پودر کلاژن یکی از نیازهای بدن است. اساسا پوست و موی انسان وقتی با استرس همراه است و یا افراد پا به سن می گذارند حالت اولیه پوست و قوت بدنی خود را از دست می دهند، پوست چروک شده و یا موهایش دچار ریزش می شود و از طرفی استحکام اولیه استخوان های خود را به مرور بر اثر ساییدگی و طول عمر از دست می دهند و دچار افزایش وزن می شوند و این کاملا عادی است.

برخی نیز دچار کمبود کراتین هستند که جزء اصلی رشد مو و ناخن می باشد، با کمبود این مورد ناخن هایشان شکننده و موهایشان رشد آنچنانی ندارد. دارا بودن کلاژن کافی، از مشکلاتی مثل ریزش مو و یا پیری زودرس پوست و درد استخوان ها و مفاصل جلوگیری می کند که با افزایش سن امکان پذیر نیست و تنها افراد می توانند با استفاده از پودر کلاژن به بازسازی مجدد آن فکر کنند، پودر کلاژن درمان کننده بسیاری از مشکلات می باشد.

پودر کلاژن چیست
پودر کلاژن چیست

کلاژن چیست؟

کلاژن را جزو پروتئین ها دسته بندی کرده اند که قسمتی از پروتئین های موجود در بدن انسان را شامل می شود و این مقدار، می تواند یک سوم ترکیب پروتئین باشد!

کلاژن یکی از مهمترین عناصر سازنده اجزای مختلف مثل پوست و غضروف و استخوان و برخی قسمت های دیگر مثل ربات است.

کلاژن همچنین در بسیاری از قسمت های دیگر بدن از جمله رگ های خونی، قرنیه و دندان یافت می شود، می توان کلاژن را مانند چسبی تصور کرد که اجزای مختلف بدن را در کنار یکدیگر نگه می دارد.

گفتیم چسب چون در واژه یونانی این کلمه را به صورت  kólla”” آمده است که در حقیقت معنای چسب دارد.

نقش پودر کلاژن در جوانسازی پوست
نقش پودر کلاژن در جوانسازی پوست

کلاژن چه کاری در بدن شما انجام می دهد؟

جالب است بدانید که حدود ۱۶ نوع کلاژن در بدن وجود دارد که چهار نوع آن عملکردهای اصلی را بر عهده دارند و هر کدام به نوبه خود دارای نقش های متفاوتی است. نقش و عملکرد چند نوع مهم کلاژن به صورت زیر است:

نوع I: بیشترین درصد از بدن انسان را شامل می شود و از الیاف متراکمی تشکیل داده و برای ساختار پوست، استخوان ها، تاندون ها، غضروف های رشته ای، بافت همبند و دندان ها می باشد.

نوعII : از الیافی با تراکم کمتر تشکیل شده است و در غضروف الاستیک وجود دارد که ساختار مفاصل شما را قوی تر می کند.

نوع III: به ساختار اجزایی مثل عروق و بافت های عضلات کمک می کند.

نوع IV: به عملکرد بهتر لایه های پوست کمک می کند و در لایه های پوست یافت می شود. با افزایش سن، کیفیت تولید کلاژن در بدن کاهش می یابد و تولید کلاژن نیز کمتر می شود، کلاژن موجود در پوست، باعث سفت و لطیف شدن پوست شما می شود.

پودر کلاژن را از کجا تامین کنم
پودر کلاژن را از کجا تامین کنم

مواد مغذی که تولید کلاژن را افزایش می دهند

پودر کلاژن بهترین محصول است که تمام خواص را به صورت یکجا در خود به صورت نهفته دارد، شما با مصرف مواد مغذی زیر به بدن خود در تولید کلاژن کمک می کنید اما پودر کلاژن چیز دیگری است.

ویتامین  C از جمله مواردی است که به ایجاد کلاژن کمک می کند و به مقدار زیاد در مرکبات و برخی میوه ها و فلفل ها یافت می شود.

