ویتامین های بارداری یکی از اصلی ترین مکمل هایی هستند که هر کدام از زنان باردار باید در این دوران مصرف نموده و به این صورت سلامتی خود و جنین را به خوبی تامین نمایند. بارداری با وجود این که دورانی بسیار شیرین و به یادماندنی برای مادران است و این دوران را در انتظار برای نوزاد خود به سر می برند، اما مشکلاتی نیز به همراه خود دارد. به عنوان مثال حالت تهوع که شایع ترین مشکل این دوران است و معمولا در هنگام صبح به سراغ انسان می آید، هوس های غذایی و بیزاری از برخی غذاها از جمله این موارد می باشند. در کنار تمامی موارد مطرح شده، داشتن تغذیه سالم و سرشار از مواد مغذی نیز برای برخی از خانم ها ممکن است سخت باشد.

حتی اگر در برنامه غذایی خود حالت تعادل را رعایت کرده و از انواع و اقسام مواد غذایی استفاده نمایند، باز هم ممکن است جسم آنها با کمبود برخی از ویتامین ها و مواد مغذی مواجه شده و مشکلاتی برای مادر و جنین به وجود آید. در چنین شرایطی بهترین انتخاب ممکن استفاده از انواع مکمل ها و ویتامین های بارداری است که در ادامه به صورت مفصل در مورد آنها سخن می گوییم.

لزوم مصرف ویتامین در دوران بارداری

ویتامین های بارداری بیشتر از چیزی که تصور می کنید مهم هستند! جنین کوچکی که در بدن مادر در حال رشد است می تواند بسیاری از منابع ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بدن مادر را به کلی تخلیه نماید، زیرا برای رشد خود به انواع و اقسام این مکمل ها نیاز دارد و معمولا آن را از بدن مادر تامین می نماید و به همین سبب است که مادران باردار در این دوران با کمبود شدید ویتامین ها و مواد معدنی مواجه می شوند. به علت کمبود همین ویتامین هاست که اکثر مادران در این دوران دچار حالت تهوع، خستگی مفرط، بدن درد، خشم و عصبانیت می شوند و تمایل بسیار زیادی به گریه کردن دارند. همانگونه که اشاره شد نوزاد در دوران جنینی که در حال رشد و تکامل است تمامی مواد مغذی مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از بدن مادر دریافت می کند، به همین سبب است که همواره پزشکان به مادران پیشنهاد می کنند در این دوران از مصرف ویتامین ها غافل نشوند تا جسم آنها با کمبود این مواد مواجه نشود.

ویتامین های بارداری

چه زمانی باید مصرف ویتامین های مهم برای بارداری را آغاز کنیم؟

خوشبختانه مصرف ویتامین یکی از بهترین و آسان ترین شیوه هایی است که می توان توسط آن به رشد و سلامت جنین کمک فراوانی نمود. اما یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این است که بهترین موقع برای مصرف ویتامین های مهم برای بارداری چه زمانی است؟ در پاسخ باید به این نکته اشاره کنیم که بهترین زمان برای شروع مصرف این ویتامین ها ۳ ماه قبل از آغاز بارداری است، زیرا لوله عصبی نوزاد که در قسمت مغز و همچنین نخاع رشد می کند در اولین ماه بارداری شکل می گیرد و اگر شخص متوجه باردار بودن خود نباشد و ویتامین مورد نیاز برای رشد این قسمت برای جنین فراهم نباشد، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه گردد.

بسیاری از پزشکان و متخصصان به بیماران خود می گویند اگر آماده تشکیل خانواده هستید و قصد باردار شدن را دارید، باید سبک زندگی خود را تغییر داده و از رفتارهای ناسالم مانند کشیدن سیگار، مصرف الکل، خوردن غذاهای ناسالم و فاقد ارزش های غذایی خودداری کرده و در عوض اقدام به مصرف غذاهای سالم و ویتامین های دوران بارداری نمایید. زیرا مصرف این ویتامین ها بخش بسیار لازم و ضروری مراقبت های قبل از بارداری به شمار می روند.

