خواص کفیر برای کبد چیست؟ آیا شما نیز از خواص کفیر برای کبد اطلاع دارید؟ آیا در مورد مزایا و مواهبی که درون این ماده وجود دارد با خبر هستید؟ به طور کلی چقدر کفیر را می شناسید و نام آن به گوش شما خورده است؟ قبل از این که به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم باید به این موضوع اشاره کنیم که کفیر در واقع یک نوشیدنی است که با استفاده از شیر تخمیر شده گاو، بز و یا گوسفند به دست می آید و طعمی بسیار عالی و دلنشین دارد. برخی از افراد اعتقاد دارند کفیر برای اولین بار توسط مردمی که در دامنه کوه های قفقاز زندگی می کردند مورد استفاده قرار گرفته است، منطقه ای که امروزه ترکیه کنونی در آن واقع شده است و حتی کلمه کفیر نیز از ریشه کلمه ترکی (کِیف) به دست آمده است که به معنای احساس خوب می باشد.

در سطح جهانی کفیر را با ماست یونانی مقایسه می کنند، زیرا این دو ماده در برخی از زوایا به همدیگر شباهت دارند. به عنوان مثال هر دو آن ها دارای باکتری های مفیدی هستند که برای سیستم گوارش و کبد انسان مفید و موثر است و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری به عمل می آورد.

خواص کفیر برای کبد
خواص کفیر برای کبد

همه چیز درباره خواص کفیر برای کبد

همان گونه که در قسمت مقدمه اشاره شد کفیر یک نوشیدنی شیر تخمیر شده است که می توان آن را از طریق حیوانات و گیاهان مختلف به دست آورد؛ شیر حیواناتی مانند بز و گاو برای تهیه این نوشیدنی مناسب است و همچنین شیر به دست آمده از برخی گیاهان نظیر نارگیل، سویا و برنج نیز برای این امر استفاده می شود.

کفیر از نظر شکل ظاهری و طعم و مزه شباهت فراوانی به ماست دارد، اما غلظت آن کمی کمتر است و طعمی تند و اسیدی دارد. این روزها بسیاری از کسانی که برای سلامتی خود ارزش فراوانی قائل هستند از کفیر استفاده می نمایند زیرا در مورد خواص کفیر برای کبد و سیستم گوارش مطالب زیادی شنیده و خوانده اند.

اصلی ترین ماده ای که درون این نوشیدنی وجود دارد پروبیوتیک است که در واقع باکتری هایی هستند که وجود آنها برای سلامتی کبد، روده و معده بسیار مفید و موثر است. همچنین کفیر باعث بهبود هضم لاکتوز در افراد مبتلا به لاکتوز می گردد و چون به شیوه تخمیر تولید می گردد فاقد این ماده است و یک محصول لبنی خوب برای کسانی به شمار می رود که مبتلا به این بیماری هستند. طعم کفیر بسیار تند و خوشمزه است و شباهت بسیار زیادی به ماست دارد، زیرا هم خامه ای است و هم یک نوشیدنی عالی و دلچسب به شمار می رود که می توان آن را در هنگام صبحانه میل نمود و از تمامی خواص و ارزش های غذایی موجود در آن برخوردار شوید؛ معمولا یک فنجان کفیر حدود ۲۰۰ کالری انرژی وجود دارد و از مواد مغذی و مفیدی مانند پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر تشکیل شده است.

مقاله پیشنهادی: ۰ تا ۱۰۰ خواص کدو سبز برای پوست و مو در یک نگاه

از خواص کفیر برای کبد چرب چه میدانید؟

تحقیقات و بررسی هایی که به تازگی توسط برخی از دانشمندان منتشر شده نشان دهنده خواص کفیر برای کبد می باشد؛ زیرا درون آن مواد شیمیایی وجود دارند که از بروز بیماری کبد چرب جلوگیری می کند و حتی اگر کسانی پیشینه و سابقه طولانی در زمینه این بیماری داشته باشند، به راحتی می توانند با استفاده از کفیر آن را درمان نموده و به سلامتی کامل دست پیدا کنند. بیماری کبد چرب که این روزها بسیاری از مردم جهان از آن رنج می برند، در واقع یک مشکلی است که در آن کبد شروع به ذخیره سازی غیر عادی و غیر طبیعی چربی می نماید و این امر ممکن است برای کبد ایجاد التهاب و زخم نموده و حتی به نارسایی آن منجر شود.

