از خانواده ویتامین B بیشتر بدانید

خانواده ویتامین B گروهی از ویتامین های محلول در آب هستند که دارای برخی شباهت های کلی هستند، اما هرکدام با عملکردهای حیاتی در بدن بی نظیر هستند. در ابتدا از نظر تاریخی به عنوان یک ویتامین به نام واحد B گروه بندی می شد، ویتامین های گروه B در نهایت به ۸ ماده شیمیایی متمایز تقسیم شدند. همه آنها فاکتورهایی برای واکنش های آنزیمی هستند، که عملکرد کاتالیزوری مهمی را برای تکمیل فرآیندهای متابولیکی فراهم می کنند و به عنوان ویتامین برای زندگی ضروری هستند و از آنجا که نمی توانند در بدن انسان ساخته شوند، باید در منابع غذایی مصرف شوند. اما ویتامین b در چه غذاهایی است؟

شناخت خانواده ویتامین B

اگرچه مکمل های خانواده ویتامین B به راحتی در دسترس هستند اما بدن فقط به مقادیر کمی ویتامین نیاز دارد و بیشتر این نیازها را می توان با خوردن یک رژیم غذایی مغذی تامین کرد. شایان ذکر است که مصرف بی رویه در هر چیزی می تواند مضر باشد و برخی از ویتامین ها در صورت مصرف نادرست، می توانند سمی باشند، بنابراین به جای کمک به بدن در صورت مصرف بیش از حد می توانید به آن آسیب برسانید. اما این ویتامین ها کدامند؟ چقدر از خانواده ویتامین B می دانید؟ خانواده ویتامین B در چه غذاهایی است و در صورت کمبود هر کدام با چه مشکلاتی ممکن است دست و پنجه نرم کنیم؟

برخی از ویتامین های گروه B نیز در بدن با هم کار می کنند (به عنوان مثال ویتامین B12 و فولات یا اسید فولیک). این بدان معنی است که مصرف مکمل ها گاهی می تواند کمبود ویتامین های دیگر را پنهان کند ، که همچنین می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

آشنایی با خانواده ویتامین B
آشنایی با خانواده ویتامین B

به چه میزان ویتامین B نیاز داریم؟

از آنجا که همه ویتامین های گروه B محلول در آب هستند، بدن ما به اندازه ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K  را ذخیره نمی کند. تولید کنندگان مکمل ها می گویند اگر مقدار زیادی ویتامین B مصرف کنید، انرژی بیشتری خواهید داشت! لزوما این نظریه درست نیست مگر این که کمبود خانواده ویتامین B داشته باشید. اگرچه مصرف بیش از حد ویتامین های گروه B دشوار است، اما مصرف آن با قرص امکان پذیر است.

مقاله پیشنهادی: روغن زیتون برای مو و پوست چه خواصی میتواند داشته باشد؟

مکمل های بیوتین می توانند به شما کمک کنند تا موها و ناخن های خود را سریعتر رشد دهید. مردم فکر می کنند هر چه بیشتر از خانواده ویتامین B استفاده شود بهتر است، اما همیشه اینطور عمل نمی کند! به دنبال تقویت خانواده ویتامین B در خود هستید؟ غذا بهترین شرط برای دریافت این ویتامین ها است که حتی بسیاری از آنها منابع خوبی برای بیش از یک ویتامین B هستند.

انواع ویتامین B

خانواده ویتامین B گروهی از هشت ویتامین ضروری B1  (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولات یا اسید فولیک)، B12 (سیانوکوبالامین) است که برای بدن انسان یک نیاز اساسی هستند، خانواده ویتامین B در بسیاری از غذاها وجود دارد. آنها با هم در بدن کار می کنند تا عملکردهای مختلفی بر روی سیستم بدن، پوست، مو و حتی ناخن ها داشته باشند.

هر یک از خانواده ویتامین B برای بدن انسان ضروری است. ویتامین های گروه B نیز بر سلول های مغزی تاثیر می گذارد و می تواند استرس را کاهش داده و روحیه را تقویت کند. هشت ویتامین که به عنوان خانواده ویتامین B کمپلکس نامیده می شوند، نقش مهمی در عملکرد بدن ما دارند. آیا می دانید ویتامین b در چه غذاهایی است؟ ویتامین ب برای پوست چرب، خشک و یا هر پوست دیگری جزو یکی از نیازهای اساسی است.

