در واقع، آنتی اکسیدان ها موادی بر ضد اکسیدان هستند که هم فواید و هم مضرات زیادی برای بدن ما دارند. این گروه از مواد با ساختار شیمیایی خاصی که دارند، می توانند اثرات زیادی را بر روی پوست و موی ما بگذارند. از جمله مدل های این محصول می توان به اکروبیک اسید یا همان ویتامین سی اشاره کرد که قدرت شکستن واکنشات شیمیایی مختلفی دارد. این مواد نقش های زیادی در بدن دارند که از جمله این اثرات می توان به بهبود وضعیت پوست و مو اشاره کرد. در ادامه به طور مفصل به نقش آنتی اکسیدان در پوست خواهیم پرداخت.

آنتی اکسیدان چیست
آنتی اکسیدان چیست

رادیکال های آزاد چه ارتباطی با این گروه غذایی دارند؟

رادیکال های آزاد، به یک سری فرآیند شیمیایی ساخته شده گفته می شود که توسط اندام های حیاتی بدن تولید شده و فوایدی هم برای بدن ما دارد. البته، رادیکال های آزاد می توانند آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی هم به اندام های ما وارد کنند و به همین علت، باید با استفاده از یک سری مواد خاص جلوی آنها را گرفت. یکی از همین مواد، ویتامین سی و ای می باشد. این ویتامین ها، به سرعت رادیکال های آزاد را از بین برده و میزان تولید آنها در بدن را کاهش می دهند. از جمله آسیب هایی که رادیکال آزاد به بدن ما وارد می کند می توان به چین و چروک پوست اشاره کرد.

گیاهان برای تنظیم چرخه این ماده درون خود، از فرآیند خاصی استفاده می کنند که طی آن میزان بسیار زیادی ویتماین جذب شده و ساختار آن شکسته می شود.

نقش آنتی اکسیدان در پوست
نقش آنتی اکسیدان در پوست

انواع مختلف آنتی اکسیدان کدام اند و چه ویژگی ها و ضرر های برای بدن ما دارند؟  

کلمه آنتی اکسیدان معمولا برای دو گروه کاملا متفاوت از مواد به کار می رود: شیمی صنعتی که در صنایع و تولید دستگاه های مختلف به کار می رود و آنزیم هایی که به صورت کاملا طبیعی درون سبزیجات و میوه ها وجود دارند. قدیمی ترین نوع از این ماده یعنی ساختار صنعتی، در صنایع مختلف همچون تولید خوراکی و … کاربرد هایی دارد. از جمله این کاربرد ها می توان به نگهدارنده مواد خوراکی و بازدارنده انواع اکسیداسیون در سوخت های فسیلی اشاره کرد.

اثرات مطلوب این مواد

همانطور که گفته شد، بالا رفتن و زیاد شدن میزان رادیکال های آزاد، می تواند سبب مشکلاتی خاص از جمله پیری زودرس، آسیب دیدن برخی از بافت های بدن و فعال شدن ژن های معوب در بدن شود.

تعداد بسیار زیادی از  مشکلات و بیماری ها (بیماری های قلبی، سرطان و زوال عقل) که بیشتر افراد سالمند با آن دست و پنجه نرم می کنند، به علت اکسیداسیون اندام های مختلف بدن به خصوص قلب بوجود می آیند.

از جمله مزایای ویژه آنتی اکسیدان در زندگی امروزه ما می توان به کم کردن آسیب های ناشی از نور آبی، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، مصرف دارو ها، مسمومیت های حاد شیمیایی و … اشاره کرد.

ضرورت و میزان استفاده از این ماده در زندگی روزمره ما

اگرچه که مواد حاوی مقادیر زیادی از این ماده برای سلامت پوست و موی شما ضروری هستند اما، همچنان برخی از مواد حاوی این ماده می توانند سلامت شما را به خطر انداخته و آن را در معرض بیماری های مختلف قرار دهند. در عین حال، همچنان این غذا ها و مواد خوراکی سود رسان بوده و می توانند میزان برخی از مواد ورودی به بدن شما در یک رژیم غذایی خوب را کنترل نمایند. برخی از پزشکان نگرانی خود را در این مورد اعلام کرده اند.

چرا که معتقدند که ویتامین های مختلف، می تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان را افزایش دهد اما، اکثر این نظریه ها و تئوری ها رد شده و ارزش علمی خاصی ندارند.

