بیماری های پوستی فصل تابستان از عمده ترین مشکلات این فصل می باشد که از نوزاد گرفته تا افراد مسن را درگیر خود می کند روزهای بلند فصل تابستان باعث می شود مردم به بیشتر ماندن در محیط های باز ترغیب شوند و از آنجا که در این فصل لباس ها کوتاهتر و مدت زمان طولانی تری در معرض نور خورشید و هوای گرم قرار می گیرند باعث به وجود آمدن بیماری های پوستی می شود.

 گرچه اغلب این بیماری ها جدی نیستند و با رعایت تعدادی نکات ریز و برخی درمان های ساده می توانند آنها را درمان کنند ولی برخی دیگر ممکن است صدمات جدی تری به بدن وارد کند که در این صورت مراجعه به پزشک الزامی است. در این مقاله بیماری های فصل تابستان را معرفی و نحوه درمان آنها و نکاتی که در این فصل برای جلوگیری از بروز آنها باید رعایت کنید را شرح می دهیم.

انواع بیماری های پوستی شایع فصل تابستان

آفتاب سوختگی

یکی از بارزترین بیماری های پوستی فصل تابستان آفتاب سوختگی است این عارضه قادر است همه افراد در هر سنی را درگیر کند تیره شدن رنگ پوست در برابر آفتاب در واقع واکنش پوست در مقابل با اشعه های خورشید می باشد. قرار گرفتن در زیر آفتاب در مدت زمان طولانی بدون اینکه پوشش لازم را داشته باشید باعث التهاب و قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست شده و در این صورت باید به درمان آن بپردازید.

درمان آفتاب سوختگی

مهمترین کار در زمانی که قرار است در زیر نور آفتاب قرار بگیرید استفاده از ضد آفتاب و تمدید مرتب آن است در کنار ضد آفتاب مواد دیگری هستند که در مقابل خورشید می توانند پوست را تقویت کنند از جمله این مواد ویتامین C ، آنتی اکسیدان هایی که به شکل خوراکی مصرف می شود برای تقویت پوست بسیار مفید است. همچنین برای اینکه پوست کمتر آسیب ببیند استفاده از کلاه، عینک ضد آفتاب، لباس های رنگ روشن اهمیت ویژه ای دارد.

علائمی از آفتاب سوختگی که باید فورا به پزشک مراجعه کنید

چنانچه میزان آفتاب سوختگی شما شدید بود و علائم زیر در بدن پدیدار شد حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

  • تب
  • تاول های بزرگ
  • گرما زدگی
  • تورم و درد شدید
  • خستگی بی حالی

خرید انواع کرم ضد آفتاب مناسب با پوست شما

عفونت مخمری

مخمرها موجودات ریزی هستند که به طور طبیعی بر روی پوست بدن ما زندگی می کنند هنگامی که هوا گرم می شود و بدن شروع به تعریق بیشتر می کند موجب گسترده شدن این مخمرها و در نهایت باعث بروز عفونتی به نام  Tenia Vercicolor می شود. از علائم این بیماری می توان به لکه های تیره و پوسته ای که در گردن، کمر و سینه پیدا می شود اشاره کرد. این بیماری در خانم ها بیشتر رخ می دهد.

درمان عفونت های مخمری

عفونت مخمری درمان بسیار ساده ای دارد و آن هم شستشوی مداوم بدن بعد از تعریق می باشد این شستشو بعد از ورزش و رفتن در هوای گرم و مرطوب نیز باید انجام شود. چنانچه عفونت مجددا تکرار شد باید به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های پوستی فصل تابستان
بیماری های پوستی فصل تابستان

آکنه

آکنه نیز نوعی دیگر از بیماری های پوستی فصل تابستان است که معمولا در پوست صورت مشاهده می شود معمولا در تابستان بدن، آب بیشتری را برای تعریق از دست می دهد تا بتواند دمای بدن را پایین نگه دارد. غدد چربی ساز پوست نیز برای مرطوب نگه داشتن پوست شروع به تولید بیشتر چربی می شود این چربی ها ممکن است در منافذ مانده و باعث مسدود شدن آن شود درنتیجه آکنه رخ می دهد.

