خشکی پوست آرنج یک بیماری شایع پوستی است که دلایل مختلفی دارد. این دلایل شامل تغییرات آب و هوایی، کمبود آب بدن یا تحریک پوست توسط لباس های نامناسب مثل پارچه های نایلونی می شود. البته در برخی موارد خشکی این قسمت از دست می تواند نشانه بیماری های جدی پوستی مثل پسوریازیس، اگزما یا حتی دیابت یا مشکلات مربوط به تیروئید باشد. به طور کلی از کنار هیچ یک از علائم پوستی سرسری نگذرید. بدن با بروز این نشانه ها به ما هشدار می دهد. بسیاری از آسیب ها تنها با توجه به همین علائم و درمان های خانگی بهبود پیدا می کنند. اما اگر به آنها بی توجهی کنیم، ممکن است حاد شده و درمان آنها مشکل شود. در ادامه به بررسی علل خشک شدن پوست آرنج و راه های درمان و هر چیزی که از این عارضه باید بدانید، می پردازیم.

خشکی پوست آرنج چگونه ظاهر می شود؟

خشکی آرنج معمولا همراه با علائم زیر خواهد بود:

  • پوست پوسته شدن
  • خارش
  • درد
  • تغییر رنگ
  • ترک خوردگی
  • تیرگی
خشکی پوست آرنج
خشکی پوست آرنج

علت های خشکی پوست آرنج

حتما اولین سوالی که می پرسید این است که اصلا چرا پوست آرنج خشک می شود؟ علت اصلی به وجود آمدن این آسیب، کمبود رطوبت پوست است. همچنین احتمال دارد به خاطر کم کاری غدد تولید کننده عرق این اتفاق بیفتد. اگر پوست قسمت های مختلف بدن به اندازه کافی چربی نداشته باشند نیز خشک و پوسته پوسته می شوند. در ادامه به علت های شایعی که سبب به وجود آمدن این مشکل می شوند می پردازیم.

خشکی پوست به علت سر و کار داشتن با کلر

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به علت عشق به شنا، دائما به استخر می روید، ممکن است به خشکی پوست آرنج مبتلا شوید. کلر موجود در آب استخر می تواند پوست را خشک کند. همچنین برای کسانی که به مدت طولانی حمام می کنند و در زیر آب می مانند و بعد از آن هم پوست خود را مرطوب نمی کنند این خطر وجود دارد.

استفاده بیش از حد از آب داغ و خشکی پوست

اگر با آب خیلی داغ دوش می گیرید، باید بدانید آب داغ چربی مورد نیاز پوست را از آن جدا می کند. به همین دلیل باعث خشکی پوست بدن می شود. بنابراین سعی کنید خیلی دوش های طولانی مدت نگیرید؛ علاوه بر این از آب با دمای بسیار بالا برای حمام کردن استفاده نکنید.

مقاله پیشنهادی: ۰ تا ۱۰۰ چربی سوزی شکم در خانه به زبان ساده از مبتدی تا حرفه ای

هوای سرد، خشک یا گرم، قاتل رطوبت پوست

آب و هوا و مخصوصا هوا نقش بسیاری مهمی در سلامت پوست دارند. اگر پوست آرنج دائما در معرض هوای خشک، سرد یا گرم قرار داشته باشد، به راحتی رطوبت خود را از دست می دهد. پوستی هم که رطوبت نداشته باشد، نه تنها با خشکی و پوسته پوسته شدن مواجه می شود بلکه بسیار آسیب پذیر خواهد شد.

خشکی پوست آرنج
خشکی پوست آرنج

کم آبی بدن و خشکی پوست آرنج

بدن ما هر روز به مقدار مشخصی از آب نیاز دارد. در طول روز بدن با عرق کردن مقداری آب از دست می دهد. اعضای بدن برای این که بتوانند به درستی وظایف خود را انجام دهند، به آب احتیاج دارند. در اثر کمبود هیدراته در بدن، پوست با مشکلات بسیار جدی مواجه می شود. کسانی که از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند و یا بیش از حد تعریق می کنند بیشتر با کم آبی بدن روبه رو هستند. باید همیشه مایعات از دست رفته بدن را جایگزین کنیم. با نوشیدن مقدار کافی آب و استفاده از محصولات مراقبت از پوست آبرسان می توانید از خشکی آرنج و کل بدن جلوگیری کنید. به عنوان درمان های خانگی نیز، می توانید از مواد آبرسان طبیعی مثل آلوئه ورا استفاده کنید.

