بهترین پاک کننده پوست شما که روزانه از آن برای تمیز کردن پوستتان استفاده می‌کنید چیست؟ آیا این پاک کننده به اندازه کافی در تمیزی پوست شما موثر است؟ از نظر شما بهترین تمیز کننده پوست باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

 اگر تا به حال به پاک کننده پوست خود و نحوه تمیزی پوست خود اهمیت نمی‌دادید با خواندن این مقاله نظرتان کاملا عوض می‌شود. اولین و در عین حال مهم‌ترین بخش مراقبت روزانه از پوست شستن پوست و پاک کردن آن از هر نوع آرایش، آلودگی، گرد و غبار، سلول‌های مرده پوست، سبوم و باکتری است.

 پاک کردن روزانه پوست از ابتدایی کار و در عین حال حیاتی‌ترین مرحله محافظت از پوست است که باید در مورد آن بدانید. امروزه محصولات شیمیایی زیادی برای شست و شوی انواع پوست اعم از صابون‌ها، شامپوها، لوسیون‌ها که هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع پوست و مشکلات پوستی که وجود دارد تولید می‌شود.

بهترین پاک کننده پوست چرب
بهترین پاک کننده پوست چرب

بهترین پاک کننده‌ پوست چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بدانید بهترین پاک کننده پوست باید دارای چه شاخصه‌های باشد تا برای پوست مفید باشد، باید در ابتدا جنس پوست خود و مشکلات پوستی خود را دریابید. استفاده از پاک کننده‌ای که متناسب با پوست شما نباشد دو حالت را در پوست شما ایجاد می‌کند:

 1. یا در فرمول تولید آن به دلیل کافی نبودن مواد تمیز کننده مورد نیاز، پوست را به طور کامل از آلودگی پاک نمی‌کند

 2. و یا اینکه به دلیل وجود مواد پاک کننده سخت لایه بیرونی پوست را ازبین برده، پوست را ملتهب می‌کند و ممکن است به مشکلات پوستی شما اضافه شود. بنابراین مهم است که علاوه بر شناخت پوست خود به دنبال بهترین پاک کننده صورت باشید تا بتوانید همواره پوست درخشان و شاداب داشته باشید.

از ویژگی‌های بهترین تمیز کننده پوست بر اساس نوع پوست به شرح زیر است :

ویژگی‌های بهترین تمیز کننده‌ پوست خشک

در اغلب موارد افراد، پوست حساس را با پوست خشک اشتباه می‌گیرند پوست حساس با دریافت رطوبت شاداب می‌شود اما دلیل خشکی پوست ترشح کم سبوم توسط بدن است بنابراین لایه حفاظتی این نوع پوست ضعیف است و نمی‌تواند از دفع رطوبت پوست جلوگیری کند بنابراین همیشه خشک است. بهترین تمیز کننده پوست خشک باید ملایم باشد تا التهابات پوست را کاهش و به راحتی تمامی آلودگی‌ها را از روی پوست پاک کند. وجود روغن‌های اساسی در بهترین تمیز کننده پوست خشک بسیار مهم است بعد از آن مواد دیگر همانند اسید هیالورونیک ، گلیسیرین، سرامید و موادی که آبرسان است مثل عسل در ترکیب ساخت آن موجود باشد.

بهترین پاک کننده پوست خشک
بهترین پاک کننده پوست خشک

ویژگی‌های بهترین تمیز کننده پوست چرب

اگر دارای پوست چربی هستید به احتمال زیاد جوش‌های سر سیاه فراوانی روی صورت خود دارید. از ویژگی‌های بهترین تمیز کننده پوست چرب این است که حاوی اسید سالیسیک باشد، وجود این ماده برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه ضروری است. دکتر هوپر در مورد بهترین تمیز کننده پوست چرب می‌گوید: ” پاک کننده پوست چرب باید دارای ترکیبات غیر کمدوژنیک باشد تا باعث مسدود شدن منافذ پوست نشود”.