ویژگی های خانواده ویتامین B
ویژگی های خانواده ویتامین B

ویتامین B1

ویتامین B1 (تیامین) به عنوان کوآنزیم در سنتز قندها و اسیدهای آمینه عمل می کند که در دهه ۱۸۹۰ توسط کریستین ایکمان، پزشک نظامی هلندی کشف شد. او در تلاش بود تا میکروب مسئول بیماری ورم زرد را پیدا کند، بیماری که با بی حسی در اندام ها، دشواری تنفس و در نهایت منجر به مرگ میشد.

خرید انواع رنگ مو با ویژگیهای مختلف و قیمت مناسب

مصرف توصیه شده روزانه ویتامین B1، تیامین نیز نامیده می شود که در کل برای زنان بالای ۱۸ سال ۱.۱ میلی گرم، برای کسانی که باردار هستند تا ۱.۴ میلی گرم و برای کسانی که شیرده هستند ۱.۵ میلی گرم است؛ برای مردان ۱۴ سال به بالا ۱.۲ میلی گرم در روز توصیه می شود.

B1 در غلات، حبوبات، گوشت به صورت کامل یافت می شود. ویتامین B1 بسیار کم باعث بروز بیماری بری بری، مشکلات قلبی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی می شود. بیماری بری بری در بیمارانی که دچار سوء تغذیه هستند و در افرادی که الکل زیاد مصرف می کنند وجود دارد.

ویتامین B2

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) پیش ساز دو کوفاکتور آنزیمی مورد نیاز خانواده ای از آنزیم ها به نام فلاوپروتئین ها می باشد. نقش ویتامین B2 در تبدیل غذای بلعیده شده به انرژی به خوبی دیده می شود. RDA برای ریبوفلاوین که میزان مصرف توصیه شده برای مصرف مردان ۱۹ تا ۵۰ سال ۱.۳ میلی گرم و برای زنان ۱۹ تا ۵۰ سال ۱.۱ میلی گرم است.

این ماده در بسیاری از غذاها وجود دارد، به خصوص در تخم مرغ، گوشت اندام، گوشت بدون چربی و شیر فراوان است. ریبوفلاوین را می توان در سبزیجات سبز و غلات و غلات غنی شده نیز یافت. کبد گوشت گاو ۲.۹ میلی گرم ریبوفلاوین در هر وعده، یک تخم مرغ ۰.۲ میلی گرم و یک فنجان اسفناج ۰.۱ میلی گرم ریبوفلاوین دارد.

مزایای ویتامین B2

توجه داشته باشید که نقش ویتامین B2 به دلیل وجود ریبوفلاوین به بدن شما کمک می کند تا از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین های موجود در رژیم غذایی استفاده کرده و به سوخت و ساز بدن به انرژی کمک کند.

این نوع ویتامین B همچنین برای سالم نگه داشتن پوست، مخاط روده و سلول های خونی عمل می کند. دریافت ریبوفلاوین کافی ممکن است برای سردردهای میگرنی و پیشگیری از آب مروارید موثر است. ریبوفلاوین همچنین باعث افزایش سطح انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان آکنه، گرفتگی عضلات تاثیر بسزایی دارد.

 خانواده ویتامین B کدوما هستن
خانواده ویتامین B کدوما هستن

ویتامین B3

ویتامین B3 (نیاسین) یکی از اعضای خانواده ویتامین B می باشد که پیش ماده نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) و نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید فسفات (NADP)، دو فاکتور مهم در فسفوریلاسیون اکسیداتیو که منجر به واکنش انتقال انرژی در سلول ها می شود.

ما در رژیم های غذایی خود هر روز به ویتامین B3، که به آن اسید نیکوتینیک یا نیاسین نیز گفته می شود، نیاز داریم تا غذایی را که می خوریم به انرژی قابل استفاده تبدیل کنیم. حبوبات، آجیل ها، نان های غنی شده، لبنیات، ماهی و گوشت های بدون چربی همه منابع خوبی برای این خانواده ویتامین B هستند.

