استفاده از تونر یک اقدام مهم برای مراقبت از پوست است که با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پوست مانع از آسیب دیدن جدی آن می‌شود، بنابراین استفاده از تونر تبدیل به یک روتین روزانه برای همه افراد شده است.

سابقه استفاده از تونر به دهه‌ی نود میلادی باز می‌گردد که در آن زمان نیز یکی از محصولات پر طرفدار بود اما از زمان شروع قرن اخیر با اضافه شدن الکل به این محصول و تبلیغات منفی نسبت به تاثیرات منفی الکل بر روی پوست موجب شد که استفاده از تونر کمتر شود.

اما امروزه استفاده از تونر پیش از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته و انواع مختلفی از آن برای انواع پوست و مشکلات پوستی تولید می‌شود. مهمترین ملاک انتخاب تونر جنس پوستتان و جواب به این سوال که قرار است استفاده از تونر چه تغییرات یا تاثیراتی روی پوست شما بگذارد.

استفاده از تونر
استفاده از تونر

دقیقا تونر چیست؟

در جواب این سوال باید گفت که تونر شامل طیف وسیعی از محصولات است که کارهای مختلفی بر روی پوست شما انجام می‌دهد، برخی از آن‌ها آرایش را پاک می‌کنند، برخی رنگ پوست را یک دست و روشن می‌کنند، برخی دیگر لایه برداری می‌کنند و محصولاتی هم هستن که همه این‌ها را باهم انجام می‌دهند.

مشخصا منظور ما از تونر در این مقاله به یک محصول مراقبتی پوست با قوام مثل آب است که با توجه به مواد فعال در فرمول این محصول می‌توان برای لایه برداری، تنظیم ph یا چربی پوست و… استفاده کرد.

استفاده از تونر  برای دزخشان شدن پوست
استفاده از تونر برای دزخشان شدن پوست

تونر چه کاری انجام می‌دهد؟

دکتر هادلی کینگ متخصص پوست در شهر نیویورک می‌گوید تونر، سلاح مخفی یک پوست سالم است. در واقع اشاره به اهمیت استفاده از این محصول به طور مرتب دارد. وی می‌گوید: استفاده از تونر برای افرادی که پوست چرب و آکنه‌دار دارند و یا افرادی که به دنبال پاکیزگی کامل پوست صورتشان از هر گونه آرایش و یا محصولات سنگین مثل ضد آفتاب دارند، بسیار مفید و ضروری است. در ادامه به دیگر مزایای استفاده از تونر از زبان این متخصص می‌پردازیم:

۱. منافذ باز پوست را کوچک می‌کند

استفاده از تونر که بر روی مقدار پنبه یا پد و مالیدن آن به پوست صورت باعث پاک شدن چربی اضافی پوست و در نتیجه منافذ باز پوست را می‌بندد.

۲. باعث تعادل در PH پوست می‌شود

پوست انسان به طور طبیعی اسیدی است و استفاده از صابون به دلیل خاصیت قلیایی بودنش موجب از بین رفتن PH پوست می‌شود. در این موقع استفاده از تونر ضروری می‌شود تا پوست دوباره حالت طبیعی خود را بگیرد، می‌توان گفت که تونر می‌تواند این تعادل را به پوست برگرداند.

۳. به عنوان یک لایه محافظت کننده‌ی پوست است

استفاده از یک تونر متناسب با پوست صورت خود می‌تواند شکاف سلول‌های پوست را سفت کند. همچنین این محصول می‌تواند از نفوذ ناخالصی‌ها وآلودگی‌های محیطی بر پوست جلوگیری کند و حتی می‌تواند کلر و مواد معدنی موجود در آب لوله کشی را ازبین ببرد.

۴. مثل یک مرطوب کننده عمل می‌کند

استفاده از تونرها به دلیل وجود ماده مرطوب کننده‌ای که دارد موجب مرطوب شدن پوست می‌شود و پوست را آبرسانی نیز می‌کند.

