مراقبت از پوست را باید بدانید و فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارید، مراقبت از پوست یکی از نیازهای واجب هر فرد به جهت حفظ زیبایی به شمار می آید. زیبایی پوست روی ظاهر خیلی تاثیر داره و بین خانم ها و آقایان هم فرقی نداره. اگر تا به امروز برای خود مراقبت از پوست ویژه ای را ترتیب ندیده اید یا نمی دانید دقیقا ترتیب آن به چه شکلی است این مطلب می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کند. قبل از هر چیز بهتر است عادت های بد پوستی که به عنوان عادت های مضر پوست شناخته می شوند را کنار بگذارید.

عادت های بد پوستی همانطور که از اسمش مشخص است فقط و فقط به پوست آسیب میزند و شما با انتخاب بهترین روال مراقبت از پوست به هیچ نتیجه ای نمی رسید پس بهتر عادت های بد پوستی رو برای همیشه کنار بزاری و یکی از روال مراقبت از پوست را انتخاب و آن را هر روز تکرار کنید تا به یک نتیجه مطلوب برسید. همه ما طالب یک پوست بی عیب و نقص هستیم و برخی حاضریم به خاطر آن دست به هزینه های زیادی بزنیم. البته این نمی تواند تضمین کننده سلامت و زیبایی همیشگی پوست ما باشد در این مقاله از صفر تا صد روال های مراقبتی پوست را به شما خواهیم گفت.

اهمیت مراقبت از پوست 

اهمیت مراقبت از پوست بیشتر از حد تصورتان است! اهمیت مراقبت از پوست را زمانی درک خواهید کرد که با انتخاب درست از یک روال مراقبت از پوست پیروی کنید و به مرور شاهد تغییرات اساسی روی پوست شوید. برای هر نوع پوست روال مراقبت از پوست زیادی وجود دارد و ممکن است حتی افراد با یک جنس پوست از یک روال مراقبت از پوست پیروی کنند اما نتیجه یکسانی را نداشته باشند. به همین دلیل اهمیت مراقبت از پوست بیشتر از تصور من و شما حائز اهمیت است و به هیچ عنوان نباید با استفاده از یک روال انتظار نتیجه یکسان را داشت.

هیچ چیز بهتر از این نیست که بعد از یک روز طولانی حسابی به پوست خود برسید. از آنجا که سلول های پوست شب ها بازسازی می شوند، بهترین زمان برای مراقبت از پوست است. برنامه روزمره به حفظ سلامت پوست و درمان آکنه و عواقب ناشی از هیپرپیگمانتاسیون کمک شایانی می کند. قرار دادن محصولات ضد پیری و آبرسان در برنامه مراقبت از پوست می تواند در جوان و شاداب ماندن پوست موثر باشد. برای مراقبت از پوست در شب بهتر است موارد زیر را مرتبا تکرار کنید:

  • شستن صورت با یک شوینده مناسب
  • استفاده از آبرسان قوی و هیدراته کردن پوست
  • انتخاب و استفاده از یک مرطوب کننده عالی

دقت کنید که مراقبت از پوست بدین معنی نیست که شما هیچوقت دچار جوش و پیری پوست نمی شوید، بلکه با این روند شما کمتر جوش میزنید و از طرفی روند پیری را به تاخیر می اندازید و دقیقا همین نقطه برای درک و اهمیت مراقبت از پوست است که شما به آن میرسید.

راهای مراقبت از پوست
راهای مراقبت از پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست

حال رسیدیم به راهنمایی مراحل اصلی یعنی روتین روزانه مراقبت از پوست که در اینجا نوع پوست شما مهم نیست، یک روتین روزانه مراقبت از پوست می تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوست و بهبود نگرانی های خاص مانند آکنه، جوش و لکه های تیره قدیمی کمک کند. یک روتین روزانه مراقبت از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یکبار در صبح و یکبار قبل از خواب آنها را انجام دهید.

پاکسازی

پاک کننده ای انتخاب کنید که پس از شستن پوست منافذ را نبندد و پوست شما را کشیده نکند. اگر پوست خشکی دارید و آرایش روی صورت ندارید، صورت خود را بیشتر از یک یا دو بار در روز نشویید. شستن زیاد به پوست کمکی نمی کند و تنها چربی های طبیعی پوست شما را از بین خواهد برد.

