سلول های مرده پوستی به طور طبیعی هر ۳۰ روز تقریبا خود را بازسازی می کنند. این روند زمانی اتفاق می افتد که لایه خارجی پوست یا اپیدرم بازسازی سلولهای مرده پوست را جایگزین لایه جدید کند. علائم سلول های مرده پوستی این است که پوست خشک و پوسته پوسته، خارش، ضخیم و زبر، کدر و دارای جوش و آکنه می شود. کل بدن پر از سلول های مرده پوستی است و اگر از روش های بازسازی سلولهای مرده پوست برای لایه های پوست سر یا صورت و … استفاده نکنیم در واقع دست به دامن مشکلات زده ایم. از بین بردن لایه های شاخی پوست کار راحتی است به شرطی که بدانید دقیقا چه کاری باید انجام دهید. در ادامه درمان سلول های مرده پوست را به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد. لایه برداری پوست مرده می تواند یکی از لذت بخش ترین روتین زیبایی باشد که هر فرد می تواند انجام دهد زیرا پوست دوباره زنده می شود. اما سوالات زیادی ممکن است در این راستا وجود داشته باشد که به برخی از آنها در زیر اشاره کرده ایم:

  • لایه بیرونی پوست از چه سلول هایی تشکیل شده است؟
  • سلول های مرده در کدام قسمت پوست قرار دارد؟
  • سلول های مرده پوست در کدام لایه پوست قرار دارد؟
  • لایه های اپیدرم پوست چه اهمیتی دارند؟
 سلول های مرده پوستی
سلول های مرده پوستی

سلول های مرده پوستی چیست؟

پوست ما دارای غدد چربی است که به طور طبیعی روغن های مرطوب کننده مفید پوست را تولید می کنند و یک فرآیند داخلی دارد که سلول های جدید پوست را به طور مداوم تولید و سلول های قدیمی را از بین می برند. سلول های مرده پوستی را کراتینوسیت می نامند که از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده و در لایه های اپیدرم پوست تشکیل می شوند. طی چرخه ای که گفته شد یک سلول پوستی از طریق اپیدرم به سمت بالایی حرکت می کند تا زمانی که به بیرونی ترین لایه پوست برسد که به آن لایه شاخی پوست می گویند. از بین بردن لایه های شاخی پوست با فعالیت لایه اپیدرم امکان پذیر است. هر ساعت تقریبا ۴۰۰۰۰ سلول های مرده پوستی از بین میرود که به تکمیل فرآیند روشن شدن پوست و بازسازی آن کمک قابل ملاحظه ای می کند.

مقاله پیشنهادی: راز داشتن پوست صاف چیست؟ آموزش راهکارهای ضروری مراقبت از پوست

سلول های مرده پوستی چگونه شکل می گیرند؟

از آنجایی که سلول های مرده پوست قدیمی هر روز به طور طبیعی جایگزین و از بین میروند، چند فاکتور مهم وجود دارد که می تواند باعث ایجاد سلول های مرده پوست شوند که باید برای پیشگیری تا حد امکان از آنها مطلع بود تا از مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.

  1. سن هر چه افزایش می یابد، روند بازسازی پوست کند می شود. سلول های مرده پوستی با همان سرعت کاهش می یابند که در نتیجه، پوست خشک تر و سلول های مرده پوست تجمع پیدا می کنند.
  2. عدم لایه برداری صحیح، چربی اضافی پوست یا بقایای آرایش می تواند برای حذف سلول های قدیمی پوست و ایجاد سلول های جدید مشکلاتی ایجاد کند. لایه برداری پوست از طریق مختلف می تواند یک روش عالی برای حذف سلول های مرده پوستی باشد. به دنبال فرمول هایی با ترکیباتی مانند گلیکولیک یا اسید لاکتیک باشید که برای روشن تر شدن پوست بسیار مفید هستند.
  3. استفاده از مرطوب کننده نامناسب پوست بعد از لایه برداری و پاکسازی نه تنها به پوست کمکی نمی کند بلکه باعث ایجاد سلول های مرده پوستی می شود. به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که متناسب با نوع پوست شما باشند و در بهتر شدن آن سهیم باشند.
  4. تغییرات آب و هوای خشک و دمای سرد و فاقد رطوبت می توانند علل دیگر ایجاد سلول های مرده پوستی باشد. آب و هوا منجر به از دست دادن آب بدن می شود که می تواند سلول های مرده پوستی را در یک نقطه قفل و باعث تجمع آنها شود.
  5. قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند رطوبت پوست شما را کم کند و برای سالم ماندن پوست آبرسان و ضد آفتاب را نباید فراموش نکنید.

