پوست خشک قبل از آنکه ناامید کننده باشد می تواند بسیار دردناک و باعث خجالت باشد هیچ عامل محرکه خاصی برای دلیل وجود پوست خشک وجود ندارد اما می شود از عواملی که موجب پدید آمدن پوست خشک می شوند آگاه شد و با مراقبت بیشتر از پوست و استفاده از داروهای مختلف به درمان پوست خشک پرداخت.

پوست خشک چیست
پوست خشک چیست

پوست خشک چیست؟

پوست بزرگترین عضو بدن است و با وجود فاکتورهای مختلف می تواند حالت نرمال و یا خشک داشته باشد. به صورت کلی پوست معمولی به سوی پوست خشک و پوست خشک به سمت پوست خیلی خشک تغییر می کند در این مسیر میزان رطوبت رو به کاهش است و خشکی پوست را به دنبال دارد.

پوست از ۳ لایه تشکیل شده است لایه اول اپیدرم نام دارد در اپیدرم رنگ پوست تعیین می شود و سد است که محیط داخلی بدن را از محیط بیرونی جدا می کند. زمانی که مشکلاتی مانند پوست خشک به وجود می آید، این لایه اپیدرم است ک دچار آسیب‌دیدگی شده است درم در زیر اپیدرم یافت می شود و جایی است که بافت پیوندی، فولیکول های مو و غدد عرق در آن وجود دارد. لایه سوم و عمیق ترین لایه پوست، هیپودرم یا همان بافت زیر جلدی است که از چربی و بافت پیوندی ساخته شده است.

پوست معمولی  

پوست معمولی یا طبیعی به پوستی گفته می شود که در حالت طبیعی قرار دارد یعنی خیلی چرب و خیلی خشک نیست به صورت کلی می توان اینچنین گفت که پوست معمولی در سطح خود مقدار لازم و کافی چربی دارد و همواره سطح آن مرطوب است و هیچ گونه جوش و آکنه ای را در این نوع پوست مشاهده نمی کنیم.

پوست خشک

پوست خشک به حالتی گفته می شود که سلول های غدد چربی پوست کمتر از حد معمول چربی تولید کنند کمبود چربی در سطح پوست باعث می شود سطح پوست زبر به نظر برسد این زبری و خشکی پوست ممکن است در هر جای بدن به وجود آید و دلیل آن هم کمبود چربی طبیعی پوست است

پوست بسیار خشک

در حالت پوست بسیار خشک احساس خارش و زبری بیشتر است و احساس سفت بودن پوست را دارید در این حالت پوست ممکن است پوسته پوسته شود و حتی دچار ترک خوردگی و خونریزی نیز شود میزان تولید چربی پوست در پوست بسیار خشک بسیار کم است به طوری که رطوبت پوست به آسانی از بین می رود

علائم خشکی پوست چیست
علائم خشکی پوست چیست

علائم خشکی پوست

هر بیماری از خود علائمی را نشان می دهد تا بتوانیم به راحتی آن بیماری را تشخیص دهیم برای فهمیدن بیماری پوست خشک نیز باید ابتدا علائم آن را بشناسیم و در صورتی که پوستمان از این علائم برخوردار بود در جهت درمان آن قدم برداریم.

ناهمواری و زبری

بعضی پوست ها می تواند همانند اگزما زبر باشد و تغییر رنگ دهند و شروع به پوسته پوسته شدن کنند همچنین ایجاد جوش در این سرتاسر بدن نیز امکانپذیر است در بعضی مواقع زیری بیش از حد باعث می شود سطح پوست به پارچه گیر کند و باعث خراشیدگی شود.

مقاله پیشنهادی: همه آن چیزی که باید درمورد پوست ترکیبی بدانیم

خارش شدید

همواره سعی کنید از گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید زیرا باعث خشک تر شدن پوست خشک می شود و خارش بدن را بیشتر می کند زمانی که پوست رطوبت زیادی را از دست بدهد شروع به خارش می کند و این زمانی است که ممکن است آسیب های جدی به پوست خود وارد کنید و زمانی که سطح پوست دوباره مرطوب شود از احساس خارج کاسته خواهد شد

پوسته پوسته شدن پوست

اگر بر روی لباس سیاه خود مشاهده کردید پوست وجود دارد مطمئن باشید که پوست شما خشک شده است پوسته پوسته شدن پوست یکی از علائم و نشانه های پوست خشک است که نشان می دهد پوست نیازمند مراقبت است آبرسانی پوست در این زمان بسیار مهم است و بنابراین توصیه میشود روزانه بین ۷ تا ۸ لیوان آب مصرف کنید تا پوست بتواند آب کافی برای مرطوب ساختن خود را داشته باشد.