اگر فردی مبتلا به بیماری های خاص همچون سرطان باشد و مقدار کنترل شده ای از این ماده در طول روز مصرف کند، می تواند طول درمان خود را افزایش دهد. چرا که این محصول قدرت کم کردن اثرات اشعه های فرا بنفش را دارد. 

مضرات انتی اکسیدان
مضرات انتی اکسیدان

مقاله پیشنهادی: چه ضد آفتابی خوبه و کدام یک مناسب پوست من است

اثرات نامطلوب آنتی اکسیدان  شامل چه مواردی می شود؟

در کنار همه این مزایا، اسید های احیا کننده ای که درون این ماده قرار دارند، می توانند به مواد معدنی که درون رژیم غذایی شما وجود دارد متصل شده و از جذب آنها جلوگیری کند. از جمله این مواد معدنی می توان به دو ماده مهم یعنی آهن و روی اشاره کرد. علت این امر، قوی بودن اسید های احیا کننده می باشد. این اسید ها از ساختار های شیمیایی قدرتمندی برخوردار هستند. اسید های قدرتمند احیا کننده شامل اکسالیک اسید، تنسیل و اسید پتیک بوده که بیشتر در رژیم های غذایی گیاهی یافت می شوند.

دوز های بسیار بالای برخی از نسخه های این ماده می تواند اثرات بسیار مضر طولانی مدتی داشته باشد. مطالعات نشان داده که در افراد سیگاری، مکمل های حاوی بتاکارونتن و ویتامین A  به می تواند میزان ابتلا به سرطان ریه را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. اما، در عین حال، همه ما نیازمند یک مقدار کافی از رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان درون بدنمان هستیم تا بتوانیم فعالیت های سلول را تنظیم کرده و سلامت گردش خون را بهبود ببخشیم.

تاریخچه آنتی اکسیدان
تاریخچه

خرید ماسک زیر چشم ایچون بیوتی هیالورونیک اسید و کلاژن 

تاریخچه کامل این آنزیم با ارزش

تا کنون مشخص نشده که برای اولین بار آنتی اکسیدان ها توسط چه فرد و چه کشوری کشف شد. سابقه بوجود آمدن و شناخته شدن این ماده خاص، به قرن ۱۹ یا اوایل قرن ۲۰ بر می گردد. به علت زیاد بودن انواع و مدل ها، هر کدام از مدل های این فرآیند یک تاریخ ساخت و ظهور خاص دارند که تاریخ ها می توانند تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر داشته باشند. موادی همچون ویتامین سی و ای توسط پزشکی با نام هنری ای کشف شد. می توان گفت که این دو ویتامین شناخته شده ترین ویتامین ها در سراسر جهان می باشند.

قویترین نوع انتی اکسیدان
قویترین نوع

.

قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در دنیا کدام هستند؟

آنتی اکسیدان، فقط اسم یک گروه غذایی یا یک سبزی خاص نیست! این محصول شامل تعداد بسیار زیادی از گیاهان و خوراکی های مختلف می شود.

مدل های بسیار زیادی از این ماده وجود دارد که هر کدام از آنها با یک قدرت خاص در بدن شما ظاهر می شوند. هنگامی که شما غذا هایی با دوز های مختلف این ماده را با یکدیگر ترکیب کنید، می تواند شانس جذب همه مواد را کم کرده و به سیستم ایمنی بدن خود هم آسیب هایی برسانید.

  • لیکوپین
  • لوتین
  • روتین
  • گلوتیتین
  • کورتسین

هر کدام از این مو اد حاوی یک مقدار خاص از این ماده هستند اما، همچنان دوز آنتی اکسیدان درون این محصولات متغیر است.  

راز جوانی
راز جوانی

نقش آنتی اکسیدان در پوست و سلامت آن!

حتما شما هم از خود می پرسید که نقش آنتی اکسیدان در پوست چیست و چرا ما باید از این محصول برای سلامت پوستمان استفاده کنیم؟ همانطور که در قسمت های قبل تر گفته شد، این محصول نقش های مهمی در بدن دارد و مهم ترین نقش آنتی اکسیدان در پوست، کاهش میزان رادیکال های آزاد و بهبود سلامتی پوست می باشد. اگر شما هم قصد دارید تا این محصول را برای فعالیت هایش در پوست استفاده کنید، بهتر است که میزان مصرف خود را با پزشک هماهنگ کنید.

مصرف تنظیم شده ویتامین سی، می تواند میزان رادیکال های آزاد را کمتر کند. هنگامی که رادیکال های آزاد زیاد شوند، می توانند سلامت پوست را به هم زده و آن را دچار چین ها و چروک های مختلف کنند.

