آنتی بیوتیک طبیعی یکی از مهمترین پارامترهایی است که جسم ما برای سلامتی خود به آن نیاز دارد. یکی از موجودات زنده و ریزی که می تواند در بدن ما انسان ها باعث ایجاد بیماری گردد، باکتری نام دارد و به موادی که با باکتری ها مبارزه کرده و آنها را از بین می برند آنتی بیوتیک می گویند. آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که با تمامی عفونت ها و التهابات باکتریایی جسم مبارزه کرده و از تکثیر و گسترش آنها جلوگیری به عمل می آورند. با وجود این که آنتی بیوتیک های دارویی کمتر از یک قرن است که پا به عرصه ظهور نهاده اند، اما مردم در زمان های بسیار قدیم برای درمان مشکلات جسمی خود و از بین بردن عوامل عفونت و التهاب از آنتی بیوتیک های طبیعی استفاده می کردند.

آنها در هنگام بیماری شروع به استفاده از غذاها و میوه های دارای آنتی بیوتیک می نموده و به این صورت بسیاری از مشکلات جسمی خود را درمان می کردند. در حال حاضر نیز با وجود این که انواع و اقسام داروهای شیمیایی در این زمینه تولید شده اند، اما بسیاری از مردم در هنگام بیماری ترجیح می دهند از آنتی بیوتیک طبیعی استفاده کرده و از تمامی مواهب آن برخوردار شوند.

فواید استفاده از آنتی بیوتیک طبیعی

انواع داروهای شیمیایی که آن ها را جزو دسته بندی آنتی بیوتیک ها قرار می دهند، با وجود این که اثرات سریع و قدرتمندی در از بین بردن باکتری ها و عوامل بیماری زا دارند، اما استفاده از آنها می تواند عوارض جانبی فراوانی برای جسم انسان به همراه داشته باشد. به همین سبب است که بسیاری از افراد در هنگام بیماری به جای مصرف داروهای شیمیایی ترجیح می دهند از انواع مواد غذایی و میوه های دارای آنتی بیوتیک استفاده نمایند. علاوه بر این مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک های شیمیایی موجب می شوند که باکتری ها در برابر آنها مصونیت پیدا کرده و پس از گذشت مدتی اثر همیشگی خود را نداشته باشند.

اما خوشبختانه انواع آنتی بیوتیک های طبیعی که در عصاره گیاهان، میوه ها و برخی از مواد غذایی یافت می شوند همواره قدرت کامل برای نابودی باکتری ها را دارند و به عالی ترین شکل ممکن این کار را انجام می دهند. این روزها تحقیقات و بررسی های دانشمندان نشان دهنده آن است که استفاده از آنتی بیوتیک طبیعی در برخی از مواقع می تواند به اندازه آنتی بیوتیک های شیمیایی اثرگذار بوده و نقش مهمی در روند بهبودی ایفا نمایند. همچنین این مواد طبیعی یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی به شمار می رود که به آنتی بیوتیک های شیمیایی حساسیت دارند. در ادامه مطلب شما را با برخی از مواد غذایی حاوی آنتی بیوتیک آشنا می کنیم تا شما نیز بتوانید در مواقع لزوم از آنها استفاده کرده و انواع باکتری ها را در جسم خود از بین برده و همواره سلامتی خود را حفظ کنید.

آنتی بیوتیک طبیعی
آنتی بیوتیک طبیعی

عسل یک آنتی بیوتیک قدیمی و مفید

اگر بخواهیم به یکی از قدیمی ترین و در عین حال شناخته شده ترین آنتی بیوتیک هایی که در طبیعت وجود دارند اشاره کنیم مسلما از عسل طبیعی نام خواهیم برد. ماده ای شگفت انگیز و شفابخش که انسان ها هزاران سال است از آن استفاده کرده و تمامی التهابات و زخم های جسم خود را درمان می نمایند. مصرف عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت به دوران مصر باستان برمی گردد. این ماده شیرین و خوشمزه که توسط زنبورها تولید می شود دارای خواص ضد باکتریایی بوده و دارای قند بالایی است و از رشد و گسترش باکتری ها جلوگیری به عمل می آورد.

