بدترین عادات غذایی مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی ایجاد می کنند. این که بدون توجه به فواید و مضرات هر چیزی که به دستمان رسید بخوریم، می تواند به شدت ما را بیمار کند. اما قبل از هر چیز باید اطلاع کاملی از کارهای رایج و اشتباهی که بسیاری از افراد در طول روز انجام می دهند داشته باشیم. بعد از آن می توانیم به مرور زمان آنها را کنار بگذاریم. اما از یاد نبرید که خیلی به خود سخت نگیرید. اصلا انتظار نداشته باشید که به یکباره بتوانید همه عادت ها و سبک زندگی خود را تغییر دهید. سعی کنید به آرامی تغییرات را در برنامه غذایی و عادات روزمره خود ایجاد کنید. اگر حتی گاهی نتوانستید طبق اصولی که دارید رفتار کنید، عیبی ندارد. بدون ناراحتی سعی کنید دوباره به مسیر درست برگردید. سرزنش کردن خود و خودآزاری هرگز شما را به سلامت روح و جسم نمی رساند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با عادت های بد و ناسالم غذایی آشنا کنیم.

عدم نوشیدن آب کافی

۶۰ درصد بدن ما را آب تشکیل می دهد. بنابراین تعجبی ندارد که نوشیدن آب برای سلامت کل بدن چقدر مفید است. هیدراته بودن بدن به تقویت حافظه، خلق و خوی ثابت و داشتن انگیزه قوی کمک می کند. مصرف به اندازه مایعات به پوست کمک می کند که حالت ارتجاعی و انعطاف پذیر خود را حفظ کند. همچنین از بروز خشکی، پوسته پوسته شدن و بسیاری از آسیب های پوستی جلوگیری می کند. ماهیچه ها و مفاصل بدون آب نمی توانند به خوبی عملکرد داشته باشند. همانطور که میدانید کلیه یکی از حساس ترین عضوهای بدن است. نوشیدن آب، به عنوان یکی از بدترین عادات غذایی می تواند به کلیه آسیب های جبران ناپذیری بزند. کلیه خشک و کم آب دروازه شروع بیماری های کلیوی است. این عضو مسئول دفع سموم بدن است که برای انجام این کار نیاز به آب دارد. حال سوال اصلی این است که چقدر در طول روز باید آب بنوشیم؟

متخصصان می گویند مردان بالغ روزانه به ۱۳ فنجان مایعات نیاز دارند. زنان بالغ نیز به ۹ فنجان مایعات نیاز دارند (حدود ۲/۲ فنجان مایعات را از طریق خوردن غذا دریافت می کنند.) اما از آنجا که نمی توان یک اندازه کلی برای میزان آب مورد نیاز هر کسی ارائه داد، بهترین راه برای این که بدانید آیا بدن شما به اندازه کافی هیدراته هست یا نه، توجه به رنگ ادرار است. اگر رنگ ادرار شما زرد روشن می باشد، این به معنی است که شما به اندازه کافی از مایعات استفاده می کنید. اما اگر رنگ ادرار شما تیره باشد و بوی خیلی تند و نامطبوعی بدهد، این نشان دهنده کمی آبی بدن شماست.

بدترین عادات غذایی
بدترین عادات غذایی

دیر شام خوردن

یکی دیگر از بدترین عادات غذایی دیر شام خوردن در شب است. این کار سبب افزایش وزن و چاقی افراد می شود. محققان متوجه شدند که هر چه فاصله بین وعده های غذایی بیشتر باشد، بدن بهتر می تواند آن را هضم و جذب کند. اگر شب ها خیلی دیر غذا بخورید و بعد هم صبح زود صبحانه، بدن فرصتی برای هضم مواد غذایی به جا مانده در معده ندارد. به همین دلیل به دستگاه گوارش شما فشار می آید. یکی از دلایلی که برخی دانشمندان موافق روزه داری برای کاهش وزن هستند، همین فاصله طولانی بین وعده های غذایی می باشد.

دلیل دومی که دیر شام خوردن را جزو عادت های بد غذایی میدانند این است که این کار خواب شما را بهم می ریزد. اگر سر شب غذای سبکی بخورید، می توانید بهتر بخوابید. زیر وعده های غذایی شبانه که دیر صرف می شوند، می توانند باعث ایجاد سوء هاضمه شوند که در خواب اختلال ایجاد می کنند. علاوه بر این، اکثر ما آخر شب به سراغ سبزیجات و میوه های سالم نمی رویم، بلکه عادت به خوردن تنقلاتی داریم که لزوما سالم نیستند. از این مورد می توان به عنوان یکی از عادت های بد غذایی که باعث چاقی می شود هم نام برد. زیرا متخصصان تغذیه معمولا توصیه می کنند برای کاهش وزن و لاغری سعی کنید بعد از ساعت ۷ شب چیزی نخورید.

