خواص روغن آووکادو

خواص روغن آووکادو برای پوست و مو سال هاست شناخته شده است. روغن آووکادو از میوه معروف و جدید آووکادو به دست می آید. اما میوه آووکادو چیست؟ آووکادو یک میوه سبز رنگ است که البته در برخی موارد سیاه رنگ نیز می باشد. به آووکادو گلابی تمساح یا خوجدیس نیز می گویند که در نوع خود اسامی جالبی است این میوه بیشتر در مناطقی با آب و هوای گرم رشد می کند. میوه این درخت یک هسته بسیار بزرگ دارد که خواص هسته آووکادو نیز جالب و مورد توجه است. حتی دیده شده که از برگ های این درخت برای طعم دهی به غذا بعد از خشک شدن استفاده می کنند. از میوه آووکادو روغن و انواع ماسک تجاری و حتی خانگی ساخته می شود که بیشتر برای بهره وری از خواص این میوه جادویی در حوزه سلامت پوست و مو استفاده می شود.

خواص روغن آووکادو برای مو
خواص روغن آووکادو برای مو

مواد مغذی موجود در روغن آووکادو

برای دانستن خواص روغن آووکادو ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که خواص آووکادو چیست؟ و این خواص مدیون حضور چه موادی می باشد؟

 هر ۱۰۰ گرم میوه آووکادو حاوی ۱۶۰کیلوکالری انرژی، ۸٫۵۳ گرم کربوهیدرات، ۰٫۶۶ گرم قند، ۶٫۷ گرم فیبر، ۱۴٫۶۶ چربی، ۲٫۱۳ چربی اشباع، ۹٫۸۰ چربی ‌اشباع نشده، ۱٫۸۲ چربی چند اشباع نشده، ۲پروتئین، ۷۳٫۲۳ آب، ۷ میکروگرم ویتامین A، ۶۲ میکروگرم بتاکاروتن، ۲۷۱ میکروگرم لوتئین و زآکسانتین، ۰٫۰۶۷ میلی‌گرم ویتامین B1 (تیامین)، ۰٫۱۳ میلی‌گرم ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ۱٫۷۳۸ میلی‌گرم ویتامین B3 (نیاسین)، ۱٫۳۸۹ میلی‌گرم پانتوتنیک اسید (ویتامین B5)، ۰٫۲۵۷ میلی‌گرم ویتامین B6، ۸۱ میکروگرم اسید فولیک (ویتامین B9)، ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C، ۲٫۰۷ میلی‌گرم ویتامین E، ۲۱ میکروگرم ویتامین K، ۱۲ میلی‌گرم کلسیم، ۰٫۵۵ میلی‌گرم آهن، ۲۹ میلی‌گرم منیزیم می باشد.

خواص روغن آووکادو برای شوره مو
خواص روغن آووکادو برای شوره مو

خواص روغن آووکادو برای مو

با بیان انواع ترکیبات مغذی موجود در روغن آووکادو بهتر می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که خواص آووکادو چیست؟ در ابتدا تاثیر خواص روغن آووکادو برای مو را شرح می دهیم. با وجود حضور انواع ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها خیلی دور از انتظار نیست که بتوان آووکادو و به ویژه روغن آووکادو برای مو را یک معجزه به حساب آورد. به علت حضور انواع مواد مغذی، روغن آووکادو برای رشد مو تاثیرات چند جانبه ای دارد.

مقاله پیشنهادی: ماسک صورت لایه بردار خانگی را چگونه بسازم

اما اگر بخواهیم خواص روغن آووکادو برای بدن به ویژه مو را زیر ذره بین بگذاریم و با دقت بیشتری آن را بررسی کنیم باید تاثیر هر جز از روغن آووکادو را به طور جداگانه روی مو بررسی کنیم. همچنین برای بهره بردن از خواص روغن آووکادو می توان از انواع ماسک های خانگی دست ساز حاوی این میوه بهره برد که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

خواص روغن آووکادو برای رشد مو
خواص روغن آووکادو برای رشد مو

تغذیه و تقویت مو

یکی از مهمترین خواص روغن آووکادو برای مو آووکادو مربوط به حضور اسید های چرب مفید است که در آن وجود دارد، این اسید های چرب در واقع اسید های چرب ضروری برای بدن می باشند که هرچند بدن به آن بسیار احتیاج دارد اما نمی تواند آن را تولید کند بنابراین مصرف آن بسیار توصیه می شود. به علاوه این روغن توانایی نفوذ عمیق به مو را دارد به همین دلیل می تواند منجر به حفاظت و تغذیه و استحکام بخشی به کوتیکول های مو شود.