سیگار، دشمن سلامت پوست و بدن

همه ما از مضرات سیگار و آسیب هایی که به سلامت ما می زند، خبر داریم. اما آیا می دانستید سیگار چقدر می تواند پوست را پیر و پژمرده کند؟ بله! مواد شیمیایی موجود در سیگار، اکسیژن رسانی به پوست را کاهش می دهند. به همین دلیل سبب پیری زودرس و بروز نشانه های آن از جمله چین و چروک، تیرگی و خشکی می شوند. اگر دوست دارین تا آخرین لحظات زندگیتان پوستی درخشان و زیبا داشته باشید، هرگز سراغ سیگار نروید. حتی در سخت ترین مشکلات زندگی!

لباس تنگ و خشکی آرنج

جالب است بدانید، لباس تنگ می تواند تاثیرات بسیار بدی روی پوست به ویژه پوست آرنج داشته باشد. اصطکاکی که پوست آرنج با لباس های تنگ و چسبان دارد، آن را تحریک و خشک می کند. افرادی که روی بالش و سطح های سخت، زبر و خشن استراحت می کنند نیز، پوست خود را آسیب پذیر و حساس می کنند. دقت کردید که در زمستان وقتی لباس های کرکی و کاموایی میپوشیم، خارش آرنج ها و خشکی آن ها خیلی زیاد می شود؟! واضح است؛ لباس زمستانی معمولا خشک و زبر است و به همین دلیل پوست این قسمت را تحریک می کند.

خشکی پوست به عنوان عوارض برخی از داروها

افرادی که از برخی داروها مانند دیورتیک ها، رتینوئیدها یا انواع ویتامین A استفاده می کنند ممکن  است با خشکی پوست مواجه شوند. بالاخره هر دارو و قرص شیمیایی عوارض خاص خود را دارد. خشکی و پوسته پوسته شدن آرنج و بدن نیز یکی از عوارض داروهای ذکر شده است.

درماتیت تماسی و خشکی پوست

بسیاری از ما به مواد خاصی حساسیت و آلرژی داریم. به عنوان مثال بعضی افراد وقتی خوراکی های بسته بندی شده کارخانه ای می خورند، پوستشان دچار لکه های پوستی می شود. اگر به ماده ای حساسیت داشته باشید ممکن است روی پوست شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل آن را تحریک کرده و سبب خشکی آن شود.

درمان خانگی خشکی پوست آرنج

با انجام دادن برخی کارهای ساده و حذف برخی عادت های ناسالم می توانید از بروز علائم خشکی پوست آرنج جلوگیری کنید. به عنوان مثال لباس های با پارچه های نامناسب نپوشید. اولین کاری که می توانید برای داشتن پوست مرطوب و سالم انجام دهید، انتخاب لباس های راحت با پارچه هایی است که پوست را تحریک نکنند.

استفاده از شوینده های مناسب

برخی از شوینده هایی که لباس هایمان را با آنها می شوییم می توانند باعث واکنش های آلرژیک پوست شوند. به خصوص پوست آرنج که از حساسیت ویژه ای برخوردار است. سعی کنید از شوینده های مرغوب با کیفیت برای شست و شو استفاده کنید. البته این موضوع فقط برای لباس نیست. برخی صابون هایی که با استفاده از آنها حمام می کنیم نیز می توانند به پوست آرنج و کلا بدن آسیب برسانند.

در انتخاب موادی که به پوستتان میزنید خیلی محتاطانه و با دقت عمل کنید. برخی از شرکت ها از عطرهای خاصی در محصولاتشان استفاده می کنند. این عطرها غالبا حساسیت زا و مضر هستند. سعی کنید شوینده های ساده و ملایمی را برای دوش گرفتن و استفاده روزانه پوست خود انتخاب کنید. فرمولاسیون های پیچیده و حاوی الکل، پارابن و روغن های مصنوعی و مضر همگی می توانند به پوست آسیب های جدی بزنند. هنگام خرید هر گونه محصولات شوینده بهداشتی، روی جلد و قسمت ترکیبات آنها را با دقت بخوانید.