درمان آکنه

بهترین درمان برای رفع آکنه ها شستشوی مرتب پوست است تا چربی های سطح پوست به طور کامل پاک شود استفاده از مواد طبیعی برای درمان آکنه نیز مثمر ثمر است به عنوان مثلا مخلوط عسل طبیعی با آب لیمو که به صورت خمیر در آمده باشد و روی آکنه ها قرار بگیرد و یا مخلوط کشک و آبلیمو که مقداری زردچوبه نیز به آن اضافه شده باشد قدرت درمان آن را دارد.

راش

بیماری راش نیز معمولا در هوای گرم و مرطوب اتفاق می افتد شرایط بروز این بیماری به این صورت می باشد که مجرای خروج عرق توسط عوامل خارجی نظیر مواد آرایشی و غیره  مسدود شده باشد. این اتفاق بیشتر در قسمت هایی از پوست اتفاق می افتد که دارای چین است و معمولا در زیر پوست ایجاد می شود علائم این بیماری بروز جوش های ریز و قرمز و خارش دار و یا تاول می باشد.

مقاله پیشنهادی: پف و تیرگی دور چشم را چگونه در کمترین زمان از بین ببریم!!؟

درمان راش

در حالت عادی بیماری راش نیاز به درمان خاصی ندارد بعد از گذشت چند روز خود به خود بهبود می یابند. برای اینکه از بروز این بیماری پیشگیری کنید سعی کنید لباس هایی بپوشید که عرق را در خود جذب کند و باعث تبخیر آن شود همچنین از مواد آرایشی مانند کرم هایی که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود استفاده نکنید. چنانچه ۳-۴ روز از بروز بثورات پوستی گذشت و بهبودی حاصل نشد و بالعکس بدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد که منشاء این بیماری عفونت های قارچی یا ویروسی نباشد.

بیماری های پوستی فصل تابستان
بیماری های پوستی فصل تابستان

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی از جمله بیماری های فصل تابستان بوده که بسیار شایع است و اوج شیوع این بیماری در این فصل اتفاق می افتد و دلیل آن رویش گیاهان حساسیت زا مانند پیچک های سمی و بلوط سمی می باشد که به محض تماس پوست بدن به این گیاهان تحریک شده و علائم حساسیت را بروز می دهد. این علائم شامل بثورات پوستی و آلرژی هستند که باعث قرمزی پوست، خارش، کهیر، تاول، تورم شدید و پوسته پوسته شدن می شود.

درمان درماتیت تماسی

قطعا پیشگیری می تواند بهترین درمان برای درماتیت تماسی باشد و این امر زمانی میسر می شود که شما اطلاعات کاملی از محیط اطرافتان داشته باشید یعنی ابتدا گیاهانی که بدن شما به آنها واکنش نشان می دهد را بشناسید و رویش آن در منطقه زندگی خود را بررسی کنید و در زمان رویش آن از نزدیک شدن به این نواحی جلوگیری کنید. سعی کنید در جاهایی که مملو از علف های بلند است پیاده روی نکنید.

درصورتی که پوست شما با این گیاهان تماس پیدا کرد ابتدا آن ناحیه را با آب گرم بشویید زیر ناخن و پوست را خوب شستشو دهید تا عصاره گیاه از روی آن کاملا پاک شود و در دیگر قسمت های پوست پخش نشود همچنین لباس های خود را نیز با آب گرم بشویید پمادهای مخصوصی برای رفع علائم این بیماری در داروخانه موجود است که می توانید از آنها استفاده کنید.

گزش حشرات

در تابستان علاقه به بیرون از خانه ماندن باعث می شود که مهمانان ناخوانده ای پوست ما را نوازش کنند در این فصل تعداد حشرات گزنده مثل پشه زیاد می شوند بنابراین برای دور ماندن از گزش آنها باید احتیاط کنید. نیش حشرات معمولا باعث بروز قرمزی و خارش شده و متورم می شود.