مقاله پیشنهادی: تونر خوب چه ویژگی هایی دارد؟

۵. باعث شادابی پوست می‌شود

هنگامی که پوست صورت چرب و کثیف است می‌توان بدون استفاده از مواد شوینده دیگری تنها با استفاده از تونر پوست خود را از آلودگی‌ها پاک کرده و پوست شما را احیا کند و در نهایت موجب شادابی پوست گردد.

۶. از رشد موهای زائد جلوگیری می‌کند

در فرومول ساخت تونرها از ماده‌ای به نام اسید گلیکولیک یا اسیدهای آلفا هیدروکسی استفاده شده است که باعث جلوگیری از رشد موهای زائد صورت می‌شود.

کی از تونر استفاده کنم
کی از تونر استفاده کنم

بهترین زمان استفاده از تونر

در بین صدها مدل تونری که وجود دارد یک چیز مشترک در بین همه‌ی آن‌ها است و آن زمان استفاده از تونر است. چه پوست شما معمولی باشد چه چرب یا خشک بهترین زمان استفاده از تونر ۲ وقت است. مراقبت از پوست همیشه باید از سبک‌ترین به سنگین‌ترین باشد. استفاده از تونر در صبح می تواند به پاکسازی پوست از سبوم تولید شده در طول شب کمک کند همچنین Ph پوست را متعادل نگه می‌دارد. چون در طول روز پوست ما در معرض آلودگی و گرد و خاک قرار می‌گیرد نیاز است که برای بار دوم استفاده از تونر تکرار شود. معمولا بهترین زمان استفاده از تونر قبل از خواب است و اینکه در ابتدا باید صورت خود را با مواد شوینده بشویید. از آنجا که مواد شوینده آلودگی‌ها را به طور کامل پاک نمی‌کند و حتی در بعضی موارد به پوست نیز آسیب می‌زنند این موقع بهترین زمان برای استفاده از تونر است، به عبارت دیگر بعد از استفاده از پاک کننده‌ها و قبل از استفاده از سرم‌ها یا مرطوب کننده‌ها کرم‌ها می‌باشد.

خرید انواع تونر پاک کننده با قیمت مناسب

البته لازم به ذکر است که استفاده از تونر به صورت دو مرحله‌ای در صورتی است که پوست صورت شما مشکل خاصی مثل خشکی پوست، جوش و آکنه و یا التهاب- نداشته باشد همچنین از تونرهایی که دارای مواد قوی مثل BHA یا  AHA نباشد در این صورت بهترین زمان استفاده از تونر به دو بار در هفته محدود می‌گردد.

کدام تونر مناسب استفاده است
کدام تونر مناسب استفاده است

دسته بندی تونرها

تونرها نیز دارای تقسیماتی برای خود هستند که در دو دسته مواد تشکیل دهنده و شکل تولید آنها باعث ایجاد تغییراتی در آنها می شود. در زیر سعی کرده ایم این تقسیمات را برای شما بیشتر توضیح دهیم.

شناخت انواع تونرها بر اساس مواد تشکیل دهنده

اگر بخواهیم انواع تونرها را بر اساس مواد تشکیل دهنده‌ی آن، آن‌ها را دسته بندی کنیم، می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام از این دسته‌ها بر اساس کارایی‌شان مواد اضافه‌تری به فرمول‌شان اضافه شده است. در ادامه این سه دسته را معرفی کرده و در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم:

مهارکننده‌ها | خوشبو کننده‌ها

بریسرها در واقع خوشبو کننده‌های ملایم بدون الکل هستند. مهار کننده‌ها نیز اثرات آبرسانی و تسکین دهنده‌ای برای پوست ایجاد می‌کنند. گلاب و گلیسیرین از جمله موادی هستند که در این نوع تونر استفاده شده است و می‌توان گفت که بهترین تونر برای پوست خشک است.

