ضرورت شستن پوست با بهترین ژل شستشوی صورت

بهترین ژل شستشوی صورت ژلی است که آلودگی ها پوست را بدون آسیب رساندن به پوست از پوست پاک کند. امروزه شستشوی پوست چرب و حتی شستشوی پوست خشک با آب هرچند به خوبی شسته شود کافی نمی باشد و نیاز به یک شوینده پوست صورت می باشد تا آلودگی ها را از پوست بهتر پاک کند.

شست و شوی و پاکسازی پوست صورت از مهم ترین نکات مراقبت از پوست می باشد زیرا پوست در معرض آلودگی بسیاری در محیط قرار می گیرد و چنان چه این آلودگی ها روی پوست باقی بماند انواع بیماری ها پوستی نظیر خشکی یا چربی بیش از حد پوست آکنه و انواع کک و مک و لکه ها پوستی و چین و چروک به سراغ پوست می آید اما چگونه می توان بهترین ژل شستشوی صورت را انتخاب کرد؟ و محتویات آن باید چه باشد تا آسیبی به پوست وارد نشود؟

بهترین ژل شستشوی صورت
بهترین ژل شستشوی صورت

مضرات استفاده مکرر از صابون برای شستشوی پوست

استفاده از صابون برای شست و شوی پوست سابقه ای دیرینه دارد صابون ترکیبی از نمک و اسید چرب است که باعث از بین رفتن چربی ها و انواع آلودگی ها از پوست می شود اما با پیشرفت علم امروزه این نکته را می دانیم که تولید چربی برای پوست بسیار مهم و ضروری است و همیشه پوست باید حاوی یک لایه چربی باشد تا از ایجاد چین و چروک در صورت جلوگیری شود و رطوبت پوست حفظ شود این نکته به ویژه در شستشوی پوست خشک بسیار مهم است. همچنین در صورتی که چربی پوست از بین برود پوست شروع به تولید چربی بیشتر می کند و در نهایت پوست از حالت عادی چرب تر می شود این نکته نیز در شستشوی پوست چرب ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی: فواید ویتامین دی برای پوست و مو چیست؟

دلایل رد صابون به عنوان شوینده صورت

صابون یک شستشوی دهنده قوی می باشد به همین دلیل بعد از استفاده از صابون برای شستشوی پوست حتی شستشوی پوست چرب احساس خشکی در پوست ایجاد می کند.

علاوه بر این صابون باعث می شود PH پوست افزایش پیدا کرده و قلیایی شود و این امر کم کم پوست را کدر می کند.

علاوه بر موارد گفته شده به دلیل اینکه در صابون ها مواد پاک کننده قوی حضور دارند صابون به راحتی از پوست پاک نمی شود در نتیجه باعث ایجاد التهاب و انواع بیماری ها پوستی در پوست صورت می شود.

همچنین برخی از صابون ها ممکن است دارای بو و اسانس باشند که در برخی افراد هنگام استفاده باعث ایجاد التهاب پوستی یا انواع دیگری از واکنش ها آلرژیک مانند آسم و تنگی نفس می شود.

ویژگی های بهترین ژل شستشوی صورت
ویژگی های بهترین ژل شستشوی صورت

انتخاب بهترین ژل شستشوی صورت بر اساس نوع پوست

ژل شستشوی صورت بهترین انتخاب برای شستشوی انواع پوست شامل شستشوی پوست چرب، شستشوی پوست خشک و شستشوی پوست مختلط می باشد. دقت کنید که انتخاب بهترین ژل شستشوی صورت مستلزم دانستن نوع پوست می باشد. بنابراین در هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید. ژل ها شست شوی صورت انتخاب ها مناسب تر و کم خطر تری نسبت به صابون و انواع دیگری از شوینده ها می باشند. این نوع ژل ها می توانند رطوبت پوست را به ویژه هنگام شستشوی پوست خشک حفظ کنند. همچنین در شستشوی پوست چرب نیز پاکسازی چربی ها را به خوبی انجام داده و پوست را خشک نمی کنند. برای شستشوی پوست مختلط نیز مفید می باشند و مشکلات پوست مختلط را نیز رفع می کنند. علاوه بر موارد گفته شده مواد تشکیل دهنده ژل موجب تحریک آکنه نمی شود و برای پوست ها جوش دار نیز مناسب است.

ویژگی های بهترین ژل شستشوی صورت

بهترین ژل شستشوی صورت نباید حاوی ترکیبات سمی و سرطان زا باشد. فرمول ساختاری و اجزای آن باید روی برچسب قید شده باشد، زیرا برخی افراد به برخی ترکیبات حساسیت پوستی دارند.