متخصصین بیماری های پوستی توصیه می کنند برای کاهش پوسته پوسته شدن پوست زمانی که به خانه باز می گردید پوست خود را بشویید تا هرگونه آلودگی محیطی در پوست خود را به حداقل برسانید شست و شو پوست باید به آرامی صورت گیرد و از مواد شوینده قوی خودداری کنید.

شکاف پوست

شکاف های پوست همان ترک های ریز پوستی هستند که در پوست خشک قابل مشاهده است و در صورتی که مداوا نشوند باعث ایجاد ترک های بزرگتری می شوند زمانی که پوست خشک می شود شروع به ایجاد ترک های در خود می کند که این ترک ها باعث می شود رطوبت پوست از دست برود و سد پوششی دچار خرابی شود.

پوست ترک خورده

زمانی که دیگر پوست نتواند رطوبت خود را حفظ کند و سطح پوست دچار ترک خوردگی می کند و پوست خشک را ایجاد می کند پوست خشک خاصیت ارتجاعی ندارد و بسیار حساس است به همین دلیل خیلی زود دچار ترک می شود. از مناطقی که مستعد ایجاد ترک خوردگی هستند می شود به موارد زیر اشاره کرد.

  •   زانو
  •  آرنج
  • مچ پا
  •  پنجه
  •  بینی
  • پاشنه پا

محصولات مرطوب کننده و ترمیم کننده پوست متناسب با پوست شما

نمونه پوست ترک خورده آرنج
نمونه پوست ترک خورده آرنج

چه عواملی باعث ایجاد خشکی پوست می شوند؟

خشکی پوست وقتی اتفاق می افتد که چربی طبیعی در غدد چربی پوست تولید نمی شود و در نتیجه رطوبت پوست از بین رفته و پوست شروع به خشک شدن و ترک خوردن می کند. عوامل مختلفی وجود دارد که مانع از کارکرد درست این غدد می شود ژن ها و هورمون دی هیدروتستوسترون نمونه ای از این دلایل هستند در زیر تعدادی از این عوامل را مورد بررسی قرار داده ایم.

عوامل خشک شدن صورت

عوامل محیطی

محیط نقش مهمی را در وضعیت پوسا دارد آب و هوای سرد یا بسیار خشک دارای رطوبت کمتری در خود است و این بدان معنا است که رطوبت طبیعی کمتری در دسترس پوست قرار دارد در این نوع محیط باید از کرم و لوسیون های مرطوب کننده استفاده شود تا پوست خشک نشود آسیب های وارد شده به پوست خشک می تواند باعث ایجاد ناهمواری و تغییر رنگ پوست شود.

خورشید نیز نقش مهمی در ایجاد پوست خشک دارد اشعه فرابنفش خورشید باعث می شود لایه بیرونی پوست مقاومت خود را از دست داده و دچار آفتاب سوختگی گردد از این رو همواره توصیه می شود حدود ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل از یک ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده نمایید و از لباس با آستین بلند، کلاه و شلوار مناسب استفاده کنید.

ژنتیک

ژن ها تعیین کننده بسیاری از کارکردهای متفاوت بدن ما هستند برای مثال می شود به اگزمای آتوپیک اشاره کرد که متخصصان ایجاد آن را مربوط به ژن ها می دانند. در تحقیقی علمی که بر روی تعدادی از نوزادان انجام گرفت مشخص شد نوزادانی که والدینشان دارای اگزما بوده اند ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سایر نوزادان مستعد اگزما هستند.

چربی ها نقش مهمی در پوست دارند و وجود آنها باعث می شود که رطوبت پوست حفظ شده و از دست نرود این سد مهم به وسیله ژن ها از دوران نوزادی شروع به ساخته شدن می کند و شامل سرامیدها، اسیدهای چرب، کلسترول، مومها و استروئیدها هستند.

بیماری ها

بیماری های مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد پوست خشک می شوند بعضی از این بیماری ها بر اثر عوامل بیرونی و برخی دیگر به وسیله ژن ها در پوست ظاهر می شوند در زیر به ۳ مورد از این بیماری ها اشاره کرده ایم.

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی شایع میان مردم است که ممکن از هرکس در هر سنی دچار آن شود به طور کلی اگزما زمانی ایجاد می شود که تیکه های پوست بسیار خشک شده و دارای خارش هستند و به رنگ قرمز در آمده و بسیار حساس شده اند.