درمان گزش حشرات

ابتدا سعی کنید از رفتن به مناطقی که تعداد این حشرات زیاد هستند خودداری کنید و در صورتی که ناچار بودید از لباس های بلند آستین دار و شلوار که در جوراب یا کفش فرو برده اید استفاده کنید اگر قرار است در خانه های چوبی اطراق کنید از اسپری های دفع حشرات و یا سایر موادی که برای این کار ساخته شده استفاده کنید از اسپری ها در مجاورت کودکان زیر ۳ سال استفاده نکنید و اگر دچار گزش شدید برای جلوگیری از متورم شدن در محل گزیدگی کمپرس سرد بگذارید. برای درمان تاول ها نیز می توانید از آنتی هیستامین ها و کورتیکواستروئیدهای بدون نسخه استفاده کنید.

بیماری های پوستی فصل تابستان
بیماری های پوستی فصل تابستان

بیماری پای ورزشکار ( Athletes Foot )

بیماری پای ورزشکار نیز از بارزترین بیماری های پوستی فصل تابستان می باشد که در هر رده سنی اتفاق می افتد منشاء این بیمار عفونت قارچی است و اغلب در درون کفش هنگامی که پاها عرق کرده و مرطوب است بروز می کند چنانچه ناخن پا نیز مقداری آسیب دیدگی داشته باشد محل خوبی برای تجمع قارچ ها می شود. علائم این بیماری شامل: پوسته پوسته شدن پوست ما بین انگشتان پا، تاول و از بین رفتن لایه سطحی پوست است.

درمان پای ورزشکار

درمان بیماری پای ورزشکار با استفاده از پمادهای ضد قارچ امکان پذیر است تا زمان بهبودی کامل و نابودی عفونت باید از آن به طور منظم استفاده شود.

بیماری فولیکولیت

پوشیدن لباس های تنگ در فصل تابستان و یا در حین تمرینات ورزشی که بدن به شدت عرق می کند ممکن است باعث بروز جوش هایی قرمز رنگ در ناحیه شانه، ران و باسن شود که بسیار ملتهب هستند و موجب خارش و سوزش در این نواحی می شوند.

درمان فولیکولیت

برای جلوگیری از بروز بیماری فولیکولیت سعی کنید در تابستان از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید زیرا به فولیکول های مو فشار آورده و باعث بروز عفونت می شود همچنین به محض تمام شدن تمرینات ورزشی لباس ها را از تن در بیاورید و فورا دوش بگیرید از شوینده های ضد باکتری برای پاکسازی سطوح بدن استفاده کنید.

خراشیدگی

احتمال خراشیده شدن پوست در تمام طول سال وجود دارد اما در تابستان به علت پوشیدن لباس کوتاه ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد. خراشیدن به خودی خود نه بیماری است  نه خطرناک اما باید تا زمان بهبودی از آن مراقبت کرد.

درمان خراش

ابتدا محل خراشیدگی را در آب خنک نگه دارید تا تمیز شود و چنانچه خونریزی داشت آن را با پارچه ای تمیز یا باند بپوشانید و فشار دهید تا خون بند بیاید باندها هر روز تعویض کنید تا زمانی که بهبود یابد.

درمان اگزما
بیماری های پوستی فصل تابستان

اگزما

اگزما نیز یکی از بیماری های مزمن پوستی محسوب می شود که معمولا در تابستان بیشتر بروز می کند و علت آن دمای هوا و نور خورشید است که  پوست را تحریک کرده و موجب از دست دادن رطوبت می شود نتیجه تجمع عرق در نواحی مانند آرنج و زانو که  قابلیت خم شدن دارد بروز علائم اگزما است یکی از شایع ترین بیماری های فصل تابستان محسوب می شود که افراد مبتلا به آن باید بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کنند. علائم این بیماری بروز لکه های قرمز رنگ و ملتهب که ترک خورده اند.

