تاثیر کافئین بر روی پوست موجب شد تا همه چیز دست به دست هم دهد و این مقاله را در اختیار شما قرار دهیم. ممکن است برای تقویت انرژی و متابولیسم روزانه خود به یک فنجان قهوه نیاز داشته باشید و این کاملا عادی است. آیا شما میدانید که تاثیر کافئین بر روی پوست و بدن چه چیزهایی می تواند باشد؟ گرچه کافئین بیشتر به عنوان یک نوشیدنی استفاده می شود، اما از طرفی به عنوان یک محصول تاثیرگذار بر روی پوست به شهرت زیادی رسیده است.

تاثیر کافئین بر روی پوست، اگر به صورت موضعی از طریق ماسک و سایر روش های مراقبت از پوست استفاده شود، رگ های خونی را منقبض می کند و به کاهش التهاب و پف اطراف چشم کمک می کند. همچنین پوست را سفت و روشن تر می کند که در نتیجه چین و چروک ها را کاهش می دهد و سلولیت روی بدن را کاهش می دهد. تاثیر کافئین بر روی پوست به لطف آنتی اکسیدان های موجود در آن است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند و می توانند به جلوگیری از آسیب پوست منجر شوند.

یک فنجان قهوه کافئین می تواند آنتی اکسیدان داخلی بدن شما را تامین و مزایای بسیاری برای پوست به همراه داشته باشد. اما این که چگونه تاثیر کافئین بر روی پوست می تواند به طور مستقیم برای شما مفید باشد و یا این که آیا این شایعات در مورد دانه های قهوه بر روی سلامت پوست واقعیت دارد یا خیر را در این مقاله برای شما آورده ایم.

اثر کافئین

به راستی اثر کافئین چیست؟ بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ضد پیری به دلیل اثر کافئین بر روی پوست در فرمولاسیون از آن استفاده و به پوست به صورت مستقیم تزریق می شوند. کمپانی های زیبایی ادعا می کنند که کرم ها و سرم های حاوی کافئین می توانند سلولیت، چربی های اضافی پوست، سیاهی و پف دور چشم و ظاهر خسته را بهبود دهند. تاثیر کافئین بر روی پوست موجب شد تا محققان به دنبال آن بروند و به حقایق جذابی دست پیدا کنند که در ادامه اثر کافئین را نه تنها بر روی پوست بلکه بر روی تمام قسمت های بدن و زندگی روزمره پیدا کرده اند.

مقاله پیشنهادی: ۱۴ محصول برند نوبلز که باید آن ها را بشناسید

اثر کافئین بر بهبود سطح انرژی و افزایش هوش

قهوه می تواند به افراد کمک کند تا احساس خستگی کمتری داشته و به نوعی سطح انرژی آنها افزایش پیدا کند، تنها دلیل این امر وجود ماده ماده محرکی به نام کافئین است. بعد از نوشیدن قهوه، کافئین در جریان خون جذب می شود و از آنجا به مغز منتقل می شود. اثر کافئین در مغز بدین شکل است که مانع انتقال نورون عصبی به نام آدنوزین می شود. زمانی که این اتفاق می افتد، میزان انتقال دهنده های عصبی دیگری همچون نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می یابد. اثر کافئین جنبه های عملکردی مختلفی بر روی مغز دارد که یکی از آنها بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش می باشد. تمامی مزایا و تاثیر کافئین بر روی پوست باعث شده است تا برخی در استفاده از آن زیاده روی کنند و دچار مشکلات خاصی شوند که در انتها به آن اشاره کرده ایم.

تاثیر کافئین بر روی پوست
تاثیر کافئین بر روی پوست

اثر کافئین در چربی سوزی

کافئین می تواند میزان متابولیسم شما را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. اثر کافئین در افراد متفاوت است و می تواند چربی سوزی تا ۱۰٪ در افراد چاق و ۲۹٪ در افراد لاغر تاثیرگذار باشد و تاثیر کافئین بر روی پوست را حین لاغری ببینید. کافئین حاوی مواد مغذی ضروری است که حین چربی سوزی افراد احساس ضعف ندارند و از طرفی بدن آنها ضعیف نمی شود و پوست آنها شل نمی شود. اگر از دسته افرادی هستید که به بیماری خاصی همچون دیابت دچار هستید باید بگویم که اثر کافئین بر روی افراد دیابتی اثبات شده است و دیابت در حالت کلی به چند دسته تقسیم می شود که با کافئین می توان تا حدودی در بهبود و حتی درمان کامل آن دخیل بود.