کوتیکول های مو به ویژه در هنگام استفاده از انواع رنگ های شیمیایی آسیب دیده و بدین ترتیب بخش زیادی از ساختار مو  آسیب می بیند و از دست می رود. مواد معدنی موجود در روغن آووکادو باعث می شود که کوتیکول های مو غنی از مواد مغذی شده و کمتر در معرض آسیب باشند.

خواص روغن آووکادو برای پوست
خواص روغن آووکادو برای پوست

روغن آووکادو منبعی از بیوتین

همانطور که قبلا گفتیم روغن آووکادو دارای انواع ویتامین ها می باشد یکی از این ویتامین ها که باعث شده خواص روغن آووکادو برای مو چندین برابر باشد، بیوتین است. ویتامین های خانواده B که یکی از آنها بیوتین می باشد نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو دارند. این ویتامین باعث شده تا تاثیر روغن آووکادو برای رشد مو تاثیر چند گانه ای داشته باشد.

خرید محصولات بهداشتی حاوی آووکادو با قیمت مناسب

یکی از تاثیرات این ویتامین این است که در رشد و تقسیم سلولی به ویژه در سلول های مربوط به مو موثر است. از طرفی باعث تغذیه و تقویت فولیکول های مو می شود. کمبود این ویتامین در افراد باعث نازک شدن مو و به مرور زمان باعث ریزش مو می شود. این تنها بخشی از خواص روغن آووکادو به علت حضور بیوتین بود اما تاثیر بیوتین روی مو به موارد گفته شده محدود نمی شود.

درمان ریزش مو وابسته به آندروژن

در این نوع ریزش مو سبب اصلی ریزش مو هورمونی به نام دی ‌هیدرو تستوسترون (DHT) می باشد که از تستوسترون سنتز می شود. این هورمون نقش بسیار مضری در ریزش مو دارد به طوری که باعث کاهش تعداد و فعالیت فولیکول های مو می شود. فولیکول های مو در واقع اشکالی کیسه مانند دارند که ریشه مو در آن ها قرار می گیرد و ریشه مو از طریق آن ها با گردش خون بدن در ارتباط است و تغذیه می کند. در صورتی که فولیکول های مو آسیب ببینند ریزش مو شدید به سراغ فرد می آید.

همانطور که بیان کردیم حضور بیوتین باعث تقویت و تغذیه مو می شود اما بیوتین باعث شده تا خواص روغن آووکادو برای رشد مو چند جانبه باشد. این ویتامین تولید دی هیدرو تستوسترون را مهار می کند و در درمان ریزش مو وابسته به آندروژن نقش مهمی ایفا می کند.

خواص روغن آووکادو برای لک پوست
خواص روغن آووکادو برای لک پوست

افزایش درخشش موها

یکی از ساده ترین خواص روغن آووکادو برای مو این است که می تواند موهایی درخشان را برای شما به ارمغان بیاورد. اسید های چرب موجود در آووکادو شامل ترکیبی از چربی های اشباع نشده و غیر اشباع هستند به موهای شما درخششی می دهند که در تمام طول روز ماندگار است.

اما یک ویژگی بارزی که خواص روغن آووکادو برای مو دارد این است که این روغن بر خلاف روغن های دیگر مانند روغن نارگیل در هنگام استفاده مو را سنگین نمی کند زیرا این روغن بسیار سبک بوده و به داخل مو نفوذ می کند. بنابراین وقتی در مورد خواص روغن آووکادو برای مو صحبت می کنیم اگر دارای موهای ضخیم و سنگینی هستید می توانید از بابت استفاده از این روغن روی مو خود خیالتان راحت باشد زیرا هیچ گونه سنگینی روی سر خود احساس نخواهید کرد.

آووکادو درمان شوره سر

وقتی صحبت از خواص روغن آووکادو برای مو میان می آید خیلی جای تعجبی ندارد که به خواص این روغن برای شوره سر صحبت شود. شوره سر معمولا ناشی از خشکی زیاد از حد پوست سر می باشد. اما خواص روغن آووکادو اینجا نیز به کمک افراد می آید و باعث می شود با نفوذ روغن به پوست سر خشکی پوست سر درمان شود و در نتیجه اثرات شوره سر کمتر دیده شود و به مرور زمان از بین برود.

آووکادو درمان گر خارش سر

در بروز خارش سر همواره عوامل متعدد مانند حضور انواع میکروارگانیسم ها، شپش ها، خشکی بی اندازه پوست سر و …  نقش دارند. خواص روغن آووکادو در درمان خارش پوست سر چند جانبه عمل می کند. زیرا همانطور که اشاره کردیم با نفوذ عمیق به مو و پوست می تواند خشکی پوست سر را درمان کند.