نرم کردن پوست
خشکی پوست آرنج

پوشیدن لباس محافظ در برابر نور خورشید

همانطور  که می دانید اشعه های مضر خورشید، تاثیرات بسیار مخربی روی پوست دارند. اول این که باعث می شوند مولکول های رادیکال آزاد در سلول ها التهاب استرس اکسیداتیو ایجاد کنند. دوما رنگ  پوست شما را تیره و کدر می کنند. لک های پوستی، چین و چروک و خطوط ریز ایجاد شده روی صورت، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست و … تنها برخی از آسیب های این اشعه ها هستند.

با استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب می توانید این آثار را به حداقل برسانید. اما برای بقیه اعضای بدن به جز صورت چه باید کرد؟ می توانید کرم های مناسب دست و صورت را تهیه کنید که بیشتر در معرض نور خورشید هستند. و یکی از بهترین راه حل ها برای کاهش این تاثیرات، پوشیدن لباس محافظ در برابر نور خورشید است. با این کار، نمی گذارید که گرما، سرما و نور خورشید باعث خشکی پوست آرنج و جاهای مختلف بدن شوند؛ زیرا تغییر دما یکی از مهمترین عوامل خشکی پوست آرنج و سایر قسمت های بدن است.

مرطوب کردن مرتب پوست

اگر پوست خود را مرتبا مرطوب کنید، جلوی ایجاد بسیاری از بیماری های پوستی را خواهید گرفت. به ویژه اگر جزو طرفداران پروپاقرص ورزش شنا هستید، حتما بعد از شنا از مرطوب کننده های با کیفیت و مناسب استفاده کنید. بعد از حمام و دوش گرفتن نیز پوست آرنج و بدن نیاز به آبرسانی دارد. توجه داشته باشید که اگر فردی بیماری های پوستی خاص مثل اگزما دارد، باید از مرطوب کننده خاص بیماری خودش استفاده کند.

ویژگی های مرطوب کننده خوب و باکیفیت

حتما باید برای جلوگیری از کمبود رطوبت پوست، بعد از حمام و دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید. اما چه مرطوب کننده ای؟ مرطوب کننده خوب چه ویژگی هایی دارد؟ هنگام انتخاب کرم یا لوسیون مرطوب کننده به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبات زیر باشد:

می توانید مطابق با قیمت مد نظر خود، مرطوب کننده های متنوع و خوبی را در داروخانه ها و یا فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی پیدا کنید. اگر ترجیح می دهید به جای خرید کرم های شیمیایی، مرطوب کننده خانگی تهیه کنید، به روش زیر پیش بروید.

مقاله پیشنهادی: محصولات پر فروش برند آرماف

طرز تهیه مرطوب کننده خانگی

۲/۱ فنجان شکر گرانول را با ۳/۱ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. این کرم خانگی را روی آرنج های آسیب دیده خود بمالید. این مخلوط به صورت کاملا طبیعی پوست را لایه برداری کرده و به حذف سلول های مرده کمک می کند. همچنین یک آبرسان فوق العاده قوی است که به هیدراتاسیون پوست این ناحیه می کند. بعد از اسکراب، دست ها و آرنج های خود را به خوبی بشویید. برای نتیجه گیری بهتر می توانید از وازلین و یا محصولات آبرسان دیگر نیز بهره بگیرید. این کار به مرطوب شدن بیشتر پوست آرنج کمک می کند.

مرطوب کننده
خشکی پوست آرنج

پیشگیری از خشکی آرنج

اگر به مدت طولانی باید روی سطوح زبر و سخت استراحت کنید، از پدهای آرنج استفاده کنید. برخی محصولات لایه بردار فرمولاسیون های بسیار قوی شیمیایی دارند که سبب تحریک با خشکی پوست آرنج می شود. از خریدن آنها خودداری کنید. زیرا نه تنها فایده ای برای شما ندارند آسیب های بدی نیز به پوست آرنج و کل بدن میزنند. سعی کنید لباس هایی که جنس زبر و اصطلاحا خشنی دارند نپوشید، اگر فکر می کنید مصرف داروی خاصی باعث خشکی پوست آرنج شما شده، می توانید با پزشک خود صحبت کنید. معمولا پزشکان متخصص می توانند داروهای جایگزینی تجویز کنند که عارضه های کمتری داشته یا راه هایی و مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که از خشکی موقت پوست جلوگیری می کنند.

اگر هم یک بیماری زمینه ای سبب ایجاد خشکی پوست آرنج و سایر قسمت های بدن شما شده، بهتر است خیلی سریع به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. بیماری های پوستی گاهی بسیار پیش رونده و خطرناک می شوند. بنابراین تمامی نشانه ها را جدی بگیرید.