محافظت در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل

ممکن است شما تنها یک دلیل برای مصرف و تاثیر کافئین بر روی پوست را داشته باشید. اما بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی و علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان می باشد که تا حدودی با کافئین قابل درمان است و اگر به این بیماری دچار هستید می توانید علاوه بر تاثیر کافئین بر روی پوست به درمان این بیماری بپردازید. آلزایمر معمولا افراد بالای ۶۵ سال را درگیر خود می کند و هیچ درمان قطعی برای آن مشخص نشده است. با این وجود، افراد راههای زیادی را تست کرده اند تا بلکه در کاهش یا درمان آن دخیل باشند و کافئین یکی از آنهاست.

پیشگیری تا درمان مشکلات کبد

حتما با خود فکر می کنید که تاثیر کافئین بر روی پوست چه ربطی به کبد دارد؟ کبد عضوی مهم و حیاتی است که صدها عملکرد مهم بدن را در آن واحد انجام می دهد، اگر کبد شما دچار مشکل باشد پوست می تواند مستعد جوش و آکنه، تیرگی و مشکلات دیگری شود. اما چندین بیماری شایع در درجه اول کبد را تحت تاثیر خود قرار می دهند و آن را مختل می کنند. از جمله هپاتیت، کبد چرب و دیگر مشکلاتی که امروزه بر سر زبان ها افتاده است و سلامت افراد را به خطر انداخته است.

خرید باکیفیت ترین ضد آفتاب مناسب با پوست شما

قهوه برای پوست خوب است؟

مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده که چند اثر کافئین وجود در میان افرادی که از قهوه استفاده می کنند مشترک است و می توان گفت که قهوه برای پوست خوب است. اما سوال اصلی اینجاست که چرا قهوه برای پوست خوب است؟ کافئین یک منقبض کننده عروق است، به این معنی که رگ های خونی شما را منقبض می کند و باعث کاهش جریان خون از این طریق می شود؛ که می تواند بر فشار خون تاثیرگذار باشد.

قهوه برای پوست خوب است به شرطی که سن را فراموش نکنید. افراد زیر ۵۰ سال پوست شاداب و سالم تری دارند. اثر کافئین در صورت استفاده بیش از حد نمی تواند دلیلی محکم برای تاثیر سریع و عملکرد آن باشد. اگر در طول عمر خود از قهوه به صورت مداوم استفاده داشته اید احتمال این که زمان بهبود مشکلات پوست شما کوتاه تر باشد زیاد است. از جمله تاثیر کافئین بر روی پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.
  • هر نوع التهابی را تسکین می دهد.
  • درمان روزاسه
  • پوست را سفت می کند.
  •  
قهوه برا چی خوبه
تاثیر کافئین بر روی انواع پوست

فواید کافئین

هر چه از فواید کافئین بدانید کم است! کافئین حاوی مواد مغذی ضروری همچون ریبوفلاوین (ویتامین B2)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، منگنز و پتاسیم، منیزیم و نیاسین (ویتامین B3) می باشد. فواید کافئین را با مصرف یک لیوان قهوه در روز می توانید دریافت کنید و شاهد تاثیرات آن بر روی عملکرد خود باشید. تاثیر کافئین بر روی پوست از بارزترین فواید کافئین است که امروزه طرفداران بسیاری را به سمت خود کشانده است. در ادامه به فواید کافئین و تاثیر کافئین بر روی پوست بیشتر اشاره شده است.

کاهش سلولیت

قهوه به کاهش ظاهر سلولیت روی پوست کمک می کند اما این تمام تاثیر کافئین بر روی پوست نمی باشد و می توان به جرات گفت که تاثیر کافئین بر روی پوست چیزی فراتر از این می باشد! کافئین در قهوه با کاهش اتساع رگ های خونی در زیر پوست و بهبود جریان خون به طور کلی کلید اصلی کاهش سلولیت است. این روش مراقبت از پوست بیشتر از طریق اسکراب قهوه استفاده می شود زیرا لایه برداری عمیق آن می تواند پوست شما را صاف و ظاهر یکنواختی را به شما هدیه دهد.

