انواع رژ لب


انواع رژ لب های موجود با تنوع متفاوت باعث شده تا هنگام انتخاب دچار تردید شویم زیرا کاربرد و ویژگی های هرکدام را به درستی نمی دانیم. شاید تا به امروز در هنگام خرید همیشه از یک نوع رژ لب استفاده می کردیم ولی بهتر است با انواع رژ لب ها آشنا شویم زیرا انواع رژ لب ها کارایی متفاوتی دارند برای مثال برخی از رژ لب ها برای لب های خشک برخی برای برجسته تر نشان دادن لب ها در صورت و برخی در یک آرایش ساده و … استفاده می شوند.

همچنین بهتر است در هنگام خرید ویژگی های بهترین رژ لب را برای استفاده را بشناسیم تا بتوانیم انتخاب بهتر و آرایشی زیباتر داشته باشیم و در عین حال به سلامت خود نیز آسیبی وارد کنیم. در ادامه راجع به انواع رژ لب و مقایسه آن ها باهم دیگر و معرفی خصوصیت بهترین رژ لب می پردازیم.

تاریخچه رژ لب

رژ لب هایی که امروزه در بازار مشاهده می کنید قدمتی ۱۲۵ ساله دارند اما قدمت رژ لب به طور کلی به پنج هزار سال قبل برمی گردد. در قدیم از موم عسل، زعفران، حنا و لاجورد برای تهیه رژ لب استفاده می کردند. همچنین از پوست سوسک و پولک ماهی نیز برای این منظور استفاده می شده است.

بالم لب

یکی از مشکلات افراد با پوست لب خشک این است که لب آن ها پوسته شده و با زدن رژ لب نیز این حالت از بین نمی رود، بهترین رژ لب برای این افراد بالم لب می باشد. بالم لب یکی از انواع رژ لب می باشد که وظیفه آن این است که  رطوبت لب را تامین کند و به دلیل ترکیباتی مانند وازلین، موم عسل، روغن نارگیل و … از خشکی لب نیز جلوگیری کند. بهترین نوع بالم لب نباید هیچ گونه  چسبندگی و سنگینی روی لب ایجاد کند؛ ممکن است در ترکیبات بالم لب سایر مواد مغذی لب ها نیز استفاده شود.

برای استفاده افراد با پوست لب خشک از انواع رژ لب بهتر است قبل از مصرف از رژ لب، از بالم لب روی لب خود استفاده کنند تا ابتدا رطوبت لب را تامین و خشکی آن را از بین ببرند و سپس از رژ لب استفاده کنند.

انواع رژ لب بازار
انواع رژ لب بازار

رژ لب براق

در معرفی انواع رژلب به نام رژ لب های براق برمی‌خوریم. شاید به این نکته توجه کرده باشید که افراد با پوست لب خشک در استفاده از رژ لب دچار مشکل هستند زیرا بعد از استفاده از رژ لب پوست لبشان حالت پوسته پوسته و ترک خورده می شود برای رفع این مشکل بهترین رژ لب استفاده از رژ لبی است که رطوبت لب را تامین کند.

رژ لب براق لب ها را مرطوب می کند و در عین حال باعث می شود که در هنگام استفاده لب درخشندگی و حالت براق داشته باشد بنابراین روی لب نمای زیادی دارد پس بهتر است در انتخاب رنگ برای این نوع رژ دقت بیشتری به خرج دهید. بنا به دلایلی رژ لب های شفاف در بسته بندی رنگی تیره تر از زمانی دارند که روی لب استفاده می شوند بنابراین در انتخاب رنگ این نکته را در نظر داشته باشید.

چند نوع رژ لب داریم
چند نوع رژ لب داریم

رژ لب ساتن

یکی دیگر از انواع رژ لب رژ، لب ساتن می باشد این رژ یکی از انواع رژ لب هایی است که بسیار جدید است. رژ لب براق و ساتن بسیار شبیه به هم هستند و اغلب به جای هم استفاده می شوند. رژ لب ساتن در هنگام استفاده درخشش زیادی روی لب ایجاد می کند. رژ لب ساتنی روی لب سریع خشک می شوند و این به دلیل حضور الکل به میزان بالا در آن ها می باشد بنابراین اگر از رژ لب ساتنی به طور مرتب استفاده می کنید استفاده از مرطوب کننده های لب را فراموش نکنید

خرید انواع رژ لب با قیمت مناسب

رژ لب ساتن را می توان در طول روز هم استفاده کرد، اما به دلیل درخشش فوق العاده ای که ایجاد می کند بهترین رژ لب برای استفاده در شب می باشد بنابراین اگر نیاز به استفاده از رژ در شب دارید انتخاب رژ لب ساتن به شما کمک زیادی می کند.

