شناخت و راههای درمان انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه زمانی به وجود می آید که تغییراتی در ژن های تنظیم کننده رشد سلولی به وجود می آید. این جهش سبب تقسیم و تکثیر کنترل نشده سلول ها می شود. سرطان پستان با تجمع سلول های سرطانی سینه در این قسمت به وجود می آید. به طور معمول، سرطان در لوب ها یا مجاری سینه ایجاد می شود. لوبول ها غدد تولید کننده شیر هستند. مجاری سینه مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک سینه می رسانند. این نوع سرطان همچنین می تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری درون سینه ایجاد شود. سلولهای سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافتهای سالم سینه حمله کرده و می توانند به سمت غدد لنفاوی زیر بازوها حرکت کنند. غدد لنفاوی یک مسیر اولیه برای این سلول هاست. اولین مسیری که به سلول های سرطانی کمک می کند تا به سمت سایر نقاط بدن حرکت کنند.

نشانه ها و علائم سرطان سینه

انواع سرطان سینه در مراحل اولیه بیماری، ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشد. در بسیاری از موارد تومور های سرطانی کوچکتر از آن هستند که بتوان آنها را حس کرد. اما با انجام ماموگرافی مشخص می شوند. البته همه تومور های موجود در سینه، توده های سرطانی نیستند. انواع سرطان سینه می تواند علائم مختلفی داشته باشد. برخی علائم سرطان سینه مشابه هم هستند و برخی هم با هم فرق دارند. شایع ترین علائم سرطان سینه عبارت اند از:

  • وجود توده در سینه که سبب ضخیم و زبر شدن بافت قسمتی از سینه می شود.
  • وجود توده یا تورم زیر بازو، درد سینه
  • قرمز شدن و ایجاد حفره روی تمام پوست سینه
  • ورم کردن قسمتی یا کل و بیرون آمدن ترشحاتی غیر از شیر مادر از نوک سینه
  • بیرون آمدن ترشحات خونی از نوک سینه
  • پوسته پوسته شدن نوک پستآنها یا کل سینه
  • تغییر ناگهانی و غیر قابل توجیه شکل یا اندازه سینه
  • تغییر ظاهر پوست روی سینه ها

البته اگر فردی این علائم را داشته باشد، لزوما به این معنی نیست که سرطان سینه داشته باشد. به عنوان مثال، درد در سینه یا وجود توده در آنها می تواند ناشی از وجود کیست خوش خیم باشد. اگر توده ای در سینه خود پیدا کردید یا علائم دیگری از علائم سرطان سینه گفته شده در قسمت بالا را داشتید باید برای معاینه و آزمایش حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

انواع سرطان سینه
انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه

متاسفانه انواع سرطان سینه وجود دارد که در حالت کلی به دو دسته اصلی “تهاجمی” و “غیر تهاجمی” تقسیم می شوند. سرطان سینه تهاجمی از مجاری پستان یا غدد شروع شده و به سایر قسمت های سینه گسترش پیدا می یابد. اما سرطان سینه غیر تهاجمی از بافت اولیه بیشتر نمی شود. از این دو گروه برای توصیف شایع ترین انواع سرطان سینه استفاده می کنند که شامل موارد زیر می شوند:

کارسینوم مجرا

کارسینوم داکتال (DCIS) یک بیماری غیر تهاجمی است. در DCIS، سلول های سرطانی به مجاری سینه محدود شده و به بافت سایر نقاط پستان حمله نمی کنند.

سرطان لوبولار

سرطان لوبولار (DCIS) سرطانی است که در غدد تولید کننده شیر سینه رشد می کند. مانند DCIS، در این نوع بیماری، سلول های سرطان پیش رونده نیستند.

کارسینوم مجرایی

سرطان مجرای تهاجمی(IDC) شایع ترین نوع سرطان سینه است. این نوع سرطان سینه از مجاری شیر مادر شروع می شود و سپس به بافت اطراف سینه حمله می کند. هنگامی که سرطان سینه به بافت خارج مجاری شیر سرایت کند، می تواند به سایر اندام ها و بافت های مجاور نیز آسیب رسانده و گسترش یابد.