بعد از شستشوی صورت با بهترین ژل های شستشوی صورت نباید چیزی از ژل روی صورت باقی بماند و اجزای ژل باید با یکبار شستشوی ساده با آب ولرم از صورت پاک شوند. بهترین ژل شستشوی صورت نباید پس از استفاده PH پوست را تغییر دهد.

تصور غلطی که  وجود دارد این است که بهترین ژل شستشوی صورت، ژلی است که بیشترین کف را ایجاد کند اما این تصور کاملا غلط بوده و تاثیر پاک کنندگی و ایجاد کف هیچ ربطی بهم ندارند چه بسا ژل هایی که کف زیادی روی صورت ایجاد می کنند اما قدرت پاک کنندگی ضعیفی دارند.

به طور کلی بهترین ژل های شستشوی صورت باید حاوی اجزایی باشد که  انتظارات مصرف کننده را برطرف کند.

 بهترین ژل شستشوی صورت چیست
بهترین ژل شستشوی صورت چیست

انتخاب بهترین ژل شستشوی صورت بر اساس فصل

اکنون با پیشرفت علم این نکته بر همگان روشن شده است که در فصول سرد سال با کم شدن رطوبت هوا و افزایش آلودگی پوست بیشتر در معرض آلاینده ها قرار می گیرد و بهتر است در این فصول از بهترین ژل شستشوی صورت با قدرت پاک کنندگی بالاتری و پایه روغنی استفاده کنیم.

اما در فصول معتدل سال با کاهش آلودگی هوا می توانیم از شوینده صورت با اثر ملایم تر بهره ببریم. به این نکته توجه داشته باشید که در هر فصلی از سال که از ژل شستشوی صورت استفاده می کنید بهتر از بلافاصله بعد از استفاده از ژل در معرض آفتاب قرار نگیرید.

استفاده از مواد طبیعی به جای ژل شست شوی صورت

امروزه استفاده از مواد طبیعی در انواع لوازم آرایش راجع شده است. همچنین از مواد طبیعی برای تولید ماسک ها خانگی با اثرات  متفاوت ضد جوش، ضد چربی، ضد چروک صورت و ایجاد طراوت در پوست ها خشک نیز استفاده می شود.

خرید انواع فوم شستشو با قیمت مناسب

استفاده از مواد طبیعی به عنوان پاک کننده ها صورت نیز در برخی از موارد توصیه شده است. مثلا از شیر یا زردچوبه و یا حتی ترکیب این دو برای پاک کنندگی پوست صورت استفاده می شود اما دقت کنید که هیچ ماده طبیعی نمی تواند جای استفاده از ژل شستشوی صورت را بگیرد زیرا ژل شستشوی صورت برای پاکیزگی و رفع آلودگی پوست طراحی شده و اثر بهتر و کامل تری نسبت به  مواد طبیعی دارد.

  بهترین ژل شستشوی صورت از کجا بخرم
بهترین ژل شستشوی صورت از کجا بخرم

آبکشی صحیح پوست

حتی اگر از بهترین ژل شستشوی صورت استفاده کنید ولی پوست را به خوبی آبکشی نکنید این امکان وجود دارد که مقداری از آلودگی ها پوستی همراه با مقادیری از ژل شستشوی صورت روی صورت شما باقی بماند و صورت شما دچار تحریکات پوستی شود و این اشتباه گاهی توسط افراد به غلط به نوع ژل شستشوی صورت نسبت داده می شود.

دقت کنید که حتی بهترین ژل شستشوی صورت برای پاک کردن آرایش مناسب نیست و در صورتی که صورت شما از مواد آرایشی پوشیده شده باید ابتدا از پاک کننده آرایش استفاده کنید و سپس از ژل شستشوی صورت بهره ببرید.

   بهترین ژل شستشوی صورت چیه
بهترین ژل شستشوی صورت چیه

ژل شستشوی صورت در انواع رایحه ها

برخی از افراد از خرید ژل شستشوی صورت که حاوی رایحه خاصی باشد پرهیز می کنند اما بسیاری نیز انواع دارای رایحه آن را می پسندد. اگر به دنبال یک ژل شستشو دهنده صورت با رایحه ای خنک هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از رایحه هایی مثل  لیمو پرتقال و انواع مرکبات و همچنین نعنا و خیار می باشد.

اگر به دنبال رایحه ها آرام بخش هستید پیشنهاد می شود از ژل شستشوی صورت بابونه و گلاب و اسطوخودوس استفاده کنید. اگر رایحه ها شیرین را می پسندید پیشنهاد می شود به سراغ رایحه ها وانیل و کاکائو و انواع میوه ها مثل توت فرنگی بروید.