رژ لب کرمی

رژ لب کرمی نیز یکی دیگر از انواع رژ لب می باشد که کمی با دو رژ لب معرفی شده متفاوت می باشد. رژ لب کرمی درخشندگی کمتری روی لب ایجاد می کند و براق نیست اما روی لب پوششی زیبا و صاف ایجاد می کند. رژ لب های کرمی از انواع رژ لب هایی هستند که از فرمول موم در آن ها استفاده می شود و می توانند از لب محافظت کنند. در برخی از انواع رژ لب ها مانند رژ لب کرمی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف استفاده می شود که این ترکیبات می توانند لب ها را تقویت کنند. رژ لب های کرمی مد روز هستند و می توان از آن ها در انواع مراسمات استفاده کرد.

بهتری رژ لب چیه
بهتری رژ لب چیه

برق لب

یکی از انواع رژ لب مایع است که همانطور که از اسم آن مشخص است باعث براق شدن لب ها می شود  به این نوع رژ گلوس نیز می گویند. دقت کنید که براق شدن لب ها باعث می شود تا لب ها بزرگتر از حالت عادی خود جلوه کنند، بنابراین بهترین رژ لب برای افرادی که دارای لب های باریک هستند و یا اشخاصی که  نیاز دارند تا لب هایشان حالت برجستگی داشته باشد این نوع رژ می باشد.

برخی از انواع برق لب بی رنگ و برخی دارای رنگ می باشند. در صورتی که از انواع رژ لب مایع استفاده می کنید که دارای رنگ نمی باشد. شما می توانید از آن بر روی رژ لب جامد استفاده کنید و با این کار به درخشندگی لب های خود کمک کنید، برق لب ماندگاری زیادی ندارد.

مقاله پیشنهادی: پوست درخشان چگونه داشته باشم؟

رژ لب مات

 رژ لب مات از بهترین رژ لب برای استفاده در مجالس و مهمانی ها می باشد این نوع رژ از انواع رژ لب است که همان طور که از اسم آن پیداست روی لب درخشندگی ایجاد نمی کند و رنگی مات روی لب به جا می گذارد. این نوع رژ روی لب های خشک ظاهری مناسب ندارد و باعث خشک تر شدن لب ها می شود بنابراین در صورتی که از این نوع رژ روی لب های خشک استفاده می کنید می توانید روی آن را با برق لب مرطوب کنید تا اثر خشک شدگی روی لب های شما باقی نماند.

کدوم نوع رژ لب خوبه
کدوم نوع رژ لب خوبه

لاک لب

لاک لب یکی از انواع رژ لب است که بسیار جدید می باشد. این نوع رژ از لحاظ ظاهری شبیه به رژ لب مایع می باشد اما با آن تفاوت هایی دارد. از لحاظ رنگ دهی نیز یکی از شبیه ترین انواع رژ به رژ لب مات می باشد که روی لب درخشندگی ایجاد نمی کند. لاک لب ماندگاری بالایی دارد، بنابراین اگر در شرایطی هستید که نمی توانید مرتب رژ لب خود را تمدید کنید بهترین رژ لب برای این شرایط لاک لب است.

مزیت لاک لب

لاک لب به دلیل ساختار خشکی که دارد به اطراف لب نمی ماسد و اطراف لب را آلوده نمی کند از لحاظ ماندگاری لاک لب حداکثر ۸ ساعت روی لب می ماند و با خوردن غذا پاک نمی شود. همچنین فورا روی لب خشک شده و ذرات کوچک مانند مو به آن نمی چسبد و رنگ آن پخش نمی شود.

در انتخاب لاک لب دقت کنید که لاک لب انتخاب شده روی لب رطوبت کافی نیز ایجاد کند تا در طول روز حالت پوسته پوسته و خشک روی لب ایجاد نشود. لاک لب برخلاف انواع رژ لب دارای طعم نمی باشد زیرا رژ لب ها دارای ترکیبات روغن مانند مانند موم در خود هستند بنابراین دارای مزه می باشند اما لاک لب این ویژگی را نداشته و دارای طعم نیست بنابراین بهترین رژ لب برای افرادی می باشد که ممکن است به طعم رژ خود حساس باشند.