 ترکیبات غیر کمدوژنیک شامل: آلوئه ورا، چای سبز، اسید سیتریک و روغن‌های مثل روغن انگور باشد. وجود ترکیبات روغنی در بهترین تمیز کننده پوست چرب نه تنها موجب بیشتر شدن چربی پوست نمی‌شود بلکه چربی‌های اضافی روی پوست را پاک می‌کند، پوست را ضد عفونی کرده و تمامی آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

ویژگی‌های بهترین تمیز کننده پوست مختلط

وقتی صحبت از پوست مختلط می‌شود یعنی بخش‌هایی از پوست، خشک و بخش‌های دیگر چرب است. به نظر می‌رسد پاک کردن پوست مختلط کمی مشکل باشد اما بهترین تمیز کننده پوست مختلط به دلیل اینکه ملایم است در هر دو بخش خشک و چرب پوست عمل کرده و آلودگی‌ها را پاک می‌کند. پاک کننده‌های میسلار می‌توانند بهترین تمیز کننده پوست مختلط باشند زیرا با تولید حباب‌های پاک کننده به جذب هر چه بهتر آلودگی‌های روی پوست کمک می‌کند بدون اینکه روی پوست لکه ایجاد کند و با لایه سطحی پوست را از بین ببرد. بنابراین با استفاده از بهترین پاک کننده پوست مختلط نه تنها پوست کاملا تمیز می‌شود بلکه عاری از لک و سفتی پوست می‌شود.

بهترین پاک کننده پوست حساس
بهترین پاک کننده پوست حساس

ویژگی‌های بهترین تمیز کننده پوست حساس

قبلا اشاره کردیم که پوست حساس از کمبود رطوبت رنج می‌برد، به همین دلیل دائما ملتهب و خارش‌دار است که با آبرسانی سریع، التهاب پوست کاهش می‌یابد. بهترین تمیز کننده پوست حساس علاوه بر ملایم بودن برای آرام شدن تحرکات پوستی، دارای مرطوب کنندگی قوی است که رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم می‌کند. استفاده از عصاره خیار، آلوئه ورا و گلیسیرین در فرمول ساخت بهترین تمیز کننده پوست حساس، به تسکین و آبرسانی پوست کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این بهترین پاک کننده پوست حساس فاقد هر گونه مواد محرک پوست از جمله عطریات و سولفات است زیرا این دو مواد موجب تحرک بیشتر پوست می‌شود.

مقاله پیشنهادی: از خواص دارچین برای پوست و مو چقدر میدانید؟

ویژگی‌های بهترین تمیز کننده پوست مستعد لک

زمانی می‌گوییم پوستی مستعد لک است که دارای دو مشکل اساسی باشد:

 1. رطوبت پوست کم باشد

 2. پوست بیش از حد چرب باشد.

 در این حالت منافذ پوست مسدود می‌شود و مستعد لک می‌شود. بهترین تمیز کننده پوست مستعد لک دارای فرمول بدون صابون است که از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند، مرطوب کننده‌ی ملایم است که به حفظ رطوبت پوست و پاک کردن تمامی آلودگی‌ها از سطح پوست کمک می‌کند بدون اینکه به پوست احساس خشکی دست بدهد. بهتر است که از بهترین تمیز کننده پوست مستعد لک به تعداد دفعات زیاد استفاده نکنید زیرا با از بین بردن لایه سطحی پوست، آن را دچار ناراحتی و التهاب می‌کند.

بهترین پاک کننده پوست مختلط
بهترین پاک کننده پوست مختلط

معرفی تعدادی از بهترین پاک کننده پوست

برای داشتن چهره‌ای شاداب و جوان نیاز به مراقبت مداوم از پوست صورت است این کار میسر نمی‌شود مگر با مصرف بهترین پاک کننده پوست که علاوه بر تمیزی عمیق از هر گونه آلودگی، به روند بهبودی مشکلات پوستی نظیر خارش، قرمزی، التهاب، جوش سر سیاه و غیره نیز کمک می‌کند. انتخاب  بهترین پاک کننده پوست از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که از آن به عنوان اولین محصول روتین روزانه خود استفاده می‌کنید چنانچه از کیفیت و کارایی لازم برخوردار نباشد نه تنها باعث عوارض در پوست می‌شود بلکه تاثیر دیگر محصولات روتین را نیز بی‌اثر می‌کند. در ادامه مقاله به تعدادی از بهترین پاک کننده پوست اشاره و نحوه عملکرد هر کدام را توضیح می‌دهیم.