رطوبت موجود در عسل موجب می شود که باکتری ها در آب حل شده و از بین بروند. همچنین بسیاری از مردم در زمان های قدیم عسل را به عنوان یک مرهم شفا بخش بر روی زخم ها و عفونت های جسم خود قرار میداند و به این صورت از گسترش زخم و بدتر شدن آن جلوگیری به عمل می آوردند. اگر بخواهیم به طرز تهیه آنتی بیوتیک طبیعی اشاره کنیم باید به ترکیب عسل با برخی از مواد طبیعی اشاره کنیم که یک قاشق از آن می تواند قدرتی به اندازه داروهای شیمیایی داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما به دنبال یک آنتی بیوتیک طبیعی برای گلو درد هستید می توانید یک قاشق مربا خوری عسل را درون یک فنجان شیر گرم قرار داده و شب ها قبل از خواب آن را میل کنید. این امر علاوه بر درمان گلو درد می تواند سرفه را نیز تسکین دهد. همچنین می توانید یک قاشق مربا خوری عسل را با مقدار کمی عصاره لیموی تازه درون یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و آن را در هنگام صبح و شب میل کرده و به درمان گلو درد، سرما خوردگی و سرفه کمک فراوانی نمایید.

سیر و خواص آنتی بیوتیکی آن

قرن های بسیار زیادی است که سیر در جوامع و فرهنگ های مختلف به عنوان یک ماده قدرتمند برای درمان و پیشگیری از انواع عفونت های باکتریایی شناخته شده است. تحقیقاتی که دانشمندان در سال ۲۰۱۱ بر روی سیر انجام داده اند نیز به خوبی این موضوع را به اثبات رسانده است. در این پژوهش ها ثابت شده است که می توان از سیر حتی برای درمان سل نیز استفاده نمود و از گسترش آن در جسم جلوگیری نمود. همچنین عصاره سیر می تواند علاوه بر باکتری ها با ویروس ها و عوامل به وجود آورنده عفونت نیز مبارزه کند و در برخی از مواقع موجب کاهش علائم بیماری ایدز، دیابت و فشار خون بالا گردد. اگر سیستم ایمنی جسم شما ضعیف است و در طول فصل های سرد سال به صورت مکرر به بیماری سرماخوردگی دچار می شوید، می توانید از عصاره سیر در غذاهای خود استفاده کرده و از بروز این بیماری ها جلوگیری به عمل آورید. همچنین سیر تسکین دهنده درد دندان و سرفه نیز می باشد.

یکی از نکته های بسیار مهمی که در مورد سیر باید به آن توجه کنید است که پختن بیش از حد آن در درجه حرارت بالا می تواند خواص آنتی بیوتیکی آن را کاهش دهد، بنابراین سعی کنید آن را به صورت خام به همراه سالاد خود مصرف کنید و از تمامی مواهب آن برخوردار شوید. اگر بخواهیم به طرز تهیه آنتی بیوتیک قوی برای مبارزه با باکتری ها اشاره کنیم باید از ترکیب سیر و روغن زیتون نام ببریم. شما می توانید چند ساعت قبل از غذا خوردن قطعات کوچک سیر را درون روغن زیتون خیسانده و سپس از این معجون عالی و بی نظیر استفاده کرده و تمامی عفونت ها و التهابات جسم خود را درمان کنید.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع مرکبات با خواص آن ها برای پوست و مو

پونه کوهی یک آنتی بیوتیک طبیعی

اگر به دنبال یک آنتی بیوتیک طبیعی برای زخم رحم هستید ما به شما پونه کوهی را پیشنهاد می کنیم. این گیاه همانگونه که از نام آن پیداست در کوه ها و دامنه های آن رشد می کند و علاوه بر خواص آنتی بیوتیکی، دارای عطر و بوی بسیار عالی و بی نظیری می باشد و استفاده از آن در غذا و سالاد طعم منحصر به فردی برای آن به ارمغان می آورد. پونه کوهی تمامی التهابات موجود در معده و حتی ریه را به خوبی درمان می نماید. اگر بخواهیم به طرز تهیه آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت های قارچی موجود بر روی پوست اشاره کنیم باید از ترکیب پونه کوهی و روغن زیتون نام ببریم.

