فعال استفاده کنید. از آنجا که خواص زغال فعال برای همه پوست ها مشترک است در پوست طبیعی نیز ناخالصی ها و سموم را از بین می برد و می تواند در از بین بردن آلودگی و بقایای ناشی از آلودگی روزمره به شما کمک کند.

خواص صابون زغال فعال
خواص صابون زغال فعال

صابون زغال فعال

پوست بزرگترین اندام بدن است و بنابراین عضوی بسیار حیاتی برای هر فرد می باشد. اگر پوستی با هر نوع مشکلی دارید، استفاده منظم از مواد آرایشی همراه با خواص زغال فعال می تواند مشکلات شما را برطرف کند. در درمان پوست چرب، آکنه، پاکسازی منافذ پوست و از بین بردن چربی اضافی از صورت و بدن میتوان دخیل بود. تمیز کردن عمیق توسط صابون زغال فعال به معنای خشک شدن بیش از حد پوست نیست.

فرمولاسیون صابون زغال به گونه ای است که با انواع پوست سازگاری دارد و این در حالی است که از یک طرف، چربی بیش از حد پوست چرب را کنترل و از طرف دیگر، پوست خشک را مرطوب و تغذیه می کند، به قدری ملایم است که می توانید روزانه بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنید. از جمله مزیت های صابون زغال فعال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از پوست چرب مراقبت می کند
  2. جلوگیری از پیری زودرس
  3. عمیق پوست شما را پاک سازی می کند
  4. در کاهش آکنه موثر است.
  5. پاکسازی منافذ در طول روز، آلودگی ها و سموم بر روی منافذ پوست شما جمع می شوند که باعث می شود تا از لحاظ ظاهری بیشتر مورد توجه قرار گیرند. صابون زغال بهترین راه حل برای این مشکل است زیرا زغال فعال به منافذ پوستی شما متصل شده و باعث بیرون کشیدن خاک و آلودگی ها و باعث کمتر دیده شدن آنها می شود.
  6. لایه برداری بافت زغال باعث ایجاد لایه بردار طبیعی ملایم می شود. صابون با زغال فعال لایه برداری ملایمی روی پوست انجام می دهد و به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند.

مقاله پیشنهادی: معرفی ۱۶ محصول و برند نیوول New well ترکیه

ماسک زغال فعال

چقدر با مزایا ماسک زغال فعال آشنا هستید؟ ماسک زغال فعال از بروز آکنه، مسدود شدن منافذ و تجمع باکتری ها که اغلب منجر به جوش و دیگر مشکلات می شود جلوگیری می کند. ماسک زغال فعال می تواند به از بین بردن باکتری های موجود در منافذ پوست کمک کند. ماسک زغال فعال برای انواع پوست مناسب است به شرطی که با توجه به نوع پوست خود و ترکیبات همراه با زغال توجه داشته باشید تا از چرب یا خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کنید.

ماسک مناسب انواع پوست
ماسک مناسب انواع پوست

فواید ماسک زغال

منافذ پوست به عنوان روزنه هایی برای نفس کشیدن پوست بسیار مهم هستند، وقتی منافذ پوست پر و یا بسته می شود، در معرض عفونت و انسداد قرار می گیرند، که می تواند باعث آکنه و جوش های سرسیاه شود. بنابراین نمی توانید منافذ پوست خود را ببندید. فواید ماسک زغال برای تعادل سازی پوست، پاکسازی منافذ بسیار چشمگیر است.

از فواید ماسک زغال بعد از استفاده میتوان به روشن شدن پوست اشاره کرد، به دلیل خواص زغال فعال پوست به راحتی عمیق پاکسازی و پوست به مرور از شر سلول های مرده خلاص می شود که در نتیجه یک پوست بی عیب و نقص به همراه خواهد داشت و روشن شدن آن طی چند درجه می تواند چشمگیر باشد. زغال فعال بهترین ماده برای پوست های مستعد آکنه و جوش است زیرا به تنظیم میزان سبوم جذب کننده باکتری در پوست کمک می کند.

ماسک زغال خانگی

به دلیل خواص زغال فعال بدون شک به دنبال ماسک زغال خانگی هستید که جای تعجبی ندارد و همه ما دوستدار زیبایی و یک پوست بی عیب و نقص هستیم و چی بهتر از این که بتوانیم یک ماسک زغال خانگی تهیه کنیم و از مزایای آن بهره مند شویم. برای تهیه ماسک زغال خانگی می توانید سری به آشپزخانه بزنید و با ساده ترین مواد و ترکیب آنها با کربن از خواص زغال فعال روی پوست لذت ببرید.

ماسک زغال خانگی ژلاتین با هر نوع پوستی سازگار است و می تواند شما را متعجب کند و پوستتان را شاداب کند. در واقع، ژلاتین موجود در این دستورالعمل به عنوان چسب عمل می کند. ژلاتین به شما کمک می کند تا به یک قوام عالی از ماسک زغال خانگی برسید.