چند نوع رژ لب داریم
چند نوع رژ لب داریم

رژ لب مایع

یکی دیگر از انواع رژلب می باشد که باعث می شود لب ظاهری شیشه ای داشته باشد و درخشندگی خاصی نیز روی لب ایجاد شود و از این طریق لب ها برجسته تر از حالت عادی نشان داده می شوند. از لحاظ ساختاری به دو نوع اپلیکاتور دار و تیوپی تقسیم می شوند.

چجوری لب های قشنگی داشته باشم
چجوری لب های قشنگی داشته باشم

رژ لب های مدادی

 یکی از جذاب ترین انواع رژ لب ها رژ لب های مدادی هستند. حمل این نوع رژ آسان می باشد و همانطور که از اسم آن ها مشخص است حالت مداد مانند دارند و در صورت استفاده از این نوع رژ دیگر نیازی به استفاده از خط لب نمی باشد.

آرایش لب
آرایش لب

تشخیص بهترین رنگ رژ لب

برای تشخیص رنگ رژ لبی  که بیشتر به پوست شما می آید باید رنگ پوست خود را مشخص کنید. در زیر نور طبیعی، کاغذ سفید را در زیر چانه خود نگه دارید. سایه روی کاغذ و بازتابی که روی پوست شما ایجاد می کند را بررسی کنید. اگر رنگ آن آبی، قرمز یا بنفش باشد، رنگ پوست شما سرد است. اگر بژ یا زرد باشد، رنگ پوست شما گرم است. می توانید رگ های مچ دست خود را بررسی کنید. رگ های آبی یا بنفش نشانه ای از پوست سرد است، رگ های سبز نشانه پوست گرم است، هر رنگ در این میان نشانگر حالت خنثی است.

مقاله پیشنهادی: خواص پاپایا برای بدن، پوست و مو

برای افرادی که رنگ پوست آنها گرم است: رنگ های قهوه ای، طلایی، عسلی، نارنجی توصیه می شود و برای پوست های سرد، رنگ های صورتی، شرابی، ارغوانی توصیه می شود. رنگ های پوستی خنثی با هر سایه یا رنگی به خوبی هماهنگ می شوند.

لبم رو چه رنگی کنم
لبم رو چه رنگی کنم

بسته بندی رژ لب

در هنگام خرید رژ لب به بسته بندی آن توجه کنید. بسته بندی و برچسب روی محصول همیشه برای مواد تشکیل دهنده و نوع برند نباید مورد بازدید قرار گیرند بلکه باید کیفیت بسته بندی رژ لب نیز مد نظر باشد زیرا در صورتی که تیوب رژ لب از مواد بی کیفیت تهیه شده باشد با کوچکترین فشاری شکسته می شود و یا در کیف پودر شدن پاکت بسته بندی آلودگی ایجاد می کند.

بسته بندی رژ لب باید به گونه ای باشد که به راحتی باز نشود و کیف را آلوده نکند و همچنین در رژ لب های جامد به انعطاف پذیری رژ لب توجه کنید رژ لب نباید زیاد سفت و نباید زیاد سست باشد تا سریع بشکند در صورتی که باید حالتی میان این دو را داشته باشد.

نکات خرید رژ لب

در هنگام خرید رژ لب به این نکته توجه کنید که بهتر است بسته بندی رژ لب آکبند و دست نخورده باشد. در صورتی که از تستر رژ لب در هنگام خرید استفاده می کنید بلافاصله دست خود را بشویید. بهترین مکان برای تست رژ لب پشت دست و انگشتان می باشد.

هرگز از رژ لب تستر روی لب خود استفاده نکنید حتی اگر با اصرار فروشنده مواجه شدید زیرا در معرض انواع آلودگی ها از جمله آلودگی به ویروس تبخال قرار می گیرد. دقت کنید که  به طور کلی در انواع رژ لب هر چه میزان رژ لب شما تیره تر (به ویژه قرمز) باشد احتمال وجود سرب در آن بیشتر است.

سرب موجود در رژ لب
سرب موجود در رژ لب

نکاتی برای استفاده از رژ لب

ممکن است برخی از بالم لب ها و حتی برخی از انواع رژ لب ها دارای عدد SPF برای حفاظت از لب در برابر نور خورشید باشند که استفاده از آن ها توصیه می شود.