مقاله پیشنهادی: آنتی بیوتیک طبیعی کدام مواد غذایی هستند؟

ورزش نکردن

سومین موردی که حتما باید در لیست عادات بد غذایی به آن اشاره کرد، ورزش نکردن است. داشتن فعالیت بدنی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. یکی از عادت های بد غذایی که باعث چاقی می شود، همین بی تحرکی است. ورزش منظم می تواند به کاهش وزن و افزایش انرژی شما کمک کند. تمرینات ورزشی همچنین در طولانی شدن عمر افراد نیز تاثیر گذار هستند. علاوه بر این، ورزش قلب شما را سالم نگه می دارد. خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

جریان خون را در مغز شما بهبود میبخشد و شما را سرحال و شاداب می کند. اگر قند خون بالایی دارید و به دنبال راه حل کنترل دیابت هستید، تنها رژیم گرفتن راه حل آن نیست. می توانید با ورزش کردن این بیماری را کنترل کنید. بزرگسالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط مانند پیاده روی سریع، به علاوه تمرینات تقویت عضلانی برای ۲ روز یا بیشتر یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید مثل دویدن و دو روز تمرینات مقاومتی در هفته داشته باشند و غذاهای مقوی قبل از ورزش بخورید.

کم خوابی

آیا میدانید که کم خوابی یکی از بدترین عادات غذایی است؟ شاید بپرسید خواب و غذا چه ربطی به هم دارد. اما باید بدانید خواب که بهم بریزد تغذیه و غذا خوردن نیز به طور کلی بهم می ریزد. تحقیقات نشان می دهد که عدم خواب کافی در شب تاثیرات بسیار منفی روی روح و جسم فرد دارد. سلامت سیستم ایمنی شما را به خطر می اندازد. همچنین توانایی قضاوت، تصمیم گیری شما را کاهش می دهد و اشتباهات شما را نیز زیاد می کند. به عنوان یکی از عادت های بد غذایی و روزمره، باعث بروز آسیب های قلبی می شود.

جالب است بدانید کم خوابی و بد خوابی جزو عادت های بد غذایی که باعث چاقی می شود به حساب می آید. اگر در فرآیند کاهش وزن و لاغری هستید، وسوسه شما را برای خوردن خوراکی های شیرین بیشتر می کند. سعی کنید هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. البته بدن هر کسی نیاز متفاوتی به خواب دارد. برخی از افراد با ساعات کمتر و برخی بیشتری از خواب احتیاج دارند. سعی کنید میزان خواب مورد نیاز بدن خود را در بهترین حالت به دست بیاورید. این نکته را هرگز از یاد نبرید که خواب روز هرگز جایگزین خواب شب نمی شود.

خرید بهترین شامپوهای بدن با کیفیت بالا و قیمت مناسب

مصرف زیاد سدیم

به طور متوسط آمریکایی ها روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم بیشتر از آنچه که باید سدیم مصرف می کنند، سدیم می خورند. یکی از ساده ترین راههای کاهش مصرف سدیم، پختن غذا در خانه با استفاده از مواد تازه است. غذاهای رستورانی و غذاهای فرآوری شده هر دو مقدار زیادی از سدیم دارند. غذاهای آماده کنسروی، فریزی و دارای مواد نگهدارنده معمولا میزان سدیم بالایی دارند. مصرف زیاد این ماده یکی از عادت های بد غذایی است که سلامت انسان را به خطر می اندازد. بنابراین سعی کنید با استفاده از مواد اولیه ارگانیک و سالم، غذاهای خانگی خوشمزه درست کنید. حتی برای طعم دار کردن غذاهای خود از نمک زیادی استفاده نکنید. به جای آن می توانید از چاشنی های مفیدی مثل ادویه جات و ترشی های مفیدی مثل آب لیمو طبیعی استفاده کنید.