بهترین پاک کننده پوست بازار
بهترین پاک کننده پوست بازار

میسلار واتر

اگر آب میسلار را دیده باشید شامل یک بطری پر از آب تصفیه شده است. میسلار واتر در واقع نوعی پاک کننده پوست است که از میسل‌ها ( نوعی چربی معلق در آب است که توسط سورفاکتانت‌ها تجزیه می‌شوند) تشکیل شده است. وجود میسل در میسلار واتر، تمامی مواد آرایشی، چربی، آلودگی‌ها را جذب خود می‌کند و بعد از استفاده نیازی به شست و شوی پوست نیست. میسلار واتر را می‌توان به عنوان بهترین پاک کننده پوست دانست زیرا با داشتن فرمولی ملایم می‌توان برای هر نوع پوستی استفاده کرد بدون اینکه عوارض شدیدی برای پوست داشته باشد.

انواع شوینده پوست کدامند
انواع شوینده پوست کدامند

فوم‌ها

فوم‌ها از دیگر تمیز کننده‌های پوست هستند که هنگام استفاده روی پوست کف ایجاد می‌کند. فوم‌ها برای تولید کف نیازمند مواد کف کننده هستند که  میزان قلیایی این مواد بیشتر از پوست است. معمولا PH  پوست انسان عددی بین ۵/۴ الی ۵/۵ است که این عدد در فوم‌ها ۶ است. بنابراین استفاده از فوم‌ها خشکی پوست را در پی دارد و شاید نیاز باشد که از محصولات مرطوب کننده جانبی در کنار آن استفاده شود اما چرا این محصول جزو بهترین پاک کننده پوست به حساب می‌آید؟ چرا هنوز مردم از آن در برنامه روتین مراقبت پوستی خود استفاده می‌کنند؟  زیرا در فرمول‌های جدید این محصول از روغن نارگیل استفاده شده که با پوست مهربان‌تر شده است در واقع میزان PH آن به پوست انسان نزدیکتر شده است.

 دلیل دیگر اینکه محصولات کف کننده معمولا پس از شست و شو یک حس تازگی و طراوت را روی پوست ایجاد می‌کند که در مقابل سایر محصولات قابل مقایسه نیست. شاید  بپرسید هنگام خرید از کجا بفهمیم که کدام فوم با فرمولاسیون جدید تولید شده؟ کافی است به لیست ترکیبات آن نگاهی بیندازید در فرمول‌های قدیمی‌تر، فوم‌ها از سولفات سدیم لوریل (SLS) تشکیل شده که این ماده در ترکیبات جدید حذف شده است. فوم‌ها بهترین پاک کننده پوست چرب و مختلط هستند.

انواع روغن

روغن‌ها را می‌توان به عنوان بهترین پاک کننده پوست دانست اگرچه ممکن است این ماده چرب باشد اما می‌توان از آن برای پاک کردن هر نوع پوستی استفاده کرد. انواع روغن‌های طبیعی می‌توانند حتی سنگین‌ترین مواد آرایشی و آلودگی‌ها را از روی پوست پاک و ضد عفونی کنند. اکثر افرادی که پوستی چرب دارند در انتخاب بهترین پاک کننده پوست خود به دنبال محصولی هستند که بتواند سبوم اضافی را از صورت آن‌ها تمیز کند.

 شاید به نظر بیاید که انواع روغن‌های طبیعی  به دلیل چرب بودن برای پوست چرب مناسب نباشد و بالعکس بدتر موجب چرب شدن صورت و در نهایت مشکلات پوستی را تشدید کند. اما این باور کاملا غلط است زیرا  چربی می‌تواند چربی را در خود حل کند  دلیل مشکلات پوست چرب مسدود شدن منافذ پوست توسط سبوم است وقتی روغن طبیعی در منافذ نفوذ می‌کند سبوم را در خود حل کرده و از بین می‌برد آنگاه شاهد از بین رفتن جوش‌های سر سیاه، آکنه و سبوم اضافی از روی پوست خواهید بود. برای پوست‌های خشک و حساس نیز استفاده از روغن طبیعی می‌تواند رطوبت کافی را جذب پوست کرده و موجب تسکین التهاب ، آکنه و قرمزی پوست شود.