مقاله پیشنهادی: غذای مفید برای پوست چیه؟ چی بخوریم تا پوستمون سالم بمونه؟

سرم ها

سرمی با خصوصیت ویتامین C را بهتر است انتخاب کنید، ضدآفتابی که حاوی ویتامین C باشد بهترین سرم برای قرار دادن آن در روتین روزانه مراقبت از پوست می باشد. در شب نیز می توانید از رتینول یا رتینوئیدهای دارای ویتامین C و E را انتخاب و استفاده کنید. محصولی متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید و یادتان باشد که برچسب های روی آنها را بخوانید.

مرطوب کننده

مرطوب کننده ها مختص به تمامی پوست هاست و ربطی به چرب یا خشک بودن پوست ندارد و حتی پوست های چرب به یک مرطوب کننده مناسب نیاز دارند که حاوی موادی سبک، ژل مانند و غیر کومدوژنیک باشد تا منافذ پوست آنها را مسدود نکند.

روش های مراقبت از پوست
روش های مراقبت از پوست

ضد آفتاب

حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بیرون باید از یک ضد آفتاب استفاده کنید زیرا جذب و تاثیرگذاری ضدآفتاب یک مقدار طول می کشد. ضدآفتاب از اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کند و بهتر است آن را در ۴ فصل سال استفاده کنید زیرا در برابر اشعه های UVA  و  UVB با طیف گسترده ای که دارند محافظت می کند و از بیماری های پوستی جلوگیری می شود.

نکات مهم مراقبت از پوست

نکات مهم مراقبت از پوست به نتیجه تاثیرگذاری مواد و زیبایی هر چه بیشتر پوست کمک می کند پس نباید به راحتی از کنار آنها عبور کرد. برای این که این نکات مهم مراقبت از پوست را بدانید به اصلی ترین آنها در زیر اشاره کرده ایم. البته باید بدانید که این نکات مهم مراقبت از پوست تنها مختصری از مهمترین نکات است که می توانند به شما در زیبایی بیشتر کمک کنند.

  • از شوینده مناسب برای پوست خود استفاده کنید پوست های چرب یا مستعد آکنه، نیاز به یک ژل یا شوینده فوق العاده خاص و عالی دارند تا نه تنها چربی های مضر را پاک کند بلکه در حفظ چربی های اصلی موثر باشد.
  • از محصولات شیمیایی زیاد استفاده نکنید استفاده از چند لایه بردار برای مراقبت از پوست در یک زمان کاملا غلط است. ممکن است با این روند پوست را تحریک و خشک کنید و در نتیجه باعث زبری بیشتر و مسدود شدن منافذ پوست شوید.
  • در روز و شب پوست را مرطوب نگه دارید بهترین زمان برای مرطوب سازی درست بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب است. از لوسیون های مناسب استفاده و سعی کنید پوستتان را در طول شبانه روز مرطوب نگه دارید و از تحریک شدن آن جلوگیری کنید.
  • به جوش های صورت خود دست نزنید جلوگیری از دست زدن به جوش ها می تواند در روند بهبود سریع پوست دخیل باشد. با دستکاری کردن پوست فقط باکتری ها را پخش می کنید و باعث تحریک بیشتر پوست می شوید که در نهایت منجر به لک، افزایش چین و چروک و حتی آنفولانزا یا ویروس های پوستی دیگر می شود.
  • برس های آرایشی خود را مرتبا تمیز کنید برای مقابله با عفونت و مسدود شدن منافذ پوست، توصیه می شود هفته ای یکبار برس های خود را بشویید.

خرید بهترین کرم های ضد آفتاب با کیفیت بالا و قیمت مناسب

مرتبا پوست را بشویید، اما نه بیش از حد!