همچنین، جالب است بدانید که نقش آنتی اکسیدان در پوست هنگامی قوی تر می شود که شما آن را با یک سری مواد خاص همچون کرم های زیبایی و مرطوب کننده ها مخلوط کنید. در این صورت، علاوه بر کاهش میزان رادیکال های آزاد، پوست شما مقدار مورد نیاز رطوبت خود را دریافت کرده و سلامت خود را افزایش می دهد.

از بین بردن علائم پیری با این ماده

فرآیند اکسیداسیون، یک فرآیند شکننده بوده که می تواند کلاژن بدن شما تا کم کرده و فرآیند تعمیر پوست شما را تا حد بسیار زیادی به تعویق بیندازد. در این مرحله شما می توانید چروک ها، خطوط و لک های خاصی را بر روی پوست خود مشاهده کنید که نشان از پیری می باشد.

جلوگیری از آفتاب سوختگی
جلوگیری از آفتاب سوختگی

آنتی اکسیدان، دشمن اصلی آفتاب سوختگی!

 دیگر نقش آنتی اکسیدان در پوست، جلوگیری از سوختن پوست شما در برابر آفتاب می باشد. همه نسخه های این ماده ها ویژگی های ضد التهابی خاصی دارند. یک متخصص پوست با نمام اشلی ماگورن در این مورد گفته است: آنتی اکسیدان ها واکنش های التهابی پوست شما در مقابل اشعه های مضر خورشیدی را کمتر کرده و محافظت بیشتری در برابر آفتاب و اشعه های یو وی ایجاد می کنند. آنها با انجام یک سری واکنش های شیمیایی، لایه بیرونی پوست را به طور کامل در برابر این مواد مقاوم می کنند.

خرید ضدآفتاب بی رنگ گامنو مناسب پوستهای خشک

تسریع فرآیند ترمیم پوست با آنزیم های لازم

 محققان معتقدند که مهم ترین نقش آنتی اکسیدان در پوست مربوط به قسمت ترمیم هم می باشد. پوست های آسیب دیده به یک سری فرآیند و واکنش ها برای بهبودی نیاز دارند. پوست ملتهب می تواند فرآیند جوان سازی و ترمیم سلول های پوستی را به تعویق بیندازد. هنگامی که این مواد التهاب پوست را کاهش دهند، پوست فرصت کافی برای ترمیم خود را پیدا کرده و به راحتی آسیب دیدگی های خود را اصلاح می کند. دکتر ماگورن در این مورد گفته است: ویتامین های سی و ای قدرت تحریک میزان تولید کلاژن را هم دارند و به راحتی میزان تولید این ماده را در پوست افزایش می دهند.

روشن کردن و بهبود رنگ پوست با از بین بردن رادیکال های آزاد

 همانطور که گفته شد، هنگامی که میزان رادیکال های آزاد بدن ما زیاد شود، مشکلاتی برای قسمت های مختلف از جمله پوست بوجود می آید. رادیکال های آزاد و تابش مستقیم نور خورشید برای مدت زمان زیاد، باعث تیره تر شدن رنگ پوست شما می شود. میوه هایی که حاوی این ماده هستند، با استفاده از مواد درونی خود، میزان آسیب را کم کرده و از بوجود آمدن پوستی نامیزان و آسیب دیده جلوگیری می کند. جالب است بدانید که ویتامین سی میتواند میزان تولید ملانین در بدن شما را تحریک کند.

مقاله پیشنهادی: همه آن چیزی که باید درمورد پوست ترکیبی بدانیم

جلوگیری از بوجود آمدن سرطان پوست با استفاده از این ماده غذایی

 ویتامین های C E و A از مواد اولیه ای ساخته شده است که با استفاده از همین مواد اولیه می تواند مقاومت بسیار زیادی از خود در برابر برخی از مشکلات پوستی به خصوص سرطان پوست نشان دهد. البته، این مواد در بهبود سلامتی قسمت های دیگر بدن هم نقش دارند اما نقش اصلی این نسخه آنتی اکسیدان در پوست قرار گرفته است. چرا که اکثر افراد، ویتامین سی و اکثر محصولات حاوی این ماده  را از طریق مواد پوستی همچون کرم ها و قطره ها دریافت می نمایند. 