لایه برداری پوست صورت

پوستتان را بر اساس جنسی که دارد لایه برداری کنید، اسکراب های مناسب صورت چربی و کثیفی های اضافی پوست را پاکسازی می کنند و در لایه برداری سلول های مرده پوستی نقش مهمی را ایفا می کند. اسکراب باعث بهبود، آرامش، محافظت و شاداب شدن پوست می شود. اگر از اسکراب زردآلو استفاده کنید به دلیل وجود ویتامین های A، B و پوست درخشان و مرطوب تر می شود.

لایه برداری سلول های مرده پوستی
لایه برداری سلول های مرده پوستی

لب های خود را لایه برداری کنید

اکثر ما توجه بیشتری به پوست صورت داریم تا به لب ها و همین موجب می شود که لب های ما به مرور زمان تیره شوند! اگر با رژ لب خوابیده اید یا از مرطوب کننده لب استفاده نمی کنید، این احتمال وجود دارد که روی لب های شما سلول های مرده پوستی تجمع کرده باشند. باید از اسکراب قند روی لب های خود استفاده کنید، فقط کافی است مقداری قند را با ژل وازلین مخلوط کرده و با استفاده از مسواک و این معجون قدرتمند لب های خود را به آرامی ماساژ دهید، این کار را هفته ای سه بار انجام دهید تا شاهد بهترین نتیجه از این اسکراب باشید.

لایه برداری پاها را فراموش نکنید

بسیاری از افراد پاشنه و یا اطراف ناخن های آنها پینه بسته و ظاهر و زیبایی خود را از دست داده اند. تنها دلیل آن وجود سلول های مرده پوستی که باید به مرور زمان از بین بروند، ابتدا پاهایتان را در آب گرم خیس کنید و سپس با استفاده از سنگ به آرامی سلول های مرده پوستی را پاک کنید. برای اطمینان از نتیجه آن بهتر است از صابون ملایم به همراه سنگ استفاده کنید. توجه داشته باشید که افراد نباید بیشتر از یک بار در هفته از لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنند. متداول ترین نوع لایه بردارهای شیمیایی عبارتند از:

  • آلفا هیدروکسی اسید (AHA)
  • هیدروکسی اسید بتا (BHA)
  • رتینول

توصیه می شود از AHA ، BHA و رتینول در کنار هم استفاده نکنید زیرا روی پوست تاثیرات منفی دارد.

خرید بهترین و با کیفیت ترین لایه بردارهای پوستی با قیمت مناسب

لایه های پوست سر

لایه های پوست سر را فراموش نکنید، بازسازی سلولهای مرده پوست سر می توانند در رشد سریع موهای شما سهیم باشند و به تقویت بیشتر موها کمک کنند. قبل از این که به سلول های مرده پوستی لایه های پوست سر اشاره کنیم بهتر است بیشتر با آن آشنا شوید. لایه های پوست سر توسط بافت های مختلفی تشکیل می شود که استخوان های طاق جمجمه را پوشانده اند. پوست سر بافت نرم تری دارد و به عنوان مانعی برای محافظت از طاق جمجمه در برابر ضربه های فیزیکی یا عوامل عفونی است. لایه های پوست سر از ۵ قسمت تقسیم شده است که شامل:

  1. پوست
  2. بافت پیوندی
  3. آپونوروز
  4. بافت پیوندی شل
  5. پری کرانیوم یا پریوستئوم
درمان سلول های مرده پوستی
درمان سلول های مرده پوستی

نکاتی برای سالم نگه داشتن لایه های پوست سر

برای تقویت گردش سلول های مرده پوست، مرتبا پوست سر را باید لایه برداری کرد. مهم است که سلول های مرده پوست کاملا از بین بروند تا لایه جدیدی از سلول های پوستی ایجاد شوند و به حفظ سلامت لایه های پوست سر کمک کند. از شامپوهای لایه بردار گرفته تا اسکراب مو و اسکراب های خانگی می توانند در سلامت پوست موثر باشند.