آیا به ویتامین های قبل از بارداری نیاز دارید؟

بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که ویتامین های قبل از بارداری به بدن شما کمک می کنند تا تمامی نیازهایی که در دوران بارداری به آن نیاز دارید را به خوبی تامین کرده و با آغاز این دوران حساس از زندگی خود، از سلامتی کامل برخوردار باشید. در این دوران ابتدا باید رژیم غذایی خود را متعادل کرده و سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که به خوبی این نیاز را در جسم شما برآورده نمایند، اما برخی از ویتامین ها هستند که حتی در اثر مصرف غذاهای سالم و استاندارد نیز به اندازه کافی تامین نمی شوند، بخصوص اگر شما تصمیم دارید در ماه های آینده اقدام به بارداری نمایید. در چنین شرایطی است که پزشک به شما مصرف ویتامین های بارداری و مکمل هایی که در این زمینه وجود دارند را پیشنهاد می نماید.

یک جنین در حال رشد برای تحکیم استخوان ها و سیستم ایمنی بدن خود به انواع ویتامین ها از جمله اسید فولیک، ویتامین D و کلسیم نیاز دارد که منابع تمامی آنها باید از قبل در بدن مادر ذخیره شده باشند، زیرا از همان روزها ابتدای بارداری این فرایند آغاز می شود. بنابراین اگر شما قبل از آغاز بارداری مصرف این مکمل ها را آغاز کنید، می توانید مطمئن باشید که بدن شما از مواد مغذی کافی برای رشد نوزاد برخوردار است و جسم شما نیز در این دوران با کمبود مواجه نمی شود و ذخایر ویتامین خود را از دست نمی دهد.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست!!!

نقش ویتامین های بارداری در سلامت نوزاد

هر کدام از ویتامین ها و مکمل هایی که توسط پزشک برای زنان باردار تجویز می شود برای سلامتی و رشد جنین مناسب بوده و مصرف آنها تحت نظر پزشک از ضروریات دوران بارداری است. در این قسمت برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این ویتامین ها به نام و نقش آنها در رشد و تکامل نوزاد اشاره می کنیم:

  • اسید فولیک (فولات): در رشد و تکامل سیستم عصبی نوزاد نقش بسیار موثری دارد و همچنین از به وجود آمدن بی نظیر در لوله عصبی نوزاد جلوگیری به عمل می آورد.
  • آهن: نقش آهن در دوران بارداری این است که خون و اکسیژن مورد نیاز جنین برای رشد را به آن می رساند و به ساختن جفت کمک فراوانی می کند. بسیاری از خانم ها در این دوران در معرض بیماری کم خونی قرار دارند که به راحتی می توان توسط قرص و مکمل های آهن آن را جبران نمود.
  • کلسیم: به سلامتی و رشد استخوان های نوزاد کمک فراوانی می کند.
  • روی: باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می گردد.
  • ویتامین B12: علاوه بر این که به رشد استخوان نوزاد منجر می شود، بلکه از بروز برخی از نقایص مادرزادی نیز جلوگیری به عمل می آورد.
  • ویتامین B: وجود این ویتامین در بدن مادر باعث شکل گیری کامل و عالی مغز و ستون فقرات می شود و سیستم عصبی کودک را به بهترین شکل ممکن رشد می دهد.

زنان باردار و نیاز به مصرف ویتامین های بارداری

با وجود این که در تمام طول زندگی خود باید از مواد مغذی مناسب برخوردار باشیم، اما این نیاز در دوران بارداری به بالاترین حد خود میرسد، زیرا این زمان یکی از مهمترین و حساس ترین دوران هایی است که مادران با آن مواجه هستند و باید از انواع ویتامین های مفید برای بارداری استفاده نمایند تا سلامت خود و جنین خود را تامین کنند. دریافت مواد مغذی مناسب در هر مرحله از زندگی مهم است ، اما در دوران بارداری اهمیت آن چند برابر می شود، زیرا شما باید نه تنها خود بلکه نوزاد در حال رشد خود را نیز تغذیه کنید. به طور کلی بارداری نیاز به استفاده از مواد مغذی و ویتامین ها را افزایش می دهد.