تاثیر کافئین بر روی پوست را زمانی می توانید به وضوح ببینید که از قهوه به صورت مستقیم روی پوست استفاده کنید تا دانه ها در کاهش لکه های حاصل از آفتاب سوختگی، قرمزی و خطوط ریز را درمان کنند. ویتامین B3 برای درمان سرطان پوست جزو نیاز ضروری می باشد. اثر کافئین به دلیل تجزیه یک ترکیب کلیدی به نام تری گونلین، منبع غنی از ویتامین B3  یا نیاسین به شمار می رود. تری گونلین پس از پخته شدن دانه های قهوه، به نیاسین تجزیه می شود، نیاسین در جلوگیری از سرطان های پوستی و تشدید مشکلات آن موثر است. اثر کافئین به عنوان یک ضد التهاب موجب شد تا به آن لقب اسید کلروژنیک CGA و  ملانوئیدین موجود در قهوه را اختصاص دهند.

تاثیر کافئین بر روی پوست های مستعد آکنه

جوش و آکنه را زیاد شنیده اید و شاید شما یکی از آن افراد باشید که دچار آکنه باشد و حتما راههای زیادی را برای درمان و یا کاهش آن تست کرده باشد و همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید. باید بگوییم با رفتن این همه راه بهتر است از تاثیر کافئین بر روی پوست خود ناامید نشوید و این راه را به طور مکرر در دراز مدت انجام دهید تا شاهد تغییرات اساسی روی پوست خود باشد. دلیل ظاهر شدن آکنه بر روی پوست مهم نیست، چیزی که مهم است تاثیر کافئین بر روی پوست های مستعد آکنه می باشد که تا به امروز برای بسیاری زیبایی را به ارمغان آورده است.

مقاله پیشنهادی: درمان آکنه صورت چگونه در سریع ترین زمان ممکن است؟

اگر علاوه بر آکنه دچار تیرگی های زیر چشم هستید می توانید بر خلاف تمامی محصولات زیبایی بدون هیچ محدودیتی از کافئین در اطراف چشم برای درمان تیرگی زیر چشم از آن استفاده کنید. دلیل این امر محتوای کافئین موجود در قهوه به اتساع رگ های خونی است که کمک می کند تا سیاهی زیر چشم به مرور کمرنگ شود. از نظر شما دانه هایی با چنین مزایایی را می توان تنها به تاثیر آنها بر روی پوست شناخت؟

تاثیر کافئین بر روی مو
تاثیر کافئین بر روی مو

اسکراب و تاثیر کافئین بر روی پوست

شایعات بسیاری در مورد اسکراب و تاثیر کافئین بر روی پوست وجود دارد که تا آن را تست نکنید نمی توانید پی به رمز و راز این دانه های ریز ببرید. هر پوست با توجه به نوع بافتی که دارد باید حین انتخاب اسکراب نکاتی را مد نظر داشت تا بعد از استفاده آن دچار مشکلی نشوید و بهترین راه تست کردن مقداری از اسکراب مورد نظر روی مچ یا ساق دست است.

تاثیر کافئین بر روی پوست ها موجب شد تا آن را به عنوان یک اسکراب همه فن حریف بشناسند. اسکراب و بافت کافئین برای لایه برداری ایده آل ترین هستند. اولین مزیت برای قهوه به عنوان یک ماده عالی برای پاک کردن صورت، بافت آن است. نقص ها را از بین می برد و باعث می شود چهره شما احساس تجدید و طراوت کند.

چین و چروک ها را از بین می برد

آنتی اکسیدان ها از چین و چروک ها جلوگیری می کنند، و چین و چروک هایی که از قبل بر روی پوست هستند را ترمیم و پوست را جوان می کنند. تاثیر کافئین بر روی پوست توسط اسکراب در اصل هدف قرار دادن نقص های پوست است. قهوه حاوی اسید کلروژنیک و فرولیک می باشد و جزو اسیدهای مفیدی هستند که در ماسک ها و لایه بردارهای شیمیایی نیز کاربرد دارند.

اسکراب باعث درخشندگی پوست می شود، کافئین جریان خون در صورت را افزایش می دهد که در روشن و درخشان کردن پوست تاثیر بسزایی دارد. در نهایت تاثیر کافئین بر روی پوست بر اثر منقبض کنندگی خفیفی که بر رگ های خونی دارد به جذب رطوبت از سلول های چربی نیز کمک می کند.