ماساژ پوست سر در گردش خون بی تاثیر نیست. خون مواد مغذی و اکسیژن لازم را به لایه های پوست سر می رساند و باعث رشد بهتر موها می شود. با استفاده از نوک انگشتان و روغن های گیاهی و مفید، لایه های پوست سر و موها را با حرکات دورانی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به خوبی ماساژ دهید.

حفظ رطوبت در لایه های پوست سر را فراموش نکنید. بیشتر مسائل مربوط به پوست سر ناشی از خشکی می باشد که سبب شوره و ریزش مو می شود. از دوش های با آب گرم جدا خودداری کنید چرا که باعث از بین بردن چربی مفید در لایه های پوست سر می شود. پاکسازی به از بین بردن آلودگی، چربی اضافی، سلول مرده پوستی و تجمع برخی از محصولات در پوست سر موثر است.

برای تقویت سلامتی لایه های پوست سر نیاز به یک رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از ویتامین های B، A، E، آهن، روی و پروتئین دارید که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی که برای لایه های پوست سر به آن نیاز دارید شامل تخم مرغ، ماهی، آجیل، سبزیجات و میوه های تازه هستند.

سلول های مرده در کدام قسمت پوست قرار دارد؟

بسیاری بعد از آشنایی با سلول های مرده پوستی این سوال در ذهن آنها نقش می بندد که سلول های مرده در کدام قسمت پوست قرار دارد؟ لایه های اپیدرم پوست از دو قسمت اصلی اپیدرم سطحی و درم که عمیق تر است شده و خود اپیدرم از چندین لایه دیگر تشکیل شده که از داخلی ترین لایه پایه germinatiom شروع می شود، و سپس لایه های بعدی که ما بیشتر با بیرونی ترین لایه یعنی لایه شاخی آشنا هستیم و در واقع لایه شاخی است که از سلول های مرده پوستی تشکیل شده و به تدریج با سلول های تشکیل شده از لایه زیرین جایگزین می شود.

جالب است بدانید درم اپیدرم به هیپودرم متصل می شود و به دلیل وجود کلاژن و الاستین قدرت کشسانی بالایی در پوست ایجاد می کند. هیپودرم، بافت همبندی است که درم را به ساختارهای زیرین متصل می کند و از طرفی بافت چربی را برای ذخیره و محافظت از آن در خود ذخیره می کند. اگر هنوز به جواب این سوال که سلول های مرده پوست در کدام لایه پوست قرار دارد نرسیده اید به پوست خود نگاهی بیندازید و نقاط تیره تر را ببینید تا متوجه شوید و به جواب سوال خود برسید.

مراقبت از سلول های پوستی مرده
مراقبت از سلول های پوستی مرده

بازسازی سلولهای مرده پوست

به نظر شما می توان به بازسازی سلولهای مرده پوست فکر کرد و آنها را برای همیشه از روی پوست پاک کرد؟ موارد زیادی هستند که می توانند در ماه های گرم مخصوصا تابستان به پوست آسیب برسانند و آن را خشک و تیره نشان دهند. اما با بازسازی سلولهای مرده پوست می توان دوباره پوست را زنده کرد و یک پوست بی عیب و نقص داشت. بهتر است با سلول های مرده پوستی خداحافظی کنید، اولین کاری که باید انجام دهید حذف سلول های مرده پوستی است که یک روش ایده آل برای آن لایه برداری توسط ماسک صورت دست ساز حاوی عسل و پودرهای مختلف است.

درست بعد از این که لایه برداری را انجام دادید باید پوست خود را کاملا تغذیه و آبرسانی کنید. می توانید این کار را با ماسک صورت، لوسیون صورت، سرم ها نیز انجام دهید، این روند باعث بازسازی سلولهای مرده پوستی می شوند. قدم دیگری که باید هنگام مراقبت از پوست خود انجام دهید، تغذیه پوست از درون می باشد. مواد غذایی زیادی هستند که از مواد مغذی تشکیل شده اند و از درون برای بهبود سلامت و ظاهر بدن بسیار مفید هستند. نکته اصلی استفاده از موادی است که سرشار از ویتامین های A ، E و C هستند مانند هویج، مرکبات یا برخی دیگر از میوه ها و سبزیجات تابستانی می باشد. در کنار روش گفته شده برای بازسازی سلولهای مرده پوست، حتی اگر نور خورشید در پاییز آنقدرها تیز و سوزان نیست استفاده از ضد آفتاب و کلاه و عینک آفتابی ضروری است و به مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید کمک شایانی می کند.