خرید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی پودر کلاژن

همچنین در سفیده تخم و لبنیات، کلم و قارچ به مقدار زیادی مواد مفید یافت می شود که در تولید کلاژن موثر هستند.

گلیسین نیز در پوست مرغ و ژلاتین وجود دارد و همین طور در غذاهای مختلف که حاوی پروتئین هستند یافت می شود.

گوشت قرمز و سفید و غذاهای دریایی، لبنیات، حبوبات همه از منابع عالی اسیدهای آمینه هستند.

علاوه بر این، خوردن پروتئین با کیفیت بالا به بدن شما اسیدهای آمینه مورد نیاز را هدیه می دهد.

مواد مضر برای کلاژن
مواد مضر برای کلاژن

مواردی که به کلاژن آسیب می رسانند!

بدون شک استفاده بیش از هر چیز می تواند مضر باشد و از طرفی به کلاژن های موجود در بدن آسیب می رساند. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده در توانایی کلاژن برای ترمیم اختلال ایجاد می کنند و لازم است که مصرف شکر اضافه شده و کربوهیدرات های تصفیه شده خود را به حداقل برسانید.
  2. ماندن در زیر آفتاب به مدت طولانی و گرفتن زیاد اشعه فرابنفش می تواند تولید کلاژن را کاهش دهد و از طرفی موجب سرطان پوست می شود.
  3. سیگار کشیدن باعث کاهش تولید کلاژن و افزایش مدت بهبود زخم شده و منجر به ایجاد چین و چروک و لک در پوست می شود.

برخی از اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس نیز می تواند به کلاژن آسیب برساند، پس بهتر است برای حفظ سلامتی خود از انجام این موارد خودداری نمایید.

چگونه کلاژن بدنم را تامین کنم
چگونه کلاژن بدنم را تامین کنم

منابع غذایی طبیعی

کلاژن در بافت های پیوندی گوشت حیوانی به مقدار مناسبی وجود دارد حتی می توان مقدار زیادی از این ماده پروتئینی را در پوست مرغ یافت.

ژلاتین به طور عامیانه همان کلاژن پخته شده می باشد، بنابراین آمینو اسیدهای بسیار زیادی برای تولید آن وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: همه آن چیزی که باید درمورد پوست ترکیبی بدانیم

با این حال، این سوال وجود دارد که آیا استفاده غذاهای غنی از کلاژن می تواند باعث افزایش مقدار پروتئین کلاژن در بدن شما شود.

وقتی غذاهای حاوی پروتئین می خورید، این پروتئین ها به اسیدهای آمینه تجزیه می شوند و دوباره جمع می شود، بنابراین کلاژن مصرفی شما مستقیما به سطوح بالاتر در بدن شما تجزیه نمی شود.

بنابراین فرآورده هایی مثل گوشت و استخوان دامی، ژلاتین و پوست مرغ دارای مقدار زیادی کلاژن هستند، که امروزه پودر کلاژن های موجود تمام این فواید را در خود به صورت نهفته دارند.

چگونه پوستی صاف داشته باشم
چگونه پوستی صاف داشته باشم

از فواید مکمل کلاژن چه می دانید؟

اطلاعات فراوانی در مورد مکمل های پودر کلاژن انجام شده است، اما مواردی مانند زیر وجود دارد که مزایای آنها را مشخص می کند:

  • توده عضلانی: یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مردان فعال تفریحی نشان داد که ترکیبی از پودر کلاژن و تمرینات قدرتی باعث افزایش توده و قدرت عضلانی بیشتر می شود.
  • آرتروز: یکی دیگر از مواردی است که با مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۷ اثرات مکمل های پودر کلاژن، پروتئین سازی به موش های مبتلا به آرتروز را بررسی کرده اند، نتایج حاکی از این است که مصرف مکمل ها ممکن است نقش محافظتی در مقابل پیشرفت بیماری ایجاد کند.
  • خاصیت ارتجاعی پوست: جالب است بدانید طبق تحقیقات، زنانی که از مکمل پودر کلاژن به صورت مداوم استفاده کرده اند، محققان در نتیجه استفاده از این محصول شاهد بهبودی در ظاهر و کشش پوست آنها شده اند.
راز جوانی پوست
راز جوانی پوست