ویتامین های بارداری

مادرانی که بیش از سایرین به این ویتامین ها نیاز دارند

مادرانی که با کمبود مواد مغذی در جسم خود مواجه هستند: معمولا در چنین شرایطی پزشکان با آزمایشات گوناگون مواد مغذی بدن مادران باردار را بررسی نموده و در صورت نیاز اقدام به تجویز ویتامین های مهم برای بارداری می نمایند. زیرا کمبود این ویتامین ها باعث به وجود آمدن نقص های مادرزادی در نوزاد می گردد.

مادرانی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند: برای از خانم ها قبل از بارداری گیاهخوار هستند و همچنین برخی دیگر به بعضی از مواد غذایی حساسیت دارند و نمی توانند آنها را مصرف کنند؛ در چنین شرایطی بهترین انتخاب مصرف مکمل ها و ویتامین های بارداری می باشد.

مادرانی که سیگار مصرف می کنند: با وجود این که همواره پزشکان تاکید می کنند برای سلامت خود و جنین در دوران بارداری از مصرف سیگار خودداری کنید، اما با این وجود برخی از افراد در این دوران نیز مصرف سیگار را ادامه می دهند که ممکن است باعث کاهش ویتامین C و فولات در جسم گردد و مصرف این دو ماده از ضروریات دوران بارداری برای این مادران به شمار می رود.

مادرانی که بارداری های متعدد داشتند: معمولا دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران هایی است که زنان با آن مواجه می شوند و بسیاری از ذخایر ویتامین و مواد مغذی خود را از دست می دهند، حال اگر پس از مدت کوتاهی از زمان زایمان دوباره باردار شوند، مسلما بیش از پیش در معرض کمبود این ویتامین ها قرار دارند و باید به سرعت شروع به مصرف ویتامین های مفید برای بارداری نمایند.

خرید انواع ماسک صورت با کیفیت بالا و قیمت مناسب

نقش ویتامین B در دوران بارداری

یکی از ویتامین های مفید برای بارداری ویتامین B می باشد که به آن فولات نیز گفته می شود؛ بررسی ها نشان دهنده آن است که این ویتامین نقش بسیار مفید و موثری در تولید گلبول های قرمز خون و رشد و نمو جنین دارد و با وجود این که این ویتامین را می توان از انواع و اقسام غذاها به دست آورد، اما باز هم ممکن است جسم در دوران بارداری با کمبود آن مواجه شود و باید آن را از طریق مصرف قرص ها و مکمل ها تامین نمود. مصرف ویتامین B در این دوران علاوه بر کاهش نقص لوله عصبی، از به وجود آمدن برخی از ناهنجاری های مادرزادی در هنگام تولد مانند شکاف کام به خوبی جلوگیری نموده و سلامت جنین و مادر را تضمین می نماید. بررسی ها نشان دهنده آن است که تمامی مادران در دوران بارداری به ۴۰۰ میکروگرم ویتامین B یا همان اسید فولیک نیاز دارند و باید آن را به صورت منظم تا به دنیا آمدن نوزاد و حتی دوران شیردهی ادامه دهند.

ویتامین D و نقش آن در شکل گیری سیستم ایمنی

یکی دیگر از بهترین ویتامین های دوران بارداری ویتامین D می باشد که در واقع یک ماده محلول در چربی است و اگر مادران در دوران بارداری به میزان کافی از آن استفاده نمایند جنین به خوبی می تواند به تقسیم سلولی خود ادامه دهد، سلامتی و استحکام استخوان های او تامین می شود و سیستم ایمنی بدن او به عالی ترین شکل ممکن تشکیل می شوند. پژوهش ها نشان داده است که کمبود این ویتامین در جسم مادر ممکن است خطر زایمان زودرس، بیماری دیابت دوران بارداری و همچنین سزارین را افزایش دهد، به همین علت است که همواره پزشکان بر مصرف این ویتامین در دوران مهم و حساس بارداری تاکید می نمایند.