خواص کافئین برای مو

پوست سر و مو به طور طبیعی اسیدی هستند و تاثیر کافئین بر روی پوست می تواند عامل مهم ریشه کن کردن شوره سر و ریشه ضعیف موهای شما باشد. استفاده از محصولات مویی که مقدار pH بالاتری نسبت به مو دارند، ممکن است منجر به تیرگی، وز شدن و آسیب دیدن شوند. جالب است بدانید که قهوه نیز به طور طبیعی اسیدی می باشد. استفاده از قهوه روی مو می تواند راهی عالی برای کمک به تعادل مجدد سطح pH مو و پوست سر باشد. موها را با قهوه سرد، دم کرده یا محلول قهوه را به پوست سر بمالید. خواص کافئین در از بین بردن سلول های مرده پوست سر کمک می کند.

خرید انواع شامپو حاوی عصاره کافئین با کیفیت بالا و قیمت مناسب

خواص کافئین برای مو دقیقا همان چیزی است که بسیاری از خانم ها در محصولات مراقبت از مو به دنبال آن هستند. خواص کافئین برای مو فراوان است و شما می توانید توسط کافئین به موخوره، سوختگی مو بعد از رنگ کردن، کدری رنگ موها، نازک شدن، ریزش مو و … خاتمه دهید.

اثر کافئین در توانایی تحریک رشد مو چشمگیر است که از طریق ردوکتاز آن را کنترل می کند. ردوکتاز آنزیمی در بدن است که تستوسترون را به DHT تبدیل می کند و سپس ریزش مو می شود. با مهار این آنزیم، کافئین از ریزش مو جلوگیری می کند. کافئین نفوذ خوبی به سلول ها دارد و به راحتی می تواند در رساندن مواد فعال به فولیکول مو کمک کند.

کافئین در چی وجود داره
کافئین در چی وجود داره

کافئین در چه چیزهایی وجود دارد؟

کافئین به طور طبیعی در برخی از برگ سبزیجات، لوبیاها و بیش از ۶۰ گیاه در سراسر جهان یافت می شود. تلخی کافئین به عنوان بازدارنده آفات عمل می کند. متداول ترین منابع در رژیم غذایی ما قهوه، برگ چای، دانه های کاکائو و نوشیدنی های انرژی زا است. کافئین می تواند به صورت مصنوعی تولید شده و به مواد غذایی، نوشیدنی ها، مکمل ها و داروها اضافه شود.

با وجود تاثیر کافئین بر روی پوست و مو حق دارید بدانید که کافئین در چه چیزهایی وجود دارد و منابع کافئین کدامند؟ خوشبختانه منابع کافئین کم نیستند و حتما شما آن را تا به امروز مصرف کرده اید و ممکن است در برنامه روزانه شما قرار داشته باشد. به راستی کافئین در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع کافئین شامل:

  1. اسپرسو، قهوه
  2. نوشیدنی های انرژی زا
  3. چای دم کرده، نوشابه
  4. کاکائو، شیر شکلات
  5. قرص کافئین
  6. انواع غذا و میوه

قرص کافئین 

قرص کافئین یکی از منابع غنی آن می باشد که با مصرف هر قرص کافئین می توانید به راحتی تاثیر کافئین بر روی پوست را ببینید. قرص کافئین باعث شده تا کار افراد راحت تر شود و از آن در هر زمان و مکانی استفاده شود.

اگر می خواهید که در مصرف کافئین زیاده روی نکنید و از طرفی مصرف آن را برای خود راحت کنید و از مزایای آن بهره مند شوید بهتر است از قرص کافئین استفاده کنید. کافئین خطر ابتلا به برخی بیماری ها و سرطان ها را کاهش می دهد، سیستم عصبی مرکزی، از جمله مغز، کمی پس از مصرف قرص کافئین تاثیر آن را احساس خواهد کرد. مزایای بارز قرص کافئین شامل:

  • کاهش سردرد، افزایش سریع انرژی
  • کاهش افسردگی، کاهش یبوست
  • بیدار ماندن بدون هیچ خستگی
  • تمرکز ذهنی بیشتر، بهبود حافظه
  • افزایش عملکرد ورزشی، درک دردها کاهش می یابد.