موارد بسیار زیادی هستند که می توانند باعث به وجود آمدن این بیماری گردند که از جمله آنها می توان به نوشیدن الکل، مصرف سیگار، چاقی، استفاده از غذاهای فست فود و ناسالم و … اشاره نمود. خوشبختانه پژوهش های دانشمندان در طول سالهای اخیر بیانگر خواص کفیر برای کبد چرب بود؛ آن ها اعتقاد دارند که اگر تنها ۸ هفته در برنامه غذایی خود از نوشیدنی کفیر استفاده کنید، شاهد نتایج شگفت انگیز و شفابخش آن برای کبد خود خواهید بود. نکته بسیار جالبی که در این زمینه وجود دارد این است که به غیر از خواص کفیر برای کبد، این نوشیدنی برای کاهش سطح چربی، کلسترول، اسیدهای چرب آزاد و همچنین التهابات نیز کاربرد فراوانی دارد و استفاده از آن نتایج درخشانی را به همراه خواهد آورد.

برخی از خواص کفیر برای پوست صورت

علاوه بر خواص کفیر برای کبد که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، باید بگوییم درون آن سرشار از پروبیوتیک هایی می باشد که برای پوست صورت نیز بسیار مفید و موثر هستند و اگر شما به صورت منظم از کفیر در رژیم غذایی خود استفاده کنید مشاهده خواهید کرد که بسیاری از التهابات، سوختگی ها و زخم های عمیق موجود در پوست به خوبی درمان شده و صورت شما دوباره جوانی و شادابی خود را به دست می آورد. در این قسمت به صورت کامل تر به برخی از مهمترین خواص کفیر برای پوست صورت اشاره می کنیم:

  1. پروبیوتیک های موجود در کفیر به پوست صورت ما کمک می کند تا رطوبت میان بافت های خود را به خوبی حفظ کند؛ همچنین این ماده به سبب دارا بودن آنتی اکسیدان، باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد پوست شده و به این صورت آن را جوان و شاداب می نماید.
  2. همان گونه که اشاره شد کفیر دارای آنتی اکسیدان هایی است که باعث از بین رفتن تمامی سموم و رادیکال های آزاد جسم می شوند و نه تنها سموم را از بدن دفع می کنند، بلکه اگر سلول های پوست به هر دلیلی توسط رادیکال های آزاد آسیب دیده اند را درمان نموده و به این صورت از بروز چین و چروک بر روی صورت جلوگیری به عمل می آورند.
  3. یکی دیگر از خواص کفیر برای پوست صورت آن است که رطوبت مورد نیاز آن را به خوبی تامین کرده و با آبرسانی عالی و کامل، موجب ترمیم بافت های آسیب دیده پوست می گردد.
  4. ترکیبات موجود در کفیر از پوست صورت در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت نموده و از پیری زودرس جلوگیری به عمل می آورد.
  5. نوشیدن یک فنجان کفیر باعث جوانسازی پوست شده و خستگی چهره را برطرف می کند.
خواص کفیر برای کبد
خواص کفیر برای کبد

خواص کفیر برای لاغری

به طور کلی تمامی فرآورده هایی که از شیر به دست می آیند که کفیر نیز یکی از آنهاست، سال هاست جزو مواد اصلی و ضروری رژیم غذایی ما انسان ها به شمار می روند، زیرا توسط آنها می توانیم بسیاری از نیازهای جسم خود به پروتئین و مواد معدنی مانند کلسیم را به راحتی تامین کرده و از تمامی فواید آن برخوردار شویم. اما با این حال نباید از خواص کفیر برای لاغری و کاهش وزن نیز غافل شد، زیرا این ماده ارزشمند دارای کالری کمی می باشد و شما می توانید با خیال راحت از آن در میان وعده های غذایی خود و یا به عنوان یک صبحانه عالی و دلچسب استفاده نمایید.