این موارد سلیقه ای می باشد و برای هرکس می تواند متفاوت باشد اما بهترین ژل شستشوی صورت باید دارای تمامی ترکیبات باشد تا دست خریدار را در هنگام انتخاب باز بگذارد.

مقاله پیشنهادی: pH مناسب پوست چه میزان باید باشد؟

 ژل شستشوی حاوی لایه بردار

برخی از ژل ها شستشوی صورت دارای خاصیت لایه برداری نیز هستند دقت کنید که ژل ها با این خواص روی برچسب این موضوع را ذکر میکنند این نوع ژل ها بیشتر برای شستشوی پوست چرب استفاده می شود تا چربی ها و سلول ها مرده را از پوست پاک کنند. بهترین ژل شستشوی صورت حاوی لایه بردار ها به شما کمک می کند تا پوستی نرم و لطیف را داشته باشید.

معمولا بهترین ژل شستشوی صورت که پوست را لایه برداری می کنند حاوی انواع مختلف مواد ارگانیک مانند پوسته خرد شده گردو، دانه های میوه، بادام آسیاب شده، بلغور جو دوسر، نمک دریا و شکر می باشند. همچنین ممکن است شامل ساینده های غیر آلی، مانند microbeads نیز باشد که در واقع پلاستیک ها ریز شده هستند. 

ژل شستشو چه ویژگی هایی داره
ژل شستشو چه ویژگی هایی داره

ترکیبات تشکیل دهنده مضر در ژل ها شستشوی صورت

لازم است تا برای انتخاب بهترین ژل شستشوی صورت به ترکیبات آن توجه کنید تا اینجا توضیحات کوتاهی راجع به حساسیت پوستی دادیم همچنین این موضوع را نیز مطرح کردیم که خاصیت کف کنندگی بالا لزوما نشانه قدرت پاک کنندگی بالا پوست نیست اما در ادامه ترکیبات بیشتری را معرفی و توضیح مفصل و علمی تری را ارائه می دهیم.

پارابن چیست؟

پارابن و نمک های مشتق از آن یان قابلیت را دارند تا از آنها به عنوان مواد نگهدارنده استفاده شود. این ماده خاصیت ضد قارچ و ضد باکتریایی را داشته و از محصول در برابر انواع آلودگی ها و فساد جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست و همچنین در ژل ها شستشوی صورت یافت می شود.

هر چند به روی سرطان زا بودن پارابن بحث زیادی شده است اما به دلیل شباهت ساختاری این ماده با استروژن ممکن است در بروز سرطان پستان موثر باشد اما این نکته بر همگان روشن است که برخی افراد به این ماده حساسیت داشته و به دنبال محصولاتی فاقد پارابن هستند.

چگونه محصول فاقد پارابن را تشخیص دهیم؟

به راحتی و با خواندن برچسب ژل به سادگی می توانید اسم این ماده را ببینید. بنابراین حضور واژه paraben  و مشتقات آن می تواند نشان وجود این ماده در محصول باشد. 

پترولیوم

پترولیوم از نفت خام تولید می شود به دلیل بی بو بودن و هزینه کمی که دارند در انواع محصولات مراقبت از پوست استفاده می شوند هر چند روی این ماده بحث بسیار زیادی شده است اما در برخی از محصولات این ماده به عنوان آبرسان استفاده می شود اما محققان توصیه می کنند تا زمانی که پوست شما بسیار خشک نیست از محصولاتی استفاده کنید که فاقد این ماده باشند.

صورتم رو با چی بشورم
صورتم رو با چی بشورم

ژل های شستشوی صورت معطر

شاید واژه عطر برای برخی افراد دارای بار منفی زیادی نباشد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که عطر ها در واقع ترکیبات شیمیایی اضافی هستند که به شوینده ها اضافه می شوند و به دلیل حساسیت زیاد پوست صورت ممکن است واکنش هایی را در پی داشته باشد. عطرها می توانند حتی در شستشوی پوست چرب باعث خشکی زیاد پوست شوند و همچنین انواع واکنش ها آلرژیک و آسم و سردرد را ایجاد کنند بنابراین خرید محصولات معطر توصیه نمی شود.

مقاله پیشنهادی: استفاده از تونر برای پوست چرا خوب است؟

انواع الکل ها در ژل شستشوی صورت

الکل ها به دلیل کمک به موادی مانند رتینول و ویتامین C برای نفوذ در پوست در برخی ژل ها استفاده می شوند. اما توجه کنید که بهترین ژل شستشوی صورت نباید حاوی انواع الکل باشد زیرا الکل ها آسیب ها جدی به پوست وارد می کنند. الکل ها حتی در شستشوی پوست چرب باعث از بین رفتن چربی پوست به میزان زیاد شده و پوست را خشک می کنند.