ناهار و سرگرمی با هم ممنوع

بسیاری از ما عادت داریم که سر سفره یا پشت میز بنشینیم و ناهارمان را همراه با تماشای تلویزیون و لب تاب بخوریم. این کار می تواند سبب پرخوری و چاقی شود. زیرا متوجه اندازه ای که می خورید نیستید و غرق در لذت تماشای فیلم و یا بازی کردن تا می توانید بخورید! اگر تنها توجه خود را معطوف بشقاب غذای خود کنید، مسلما زودتر و بهتر سیر خواهید شد. به همین دلیل در نزدیکی بعدازظهر احساس گرسنگی و وسوسه خوردن نخواهید داشت. در یک مطالعه از یک سری شرکت کنندگان خواسته شد غذای خود را بدون هیچ گونه سرگرمی و حواس پرتی بخورند. عده ی دیگری هم همراه با غذا خوردن با لب تاب خود بازی می کردند. کسانی که فقط حواسشان به غذایشان بود، احساس سیری بیشتری داشتند. به همین علت هنگام صرف میان وعده، میان وعده کمتری می خورند.

پختن همه چیز در روغن زیتون

یکی دیگر از بدترین عادات غذایی استفاده نادرست و بیش از حد از روغن زیتون است. روغن زیتون مملو از آنتی اکسیدان های مفید برای قلب به نام پلی فنول می باشد. همچنین چربی غیر اشباعی است که برای بدن بسیار مفید عمل می کند. اما همه این ها دلیل نمی شود که برای پختن هر نوع غذایی به سراغ آن برویم. یعنی همیشه این روغن بهترین انتخاب برای پخت و پز نیست. می پرسید چرا؟ زیرا این روغن در برابر حرارت بالا مقاوم نیست و سریع شروع به دود کردن می کند. وقتی روغن زیتون را حرارت می دهید مثلا چیزی را در آن سرخ می کنید، ترکیبات مفید موجود در آن شروع به تجزیه شدن می کنند. به همین دلیل ترکیبات آن به ترکیبات سمی و مضری برای بدن تبدیل می شوند. بنابراین اگر با حرارت بالا غذا درست می کنید آن را کنار بگذارید و به سراغ روغن های بکر و سالم دیگری مثل روغن کنجد یا آووکادو بروید. روغن زیتون بکر بهترین انتخاب برای تهیه سس های سالاد خوشمزه و یا تفت دادن سبزیجات با حرارت متوسط است. البته طعم پلوی دم کشیده که چند قاشق روغن زیتون اصل و فوق بکر روی آن ریخته شده نیز حرف ندارد!

نقش شیرینی در چاقی
بدترین عادات غذایی

حذف کامل خوراکی های شیرین از برنامه غذایی

ممکن است فکر کنید با حذف شیرینی و خوراکی های درست شده با قند و شکر چه لطف بزرگی در حق بدن خود می کنید! اما سخت در اشتباهید! یکی از عادت های بد غذایی که حتی سبب چاقی و اضافه وزن می شود، حذف کامل شیرینی از رژیم غذایی است. مطالعات نشان داده که احساس محرومیت حتی در افرادی که در طول روز کالری زیادی به بدن خود وارد می کنند، باعث پرخوری می شود. هر ممنوعتی فقط جذابیت آن غذا را افزایش می دهد. یعنی اگر شما به خود بگویید به عنوان مثال خوردن بستنی و انواع شیرینی تر را کاملا متوقف می کنم. خیلی بیشتر از قبل هوس خوردن آنها را می کنید. بنابراین اگر دلتان چیز شیرین کوچکی خواست می توانید آن را با خیال راحت بخورید. یک خوراکی کوچک شیرین رژیم شما را خراب نمی کند! دو تکه کوچک شکلات تلخ، یا ½ فنجان بستنی با داشتن کمتر از ۵۰ کالری می تواند گزینه های مناسبی باشند.

عوض نکردن اسکاچ آشپزخانه

یکی از بدترین عادات غذایی که بسیاری از ما به آن زیاد توجه نمی کنیم، زود به زود عوض نکردن اسکاچ و اسفنج ظرف شویی است. آیا میدانستید اسکاچ ظرف شویی می تواند ۱۵۰ برابر باکتری، کپک و مخمر بیشتری نسبت به مسواک داشته باشد؟ همه ما زود به زود برای سلامت دندان، دهان و دستگاه گوارش خود مسواکمان را عوض می کنیم. اما اصلا حواسمان به ضدعفونی کردن و تعویض اسفنج آشپزخانه نیست. بر اثر مطالعاتی که در سازمان بهداشت عمومی انجام شده، اکثر میکروب های موجود در اسفنج نمی توانند انسان را بیمار کنند. اما برخی از آنها آلوده و بیماری زا هستند.

