ترکاندن جوش های چرکی می تواند ظاهری زشت و نازیبا برای ما به وجود آورد، در اصل می توان گفت یکی از بزرگترین مشکلات و موانعی که پوست صورت ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد جوش هایی است که بر روی آن به وجود آمده و از آن بدتر ترکاندن جوش های چرکی صورت است.

پزشکان می گویند اگر به ترکاندن جوش های چرکی ادامه دهید علاوه بر آن که در شکل ظاهری پوست شما مشکلات فراوانی به وجود می آورد، بلکه این امر به صورت ناخواسته باعث ایجاد فشار به فولیکول ها شده و منافذ پوست را باز می کند؛ پارگی دیواره فولیکول موجب می شود که تمامی مواد آلوده به لایه های زیرین پوست منتقل شوند.

ترکاندن جوش سر سیاه و سفید پوست، صورت را ابتدا قرمز و متورم نموده و در نهایت متوجه خواهید شد که جای هر کدام از این جوش ها به صورت لکه های قهوه ای در پوست باقی می ماند و زیبایی و جذابیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. برای این که در مورد این جوش ها و عوارض ترکاندن آنها اطلاعات بیشتری به دست آوریم، ابتدا باید ببینیم جوش چیست و چگونه ایجاد می شود و در ادامه راه های درمان آن را بررسی کنیم.

جوش حاصل تجمع چرک در پوست

هر شخصی در طول زندگی خویش ممکن است بارها و بارها با جوش های چرکین مواجه شود که تمامی آن ها در اثر مسدود شدن منافذ پوست به وجود می آیند؛ بیشتر این جوش ها هیچ آسیبی برای پوست به همراه نمی آورند، اما اگر آنها از نوع جوش های چرکین باشند می توانند عفونت را در پوست منتشر کرده و به این صورت باکتری ها و سایر آلودگی ها را به عمق پوست انتقال داده و باعث بروز برخی از مشکلات گردند.

زمانی که برخی از مواد مانند چربی ها، باکتری ها و سایر آلودگی ها در عمق پوست باقی مانده و آن را مسدود نمایند جوش ایجاد می شود؛ در واقع جوش یکی از واکنش های طبیعی است که بدن ما در برابر این گونه مواد از خود نشان می دهد. چربی ها و آلودگی های ذکر شده با سلول های مرده پوست و همچنین بقایای آرایش ترکیب شده و به این صورت باعث ایجاد نقطه های ریزی می شوند که درون آن ها مایعی سفید رنگ به شکل چرک وجود دارد و کاملا ملتهب است.

البته در برخی از مواقع باکتری ها و میکروب ها از طریق سایش و بریدگی وارد پوست می شود و زمانی که گلبول های سفید جسم ما شروع به مبارزه با این عفونت می کنند جوش های چرکین به وجود می آیند. این جوش ها در هر قسمتی از بدن می توانند ظاهر شوند، اما معمولا آنها را در قسمت صورت، گلو، زیر بغل، پشت شانه و کشاله ران بیش از هر جای دیگری مشاهده می کنیم. معمولا این جوش ها پس از گذشت مدت زمان کوتاهی که گاهی ممکن است فقط چند روز طول بکشد خود به خود خوب شده و از بین می روند و دیگری نیازی به ترکاندن جوش های پوستی وجود ندارد، زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری برای پوست ایجاد کند.

ترکاندن جوش های چرکی
ترکاندن جوش های چرکی

انواع جوش های پوستی

پوست بدن ما هر روز در حال ترمیم و بازسازی خود می باشد و به همین سبب همواره سلول های مرده را به شیوه های مختلف دفع نموده و آنها را از طریق منافذی که در پوست وجود دارند به سطح انتقال می دهد. حال اگر به هر دلیلی منافذ پوست ما توسط چربی، آلودگی و یا … بسته شده باشند سلول های قدیمی و مرده با چربی های موجود در پوست ترکیب شده و باعث ایجاد یک حفره می شوند که درون آن جوش های سر سیاه و سر سفید به وجود می آید.