چه بیماری هایی سبب ایجاد خشکی پوست آرنج می شوند؟

در خیلی از موارد وجود بیماری های زمینه ای باعث ایجاد خشکی پوست آرنج می شوند. در ادامه برخی از آنها را معرفی کردیم.

اگزما

اگزما یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در سراسر جهان است. این بیماری سبب خشکی و خارش پوست در هر نقطه از بدن از جمله آرنج می شود. علائم دیگر اگزما عبارت اند از:

  1. ایجاد التهاب و حساسیت در پوست
  2. ایجاد لکه های تیره روی پوست
  3. زبر و پوسته پوسته شدن پوست
  4. ورم

پسوریازیس

یکی دیگر از بیماری های پوستی که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، پسوریازیس می باشد. این بیماری می تواند هر قسمت از بدن را درگیر کند. اما معمولا علائم آن در آرنج، زانو یا پوست سر ظاهر می شود. علائم پسوریازیس عبارتند از:

  1. ایجاد لکه یا پلاک روی پوست
  2. خارش
  3. احساس سوزش
  4. ضایعات پوستی و جوش
  5. پوسته پوسته شدن پوست

مشکلات تیروئید

شاید بپرسید تیروئید چه ارتباطی با پوست دارد؟ کسانی که مشکل تیروئید دارند، عملکرد طبیعی پوستشان مختل می شود. این اختلال سبب خشکی پوست آرنج و سایر نواحی بدن می شود. بعضی اوقات این خشکی به حدی زیاد می شود که پوست فرد پوسته پوسته و سفت شده و ترک می خورد. سایر علائم بیماری تیروئید شامل موارد زیر می باشد:

  1. نازک شدن مو
  2. خارش پوست سر و شوره سر
  3. ناخن های شکننده و حساس
  4. بیرون آمدن چشم ها

دیابت

دیابت به سرطان خاموش معروف است. طبق اعلام آکادمی پوست آمریکا، افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خشکی پوست هستند. زیرا سطح بالای قند خون می تواند باعث خشکی و خارش پوست شود. سایر علائم دیابت که روی پوست ظاهر می شوند عبارتند از:

  • ایجاد لکه های مخملی شکل و تیره روی پوست
  • لکه های زبر، ضخیم و مومی شکل روی انگشتان دست، انگشتان پا و سایر نواحی بدن
  • عفونت
  • بهبود بسیار کند زخم، به ویژه در پاها

(بیماران مبتلا به دیابت اگر جایی از بدنشان زخم شود، خیلی دیر خوب شده و یا در خیلی مواقع جای آن برای همیشه روی پوست می ماند.)

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است. شایع ترین علامت پوستی این سندروم خشکی پوست همه قسمت های بدن می باشد. علائم دیگر سندرم شوگرن عبارتند از:

  1. خشکی چشم، بینی و دهان
  2. خستگی
  3. مشکل در حافظه و تمرکز
  4. بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا
  5. مشکلات گوارشی

چه زمانی باید برای خشکی پوست آرنج به دکتر مراجعه کرد؟

می توانید با درمان های خانگی، مرطوب کننده ها و داروهای بدون نسخه، خشکی پوست آرنج را درمان کنید. اما اگر با روش های ساده و خانگی جواب نگرفتید یا علائم بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل:

  • ترک خوردن و خونریزی
  • ایجاد زخم یا تورم
  • زخم های عفونی
  • واکنش های شدید آلرژیک

اگر فردی علاوه بر خشکی پوست آرنج هر گونه علائم دیگری داشته باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کند. در این صورت پزشک شرایط کلی بیمار را بررسی کرده و اگر بیماری زمینه ای داشته باشد مشخص می شود. معمولا در این شرایط پزشک برای این که متوجه علت خشکی پوست آرنج ها شود، سابقه کامل پزشکی و بیماری های شما را می پرسد. و شاید علاوه بر معاینه فیزیکی آزمایش خون نیز ممکن است به روند تشخیص کمک کند.

مراقبت از
خشکی پوست آرنج

ماسک های خانگی رفع خشکی پوست آرنج

عسل و روغن نارگیل را به عنوان یک داروی خانگی برای خشکی پوست آرنج به کار ببرید. یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید. آن را روی آرنج های خود بمالید، کمی ماساژ دهید و به مدت ۳۰ – ۴۰ دقیقه بگذارید بماند. پس از آن، پوست خود را با آب معمولی بشویید. برای این که زودتر به پوست نرم و مرطوب برسید، هر روز این کار را تکرار کنید.