به این صورت که چند برگ از پونه تازه و یا خشک شده را درون روغن زیتون ریخته و چند ساعت صبر کنید و سپس آن را بر روی قسمتی از پوست خود که دچار التهاب شده است قرار دهید، اگر چند بار در طول هفته این کار را انجام دهید مشاهده خواهید کرد که عفونت های قارچی پوست به خوبی درمان می شوند. علاوه بر تاثیرات شگفت انگیزی که از آنها نام بردیم، پونه کوهی یک آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت ادراری نیز به شمار می رود. برای این که هر چه بهتر از خواص این گیاه عالی بهره ببرید، باید برگ های آن را جوشانده و عصاره آن را میل کنید، پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که تمامی بیماری ها و عفونت های ادراری به خوبی درمان شده و از بین می روند.

آنتی بیوتیک طبیعی
آنتی بیوتیک طبیعی

آویشن و درمان عفونت ها

آویشن سالها و قرن هاست که به عنوان بهترین آنتی بیوتیک طبیعی برای گلو درد مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از التهاباتی که در اثر سرماخوردگی و یا آنفولانزا برای گلو به وجود آمده اند را از بین می برد. حتی این روزها برای تولید بسیاری از داروهایی که برای بیماری های باکتریایی طراحی شده اند از عصاره آویشن استفاده می شود. همچنین آویشن یک آنتی بیوتیک طبیعی برای زخم رحم نیز به شمار می رود و بسیاری از پزشکان و متخصصانی که در زمینه بیماری های زنان به فعالیت مشغول هستند به بیماران خود توصیه می کنند که در کنار استفاده از داروهای شیمیایی، مصرف دمنوش آویشن را نیز فراموش نکنید، زیرا قدرت ضد باکتریایی آن بسیار بالاست و در کوتاه ترین زمان ممکن سلامتی را با خود به همراه می آورد.

خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند و در فرایند زایمان در رحم آنها زخم های فراوانی به وجود آمده است می توانند از آویشن استفاده نمایند، گیاهی که سالهاست به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای زخم رحم مطرح شده و همواره مصرف دمنوش آن پیشنهاد می شود.

میخک و درمان درد دندان

میخک یکی از گیاهانی است که دارای عطر و بوی بسیار عالی می باشد و سالهاست که انسان ها به خصوص در کشورهای آسیایی از آن به عنوان یک ادویه برای طعم دادن به غذاهای خویش استفاده می کنند. اما آیا میدانستید میخک یک آنتی بیوتیک طبیعی است و توسط آن می توان انواع التهابات را برطرف نمود؟ میخک یکی از بهترین گزینه ها برای درمان عفونت دندان به شمار می رود و از زمان های بسیار قدیم انسان ها زمانی که با عفونت های دردناک و غیر قابل تحمل در زمینه دندان خود مواجه می شدند، از عصاره میخک برای درمان عفونت و همچنین تسکین آن استفاده می کردند.

خرید انواع سرم پوست با عصاره های مختلف و کیفیت بالا

در حال حاضر نیز میخک یکی از شناخته شده ترین داروها در این زمینه به شمار می رود. در هنگام بروز دندان درد کافی است یک عدد میخک خشک شده را بر روی دندان خراب قرار دهید، پس از گذشت چند ثانیه مشاهده خواهید کرد که درد بسیار کاهش پیدا کرده است. همچنین باقی ماندن میخک برای ساعت های طولانی درون دندان با باکتری ها و عوامل بیماری زا مبارزه کرده و آن را درمان می نماید. این روزها بسیاری از اسپری ها و داروهای تسکین دهنده درد دندان با عصاره میخک تولید شده اند.

آنتی بیوتیک طبیعی
آنتی بیوتیک طبیعی

خواص آنتی بیوتیکی پیاز

همان گونه که میدانید پیاز ارتباط بسیار نزدیکی با سیر دارد و بسیاری از مزایای سلامتی آنها با همدیگر مشترک است. تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که پیاز نیز مانند سیر انواع التهابات ایجاد شده در اثر باکتری ها را کاهش داده و به درمان آنها کمک فراوانی می نماید. به عنوان مثال اگر سرماخوردگی شما در اثر فعالیت باکتری ها به وجود آمده باشد، می توانید از پیاز برای پخت غذاهای خود استفاده کنید و یا آن را به صورت خام به همراه غذا و یا داخل سالاد خود میل نمایید و از فواید آن برخوردار شوید. پیاز مواد مغذی فراوانی در ساختار خود دارد که آن را به عنوان یک ضد باکتری قوی مطرح نموده و از رشد و گسترش آنها در قسمت های مختلف جسم جلوگیری به عمل می آورد.