عدم مصرف نیاسین کافی در رژیم غذایی باعث بروز اختلالی می شود که به عنوان پلاگر شناخته می شود، علائم پلاگر شامل مشکلات جسمی و روحی، اسهال، غشاهای مخاطی ملتهب و زوال عقل است. فواید نیاسین برای سلامتی شامل استفاده از آن به عنوان درمانی برای کمک به کنترل سطح بالای کلسترول خون است.

مقاله پیشنهادی: ویتامین های رشد مو چه نام دارند؟

ویتامین B5

اسید پانتوتنیک نام دیگر خانواده B5 است که در بسیاری از غذاها به راحتی یافت می شود. ویتامین B5 با عملکرد در متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها پیش ماده کوآنزیم A است. شما می توانید ویتامین B5 را در سبزیجات خانواده کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ و همچنین آووکادو پیدا کنید.

علاوه بر این سیب زمینی، لبنیات و گوشت اندام منابع خوبی هستند. این نوع ویتامین B برای بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی که هر روز در سلول های ما وجود دارد، از جمله تجزیه کربوهیدرات ها و لیپیدها برای تامین انرژی مورد نیاز است. از آنجا که این یک ویتامین محلول در آب است، شما هر روز در رژیم غذایی خود به این خانواده ویتامین B از جمله B5 نیاز دارید. اسید پانتوتنیک برای تولید هورمون در بدن برای رشد لازم است.

مواد غذایی خانواده ویتامین B
مواد غذایی خانواده ویتامین B

ویتامین B6

ویتامین B6 به چندین شکل شیمیایی وجود دارد. پیریدوکسین شکلی است که بیشتر در مکمل های خانواده ویتامین B یافت می شود که به عنوان کوآنزیم در متابولیسم اسیدهای آمینه، گلوکز و لیپیدها عمل می کند. این ماده در بسیاری از منابع غذایی موجود است. بهترین منابع شامل گوشت گاو، پسته، موز، لوبیا، جگر گاو، برنج قهوه ای، هویج، شیر، میگو، اسفناج، دانه های آفتابگردان، ماهی تن، بوقلمون، جوانه گندم، آرد سبوس دار و سیب زمینی است.

برای رشد طبیعی مغز و حفظ عملکرد سیستم ایمنی و عصبی بسیار حیاتی لازم و ضروری می باشد. برخی از بیماری ها مانند بیماری کلیوی و سندرم می توانند منجر به کمبود ویتامین B6 شوند. که منجر به کاهش گلبول های قرمز خون می شود و از منتقل شدن اکسیژن به بافت های بدن جلوگیری می کند. افرادی که کمبود ویتامین B6 دارند ممکن است علائمی مانند:

  • گیجی
  • افسردگی
  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • اضطراب و تغییرات خلقی
ویتامین خون ساز
ویتامین خون ساز

ویتامین B7

خانواده ویتامین B۷ عامل بسیاری از واکنش های آنزیمی مرکزی در متابولیسم است و تنظیم کننده بیان ژن می باشد. علائمی مانند ریزش مو، درماتیت و اختلالات عصبی ناشی از کمبود بیوتین یا ویتامین B7 است. مصرف بیش از حد سفیده تخم مرغ خام که حاوی ترکیبی است که منجر به متصل شدن بیوتین می شود و می تواند در درمان علائم ذکر شده نقش داشته باشد.

ویتامین B7 (بیوتین) یک فاکتور مهم مورد نیاز برای متابولیسم سلولی است. در ترکیب با اسید پانتوتنیک، برای ساخت اسیدهای چرب ضروری هستند. بیوتین در گوشت ها، تخم مرغ، محصولات لبنی، مغزها و حبوبات وجود دارند.