نکات مهم مراقبت از پوست بسیار ساده هستند و کافیست طبق یک برنامه اصولی پیش بروید. این که تاکید زیادی روی تمیز کردن پوست می شود بدین معنی نیست که شما باید در شستن آن توسط شوینده ها زیاده روی کنید! شستن پوست، بدون شک کلید اصلی داشتن پوست سالم و درخشان می باشد، اما شستن بیش از حد و ماندن طولانی مدت زیر دوش حمام می تواند پیامدهای منفی را به دنبال داشته باشد. پوست با قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، آلودگی، گرد و غبار، باکتری و سایر ناخالصی ها رطوبت و آبرسانی خود را از دست می دهد اگر بخواهید به منزله تمیز کردن این موارد پوست را زیاد بشویید نه تنها به پوستتان کمک نکرده اید بلکه آسیب بیشتری به آن وارد می کنید. بنابراین صورت خود را یکبار صبح و یکبار قبل از خواب با یک شوینده مناسب بشویید.

کارهایی که برای پوست ضرر دارد
کارهایی که برای پوست ضرر دارد

همیشه پوست خود را خشک کنید!

بعد از این که پوست خود را شستید نباید تا خشک شدن آن صبر کنید، بهترین روش خشک کردن آن با یک دستمال است که بتواند بدون کشیدن آن روی پوست آب را به خود جذب کند، در صورتی که بخواهید از حوله و یا هر چیز دیگری استفاده کنید تنها قابلیت ارتجاعی پوست خود را به مرور از دست خواهید داد و این چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم! پوست اطراف چشم نازک تر از سایر قسمت هاست و به همین دلیل باید خیلی بیشتر حساسیت به خرج داد.

حتما پوستتان را لایه برداری کنید

لایه برداری دو بار در هفته می تواند باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست، آلودگی ها، چربی های مضر و روشن تر شدن پوست شود. شما می توانید یک لایه بردار را با مواد طبیعی مانند شکر قهوه ای و عسل در خانه تهیه کنید و به راحتی از آن استفاده کنید و منتظر نتایج بی نظیر آن باشید. از آنجایی که پوست در شب بازسازی می شود، بهترین زمان برای لایه برداری صبح ها می باشد. اگر پوست چربی دارید، هفته ای سه بار پوستتان را اسکراب کنید و اگر پوستتان خشک یا حساس است یکبار لایه برداری در هفته کافیست.

مهمتر از همه مرطوب کردن

فواید مرطوب سازی منظم پوست بیش از آن است که حتی تصور کنید! مرطوب سازی پوست نه تنها حس خوبی دارد بلکه پوست را صاف و لطیف می کند. اگر می خواهید هر روز تجربه یک پوست سالم و درخشان را داشته باشید بهتر است از یک مرطوب کننده مناسب با نوع پوست خود را تهیه کنید. همانطور که قبلا گفته شد بهترین زمان برای مرطوب سازی درست بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب است. مرطوب کننده ها پوست به قفل شدن رطوبت در پوست کمک می کنند و پوست شما را برای ساعت های طولانی مرطوب، نرم و لطیف نگه می دارند.

در هر شرایطی از ضد آفتاب استفاده کنید

قبل از استفاده از سایر محصولات آرایشی و پس از مرطوب کردن پوست، نوبت به ضد آفتاب می رسد، روی تمامی نقاطی که در معرض آفتاب هستند ضدآفتاب بزنید. ضد آفتاب ها از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند و از برنزه شدن شدید آن، رنگدانه و لکه های تیره جلوگیری می کنند. کرم ضد آفتاب فاقد روغن با SPF 50  می تواند بهترین کرم برای جلوگیری از مشکلات پوستی باشد که به محافظت از پوست در برابر اشعه هایی مانند UVA و UVB کمک می کند. اشعه UVA مضرترین اشعه برای پوست که از نفوذ بالایی برخوردار می باشد و علائم اولیه آن پیری است. از طرف دیگر اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی و برنزه شدن و سرطان های پوستی می شود.

عادت های بد پوستی
عادت های بد پوستی

غذای سالم و استرس کمتر

دو مورد از نکات مهم مراقبت از پوست می باشد که برای هر نوع پوست، تغذیه سالم و استرس کمتر می تواند معجزه کند و سلامت پوست را تضمین کند. اینها ساده ترین و موثرترین نکات برای سالم و جوان جلوه دادن پوست هستند. مصرف سبزیجات، میوه ها، پروتئین های بدون چربی و غلات را بیشتر از گذشته در سبد غذایی خود قرار دهید و از مصرف چربی های مضر مثل کربوهیدرات های فرآوری یا تصفیه شده و غذاهای چرب پرهیز کنید. خوردن غذاهای سالم و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و فلاونوئید می تواند باعث درخشندگی هر چه بیشتر پوست شود. استرس غیر قابل کنترل می تواند روی پوست تاثیرات بسیار منفی داشته باشد. بنابراین استرس کمتر و کنترل آن، خواب کافی می توانند در زیبایی شما سهیم باشند.