چای سبز یک نوشیدنی سالم و طبیعی

چای سبز یکی از سالم ترین و بهترین نوشیدنی هایی است که در کره زمین یافت می شود و می توان توسط آن بسیاری از بیماری ها را درمان نمود. ما همواره چای سبز را به سبب خواص آنتی اکسیدانی آن می شناسیم، اما تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که درون آن ترکیبات آنتی بیوتیکی نیز یافت می شود. بنابراین اگر شما به دنبال یک آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت ادراری، عفونت روده و رحم هستید ما به شما چای سبز را پیشنهاد می کنیم.

مقاله پیشنهادی: سم زدایی پوست چیست؟ سم زدایی پوست با محصولات طبیعی

این چای علاوه بر از بین بردن التهابات جسم، به کارکرد هر چه بهتر سیستم قلب و گوارش کمک فراوانی نموده و آن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند. بررسی های دانشمندان نشان دهنده آن است که انسانهایی که در برنامه غذایی روزانه خویش حداقل یک فنجان چای سبز می نوشند، کمتر از سایرین در معرض بیماری سرطان قرار دارند. درون این چای سرشار از ترکیبات پلی فنول است که تمامی التهابات جسم ما را از بین برده و سلامتی را با خود به همراه می آورد.

خواص زردچوبه
آنتی بیوتیک طبیعی

زردچوبه برای التیام زخم

زردچوبه از آن دسته ادویه جاتی است که در آشپزخانه ما به وفور یافت می شود و همواره از آن به عنوان یک ماده برای طعم دادن به غذا و ایجاد رنگ مناسب استفاده می کنیم و همواره پای ثابت آشپزی های ما به شمار می رود. اما آیا میدانستید زردچوبه یک آنتی بیوتیک طبیعی برای گلو درد، التهابات سیستم گوارش و سایر قسمت های جسم می باشد؟

اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذاهایی که درون آنها زردچوبه وجود دارد روند رشد باکتری ها را بسیار کند کرده و به آرامی آنها را از بین می برند. همچنین در این تحقیقات یک نتیجه عالی و بی نظیر در مورد خواص آنتی بیوتیکی زردچوبه به دست آمد که نشان می داد این ماده در تمامی مراحل بهبود زخم کارایی قدرتمندی دارد. زردچوبه حتی دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوانی نیز می باشد و استفاده از آن در غذاها باعث جلوگیری از بروز انواع بیماری سرطان می شود. بنابراین شما می توانید با مصرف زردچوبه در هنگام پخت غذاهای خویش باکتری های بد جسم خود را از بین برده و سلامتی را به خود هدیه دهید.

فواید آنتی بیوتیکی قارچ

قارچ یکی از بهترین مواد غذایی است که ما انسان ها از آن برای پخت بسیاری از غذاهای خود استفاده می کنیم و از خواص آن برخوردار می شویم. قارچ یکی از عالی ترین منابع تامین کننده پروتئین و انواع مواد معدنی و ویتامین ها برای بدن ما به شمار می رود. اما یکی از نکته های جالب توجهی که در مورد قارچ وجود دارد این است که یک آنتی بیوتیک طبیعی برای گلو درد و سایر التهابات جسم است. آزمایشات متعدد بر روی گونه های مختلف قارچ نشان دهنده آن است که بسیاری از ترکیباتی که درون آنتی بیوتیک های شیمیایی مانند پنی سیلین و تتراسایکلین وجود دارند به صورت طبیعی درون قارچ نیز یافت می شوند.