آلوئه ورا و کره شی باتر

یک قاشق چایخوری ژل تازه آلوئه ورا و کره شی باتر ذوب شده را با هم مخلوط کنید. چند قطره روغن بادام را به این مخلوط اضافه کنید و دوباره همه چیز را خوب ترکیب  کنید. مخلوط حاصل را روی آرنج های خشک بمالید و چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. پس از ۳۰ – ۳۵ دقیقه، آن را با آب خنک بشویید. اگر هر روز از این درمان استفاده کنید، نتیجه بخشی فوق العاده آن را پس از مدتی خواهید دید.

شیر و شکر

در اینجا ما یک دستور اسکراب خانگی بسیار موثر برای از بین بردن خشکی آرنج داریم. دو قاشق غذاخوری شکر قهوه ای یا شکر سفید ساده بردارید و چند قطره شیر به آن اضافه کنید. با هم مخلوط کنید تا یک مخلوط کمی دانه درشت درست شود. این ترکیب را روی آرنج های خشک شده بمالید و به آرامی با حرکات دایره ای دو دقیقه ماساژ دهید تا پوست لایه برداری شود. اجازه دهید ۱۵ – ۲۰ دقیقه دیگر این ترکیب روی پوست بماند. سپس آرنج ها را بشویید. سعی کنید هر ۲ – ۳ روز یکبار این درمان های خانگی موثر برای خشکی آرنج را تکرار کنید.

ماست

مقداری ماست را در یک کاسه بریزید و با چنگال آن را هم بزنید. آن را روی آرنج های خشک بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از ماساژ روی پوست بماند و سپس با آب معمولی بشویید. مانند ماسک های قبلی اگر هر روز این کار را انجام دهید می توانید نتیجه خیلی بهتری بگیرید.

وازلین

وازلین یکی از قدیمی ترین داروهای خانگی برای درمان خشکی آرنج است. قبل از خواب، مقدار زیادی وازلین را روی آرنج خود بمالید و به مدت ۲ – ۳ دقیقه خوب ماساژ دهید. پس از آن، در صورت امکان، سر یک جفت جوراب را بریده و آن را بپوشید. به صورتی که وازلین روی پوست آرنج تا صبح باقی بماند. هر شب این کار را تکرار کنید تا خشکی پوست آرنج های شما از بین برود.

روغن زیتون و روغن آووکادو

یک قاشق چایخوری روغن زیتون فوق بکر را با ۱۰ الی ۱۵ قطره روغن آووکادو مخلوط کنید. این روغن را با نوک انگشتان خود به آرامی روی پوست خشک آرنج ها ماساژ دهید. ماساژ را حداقل ۲ – ۳ دقیقه ادامه دهید. می توانید این ترکیب را روی پوست بمالید و بعد از یک ساعت با آب معمولی بشویید. اگر هر روز از این روغن ها برای نرمی پوست آرنج دست استفاده کنید، نتیجه شگفت انگیزی خواهید دید.

کلام آخر

برای این که پوست آرنج و سایر قسمت های بدن شما خشک نشود، باید همیشه آن را مرطوب نگه دارید. در ضمن برخی عادات ناسالم مثل استفاده از نوشیدنی های الکلی، سیگار یا مواد مخدر می تواند آب بدن شما را کم کند. در نتیجه اگر به عنوان لذت و تفریح به این گونه چیز ها نگاه می کنید، باید منتظر عواقب زیاد بار آنها از جمله خشکی پوست باشید. کرم های مرطوب کننده که گاهی ما فراموش می کنیم هر روز و بعد از هر بار حمام از آنها استفاده کنیم، نقش بسیار موثری در سلامت و زیبایی پوست ما ایفا می کنند. خشکی پوست آرنج می تواند نشانه برخی بیماری های پوستی یا زمینه ای باشد. بنابراین اگر بعد از استفاده از محصولات خانگی و راه حل های بدون نسخه جواب نگرفتید و علائم حاد تر شد، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. به عنوان جمله آخر، همیشه مواظب پوست و موی خود باشید، زیر اگر آنها آسیب ببینند درمان و برگرداندن سلامتی آنها خیلی کار سختی است.

منابع

medicalnewstoday.com
healthline.com
beautifulhameshablog.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 × پنج =