علاوه بر آن حضور پلی فنول ها موجود در این روغن باعث شده تا خواص روغن آووکادو برای درمان هرگونه عفونت ناشی از عفونت قارچی و باکتریایی مفید باشد و مو سر از اثر آلودگی پاک شود. زیرا پلی فنول ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می توانند با انواع میکروارگانیسم های مزاحم مبارزه کنند.

خواص روغن آووکادو برای روشن شدن پوست
خواص روغن آووکادو برای روشن شدن پوست

طریقه مصرف روغن آووکادو

در صورتی که موهای شما دارای شکستگی در مو یا موخوره می باشد و یا اگر از موهای خشک رنج می برید و یا به خاطر جنس موهایتان شاهد در هم تنیدگی زیاد موها هستید می توانید از خواص روغن آووکادو برای مو بهره برید.

طریقه مصرف روغن آووکادو برای مو در این نوع مشکلات به این صورت می باشد که می توانید یک قطره روغن آووکادو را به قسمت های درهم تنیده موهای خود بمالید و یا اگر از مشکل موخوره و شکستگی مو رنج می برید ولی در عین حال نمی خواهید موهای خود را زیاد چرب کنید، می توانید روغن را به سر موهای خود بمالید تا از اثرات آن بهره برده بدون آن که شاهد چرب شدن زیاد از حد موهای خود باشید.

خواص آووکادو چیه
خواص آووکادو چیه

روش روغن داغ

یکی از بهترین روش ها در استفاده از انواع روغن های مغذی برای مو روش روغن داغ می باشد اما طریقه مصرف روغن آووکادو در روش روغن داغ برای بهره بردن از خواص روغن آووکادو چگونه است؟

آب را در یک قابلمه به جوش بیاورید، میزان مساوی از روغن آووکادو و روغن نارگیل (هر کدام ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری بسته به طول موهایتان) برداشته و آن ها را در یک ظرف شیشه ای ترکیب کنید. برای اثر بیشتر، چند قطره از روغن های اساسی مانند رزماری یا اسطوخودوس نیز به آن اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی: ترک پوستی چگونه ایجاد می شود وراه درمان آن چیست؟

شیشه روغن را به مدت یک یا دو دقیقه در آب داغ قرار دهید. قبل از استفاده از موها ، دمای روغن را روی مچ دست خود آزمایش کنید. روغن را به آرامی به موهای شسته شده ماساژ دهید و مو را با حوله گرم ۲۰ دقیقه بپیچید و سپس با آب گرم بشویید.

خواص ماسک مو  آووکادو
خواص ماسک مو آووکادو

ماسک موی خانگی آووکادو

برای تهیه ماسک موی آووکادو می توانید این محصول را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و یا در خانه بسازید. طرز تهیه ماسک موی خانگی آووکادو به شرح زیر می باشد.

مواد لازم برای تهیه ماسک موی خانگی آووکادو:

یک عدد آووکادو

یک عدد موز

یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری عسل

ابتدا یک عدد آووکادو را با یک عدد موز در مخلوط کن ریخته و خوب له کنید. دقت کنید که تمام مواد را در ابتدا نریزید زیرا ممکن است مخلوط به خوبی همگن نشود و بافت غلیظی ایجاد شود. هر دو نوع روغن و عسل را به مقادیری که گفته شد بعد از آن اضافه کنید و ماسک موی آووکادو را به موهای خود بمالید. بگذارید حداقل ۲۰ دقیقه یا حداکثر سه ربع روی مو بماند. ماسک موی آووکادو را با آب گرم یا یک شامپوی فاقد مواد شیمیایی بشویید.

چه مدت باید از روغن آووکادو استفاده کنیم؟

تا اینجا راجع به خواص روغن آووکادو صحبت کردیم اما تا چه مدت زمانی باید از دستورالعمل های مختلف برای بهره کامل از روغن آووکادو برای رشد مو پیروی کنیم؟

با وجود فواید بسیار نباید انتظار داشته باشید كه این روغن یك شبه مو یا پوست شما را ترمیم کند. اگر در ماه اول نتایج مطلوبی را بدست نیاوردید، نباید روغن آووکادو را کنار بگذارید. به طور متوسط موی هر شخص با سرعت تقریبی ۶ اینچ در سال رشد می کند. اگر موهای شما در حال حاضر آسیب دیده است، مدت زمان بیشتر طول می کشد تا رشد موهای شما قابل توجه باشد زیرا موهای شما باید قبل از رشد دوباره سلامت خود را به دست آورند.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که شما باید در استفاده از روغن آووکادو ثابت قدم باشید. روغن آووکادو باید حداقل ۶ ماه هر روز استفاده شود.

