مزیت دانستن نکات شست و شوی صورت

بهترین شوینده صورت و آب ترکیبی هستند که اکثرا برای شست و شوی صورت استفاده می شوند و در نظر همگان این امر ساده است. البته این فکر به کل غلط نیست ولی می توان با رعایت کردن اصول ساده  شست و شوی صورت را بهینه کرد و از اشتباهات شست و شوی صورت جلوگیری کرد و از آن نتیجه بهتری گرفت.

چه بسا افرادی هستند که با شست و شوی غلط به پوست خود آسیب می رسانند و حتی پوست را در معرض انواع بیماری ها نیز قرار می دهند. آگاه شدن این افراد می تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند و از صرف هزینه ها گزاف و زمان زیاد برای درمان انواع مشکلات پوستی جلوگیری به عمل آورد. در ادامه به چند نکته ضروری برای جلوگیری از اشتباهات شست و شوی صورت اشاره می کنیم و اثرات شستشو صورت به شیوه صحیح را بازگو می کنیم.

بهترین شوینده صورت
بهترین شوینده صورت

شستن صحیح صورت چه فایده هایی دارد؟

با دانستن نکات ساده راجع به شست و شوی صورت از اشتباهات شست و شوی صورت جلوگیری می شود تا شست و شوی صورت بهینه شود. اما شست و شوی صورت با رعایت تمام نکات چه مزیت هایی دارد؟

پوست ما در طول روز در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرد، شست و شوی صورت با بهترین شوینده صورت باعث می شود چربی ها و آلودگی ها از پوست پاک شوند بدین ترتیب منافذ پوستی بسته نمی مانند و صورت محل تجمع انواع باکتری ها نمی شود، بنابراین از بروز آکنه جلوگیری می شود.

 شستن صحیح صورت با بهترین شوینده صورت مانع از خشکی بیش از حد پوست می شود و در نتیجه صورت حالت کشسانی و ارتجاعی خود را از دست نمی دهد و چین و چروک ایجاد نمی شود. شستن صحیح صورت با بهترین شوینده صورت مانع از ایجاد التهاب و قرمزی پوست می شود.

خیس کردن صورت

اولین مرحله برای شستن بهینه  صورت خیس کردن آن می باشد. ابتدا موها خود را به عقب بکشید و سپس صورت خود را با آب ولرم خیس کنید. دقت کنید که با آب خیلی سرد یا آب خیلی گرم این کار را انجام ندهید این نکته یکی از اشتباهات شست و شوی صورت می باشد که باعث آسیب پوستی می شود و حتی در صورت استفاده از بهترین شوینده صورت از سلامت پوست می کاهد.

سپس با دست آب را به صورت خود بپاشید این کار را می توانید با یک حوله مرطوب نیز انجام دهید. خیساندن پوست قبل از استفاده از حتی بهترین شوینده صورت ضروریست و باعث می شود که شوینده به راحتی روی پوست شما بلغزد و از استفاده بیش از حد شوینده جلوگیری می کند و به نوعی باعث صرفه جویی در مصرف شوینده و جلوگیری از آسیب به پوست نیز می شود.

 بهترین شوینده صورت از کجا بخرم
بهترین شوینده صورت از کجا بخرم

استفاده از بهترین شوینده صورت متناسب با نوع پوست

از یک شوینده صورت مخصوص پوست خود استفاده کنید یکی از اشتباهات شست و شوی صورت این مورد می باشد که اشخاص بدون دانستن نوع پوست خود اقدام به خرید یک شوینده می کنند اما در نظر داشته باشید که حتی اگر از بهترین شوینده صورت نیز استفاده کنید ولی این شوینده برای پوست شما مناسب نباشد نه تنها به پوست خود برای شاداب ماندن کمک نکردید بلکه به آن آسیب نیز زده اید.

مقاله پیشنهادی: بهترین ژل شستشوی صورت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

پس در ابتدا سعی کنید بهترین شوینده صورت موجود را شناسایی کنید و بعد از شناسایی بهترین شوینده صورت موجود در بازار از وضعیت پوست خود مطمئن شوید که چرب یا خشک یا مختلط است سپس شوینده را انتخاب کنید این مشکل نیز یکی از اشتباهات شست و شوی صورت می باشد. در صورتیکه در نحوه تشخیص دچار مشکل هستید به یک پزشک یا مشاور پوست مراجعه کنید.

