تغذیه در بارداری یکی از اصلی ترین مواردی است که می تواند در رشد جنین چه از نظر شکل ظاهری و چه ذهنی به آن کمک کند و یک فرزند سالم داشته باشید. حین بارداری نکات زیادی را باید مد نظر داشت و بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد که موجب سلامت و یا به خطر انداختن جان جنین می شود. از آنجایی که در طول بارداری هورمون ها تغییرات چشمگیری دارند باید به نحوه خورد و خوراک خود دقت بیشتری به خرج داد چرا که یک سهل انگاری می تواند مشکلات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و این می تواند با انتخاب یک میوه ساده باشد که فشار خون شما را افزایش یا بیش از حد کاهش دهد.

اگر باردار هستید باید بدانید که از همان ماه های اول باید به سلامت و میزان کالری مورد استفاده دقت کنید و بدانید که در طول روز به چه میزان کالری نیاز دارید.. میزان کالری هر تغذیه در بارداری بسیار مهم است زیرا هر کدام به نوبه خود دارای کالری های متفاوتی هستند. کالری ها نقش مهمی در سلامت نوزادان و استخوان بندی آنها دارند که باید از رژیم متعادل مانند پروتئین، میوه ها، سبزیجات و غلات آن را تامین کرد، اهمیت تغذیه در بارداری به قدری بالاست که سالم بودن و نبودن مادر و جنین را به خود گره زده است.

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

مکمل های ویتامینی و مواد معدنی برای جنین

قبل از این که به تغذیه در بارداری اشاره کنیم باید بدانید که میوه دوران بارداری چه خاصیتی دارد و بدن به کدام یک نیاز بیشتری دارد. انتخاب بهترین میوه دوران بارداری کار سختی نیست اما این که بدانید کدام یک چه مزایایی دارد می تواند در تغذیه دوران بارداری به شما کمک شایانی کند و این دقیقا همان چیزی است که بسیاری به عنوان راهنما به آن احتیاج دارند. البته ناگفته نماند شاید کمی تعجب آور باشد اما به همان اندازه که خوردن میوه دوران بارداری می تواند به جسم و رشد جنین کمک کند برخی از آنها به عنوان میوه های مضر دوران بارداری معرفی شده اند که تمام آنها را در این مقاله برای شما آورده ایم و به شما خواهیم گفت که میوه های مخصوص دوران بارداری کدام هستند.

تاثیر کلسیم روی بدن مادر و جنین

جنین از زمان تشکیل شدن در شکم مادر تا دوران شیرخوارگی مرتبا از بدن مادر تغذیه می کند و سهل انگاری و پیروی نکردن از برنامه درست تغذیه در بارداری می تواند پیامدهای منفی بسیاری به همراه داشته باشد که کمبود کلسیم علاوه بر به خطر انداختن سلامت جنین می تواند آسیب های جدی به مادر وارد کند، متاسفانه کلسیم در بدن تولید نمی شود و برای پیشگیری از مشکلات احتمالی باید از مواد مغذی سرشار از کلسیم استفاده کرد تا به نوعی این مکمل در بدن را به طور مستقیم تامین کرد. حال سوال اصلی این است که تاثیر کلسیم روی بدن مادر و جنین چیست، این مکمل چه کمکی به بدن آنها می کند؟

  • استحکام رشد استخوان جنین
  • جلوگیری از ریزش مو در مادران
  • عدم پوسیدگی دندان مادران
  • عدم ایجاد لک های دوران بارداری
  • کاهش حالت تهوع
تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

فواید اسید فولیک

بارها شنیده اید که خانم های بارداری به دلیل حالت های غیر طبیعی اعم از حال تهوع و بی حالی که در طول روز دارند بهتر است از اسید فولیک استفاده کنند که این می تواند مصرف میوه یا یک ماده مغذی و حتی قرص اسید فولیک باشد که نیاز بدن را تامین کند. از فواید اصلی اسید فولیک می توان به این مورد اشاره داشت که این مکمل می تواند خطر نقایص لوله عصبی که به صورت مادرزادی به مغز و نخاع آسیب می رساند را کاهش داد، نقص لوله عصبی می تواند منجر به معایب بسیاری اعم از فلجی، بی اختیاری و گاهی ناتوانی ذهنی شود که خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی می توان به راحتی از آنها جلوگیری کرد و با مصرف قرص و یا انواع میوه دوران بارداری از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که بهترین زمان استفاده از اسید فولیک قبل از لقاح می باشد که باید تا ۲۸ روز بعد از آن این مکمل مصرف شود و متاسفانه افراد کمی هستند که از بارداری خود اطلاع دارند و زمان مراجعه به پزشک بیشتر از ۱ یا چند ماه باردار هستند و تنها راه پیشگیری مصرف خوردن میوه دوران بارداری است.

ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در محافظت از استخوان ها دارد، هم با کمک به بدن در جذب کلسیم و هم با حمایت از ماهیچه های مورد نیاز برای جلوگیری از افتادگی آنها می تواند برای ساختن استخوان های قوی کودکان به خانم های باردار کمک کند. ویتامین D از دوران بارداری برای جنین تا بزرگسالان برای استحکام و سلامت استخوان ها یک نیاز اساسی است. پوکی استخوان و کوتاهی قد از شایع ترین مواردی است که به کمبود ویتامین D ختم می شود. خوشبختانه این ویتامین را می توان از راههای مختلفی اعم از  قرار گرفتن در حالت تعادل نور خورشید، مصرف میوه و مکمل های حاوی ویتامین D از راحت ترین و بهترین راههای دریافت این ویتامین معجزه آسا است. کلم بروکلی، کلم پیچیده، لوبیا سبز، انجیر تازه یا خشک شده و پرتقال سرشار از ویتامین D هستند.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش های ” رفع تیرگی پوست ” چی میتونه باشه؟

اهمیت تغذیه قبل از تولد

کسانی که ویتامین های دوران بارداری و مواد مغذی نیازهای کودک خود را پس از مصرف قرص تامین می کنند چه نیازی به استفاده از میوه و تغذیه سالم تر دارند؟

سلامت مادام العمر نوزاد : شاید تصور کنید که این تغذیه تنها مربوط به دوران بارداری است که نوزاد سالم باشد، بله این تنها یک دلیل است اما دلیل اصلی آن سلامت مادام العمر فرزند شماست. آنچه در دوران بارداری می خورید می تواند تا آخر عمر بر روی فرزند شما تاثیرگذار باشد، بنابراین مهم است که خوب غذا بخورید و از میوه های درستی استفاده کنید. جالب است بدانید که برخی از مطالعات نشان داده است که خوردن یک رژیم غذایی شور، چرب و شیرین بر روی سلیقه فرزند شما تاثیر می گذارد و به طور بالقوه ای آنها برای یک عمر با انواع غذایی، سلامتی و وزن گرفتن خود مشکل دارند.

مکمل های صحیح استفاده برای جسم سالم : جذب مواد مغذی توسط بدن یک کار بسیار پیچیده است. به عنوان مثال، آهن بهتر است با ویتامین C ترکیب شود تا جذب بهتری داشته باشد.

عملکرد بهتر بدن با غذا و میوه سالم : میوه ها بیشتر از چیزی که تصور می کنید دارای مواد مغذی هستند. فیبر موجود در پوست، آب در گوشت و بافت آنها می تواند به جلوگیری از هوس خانم های باردار برای غذاهای مضر کمک کند.

فواید میوه در دوران بارداری

تغذیه در بارداری

دلایل زیادی برای خوردن میوه در دوران بارداری وجود دارد که یکی از مهمترین آنها بارداری سالم است. کودک شما برای رشد مناسب به برخی مواد مغذی نیاز بیشتری دارد زیرا علاوه بر بدن شما نوزاد باید تغذیه مناسبی داشته باشد. ویتامین C و فولات از جمله مهمترین ویتامین هایی هستند که توسط میوه ها به راحتی تامین می شوند. ویتامین C برای ساخت کلاژن و بافت همبند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک شما کمک می کند بسیار مناسب است و از طرفی به پیشگیری از کم خونی کمک و راه مناسبی برای ذخیره آهن است. فولات برای رشد سالم ستون فقرات ضروری است و به جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین در حال رشد کمک می کند.