نکته بعدی اینجاست که با اسکاچی که هزاران میکروب و آلودگی دارد مسلما نباید طرف هایی که در آنجا غذا می خوریم را شست. اگر با اسفنج خود دیوارهای آشپزخانه، پشت کابینت، سینک ظرفشویی، قفسه های یخچال، ظرف ها و … را به دقت تمیز می کنید، حتما باید بعد از تمیزکاری، آن را به دقت ضدعفونی کنید. با انجام این کار میکروب ها از بین می روند. فقط کافی است روزانه به مدت دو دقیقه اسفنج را در ماکروویو قرار دهید. هر دو هفته یک بار هم آن را دور انداخته و یک از یک اسکاچ نو استفاده کنید.

انتخاب خوراکی ها با توجه به تبلیغات و برچسب هایشان

یکی دیگر از بدترین عادات غذایی این است که گول نوشته های روی محصولات و تبلیغاتی که برای آن ها انجام می شود بخورید. بسیاری از خوراکی های بسته بندی شده مثل سس ها، نوشابه ها، بیسکویت ها و … برچسب رژیمی و مفید برای سلامتی دارند. اما اگر چنین ادعاهایی شما را جذب خود می کند، بدانید محصولی که فاقد چربی، گلوتن یا کربوهیدرات باشد لزوما سالم تر از بقیه نمونه های مشابه نیست!

به عنوان مثال محصولات بدون چربی اغلب قند بیشتری نسبت به سایر محصولات دارند. به همین دلیل گاهی اوقات شما فکر می کنید باید فقط خوراکی های بدون چربی بخرید. در صورتی که بسیاری از گزینه های چرب مناسب تر و سالمتر از آنهایی است که قند فراوان دارند. قبل از خرید هرگونه خوراکی، تمامی ترکیبات آن را مطالعه کنید؛ و برای این که گول تبلیغات آن محصول را نخورید، برچسب های نمونه های مشابه آن با مارک های دیگر را هم به دقت بررسی کنید. به یاد داشته باشید بسیاری از خوراکی های پرفایده و مفید مثل میوه ها و سبزیجات نه برچسبی دارند و نه تبلیغی!

مقاله پیشنهادی: معرفی ویژگی های ۶ ماشین اصلاح برند Wahl به همراه

خوردن غذاهای فریزی

یکی از عادت های اشتباه غذایی که ما ایرانی ها آن را خیلی زیاد انجام می دهیم، فریزر کردن مواد غذایی برای طولانی مدت است. سبزیجات، گوشت، مرغ و … را برای مدت های طولانی در فریزر نگه می داریم. اما وقتی از مواد غذایی تازه برای پختن غذاها استفاده نمی کنید، خواص و فواید آنها را به حداقل می رساند. به عنوان مثال سبزیجاتی که در روغن فراوان سرخ کرده اید و بعد بعد از چند ماه که در فریزر نگه داشتید، به نظر شما خاصیتی دارد؟

چرا فست فود نخوریم
بدترین عادات غذایی

خوردن فست فود و غذاهای آماده

همانطور که گفتیم فست و فود غذاهای بیرونی معمولا سدیم بالایی دارد. بدن ما به مقدار خاصی از سیدم نیاز دارد. وقتی بیش از آن مقدار به آن سدیم وارد کنید، با بیماری های جدی مواجه می شوید. علاوه بر سدیم، غذاهای فست فودی مثل همبرگر، پنیر پیتزا، سوسیس، کالباس و …. بسیار چاق کننده است. چاقی و اضافه وزن در افرادی که دائما از بیرون غذاهای آماده می گیرند بسیار بیشتر از افرادی که غذای خانگی سالم می خورند دیده می شود. ایراد بعدی اینگونه غذاهایی که فوری آماده می شوند، این است که کاملا پخته نمی شوند. همانطور که میدانید بهترین راه پختن غذا که تمامی ذرات مواد غذایی به خوبی می پزند، بخارپز و آبپز کردن آنهاست. ولی خوب همه ساندویچی ها و فست فودی ها در روغن بسیار داغ فقط برای مدت کوتاهی مواد غذایی را سرخ یا گریل می کنند.