پوست را با صابون بشورم یا شامپو
پوست را با صابون بشورم یا شامپو

ژل‌های پاک کننده

ژل‌ نیز جز بهترین پاک کننده پوست صورت است که از فوم‌ها روی صورت سنگین‌تر و نسبت به روغن‌ها سبک‌تر است و از چربی کمتری برخوردار است به همین دلیل با هر نوع پوستی سازگار است. ژل‌ها از شناخته شده‌ترین تمیز کننده‌ها هستند که  پوست را از عمیق‌ترین قسمت پاک و آلودگی‌ها را از بین می‌برد. در ژل ها از دو ماده اسید هیالورونیک و اسید سالیسیلیک تشکیل شده اند که برای لایه برداری از پوست و همچنین مرطوب کنندگی مناسب است.

خرید انواع لوسیون و صابون با عصاره های مختلف برای انواع پوست

لوسیون‌ها

لوسیون‌ همان پاک کننده‌ کرمی هستند که می‌توان جزو بهترین پاک کننده پوست محسوب کرد زیرا آبرسان قوی هستند و مخصوصا برای کسانی که دارای پوست خشک و حساس هستند می‌تواند گزینه خوبی باشد.

 لوسیون‌ها بسیار ملایم هستند و با هر نوع پوستی سازگاری دارند بنابراین برای استفاده روزانه پوست می‌توان روی آن حساب کرد. نوع استفاده از لوسیون به خود شما بستگی دارد می‌توانید آن را روی پد زده و یا از دستمال گرم برای جذب بیشتر استفاده کنید اما اگر آرایش سنگین روی صورت دارید و از محصولات آرایشی ضد آب استفاده کردید بهتر است قبل از استفاده از لوسیون با میسلار واتر یا روغن طبیعی ابتدا آرایش را پاک کنید و در نهایت از لوسیون برای تمیزی نهایی استفاده کنید.

با چی پوستم رو تمیز کنم
با چی پوستم رو تمیز کنم

مراحل پاک کردن آرایش از روی صورت

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز آرایش می‌کنید باید قبل از خواب یک زمانی را برای تمیزی آرایش صورت با بهترین پاک کننده پوستی اختصاص دهید. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که  بدانید محصولات آرایشی که روی پوستتان استفاده می‌کنید در طول روز انواع آلودگی‌ها، گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و مانع از تنفس پوست می‌شود حال تصور کنید که با چنین صورتی به رختخواب بروید چه می‌شود؟ آلودگی‌ها در منافذ پوست می‌مانند و سر و کله انواع جوش، لک و آکنه  پیدا می‌شود.

گذر زمان و عدم رسیدگی به پوست منجر به پیری زود رس، ایجاد چین و چروک  روی پوست می‌شود پس این فرصت کوتاه قبل از خواب را از خود نگیرید و هر شب مراحل پاک کردن آرایش از روی صورت را تبدیل به یک عادت کنید. در ادامه مراحل پاک کردن آرایش با استفاده از بهترین پاک کننده پوست را توضیح می‌دهیم.

ابتدا آرایش صورت خود را پاک کنید

 اولین مرحله در تمیزی پوست پاک کردن آرایش روی صورت است می‌توانید از دستمال مرطوب برای این کار استفاده کنید و آن را آرام روی صورت خود بکشید. پدهای آرایشی شاید به عنوان بهترین پاک کننده پوست نباشد اما می‌تواند برای پاک کردن سطحی صورت از آرایش و آلودگی مفید باشد. حتی اگر چندین بار از این پدها روی پوست استفاده کنید اما تاثیر زیادی نمی‌کند و باید مراحل بعدی را نیز انجام دهید.