از بین بردن لایه های شاخی پوست

از بین بردن لایه های شاخی پوست درمان اصلی لایه مرده پوست می باشد. سرامیدها سنتز شده و به فرایند تمایز کراتینوسیت تبدیل می شوند. سنتز شامل پیش سازهای سرامیدها و آنزیم های مختلف مانند سرمین پالمیتوئیل ترانسفراز است. این اجزا ممکن است فعالیت آنزیم ها را افزایش و سطح سرامیدها را در لایه شاخی افزایش دهند. از طرف دیگر، سرامیدها می توانند توسط آنزیم هایی به نام سرامیداز تجزیه شوند، بنابراین اجزای مهار کننده این آنزیم های تجزیه کننده باعث افزایش غلظت سرامیدها در لایه شاخی می شوند.

پوست از اهمیت زیادی برای محافظت از بدن انسان برخوردار است و عملکرد آن عمدتا به لایه شاخی مربوط می شود، به ویژه این ترکیب و تشکیل به ماتریس لیپید مربوط هستند. کاهش چربی های لایه شاخی که به دلایل مختلفی مانند استفاده از برخی مواد شیمیایی ممکن است اتفاق بیفتد عملکرد آنها را تغییر می دهد و می تواند منجر به بیماری ها و عفونت های مختلف شود. سعی کنید از لایه بردارهای استانداردی جهت از بین بردن لایه های شاخی پوست استفاده کنید به بافت آن آسیب نرسانید. درمان سلول های مرده پوست نباید به منزله آسیب رساندن به پوست باشد، برای از بین بردن لایه های شاخی پوست و درمان سلول های مرده پوست بهتر از اسکراب های مناسب پوست خود را قبل از استفاده تست کنید.

مراقبت از بیماری های پوستی
مراقبت از بیماری های پوستی

لایه برداری پوست مرده

لایه برداری پوست مرده فواید زیادی دارد و نه تنها صورت را روشن، صاف و یکدست می کنند، بلکه یک روش درمانی است برای بهبود ظاهر و پوست است. از دیگر مزایای لایه برداری پوست مرده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود رنگ، شفافیت و بافت بهتر پوست
  • تحریک تولید کلاژن جدید و رشد سلول های پوستی سالم و در نتیجه رنگ درخشان
  • کاهش تغییرات بعد از آسیب خورشید
  • درمان خطوط ریز و چین و چروک ها
  • افزایش رطوبت پوست و رفع مشکلات پوستی

استفاده از محصولات مراقبت از پوستی که در خانه استفاده می شود می تواند موثرترین باشد زیرا لایه برداری پوست مرده می تواند چندین لایه از تجمع سلول مرده را از بین ببرد و به مواد مفید اجازه می دهد تا در پوست نفوذ کنند.

مزایا و معایب لایه برداری چیست؟

لایه برداری پوست شامل حذف سلول های مرده از لایه بالایی پوست یا اپیدرم به منظور درخشش و صاف شدن پوست است. پوست افراد معمولی تقریبا هر ۳۰ روز یکبار با سلول های جدید تجدید می شود. اگر سلول های قدیمی پوست یا همان سلول های مرده از طریق لایه برداری برداشته نشوند، در آنجا باقی می مانند و از رسیدن سلول های جدید، زیبا و سالم به سطح بالایی پوست جلوگیری می کنند. از آنجایی که سلول های پوستی مرده قدیمی در حال تجمع هستند، پوست به مرور زبر و کدر می شود و حتی می تواند باعث ایجاد لکه های زیادی شوند، به همین دلیل لایه برداری برای سلامت و زیبایی پوست مهم است. در حالی که لایه برداری بسیار مهم معایبی هم نیز به همراه دارد! در اصل دو روش لایه برداری یعنی مکانیکی یا شیمیایی وجود دارد.