در صورتی که لب دارای ترک یا زخم است در صورتی که قصد دارید از بالم لب برای رفع این مشکل بهره ببرید توجه کنید که به دلیل حساسیت بالای وجود زخم در پوست ترجیحا از بالم لب هایی استفاده کنید که دارای اسانس نباشند زیرا هر گونه اسانس باعث ملتهب شدن و سوزش بیشتر زخم ها می شود.

چرا توی رژ لب سرب هست
چرا توی رژ لب سرب هست

همه چیز راجع به سرب در رژ لب

وجود سرب در رژ لب از دیر باز موجب ترس و شایعات فراوانی در بین مردم شده است در این میان بازار تبلیغات نیز داغ بوده و عده ای سود جود سعی داشتند تعدادی از محصولات و لوازم آرایشی را حاوی سرب و سرطان زا معرفی کنند و عده ای دیگر نیز سعی داشتند به کل وجود سرب و سرطان زا بودن آن را رد کنند و در این میان افراد بسیاری گیج شدند.

روش های متفاوتی برای اثبات عدم وجود سرب و تایید محصولات مختلف بین مردم رایج می باشد که جای بحث و تامل بسیاری دارد و در ادامه می خواهیم راجع به آن ها صحبت کنیم تا بتوانیم انتخاب صحیح تری داشته باشیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین شامپو بچه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

سرب چیست؟

سرب عنصری سمی و سنگین است که رنگی سفید مایل به آبی دارد. سرب منابع طبیعی و غیر طبیعی دارد. منابع طبیعی شامل گیاهان و سنگ، آب، خاک و هوا می باشد. از منابع غیر طبیعی آن نیز می توان به دودکش ها و فاضلاب ها صنعتی، بنزین ها و اگزوز ماشین ها اشاره کرد.

از دهه ۱۹۹۰، نگرانی های زیادی در مورد محتوای سرب در انواع رژ لب و مواد آرایشی به وجود آمد، مصرف بیش از اندازه از سرب یک نگرانی واقعی است و می تواند سلامتی را به خطر بیندازد. اما برای این که بدانیم سرب موجود در انواع رژ لب چقدر به سلامت ما آسیب می زند باید در ابتدا میزان سرب موجود در رژ‌لب را حتی به مقدار کم تشخیص دهیم. برای تشخیص میزان سرب در محصولات باید چندین چیز را بررسی کنیم.

میزان مجاز سرب در انواع رژ لب و لوازم آرایشی

در ابتدا باید بدانیم میزان سرب استفاده شده در محصولات آرایشی تا چه حد مجاز اعلام شده است؟ اگر چه میزان مجاز سرب مورد استفاده در انواع رژ لب ها و لوازم آرایشی متفاوت می باشد اما میزان بیست قسمت در میلیون به صورت نرمال شناخته شده است.

بهترین لوازم آرایش لب
بهترین لوازم آرایش لب

خواندن برچسب روی محصول و یافتن سرب

در بررسی برچسب روی انواع رژ لب ها به این نکته پی خواهید برد که نمی توان حتی از ارائه دهنده بهترین رژ لب  موجود در بازار انتظار داشت که روی برچسب آن واژه سرب قید کرده باشد. زیرا سرب به عنوان ماده موثره انواع رژ لب شناخته نمی شود و تنها به عنوان آلاینده ای از آن یاد می شود که در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی و در انواع رژ لب وجود دارد. بنابراین به دنبال واژه سرب چه به صورت فارسی چه انگلیسی روی محصول نباشید و گمان مبرید که هر محصولی که روی برچسب آن واژه سرب را قید نکرده لزوما محصول خوبی می باشد.

تشخیص سرب در انواع رژ لب

اگر واقعا می خواهید مطمئن شوید که حتی در بهترین رژ لب که تهیه کرده اید میزان سرب چقدر می باشد، می توانید این محصول را با کمک روش های آزمایشگاهی دقیق تست کنید. آزمایشگاه هایی هستند که در این زمینه تبلیغات انجام داده و این تست را برای شما انجام می دهند. علاوه بر آن کیت های خانگی تعیین میزان سرب در انواع محصولات آرایشی وجود دارد که دقت این نوع کیت ها خیلی زیاد نمی باشد.