خواص  آووکادو برای بدن چیه
خواص آووکادو برای بدن چیه

خواص روغن آووکادو برای پوست

تا اینجا راجع به سوال خواص آووکادو چیست در حوزه مو پاسخ های جالبی ارائه شد اما خواص روغن آووکادو برای پوست چه اندازه است؟ از جمله خواص روغن آووکادو برای پوست اثر محافظت در برابر آفتاب، اثر مرطوب کنندگی و ضد پیری و … را می توان نام برد. که در ادامه به تفصیل هرکدام شرح داده می شود و همچنین روش بهره بردن از خواص ماسک آووکادو برای صورت نیز شرح داده می شود.

مرطوب کننده طبیعی پوست

وقتی صحبت از خواص روغن آووکادو برای پوست در میان است با وجود داشتن خواص زیاد ساده ترین اثر آن می تواند مرطوب کنندگی پوست باشد. حضور ویتامین E، پتاسیم لسیتین و بسیاری از مواد مغذی دیگر در این روغن باعث شده تا یکی از خواص روغن آووکادو برای پوست علاوه بر مرطوب کنندگی تغذیه پوست نیز باشد.

بیرونی ترین لایه پوست که به اپیدرم معروف است، به راحتی می تواند این مواد مغذی را جذب کند و پوست شادابی بر جای بگذارد. علاوه بر آن در هنگام تجدید پوست و تولید سلول های جدید این مواد مغذی می توانند به تولید مجدد سلول ها به پوست کمک کنند که مجموعه این اتفاقات باعث می شود پوست از اثار خشکی و پیری زودرس در امان بماند و درخشان شود.

ضد آفتاب طبیعی

از جمله خواص روغن آووکادو برای پوست که می تواند جزو خواص روغن آووکادو برای مو نیز حساب شود، این است که این روغن حاوی آنتی اکسیدان ها می باشد آنتی اکسیدان های روغن آووکادو شامل کاروتنوئید، بتاکاروتن و لوتئین هستند که به دفاع از پوست سر و مو در برابر رادیکال های آزاد کمک شایانی می کنند. اما رادیکال های آزاد چه هستند؟ چرا برای پوست و مو ما مضرند؟

مقاله پیشنهادی: فواید ویتامین A در بدن چیست و چه میزان باید مصرف کرد؟

رادیکال های آزاد دارای یک الکترون آزاد هستند که باعث شده این ترکیبات میل به واکنش بسیاری داشته باشند و به دلیل همین خاصیت باعث بروز بسیاری از واکنش های نامطلوب در سلول می شوند. رادیکال های آزاد در اشعه UV خورشید و در بسیاری از آلاینده ها وجود دارند. حضور آنتی اکسیدان های نام برده شده باعث شده که به خواص روغن آووکادو برای مو و پوست، ویژگی ضد آفتاب طبیعی بودن نیز اضافه شود.

چی برای پوست خوبه
چی برای پوست خوبه

خواص روغن آووکادو برای درمان التهاب

یکی از شگفت انگیزترین خواص روغن آووکادو برای پوست خاصیت ضد التهاب بودن آن می باشد. التهاب در پوست به دلیل متفاوت از جمله بیماری هایی مانند پسوریازیس ایجاد می شود همچنین التهاب ممکن است به دلایل نامشخص مانند حساسیت به محرک خارجی روی پوست ایجاد شود در هر صورتی التهاب رنج آور بوده و درد و قرمزی و گاهی خارش در موضع ملتهب شده همواره اشخاص را آزرده می سازد.

اما نگران نباشید زیرا روغن آووکادو در این زمینه نیز بی نظیر عمل کرده است. آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در روغن آووکادو می توانند در مبتلایان به پسوریازیس به بهبود پوست خشک، تحریک شده و پوسته پوسته شده کمک کنند. همچنین اجزا روغن آووکادو می تواند باعث سرکوب پیام رسانی مسیر التهاب شود و قرمزی و درد ناشی از التهاب را از بین ببرد.

تاثیر آنتی آکنه

همانطور که گفتیم از جمله خواص روغن آووکادو خاصیت ضد التهاب آن می باشد که می تواند التهابات ناشی از آکنه را تقلیل دهد.علاوه بر آن این روغن به دلیل حضور پلی فنول ها و انواع ویتامین ها و نقش آنتی اکسیدانی آن ها، می تواند پوست را عاری از باکتری هایی کند که می توانند سبب بروز جوش در صورت باشند.