در برخی از مواقع نیز باکتری ها می توانند از منافذ ریزی که در سطح پوست وجود دارد عبور کرده و به عمق آن دسترسی پیدا کنند؛ در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن شروع به نشان داده واکنش نموده و مبارزه خود را آغاز می کند که این مبارزه به طریق ایجاد جوش های مختلف بر روی پوست خود را نشان می دهد. این جوش ها عبارتند از:

  1. جوش های قرمز رنگ که بسیار متورم و در برخی از مواقع دردناک هستند.
  2. جوش های سفید که در مرکزیت آنها چرک سفید و زرد قرار دارد.
  3. جوش های سرسیاه که دارای ابعاد و اندازه بسیار ریزی هستند و عمق بیشتری نسبت به سایر نمونه های آن دارند.
  4. جوش های سخت و دردناکی که در قسمت لایه های عمیق پوست به وجود می آیند و ما در ظاهر نمی توانیم آنها را مشاهده کنیم.

مقاله پیشنهادی: پودر افزایش وزن برای چه سنی خوبه؟ آیا کودکان نیز می توانند مصرف کنند؟!!!!!!

چرا نباید اقدام به ترکاندن جوش های چرکی نمود؟

پزشکان عقیده دارند که اگر به هر علتی بر روی پوست صورت یا بدن شما جوش های چرکین به وجود آمد به هیچ عنوان نباید اقدام به از بین بردن آنها نمایید و ترکاندن جوش سر سیاه و سفید می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای پوست به وجود آورد. بنابراین همواره گفته می شود که سعی کنید در برابر میل ترکاندن جوش های چرکی مقاومت نموده و به آن دست نزنید، به خصوص در روزهای اول که جوش ها چرکین هستند و ممکن است عفونت موجود در آن پخش شود. ترکاندن جوش های چرکی صورت علاوه بر این که موجب گسترش سریع باکتری ها و آلودگی ها می گرد، بلکه باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست می شود که ممکن است تا همیشه بر روی پوست باقی مانده و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین شما باید به جای فشار دادن و تخلیه جوش از روش های موثر و مفید که در ادامه مقاله به آن اشاره می کنیم استفاده نمایید.

ترکاندن جوش های چرکی
ترکاندن جوش های چرکی

چگونه می توان از بروز جوش جلوگیری کرد؟

همانگونه که میدانید در برخی از مقاطع زندگی ممکن است با جوش های چرکین بر روی پوست خود مواجه شده و با ترکاندن جوش های چرکی سعی کنیم آن را از بین ببریم که این موضوع می تواند مشکلات فراوانی را برای پوست ما به همراه آورد. بنابراین یکی از مهمترین سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود این است که چگونه می توان از همان ابتدا از بروز جوش جلوگیری نمود؟ برای پاسخ به این سوال به برخی از مهمترین موارد در این زمینه اشاره می کنیم:

  1. سعی کنید صورت خود را در طول روز یک یا دوبار با استفاده از شوینده های ملایم، شسته و تمیز نمایید، زیرا این امر از تجمع چربی و آلودگی ها بر روی پوست جلوگیری به عمل می آورد.
  2. در هنگام بیرون رفتن از خانه حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  3. در طول روز و یا شب ها قبل از خواب از کرم های مرطوب کننده که فاقد چربی هستند استفاده کنید.
  4. پوست صورت خود را در طول روز به آرامی ماساژ دهید، این امر باعث گردش هر چه بهتر خون در رگ ها شده و رطوبت آن را تامین می نماید و در عین حال منافذ باز آن را مسدود می کند.
  5. سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود از مواد غذایی چرب، سرخ شده و ناسالم کمتر استفاده کنید.