ویژگی های بهترین شوینده صورت
ویژگی های بهترین شوینده صورت

استفاده از بهترین شوینده صورت

تا اینجا راجع به نوع پوست و ارتباط آن با شوینده و اشتباهات شست و شوی مربوط به آن صحبت کردیم. اما نحوه بهینه استفاده از بهترین شوینده صورت چیست؟

ابتدا باید به اندازه یک سکه از پاک کننده را برداشته و به صورت دورانی به پوست خود بزنید اما فراموش نکنید که باید تمام قسمت ها پوست را در برگیرد. به مدت سی ثانیه تا یک دقیقه با حرکت دایره ای پوست را با بهترین شوینده صورت ماساژ دهید. دقت کنید که شوینده نباید بیشتر از این زمان گفته شده روی پوست بماند به ویژه اگر از شوینده لایه بردار استفاده می کنید.

خرید محصولات آرایشی صورت با قیمت مناسب

دقت کنید که حتما ناحیه تی (T-zone، پیشانی و بینی) و ناحیه یو (U-zone، اطراف فک) را بشویید، زیرا بسیاری از افراد این ناحیه را نادیده می گیرند و این مکان ها محل تجمع آلودگی می شود.

 بهترین شوینده صورت زنان
بهترین شوینده صورت زنان

لایه برداری بعد از استفاده بهترین شوینده صورت

لایه برداری فرآیند اسکراب زدن آرام پوست برای از بین بردن آلودگی و سلول ها مرده پوست است. هر چند روز یکبار لایه برداری باعث می شود که منافذ پوستی شما مسدود نشود و پوست صورت شما تازه و روشن بماند.

مقدار کمی لایه بردار را به پوست زده، و پوست خود را به صورت دورانی مالش دهید و بیشتر روی مناطقی تمرکز کنید که چرب هستند.

لایه برداری زیاد یا خیلی شدید می تواند باعث تحریک پوست شما شود این یکی از اشتباهات شست و شوی صورت در این مرحله می باشد. یکی دیگر از اشتباهات شست و شوی صورت استفاده هر روزه از لایه بردار می باشد. این کار را فقط چند بار در هفته انجام دهید و مطمئن شوید که خیلی سفت ماساژ نداده اید. در روزهایی که نیازی به لایه برداری ندارید، هنگام شستن صورت از این مرحله صرف نظر کنید.

بهترین شوینده صورت به عنوان پاک کننده آرایش؟

به احتمال زیاد این نکته را می دانید که خوابیدن با آرایش و پاک نکردن آرایش اثرات جبران ناپذیری روی پوست دارد یکی از اثرات آن این است که منافذ پوست بسته می ماند و پوست علاوه بر آن که شادابی خود را از دست می دهد و با تجمع باکتری ها مستعد بروز آکنه نیز می شود، یکی از اشتباهات شست و شوی صورت را در این زمینه بررسی می کنیم.

در پاک کردن آرایش به این نکته توجه کنید که حتی بهترین شوینده صورت نمی تواند به عنوان پاک کننده آرایش عمل کند زیرا بسیاری از مواد آرایشی ضد آب هستند و با حتی بهترین شوینده صورت نیز احتمال دارد که از بین نروند بنابراین برای پاک کردن آرایش از بعد از شستن صورت از پاک کننده ها مخصوص آرایش استفاده کنید تا مواد آرایشی کاملا از پوست شما پاک شوند و شاهد اثرات جبران ناپدیر آن نباشید.

  بهترین شوینده صورت مردان
بهترین شوینده صورت مردان

اتمام شست و شوی صورت

بعد از تمیزی پوست و شست و شوی نهایی نیز ممکن است دچار اشتباهات شست و شوی صورت شویم. بعد از اتمام شست و شوی پوست صورت باید آن را به شیوه صحیح آبکشی و خشک کنید.

ابتدا مقداری آب گرم به صورت خود بزنید و با دست به کل صورت آن را پخش کنید دقت کنید که تمام کل صورت را بشویید و اثری از آلودگی باقی نگذارید.

زیرا در صورتیکه آلودگی باقی بماند حتی اگر از بهترین شوینده صورت استفاده کرده باشید پوست آسیب می بیند. آب را به آرامی به پوست بزنید و نیازی نیست که با شدت زیاد پوست را مورد شست و شوی قرار دهید. دقت کنید آب مورد استفاده در این مرحله باید ولرم باشد و از آب خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید.