مقوی‌ها

این نوع تونرها کمی غلیظ‌‌‌‌تر از مهارکننده می‌باشد و همچنین درصد کمی الکل نیز در آن وجود دارد. ازمواد استفاده شده در این نوع تونرها می‌توان به عصاره‌ی طبیعی پرتقال و بابونه اشاره کرد و بهترین تونر برای پوست چرب و معمولی است

قابضین

در واقع قوی‌ترین نوع تونرها هستند که درصد بالایی از الکل را دارا می‌باشند. مواد ضدعفونی کننده، معمولا در این دسته قرار می‌گیرند که برای پوست‌های آکنه دار تولید می‌شود. در حالت عادی این نوع تونرها باعث زبری پوست می‌شود زیرا باعث از بین رفتن چربی پوست و در نتیجه تحریک و آسیب پوست می‌شود مگر در مواردی که پوست دچار آکنه شده باشد. استفاده از تونرهای قابض برای افرادی که دارای پوست خشک و حساس هستند اصلا توصیه نمی‌شود.

برای استفاده از تونرها این مهم است که شما ابتدا پوست خود را بشناسید تا بتوانید بهترین تونر پوست خود را انتخاب کنید.

انواع تونر موجود در بازار
انواع تونر موجود در بازار

شناخت انواع تونر بر اساس شکل تولید

پد تونر

این نوع تونر به شکل یک پد که آغشته به تونر است و به صورت یکبار مصرف است و خرید آن مقرون به صرفه است.

ژل تونر خنک کننده‌ی پوست

این نوع تونر نیز به شکل ژل عرضه می‌شود. برای استفاده از آن نیازی به استفاده از پد نیست مقداری از آن را روی نوک انگشت زده و بر روی پوست صورت می‌کشید .ژل به سرعت پوست را خنک می‌کند و از التهاب آن می‌کاهد. برای افرادی که پوست ملتهب دارند بسیار مناسب است.

مقاله پیشنهادی: تونر خانگی را چگونه بسازم؟

تونر عصاره بره موم

عصاره بره موم توسط زنبور عسل تولید می‌شود برای افراد دارای پوست چرب بسیار مناسب است زیرا منافذ پوست را تمیز و ضد عفونی می‌کند و در کل به پوست آرامش می‌دهد.

بهترین تونر برای من چیست
بهترین تونر برای من چیست

بهترین تونر برای انواع پوست کدام است؟

امروزه برندهای مختلفی به تولید انواع تونر مشغول هستند. این تونرها در اندازه‌ها و انسانس‌های مختلف و همچنین تاثیر گذاری‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود. برای انتخاب بهترین تونر برای پوست خود سعی کنید از برندهایی باشد که در حوزه تولید این محصول شناخته شده و معتبر باشد زیرا این مهم است که مواد استفاده شده در فرمول این محصول با پوست سازگاری داشته باشد و در استفاده دراز مدت از این محصول دچار مشکل نشود، همچنین تاثیر مطلوبی روی پوست بگذارد. در ادامه به بررسی بهترین تونر برای پوست‌های چرب و خشک و معمولی می‌پردازیم:

تونر پوست خشک
تونر پوست خشک

بهترین تونر برای پوست خشک

بهترین تونر برای پوست خشک چیست؟ آیا تونر برای تقویت پوست و کاهش علائم خشکی تاثیر دارد؟ همان‌طور که می‌دانید از علائم خشکی پوست پوست  شدن و زبری آن است. اگر شما دارای پوست خشکی هستید احتمالا از محصولاتی با پایه چربی استفاده کرده‌اید. ابتدا جواب سوال دوم را می‌دهیم در مورد عملکرد تونر بر روی پوست خشک باید بگوییم که حکم یک آبرسان قوی را دارد و باعث جذب رطوبت و حفظ آن در مدت طولانی می‌شود درنتیجه پوست شاداب می‌ماند. بهترین تونر برای پوست خشک باید بر پایه روغن باشد و همچنین عاری از الکل باشد زیرا الکل به خشک شدن و التهاب بیشتر پوست، کمک می‌کند. همچنین مواد تشکیل دهنده‌ی آن شامل اسید هیالورونیک، گلیسیرین، ویتامین E  ، آنتی اکسیدان و تسکین دهنده مانند بابونه، آلوئه ‌ورا، عصاره‌های میوه و روغن‌ها می‌شود.  بهترین تونر برای پوست خشک با دارا بودن گلاب به تسریع جریان خون در زیر پوست و همچنین سفت شدن آن کمک شایانی می‌کند. اسید هیالورونیک مانند یک آهن ربا رطوبت را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود که پوست شاداب تر و پرتر به نظر بیاید.