ویتامین B9

ویتامین B9 به عنوان اسید فولیک نیز شناخته شده است. فولات، ویتامین B9 به شکل متابولیکی فعال، انتقال واحدهای کربنی را در متابولیسم اسیدهای نوکلئیک و اسیدهای آمینه واسطه می کند و در مدیریت خلق و خو در صدر جدول قرار دارد، زیرا یافته ها نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی سطح فولات کمتری در خون دارند.

فولات در سبزیجات برگ سبز، لوبیا، نخود فرنگی، بادام زمینی و سایر حبوبات و مرکبات یافت می شود. علاوه بر این، اسید فولیک (شکل مصنوعی فولات در مکمل ها و غذاهای غنی شده) در اوایل بارداری برای جلوگیری از نقص جدی هنگام تولد مغز و ستون فقرات مانند نخاع بیفیدا ضروری است. مصرف یک ویتامین قبل از تولد با اسید فولیک سه ماه قبل از بارداری و خوردن غذاهای غنی شده با اسید فولیک می تواند به زنان در دریافت مقدار زیادی از خانواده ویتامین B ضروری کمک کند.

ویتامین‌های گروه b
ویتامین‌های گروه b

ویتامین B12

ویتامین B12 یا کوبالامین در متابولیسم تعدادی از مولکول های زیستی، از جمله بسیاری از کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها مورد نیاز است که این یک فاکتور برای متیونین سنتاز می باشد. خانواده ویتامین B۱۲ هوموسیستئین را به اسید آمینه، متیونین تبدیل می کند که برای متیلاسیون DNA ، RNA و پروتئین ها متیونین لازم و ضروری می باشد.

خانواده ویتامین B۱۲ همانند دیگر خانواده ویتامین B یک ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در عملکرد عصب، تشکیل گلبول های قرمز خون و تولید DNA دارد. بیشتر افراد در رژیم های متنوع و متعادل از مقدار زیادی ویتامین B12 بهره مند می شوند و نگرانی از این جهت ندارند. از علائم کمبود خانواده ویتامین B۱۲:

  1. کم خونی، گیجی
  2. زوال عقل، افسردگی
  3. مشکل در حفظ تعادل، خستگی
  4. مشکلات روده، اختلالات خلقی، ضعف عضلانی
  5. بی حسی و گزگز دست و پا، حافظه ضعیف

ویتامین ب برای چی خوبه؟

برای این که بتوان گفت ویتامین ب برای چی خوبه نیاز به زمان بیشتری داریم، زیرا هر چه از خانواده ویتامین B برای شما بگوییم کم گفته ایم. خانواده ویتامین B در تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند و بر سلامت سیستم عصبی، متابولیسم، اندام ها، عضلات، پوست و مو تاثیر می گذارند؛ آنها همچنین برای رشد و عملکرد کلی سلول ضروری هستند.

به همین ترتیب آنها مزایای جدی برای سلامت پوست دارند، زیرا پوست ما دائما در حال بازسازی است. هر چه پوست شما سالم تر باشد، سریعتر تجدید می شود. با این حال، ما یک مخزن ذخیره سازی نسبتا کوچک برای خانواده ویتامین B داریم که باید روزانه دوباره آن را پر کنیم. از آنجا که هر کدام از خانواده ویتامین B به طور متفاوتی بر سلامت پوست تاثیر می گذارد، باید بدانید کدام غذاها ویتامین ها را تامین می کنند و هر ویتامین در بدن چه نقشی دارد.

ویتامین ب برای چی خوبه
ویتامین ب برای چی خوبه

ویتامین b در چه غذاهایی است؟

اگر می خواهید بدانید که ویتامین ب برای چی خوبه باید در اصل به دنبال نشانه های کمبود این بدن و برطرف شدن آن توسط مکمل ها باشید و به همین دلیل بسیاری سوال می کنند که ویتامین b در چه غذاهایی است؟ ویتامین ب برای چی خوبه؟

به جرات می توان گفت خانواده ویتامین B برای بدن تاثیرات حیرت آوری دارند که می توانند شما را متعجب کنند به گونه ای که از آنها به عنوان یک معجزه یاد کنید زیرا تاثیراتی که خانواده ویتامین B بر بدن دارد را در هیچ یک از داروهای شیمیایی و غیره نمی توانید بیابید. به راستی ویتامین b در چه غذاهایی است؟ خوشبختانه این ویتامین را در تمامی مواد سبد غذایی می توان یافت و با مصرف آنها اعم از صدف، قارچ، اسفناج، بادام، جلبک دریایی و … این مکمل را مستقیما به بدن تزریق کرد.