خشک کردن پوست صورت

در این مرحله می بایست با بهترین وسیله و با بهترین شکل پوست را خشک کنید. اشتباهات شست و شوی صورت در این مرحله نیز خود نمایی می کند. سعی کنید هنگام خشک کردن صورت حوله را با شدت زیاد و با فشار به پوست خود نکشید، سعی کنید با ضربات آرام حوله به پوست آن را خشک کنید.

مقاله پیشنهادی: فواید ویتامین دی برای پوست و مو چیست؟

دقت کنید که نیازی نیست پوست را با حوله در این مرحله با شدت زیاد مالش دهید، زیرا این امر باعث ازدیاد چین و چروک و تحریک پوست می شود و حتی اگر از بهترین شوینده صورت استفاده کنید ولی این نکته را در این مرحله نادیده بگیرید باز هم چین و چروک گریبانگیر شما می شود.

   بهترین شوینده صورت پوست خشک
بهترین شوینده صورت پوست خشک

استفاده از تونر

برای داشتن پوستی نرم می توانید تونر استفاده کنید. استفاده از تونر یک مرحله اختیاری می باشد که علاوه بر نرم شدن پوست باعث کاهش منافذ پوست نیز می شود و امتحان کردن آن توصیه می شود از یک پنبه برای زدن تونر استفاده کنید و آن را به آرامی به پوست بزنید بیشتر به مناطقی از پوست بزنید که منافذ بازتری دارند.

بسیاری از تونرهای فروشگاهی حاوی الکل هستند، دقت کنید که الکل می تواند حتی در صورت استفاده از بهترین شوینده صورت پوست شما را خشک کند. پس به دنبال یک تونر بدون الکل باشید، به خصوص اگر پوست شما خشک است و پوسته پوسته می شود.

تونرهای طبیعی نیز می توانند در این مرحله مفید باشند و معمولا مانند تونرها بازاری کار می کنند. مخلوطی از نصف آبلیمو و نصف آب می تواند یک تونر خانگی مفید باشد.

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده ها حتی بعد از شست و شوی صورت با بهترین شوینده صورت نیز توصیه می شود زیرا مرطوب کننده ها به پوست کمک می کنند تا طراوت و شادابی خود را حفظ کند؛ بنابراین بلافاصله بعد از مراحل بالا از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده باید مناسب پوست باشد و اگر قصد خروج از خانه را دارید می توانید از مرطوب کننده دارای SPF استفاده کنید تا در مقابل تابش آفتاب نیز از شما محافظت کند.

    بهترین شوینده صورت پوست چرب
بهترین شوینده صورت پوست چرب

شست و شوی صورت بعد از ورزش

فراموش نکنید که ورزش کردن بسیاری از مواد و آلودگی ها را از پوست شما پاک می کند و باعث می شود منافذ پوست شما باز شود و شما عرق کنید. اما اگر بلافاصله بعد از اتمام تمرینات ورزشی پوست خود را با بهترین شوینده صورت نشویید احتمال بسته شدن منافذ و بروز آکنه و جوش در صورت شما افزایش پیدا می کند.

حوله و ایجاد آکنه

نکته اولی که باید در استفاده از حوله برای خشک کردن پوست صورت خود استفاده کنید این است که هرگز از حوله بدن برای خشک کردن پوست صورت خود استفاده نکنید زیرا آلودگی بدن را به پوست صورت منتقل کرده اید و این شروع ایجاد انواع بیماری ها پوستی می باشد حتی اگر از بهترین شوینده صورت استفاده کرده باشید.

نکته بعدی در استفاده حوله این است که هر حوله را که در یک روز برای خشک کردن صورت استفاده کردید را در روز بعد استفاده نکنید و ترجیحا برای روز بعد حوله مجزایی داشته باشید و حوله قبلی را بعد از یک روز استفاده بشویید و خشک کنید تا برای دفعات بعد مناسب باشد.

زیرا استفاده مکرر از حوله نیز باعث بروز آکنه می شود حتی اگر از بهترین شوینده صورت برای پاک کنندگی استفاده کنید.

با چی صورت رو بشوریم
با چی صورت رو بشوریم

بهترین جنس حوله

بهترین جنس حوله برای خشک کردن صورت حوله ای است که از پنبه ارگانیک درست شده باشد زیرا هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کند و به سرعت رطوبت را جذب می کند و به سرعت نیز خشک می شود و محل تجمع آلودگی نمی باشد.