خوردن غذای مانده

یکی دیگر از بدترین عادات غذایی خوردن غذاهای مانده ای است که در یخچال نگه می داریم. در طب سنتی خوردن غذای مانده کاملا ممنوع است. وقتی غذایی را زیاد درست می کنیم و برای پرهیز از اسراف آن را چند روز در یخچال نگه میداریم، درون غذای مانده بسیاری از باکتری ها تجمع می کنند. این مدت هر چه طولانی تر باشد، کپک ها و باکتری ها بیشتر شده تا به جای یمی رسد که مثلا روی ظرف کشک یا رب گوجه فرنگی ما کاملا کپک های آبی رنگ را مشاهده می کنیم. جدای از ضرر غذای یخچالی، این نوع خوراکی ها هیچ گونه خاصیت حالت اولیه خود را ندارند. با خوردن آنها تنها خود را سیر می کنید.

نوشیدن آب وسط غذا

مشکلات معده امروزه گریبان بسیاری از افراد پیر و گریبان را گرفته است. بسیاری از بیماری های مربوط به دستگاه گوارشی مربوط به همین عادت های غذایی اشتباه می شود. به عنوان مثال نوشیدن آب وسط غذا و بلافاصله بعد از غذا آسیب های بسیاری را به معده می زند. ورم معده یکی از رایج ترین بیماری هایی است که با این کار به سراغ افراد می آید. بیماری دردناکی که فرد بعد از خوردن غذا احساس نفخ و ورم می کند. متخصصان تغذیه می گویند تا نیم ساعت قبل از غذا می توانید آب بنوشید. حین غذا خوردن هیچ گونه مایعاتی مثل آب، نوشابه، آبمیوه و .. نباید بنوشید. و بعد از غذا نیز تا وقتی دو ساعت و نیم از صرف غذایتان نگذشته، اصلا به سراغ آب و لیوان نروید!

خوردن غذا و خوراکی بدون توجه به طبع آنها

در طب سنتی، هر خوراکی طبع خاص خود را دارد. یکی از بدترین عادات غذایی خوردن غذاها بدون توجه به طبع آنهاست. به عنوان مثال برنج سفید غذای اصلی ما ایرانی ها به حساب می آید. اما آیا میدانستید که برنج سفید چقدر سرد است و خوردن بیش از حد آن می تواند بیماری هایی مثل ام اس و سردی مغز را به وجود بیاورد؟ نگران نباشید! نیازی نیست برنج را از رژیم غذایی خود حذف کنید، تنها کافی است با زیره که مصلح برنج نامیده می شود، طبع آن را متعادل کنید. زعفران، زردچوبه، شوید و …. از جمله ادویه و چاشنی هایی هستند که می توانند سردی برنج را بگیرند.

بسیاری از غذاهای سنتی ایرانی ترکیبی از خوراکی های گرم و سرد با هم هستند. به همین دلیل در افراد قدیمی بیماری های خاص و پیشرفته کمتر از افراد امروزی به وجود می آمد. مثلا غذای خوشمزه ای مانند عدس پلو که طبع عدس و برنج در آن سرد است را معمولا با کشمش و یا خرما می خوردند. کشمش و خرما طبعی شدیدا گرم دارد و می تواند طبع کلی این غذا را گرم کند. اما این روز ها بسیاری از ما بی توجه به طبع غذاها بسیاری از آنها را با هم می خوریم. همین کار باعث ایجاد بیماری های دردناکی می شود. مثلا خوردن ماست با ماهی که خیلی از افراد از زیان های آن بی اطلاعند. ماست و ماهی هر دو طبع به شدت سردی دارد که خوردن آنها با هم سبب دل درد و خطر به ابتلا به ام اس می شود.

سریع خوردن غذا

یکی دیگر از بدترین عادات غذایی، سریع خوردن و نجویدن درست غذا است. بسیاری از افراد خیلی تند لقمه های را می جوند و سریع قورت می دهند. این کار باعث ایجاد بیماری های دردناک معده می شود. پزشکان می گویند هر لقمه را باید حدودا ۳۵ بار بجوید. اگر غذایی گوشتی و سفتی می خواهید بخورید باید آن را تا ۴۵ بار بجویید. معده شما دندان ندارد که غذاهای درشت درشت را دوباره خرد کند. بنابراین مجبور است برای هضم آنها مقدار زیادی اسید ترشح کند. همین ترشح بیش از حد اسید آسیب های بسیار بدی به آن میزند.

منابع

eatingwell.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

16 − 6 =