پوسته پوسته شدن پوست
پوسته پوسته شدن پوست

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری غیر مسری خود ایمنی است که باعث تکثیر زیاد سلول های پوستی می شود در این حالت رنگ پوست قرمز شده و تکه های از رنگ نقره ای در آن وجود دارد اگرچه این بیماری می تواند به علت وجود ژن ها باشد اما عواملی نیز وجود دارد که باعث تحریک آن میشوند سیگار کشیدن و نوشیدنی های الکلی نمونه ای از این موارد هستند بیشتر اوقات زانو و آرنج درگیر این بیماری هستند اما سایر مناطق پوستی نیز از این بیماری در امان نیستند.

دیابت

دیابت نوعی بیماری خود ایمنی است که بدن توانایی تولید انسولین را ندارد ایجاد می شود مردمی که دچار دیابت می شوند پوست بدنشان شروع به خشک شدن می کند و بنابراین این افراد باید مراقب پوست دست و پای خود باشند انسولین قند خون را کنترل می کند و زمانی که در بدن نباشد باعث تغییر رنگ پوست به زرد، قرمز و قهوه ای را شاهد خواهیم بود

همچنین به وجود آمد لکه های تیره بر روی زیر بغل و گردن نیز که ایجاد خارش می کند نشان دهنده وجود زیاد انسولین در بدن است تاول ها، لکه های براق، و خارش پوست از علائمی هستند که باید در صورت وجود سریعا به پزشک مراجعه کنیم سطح انسولین با مقدار غذا، دارو و بیماری تغییر می کند.

داروها

ایجاد پوست خشک ممکن است برای اثر جانبی مصرف یک دارو نیز باشد هیدروکلروتیازید یا furosemide ، Retin-A، داروی موضعی که برای آکنه تجویز شده است، و داروهای خاص کلسترول یا آکنه همگی می توانند باعث قرمزی پوست، سوزش، خشکی بیش از حد پوست و خارش شوند در زمان اولین مصرف این داروها گاهی دچار اثر معکوس می شوید یعنی ممکن از به جای کاهش آکنه با افزایش آن مواجه شویم و باید پزشک خود را سریعا مطلع کنیم.

تمیز کننده ها

حتما برای شست و شو از مواد شوینده استفاده می کنید اما باید بدانید بعضی از این مواد شوینده باعث خشکی بیش از حد پوست می شود این نوع مواد چربی پوست را به شدت کاهش می دهند و و اینگونه رطوبت پوست از منافذ پوستی خارج خواهد شد

سن

با افزایش سن غدد چربی زیر پوست کمتر کار کرده و در نتیجه چربی کمتری تولید می کنند از این رو سطح پوست شروع به خشک شدن می کند

سابقه پزشکی

این که قبلا دچار آلرژی شده باشید و یا در خانواده خود کسی را با این نشانی داشته باشید احتمال اینکه شما دچار اگزمای پوستی شوید بسیار بالا است.

فصل

آب و هوا با تغییر فصل نیز دچار تغییر خواهد شد و هوای سرد و خشک در فصل پاییز و زمستان باعث می شود رطوبت هوا کاهش داشته باشد و از این رو پوست بیشتر دچار خشکی شود. اما در تابستان به دلیل شدت بیشتر نور خورشید امکان تبخیر رطوبت پوست وجود خواهد داشت.

حمام کردن با آب گرم

آب گرم باعث میشود چربی سطح پوست شسته شود و پوست خالی از چربی بماند از این رو توصیه می شود از حمام با آب گرم خودداری کنید و با آب ولرم دوش بگیرید. توجه داشته باشید عوامل بسیاری باعث تحریک تولید چربی پوست می شوند و شسته شدن با آب گرم ممکن است به پوست و سلول های تولید کننده سبوم پوست آسیب جدی وارد کند.

عوارض پوست خشک
عوارض پوست خشک

پوست خشک چه عوارضی دارد

خارش و ایجاد عفونت باکتریایی ثانویه را می توان از عوارض پوست خشک دانست این عفونت ها ممکن است خفیف بوده و به خودی خود خوب شوند و یا شدید باشند و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشد خارش های شدید ممکن است باعث ایجاد خراشیدگی در پوست شود و پوست آن منطقه ضخیم‌تر گردد به همین دلیل از خاریدن پوست خشک باید اجتناب کرد.

توصیه های پزشکی برای پوست
توصیه های پزشکی برای پوست

توصیه های متخصصین پوست در مورد پوست خشک

تا به اینجا در مورد چگونگی ایجاد پوست خشک توضیحاتی را ارائه کردیم و اکنون قصد داریم تا راه محافظت از این پوست را بگوییم بهترین درمان این پوست استفاده از مواد مغذی و تغییر در کارای روزانه است که انجام می دهیم امیدواریم نکات گفته شده در زیر به شما کم کند.