اگر بر روی پوست ما جوش ظاهر شد چه کنیم؟

جوش هایی که بر روی پوست ما به وجود آیند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که دو نوع متداول آنها جوش های سر سیاه و جوش های سفید می باشند. در برخی از مواقع ممکن است ما تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز جوش بر روی پوست خود را انجام دهیم، اما باز هم آنها به علل مختلف بر روی پوست ظاهر شده و زیبایی و جذابیت آن را تحت تاثیر قرار دهند. به محض ظاهر شدن این جوش ها بر روی پوست باید اقدامات لازم را انجام دهید:

  • ابتدا صورت یا آن قسمت از بدن خود که بر روی آن جوش ایجاد شده است را با استفاده از آب ملایم و صابون به خوبی شستشو داده و سپس آن را با استفاده از یک حوله گرم خشک نمایید.
  • به هیچ عنوان اقدام به ترکاندن جوش سر سیاه و سفید نکنید و از فشار دادن و تخلیه جوش خودداری به عمل آورید.
  • بهترین راه تخلیه جوش این است که اجازه دهید زمان سپری شود، از دست زدن به آن خودداری کنید و صبر کنید تا سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی با باکتری ها و عوامل بیماری زا مبارزه کرده و آن را از بین ببرد.
  • اگر تعداد این جوش ها زیاد است و بر روی ظاهر پوست شما تاثیرات منفی قرار داده است، حتما از درمان های خانگی و پزشکی برای برطرف کردن آن استفاده کنید.
  • هرگز از ناخن های خود برای ترکاندن جوش های چرکی استفاده نکنید، زیرا ناخن ها یکی از اصلی ترین مراکز تجمع میکروب ها و باکتری ها هستند و ممکن است عفونت آن را بدتر نمایند.
مثلث خطر صورت چیه
ترکاندن جوش های چرکی

مثلث خطر صورت چیست؟

شاید شنیدن اصطلاح مثلث خطر صورت برای شما نیز جدید باشد، البته در برخی از مواقع به آن مثلث مرگ نیز گفته می شود؛ شما می توانید این مثلث را در صورت خود پیدا کنید. برای انجام این کار ابتدا نوک انگشتان شست خود را در کنار هم قرار داده و سپس انگشتان اشاره خود را به همدیگر نزدیک کرده و یک مثلث تشکیل دهید، سپس آن را بر روی صورت خود قرار دهید، به گونه ای که راس مثلث مقابل پل بینی شما قرار گیرد و خط پایینی آن نیز زیر لب بالایی شما واقع شود. به این قسمت از چهره شما مثلث خطر صورت گفته می شود.

علت این نامگذاری آن است که رگ های خونی که در این قسمت از صورت وجود دارند به صورت مستقیم با مغز در ارتباط هستند و ساختارهای مهمی را در اطراف چشم، دهان و بینی تشکیل داده اند. بنابراین اگر در این قسمت از صورت شما جوش های چرکین به وجود آید و شما اقدام به ترکاندن جوش های چرکی آن نمایید، ممکن است عفونت آن به مغز رسیده و باعث ایجاد عوارض خطرناکی گردد.

بنابراین عوارض ترکاندن جوش های بینی که برخی از قسمت های آن در مثلث خطر صورت قرار گرفته اند، می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای جسم انسان به وجود آورد، حتی برداشتن گال و کندن موهای بینی نیز باید با احتیاط صورت گیرد تا هیچ نوع آسیبی به این قسمت وارد نشود.

خرید محصولات ضد جوش و آکنه با کیفیت بالا و قیمت مناسب

درمان جوش در کمتر از ۳۰ دقیقه

اگر یک روز از خواب بیدار شده و مشاهده کردید که جوش هایی بر روی پوست شما به وجود آمده، اصلا نگران نشوید و سعی در ترکاندن جوش های چرکی نداشته باشید و به جای آن سعی کنید از درمان های سریعی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید. ما در این قسمت به برخی از مهمترین این درمان ها اشاره می کنیم:

  1. به محض این که بر روی پوست شما جوش ایجاد شده بر روی آن به مدت یک دقیقه یخ قرار دهید، این امر سبب می شود جوش ها و التهاباتی که زیر پوست شما قرار دارند دچار خارش و سوزش نشوند و زودتر به درمان برسند.
  2. برخی از ماسک ها و کرم ها وجود دارند که مخصوص درمان و التیام پوست تولید شده اند که می توانید آنها را پس از آن که پوست خود را با آّب و صابون شستشو دادید بر روی جوش ها قرار داده و به این صورت میزان التهاب آن را کاهش دهید.
  3. با وجود آن که همواره پزشکان هشدار می دهند که هرگز اقدام به ترکاندن جوش صورت و سایر قسمت های پوست خود نکنید و اجازه دهید تا به مرور زمان این جوش ها برطرف شده و یا از داروهایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید، اما با این وجود برخی از افراد تحمل وجود یک جوش چرکین را بر روی پوست خود ندارند و ترجیح می دهند اقدام به ترکاندن جوش های چرکی خود نمایند. در چنین شرایطی باید از بهترین راه تخلیه جوش استفاده کنید.
  4. بنابراین اگر شما به هر دلیلی قصد ترکاندن جوش صورت و پوست خود را دارید، ابتدا پوست را به خوبی پاکسازی کنید و منطقه ای که در آن جوش وجود دارد را با استفاده از کمپرس گرم بپوشانید. همچنین قبل از انجام این کار دستان خود را به خوبی شسته و مطمئن شوید که زیر ناخن های شما اثری از آلودگی ها وجود نداشته باشد. سپس با استفاده از لوازم استریل شده مانند سوزن آغشته به الکل اقدام به تخلیه چرک های درون آن نموده و روی آن را با پنبه الکلی بپوشانید.

عوارض ترکاندن جوش های بینی

جوشهای دماغ
ترکاندن جوش های چرکی

در مورد عوارض ترکاندن جوش های بینی در قسمت مثلث خطر صورت اشاره کردیم، اما در این قسمت نیز به طور کامل تر در مورد آن سخن خواهیم گفت. به طور کلی ترکاندن جوش صورت در هر قسمتی می توان آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، اما این عوارض در مورد بینی بیشتر است، زیرا پوست این قسمت حساس تر بوده و رگ هایی که در آن وجود دارند به صورت مستقیم به مغز وصل هستند و التهابات ایجاد شده پس از ترکاندن جوش می تواند به سیستم مغز آسیب هایی به وجود آورد.

همچنین التهابات ایجاد شده بر روی بینی به صورت لکه های تیره و قهوه ای بر روی این قسمت باقی مانده تاثیر مخربی بر روی جذابیت و زیبایی پوست به همراه می آورند. به همین سبب است که همواره تاکید می شود برای از بین بردن جوش های این قسمت حتما از نظر مشورتی پزشکان و متخصصانی که در این زمینه به فعالیت مشغول هستند استفاده نموده و از داروهای مفید و موثر در این زمینه استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان جوش های چرکین

قبل از این که برای درمان جوش های به وجود آمده بر روی پوست خود به پزشک متخصص مراجعه نموده و از تجویز او استفاده کنید، باید به نکات مهمی توجه نمایید. به عنوان مثال در برنامه غذایی خود سعی کنید از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده کرده و مصرف غذاهای فست فود و سرخ شده را به حداقل خود برسانید. همچنین یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث بروز جوش در پوست ما گردد استرس و اضطراب است، زیرا سیستم عصبی بدن انسان به شیوه های مختلفی به استرس پاسخ می دهد که یکی از آنها جوش زدن بر روی پوست است.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که همواره سعی کنید پوست خود را از آلودگی هایی که در محیط وجود دارند در امان نگه داشته و در صورت بروز این آلودگی ها آنها را با استفاده از لوسیون ها و صابون های مخصوص پاکسازی نمایید و در زمان هایی که به مدرسه، دانشگاه و یا محل کار میروید و دستان شما به هر علتی آلوده و کثیف شده است آن را به صورت خود نزدیک نکنید. اگر بر روی پوست شما جوش ظاهر شد، مطمئن ترین روش آن است که صبر کنید تا به خودی خود از بین برود، اما در برخی از موارد نیاز است که به پزشک مراجعه کنید و از نظر مشورتی او استفاده نمایید. یکی از این موارد آن است که پوست شما همواره و به صورت همیشگی دارای جوش های چرکین است و به محض آن که پوست خود را درمان می کنید، دوباره بر روی آن جوش هایی ظاهر می شود و در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود تا با بررسی ها و آزمایشات لازم علت اصلی بروز جوش مشخص شود.