اوره نیز یک ماده مرطوب کننده است که در صورت استفاده موضعی بر روی پوست، رطوبت  آن را حفظ می‌کند. رطوبت سازها به موادی گفته می‌شود که از کاهش رطوبت پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که در فرمول ساخت بهترین تونر برای پوست خشک از دو ماده‌ی اسید هیالورونیک و اوره نقش بسزایی در کاهش و درمان علائم خشکی پوست دارد.

تونر پوست چرب
تونر پوست چرب

بهترین  تونر برای پوست چرب

قبل از اینکه در مورد ویژگیهای بهترین تونر برای پوست چرب توضیحی بدهیم بگذارید تا در مورد پوست چرب و علائم آن صحبت کنیم. از نشانه‌های پوست چرب می‌توان به تولید بیش از حد سبوم توسط پوست اشاره کرد. سبوم یک ماده طبیعی است که رطوبت پوست را حفظ می‌کند و از پوست محافظت می‌کند. با اینکه این ماده برای پوست یک ماده حیاتی است اما تولید بیش از حد آن برای افراد مشکلاتی را به وجود می‌آورد. بنابراین لازم است که سطح تولید آن به حالت نرمال در بیاید. اما چطور؟ جواب ساده است با انتخاب بهترین تونر برای پوست چرب که قادر باشد تولید سبوم را کنترل کند و میزان آن را بر روی پوست کاهش دهد. درواقع استفاده از تونر برای  پوست چرب باعث می‌شود الودگی‌ها و چربی‌هایی که داخل روزنه‌های باز پوست رخنه کرده‌اند کاملا پاک شود، پوست نفس بکشد و آماده دریافت دیگر محصولات مرطوب کننده و نرم کننده باشد. از دیگر ویژگی‌های بهترین تونر برای پوست چرب این است که علاوه بر ایجاد تعادل در تولید سبوم، جوش‌های سر سیاه را از بین برده و همچنین سلول‌های مرده پوست را لایه برداری کرده و باعث شادابی پوست گردد.

مواد تشکیل دهنده‌ی یک تونر مخصوص پوست چرب شامل الکل، عصاره فندق، مواد نگهدارنده، اسید سالیسیلیک می‌باشد. نکته‌ای که در انتخاب بهترین تونر برای پوست چرب باید رعایت کنید این است که دقت کنید درصد الکل به کار رفته در تونر زیاد نباشد زیرا با گرفتم بیش از حد چربی پوست باعث خشکی و التهاب آن می‌گردد.

لایه برداری پوست
لایه برداری پوست

بهترین تونر برای پوست مستعد آکنه

انتخاب بهترین تونر برای پوست مستعد آکنه ممکن است کمی سخت باشد زیرا محافظت از پوست‌های مستعد آکنه نسبت به دیگر پوست‌ها کمی مشکل‌تر به نظر می‌رسد. استفاده از هر محصولی که متناسب با پوست نباشد باعث التهاب شدید پوست و ایجاد آکنه می‌کند که پروسه درمان آن را طولانی ‌می‌کند همچنین باید هزینه اضافی صرف خرید محصولات جانبی برای کاهش التهاب و آکنه شود که مقرون به صرفه نیست. بهترین تونر برای پوست مستعد آکنه دارای خاصیت ضد التهابی و شفاف سازی دارد. از مواد تشکیل دهنده تونر می‌توان به نیاسین آمید، اشاره کرد که تولید سبوم را کنترل می‌کند و آلوئه ورا که میزان التهاب پوست را کاهش و باعث درمان آکنه می‌شود.