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که روده نقش بسیار مهمی در کاهش وزن شما دارد و اگر در آن تغییرات میکروبی به وجود آید می تواند در چاقی و لاغری انسان نقش موثری ایفا نماید؛ خوشبختانه کفیر با دارا بودن خواص پروبیوتیکی موجب می شود که باکتری های مضر روده از بین رفته و به این صورت وزن ایده آل و متناسبی را برای شما به ارمغان می آورد. عملکرد خوب روده باعث تنظیم اشتها و تنظیم متابولیسم بدن می گردد و فرایند چاقی را متوقف نموده و در طول زمان به کاهش وزن شما کمک فراوانی می نماید. بنابراین اگر دائما احساس گرسنگی می کنید ممکن است در روده شما اختلالی به وجود آمده باشد و شما می توانید با استفاده از غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده آن را درمان نمایید که کفیر یکی از بهترین نوع آنهاست.

یکی از باکتری های موجود در کفیر موجب می شود که ساعت های طولانی پس از صرف غذا دچار گرسنگی نشوید و در واقع با از بین بردن اشتهای کاذب شما، به کاهش وزن کمک فراوانی می نماید. خوشبختانه پزشکان و متخصصان سالهاست به خواص کفیر برای لاغری پی برده و مصرف آن را برای بیماران خود توصیه می کنند.

خرید محصولات لاغری با کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب

کفیر چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

کفیر علاوه بر این که طعمی بسیار عالی و دلنشین دارد، فواید و مواهب بسیار زیادی نیز برای سلامتی ما به همراه دارد. در قسمت های قبلی به صورت مفصل در مورد خواص کفیر برای کبد، پوست صورت و کاهش وزن اشاره کردیم و در این قسمت به برخی دیگر از مزایای آن اشاره می کنیم:

  • پروبیوتیک های موجود در کفیر باعث ایجاد ایمنی برای سیستم گوارش و به خصوص روده می گردد و سطح بسیار خوبی از ایمنی را برای آن به وجود می آورد.
  • کفیر سرشار از باکتری های خوبی است که از جسم انسان در برابر باکتری های بد محافظت کرده و سلامتی را با خود به همراه می آورد.
  • کفیر به سبب این که از شیر تهیه می شود، سرشار از کلسیم است و اگر شما آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید، باعث تحکیم استخوان ها شده و از شکستگی و پوکی استخوان جلوگیری به عمل می آورد.
  • مصرف کفیر باعث کاهش کلسترول خون می گردد.
  • کفیر دارای خواص ضد سرطانی است و نوشیدن منظم آن در طول روز از بروز برخی از سرطان ها جلوگیری به عمل می آورد.
  • کفیر به التیام زخم ها و التهاباتی که در جسم وجود دارند کمک فراوانی می نماید.
  • تحقیقات نشان دهنده آن است که مصرف کفیر موجب تنظیم قند خون می گردد.
  • کفیر دارای میزان لاکتوز بسیار کمی است و این امر برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند خبر بسیار خوبی است؛ لاکتوز یک نوع قند طبیعی است که درون برخی از مواد غذایی مانند شیر یافت می شود و هضم آن بسیار سخت است. بنابراین کسانی که به شیر حساسیت دارند می توانند با خیال راحت کفیر را جایگزین آن نموده و از نوشیدن این ماده خوشمزه و عالی لذت ببرند.
نوشیدنی مناسب پوست
خواص کفیر برای کبد

مضرات کفیر و افرادی که نباید از آن استفاده کنند

با وجود این که کفیر یک ماده غذایی بسیار سالم است و استفاده از آن خواص فراوانی برای جسم انسان دارد، اما مصرف بیش از اندازه آن نیز ممکن است مضراتی برای جسم انسان به همراه داشته باشد، بنابراین باید در مصرف آن احتیاط نمود. به عنوان مثال اگر شما در رژیم غذایی به سر می برید و قصد دارید مقداری از وزن خود را کاهش دهید، باید به این نکته توجه کنید که حتما از کفیری استفاده کنید که با استفاده از شیر بدون چربی به دست آمده باشد و کفیر تولید شده با شیر چرب نه تنها باعث افزایش وزن شما می گردد، بلکه ممکن است با افزایش کلسترول و چربی خون، سلامتی قلب را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکلات قلبی گردد.