چگونه بهترین ژل شستشوی صورت فاقد الکل بخریم؟

بهتر است در هنگام خرید بهترین ژل شستشوی صورت به خوبی برچسب روی محصول را بخوانید تا انتخابی درست داشته باشید. اگر چنانچه روی برچسب محصول به واژه ها الکل ایزوپروپیل، الکل SD 40 و الکل اتیل و اتانول و Denatured alcohol برخوردید از خرید امتناع ورزید، بهترین ژل شستشوی صورت نباید حاوی مواد گفته شده باشد.

ژل خوبه یا فوم
ژل خوبه یا فوم

سدیم لوریل سولفات چیست؟

یک پاک کننده سنتزی با قدرت بالا می باشد که برای ایجاد کف در نود درصد شوینده ها موجود در بازار دیده می شود. این ماده باعث شکستن رطوبت پوست شده و به مواد شیمیایی موجود در ژل این اجازه را می دهد که به آسانی درون پوست نفوذ کنند، آزمایشات نشان داده تا هفده روز اثر این ماده روی پوست می ماند.

در واقع این ماده پروتئین ها پوست را تخریب می کنند و پیوند ها مابین آن ها را می شکند این اتفاق و تلاش بدن برای بازسازی پوست باعث راه اندازی مراحل اولیه سرطان پوست در افراد می شود. هر چند اثر قطعی سرطان زایی این ماده هنوز مشخص نیست اما علت سوزش چشم و پوست بعد از استفاده از برخی محصولات حاوی این ماده قطعا به اثر منفی این ماده برمی‌گردد. بنابراین باید توجه داشت که برای انتخاب بهترین ژل شستشوی صورت بهتر است محصول شامل این ماده نباشد.

چگونه محصول فاقد سدیم دودسیل سولفات را تشخیص دهیم؟

نام دیگر این ماده سدیم دودسیل سولفات می باشد همچنین ممکن است روی برچسب محصول با عنوان SLS، SDS، SLES نیز نام برده شود اما دقت کنید که همه این اسامی یک مفهوم را می رسانند و معمولا بهترین ژل شستشوی صورت شامل این مواد نیست.

خرید محصولات رفع ترک بدن با قیمت مناسب

بنابراین در هنگام خرید بهترین ژل شستشوی صورت روی برچسب محصول به دنبال واژه SLS-free یا واژه هایی شبیه به این مورد بگردید. این لغت به معنای این است که در ترکیبات شوینده این ماده استفاده نشده است.

گاهی اوقات نام SLS، SDS، SLES با عنوان برگرفته از نارگیل یا مشتقات طبیعی نارگیل بیان می شود حتی این چنین محصولی دارای تصویب استاندارد ملی و کد تجاری است و ظاهرا محصول بدون مشکل به نظر می رسد اما تمام این نکات غیر قابل اتکا بوده و بهتر است روی برچسب بهترین ژل شستشوی صورت این عناوین گمراه کننده نوشته نشده باشد.

برای شستن صورت ژل بهتره یا فوم
برای شستن صورت ژل بهتره یا فوم

Microbeads در ژل های لایه بردار

Microbeads ها در واقع دانه های ریز پلاستیک هستند که همانطور که توضیح دادیم برای لایه برداری در ژل های شستشوی صورت که قابلیت لایه برداری دارند استفاده می شود. قطر این ‌‌‌‌‌‌‌ذرات از یک میلی متر تا یک میکرومتر می باشد و جزو اجزای غیر ارگانیک در لایه بردارها پوست حساب می شوند. وجود این ذرات در لایه بردارها باعث می شود پس از استفاده و شستشوی صورت توسط آب این ذرات وارد آب شده و برای اکوسیستم و محیط زیست بسیار خطرناک می باشد. علاوه بر این ذرات توسط سیستم های تصفیه آب فیلتر نمی شوند.

بنابراین بسیاری از دوستداران محیط زیست استفاده از شوینده های حاوی این ذرات را توصیه نمی کنند، پس بهترین ژل شستشوی صورت بهتر است حاوی این ذرات نباشد.

شستشوی پوست مختلط با ژل شستشوی

اگر پوست مختلط دارید به دلیل این که برخی مناطق پوست چرب و برخی خشک هستند دچار مشکل می شوید. اما راهکار چیست؟

برای پوست ها مختلط بهترین ژل شستشوی صورت در واقع همان ژل شستشوی پوست چرب می باشد، ولی دقت کنید بعد از استفاده از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که روی آن ها کلمه lightweight یا light قید شده است. زیرا همانطور که از اسم آن ها مشخص است مرطوب کننده های سبکی هستند.