بعضی از افراد ممکن است از غذاهای دیگر یا نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه یا چای را دوست نداشته باشد اما این بسیار نادر است.

برخی مصرف قرص کافئین را به نوشیدنی های انرژی زا، قهوه و چای را ترجیح می دهند، زیرا با این روش مواد اضافی یا کالری زیادی را دریافت نمی کنند و می توانند با یک تیر دو نشان بزنند و علاوه بر دریافت ویتامین ها و مواد مغذی کافئین در میزان استفاده آن هوشیارانه عمل کنند. برخی از افراد نیز به دنبال دوز مناسب کافئین برای خود هستند، قرص های کافئین بهترین راه حل برای این دسته از افراد می باشد.

نوشیدنی مفید برای بدن
نوشیدنی مفید برای بدن

عوارض کافئین

آیا با تاثیرات مثبتی که تا به اینجا اشاره شد می توان به عوارض کافئین اشاره کرد؟ مستحضر هستید که کافئین به عنوان داروی محرک ذهنی شناخته و استفاده بیش از حد آن را منع کرده اند. تاثیر کافئین بر روی پوست دلیل محکمی برای استفاده بی رویه کافئین نیست! به هر حال عوارض کافئین را باید بدانید تا از بروز هر خطری جلوگیری کنید. به خوبی می دانیم که زیاده روی در هر چیزی می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد و کافئین یکی از آنهاست. کسانی که فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و میگرن دارند نباید از کافئین استفاده کنند.

مصرف بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم کافئین در روز می تواند مشکلات زیادی مانند بی خوابی، عصبی شدن، حالت تهوع، مشکلات دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب، سردرد و میگرن و … را به همراه داشته باشد. مصرف منظم می تواند فرد را به آن معتاد کند که ترک آن باعث سردرد، خستگی و کاهش هوشیاری می شود. نکته شایان ذکر این است که دوزهای بالای کافئین می تواند باعث اضطراب شود. این امر بر کنترل حرکات ظریف عضلانی مانند لرزش دست ها تاثیر منفی دارد. مصرف بیش از حد کافئین احتمال بروز توهم شنوایی را به دنبال دارد.

آیا کافئین باعث پوکی استخوان می شود؟

مصرف بیش از حد چیزهایی که خوب هستند می توانند در آینده ای نه چندان دور موجب مضراتی شوند. برای مصرف کنندگان کافئین این موضوع در آینده می تواند مشکل ساز شود. مصرف زیاد کافئین در پوکی استخوان موثر است و حتی روند آن را تسریع می بخشد. زنان مسن یائسه که بیش از حد مجازی در روز کافئین مصرف کنند، استخوان های آنها به مرور بیشتر از گذشته ساییده شده و دچار پوکی استخوان های حاد می شوند. پس با وجود تاثیر کافئین بر روی پوست در استفاده آن زیاده روی نکنید.

دفع کافئین از بدن  

علاوه بر مزایا و تاثیر کافئین بر روی پوست، بدن و مو به شما گفتیم که نباید در استفاده از کافئین زیاده روی کنید. اما به هر دلیلی که با مصرف این ماده دچار مشکل شدید تنها راه نجات دفع کافئین از بدن می باشد. اثر کافئین تا به امروز بر روی بدن افراد مختلف با شرایط خاص تست شده است و این طی دفعات به اثبات رسیده است که چندین ساعت طول می کشد تا دفع کافئین از بدن شکل گرفته باشد.

اگر مقدار زیادی قهوه، نوشابه، نوشیدنی انرژی زا یا برخی دیگر از نوشیدنی های کافئین دار را مصرف کرده باشید ممکن است دچار لرزش شدید شوید، اثرات تحریک کننده کافئین معمولا در ۴۵ دقیقه اول قابل توجه و بعد از ۳ الی ۵ ساعت طول به مرور کاهش می یابد. در اصل باید بگوییم دفع کافئین از بدن پس از ورود آن مشکل ساز می باشد و تنها راه خلاص شدن از شر آن صبر کردن است تا به طور طبیعی خودش دفع شود. از آنجایی که کافئین ادرار آور می باشد بهتر است برای تسریع در روند دفع کافئین از بدن مایعات زیادی بنوشید.

منابع

drkaitlynrose.com
stylecraze.com
medicinenet.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

نوزده + یک =