یکی دیگر از مضرات کفیر آن است که درون آن مقداری از الکل وجود دارد و این امر ممکن است برای کسانی که به این ماده حساسیت داشته باشند ناراحتی هایی را به وجود آورد. همچنین به سبب این که در ساختار کفیر مقادیر فراوانی از پروبیوتیک وجود دارد، بنابراین ممکن است برای سیستم گوارش انسان مضراتی به همراه داشته باشد و باعث بروز ناراحتی هایی مانند ایجاد گاز معده، یبوست، حالت تهوع، اسهال و کاهش اشتها گردد. یکی دیگر از مضرات کفیر آن است که درون ترکیبات خود حاوی مقادیر فراوانی از کربوهیدرات است و این امر برای کسانی که در رژیم های غذایی کربوهیدرات کم یا کتوژنیک به سر می برند از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید میزان مصرف این نوشیدنی را کم نمایند. همچنین پزشکان و متخصصان می گویند افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند باید قبل از این که شروع به مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند کفیر نمایند، با پزشک خود مشورت کرده و تحت نظر او آغاز به مصرف این مواد نمایند.

انواع مختلف کفیر

کفیر نوشیدنی انسان ها در طول سالها و قرن های بسیار دور است و خوشبختانه امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد و همواره مورد استفاده قرار می گیرد. اما جالب است بدانید که کفیر دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد که در این بخش به برخی از آنها اشاره می کنیم:

دانه کفیر: این محصول با استفاده از دانه های استارتر که یک ترکیب از باکتری، مخمر، پروتئین و قند است تولید می گردد و استفاده از آن باعث تخمیر شیر می شود؛ این دانه ها برخلاف دانه های برنج گلوتن ندارند و به اندازه یک مهره کوچک هستند و شما می توانید آنها را با استفاده از یک صافی از روی کف مایع بردارید و از آنها برای تهیه مجدد کفیر استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین محصولات برند لانا کدام ها هستند؟

شیر کفیر: این ماده شباهت فراوانی به شیر دارد، اما کمی از آن غلیظ تر بوده و همچنین طعم آن کمی ترش، تند و تازه است و شما می توانید از نوشیدن آن لذت فراوانی ببرید. این محصول در واقع یک نوع پروبیوتیک است که آن را با استفاده از دانه های کفیر تولید می نمایند. یکی از مهمترین تفاوت هایی که میان کفیر شیر و آب وجود دارد این است که کفیر آب به هیچ عنوان شیر ندارد و افرادی که به فرآورده های دارای لاکتوز حساسیت دارند و یا در رژیم گیاهخواری به سر می برند، می توانند از کفیر آب استفاده کرده و از خواص آن برخوردار شوند. این نوع کفیر با استفاده از آب میوه ها تولید می شود. همچنین میزان مخمرها و باکتری های موجود در آن نسبت به کفیر شیر کمتر است.

کفیر نارگیل: این محصول همانگونه که از نام آن پیداست با استفاده از شیر موجود در میوه نارگیل تولید می شود و خواص شفا بخش فراوانی درون خود دارد و بهترین انتخاب برای گیاهخواران به شمار می رود.

نوشیدنی مناسب دستگاه گوارش
خواص کفیر برای کبد

ارزش های غذایی موجود در کفیر

یکی از علل محبوبیت و خواص کفیر برای کبد به ارزش غذایی موجود در آن برمی‌گردد. کفیر یکی از نوشیدنی هایی است که درون آن ارزش های غذایی فراوانی وجود دارد و شما می توانید برای سلامتی جسم و جان خویش از آن استفاده های فراوانی نمایید. خوشبختانه این نوشیدنی منبع غنی از انواع مواد مغذی می باشد و می توان توسط آن بسیاری از نیازهای جسم را تامین نمود. کفیر دارای مقادیر فراوانی از پروتئین است و استفاده از آن برای ورزشکاران و بدنسازان بسیار مفید است، زیرا در امر عضله سازی به آنها کمک فراوانی می نماید. همچنین پزشکان به کسانی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند همواره پیشنهاد می نمایند که در برنامه غذایی خود حتما از کفیر استفاده نمایند و به این صورت ریشه موهای خود را تقویت کنند. علاوه بر آن کفیر حاوی مقادیر فراوانی از کلسیم، فسفر، ویتامین B12، ریبوفلاوین، منیزیم و ویتامین D می باشد که تمامی آنها برای سلامتی و شادابی جسم ما لازم و ضروری هستند.