میوه ها در برطرف کردن هوس های شیرین به شما کمک می کنند و قند شما را به تعادل میرسانند. یکی از ویژگی های بارز میوه ها این است که می توانند فوق العاده شیرین یا ترش باشند، که هر دوی آنها هوس های رایج طعم در خانم های باردار است. انتخاب میوه به جای یک کاسه بستنی می تواند به شما در تسلیم شدن هوس ها به شما کمک کند تا علاوه بر رضایت شما سالم هم باشد. همچنین اگر با حالت تهوع دوران بارداری دست و پنجه نرم می کنید، خواه ناخواه نگه داشتن برخی غذاها برای معده سخت است. طعم ترش و شیرین در ابتدای روز در کم کردن تهوع بسیار موثر است.

مدیریت قند خون از دلایل اصلی استفاده از میوه برای بارداری است زیرا اکثر میوه ها حاوی فیبر هستند که به تنظیم و جذب قند در جریان خون شما کمک می کند. به هیچ عنوان نمی توان خوردن یک آب نبات را با میوه مقایسه کرد، خوردن یک تکه میوه می تواند انرژی گلوکز مورد نیاز بدن را به شکل گسترده ای تا ساعت ها برای شما تامین کند اما قند به سرعت وارد جریان خون می شود و بعد از چند دقیقه مجددا ضعف دارید.

آشنایی با بهترین میوه دوران بارداری

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا مواد مغذی مناسب در رشد و نمو جنین بسیار موثر می باشد و علاوه بر حمایت از نوزاد در حال رشد، افزایش ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به زن باردار کمک شایانی کند که بدن خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهد. خوردن تازه ترین و بهترین میوه دوران بارداری می تواند به سالم ماندن مادر و نوزاد کمک کند. میوه های تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی ضروری هستند و منبع خوبی از فیبر می باشند که اکثرا می توان از آنها به عنوان میان وعده استفاده کرد. اما میوه دوران بارداری کدام است؟ از کجا باید بدانیم که این میوه برای سلامتی و البته زیبایی جنین موثر است؟ شایان ذکر است که شما می توانید با مصرف بهترین میوه دوران بارداری سلامت نوزاد خود را تضمین و زیبایی آن را دو چندان کنید، بنابراین اگر می خواهید یک نوزاد بی عیب و نقص داشته باشید به مطالبی که در این مقاله آورده می شود دقت کنید.

  • سبزیجات : هویج، سیب زمینی، کدو، اسفناج، سبزیجات پخته، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز برای تامین ویتامین A، D و پتاسیم بسیار مفید هستند.
  • میوه ها : طالبی، عسل، انبه، آلو، موز، زردآلو، پرتقال و گریپ فروت قرمز یا صورتی نیز سرشار از پتاسیم هستند.
  • لبنیات : ماست بدون چربی یا کم چرب، شیر بدون چربی نیز برای تامین کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و D فوق العاده اند.
  • غلات : غلات آماده یا پخته برای جذب آهن و اسید فولیک بسیار مناسب هستند.
  • پروتئین ها : لوبیا و نخود فرنگی، آجیل و دانه ها، گوشت گاو، گوسفند و گوشت های بدون چربی، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و گل سرخ را برنامه غذایی خود قرار دهید.

خرید محصولات رفع ترک پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

خوردن میوه دوران بارداری

خوردن میوه دوران بارداری با جایگزین کردن قرص ها می تواند نتیجه رضایت بخشی داشته باشد؟ این یکی از سوال ها و یا راههایی است که در ذهن بسیاری نقش بسته است و شاید تصور کنید همین که از قرص ها به عنوان تامین کننده مواد مغذی و ویتامینی استفاده کنید کافیست اما این یک باور غلط است و هیچ چیز نمی تواند به اندازه خوردن میوه های تازه در دوران بارداری تاثیر مثبتی داشته باشد. پس مراقب باشید و خودتان را با این تصور گول نزنید که با خوردن مکمل ویتامین لازم را دریافت کرده اید، سعی کنید حتما خوردن میوه دوران بارداری را در اولویت قرار دهید و از تمامی میوه ها تا حد مجاز استفاده کنید. خوردن میوه دوران بارداری عبارتند از:

زردآلو : دارای ویتامین های A ، C و E و مواد معدنی کلسیم، آهن، پتاسیم، بتاکاروتن، فسفر، سیلیس

پرتقال : دارای ویتامین C، تامین آب مورد نیاز بدن خانم های باردار، فولات، پیشگیری از نقص لوله عصبی و آنانسفالی

انبه : (این میوه بیشتر از تصور شما سرشار از ویتامین A می باشد و تنها به خانم های خاصی توصیه می شود.)