البته ذکر این نکته ضروری است که دو نوع حوله پنبه ای موجود می باشد. یک نوع حوله پنبه ای ساده که دارای نخ ابریشم می باشد و یک نوع حوله پنبه ای ارگانیک که فقط حاوی پنبه ارگانیک هستند. که نوع دوم از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و کمی گران تر می باشد و حتی برای پوست نوزادان نیز مناسب است.

در استفاده از هر نوع حوله ای دقت کنید که هنگام خشک کردن قسمت هایی از بدن با پوست نازک مانند زیر چشم نهایت دقت را به خرج دهید و این کار را به آرامی انجام دهید.

محتویات مضر در شوینده ها صورت

در خرید شوینده صورت دقت کنید تا بهترین شوینده صورت را بخرید. شوینده حاوی سديم لوريل سولفات به نظر مناسب نمی رسند. مشکل سدیم لوریل سولفات این است که روغن های طبیعی که پوست ما به آنها احتیاج دارد را از پوست پاک می کند و پوست ترغیب به تولید بیشتر چربی می شود و پوست چرب تر از حالت عادی آن می شود.

علاوه بر آن حتی مقادیر کم این ماده در محصولات نیز می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود. پارابنز از رشد قارچ و باکتری ها جلوگیری می کند تا محصول فاسد نشود اما بهترین شوینده صورت نباید حاوی پارابنز باشد زیرا باعث التهاب در پوست صورت می شود.

آرایش رو چجوری بشوریم
آرایش رو چجوری بشوریم

شوینده های معطر  

بهترین شوینده صورت نباید حاوی عطر رنگ و مواد نگهدارنده باشد زیرا در طولانی مدت باعث تحریک پوستی می شوند. شاید کلمه عطر و بو بار منفی زیادی نداشته باشد اما بهتر است بدانید برای ایجاد بو در شوینده ها هزاران ماده شیمیایی استفاده می شود که اثرات نامطلوبی خواهند داشت.

مقاله پیشنهادی: کرم شب خانگی را چگونه بسازم و استفاده کنم؟

علاوه بر آن عطر باعث ایجاد آسم سردرد و خشکی پوست نیز می شود. بنابراین قبل از خرید شوینده صورت به برچسب آن توجه کنید تا بهترین شوینده صورت را انتخاب کنید.

شوینده های حاوی الکل

بهترین شوینده صورت نباید حاوی الکل باشد. الکل ها به دلیل این که به موادی مانند رتینول و ویتامین C کمک می کنند تا به راحتی به پوست نفوذ می کنند استفاده می شوند. اما بهتر است در بهترین شوینده صورت موجود نباشند زیرا برای پوست بسیار آسیب زننده هستند و باعث می شوند که پوست خشک شود و همچنین سد طبیعی پوست در مقابل بیماری ها را از میان می برد.

بنابراین در هنگام خرید بهترین شوینده صورت به برچسب روی محصول دقت کنید. روی برچسب محصولات ممکن است به واژه ها زیر بر بخورید الکل ایزوپروپیل، الکل SD 40 و الکل اتیل، بهترین شوینده صورت نباید مواد گفته شده باشد.

شست و شوی صورت بعد از ماسک

بهتر است به این نکته توجه کنید که بلافاصله بعد از برداشتن ماسک به ویژه ماسک ها ورقه ای لازم نیست صورت خود را بشویید و باید اجازه دهید مواد ماسک روی صورت بماند تا به پوست صورت به خوبی نفوذ کند. اما بعد از مدتی می توانید با آب ولرم صورت خود را به آرامی بشویید ولی نیاز به شست و شوی صورت با مواد شوینده نیست.

شستن صورت دارای آکنه
شستن صورت دارای آکنه

شست و شوی صورت برای پوست مستعد آکنه

برای افراد با پوست مستعد آکنه باید شست و شوی صورت روزی دوبار انجام شود. شستن صورت باید یک بار صبح و یک بار باشد این یک روش خوب برای کسانی است که پوست مستعد آکنه دارند. شستشوی صبح صورت را شاداب می کند و باکتری هایی را که ممکن است در شب رشد کرده باشند را پاک می کند، در حالی که شستشوی شب برای از بین بردن عرق، کثیفی ایجاد شده در طول روز و آرایش از پوست مهم است. دقت کنید شستن صورت بیش از دو بار در روز می تواند پوست شما را خشک کند.