ویتامین برای رشد مجدد مو
ویتامین برای رشد مجدد مو

کمبود ویتامین ب و ریزش مو

موها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند، کمبود ویتامین ب و ریزش مو می تواند یکی از علل کمبود پروتئین و طاسی در خانم ها و آقایان باشد. حتما از خود سوال می کنید که ویتامین ب برای چی خوبه و چه کمکی به موها و رشد آنها می کند؟ فولیکول های موی شما، درست در زیر سطح پوست قرار دارند و زنده هستند. در حقیقت پیاز قسمت پایین فولیکول است که از سلول های سریع در بدن انسان تشکیل شده اند و هر ۲۳ تا ۷۲ ساعت تقسیم می شود، در پایه پیاز، پاپیلا قرار دارد که حاوی رگ های خونی است.

وظیفه اصلی آن اتصال فولیکول ها به منبع خون بدن برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی لازم برای رشد مو است. ویتامین B12 به تولید سلول های قرمز خون کمک می کند می توان گفت که کمبود ویتامین ب و ریزش مو رابطه ای مستقیم دارند و داشتن مقدار کافی این ویتامین برای روند رشد مو ضروری است.

برای پوست چی خوبه
برای پوست چی خوبه

ویتامین ب برای پوست

تاثیرگذارترین خانواده ویتامین B در پوست، B3 یا Niacinamide است. جذب سریع ویتامین ب برای پوست به راحتی صورت می گیرد، بنابراین مستقیما در عمق لایه های پوست در جاهایی که کمبود و مشکلات پوستی وجود دارد تاثیرات مثبتی دارد. نیاسین آمید باعث کاهش قرمزی، زردی یا کندی و ظهور لکه های هیپرپیگمانته می شود.

ویتامین ب برای پوست موجب بهبود بافت، اصلاح منافذ باز و تنظیم تولید سبوم شده و از همه مهمتر برای همه شما که پوستی با خطوط ریز و درشت دارید تاثیرات بی نظیری دارد و چروک را کاهش می دهد، از طرفی با تقویت لایه های بیرونی پوست رطوبت را بهبود می بخشد.

ویتامین ب 1
ویتامین ب ۱

ویتامین B1

تیامین یا ویتامین ب برای پوست سر، تحریکات قرمز، پوست مستعد آکنه یا خشکی مفید است. همچنین باعث بهبود ظاهر خطوط و چین و چروک می شود. ویتامین B1 متابولیسم شما را افزایش می دهد و در روند تجزیه سلول های چربی پوست نقش اساسی دارد و به این ترتیب به کاهش چربی و کنترل آن کمک می کند. ویتامین B1 به تولید مثل سلول کمک و تضمین پوستی شفاف و سالم را می دهد که در زمانی کوتاه به راحتی پوست با مصرف این ویتامین بهبود می یابد.

نقش اساسی ویتامین B1 این است که به بهبود کبد و محافظت از اندام های دیگر در برابر آسیب های طولانی مدت کمک می کند. ویتامین B1 یک آنتی اکسیدان قوی است که به شما در دفاع از آسیب پوست در اثر سیگار کشیدن، پیری زودرس، مصرف الکل، آفتاب و … کمک می کند.

ویتامین B2

ویتامین ب برای پوست که از تیرگی و جای جوش رنج می کنند معجزه آسا است و باعث درخشندگی بیشتر پوست و متعادل سازی چربی (سبوم) طبیعی می شود و ویتامین های عالی را برای خشکی پوست یا آکنه ایجاد می کند. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به سوخت و ساز چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی های غذایی که میخوریم به مولکول هایATP  (آدنوزین تری فسفات) که انرژی سلول های ما را تامین کرده، کمک شایانی می کند.