گلابی : دارای مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم و فولات

انار : منبعی از ویتامین و مواد مغذی مانند ویتامین K، C، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر

آووکادو : این میوه نیز مانند انار دارای مواد مغذی بسیاری است که علاوه بر آنها میزان قابل توجهی از مس را دارد.

تغذیه در بارداری

موز : خواص نهفته در این میوه شامل ویتامین C، B6، پتاسیم و فیبر

از میوه های مخصوص دوران بارداری به موارد فوق می توان اشاره داشت، که از آنها علاوه بر سلامتی بر زیبایی بیشتر جنین استفاده می شود. میوه های مخصوص دوران بارداری خصوصیات بخصوصی دارند که در این دوران با مصرف آنها بیشتر به مزایای آنها پی خواهید برد.

کیوی

کیوی نیز سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، E، A، پتاسیم، فسفر، منیزیم، اسید فولیک و فیبر رژیمی است که بر روی سیستم افراد دچار مشکل تنفسی اثر درمانی دارد. همچنین از شما در برابر سرماخوردگی و سرفه محافظت می کند و خطر لخته شدن خون را کاهش می دهند، زیرا دارای فسفر بالایی است و به جذب آهن برای شما و جنین کمک کمک می کند.

توت ها

توت ها منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان ها و مقدار زیادی فیبر و فولات هستند که هم برای شما و هم برای فرزندتان بسیار مفید است. انواع توت ها در شکل و رنگ های مختلفی وجود دارند، توصیه می شود همه آنها را امتحان کنید که هر کدام به نوبه خود ترکیبی متفاوت از مواد مغذی را ارائه می دهند.

گلابی

یک هضم کننده فوق العاده عالیست و از طرفی منبع عالی فیبر می باشد که می تواند از یبوست جلوگیری کند، همچنین منبع خوبی از ویتامین C به همراه آهن، منیزیم و فولات است که در صورت کم خونی می توانید آن را مرتب استفاده کنید.

گیلاس

از آنجایی که گیلاس بیشتر در فصل تابستان پیدا می شود پس در صورت نیاز می توانید از آب میوه های آماده نیز استفاده کنید، اما فواید آن به اندازه گیلاس تازه نیست و به عنوان یک غذای شگفت انگیز در بارداری شناخته شده است. نه تنها دارای مقادیر زیادی ویتامین C است بلکه ملاتونین موجود در آن برای تنظیم خواب بسیار موثر است و این به رشد مغز کودک شما نیز کمک می کند. توجه داشته باشید که گیلاس ها یکی از کم کالری ترین میوه های موجود هستند، بنابراین شما می توانید با مصرف آن میزان قابل توجهی از ارزش های غذایی را برای بدن تامین کنید.

میوه‌های مفید برای مردم
تغذیه در بارداری

میوه های مضر دوران بارداری

همانطور که اشاره شد میوه های مخصوص دوران بارداری-+۶ را تا حدودی به شما معرفی کردیم اما این دوره به قدری حساس است که نمی توان از هر میوه به عنوان تغذیه در بارداری استفاده شود و باید احتیاط کرد. غذا و میوه های مضر دوران بارداری را در زیر به شما معرفی و دلایل مضر بودن آنها را برای شما بیان خواهیم کرد. میوه های مضر دوران بارداری را جدی بگیرید زیرا خطراتی که این میوه ها برای نوزاد دارند را نمی توان جبران کرد.

پاپایا : به دلیل خواصی که دارد در صدر فهرست میوه ها قرار دارد و بسیاری با قرار دادن آن در سبد غذایی خود از بسیاری بیماریها خلاصه شده اند اما این برای خانم های باردار صدق نمی کند. پاپایای خام یا نیمه رسیده حاوی لاتکس است که می تواند باعث انقباضات زودرس و برای نوزاد شما خطرناک باشد. در حالی که پاپایای رسیده سرشار از ویتامین و آهن است که مصرف آن به میزان کمی هیچ ضرری ندارد، بنابراین از خوردن پاپایای نارس و یا بیش از حد در دوران بارداری خودداری کنید.