بسیاری از افراد مبتلا به آکنه فکر می کنند که شستشوی بیشتر باعث بهتر شدن پوستشان می شود، اما این طور نیست و شست و شوی زیاد باعث می شود پوست صورت شکننده شود و باعث ضعف پوست می شود و احتمال ایجاد انواع مشکلات پوستی را زیاد می کند.

شست و شوی صورت مخصوص افراد با پوست خشک

برای افرادی که پوست خشک دارند نیاز به شست و شوی زیاد نیست زیرا به صورت طبیعی چربی پوست این افراد کم می باشد بنابراین برای افراد با پوست چرب تنها شست و شوی صورت در شب را توصیه می کنیم زیرا این امر برای افراد با پوست خشک نیز مفید است و باعث زدودن انواع آلودگی و عرق از پوست می شود.

خرید محصولات مراقبت از مو با قیمت های مناسب

اما شست و شو پوست در صبح لزومی ندارد به جای این که برنامه تمیز کردن پوست صورت را در صبح کاملا اجرا کنید می توانید فقط با پاشیدن آب ولرم این کار را انجام دهید و صورت خود را تازه کنید. بعد از شست و شوی صورت همیشه از مرطوب کننده استفاده کنید زیرا به تنظیم رطوبت پوست شما کمک می کند.

مواد شوینده دارای ترکیبات مضر
مواد شوینده دارای ترکیبات مضر

انتخاب تونر

در انتخاب تونر دقت کنید که هر تونری برای شست و شوی صورت مناسب نیست و باید از تونرها مخصوص شست و شوی صورت استفاده کنید زیرا تونرها انواع متفاوتی دارند مثلا تونر مخصوص پاک کننده آرایش نیز موجود می باشد.

از استفاده از صابون دست یا بدن به عنوان پاک کننده صورت خودداری کنید. پوست صورت حساسیت بیشتری نسبت به پوست سایر نقاط بدن دارد و صابون های خشن تر باعث خشکی و تحریک پوست می شوند.

اگر آرایش می کنید، ممکن است بخواهید از یک پاک کننده مخصوص آرایش، به خصوص در اطراف چشم خود استفاده کنید. روغن نارگیل ساده یک پاک کننده عالی برای آرایش طبیعی است.

نکات مهم در استفاده از شوینده

لایه برداری پوست در زدودن سلول های مرده‌ و افزایش درخشندگی پوست صورت موثر است. ولی لایه برداری بیش از حد، می تواند منجر به پارگی های میکروسکوپی در لایه بیرونی پوست و التهاب و سوزش شود. بنابراین در استفاده از شوینده ها صورت لایه بردار دقت به خرج دهید.

بهترین شوینده صورت می تواند صورت را از بسیاری  بیماری ها پوست محافظت کند اما بهترین شوینده صورت هم با استفاده غلط امکان دارد اثرات جانبی منفی داشته باشد. منظور از استفاده غلط راهکارهایی که در بالا شرح داده شد می باشد.

گاهی افراد به شوینده شک می کنند و ادعا می کنند شوینده به خوبی کار نمی کند دقت کنید که روی هر شوینده ای نحوه و میزان استفاده از آن به روشنی درج شده است بنابراین روی برچسب محصول را با دقت بخوانید و میزان و نحوه استفاده خود را تغییر دهید.

آموزش صحیح شستن صورت
آموزش صحیح شستن صورت

نکات مهم در شست و شوی صورت

شستن صورت يک يا ۲ بار در روز برای پوست مناسب است و شست و شوی بیش از اندازه حتی با بهترین شوینده صورت مي تواند باعث مشکلات پوستی و چرب شدن بیشتر پوست شود. اگر در طول روز صورت خود را آرایش نکردید و یا ضد آفتاب نزدید و در صورتی که دارای پوست چرب نیستید و یا تحت درمان خاصی نمی باشید نیازی نیست که از تمیز کننده پوست استفاده کنید و تنها شست و شوی با آب ولرم کافی می باشد.

در شست و شوی صورت به خط جدا کننده فک و صورت نیز دقت کنید زیرا این محل، مکان تجمع چربی و آلودگی ها می باشد بهتر است در هنگام شستن صورت این ناحیه را نیز به خوبی شست و شو دهید این نیز یکی دیگر از اشتباهات شست و شوی صورت می باشد.

منابع

wikihow.com
health.howstuffworks.com
healthline.com
quora.com
health.howstuffworks.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

4 × 5 =