لایه بردار مناسب
لایه بردار مناسب

لایه برداری مکانیکی (خانگی)

لایه برداری مکانیکی یکی از روش های لایه برداری است که در طی آن فرآیند لایه برداری پوست با استفاده از ساینده ای مانند بلغور جو دوسر، پوسته بادام، سبوس برنج، بلورهای نمک، بلورهای شکر و غیره که در لایه بردارهای خانگی استفاده می شود مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته شده است.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی دومین روشی است که می تواند درمان مشکلات پوستی استفاده شود. با لایه برداری شیمیایی، به منظور حل شدن سلولهای مرده از روی پوست، ماده شیمیایی یا ماده ای بر پایه اسید استفاده می شود. برخی از مواد شیمیایی یا مواد مورد استفاده در لایه برداری شیمیایی شامل اسیدهای هیدروکسیل (اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک)، رتینول و آنزیم های بیولوژیکی هستند.

بسته به نوع پوست یا مشکلی که با آن روبرو هستید، متخصصین پوست می توانند هر دو روش لایه برداری را به شما پیشنهاد دهند. یکی از بزرگترین مزایای لایه برداری این است که باعث می شود پوست جوانتر و زیباتر به نظر برسد. وقتی سلول های مرده از لایه بالایی پوست برداشته می شوند، سلول های جدید پوست تازه جایگزین آن می شوند که پوست را صاف، جوان و زیباتر می کند.

مقاله پیشنهادی: ماسک صورت لایه بردار خانگی را چگونه بسازم

معایب لایه برداری

یکی از بزرگترین معایب لایه برداری این است که در صورت عدم مراقبت مناسب، در نهایت باعث تحریک پوست می شود. اگر پوستی بسیار حساس دارید، وقتی ماده شیمیایی لایه بردار را روی پوست استفاده می کنید دچار واکنش های پوستی می شوید که مشکلات را دو چندان می کنند. لایه برداری زیاد می تواند برای پوست مضر باشد زیرا به راحتی می تواند پوست شما را خشک و تحریک کند. این دلیلی است که به طور معمول بسیاری از متخصصان پوست آن را توصیه می کنند که بیش از دو بار در هفته لایه برداری نکنید.

کدوم لایه بردار خوبه
کدوم لایه بردار خوبه

چگونه می توان از تشکیل سلولهای مرده پوستی جلوگیری کرد؟

شوینده خود را تعویض کنید همه صابون ها و شوینده ها مناسب پوست شما نیستند! برخی از آنها در از بین بردن میکروب ها تاثیر گذارند، اما در کنار آن چربی مفید پوست را از بین میبرند که مشکلات زیادی به دنبال دارد و یکی از آنها تشکیل سلول های مرده است. بیشتر صابون ها حاوی مواد شیمیایی هستند که می تواند سلامت پوست را با مشکل مواجه کنند و پوست را خشک کنند.

در هوای سرد از ضد آفتاب استفاده کنید، هوای سرد و خشک حداقل ترین رطوبت پوست را از بین میبرد و منجر به تحریک، ترک و خشکی پوست می شود.

استرس را کاهش دهید، استرس عامل اصلی بسیاری از مشکلات الخصوص پیری و چین و چروک و جوش ها می باشد که برای هر فرد متفاوت است و ممکن شرایط پوستی مانند خارش، خشکی و غیره با استرس حتی بدتر شوند. استرس می تواند هورمون های شما را بهم بریزد و در نهایت مشکلات درونی را با علائم روی پوست نشان دهد. از بین مواردی که گفته شد، روغن زیتون به عنوان لایه برداری پوست و شفافیت و سلامت بخشیدن به آن کمک شایانی می کند.

فواید روغن زیتون برای پوست بیشتر از یک لایه بردار معمولی است که برای استفاده از آن کافی یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف قاشق غذاخوری نمک دریا ترکیب کنید و خوب مخلوط کنید و روی صورت بمالید و به مدت یک دقیقه به آرامی مالش دهید و در نهایت آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف قاشق چایخوری نمک دریا و یک قاشق غذاخوری آبلیمو با هم ترکیب کنید و همه را با هم مخلوط کنید و روی کل صورت خود بمالید و به مدت یک دقیقه به آرامی مالش دهید و در نهایت صورت خود را با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید و فراموش نکنید که از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید که منجر به مسدود شدن منافذ و یا ایجاد سلول های مرده نشود.

منابع

bebeautiful.in
medicalnewstoday.com
skincare.com
courses.lumenlearning.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × 4 =