آرایش چشم را به طور کامل پاک کنید

تمیزی چشم‌ها از هر گونه مواد آرایشی خصوصا ریمل و خط چشم و کانسیلر بسیار مهم است در این مرحله می‌توانید از دستمال مرطوب  استفاده کنید. اما باید سوزش و تحریک چشم را تحمل کنید وگرنه می‌توانید از یک محلول مخصوص پاک کردن آرایش چشم استفاده کنید محلول را به پنبه آغشته کرده و به آرامی روی مژه‌ها و اطراف چشم بکشید اگر از ریمل و خط چشم ضد آب استفاده کردید چند بار این کار را انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: معرفی ابزار جدیدی در عرصه زیبایی پوست به نام دستگاه پلاسما مانستر کلین klin

آرایش را از عمق پوست خود پاک کنید

دقیقا مهم‌ترین مرحله تمیزی پوست در اینجا است، شما با انتخاب بهترین پاک کننده پوست می‌توانید باقی مانده آلودگی و آرایش را از عمق پوست خود پاکسازی کرده و پوست را آبرسانی کنید سبوم اضافی را نابود و موجب کوچک شدن منافذ باز پوست شوید و هر گونه تحریک و التهاب پوست خود را تسکین دهید.

از یک تونر برای تمیزی نهایی و آبرسانی استفاده کنید

تونر یکی دیگر از بهترین پاک کننده پوستی است که استفاده از تونر می‌تواند بر هر نوع پوستی مفید می‌باشد زیرا ته مانده آلودگی‌هایی که به هر نحوی در عمق پوست مانده را پاک کرده و موجب مرطوب شدن پوست می‌شود همچنین برای مراقبت از پوست اطراف چشم نیز می‌توان از تونر مخصوص دور چشم استفاده کنید تونر نیازی به شست و شو ندارد و باید جذب پوست شود. تونر آخرین مرحله تمیزی پوست از هر گونه آلودگی است بنابراین بهتر است در انتخاب تونر به عنوان بهترین پاک کننده پوست کمی حساسیت به خرج دهید.

با یک کرم نرم کننده روتین خود را پایان دهید

 مرحله آخر استفاده از یک کرم مرطوب کننده و یا یک سرم است که  کار مراحل  قبلی را کامل کرده و علاوه بر آبرسانی، مانند یک عایق، رطوبت پوست را در طول شب حفظ می‌کند و علاوه بر مرطوب کنندگی موجب نرم شدن پوست نیز می‌شود. استفاده از کرم یا سرم را دست کم نگیرید زیرا تکمیل کننده پازل مراحل پاک کردن آرایش از روی صورت است.

پاک کردن کامل آرایش
پاک کردن کامل آرایش

بهترین شوینده صورت در طب سنتی

شما می‌توانید با استفاده از گیاهان پر خاصیت بهترین شوینده صورت در طب سنتی را تهیه کنید که نه تنها تمامی آلودگی‌ها و آرایش و چربی را از روی صورت به طور کامل پاک می‌کند بلکه هیچ گونه عوارض جانبی برای پوست نداشته و مصرف آن برای هر نوع پوستی توصیه می‌شود.

با وجود اینکه علم توانسته است با کمک مواد شیمیایی تعداد زیادی از بهترین پاک کننده پوستی را تولید کند و به بازار روانه شود. اما نمی‌توان از عوارض جانبی این محصولات که در گذر زمان پوست را درگیر خود می‌کند غافل شد. بنابراین شاید مهم باشد که گاهی اوقات بهترین پاک کننده پوست شیمیایی خود را کنار گذاشته و از طب سنتی برای داشتن پوستی سالم کمک بگیرید.

اولین و مهمترین تاثیری که بهترین پاک کننده پوستی می‌تواند داشته باشد خاصیت مرطوب کنندگی آن است که برای هر نوع پوستی لازم و ضروری است و بعد از آن قدرت تمیز کنندگی عمیق پوست بدون از بین بردن لایه خارجی پوست است. در ادامه به معرفی برخی از گیاهانی که می‌توان به عنوان بهترین شوینده صورت در طب سنتی یاد کرد، می‌پردازیم:

خرید انواع پاک کننده و فیس واش با کیفیت بالا و قیمت مناسب

سفید آب

از قدیم  از سفید آب در طب سنتی  به عنوان بهترین پاک کننده پوست بدن از هر گونه آلودگی استفاده می‌شد. این ماده هنوز هم طرفدارن خود را دارد و باید گفت نه تنها برای پوست بدن مفید است بلکه به عنوان یک لایه بردار برای پوست صورت نیز می‌تواند مفید باشد. سفید آب را می‌توانید به مدت ۲۴ ساعت در گلاب بخیسانید و یا با پودر کردن آن و مالیدن به صورت خیس خود و ماساژ صورت تاثیر بهترین پاک کننده پوستی قدیمی را ببینید. سفید آب پوست را لایه برداری می‌کند تمامی آلودگی‌ها را از صورت پاک می‌کند و باعث نفس کشیدن پوست می‌شود.

نکته: از سفید آب به نباید به صورت روزانه استفاده شود زیرا با از بین بردن لایه سطحی، پوست را حساس، خشک و ملتهب می‌کند.

شونده های سنتی پوست
شونده های سنتی پوست

سرکه سیب

سرکه سیب را نیز می‌توان به عنوان بهترین پاک کننده پوست از نظر طب سنتی دانست زیرا PH سرکه سیب در حدود ۵/۵ است که با PH پوست صورت کاملا سازگار است. از مزایای این ماده طبیعی برای  صورت آبرسانی به پوست است، علاوه بر آن یک ماده ضد عفونی قوی برای پوست به شمار می‌رود که منافذ باز پوست را به طور عمیق تمیز و ضد عفونی کرده و موجب کوچک شدن آن می‌شود بنابراین برای افرادی که پوست چرب دارند مناسبتراست.

 برای استفاده از این ماده طبیعی به عنوان بهترین پاک کننده پوستی باید در ازای هر مقدار سرکه سیب دو برابر آن آب آضافه کنید و با کمک یک پد یا  مقداری پنبه آن را به پوست بمالید و ماساژ دهید.

نکته: اگر بعد از استفاده احساس کردید که پوست صورت شما خشک شده می‌توانید از مرطوب کننده روتین روزانه خود بعد از آن استفاده کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که می‌تواند رطوبت زیادی به پوست انتقال دهد استفاده از این گیاه به دلیل خواص زیادی که دارد باعث شده که شایسته عنوان بهترین پاک کننده صورت را به خود اختصاص دهد. اضافه کردن کمی عسل به ژل آلوئه ورا به ضد عفونی کردن هر چه بهتر پوست کمک شایانی می‌کند.

انگور

شاید تعجب آور باشد اگر بگوییم نه تنها خوردن انگور بلکه استفاده موضعی آن بر روی پوست می‌تواند به عنوان بهترین پاک کننده پوست، به تمیزی عمیق آن کمک کند. انگور سرشار از ویتامین C است که باعث تقویت تولید سلول‌های جدید پوستی می‌شود و در نهایت روند پیری پوست را کاهش می‌دهد، از پوست در برابر اشعه‌ها مضر خورشیدی محافظت می‌کند. می‌توانید پوست و هسته انگور را جدا کرده گوشت آن را هم بزنید و روی پوست بگذارید و بعد از چند دقیقه با آب سرد بشویید.

عسل

عسل نیز یک ماده طبیعی فوق العاده سودمند برای پوست است مهمترین مزیت عسل برای پوست خاصیت ضد باکتری بودن و مرطوب کنندگی آن است که موجب شده به عنوان بهترین پاک کننده پوست صورت به شمار بیاید. عسل علاوه بر اینکه پوست را ضد عفونی می‌کند موجب تسکین آن می‌شود و همچنین با دارا بودن آنتی اکسیدان مانع از چین و چروک پوست می‌شود. عسل زمانی می‌تواند به عنوان یک ماده کامل برای تمیزی هر نوع پوستی به شمار بیاید که با لیمو ترش ترکیب شود وجود ویتامین C در لیمو و حالت اسیدی بودن آن می‌تواند برای پوست‌های مستعد آکنه عالی عمل کند به علاوه که این دو ترکیب می‌تواند تمامی آلودگی‌های عمیق پوست را پاک و ضد عفونی کنند.

منابع

byrdie.com
allure.com
forbes.com
simpleskincare.com
glamourmagazine.co.uk

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × دو =