راههای مراقبت از پوست صورت خشک

راههای مراقبت از پوست صورت خشک متفاوت تر از هر نوع پوست دیگری است، خوشبختانه راههای مراقبت از پوست صورت خشک بسیار زیاد هستند و به راحتی می توان یک راه صحیح را انتخاب و استفاده کرد و از مشکلات آن جلوگیری کرد.

پوست های خشک معمولا دارای حس سفتی و در برخی شرایط پوسته پوسته می شوند، بخصوص روی گونه ها و اطراف چشم ها کسل کننده به نظر می رسند. یکی از راههای مراقبت از پوست صورت خشک پاکسازی آن است که برای از بین بردن آلودگی ها بهتر است از یک فوم، لوسیون یا روغن تمیز کننده فوق العاده سبک استفاده و به هیچ عنوان حین شستن صورت را با آب گرم نشویید.

مرحله بعد از شستشو تونر است که باید از مواد نگهدارنده مملو از الكل خودداري كنيد. انتخاب تونر آبرسان که پوست را متعادل کند بهترین گزینه برای پوست های خشک است، زیرا یا بیش از حد خشک هستند و یا به اندازه کافی مرطوب نمی شوند.

سرم ها برای پوست های خشک جزو واجبات هستند، در انتخاب سرم دقت به خرج دهید. سرم باید حاوی آنتی اکسیدان باشد که سرشار از ویتامین A ، C، E باشد. این موارد به تقویت و آبرسانی، تولید کلاژن، محافظت در برابر آلودگی در طول روز ایده آل ترین هستند. کرم دور چشم برای پوست های خشک باید در افزایش تولید کلاژن سهیم باشند. در اینجا به برخی از مواد آرام بخش برای پوست های حساس اشاره شده است:

  1. عصاره بابونه و چای سبز
  2. خیار، آلوئه ورا
  3. عصاره گل همیشه بهار
کارهایی که باعث پیری میشوند
کارهایی که باعث پیری پوست میشوند

عادت های مضر پوست

اگر تصمیم شما برای مراقبت های پوستی جدی است پس باید عادت های مضر پوست را که به زیبایی شما صدمه میزنند را کنار بگذارید. عواقب عادت های مضر پوستی می تواند از تحریک خفیف تا افزایش خطر ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد پس آن را دست کم نگیرید. عادت های مضر پوست بسیارند و متاسفانه برای برخی ترک آنها سخت است اما اگر دوستدار زیبای هستند به هر قیمتی که شده باید از آنها دوری کنند. اما عادت های مضر پوست کدامند؟

  • سیگار کشیدن
  • خواب ناکافی
  • مصرف زیاد الکل
  • خراشیدن جوش ها
  • استفاده نکردن از ضدآفتاب
  • نزدن عینک و کلاه
  • نشستن صورت قبل از خواب
  • استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد
  • لایه برداری بیش از حد پوست

در ادامه عادت های بد پوستی را برای شما به شکل بیشتری توضیح داده ایم. کارهای روزمره از شستن بیش از حد صورت گرفته تا انتخاب SPF و غفلت از پاک کردن صورت، استفاده بیش از حد از تلفن، چند دلیل نه چندان واضح به عنوان عادت های بد پوستی است که می توانند نگرانی های پوستی و یا روند پیری زودرس را به همراه داشته باشند.

با آرایش خوابیدن

با آرایش خوابیدن می تواند پیامدهای زیادی را به دنبال داشته باشد، اگر شما بدانید که تاثیرات خوابیدن با آرایش چیست اگر در اوج خوابیدن باشیدن بلند می شوید و حتما صورت خود را خواهید شست پس فراموش نکنید که هر شب قبل از خواب صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید و این عادت بد را کنار بگذارید. اگر از پاک کردن مواد زائد قبل از خواب غافل شوید، در نهایت با تحریک، مسدود شدن منافذ پوست، زبر و تیره شدن پوست روبرو می شوید. حداقل این که اگر از فرط خستگی نمی توانید پوست خود را بشویید و عادت های بد پوستی را کنار بگذارید، از یک دستمال مرطوب استفاده کنید.