بعد از استخر حتما دوش بگیرید

در آب استخرها کلر و مواد شیمیایی دیگری وجود دارد تا آب را بهداشتی نگه دارند اما همین مواد پس از بیرون آمدن از آب بر روی سطح پوست قرار دارند و باعث خشکی و حساسیت پوست می شوند از این رو پس از بیرون آمدن از استخر حتما خود را با آب ولرم و یک ماده شوینده ملایم تمیز کنید.

مقاله پیشنهادی: ریمل چیست و در آرایش ابرو و چشم چه کاربردی دارد؟

بعد از دوش گرفتن بدن خود را مرطوب کنید

پس از استحمام پوست منبسط می شود و این بهترین زمان برای هیدراسیون پوست است از این رو پس از خارج شدن از حمام اقدام به استفاده از یک لوسیون مرطوب کننده بسیار خوب خواهد بود زیرا لوسیون های مرطوب کننده بهترین عملکرد را در این زمان خواهد داشت دکتر جمیلان یکی از متخصصین پوست توصیه می کند هنگام خارج شدن از دوش زمانی که سطح پوست مرطوب است از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید تا سلول های بیرونی را به پوست متصل سازید.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

اگر محل زندگی شما هوای خشک دارد و مرطوب نیست استفاده از یک مرطوب کننده برای مرطوب ساختن پوست لازم و حیاتی است در زمانی که هوا خشک باشد رطوبت پوست تبخیر شده و پوست شروع به خشک شدن می کند از این رو مرطوب کننده ها باعث می شوند سطح پوست همیشه مرطوب باقی بماند.

استفاده از حمام جوی دو سر

اگر هر کاری انجام می دهید و از شر خارش و خشکی پوست خلاص نمی شوید توصیه ما به شما استفاده از یک حمام جوی دو سر است بلغور جوی دو سر را در یک مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید و سپس آن را به آب وان خود اضافه کنید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بمانید تا معجزه بلغور جوی دو سر را ببینید جوی دو سر دارای آنتی اکسیدان است و باعث میشود مشکلات پوستی رفع شود

مکمل ها را فراموش نکنید

روغن هایی مانند بذر کتان و روغن ماهی دارای اسیدهای چرب اساسی است که باعث می شود پوست سالم و درخشنده باشد شما با مصرف این دو روغن به عنوان غذا و یا مکمل پوست سلامت پوستتان را به دست خواهید آورد و دارای پوستی صاف و نرم خواهید شد

استفاده از لوسین با پایه گلیسیرین

گلیسیرین رقیق کننده و مرطوب کننده بسیار مقوی برای پوست است و استفاده از محصولاتی که دارای گلیسیرین هستند همواره توصیه شده است گلیسیرین باعث میشود آب از هوا وارد لایه های پوست شود و با ایجاد یک لایه محافظ در سطح پوست باعث می شود تا رطوبت پوست تبخیر نشود.

در زمان تمیز کردن از دست خود محافظت کنید

پوست دست نیز به راحتی دچار خشکی پوست می شود و تماس دست با مواد شیمیایی این فرایند را سرعت می بخشد بنابراین در زمان استفاده از مواد تمیز کننده حتما از یک جفت دستکش استفاده کنید.

از اسید هیالورونیک کمک بگیرید

اسید هیالورونیک یک مرطوب کننده است که ضد پیری نیز می باشد استفاده از این محصول باعث می شود پوست رطوبت لازم خود برای جلوگیری از خشک شدن را حفظ کند

پوست سالم و صاف
پوست سالم و صاف

در خانه چگونه پوست چرب را درمان کنیم؟

درمان های مختلفی برای برای پوست خشک در خانه وجود دارد که هرکس می تواند برای کاهش استرس و درد پوست خشک از آنها استفاده نماید. در زیر به تعدادی از مواد مختلف اشاره شده است ک هر کدام می تواند در مرطوب کردن سطح پوست بسیار کمک کند.

روغن دانه آفتابگردان

استفاده از روغن آفتاب گردان باعث می شود پوست به خوبی هیدراسیون شود در مقابل روغن زیتون باعث میشود لایه اولیه پوست دچار آسیب شود پس استفاده از هر روغنی برای مرطوب کردن استفاده کرد.