مقاله پیشنهادی: انواع چای را چقدر میشناسید؟ معرفی و فواید ۵ چای پر مصرف

کارسینوم لوبولار

کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC) ابتدا در لوبول های سینه ایجاد می شود و سپس سلول های سرطانی به بافت اطراف سینه حمله می کنند. سایر انواع سرطان سینه که کمتر رایج هستند عبارتند از:

  1. بیماری پاژه نوک سینه: این نوع سرطان پستان در مجاری نوک سینه شروع می شود، اما با پیشرفت بیماری، بر پوست و ناحیه نوک سینه تأثیر می گذارد.
  2. تومور فیلودس: این تومور ها در بافت همبند پستان رشد می کنند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند، اما برخی از آنها نیز سرطانی می باشند.
  3. آنژیوسارکوم: آنژیوسارکوم سرطانی است که روی عروق خونی یا رگهای لنفاوی سینه رشد می کند.

برخی از افراد می پرسند آیا سرطان سینه درمان می شود یا نه. الان که متوجه شدید به طور کلی سرطان پستان چیست، باید بدانید که بنا به نوعی بیماری نوع درمان فرق می کند. همچنین مدت طول درمان نیز متفاوت خواهد بود.

انواع سرطان سینه
انواع سرطان سینه

سرطان سینه التهابی

سرطان التهابی سینه (IBC) یک نوع سرطان پستان نادر اما تهاجمی است. تنها بین ۱ تا ۵ از افراد مبتلا به این بیماری، IBC دارند. در این بیماری سلول های سرطانی غدد لنفاوی نزدیک نوک سینه ها را مسدود می کنند. بنابراین عروق لنفاوی در سینه به درستی نمی توانند تخلیه شوند. به جای ایجاد تومور،IBC  باعث متورم شدن سینه، قرمز شدن و احساس گرما در آن می شود. به طوری که پستان مانند پوست پرتقال شکاف دار و ضخیم به نظر میرسد. IBC می تواند بسیار تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل، مهم است که در صورت مشاهده علائم سرطان سینه، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سرطان سینه متاستاتیک

سرطان پستان متاستاتیک نام دیگر مرحله ۴ سرطان سینه است. در این مرحله سرطان از سینه به سایر قسمت های بدن مانند استخوآنها، ریه ها یا کبد سرایت می کند. در واقع این مرحله، مرحله پیشرفت سرطان سینه به حساب می آید. به همین دلیل انکولوژیست (پزشک متخصص سرطان) یک برنامه درمانی با هدف جلوگیری از رشد و گسترش تومور ها در پیش می گیرد.

سرطان سینه منفی سه گانه

به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان سینه منفی سه گانه یکی دیگر از انواع بیماری های نادر است که فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به سرطان سینه را درگیر می کند. برای تشخیص سرطان سینه منفی سه گانه، یک تومور باید دارای هر سه ویژگی زیر باشد:

  • فاقد گیرنده های استروژن باشد. این گیرنده ها، گیرنده هایی روی سلول ها هستند که به هورمون استروژن متصل می شوند. اگر تومور گیرنده های استروژن داشته باشد، استروژن می تواند سرطان را پیشرفت دهد.
  • فاقد گیرنده های پروژسترون باشد. این گیرنده ها، گیرنده ها سلول هایی هستند که به هورمون پروژسترون متصل می شوند. اگر تومور گیرنده های پروژسترون داشته باشد، سرطان می تواند پیشرفته شود.
  • پروتئین HER2 اضافی روی سطح خود نداشته باشد. HER2 پروتئینی است که رشد سرطان سینه را زیاد می کند.

اگر توموری این سه معیار را داشته باشد، نوع بیماری، سرطان سینه منفی سه برچسب زده می شود. این نوع سرطان پستان سریعتر از سایر انواع سرطان سینه رشد می کند و گسترش می یابد. درمان سرطان های سینه منفی سه گانه مشکل است زیرا درمان هورمونی برای این نوع سرطان سینه موثر نیست.

بیماری های زنانه
انواع سرطان سینه

مراحل سرطان پستان چیست؟

خب الان نوبت پاسخ دادن به سوال مراحل سرطان پستان چیست میرسد. سرطان پستان را می توان بر اساس اندازه تومورها و میزان گسترش آن به مراحلی تقسیم کرد. تومور های سرطانی که بزرگ هستند یا به بافت ها یا اندام های مجاور حمله کرده اند در مرحله بالاتری نسبت به توده های سرطانی که کوچک و یا هنوز در سینه وجود دارند، قرار می گیرند. برای مرحله بندی سرطان سینه، پزشکان باید تشخیص بدهند:

  1. سرطان تهاجمی است یا نه
  2. تومور سرطانی چقدر بزرگ است.
  3. آیا غدد لنفاوی درگیر شده یا نه
  4. سرطان به بافت و یا اندام های مجاور سرطان کرده یا نه

مراحل سرطان سینه

سرطان پستان ۵ مرحله اصلی دارد که به مراحل ۰ تا ۴ تقسیم می شود و شامل موارد زیر می باشد:

مرحله ۰ سرطان سینه

مرحله ۰، در واقع همان DCIS است. سلول های سرطانی در DCIS تنها در مجاری سینه باقی مانده و در بافت مجاور پخش نشده اند.