آیا میتوان کفیر را در خانه تهیه نمود؟

برخی از افراد ممکن است نسبت به کیفیت و مرغوبیت کفیرهایی که در فروشگاه های مواد غذایی ارائه می شوند مطمئن نباشند، بنابراین ترجیح می دهند آن را در خانه تهیه کنند؛ خوشبختانه شیوه تهیه کفیر در خانه بسیار آسان است و شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین و عالی ترین نوع آن را تهیه کنید. برای انجام این کار ابتدا دانه های کفیر را از فروشگاه های ارائه دهنده مواد غذایی خریداری کنید و سپس یک دوم قاشق غذا خوری از آن را درون یک شیشه کوچک بریزید. در ادامه حدود ۲ فنجان شیر طبیعی و ارگانیک به آن اضافه کنید. شایان ذکر است که شیر گاو که با استفاده از علف های تازه و سالم تغذیه شده است، بهترین انتخاب برای تهیه کفیر به شمار می رود.

اگر می خواهید کفیر شما کمی غلیظ تر شود، می توانید به آن مقداری خامه طبیعی پر چرب اضافه کنید و سپس درب آن را بگذارید و در دمای اتاق قرار دهید؛ پس از گذشت ۱۲ الی ۳۶ ساعت کفیر خوشمزه و پرخاصیت شما آماده استفاده است. در این هنگام می توانید درب آن را بردارید و اگر مشاهده کردید که شروع به کلوخه شدن نموده است، بدانید که کفیر آماده است؛ شما می توانید دانه های کفیر که درون مایع مشاهده می کنید را از آن جدا کرده و درون یک شیشه دیگر قرار دهید و بر روی آن شیر بریزید و این فرایند را تکرار کنید. در نهایت مشاهده خواهید کرد که یک ماده خوشمزه، مغذی و بسیار مفید به دست آورده اید.

ماسک پوست سنتی
خواص کفیر برای کبد

ساخت چند ماسک زیبایی با استفاده از کفیر

ما در طول این مقاله به خواص کفیر برای کبد و سایر قسمت های جسم اشاره کردیم و در مورد خواص آن برای زیبایی پوست صورت نیز سخن گفتیم. در این قسمت می خواهیم به برخی از ماسک هایی که می توان توسط کفیر تهیه نمود و آن را بر روی پوست قرار داد اشاره کنیم:

ماسک کفیر و خیار: این ماسک برای پوست های معمولی بسیار مفید و موثر است؛ برای تهیه آن ابتدا خیار را رنده کرده و از یک صافی عبور دهید و آب آن را نگه داشته و تفاله آن را دور بیندازید. سپس آن را به همراه کفیر مخلوط نموده و بر روی صورت خود به مدت ۲۰ دقیقه قرار داده و سپس آن را بشویید. این امر باعث نرمی و درخشندگی پوست شما می شود.

ماسک کفیر و سفیده تخم مرغ: این ماسک برای کسانی که دارای پوست چرب هستند انتخابی بسیار مفید و مناسب می باشد. برای تهیه آن یک عدد سفیده تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری عسل را به همراه کفیر مخلوط کرده و آن را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. سفیده تخم مرغ موجود در این ماسک باعث سفت شدن منافذ پوست می گردد و خواص ضد باکتریایی عسل نیز به بهبود التهابات و زخم ها کمک فراوانی می نماید.

ماسک کفیر، زرده تخم مرغ و روغن زیتون: این ماسک نیز یکی از بهترین گزینه ها برای پوست های خشک به شمار می رود. شما می توانید این سه ماده را درون یک ظرف با همدیگر مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. کفیر موجود در آن با خاصیت پروبیوتیکی باعث از بین رفتن باکتری های و آلودگی سطح پوست می گردد و روغن زیتون و تخم مرغ نیز رطوبت مورد نیاز آن را به خوبی تامین می نمایند.

منابع

livestrong.com
fermentools.com
indiaweightlosskefir.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

5 + ده =