بنابراین ما می توانیم با مصرف قارچ یک منبع غنی برای مبارزه با باکتری ها را به جسم خود هدیه داده و از بروز انواع بیماری ها و التهابات در امان بمانیم. حتی قارچ به عنوان یک ماده غذایی موثر برای جلوگیری از بروز سرطان نیز شناخته شده است. شایان ذکر است که قارچ علاوه بر باکتری ها، توانایی نابود کردن ویروس ها در بدن را نیز دارا می باشد، بنابراین شما می توانید برای درمان عفونت های ویروسی نیز از آن استفاده کنید و از مواهب موجود در آن برخوردار شوید.

خواص عسل و سیر برای بدن
آنتی بیوتیک طبیعی

سایر مواد غذایی دارای آنتی بیوتیک طبیعی

در قسمت های قبل به صورت کامل در مورد انواع مواد غذایی که حاوی آنتی بیوتیک طبیعی بودند توضیح داده و به نکات مهمی در این زمینه اشاره کردیم. در این بخش به صورت خلاصه به معرفی برخی دیگر از این مواد خوراکی می پردازیم:

  • ترب کوهی: این ماده یکی از قدرتمند ترین آنتی بیوتیک های طبیعی در جهان است که باعث می شود جسم شما توان و انرژی دفاع از خود در برابر انواع باکتری ها را پیدا کند. ترب یکی از بهترین گزینه ها برای درمان عفونت مجاری ادرار و درمان سنگ کلیه به شمار می رود.
  • ویتامین C: به طور کلی تمامی میوه ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین c هستند به عنوان یک منبع عالی برای درمان عفونت ها و مشکلات باکتریایی به شمار می روند و شما می توانید در هنگام بروز چنین مشکلاتی برای جسم، از میوه هایی که دارای این ویتامین می باشند استفاده کنید.

دیگر مواد آنتی بیوتیک طبیعی

  • دارچین: دارچین نیز از آن دسته ادویه جات خوشمزه ای است که در هنگام پخت غذاهای شرقی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. دارچین نیز حاوی مقادیر فراوانی از آنتی بیوتیک است که به درمان عفونت های قارچی در جسم کمک فراوانی می نماید. به عنوان مثال برای درمان گلودرد می توانید آن را به همراه شیر و عسل میل کنید.
  • سرکه سیب: این ماده همانگونه که از نام آن پیداست از سیب به دست آمده و سرشار از اسید مالیک است که یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی به شمار می رود. البته سرکه سیب برای درمان عفونت های ویروسی مانند کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی نیز مفید و موثر است، زیرا اسیدهای دیگری در ساختار خود دارد که با ویروس ها مبارزه کرده و آنها را از بین می برند.
  • زنجبیل: زنجبیل را می توان به صورت تازه و خشک شده مصرف نمود و از طعم خوش آن در غذاها و دمنوش ها برخوردار شد. خوشبختانه زنجبیل نیز یکی از بهترین گزینه ها برای درمان التهاب و زخم به شمار می رود، زیرا یک آنتی بیوتیک طبیعی و بی نظیر است.
  • اکالیپتوس: اکالیپتوس نام درختی است که دارای برگ های خوشبویی می باشد. این برگ ها سالهاست برای درمان سرماخوردگی، سینوزیت، سردرد، سرفه و … مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا برگ های آن یک آنتی بیوتیک عالی هستند که توسط بخور می توان از مواهب آنها برخوردار شد.
بهترین ضد عفونی کننده های بدن
آنتی بیوتیک طبیعی

نتیجه گیری نهایی

با وجود این که آنتی بیوتیک های شیمیایی در زمینه درمان انواع عفونت ها بسیار مفید و موثر هستند، اما یکی از عوارضی که با خود به همراه می آورند این است که علاوه بر از بین بردن باکتری های بد و ناسالم، باکتری های خوب که جسم ما به آن نیاز دارد را از بین می برند. این فرایند موجب می شود که جسم ما بیش از پیش در معرض بیماری های مختلف قرار گیرد و از جانب سایر بیماری ها دچار ضعف و ناتوانی گردد. به همین سبب باید تا جایی که امکان دارد از آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت قسمت های مختلف جسم استفاده نمود. بنابراین سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود از گیاهان، ادویه جات و میوه های دارای آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت ادراری، گلودرد، دندان درد و سایر التهابات استفاده کرده و به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید.

منابع

healthline.com
medicalnewstoday.com
ecowatch.com
howstuffworks.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

20 − چهارده =