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 برای تولید طبیعی کلاژن برای ایجاد رشد مو سالم همراه با رشد طبیعی ساختارهای فولیکول مو ضروری است. ویتامین B2 برای تمام سلول های ما لازم و ضروری هستند تا آنجا که رابطه مستقیمی بین ریبوفلاوین و ریزش مو وجود دارد. کمبود این ماده مغذی حیاتی میزان اکسیژن و در نتیجه انرژی را از طریق گلبول های قرمز خون را کاهش می دهد، تولید کلاژن مورد نیاز برای فولیکول ها و رشته های مو را به بهترین شکل انجام می دهد.

عوارض کمبود ویتامین ب
عوارض کمبود ویتامین ب

ویتامین B3

ویتامین B3 از سد طبیعی پوست شما پشتیبانی می کند. این ماده به محافظت در برابر عوامل استرس زای محیط کمک می کند و باعث بهبود ظاهر و احساس پوست بالغ، خشک و حساس می شود. نیاسین در همه موارد از جمله شامپوها، مواد تقویت کننده مو و دیگر محصولات حمام گرفته تا مرطوب کننده های پوست استفاده می شود و می تواند به بهبود ظاهر پوست و مو کمک کند.

از همه بهتر، پیاده سازی آن در روال منظم زیبایی شما آسان است. در حالی که نیاسینامید به طور طبیعی در انواع گوشت ها، تخم مرغ، شیر و سبزیجات سبز یافت می شود، ممکن است فواید مصرف این ویتامین به صورت خوراکی به اندازه درمان های موضعی سریع و موثر نباشد.

مقاله پیشنهادی: ویتامین های جوان ساز پوست کدام ها هستند؟

ویتامینB5  

ویتامین ب برای پوست های خشک گزینه بسیار خوبی است. ویتامین B5 برای حفظ رطوبت و لطافت پوست عالی است. اسید پانتوتنیک همچنین پوست را متعادل کرده و ظاهر قرمزی و التهاب را درمان می کند، همچنین ویتامین B5 برای تسکین و لطافت پوست شناخته شده است. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست از ویتامین B5 به عنوان ماده تشکیل دهنده کرم های ضد پیری استفاده می کنند. چرا که لایه برداری باعث رشد سلول های پوستی جدیدتر و جوان می شود، ویتامین B5 بالاترین لایه پوست را پر و مرطوب می کند تا پوست را پر و جوانتر نشان دهد.

ویتامین B5 می تواند با تامین مواد مغذی تقویت کننده و افزایش انعطاف پذیری در موها به شما کمک کند تا آنها را به فرمی که می خواهید حالت دهید. یک راه عالی برای بازگرداندن فرهای پرپشت و پرطراوت استفاده از ویتامین برای پوست سر و موهای ضعیف و شکننده است.

مواد غذایی مقوی
مواد غذایی مقوی

ویتامین B6

ویتامین ب برای پوست به کاهش اثرات عدم تعادل هورمونی کمک می کند که می تواند منجر به از بین بردن آکنه شود. برای درمان آکنه، التهاب و قرمزی هورمونی از ویتامین B6 استفاده کنید. از جمله مزایای ویتامین ب برای پوست و بدن:

  1. در تشکیل گلبول های قرمز خون که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر منتقل می کند نقش دارد.
  2. تخریب ماکولا در چشم که ممکن است باعث کاهش بینایی شود، با مقادیر کافی خون موجود در ویتامین B6 جلوگیری می شود.
  3. از پیری زودرس پوست شما جلوگیری می کند.
  4. موجب تسکین شرایط التهابی دردناک مانند آرتریت روماتوئید و سندرم تونل کارپ می شود.
  5. به سم زدایی کبد کمک می کند.
ویتامین های موجود در تخم مرغ
ویتامین های موجود در تخم مرغ

ویتامین B7

بیوتین ظاهری طبیعی به پوست می بخشد و آن را برای پوستی مات و پیر می کند. مکمل های بیوتین اغلب به عنوان درمانی برای ریزش و تقویت مو، پوست و ناخن مورد توجه قرار گرفته اند. خانواده ویتامین B به طور خاصی به سلامت پوست، مو، چشم، کبد و سیستم عصبی کمک می کنند. بیوتین نیز یک ماده مغذی حیاتی در دوران بارداری است، زیرا برای رشد جنین بسیار حائز اهمیت می باشد.