مرحله ۱ سرطان سینه

مرحله A1 : اندازه تومور اولیه ۲ سانتی متر یا کمتر می باشد، همچنین گره های لنفاوی درگیر سرطان نیستند.

مرحله ۱B : سرطان در غدد لنفاوی مجاور یافت می شود و یا در سینه ها توموری وجود ندارد یا اگر هم هست اندازه آن کمتر از ۲ سانتی متر است.

خرید انواع ابزار سلامت با کیفیت بالا و قیمت های مناسب

مرحله ۲ سرطان سینه

مرحله A2 : در این مرحله یا تومور سرطانی کوچکتر از ۲ سانتی متر است و در ۱ – ۳ غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است؛ یا این که تومور بین ۲ تا ۵ سانتی متر بوده و به هیچ کدام از غدد لنفاوی حمله نکرده است.

مرحله B2 : در این مرحله یا تومور بین ۲ تا ۵ سانتی متر بوده و به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) گسترش یافته است. یا این که تومور بزرگتر از ۵ سانتی متر بوده و به هیچ قسمتی از غدد لنفاوی آسیب نزده  است.

مرحله ۳ سرطان سینه

مرحله A1 : سرطان به ۴ – ۹ غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته یا غدد لنفاوی داخلی سینه را بزرگ کرده؛ در این مرحله تومور اولیه می تواند به هر اندازه باشد. معمولا تومور ها بزرگتر از ۵ سانتی متر هستند و سرطان به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل یا غدد سینه گسترش یافته است.

مرحله ۲A : تومور به دیواره قفسه سینه یا پوست آن حمله کرده و ممکن است تا ۹ غدد لنفاوی را مورد حمله قرار دهد.

مرحله ۳A : در این شرایط سرطان در ۱۰ یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل، غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا غدد داخلی سینه یافت می شود.

مرحله ۴ سرطان سینه

مرحله ۴ سرطان سینه می تواند توموری در هر اندازه داشته باشد و سلول های سرطانی آن به غدد لنفاوی مجاور و به اطراف و دور سینه ها سرایت کرده باشند. آزمایشاتی که پزشک انجام می دهد، مرحله سرطان سینه را مشخص می کند، بعد از این به سراغ راه هایی که با آن سرطان سینه درمان می شود میرود.

مشکلات زنان
انواع سرطان سینه

سرطان سینه در مردان چه علائمی دارد؟

خب بسیاری از افراد می پرسند، آیا مردان هم به سرطان سینه مبتلا می شوند؟ انواع سرطان سینه در مردان چیست؟ سرطان سینه در مردان چه علائمی دارد؟ اگر چه به طور کلی درصد پایینی آقایان به این بیماری مبتلا می شوند، اما آنها هم ماند زنان بافت سینه دارند. به همین دلیل مردان هم ممکن است با این بیماری درگیر شوند. البته تاکید می کنیم بسیار نادر! محققان می گویند سرطان سینه در مردان سفید پوست ۱۰۰ برابر کمتر از زنان سیاه پوست و در مردان سیاه پوست ۷۰ برابر کمتر از زنان سیاه پوست دیده می شود. اما در پاسخ به سوال سرطان سینه مردان چه علائمی دارد باید گفت، این بیماری چه در مردان و چه در زنان علائم مشابهی دارد. همچنین اگر در بدن یک آقا رخ بدهد، به همان اندازه که برای زنان مهم است و می تواند خطرناک باشد باید جدی گرفته شود.

آیا سرطان سینه درمان می شود؟

بسیاری از افراد درگیر این بیماری می پرسند که چقدر از بیماران سرطان سینه زنده می مانند؟ این سوال در عین ناراحت کننده بودن باید پاسخ داده شود. اما این پاسخ به عوامل متعددی بستگی دارد. دو مورد از مهمترین عوامل عبارت اند از : نوع سرطان سینه و مرحله ای که بیماری در آن زمان به پزشک مراجعه می کند. عوامل دیگری که می توانند در زنده ماندن و درمان بیماری موثر باشند شامل سن، جنسیت و نژاد فرد می شود. تحقیقات نشان داد شده که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در افراد غیر سفید پوست بیشتر از سفید پوست می باشد. یکی از دلایل این حقیقت هم کمبود مراقبت های بهداشتی در بین این افراد است. اما خبر خوب این جاست که میزان بهبود و زنده مان در افراد مبتلا به انواع سرطان سینه رو به افزایش است.