چه رنگ لبی بهم میاد
چه رنگ لبی بهم میاد

روش خانگی تشخیص سرب

روشی در بین مردم مرسوم است که شهرت استفاده از آن بسیار بیشتر از دلایل علمی استفاده از آن می باشد. این روش بدین صورت است که شما می توانید از رژ لب یا سایر محصولات خود استفاده کرده و آن را روی سطح تمیزی بمالید. سپس روی این قسمت یک تکه طلا، مس، نقره بمالید و کمی صبر کنید خواهید دید که رنگ باقی مانده از محصول تیره می شود که این نشانگر وجود سرب در آن محصول می باشد.

اما صحت روش گفته شده زیر سوال است زیرا میزان دقیقی از سرب در محصول را نشان نمی دهد همچنین ممکن است این تیره شدن رنگ به علت واکنش دیگر اجزای موجود در انواع رژ لب با فلز باشد که حاصل آن رنگ تیره شده است. بنابراین با وجود حدسیات مختلف و نداشتن دلایل رد یا تایید این فرضیات این تست در هاله ای از ابهام قرار داد.

حساسیت و حقیقت راجع به سرب

مراقب باشید بیش از حد به شرایط واکنش نشان ندهید، از ۴۰۰ تستی که توسط FDA روی ۴۰۰ محصول لوازم آرایشی انجام شد همه موارد دارای سرب بودند. این نکته نیز حقیقت دارد که سرب ماده سمی می باشد که برای بدن انسان مضر است.

رژ لب ها نیز یکی از منابع آلودگی محسوب می شوند اما استفاده از رژلب حاوی سرب در حد استاندارد میزان کمی سرب را به بدن وارد می کنند و میزان بیشتر از طرق دیگر مانند لوله های آب فرسوده، آلودگی های شهری و قرار گرفتن در نزدیکی کارخانجات صنعتی و … وارد بدن می شود.

حقیقت این است که سرب در بسیاری از مواد آرایشی و انواع رژ لب ها به صورت طبیعی به عنوان آلاینده حضور دارد و در رابطه با برخی سرطان ها ارتباط احتمالی بین قرار گرفتن در معرض سرب و بروز سرطان هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

ماتیک خوب چیه
ماتیک خوب چیه

نگاه دو طرفه به مشکل

به هر دو طرف بحث نگاه کنید؛ از یک طرف، شما سازمان هایی مانند FDA دارید که می گویند مقادیر کمی از سرب موجود در رژ لب ها هیچ نگرانی واقعی برای سلامتی ندارد. از طرف دیگر، شما برخی از محققان را دارید که بر این موضوع تاکید دارند که سرب ماده ای سمی است و حتی به مقدار کم هم باید از مصرف آن خودداری کرد.

طرفداران مخالف سرب در انواع رژ لب ها بر این باورند که FDA به اندازه کافی در تاثیر تجمعی استفاده چندین باره از یک محصول مانند انواع رژ لب در روز، حساسیت نشان نمی دهد. محققان بر این باورند که این تاثیر تجمعی می تواند مصرف سرب را بیش از آستانه ایمن روزانه ، به ویژه برای كودكان ، افزایش دهد. با همه موارد گفته شده متاسفانه در مورد تاثیر سرب در انواع رژ لب هنوز اتفاق نظر روشنی نیست.

اقدام عملی درباره این مشکل

برای کاهش قرار گرفتن در معرض سرب در محصولات آرایشی اقدامات عملی انجام دهید. بهترین راه پرهیز از بروز مشکل این است که از منابع معتبر اطلاعات کسب کنید و اقدام به خرید بهترین رژ لب کنید. افراد سودجو، رسانه ها و نوشته های زردی که به نفع جبهه یا برند خاصی حرف می زنند منبع معتبری برای تکیه کردن نیستند. بنابراین به دنبال محصولاتی باشید که معتبر هستند و دارای انواع مجوز ها می باشند.

از انواع لوازم آرایشی ترجیحا برای کودکان استفاده نکنید آن ها را تا جایی که می توانید از این محصولات دور نگه دارید. زیرا سرب موجب اختلالات رشد مغز در کودکان می شود و مستقیما روی مغز کودک تاثیر دارد. میزان استفاده از رژ لب را کم کنید تا حتی اگر محصول با کیفیتی خریداری نکرده اید امکان اثر تجمعی سرب از بین برود.

منابع

wikihow.com
thecoldwire.com
wikihow.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پانزده + 7 =