مزیت های برتر مصرف پودر کلاژن را بدانید

کلاژن اصلی ترین ترکیب بافت های پیوندی می باشد که چندین قسمت بدن را تشکیل می دهد. پودرهای کلاژن عملکرد بسیار مهمی در تشکیل لایه های پوست و تقویت استخوان ها و مفاصل را بر عهده دارد.

پودرهای کلاژن هیدرولیز می شوند و این بدین معناست که کلاژن شکسته شده و جذب آن در بدن شما آسان تر می شود.

شما علاوه بر بالا بردن میزان کلاژن بدن خود برای عملکرد بهتر و پیشگیری از کمبود کلاژن در بدن خود می توانید از پودرهای کلاژن بهره ببرید.

مصرف پودرهای کلاژن فواید مختلفی مانند تسکین درد مفاصل گرفته تا بهبود سلامت پوست برای سلامتی داشته، همچنین کمبود کلاژن طبیعی موجود در بدن را جبران می کند.

برخی از پزشکان داروی جایگزین همچنین از مکمل های کلاژنی مانند پودرهای کلاژن برای درمان حمایت می کنند.

در ادامه به چند مزیت مهم مصرف مکمل پودرهای کلاژن برای سلامتی که مورد حمایت علمی قرار گرفته اند را مورد بحث قرار داده ایم.

پودر کلاژن می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد

کلاژن پروتئینی است که یکی از اجزای با اهمیت پوست شما به حساب می آید.

نتیجه های حاصل از مطالعه نشانگر این است که پپتیدهای کلاژن یا همان پودر کلاژن که حاوی کلاژن هستند، موجب کاهش چین و چروک و خشکی شده و به کاهش پیری پوست کمک می کند.

در یک مطالعه، زنانی که پودر کلاژن را به مدت ۸ هفته مصرف کرده اند، در مقایسه با کسانی که مکمل مصرف نکرده اند را با هم قیاس کرده، رفع خشکی پوست و افزایش قابل توجهی در کشش پوست خود را شاهد بودند.

هر چه از این محصول و قدرت کلاژن بر پوست و بدن بگوییم که گفته ایم، می توان گفت که پودرهای کلاژن به عنوان مکمل ممکن است به بهبود بافت پوست و توده عضلانی و همچنین کاهش درد آرتروز نیز کمک کنند.

چگونه صورت صاف داشته باشم
چگونه صورت صاف داشته باشم

تاثیرات بی نظیر استفاده از کلاژن برای پوست

تحقیقات بسیاری در کشورهای مختلف انجام شده است و برخی مدعی هستند زنانی که به مدت ۱۲ هفته روزانه از پودرهای کلاژن به همراه نوشیدنی های مختلف مصرف کرده اند، در مقایسه با گروهی که اصلا از این مکمل استفاده نکردند، افزایش رطوبت پوست و کاهش قابل توجه عمق چین و چروک را شاهد بودند.

مقاله پیشنهادی: روغن پوست کدام ها هستند؟

اثرات کاهش چین و چروک با مصرف پودر کلاژن به توانایی آنها برای تحریک بدن برای تولید کلاژن کمک کرده است. علاوه بر این، مصرف پودرهای کلاژن احتمال دارد باعث تولید پروتئین های دیگری شود که این پروتئین ها نیز می توانند به ساختار پوست شما کمک کنند.

همچنین ادعاهای زیادی وجود دارد که پودرهای کلاژن به جلوگیری از آکنه و سایر بیماری های پوستی کمک می کنند، اما این موارد به طور دقیق اثبات نشده است.