خرید انواع ماسک صورت با قیمت های مناسب

برای درمان پوست‌های مستعد آکنه نیز می‌توان از تونرهای لایه بردار نیز استفاده کرد. در انتخاب بهترین تونر برای پوست مستعد آکنه نیز همانند پوست چرب باید میزان الکل به کار رفته را نیز مد نظر داشت تا موجب التهاب بیشتر پوست نگردد.

چرا لایه برداری پوست مهم است
چرا لایه برداری پوست مهم است

نحوه استفاده از تونر

نحوه استفاده از تونر، برای تاثیر بیشتر روی پوست باید طبق یک روش مشخص انجام شود در زیر مراحل استفاده از تونر را برای شما شرح می‌دهیم.

ابتدا صورت خود را بشویید

صورت خود را با یک پاک کننده متناسب با پوست صورتتان آغشته کنید و خوب ماساژ دهید تا تمامی آرایش و آلودگی‌ها و چربی‌ها از روی صورت پاک شود، سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. در پایان کار مقداری آب سرد روی صورت خود بپاشید و سپس با حوله صورت خود را خشک کنید.

مقاله پیشنهادی: خواص پاپایا برای بدن، پوست و مو

مقداری از تونر را روی پنبه نخی بریزید

پد را به مقداری از تونر آغشته کنید طوری که کاملا خیس نشود و فقط مرطوب شود. از پنبه نیز می‌توان استفاده کرد اما پدهای نخی مقدار کمتری به تونر برای مرطوب شدن نیاز دارد. از زدن تونر به اطراف لب‌ها و همین‌طور چشم‌ها خودداری کنید.

پد را به آرامی به روی صورت و گردن خود بکشید

این کار را به آرامی انجام دهید و پد را از مرکز صورت به سمت بیرون بکشید همچنین مراقب باشید که موقع استفاده از تونر آن را دور چشم‌ها، نواحی صعب العبور مثل ابروها، اطراف لب‌ها و همین‌طور نزدیک گوش و خط موها نزنید.

برای رطوبت بیشتر پوست در صورت تمایل می‌توانید از تونر مه یا اسپریتز بر روی پوست صورت استفاده کنید

اگر تمایل دارید که رطوبت پوستتان بیشتر شود می‌توانید از نوع دیگر از تونری که به شکل اسپری است، استفاده کنید. نکته‌ای که باید ذکر شود این است که استفاده از این تونرها به تنهایی نمی‌تواند آلودگی‌های باقی مانده را پاک کند اما استفاده از آن به عنوان محصول کمکی به شادابی و رطوبت بیشتر پوست کمک می‌کند.

یک دقیقه صبر کنید تا تونر خشک شود

به دلیل اینکه اکثر تونرها بر پایه آب هستند بنابراین به سرعت جذب پوست می‌شود. چنانچه بخواهید از محصولات دیگری استفاده کنید کاملا از جذب شدن تونر بر روی پوست خود مطمئن شوید، این امر به پوست شما کمک می‌کند تا رطوبت پوست شما را حفظ کند و همچنین از پوست در برابر آلودگی‌های محیطی محافظت کند.

پوست شما آماده است حالا شما می‌توانید از دیگر محصولات بهداشتی صورت استفاده کنید

اگر برای درمان آکنه یا خشکی پوست خود از محصولات بهداشتی دیگر استفاده می‌کنید الان بهترین فرصت استفاده از آن است. استفاده از تونر باعث پاک شدن کامل پوست شده و در نتیجه محصولات مربوط به درمان آکنه و مرطوب کننده‌های جانبی بیشتر در عمق پوست فرو برود.