بهترین در نوع خود
بهترین در نوع خود

بهترین آنتی اکسیدان ها برای پوست کدام اند؟

اگر شما هم دوست دارید که از نقش آنتی اکسیدان در پوست بهره کامل را ببرید، بهتر است که به دنبال استفاده از بهترین نسخه های این محصول هم باشید. چرا که مدل های مختلف این ماده، ساختار های متفاوتی با یکدیگر دارند. در حالی که برخی از آنها برای کم کردن و از بین بردن کامل اثرات اشعه خورشید برای پوست شما ساخته شده اند، برخی دیگر می توانند در تولید ملانین نقش داشته و پوست شما را مرطوب کنند.

ویتامین C
ویتامین C

مواد حاوی ویتامین سی چه ویژگی هایی دارند؟

 محبوب ترین کرم ها و قطره ها در میان متخصصان پوستی، محصولاتی هستند که حاوی مقادیر زیاد ویتامین سی هستند. چرا که متخصصان بر روی این ویتامین بیشتر از سایر محصولات  تحقیق کرده و اطلاعات بیشتری از آن دارند. این قطره ها در همه فروشگاه های سراسر جهان برای خرید موجود می باشد. نقش این آنتی اکسیدان در پوست شامل موارد بسیار زیادی می شود. علاوه بر اینکه شما می توانید آن را برای کم کردن رادیکال های آزاد استفاده کنید، این محصول برای از بین بردن و کم کردن نقاط تیره هم مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش ویتامین A سلامت پوست
نقش ویتامین A سلامت پوست

رتینول و جلوگیری از پیری پوست!

 اگر در کل جهان فقط یک محصول برای کم کردن اثرات پیری و از بین بردن چین و چروک صورت کاربرد داشته باشد، آن محصول رتینول است. این ماده از تولیدات ویتامین A بوده که به دلیل دارا بودن ساختار مولکولی کوچک و مناسب، اثر گذاری بسیار زیادی داشته و می توان به لایه های عمیق پوست شما نقود کند. هنگامی که این محصول وارد لایه های زیرین شود، میزان تولید کلاژن را تحریک کرده و اصلی ترین نقش آنتی اکسیدان در پوست را بوجود می آورد! این محصول چین و چروک را صاف کرده و رنگ پوست شما را شاد تر می کند.

نقش ویتامین ای در سلامتی پوست
نقش ویتامین ای در سلامتی پوست

ویتامین ای، یک آنزیم قوی در مبارزه با بیماری ها

این ویتامین مسئول عملکرد صحیح تعداد زیادی از ارگان های بدن به خصوص پوست می باشد. ویتامین ای، حاوی مهم ترین نقش آنتی اکسیدان در پوست یعنی از بین بردن رادیکال های آزاد است. این ویتامین برای تنظیم کردن میزان فعالیت های پوستی و سلامت بدن شناخته می شود. این محصول به طور معمول در مرطوب کننده های پوستی، لوسیون ها کرم ها یافت شده و می تواند قابلیت ترمیم پوست را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. همچنین، دیگر نقش ویتامین ای در بدن، از بین بردن و کم کردن اثرات زخم بر روی پوست می باشد.

ویتامین ب3 و سلامت پوست
ویتامین ب۳ و سلامت پوست

نیاسینامید، یکی از قوی ترین مدل های این آنزیم

نیاسینامید، یک محصول با عملکرد بسیار عالی برای محافظت از ما در برابر زیاد شدن میزان رادیکال های آزاد در بدن است. این اپیدرم با عملکرد دقیق خود، می تواند بر روی سد چربی ما محکم شود. هنگامی که این اتفاق صورت می گیرد، میزان ورود مواد آلی و ویتامین های مختلف به پوست بیشتر شده و شما می توانید به نتیجه مطلوب خود برسید. اما، استفاده بیش از اندازه و دراز مدت از این محصول، می تواند عواقبی همچون چین و چروک و از بین رفتن حافظه سلولی داشته باشد.

پلیپنولز و رابطه آن با پوست

 بهترین ویتامینی که از گیاهان تولید شده پلیپینولز می باشد. این محصول در گیاهانی همچون چای سیاه، سبزیجات، شکلات و میوه ها یافت می شود. این محصول می تواند از ورود آسیب اشعه یو وی به بدن جلوگیری کند. تحقیقات جدید نشان داده که استفاده از محصولاتی با مقادیر زیاد این محصول، می تواند سیستم دفاعی پوست را بهبود ببخشد و میزان اکسیداسیون را کاهش دهد. همچنین، از دیگر قابلیت های این محصول می توان به مبارزه با سرطان اشاره کرد.