پودر کلاژن سلامت قلب را افزایش می دهد

کمی شما را متعجب خواهد کرد اما این یک حقیقت است، استفاده از پودر کلاژن علاوه بر این که به افزایش کلاژن بدن کمک شایانی می کند خطر مبتلا شدن به ناراحتی های قلبی را تا میزان قابل توجهی کاهش می کاهد.

پودر کلاژن یک مکمل ساختار مربوط به عروق است که خون را از قلب شما به بقیه بدن می رساند و درمان کننده بسیاری از بیماری ها می باشد.

کمبود کلاژن در بدن و بدون جذب کافی آن، ممکن است باعث ضعیف و شکننده شدن عروق شود. این موضوع همچنین ممکن است منجر به تصلب شرایین شود.

درمان بیماری با مکمل پودری کلاژن

بیماری هایی که با تنگی عروق همراه است، احتمالا منجر به حمله قلبی و یا به احتمال زیاد باعث سکته مغزی می شود.

HDL یک عامل مهم در پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تصلب شرایین است، کسانی که از پودرهای کلاژن مصرف کردند، سطح کلسترول خوب HDL خود را به طور متوسط به میزان ​​۶٪ افزایش دادند.

هر چه مطالعات بیشتری در مورد نقش پودر کلاژن در سلامت قلب انجام شود نکات مثبت و تاثیر گذاری آن بیشتر نمایان می شود.

پروتئین عضله ساز چیست
پروتئین عضله ساز چیست

پودر کلاژن می تواند باعث افزایش توده عضلانی شود

قسمتی از بافت های عضلانی از پروتئین کلاژن تشکیل می شود و این پروتئین برای تقویت و عملکرد درست عضلات ضروری است و دقیقا همان چیزی است که افراد ورزشکار به دنبال آن هستند.

همچنین پژوهشگران با مطالعات فراوان در زمینه کلاژن، به این نتیجه رسیده اند که مصرف پودر کلاژن ممکن است علت اصلی تجزیه پروتئین های مورد نیاز عضلانی مانند کراتین باشد و همینطور باعث تحریک رشد و پرورش عضلات پس از ورزش شود.

استفاده از مکمل پودر کلاژن به افزایش توده عضلانی در افراد مبتلا به بیماری هایی مثل سارکوپنی که با گذشت زمان و افزایش سن منجر به از دست دادن توده عضلانی می شود، کمک می کند.

چگونه از پودر کلاژن استفاده کنم
چگونه از پودر کلاژن استفاده کنم

نحوه استفاده از پودر کلاژن و ژلاتین

پودر کلاژن همان طور که از نامش مشخص است به صورت پودر در بسته بندی های خاصی موجود می باشد که می توان آنها را به راحتی با نوشیدنی ها و یا غذاها مخلوط کرد، مصرف آن آسان است و به راحتی جذب بدن می شود.

مقاله پیشنهادی: روغن پوست کدام ها هستند؟

پودرهای کلاژن را می توانید در اسموتی ها، سوپ ها یا غذاهای پخته شده مخلوط کنید و اطمینان داشته باشید که مخلوط کردن آن با غذاها، بر بافت مکمل تاثیری گذاشته نمی شود.

می توانید از ژلاتین برای تهیه دسرها و ژله های خانگی استفاده کنید، توجه داشته باشید که هنگام در نظر گرفتن مکمل ها، باید به دنبال یک منبع با کیفیت بالا باشید.

شما می توانید پودر ژلاتین را با کپسول های خالی به صورت قرص در آورید و یا به صورت پودری استفاده کنید و این را در نظر داشته باشید که پودر را به راحتی می توان به انواع به غذا، دسر، نوشیدنی و … اضافه نمود.

استفاده های دیگر

کلاژن کاربردهای فراوانی دارد و از آن برای تهیه دارو نیز استفاده می شود، همچنین صدها سال از کلاژن برای ایجاد چسب استفاده می کردند و امروزه هنوز برای ایجاد تارهای ساز از کلاژن بهره می برند.

