بیماری جوش کفگیرک (carbuncle) یکی از بیماری های شایع که برای هر فردی ممکن پیش بیاید است علت به وجود آمدن این بیماری چندان پیچیده نیست و این بیماری با وجود این که قابل سرایت به دیگران است چندان خطرناک نیست اما ممکن است بر حسب شرایط خاص بدن شدت آن و عوارض به جا مانده از جوش کفگیرک زیاد شود. در هنگام بروز علائم آن رعایت بهداشت فردی ضروری است.

 درمان کفگیرک نیز هم با مراجعه به پزشک امکان پذیر است و در صورتی که چندان شدید نباشد می توانید با روش های طبیعی و خانگی به درمان آن بپردازید در این مقاله تلاش شده که مهترین نکات مربوط به این بیماری از علائم آن تا روند درمان کفگیرک و مدت زمان بهبودی آن به صورت کامل توضیح داده شود.

جوش کفگیرک چیست؟

مجموعه جوش هایی که به صورت خوشه ای روی پوست ظاهر شده و حاشیه آن ملتهب و قرمز رنگ می باشد این جوش ها محتوایی چرک به رنگ سفید و یا زرد دارد و زمانی ایجاد می شوند که فولیکول های یک یا چند تار مو آلوده شوند و اصطلاحا عفونت کنند. عامل کفگیرک باکتری استافیلوکوکوس می باشد و معمولا روی سطح پوست زندگی می کند زمانی که این باکتری بر اثر بریدگی و یا زخم به داخل پوست نفوذ کند فولیکول های مو را درگیر می کند که آنها نیز دچار عفونت و التهاب می شوند و به شکل جوش یا دمل چرکی ظاهر می شوند.

 اگر چندین فولیکول مو با این باکتری درگیر شود مجموعه ای از جوش های کفگیرک روی پوست ایجاد می شوند که بسیار ملتهب و دردناک می باشد. زمانی که این بیماری بروز می کند مسری می شود یعنی قابل انتقال به سایر نواحی بدن و یا حتی دیگر افراد است بنابراین شناخت این بیماری و درمان آن بسیار اهمیت دارد.

بیماری جوش کفگیرک
بیماری جوش کفگیرک

علائم جوش کفگیرک

بیماری جوش کفگیرک در تمامی نواحی بدن امکان بروز دارد اما معمولا در قسمت هایی از بدن اتفاق می افتد که میزان تعریق بیشتر است شایع ترین نواحی از بدن که جوش کفگیرک به احتمال زیاد بروز می کند شامل: زیر بغل، گردن، ران، باسن، صورت می باشد. علائم آن:

  • جوش های خوشه ای که در ابتدای بروز به صورت ریز و قرمز است اما به تدریج بزرگ و چرک دار می شود . چرک های آن از گلبول های سفید قدیمی، باکتری  سلول های مرده تشکیل شده این جوش ها در مواردی نیز تبدیل به دمل می شود.
  • اطراف جوش یا جوش ها نواحی قرمز رنگ و ملتهبی ایجاد می شود
  • زمانی که تبدیل به دمل می شوند پر از چرک زرد یا سفید است که ممکن است بترکد و تخلیه شود.

بیماری جوش کفگیرک هم می تواند به صورت تک جوش ایجاد شود و هم به صورت خوشه ای که در این صورت میزان عفونت ایجاد شده در روی پوست شدیدتر و عمیق تر خواهد بود و پس از بهبودی ممکن جای آن باقی بماند. در موارد نادری ممکن است بیمار به همراه علائم ذکر شده تب و لرز نیز داشته باشد و احساس کسالت کند.

چه عواملی باعث خطرناک شدن جوش کفگیرک می شود؟

عواملی مانند سن بالا و اضافه وزن احتمال دارد به خطرناک تر شدن این بیماری کمک کند همچنین عوامل دیگری مانند:

  • داشتن دیابت
  • ابتلا به بیماری های کبدی
  • بیماری های کلیوی
  • و سایر بیماری هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود

می تواند در زمان ابتلا به بیماری جوش کفگیرک خطر ساز باشد همچنین به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی و عدم بهداشت فردی در سرایت آن به دیگر افراد کمک می کند.

مقاله پیشنهادی: لیست گل و گیاهان دارویی که می توانند برای پوست و مو شما مفید باشند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار یک جوش در ناحیه ای از بدن خود شدید می توانید به آسانی از آن مراقبت کنید و با روش های درمانی در خانه آن را درمان کنید اما چنانچه به صورت خوشه ای ظاهر شود مراجعه به پزشک از الزامات است سایر مورادی که رفتن پیش متخصص جهت درمان را الزامی می کند شامل موارد زیر است:

  • روی صورت ایجاد شوند و یا بر بینایی تاثیر منفی بگذارند
  • خیلی سریع، وخیم و دردناک می شود
  • به همراه آن تب و لرز داشته باشید
  • با اینکه از آن مراقبت کرده اید اما باز هم دردناک تر و بزرگتر شده
  • ۱۴ روز از بروز آن گذشته و بهبود نیافته
  • مدام در دیگر نواحی تکرار می شود
مراقبت از پوست
مراقبت از پوست

درمان کفگیرک به روش طبی

مراجعه به پزشک زمانی باید صورت بگیرد که جوش ها در ناحیه حساسی مانند چشم، بینی و یا ستون فقرات بروز کرده باشد نحوه درمان بیماری جوش کفگیرک بدین صورت می باشد که چنانچه نواحی گسترده ای را درگیر کرده باشد پزشک دمل ها را برش داده و آن را ب طور کامل تخلیه می کند سپس آن را با محلول استریل شسته و ضد عفونی می کند. در صورت لزوم چرک های تخلیه شده را به آزمایشگاه می فرستند تا عامل کفگیرک مشخص شود و متناسب با آن آنتی بیوتیک تجویز شود.