خرید بهترین برندهای ژل، جسب و واکس مو با قیمت مناسب

ویتامین B9

B9 به پوست احساس تصفیه شده می بخشد. اگر مرتباً دچار آکنه یا گرفتگی شدید ، آن را امتحان کنید. یکی از علائم اصلی ریزش مو و مشکلات پوستی کمبود این ماده مغذی می باشد. افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود بیوتین هستند عبارتند از زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری کبد و کسانی که در جذب مواد مغذی مانند کسانی که به بیماری کرون مبتلا هستند مشکل دارند.

تاثیر ویتامین ب برای پوست منجر به درخشان شدن آن می شود که این ویتامین به حفظ غشای مخاطی پوست کمک می کند. هنگامی که افراد کمبود B7 دارند، با علائمی از جمله بثورات قرمز و پوسته پوسته شدن دست و پنجه نرم می کنند. بیوتین همچنین نقش مهمی در روند متابولیسم چربی دارد که برای حفظ سلامت پوست ضروری است.

ویتامین ب 12
ویتامین ب ۱۲

ویتامین B12

B12 درخشندگی پوست مات و بالغ را تقویت می کند. این ویتامین B همچنین به کاهش ظاهر لکه های تیره و ناهموار بودن رنگ پوست کمک می کند. ویتامین B12 با جلوگیری از افزایش رنگدانه ها به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می کند. علاوه بر این، اگر از مشکلات مزمن پوستی رنج می برید و یا رنگ پوست شما کدر و یا دارای لکه است که علت اصلی آن کمبود ویتامین B12 می باشد.

موانع جذب ویتامین ب

ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، اینوزیتول و بیوتین همه برای کیفیت عملکرد مانع پوستی مهم هستند. کمبودها می توانند منجر به خشک شدن سبوره پوسته پوسته همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن و خارش شوند. موانع جذب ویتامین ب می تواند بسته به نوع سیستم ایمنی بدن متفاوت باشد.

شایع ترین موانع جذب ویتامین ب داشتن پوشش روده ای ضعیف، آلرژی غذایی، عدم تعادل میکروبیوم مانند رشد بیش از حد باکتری ها، آسیب به روده در اثر عفونت، نارسایی لوزالمعده و … دلایل احتمالی هستند که منجر به موانع جذب ویتامین ب برای پوست و مو می شوند. البته این موارد دلایل کافی برای موانع جذب ویتامین ب برای پوست نیستند و می توان جهت دریافت این ویتامین از محصولات موضعی سرشار از خانواده ویتامین B استفاده کرد.

راز داشتن ناخن های زیبا
راز داشتن ناخن های زیبا

ویتامین ب برای ناخن

ممکن است در مورد بیوتین که یک ویتامین B کمپلکس است مطالب مفید و فوق العاده ای شنیده باشید. بیوتین به عنوان ماده مغذی است که می تواند به قدرت و کیفیت ناخن ها کمک کند. ویتامین ب برای ناخن ها همانند موها کراتین ساز است. وقتی ویتامین ب برای ناخن را مصرف می کنیم، با آنزیم های سلولی واکنش نشان می دهد و نقشی حیاتی در تولید اسیدهای آمینه دارد که عناصر سازنده تمام پروتئین ها از جمله کراتین هستند.

کمبود بیوتین اگرچه نادر است اما می تواند باعث شکنندگی و پوسته پوسته شدن ناخن ها و همچنین ریزش مو، آکنه و اگزما شود. ۹۱٪ از افراد پس از مصرف چند میلی گرم بیوتین در هر روز به مدت چندین ماه، ناخن های سفت و سخت تری دارند که در رشد سریع آنها بی تاثیر نیست.

منابع

ndtv.com
betterhealth.vic.gov.au
news-medical.net
onlinelibrary.wiley.com
hairclub.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × 2 =