در زمینه پزشکی، از کلاژن به عنوان دارو در جراحی پلاستیک و پانسمان برای سوختگی های شدید بهره می برند.

پودرهای کلاژن کیفیت پوست و مو و همچنین عملکرد عضلات را در تمامی سنین بهبود می بخشد و باعث کاهش درد آرتروز و انواع بیماری می شوند که برای برخی کمتر از یک معجزه نیست.

ایمنی و عوارض جانبی

تا کنون، اطلاعات موثر و قابل اعتمادی در مورد ایمنی و تاثیر گذاری مکمل های کلاژن برای شما نقد شد اما باید بدانید هر چیزی حدی دارد و زیاده روی در آن ممکن است نه تنها مفید نباشد بلکه عواقب بسیاری داشته باشد.

ضررهای احتمالی مکمل های کلاژن می تواند شامل طعم نامطبوع و احساس سنگینی و دل پیچه باشد.

تا به این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر عوارض جانبی برای پودرهای کلاژن ثبت نشده است و این نشان از کیفیت این محصول می باشد. با این حال، اگر به منبع مکمل ها حساسیت دارید، ممکن است به مکمل پودرهای کلاژن حساسیت داشته باشید و خود را به عنوان آلرژی بروز دهد، قبل از استفاده حتما آن را تست کنید.

مراقبت از مو
مراقبت از مو

پودر کلاژن می تواند موهای شما را بهبود بخشد

مو در مرحله اول از پروتئین کراتین تشکیل شده است و استفاده از مکمل پودر کلاژن مو برای کمک به عملکرد بهتر و سریع تر کراتین از اهمیت بالایی برخوردار است.

مصرف پودر کلاژن مو احتمالا با پیشگیری از شکنندگی موها، قدرت رشد و ضخامت موهای شما را بیشتر می کند.

خرید انواع شامپو و ماسک موی کراتینه

همچنین، امکان دارد مو و ناخن های شما را برای رشدی طولانی تر تحریک نماید.

 اسیدهای آمینه را برای ساخت مو فراهم می کند

بدن شما از چندین آمینو اسید برای ساخت کراتین استفاده می کند، اما در برخی موارد باید از مکمل پودرهای کلاژن برای نتیجه سریعتر و بهتر استفاده کرد.

زمانی که شما از پودر کلاژن مو و سایر پروتئین های مکمل پودر کلاژن استفاده می کنید، بدن آنها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کند و سپس از آنها برای ساخت پروتئین ها و ترکیبات جدید استفاده می شود.

تامین مواد مورد نیاز بدن

۱۱ اسید آمینه غیر ضروری وجود دارد که بدن می تواند تولید کند و ۹ اسید ضروری که شما باید از مصرف درست مواد غذایی خود دریافت کنید. کلاژن در درجه اول از ۳ اسید آمینه غیر ضروری به صورت زیر تشکیل شده است:

  1. پرولین
  2. گلیسین
  3. هیدروکسی پرولین

پرولین از اجزای اصلی کراتین است. بنابراین با مصرف پودر کلاژن مو که دارای مقدار زیادی پرولین می باشد، عناصر سازنده مورد نیاز برای ایجاد رشد و تقویت مو در بدن را تامین کند.

پودر کلاژن مو سرشار از اسیدهای آمینه است که بدن شما برای ساخت کراتین و پروتئین سازنده مو به آنها نیاز دارد.

پودر کلاژن مو در مبارزه با آسیب فولیکول های مو

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که در نتیجه استرس، آلاینده های هوا، سیگار کشیدن، انتخاب های نامناسب در رژیم غذایی، الکل و سایر تاثیرات محیطی در بدن شما ایجاد می شوند و بیش از حد می توانند به سلول ها، پروتئین ها و DNA شما آسیب برسانند.