درمان اگزما

ابتدا سعی کنید که دمای بدن خود را پایین نگه دارید چنانچه بدن شما تعریق کرد آن را به خوبی شستشو دهید. پوست خود را باید مدام مرطوب نگه دارید زیرا این بیماری ناشی از خشکی بیش از حد پوست است همچنین لباس های خود را مرتبا تعویض کنید.

ملاسما

ملاسما  بیماری شایع دیگر فصل تابستان است که با بروز لکه های خاکستری یا قهوه ای در روی پوست خود را نشان می دهد فصل تابستان به دلیل قرار گیری در مقابل نور آفتاب باعث پر رنگ شدن این لکه ها می شود.

درمان ملاسما

بهترین درمان برای این بیماری محدود کردن زمان قرارگیری در مقابل نور خورشید است و همچنین استفاده از محصولات ضد آفتاب و کلاه لبه دار برای کنترل آن ضروری می باشد چنانچه میزان آن شدت پیدا کرد به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان سرطان پوست
بیماری های پوستی فصل تابستان

سرطان پوست

برخورد مستقیم آفتاب و اشعه های مضر آن به پوست بدون محافظ باعث به وجود آمدن علائم خطرناک ترین بیماری های پوستی فصل تابستان می شود زمانی که اشعه های UVB و UVA به سلول های پوست برخورد می کند باعث رشد غیر طبیعی آنها و در نتیجه بروز سرطان می شود.

درمان سرطان پوست

بهترین درمان برای این بیماری پیشگیری است دور ماندن از نور آفتاب تا حد ممکن استفاده از عینک، کلاه و محصولات ضد آفتاب و همچنین لباس بلند و گشاد مناسب می تواند مانع از بروز این بیماری شود.

بیماری گوش شناگر ( Swimmers Ear )

فصل تابستان که فرا می رسد تمایل افراد به شنا کردن در استخرها، دریاچه و یا دریا بیشتر می شود. وقتی که آب وارد گوش شناگر می شود و در مجرای گوش می ماند تبدیل به عفونت می شود.

درمان عفونت گوش شناگر

برای پیشگیری می توانید بعد از شنا کردن گوش خود را تمیز و خشک نگه دارید. همین طور در هنگام شنا از گوش گیر استفاده کنید و برای تمیز کردن گوش های خود به هیچ وجه از پنبه استفاده نکنید زیرا ممکن از خاک و ترشحات گوش را به داخل نفوذ کند و باعث ایجاد تحریک شود.

خارش شناگر ( Swimmers Itch )
بیماری های پوستی فصل تابستان

خارش شناگر ( Swimmers Itch )

از آزار دهنده ترین بیماری های فصل تابستان که در زمان شنا در دریا  یا دریاچه و حتی اقیانوس هایی که دارای لجن هستند به وجود می آید. هنگامی که مشغول شنا در این مناطق هستید انگل هایی که در این آبها وجود دارد به منافذ پوست شما نفوذ می کند و باعث پیدایش علائمی می شود که به آن خارش شناگر می گویند نواحی بروز این بیماری معمولا قسمت هایی از بدن است که پوشیده نیست. علائم این بیماری پیدایش لکه های ریز و قرمز که معمولا خارش دار هستند و تبدیل به تاول می شوند. این بیماری در کودکان بیشتر رخ می دهد زیرا بیشتر در مناطق کم عمق تر و گرمتر شنا می کنند. با رعایت چند نکته ظریف می توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

درمان خارش شناگر

تا حد ممکن از شنا کردن در آب هایی که آلوده هستند اکیدا خودداری کنید. بعد از شنا زمانی که از آب بیرون آمدید پوست خود و یا کودک خود را مالش دهید زیرا انگل های داخل آب بعد از تبخیر شدن آب از روی بدن فعالیت خود را شروع می کنند.

منابع

manipalhospitals.com
dalcdermatology.com
aad.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دو × پنج =