ژل های شستشوی صورت چند منظوره

در هنگام خرید می توانید این نکته را در نظر بگیرید که می توانید در هنگام خرید بهترین ژل شستشوی صورت از ژل ها شستشوی صورت چند منظوره استفاده کنید. این ژل ها برای استفاده چند منظوره برای شستشوی بدن و موها و به عنوان صابون شامپو و صابون مایع مخصوص استحمام (با ویژگی ایجاد حباب های زیاد) طراحی می شوند. روی برچسب این نوع ژل ها واژه ۲ در ۱ یا ۳ در ۱ به چشم می خورد و موارد استفاده نیز شرح داده می شود.

پاکیزگی پوست
پاکیزگی پوست

نکات مهم

ذکر چندین نکته ضروری است که باید حین تهیه و استفاده تونر از آنها آگاه باشید:

در حالی که استفاده از ژل شستشوی صورت برای زدن موها با تیغ (shaving) امکان پذیر است، اما استفاده از حتی بهترین ژل شستشوی صورت به این منظور همیشه توصیه نمی شود، زیرا حتی بهترین ژل شستشوی صورت بدین منظور طراحی نشده است.

استفاده از حتی بهترین ژل شستشوی صورت برای شستن مو توصیه نمی شود، مگر این که روی بطری مشخص شده باشد که می توان از آن برای مو استفاده کرد، موادی که در اکثر ژل ها شستشوی استفاده می شود می تواند خشک کننده مو باشد.

استفاده از ژل شستشوی صورت به عنوان صابون مایع مخصوص استحمام (با ویژگی ایجاد حباب های زیاد) امکان پذیر است، اگرچه ممکن است کف زیادی تولید نکند. برای افزایش کف، می توانید ژل را با یک سفیده تخم مرغ یا مقداری گلیسیرین مخلوط کرده و آن را روی آب روان بریزید و سپس آب را بهم بزنید.

راز داشتن پوست سالم
راز داشتن پوست سالم

تفاوت فوم و ژل شستشوی صورت

شاید در منابع و سایت ها متعدد به این نکته برخورده باشید که فوم شستشوی صورت نیز موجود است و در کنار ژل شستشوی از فوم نیز برای شستشوی صورت استفاده می شود. اما تفاوت فوم و ژل شستشوی صورت چیست؟ آیا تفاوتی وجود دارد؟ و این که کدام مورد برای شستشوی پوست چرب، شستشوی پوست خشک و شستشوی پوست مختلط مناسب است؟

در ادامه با معرفی هر دو محصول کارایی و قدرت پاک کنندگی هر دو را بیان می کنیم تا بتوانید به راحتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

فوم برای شستشوی صورت

همانطور که از اسم فوم پیداست هنگام خروج فوم از ظرف به صورت فوم و کف مانند خارج می شود و بنابراین نیازی به مالش زیادی روی صورت ندارد اما دقت کنید که این حالت کف مانند به علت حضور سدیم لوریل سولفات می باشد که ماده ای حساسیت زا در برخی افراد است و ممکن است باعث خارش ها پوستی شود.

فوم ها پاک کننده ها قوی هستند که بیشتر برای شستشوی پوست چرب و شستشوی پوست مختلط استفاده می شوند و به دلیل همین خاصیت پاک کنندگی قوی برای شستشوی پوست خشک استفاده نمی شوند.

فرق ژل با فوم چیه
فرق ژل با فوم چیه

انتخاب فوم یا ژل؟

همانطور که از اسم ژل ها مشخص است این مواد به صورت لزج هستند و بعد از مالش روی صورت ایجاد کف می کنند بنابراین نیاز است که از پاک شدن آن ها از پوست بعد از شستشوی مطمئن شویم. ژل ها پاک کننده های ضعیف تری نسبت به فوم ها هستند بنابراین هر چند برای شستشوی پوست چرب نیز مفید هستند اما بیشتر برای شستشوی پوست خشک و افرادی که پوست حساسی دارند استفاده می شوند. علاوه بر موارد گفته شده ژل ها به دلیل نوع بافتی که دارند به میزان کمتری از فوم ها استفاده می شوند. بنابراین استفاده از بهترین ژل شستشوی صورت برای پوست های مختلف علاوه بر عدم ایجاد حساسیت مقرون به صرفه تر نیز می باشد.

منابع

vichyusa.com
wikihow.com
katesomerville.com
wikihow.life
health.howstuffworks.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 + 20 =