بر اساس گزارش  ACS Trusted Source، در سال ۱۹۷۵، میزان افراد مبتلا به سرطان سینه که به مدت ۵ سال زندگی کردند ۷۵.۲ درصد بود. اما برای زنانی که بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ بیماری آنها تشخیص داده شده، این میزان به ۹۰.۶ ارتقا پیدا کرده است. میزان درمان و زندگی کردن پنج ساله سرطان سینه بسته به مرحله تشخیص متفاوت می باشد. می توان یک بازه برای این میزان تعیین کرد، عمر دست خداست ولی حدودا این میزان از ۹۹ درصد در مراحل اولیه سرطان سینه تا ۲۷ درصد در سرطان سینه متاستاتیک متغیر می باشد.

تشخیص سرطان سینه

برای تعیین این که آیا علائمی که فرد دارد ناشی از سرطان سینه است یا یک بیماری خوش خیم پستان، پزشک علاوه بر معاینه پستان، یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد.همچنین متخصصین ممکن است یک چند آزمایش تخصصی برای کمک به پیدا کردن علت علائم تجویز کنند. آزمایشاتی که می توانند به تشخیص سرطان سینه کمک کنند عبارتند از:

ماموگرافی : رایج ترین روش برای دیدن زیر سطح سینه، انجام آزمایش تصویربرداری به نام ماموگرافی است. بسیاری از زنان ۴۰ ساله و بالاتر برای بررسی وجود و یا عدم سرطان سینه هر سال ماموگرافی می کنند. اگر پزشک شما مشکوک به وجود تومور یا نقطه مشکوک در پستان باشد، درخواست ماموگرافی می کند. همچنین در صورت مشاهده ناحیه غیر طبیعی در ماموگرافی، پزشک ممکن است همچنان آزمایش های اضافی تجویز کند.

سونوگرافی : در سونوگرافی سینه از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از بافت های عمقی سینه استفاده می شود. سونوگرافی می تواند به پزشک شما در تشخیص توده جامد مانند تومور و یا کیست خوش خیم کمک کند. همچنین ممکن است پزشک آزمایش هایی مانند MRI یا بیوپسی سینه را پیشنهاد دهد.

مقاله پیشنهادی: معرفی ۱۹ محصول برند گامنو که بیشترین تقاضا را دارند

راههای جلوگیری سرطان سینه

به طور کلی عواملی وجود دارند که نمی توانید آنها را کنترل کنید. این عوامل ممکن است فرد را با بیماری سرطان سینه درگیر کند. اما میتوانید با داشتن سبک زندگی سالم، انجام غربالگری منظم و استفاده از هرگونه مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه که پزشکان و متخصصان توصیه می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید. برخی از زنان و مردان به دلیل عوامل ارثی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

به عنوان مثال، اگر مادر یا پدر شما دارای جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2 هستند، شما نیز در معرض خطر ابتلا به آن هستید. این جهش، به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اگر متوجه شدید که احتمال همچین بیماری در شما وجود دارد، فورا با پزشک خود در میان بگذارید. در این صورت با انجام یک سری آزمایشات و تجویز درمآنهای خاص از بروز سرطان سینه جلوگیری می کنند. این مراحل می تواند شامل ماستکتومی پیشگیرانه (برداشتن سینه با جراحی) باشد. علاوه بر ماموگرافی، معاینه سینه نیز راه دیگری برای مشاهده علائم سرطان سینه است.

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری سرطان سینه

عادات و کارهایی که به طور روزمره انجام می دهید، می تواند در پیشگیری و جلوگیری سرطان سینه موثر باشد.سبک زندگی می تواند بر خطر ابتلا به سرطان سینه تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، زنان مبتلا به چاقی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ورزش منظم تا حد تاثیرگذاری می تواند به سلامتی و جلوگیری سرطان سینه کمک کند. بسیاری از افراد سوال می کنند که برای جلوگیری از سرطان سینه چی بخوریم. اما در ابتدا به شما بگوییم برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان آزاردهنده از نوشیدن الکل خودداری کنید. نوشیدن نوشیدنی های الکل دار مخصوصا به مقدار زیاد می تواند خطر ابتلا به این بیماری را زیاد کند.