مقاله پیشنهادی: چقدر در مورد انواع زرد زخم میدانید؟ آیا میتوان در خانه زرد زخم را درمان کرد؟

درمان های خانگی و پزشکی جوش

خوشبختانه درمان های خانگی بسیار خوبی وجود دارند که شما از طریق آنها می توانید اقدام به درمان انواع و اقسام جوش های چرکی موجود بر روی پوست خود نمایید؛ به عنوان مثال برخی از روغن های گیاهی و دارویی مانند روغن ماهی، روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای می توانند موجب تسریع درمان این مشکلات در پوست گردند. برخی از افراد نیز با استفاده از مواد طبیعی مانند جوش شیرین، سیر، عسل، سرکه سیب و آبلیمو اقدام به تهیه انواع ماسک نموده و در هنگام بروز جوش های چرکین بر روی پوست صورت خود قرار داده و به این صورت میزان التهابات را کاهش می دهند.

اما اگر میزان جوش های موجود بر روی صورت شما زیاد بوده و به نوعی ادامه دار بود و درمان های خانگی به آن جواب نداد، باید از مشورت پزشک کمک گرفته و شروع به درمان دارویی نمایید. در چنین شرایطی ممکن است پزشک به شما لایه برداری و یا لیزر درمانی را پیشنهاد نماید. همچنین برخی از قرص های آنتی بیوتیکی، کرم، ژل و لوسیون نیز وجود دارد که به از بردن باکتری ها و آلودگی هایی که موجب بروز جوش می شوند کمک فراوانی می نمایند. البته در برخی از مواقع پزشکان می توانند با انجام آزمایشات و بررسی های بیشتر به علت اصلی بروز جوش پی برده و در چنین شرایطی استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی برای از بین بردن منبع اصلی عفونت و التهاب نمایند. البته برخی دیگر از داروها نیز وجود دارند که توسط آنها می توان اقدام به کاهش و درمان جوش ها نمود که از جمله آنها می توان به رتینوئیدهای موضعی که بر روی پوست استعمال می شوند و همچنین ایزوترتینوئین خوراکی نمود.

درمان جوشهای پوستی
ترکاندن جوش های چرکی

نتیجه گیری نهایی در مورد جوش های چرکین پوست

زمانی که بر روی پوست شما جوش ظاهر می شود به اولین چیزی که باید فکر کنید این است که این یک مکانیزم طبیعی از طرف سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن عفونت ها و عوامل بیماری زا می باشد و شما نباید در این روند هیچگونه دخالتی نمایید، زیرا این امر سبب می شود که جسم شما در معرض زخم و عفونت قرار گرفته و این زخم به لایه های عمیق تر پوست شما نفوذ کند.

در واقع می توان گفت اگر شما بتوانید برای چند روز وجود جوش را بر روی پوست خود تحمل نمایید، بهتر از آن است که آن را ترکانده و باعث ایجاد یک لکه تیره و سیاه بر روی پوست خود گردید و یا موجب شوید تمامی عفونت ها و چرک هایی که از طریق گلبول های سفید به صورت جوش در آمده اند، دوباره به درون پوست باز گردند. بنابراین باید برای رفع آن از سایر روش های استاندارد که مورد تایید پزشکان است استفاده کنید. در نهایت باید همواره به یاد داشته باشید که پوست شما همواره زیبایی و جذابیت خاص خود را دارا می باشد و نباید اجازه دهید وجود جوش اعتماد به نفس شما را زیر سوال برده و موجب شود که احساس بدی پیدا کنید.

منابع

raisingchildren.net.au
blogs.webmd.com
medicinenet.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

14 + شش =