رشد بینایی نوزاد با ویتامین  A

ویتامین ها نیز یکی از ضروری ترین و مفید ترین ویتامین های بارداری می باشند که علاوه بر افزایش قدرت بینایی و سلامت چشمان نوزاد، بر روی عملکرد سیستم ایمنی او نیز تاثیر بسزایی قرار داده و نقش مهمی در این زمینه ایفا می نماید. اما باید در مورد مصرف آن با احتیاط عمل کرد، زیرا اگر بیش از اندازه لازم مصرف شود، نه تنها اثری بر روی جنین ندارد، بلکه می تواند به یکی از ویتامین های مضر برای بارداری تبدیل شود. زیرا ویتامین A قابلیت حل شدن در چربی را دارد و در قسمت کبد ذخیره می شود و اگر تجمع آن در کبد بیش از حد لازم گردد، ممکن است باعث به وجود آمدن آسیب های کبدی برای جنین شده و برای او خطراتی را به همراه آورد؛ بنابراین حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

خواص ویتامین های در حاملگی

ویتامین E و سلامت مادران باردار

اگر بخواهیم به یکی دیگر از ویتامین های بارداری اشاره کنیم که وجود آن برای مادر و جنین بسیار لازم و ضروری است، مسلما از ویتامین E نام خواهیم برد که نقش بسیار مهمی در بیان ژن و افزایش قدرت سیستم ایمنی جنین ایفا می کند. اگر مادران در دوران بارداری خود با کمبود این ویتامین مواجه شوند ممکن است خطراتی مانند درد در قسمت شکم، پاره شدن زود هنگام کیسه آمنیوتیک و زایمان زودرس به وجود آید. در ساختار این ویتامین انواع آنتی اکسیدان ها یافت می شوند که با رادیکال های آزاد خون مبارزه کرده و سلامتی و شادابی را برای مادر و نوزاد به همراه می آورد. بسیاری از مادرانی که در این دوران حساس از زندگی خود با مشکلاتی مانند پیری جفت، فشار خون بالا در دوران بارداری، جدا شدن جفت از جنین و سقط جنین مواجه هستند در اثر کمبود این ویتامین در بدن به وجود می آید و باید برای جلوگیری از بروز چنین بیماری ها و مشکلاتی با مجوز پزشک شروع به مصرف آن نمایند.

مولتی ویتامین در بارداری

مولتی ویتامین ها در واقع موادی هستند که از ترکیب ویتامین ها و مواد معدنی تولید شده اند و معمولا به صورت قرص یا کپسول تجویز می شوند و برخی از آنها برای سلامت مادر و نوزاد بسیار مفید و موثر هستند و می توان با خیال راحت از آنها استفاده نمود. شایان ذکر است که مکمل های ویتامینی در دوران بارداری خطر زایمان زودرس را کاهش می دهند و از بروز بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون جلوگیری به عمل می آورند؛ همچنین با مصرف مولتی ویتامین می توان از تولد نوزادانی که دارای ناهنجاری های مادرزادی هستند ممانعت نمود و سلامت آنها را تامین کرد. اما نکته بسیار مهمی که در این زمینه مطرح می شود این است که مولتی ویتامین ها به هیچ عنوان جایگزین مواد غذایی در این دوران نیستند و حتی اگر پزشک برای شما مصرف این دارو را تجویز نموده است، باز هم نباید از مصرف غذاهای سالم و مفید خودداری کرده و اهمیت آن ها را نادیده بگیرید. اما نکته ای که مجددا باید بر اهمیت آن تاکید کنیم این است که بدن هر کدام از ما انسان ها به میزان مشخصی از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد و مصرف آنها در مقادیر بالا نه تنها خوب نیست، بلکه می تواند برای جسم نیز مشکلاتی به وجود آورد. هر چند تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که ویتامین های مضر برای بارداری وجود ندارد و هر کدام از آنها نقش خاص خود را در سلامت مادر و جنین ایفا می کنند، اما مصرف بیش از اندازه و بدون مشورت با پزشک می تواند خطراتی را با خود به همراه داشته باشد. از جمله ویتامین های مضر برای بارداری می توان به ویتامینA ، B6،C ، D و همچنین ویتامین E اشاره نمود.