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم

اگر این سوال برای شما پیش آمده است که برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم باید بدانید که مواد غذایی ضد سرطان سینه می توانند به افراد به ویژه بانوان کمک کنند که از این بیماری در امان باشند. رژیم غذایی و برنامه غذایی روزانه خود را به گونه ای بچینید که مقدار فراوانی از کربوهیدرات و پروتئین های ناسالم نداشته باشد. به عنوان مثال گوشت و مرغ هایی که همه ما امروزه به عنوان مواد غذایی ضد سرطان سینه مصرف می کنیم، هیچ گونه فایده ای ندارند.

زیرا وقتی می توان از یک خوراکی به عنوان مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه نام برد که تاثیرات و خواص مثبتی برای بدن داشته باشد. این گونه خوراکی های فرآوری شده با استفاده از هورمون های فراوان تولید می شوند. به همین دلیل نه تنها خواصی ندارد بلکه می تواند تاثیرات منفی هم داشته باشد. سعی کنید از چربی های سالم و پروتئین های طبیعی و ارگانیک به عنوان مواد غذایی ضد سرطان سینه استفاده کنید. روغن نارگیل، روغن آووکادو بهترین مواد غذایی برای پیشگیری سرطان سینه و سایر انواع بیماری ها هستند.

غذاهای مفید برای زنان
انواع سرطان سینه

خوراکی های حاوی ویتامین A، بهترین مواد غذایی برای پیشگیری سرطان سینه

بدن ما برای این که فعالیت های خود را به نحو احسن انجام دهد، به انواع مختلفی از ویتامین نیاز دارد. ویتامین A یکی از اساسی ترین ویتامین هایی است که در درمان و پیشگیری از سرطان سینه نقش موثری دارد. خب حتما الان می پرسید ویتامین A را از چه خوراکی ها و چه منابعی دریافت کنیم. بهترین منابع برای دریافت این نوع ویتامین سبزیجات و میوه های خوشمزه هستند. به عنوان مثال هویج سرشار از این ویتامین است.

همچنین لبنیاتی مثل کره و شیر تازه گاو می توانند بهترین منابع ویتامین آ باشند. البته می توانید ویتامین های مورد نیاز خود را از را ه مکمل و قرص هایی که در داروخانه ها به فروش میرسد تامین کنید. ولی توصیه می کنیم اگر بدن شما دچار کمبود ویتامین نشده سعی کنید از مغز ها، سبزیجات، نور آفتاب و سایر خوراکی های مقوی ویتامین جذب کنید. و نکته آخر در مورد این نوع ویتامین این است که هرگز در مصرف آن زیاده روی نکنید. زیرا اگر ویتامین آ موجود در بدن زیاد شود، عملکرد ویتامین دی را خنثی می کند.

مصرف به اندازه ید را فراموش نکنید

برای این که از ایجاد تومور های سرطانی مختلف از جمله تومور های سرطان سینه در امان باشید، بهترین کار استفاده به اندازه از ید است. کمبود ید در هر عضوی از بدن می تواند مشکل ساز باشد. هورمون های بدن ما برای این که بتوانند به درستی فعالیت کنند باید ید مورد نیاز خود را از تغذیه ما دریافت کنند.

آیا رازیانه سرطان سینه را بهبود می بخشد؟

رازیانه سرطان سینه را می تواند درمان کند یا فقط برای پیشگیری می توانیم از آن استفاده کنیم؟ جالب است بدانید رازیانه سرطان سینه را از آن جهت بهبود می بخشد که رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. به طور کلی رازیانه یکی از بهترین درمآنهای گیاهی برای مشکلات زنانه شامل بهم خوردگی قاعدگی در طب سنتی می باشد.

خودآزمایی

بسیاری از زنان معاینه سینه خود را در خانه انجام می دهند. بهتر است این امتحان را ماهی یکبار و هر ماه در یک زمان خاص انجام دهید. این معاینه می تواند به شما کمک کند تا با ظاهر و بافت سینه های خود تا در صورت تغییر آنها را حس کنید. با این حال توجه داشته باشید که هیچ وقت تنها با معاینه فیزیکی نمی توان تشخیص قطعی داد و در صورت مشاهده هرگونه علائم سریعا به متخصص مراجعه کنید.

منابع

healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک + 9 =