آیا بعد از استفاده از تونر صورت را باید شست؟

یکی از اشتباهات رایج افراد کم تجربه این است که تونر را بعد ماساژ دادن بر روی پوست می‌شویند. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند که طرز استفاده از تونر مانند ماسک صورت یا مواد شوینده است، در حالی که این اشتباه است و باید استفاده از تونر همانند لوسیون‌ها کرم‌ها و آبرسان‌ها باشد. از دیگر اشتباهات رایج این است که قبل از استفاده از تونر صورت را نمی‌شویند در واقع از تونر به عنوان ماده پاک کننده استفاده می‌کنند که این روش نیز غلط است زیرا تونر به تنهایی نمی‌تواند تمامی آلودگی‌ها به طور کامل پاک کند در این صورت استفاده تونر نمی‌تواند مفید و اثر گذار باشد. بهترین زمان استفاده از تونر زمانی است که از آن به عنوان پاک کننده جانبی استفاده شود.

بایدها و نبایدهای استفاده از تونر

قبل از مراجعه به فروشگاه برای خرید تونر حتما و حتما اطلاعاتی در مورد تونر متناسب با پوست خود اطلاعاتی را به دست آورید. تنها به صرف تعریف فروشنده از یک تونر دلیل بر خوب بودن آن نیست، حتما به اطلاعات روی بطری تونر توجه کنید و داشتن و یا نداشتن و میزان الکل آن را در نظر بگیرد. گران بودن محصول دلیل بر کیفیت بالای آن نیست همچنین قیمت پایین آن نیز دلیل بر بی‌کیفیتی نیست. در مورد برندهای معتبر و قیمت‌های آنها از چند جای معتبر پرسش و جو کنید. همانقدر که چگونگی استفاده از تونر مهم است استفاده از مواد شوینده قبل از آن نیز مهم است. مواد شوینده را نیز متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید تا تاثیر آن را به همراه استفاده از تونر ببینید. در هنگام استفاده از تونر حتما و حتما در نظر داشته باشید که از پد نخی استفاده کنید و اگر در دسترس نبود از پنبه از دستمال کاغذی و یا پارچه‌ای به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا به خوبی مواد را روی پوست حرکت نمی‌دهد و دستمال های پارچه‌ای به پوست شدیدا آسیب می‌زند. استفاده از تونر را مانند مسواک زدن جزو روتین‌های روزانه خود قرار دهید.

برای داشتن پوست درخشان چه باید کرد
برای داشتن پوست درخشان چه باید کرد

طرز ساخت تونر خانگی:

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که استفاده از تونر شیمیایی را برای پوست خود چندان مفید نمی‌دانید و یا بعد از استفاده طولانی مدت از تونر شیمیایی حالا می‌خواهید فرصتی به پوست خود دهید که کمی مواد طبیعی را تجربه کند می‌توانید برای خود در خانه با گیاهان و مواد طبیعی مختلف تونر بسازید و استفاده کنید. برای ساخت تونر در خانه نیازی به خرید گیاهان و یا میوه‌های نادر و گران قیمت ندارید بلکه با نگاهی به قفسه‌های خود و استفاده از مواد موجود در خانه می‌توانید این فرصت زیبا را برای خود خلق کنید. برای ساخت تونر باید بدانید که چه موادی موجب التهاب پوست شما و چه موادی مناسب پوست شماست و ترکیب چه موادی با هم می‌تواند علاوه بر تمیزی و شادابی پوست از آن نیز محافظت کند. آلوئه ورا از آن دسته گیاهان پر خاصیت است که برای ساخت تونر خانگی بسیار مفید.آلوئه‌ورا باعث آرامش و شادابی پوست می‌شود و التهاب پوست را کاهش می‌دهد. عصاره درخت چایی نیز به افزایش چربی و رطوبت پوست کمک می‌کند و برای افراد با پوست خشک بسیار مفید است. از میوه‌ها می‌توان به خیار، انگور اشاره کرد.

منابع

today.com
dermcollective.com
ipsy.com
wikihow.com
quora.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه × دو =