اگر پزشک دمل ها را به خوبی تخلیه کند تجویز آنتی بیوتیک الزامی نیست موارد خاصی که تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک را الزامی می کند:

  • زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف باشد
  • در ناحیه مورد نظر عفونت سلولیت وجود داشته باشد
  • عفونت به دیگر نواحی پوست گسترش یافته باشد
  • زمانی که بافت پوست همچنان با باکتری استافیلوکوکوس (MRSA ) درگیر باشد و تخلیه به طور کامل صورت نگیرد

مدت زمان بهبود بیماری جوش کفگیرک بعد از مراجعه به پزشک بر اساس شدت بیماری چیزی ما بین ۲-۳ هفته می باشد.

شیوه درمان جوش های ریز کفگیرک در خانه

استفاده از موارد زیر در مواقعی که درگیر یک جوش کفگیرک هستید برای بهبودی بسیار موثر است:

از کمپرس گرم استفاده کنید

استفاده از کمپرس گرم باعث می شود که جوش زودتر ترک خورده و تخلیه شود این کار را می توانید در طول روز چندین بار و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید.

خرید بهترین و با کیفیت ترین لایه بردار و روشن کننده پوست با قیمت مناسب

از کندن و یا خارج کردن چرک با دست هایتان جلوگیری کنید

هرگز سعی نکنید که با فشار دادن به وسیله انگشتانتان چرک ها را تخلیه کنید این کار به گسترش عفونت و درگیر شدن سایر نواحی به این بیماری می شود

بهداشت را رعایت کنید

پس از تخلیه کامل جوش دستان خود را بشویید شستن دستها مانع از سرایت بیماری به اشخاص دیگر می شود پس رعایت آن بسیار ضروری است همچنین لباس، کمپرس و سایر وسایلی که به جوش کفگیرک تماس پیدا کرده نیز شستشو دهید.

درمان بیماری پوست
درمان بیماری پوست

درمان جوش کفگیرک با مواد طبیعی

چنانچه تمایل دارید که در خانه به درمان جوش کفگیرک بپردازید استفاده از مواد طبیعی که در ادامه معرفی می کنیم را به شما پیشنهاد می دهیم:

نمک اپسوم

همانطور که می دانید نمک یک ضد عفونی کننده قوی طبیعی می باشد که برای درمان بیماری جوش کفگیرک نیز مناسب است علاوه بر آن به نوعی، تسکین دهنده التهابات آن نیز به شمار می رود و در نهایت به تخلیه جوش و خشک شدن چرک های درون آن منجر می شود. برای استفاده از نمک اپسوم مقداری از آن را در آب گرم حل کرده و حوله را در آب خیس کرده و روی محل جوش قرار دهید و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تلاش کنید که در طول روز ۳ بار این کار را انجام دهید.

روغن کرچک

روغن کرچک به این علت می تواند برای درمان بیماری جوش کفگیرک مناسب باشد چون حاوی نوعی ضد التهاب به نام اسید ریسینولئیک می باشد همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن نیز به از بین بردن باکتری عامل این بیماری کمک می کند برای استفاده از روغن کرچک باید حداقل روزی ۳ مرتبه به جوش کفگیرک به صورت مستقیم بمالید.

روغن درخت چای

از جمله مواد طبیعی که برای درمان جوش کفگیرک استفاده می شود روغن درخت چای است زیرا سرشار از مواد ضد عفونی و ضد باکتریایی بوده که برای از بین بردن بیماری جوش کفگیرک کفایت می کند. نکته ای که در هنگام استفاده از این روغن باید در نظر بگیرید نحوه استفاده از آن است به این صورت که نباید مستقیم روی جوش قرار بگیرد زیرا ممکن است التهاب و سوزش ایجاد کند. روش صحیح این است که ۵ قطره از روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید سپس پنبه را آغشته به روغن رقیق شده کرده و روزی ۲-۳ بار این کار را تکرار کنید.

پودر زردچوبه

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی زردچوبه نیز به همگان ثابت شده این ماده نیز یکی از بهترین روش های طبیعی درمان کفگیرک است که در هر خانه ای پیدا می شود نحوه استفاده از این پودر می تواند به دو شکل موضعی و خوراکی باشد. برای استفاده از زردچوبه شکل خوراکی می توانید آن را به اندازه ۱ قاشق چایخوری در شیر یا آب خود اضافه کرده و بگذارید تا بجوشد سپس بگذارید خنک شود و بعد میل نمایید. برای استفاده موضعی نیز می توانید مقداری زردچوبه را با زنجبیل و آب مخلوط کنید تا خمیری بدست آید و آن را روی موضع قرار دهید روزی ۲ بار آن را تکرار کنید.

پمادهای آنتی بیوتیک بدون نسخه

روش ساده دیگری که می توانید برای درمان کفگیرک استفاده کنید استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک است این دارو را بی تجویز پزشک و با خریدن از داروخانه می توانید تهیه کنید این پمادها به محض مالیده شدن روی موضع سریعا عمل کرده و التهاب آن را تسکین می دهد با استفاده از این پمادها از گسترش عفونت نیز پیشگیری خواهی کرد برای نتیجه گیری بهتر می توانید روزی ۲ بار از آن استفاده کنید.

منابع

webmd.com
mayoclinic.org
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 + 1 =