یکی دیگر از عادت های بد پوستی صحبت کردن با تلفن

در عصر امروز کمتر کسی پیدا می شود که کارهای روزمره خود را با تلفن انجام ندهد. همه ما بنا به دلایل مختلف به گوشی خود وابسته ایم و کارهای خود را با آن انجام می دهیم، اما این را می دانید که می تواند باعث خراب شدن پوست شود؟ تلفن های همراه در اصل منبع پرورش باکتری های مضر هستند و می توانند منجر به ایجاد جوش در صورت و اطراف چانه و فک شوند. برای جلوگیری از عادت های بد پوستی و پیامدهای آن به طور منظم گوشی را با یک دستمال ضد باکتری تمیز کنید.

تاثیر رژیم غذایی
تاثیر رژیم غذایی

تغییر روتین مراقبت پوستی به طور مداوم از عادت های بد پوستی

در رفتارهای انسان عادت های بد پوستی کم نیستند. هیچ کسی دوست ندارد روی یک روال مراقبتی قدیمی بماند و دوست دارد پوست خود را شاداب نگه دارد و برای همین دوستدار زیبایی و تنوع است اما نه به هر قیمتی! تغییر بیش از حد محصولات اغلب خطر حساسیت های پوستی را به همراه دارد، بنابراین اگر پوست شما با محصولی سازگاری دارد بهتر است به آن پایبند باشید و آن را تغییر ندهید. برخی با همین کار به ظاهر ساده پوست را تحریک می کنند و در نهایت هیچ چیزی با پوست آنها سازگاری ندارد و باعث بدتر شدن مشکلات پوستی می شود.

رژیم از عادت های بد پوستی است!

بدون شک اگر بدانید که رژیم چه تاثیری روی پوست دارد بیشتر به سلامت خود اهمیت خواهید داد. لبنیات علت اصلی التهاب است که می تواند افراد مبتلا به آکنه را دچار مشکل کند. دلایل زیادی برای رژیم گرفتن وجود دارد اما هیچ کدام دلیل محکمی برای به خطر انداختن زیبایی نیستند. رژیم پوست شما را شل می کند و باعث خطوطی روی پوست می شود که افراد را منجر می کند تا دست به هزینه های گزافی بزنند برای این که رژیم خود را داشته باشید بهتر است از ختم شدن به عادت های بد پوستی دست بکشید و از مواد غذایی آبرسان استفاده کنید تا پوست هیدراته بماند و در کنار آن رژیم مناسب خود را داشته باشید.

عادت های بد پوستی و چشمی

خارش چشم ها ممکن است به هر دلیلی برای افراد اتفاق بیفتد که در این شرایط اولین کاری که افراد انجام می دهند مالش آنهاست و این می تواند منجر به ایجاد خطوط ریز در اطراف ناحیه چشم شود. ناحیه اطراف چشم نازک ترین پوست صورت و اولین مرکز نشان دادن علائم پیری است. مالش چشم ها می تواند مویرگ های اطراف چشم را به مرور از بین ببرد و باعث چین و چروک و تیرگی شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از یک قطره آبرسان استفاده کنید تا چشم های خود را تقویت کنید و از خارش و حساسیت آنها پیشگیری کنید.

خواب ناکافی

نیازی نیست که به شما بگوییم استراحت و خواب شبانه برای پوستی سالم و زیبا چقدر اهمیت دارد. پوست وظیفه خود را در ترمیم سلول ها، تولید کلاژن و موارد دیگر را حین خواب به بهترین شکل انجام می دهد. کمبود خواب باعث کم شدن این روند مفید برای پوست می شود که علائم پیری و بی روح شدن پوست را به همراه دارد. حداقل ۷ تا ۸ ساعت خوابیدن باعث درخشش و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست می شود. برای جلوگیری از این مسئله و جوان تر شدن پوست، سعی کنید هر شب حداقل ۷ ساعت بدون وقفه بخوابید.  

منابع

bebeautiful.in
healthline.com
glamour.com
skincare.com
drtakhar.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

نوزده + 6 =