مواد اولیه
  • زغال فعال ۱ قاشق چایخوری
  • ژلاتین ۱ قاشق چایخوری یا می توانید از یک ورق ژلاتین استفاده کنید.
  • شیر ۲ قاشق چای خوری

خرید انواع لایه بردار و روشن کننده پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

روش تهیه

زغال فعال را با ژلاتین مخلوط کنید و به آرامی شیر را به این مخلوط اضافه کنید، مخلوط را به مدت ۱۵ ثانیه در مایکروویو قرار دهید و سپس مخلوط را در دمای اتاق خنک کنید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و تا زمانی که این ماسک خشک شود صبر کنید. سپس به آرامی ماسک را از پایین به بالا بردارید تا مواد زائد موجود در پوست بیرون بیایند. در نهایت صورت خود را یک شوینده مناسب بشویید.

ماسک زغال فعال و ماست

با خواص زغال فعال آشنا هستید، اما ترکیب آن با ماست می تواند برای پوست شما معجزه کند! ساختن ماسک زغال فعال و ماست کار چندان سختی نیست و به راحتی می توان آنها را ترکیب و استفاده کنید از مزایای ماسک زغال فعال و ماست برخوردار شوید. بسیاری از مرطوب کننده ها با قیمت های متفاوت در بازار وجود دارند. بهترین و ارزان ترین راه برای حس لطافت پوست، روی آوردن به روش سنتی است. ماست به دلیل هیدراسیونی بودنش پوست های حساس می توانند رطوبت را ساعت ها در پوست خود حفظ کنند. فراموش نکنید که در هر شرایطی از نوع کم چرب آن برای تهیه ماسک زغال فعال و ماست استفاده کنید.

ماسک زغال فعال و گلاب

خواص ماسک زغال فعال و گلاب زبانزد خاص و عام شده است چرا که این دو ترکیب فوق العاده در آبرسانی و مبارزه با انواع التهابات تا به امروز تاثیرات بی نظیری داشته اند که برخی از افراد با دست زدن به هزینه های گزاف نتوانسته اند به نتیجه مطلوبی برسند، اما این دو ترکیب به برخی از آنها توانسته کمک کند و تا حدی از مشکلات آنها کم کرده است.

می توانید در ماسک زغال فعال و گلاب از نمک دریا با رایحه گل محمدی و یا اسطوخودوس استفاده کنید که علاوه بر لایه برداری به شما کمک می کند تا پوستی شاداب تر از قبل داشته باشید، اگر پوستی ملتهب دارید به شما توصیه میکنم حتما یکبار آن را تست کنید. جالب است بدانید محدودیتی برای استفاده از ماسک زغال فعال و گلاب و نمک دریا وجود ندارد و حتی از آن میتوان در زیر بغل استفاده کنید و شاهد درمان بوی بد عرق و حتی روشن شدن این قسمت باشید.

تقویت مو
تقویت مو

زغال فعال برای مو

خواص زغال فعال برای موها نیز تاثیرات حیرت آوری دارد که هر خانم و آقایی دوستدار آن است. شامپوها یا محصولاتی که با زغال فعال تهیه شده اند می توانند بسیاری از مشکلات موی شما را برطرف کنند. اکثر شامپوهای زغالی موجود در بازار برای استفاده هر نوع مویی مناسب هستند. برای این که از مزایای آن اطلاعات کافی داشته باشید در ادامه به مزیت های بارز آن اشاره کرده ایم، که فقط لازم است از شامپوی زغال فعال برای مو فقط دو بار یا سه بار در هفته استفاده کنید.

یکی از خواص زغال فعال برای مو، درمان کننده طبیعی مشکلات پوست سر می باشد! اگر از شوره سر، تحریکات پوستی اعم از خارش رنج می برید، زغال فعال بهترین گزینه برای رهایی از این مشکلات است. برخلاف بسیاری از محصولات شوینده مو، زغال فعال سموم را مستقیما از پوست سر حذف می کند و به پوست سر کمک می کند تا راحت تر نفس بکشد و موها بهتر رشد کنند.

شوره سر می تواند توسط پوست تحریک شده، چرب و حتی عفونت های قارچی ایجاد شود. می توانید مقداری جوش شیرین، آب گرم، زغال فعال را با هم مخلوط و به شامپو خود اضافه کنید. شامپو را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید. با تکرار این مراحل می توانید به رشد بهتر موها کمک کنید و حتی شاهد رویش مجدد آنها باشید.

منابع

chemviron.eu
activatedcarbon.com
medicalnewstoday.com
chiropractor-schaumburg.com
fashionlady.in

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

12 + 10 =