روغن نارگیل

یکی دیگر از بهترین روغن ها برای مرطوب سازی پوست خشک روغن نارگیل است تحقیقات محققان نشان می دهد روغن نارگیل مانند ژله نفتی برای پوست بسیار مفید است این روغن باعث افزایش رطوبت پوست شده و غدد چربی زیر پوست را برای ترشح بیشتر چربی تحریک می کند. اسیدهای چرب اشباع شده در این روغن باعث لطیف شدن پوست می شود

نوشیدن شیر

نوشیدن شیر بسیار مفید بوده و برای پوست خشک بسیار مناسب است اما استفاده آن بر روی پوست خوب نیست فسفولیپید، چربی موجود در شیر، باعث تاثیر بر روی پوست است

عسل

عسل یکی از محصولات طبیعی است که برای پوست بسیار مفید است عسل را می توان یک التیام بخش، مرطوب کننده و ضد التهاب دانست و همچنین می شود به صورت مستقیم بر روی پوست از آن استفاده نمود.

ژله نفتی

ژله نفتی یا مرطوب کننده معدنی سالیان درازی است که به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار می گیرد. ژله نفتی برای استفاده در سن بالا بسیار مناسب است و با ایجاد سدی محکم باعث می شود تا رطوبت پوست از دست نرود.

آلوئه ورا

هروقت از محافظت پوست صحبت می کنیم نمی توانیم از قدرت و خاصیت آلوئه ورا بر پوست چیزی نگوییم ژل آلوئه ورا می تواند پوست خشک شما را به  سرعت نرم و لطیف کند و شما را در رسیدن به پوستی زیبا و صاف یاری کند.

خرید محصولات با پایه آلوئه ورا برای ترمیم پوست

مشکلات زندگی
مشکلات زندگی

تغییر سبک زندگی روزانه

ممکن است برخی از اشتباهات ما در زندگی روزمره باعث شده باشد پوست ما دچار خشکی شود ما با ترک این اشتباهات می توانیم جلوی خشک شدن پوست را بگیریم و در جهت درمان آن گامی محکم برداریم در زیر به تعدادی از رفتارهای نامناسب روزانه اشاره کرده ایم.

درمان پوست خشک
  • از آب گرم برای دوش گرفتن خودداری کنید
  • هر روز حمام نروید
  • زمان دوش را کمتر از ۱۰ دقیقه کنید
  • از صابون مرطوب کننده هنگام دوش گرفتن استفاده کنید
  • بلافاصله پس از دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید
  • با حوله ای نرم و به آرامی پوست را خشک کنید
  • از خاراندن لکه های پوستی خشک خودداری کنید
  • در خانه خود از دستگاه بخار استفاده کنید تا محیط مرطوب باشد
  • روزانه به میزان لازم آب بنوشید

درمان پوست خشک چقدر زمان نیاز دارد

از زمانی که شروع به مراقبت از پوست خود می کنید خارش و پوسته پوسته شدن طی مدت ۷ تا ۱۴ روز بهبود خواهد یافت با استفاده از مواد مرطوب کننده پوست، پوست در عرض چند دقیقه نرم تر و لطیف تر به نظر می رسد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

  • علیرغم بهترین تلاش شما، پوست شما بهبود نمی یابد
  • خشکی پوست با قرمزی همراه است
  • خشکی و خارش در خواب اختلال ایجاد می کند
  • شما خراشیدگی زخم یا عفونت باز دارید
  • شما دارای نواحی بزرگی از پوسته پوسته شدن و لایه برداری پوستی هستید
درمان انواع پوست
درمان انواع پوست

خلاصه ای از پوست خشک

  • پوست خشک یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته، لکه و ترک خوردگی پوست می شود
  • خارش شدید یکی از علائم پوست خشک است
  • پوست در برابر خراشیدگی محکمتر از سایر پوست ها است
  • در آب و هوای سرد و خشک که رطوبت هوا کم است پوست خشک شایع تر است
  • افراد مسن بیشتر از افراد جوان دچار پوست خشک می شوند
  • افرادی که سابقه اگزما دارند احتمال دچار شدن به پوست خشک در آنها بالا است
  • عوارض برخی داروها ممکن است خشکی پوست را به دنبال داشته باشد
  • کم کاری تیروئید ممکن است باعث ایجاد پوست خشک شود
  • چرخه خارش پی در پی باعث ضخیم تر شدن پوست می شود
  • از عوارض جانبی پوست خشک می شود به اگزما و عفونت های باکتریایی اشاره کرد
  • یکی از راهای جلوگیری از پوست خشک استفاده از مرطوب کننده بلافاصله بعد از حمام است

منابع

zubulka.com

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 × 1 =