مقاله پیشنهادی: معرفی محصولات و برند آرایشی مک MAC

عوارض احتمالی ویتامین های بارداری

یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای خانم های باردار به وجود آید این است که با وجود این که ویتامین های بارداری می توانند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز جنین برای رسد و سلامت را فراهم نمایند، اما آیا مصرف آنها می تواند عوارضی به همراه داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر شما تحت نظر پزشک متخصص خود مصرف این مکمل ها را آغاز کنید، به هیچ وجه نباید نگران عوارض آنها باشید، اما با این حال جسم برخی از ما ممکن است در هنگام مصرف این مکمل ها واکنش هایی نشان دهد که یکی از مهم ترین آنها یبوست است و برای جلوگیری از بروز این مشکل باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. سعی کنید در این دوران به میزان کافی از آب استفاده کنید که معمولا پزشکان پیشنهاد می کنند ۸ لیوان در روز کافی است. اگر هم علاقه ای به نوشیدن آب ندارید می توانید به جای آن آبمیوه و سایر مایعات مفید را جایگزین نمایید.
  2. در برنامه غذایی خود از فیبر فراوان استفاده کنید، زیرا فیبر می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش شده و بیماری یبوست را از بین ببرد. معمولا این ماده درون میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود.
  3. سعی کنید در دوران بارداری یک فعالیت بدنی و ورزش مناسب و سبک را انجام دهید.
  4. اگر یبوست شما ادامه دار و آزاردهنده بود، می توانید از پزشک خود بخواهید که داروهای نرم کننده مدفوع را برای شما تجویز نماید.

چرا در بارداری به اسید فولیک نیاز دارم؟

خواص ویتامین های در حاملگی
ویتامین های بارداری

اسید فولیک در واقع همان ویتامین B9 می باشد که یکی از ضروری ترین مواد برای تشکیل گلبول های قرمز خون است و پزشکان اعتقاد دارند اگر سه ماه قبل از بارداری مصرف آن را آغاز کنید می توانید مطمئن باشید که جنین با نقص سیستم عصبی مواجه نمی شود و با ناهنجاری های مادرزادی به دنیا نمی آید. با وجود این که میزان اسید فولیک مصرفی زنان باردار باید توسط پزشک متخصص آنها تجویز شود، اما می توان گفت زنان باردار به ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در طول روز نیاز دارند که باید آن را از طریق مکمل های دارویی به دست آورند. شایان ذکر است که اسید فولیک یا ویتامین B9 درون غذاهایی مانند پرتقال، برنج، کلم و نخود فرنگی به وفور یافت می شود، اما اگر آزمایشات شما نشان دهنده کمبود این ماده باشد، باید در کنار مصرف این غذاها استفاده از مکمل ها را نیز آغاز نمایید.

نکته پایانی در مورد ویتامین های دوران بارداری

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که دوران حاملگی و بارداری یکی از مهمترین و حساس ترین زمان هایی است که یک مادر با آن مواجه می شود و برای این که یک نوزاد سالم و سرحال به دنیا آورده و تمامی نیازهای جسم او را تامین نماید، باید حتما از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی استفاده نمایند. شاید مصرف این ویتامین ها در نگاه اول کم اهمیت به نظر برسد، اما هر کدام از آنها برای رشد و تکامل یک قسمت از سیستم جسم جنین بسیار لازم و حیاتی است و کمبود و یا مصرف زیاد آن می تواند عوارض جبران ناپذیری با خود به همراه داشته و یک نوزاد را برای همیشه با مشکلات عدیده ای مواجه کند. به همین سبب باید در این زمینه حساسیت خاصی به خرج داده و با مشورت پزشک خود قبل از بارداری، در دوران حساس بارداری و حتی سه ماه پس از آن و در دوران شیردهی اقدام به مصرف این ویتامین ها نموده و سلامت خود و نوزاد را تضمین نمود.

منابع

healthline.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

نه − 4 =