آناناس : این میوه اگرچه خواص فراوانی دارد اما به زنان باردار توصیه نمی شود زیرا حاوی آنزیم های خاصی است که بافت دهانه رحم را تغییر می دهد و می تواند باعث انقباضات زودرس شود و حتی می تواند منجر به سقط جنین شود. جدا از این موارد باعث اسهال می شود و می تواند دوران بارداری شما را خطرناک کند.

انگور : مصرف انگور در سه ماهه آخر توصیه نمی شود، انگورها موجب گرما شدن بدن می شوند که هم برای مادر و هم برای کودک خطرناک است و علائمی مانند خفگی به دنبال دارد.

نبایدهای غذایی در دوران بارداری

خوردن وعده های غذایی متعادل در هر شرایطی حائز اهمیت است و نباید آن را نادیده گرفت مخصوصا شرایط خاصی مانند بارداری که همه چیز به خوراک شما بستگی دارد. مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک در حال رشد از شما و خوراکی که مصرف می کنید تامین می شود. بسیاری از غذاها خطری ندارند، با این وجود بهتر است از مصرف برخی از آنها جلوگیری شود.

تخم مرغ خام یا تا حدی پخته شده

شاید شما یکی از دوستداران نیمرو باشید اما در دوران بارداری باید بیخیال آن شوید. پخته شدن کامل تخم مرغ می تواند از خطر مسمومیت غذایی سالمونلا جلوگیری کند و به شکل بهتری نوزاد شما را تغذیه کند. غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام و نیم پز هستند، مانند سس مایونز خانگی از مصرف آنها جدا خودداری کنید و از آنها نخورید.

انواع گوشت خام یا نیم پز

حین پختن گوشت دقت کنید که تمام گوشت و مرغ کاملا بپزند و هیچ اثری از رنگ صورتی یا خون در آنها نباشد. همچنین مراقبت باشید از مرغ، سوسیس و گوشت چرخ کرده از جمله همبرگر که گوشت خامی دارند استفاده نکنید. توجه داشته باشید که محصولات کبدی از جگر یا سوسیس زیاد استفاده نکنید، زیرا ممکن است حاوی مقدار زیادی ویتامین A باشند که نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه می تواند به کودک شما آسیب جدی برساند. مکمل های مولتی ویتامین با دوز بالا، روغن کبد ماهی یا مواد غذایی که حاوی ویتامین A بالایی هستند را مصرف نکنید.

ماهی حاوی پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. با این حال، برخی از انواع ماهی ها دارای میزان قابل توجهی از جیوه هستند که می توانند بر سیستم عصبی در حال رشد نوزاد تاثیرگذار باشند. بنابراین در استفاده ماهی ها دقت بیشتری به خرج دهید و علاوه بر پخته بودن به میزان جیوه در آنها دقت کنید. صدف خام نوع دیگری است که به صورت صدف پخته تا خام سرو می شود و به دلیل دارا بودن باکتری و ویروس های مضر می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

کافئین مصرف نکنید

میزان زیاد کافئین می تواند خطر سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و تجربه زایمان بسیار سختی را به همراه داشته باشد. کافئین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند قهوه، چای و شکلات وجود دارد و به برخی نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شود. برخی از داروهای سرماخوردگی نیز حاوی کافئین هستند، بنابراین قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

منع استفاده از غذاهای تند در بارداری

غذاهای بسیار تند به خودی خود برای افراد معمولی مضر است و در صورت استفاده در دوران بارداری می تواند روی ظاهر جنین تاثیر گذار باشد. در سه ماهه اول، خوردن غذاهای تند مشکلات زیادی به همراه ندارد، اگرچه می تواند باعث تشدید حالت تهوع صبحگاهی می شود. حال اگر از قبل با تهوع و سرگیجه مشکل داشتید، غذاهای تند می تواند شرایط را بدتر کند. در سه ماهه دوم و سوم، خوردن غذاهای تند باعث مشکلات زیر می شود:

  • سوزش سر دل
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • اسهال، گاز و نفخ

منابع

hopkinsmedicine.org
pregnancybirthbaby.org.au
apollocradle.com
momlovesbest.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

15 + 13 =