همانطور که میدانید علت بسیاری از جوش های پوستی حضور برخی میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها است که این عوامل باعث بسته شدن منافذ پوستی می شوند و در نهایت باعث بروز جوش در صورت می شوند. اما با مصرف روغن آووکادو می توان به راحتی از اسیب این باکتری ها دوری کرد.

بهترین ماسک موی طبیعی
بهترین ماسک موی طبیعی

بهبود زخم با آووکادو

در میان ویژگی های شگفت انگیز خواص روغن آووکادو بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که روغن آووکادو می تواند به ترمیم سریعتر زخم ها کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که اسیدهای چرب ضروری و اسید اولئیک موجود در روغن آووکادو می توانند سنتز پروتئین های موجود در بافت همبند به ویژه کلاژن را تقویت کند. همچنین مشخص شد که اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آووکادو به کاهش التهاب در طی روند بهبود کمک می کند. بنابراین این روغن به ترمیم زخم ها به صورت چند جانبه کمک می کند.

روغن آووکادو برای دور چشم

ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آووکادو باعث شده تا روغن آووکادو برای دور چشم نیز مفید باشد. روغن آووکادو حاوی ویتامین های E و C می باشد که برای رفع سیاهی دور چشم مفید است. علاوه بر آن این روغن باعث افزایش گردش خون در موضع استفاده شده می شود که این امر خود منجر می شود.

خرید بهترین برندهای کرم دور چشم مناسب برای پوست شما

سلول ها بیشتر در معرض مواد غذایی و اکسیژن قرار بگیرند و بیشتر تغذیه شوند نتیجه باعث می شود تیرگی زیر چشم برطرف شود. اما تاثیر روغن آووکادو برای دور چشم تنها محدود به این مورد نبوده و چروک دور چشم را نیز برطرف می کند در واقع اسید های چرب ضروری در این روغن باعث می شوند تا کلاژن سازی پوست روند بهتری داشته باشد و بدین ترتیب انواع چروک ها رفع می شود. جالب است بدانید که کلاژن در حفظ حالت کشسانی پوست نقش دارد.

بهبود پوست زیر چشم
بهبود پوست زیر چشم

خواص ماسک آووکادو برای صورت

با توجه به خواص بی نظیر نام برده شده منطقی ترین انتخاب این است که از خواص ماسک آووکادو برای صورت استفاده کنیم. بنابراین یک ماسک آووکادو برای صورت را نام می بریم.

ماسک آووکادو برای بهبود لک

برای تهیه این ماسک می توانید یک آووکادو را که به میزان کافی رسیده است را له کرده و با یک قاشق چای خوری زردچوبه و یک قاشق غذا خوری ماست مخلوط کنید و سپس آب یک لیمو ترش را گرفته و به مخلوط حاصل اضافه کرده و خوب بهم بزنید سپس ماسک را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند بعد از گذشت مدت زمان لازم ماسک را با آب ولرم خوب بشویید.

محصولات طبیعی پوست
محصولات طبیعی پوست

ماسک آووکادو برای رفع خشکی پوست

یک عدد آووکادو رسیده را انتخاب کنید و کاملا له کنید سپس به ترکیب حاصل یک قاشق غذا خوری عسل اضافه و خوب بهم بزنید سپس بعد از ده دقیقه بشویید این ترکیب می تواند پوست شما را مرطوب و درخشان کند می توانید از این ترکیب دوبار در هفته بهره ببرید.

خواص هسته آووکادو

با توجه به اهمیت و ارزش بالای میوه و روغن آووکادو بهتر است راجع به خواص هسته آووکادو نیز اطلاعات مفیدی داشته باشیم. هسته آووکادو شامل مقدار زیادی اسید آمینه ها و اسید های چرب ضروری می باشد. که این اسید های چرب باعث تنظیم کلسترول خون می شوند.

از دیگر خواص هسته آووکادو این است که این هسته دارای فلاونوئید های فراوان می باشد که در درمان بسیاری از بیماری های قلبی مفید هستند جدای از آن فلاونوئید ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند که به تفصیل شرح داده شد.

علاوه بر آن هسته آووکادو دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد و همچنین باعث افزایش تولید کلاژن در پوست نیز می شود. علاوه بر این هسته آووکادو برای مو خوره نیز مناسب بوده و باعث می شود موها مرطوب و درخشان شوند و از اثر خشکی در امان بمانند.

منابع

surfguardcr.com
healthline.com
ncbi.nlm.nih.gov
byrdie.com
eatwellenjoylife.com
naivecookcooks.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه × سه =