از آنجا که دفاع بدن انسان ها در برابر رادیکال های آزاد با افزایش سن کاهش می یابد، افراد مسن بیشتر در معرض آسیب مو قرار دارند.

برای مقابله در برابر رادیکال های آزاد موجود و تقویت موهای خود، بدن شما به آنتی اکسیدان نیاز دارد که می توان مقدار زیادی از آن را با مصرف پودرهای کلاژن تهیه شده از ماهی به دست آورد، چرا که تحقیقات نشان داده کلاژن دریایی قادر به مبارزه با چهار رادیکال آزاد مختلف است.

هنوز هم به خاطر داشته باشید که تحقیقات فقط در سلول های جدا شده در آزمایشگاه ها انجام شده است. بنابراین، پتانسیل آنتی اکسیدانی کلاژن در بدن شما مشخص نیست.

جلوگیری از سفید شدن مو
جلوگیری از سفید شدن مو

تاثیر کلاژن در ضخیم شدن مو در سن پیری

کلاژن ۷۰ درصد از لایه میان پوستی یا درم شما را تشکیل می دهد، لایه میانی پوست شما که حاوی ریشه تک تک موها است. کلاژن به کشش ارتجاعی و مقاومت درم شما کمک می کند و امکان ضخیم شدن موها در سن پیری را افزایش می دهد.

با افزایش سن، بدن شما در تولید کلاژن و تجدید سلول در درم از کارایی کمتری برخوردار می شود. این ممکن است یکی از دلایل نازک شدن مو در طول زمان، مخصوصا در سن پیری باشد.

بنابراین، تامین کلاژن برای بدن ممکن است به حفظ سلامت درم کمک کرده و از کم پشت شدن و نازک شدن مو جلوگیری کند.

تاثیر مثبت پودر کلاژن به کندی مو خاکستری

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، کلاژن قادر است با آسیب های سلولی و سفیدی زود هنگام مو، مقابله کند.

سفیدی موهای وابسته به سن تا حد زیادی تحت تاثیر ژنتیک است، اما آسیب رادیکال های آزاد به سلول هایی که رنگ مو تولید می کنند نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

با افزایش سن، سلول های تولید کننده رنگدانه ملانین که به موهای شما رنگ می بخشد به طور طبیعی از بین می روند. بدون آنتی اکسیدان کافی برای مقابله با آسیب رادیکال های آزاد، ممکن است موهای شما سفید شود.

فعالیت آنتی اکسیدانی فولیکول های خاکستری مو بسیار کمتر از فولیکول های مو است که هنوز حاوی رنگدانه هستند.

از آنجا که ثابت شده است کلاژن در آزمایشگاه با رادیکال های آزاد در لوله های آزمایش مقابله می کنند، از لحاظ تئوری ممکن است از آسیب سلول های تولید کننده رنگ مو جلوگیری کند.

حرف پایانی

استفاده از مکمل پودر کلاژن به طور روزانه میزان این پروتئین را در پوست افزایش می دهد و علائم پیری پوست را کاهش می دهد.

از آنجا که مو در ناحیه خارجی پوست انسان رشد می کند، به احتمال زیاد مصرف پودر کلاژن مو علاوه بر خنثی کردن بروز زود هنگام پیری پوست، به رویش بهتر مو و کاهش نازک شدن مو کمک می کند.

در نتیجه، کلاژن می توانید جوانی را به شما هدیه دهد و یا به زبانی دیگر شما را همیشه جوان نگه دارد و از علائمی که به پیری منجر می شود و زیبایی شما را به خطر می اندازد جلوگیری کند.

منابع

healthline.com
healthline.com
healthline.com

یک دیدگاه

  1. سلام من امروز واسه اولین بار استفاده میکنم واسه تسکین درد زانو خریدم اما اونی که من خریدم ساخت کشور سوئیس هست که سفارش دادم حالا منتظرم که تأثرات آن را ببینم امیدوارم که خوب جواب بده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

11 + 7 =