گلوتاتین، آنتی اکسیدان مادر

 این محصول یک آنتی اکسیدان به شدت قوی بوده که می تواند میزان ترمیم و بهبود وضعیت پوست را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. همچنین، در محافظت از اندام هایی همچون کلیه، کبد، قلب، مغز و پوست نقش بسیار مهمی ایفا می کند. یکی از معایب استفاده بیش از اندازه این محصول، سفید شدن بیش از اندازه پوست می باشد. البته، برخی از افراد معتقدند که این یک ویژگی خوب محسوب می شود و در عین حال، دیگران معتقدند که این یک ویژگی به شدت بد می باشد. متخصصین به این ماده، لقب مادر آنتی اکسیدان ها را داده اند. تحقیقات نشان داده که اگر از این محصول به صورت دهانی استفاده کنید، می توانید خطر ابتلا به سرطان کبد را از بین ببرید.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان
غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

چه غذا هایی شامل آنتی اکسیدان می شوند؟

اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی، فرآیندی بسیار ساده است. ساده تر از آن چیزی که فکرش را می کنید. بر اساس رتبه های گروه ORAC، میوه هایی که در لیست زیر مشاهده می کنید، حاوی بیشترین مقدار از این ماده در برابر وزنشان هستند. میزان آنزیم های  موجود در مواد آنها، بر اساس وزنشان دسته بندی شده است و به این معنا نیست که شما باید روزانه مقدار بسیار زیادی از آنها را مصرف کنید. منظور از مقدار بسیار زیاد، روزانه سه الی چهار وعده می باشد.

  • بلوبری وحشی
  • شکلات تیره
  • لوبیا قرمز
  • بلوبری

رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان

شما نباید همه این مواد را با یکدیگر مصرف کنید. سعی کنید که به طور روزانه، فقط تعداد کمی از آنها را در وعده غذایی خود قرار دهید. به طور مثال، در یک روز فقط از  سیب زمینی یا بلک بری استفاده کنید و در روز دیگر، به عنوان میان وعده از لوبیا قرمز استفاده کنید. این روند می تواند علاوه بر کاهش وزن، تاثرات مثبتی بر روی فعالیت های مغزی و بهبود سلامتی پوست شما بگذارد. البته، ترکیب برخی از این مواد با یکدیگر از نظر متخصصان مشکلی ندارد اما باز هم باید از پزشک خود در این مورد کم بگیرید.

محافظت از چشم
محافظت از چشم

نقش آنتی اکسیدان در چشم

در تحقیقاتی که امروزه انجام می شود، ثابت شده است اکسیدان هایی که در ویتامین های سی و ای قرار دارند، می توانند تاثرات مثبت بسیار زیادی در بهبود وضعیت بینایی و از بین بردن علائم دژنراسیون ماکولا یا کاهش بینایی بر اثر بالا رفتن سن داشته باشند. بسیاری از غذا هایی که این ماده مغذی را تامین می کنند، آنتی اکسیدان هایی با نام لوتئین و راگرانتین هستند. برخی افراد این دو ماده را با نام ویتامین های چشم می شناسند. شما می توانید آنها در  در غذا هایی با رنگ روشن مانند میوه ها و سبزیجات با رنگ های سبز کم رنگ پیدا کنید.

از بین بردن ریسک سکته قلبی با آنتی اکسیدان

از آنجایی که آنتی اکسیدان ها مشکلات پوستی و از بین رفتن سلول ها را با کنترل میزان رادیکال آزاد کم می کنند، می توانند ریسک ابتلا شدن به بیماری های قلبی و بوجود آمدن یک سکته قلبی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. در گذشته هیچ کدام از آمار موجود، این امر را ثابت نمی کرد اما، امروزه دانشمندان متوجه شده اند که برخی از مواد موجود در ویتامین سی می تواند این کار را انجام دهد.

بازیابی پوست

بازیابی دیگر نقش آنتی اکسیدان در پوست می باشد. فعالیت بازیابی به این صوت . این محصول به عنوان یک دیوار دفاعی در گیاهان فعالیت می کند. این محصول توانسته است که اثرات اشعه یو وی بر روی پوست ما و بدنه اصلی گیاهان را کم کرده و تغییرات اقلیمی را تا حد بسیار زیادی به تعویق بیندازد. همچنین، قابلیت مبارزه و از بین بردن سلول های سرطانی پوست را هم دارا می باشد. برخی از متخصصان متعقدند که این محصول می تواند کارایی چندین آنزیم با هم را داشته باشد. دیگر نقش آنتی اکسیدان در پوست می توان به بهبود فعالیت میتوکندری و غشا سلولی اشاره کرد.

منابع

draxe.com
dermstore.com
wikipedia.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × یک =