خواص روغن جوجوبا برای برای پوست و مو چیست؟ گیاه جوجوبا در اصل یک گیاه بومی آمریکایی است که در آب و هوای بیابانی رشد می‌کند و دارای دانه‌هایی است که خواص بسیاری دارد. از دانه این گیاه روغنی تولید می‌شود که در صنعت تولید لوازم آرایشی بهداشتی از آن استفاده می‌شود همچنین استفاده از خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو به تنهایی بسیار مفید است و باعث مرطوب شدن و تقویت آن‌ها می‌شود.

خواص روغن جوجوبا برای پوست و درمان برخی از بیماری‌های پوستی ثابت شده است. روغن جوجوبا برای پوست خشک و زمخت بسیار مفید است و باعث مرطوب شدن و نرم شدن آن می‌شود. در ادامه به بررسی خواص روغن جوجوبا برای پوست، مو، ابرو و دور چشم می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

خواص روغن جوجوبا برای پوست
خواص روغن جوجوبا برای پوست

خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت

روغن جوجوبا یک روغن ملایم است که هم به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم می‌توان آن را با سایر روغن‌های اساسی ترکیب کرد. امروزه بسیاری از افراد از روغن جوجوبا به عنوان یک ماده موثر در رژیم مراقبتی پوست خود استفاده می‌کنند تا از خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت خود بهره ببرند. از مهم‌ترین خواص روغن جوجوبا برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک مرطوب کننده قوی است

 روغن جوجوبا به خاطر سبک بودن به راحتی جذب پوست می‌شود و به مرطوب شدن آن کمک بسیاری می‌کند همین طور به دلیل این که یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می‌کند، می‌تواند در مدت زمان طولانی‌تری پوست را مرطوب نگه دارد.

آنتی اکسیدان قوی برای پوست است

 از مهم‌ترین خواص روغن جوجوبا برای پوست آنتی اکسیدان بودن آن است. همچنین سرشار از ویتامین‌هایی مثل E  وB  و دیگر مواد معدنی نظیر روی، مس، کروم که همگی برای پوست لازم است را دارا می‌باشد.

ضد التهاب و آلرژی است

تاثیر روغن جوجوبا برای پوست بدین شکل است که به دلیل سبک بودن پوست تحریک را نمی‌کند و حتی تسکین دهنده‌ی التهابات پوستی نیز است و همچنین آلرژی زا نمی‌باشد.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

 از آنجا که جوجوبا گیاهی است که در برابر نور زیاد شدیدا مقاوم است می‌تواند محافظ خوبی برای حفاظت از پوست در برابر نور خورشید باشد. بدین شکل که جوجوبا “استر واکسهای مایع “خالص تولید می‌کند و آن را در قسمت‌های بیرونی برگ خود لایه بندی می‌کند تا از نفوذ اشعه UVB  به برگ‌های خود جلوگیری کند. بنابراین از خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت در برابر آفتاب غافل نشوید.

چربی پوست را کنترل می‌کند

 از دیگر خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت این است که به دلیل شباهت زیاد روغن جوجوبا به سبوم بنابراین به سرعت جذب پوست می‌شود خاصیت مرطوب کنندگی و شباهت آن به سبوم باعث می‌شود وقتی به عمق پوست نفوذ کرد فولیکول مو دیگری نیازی به تولید سبوم اضافی ندارد، بنابراین به کنترل چربی پوست کمک می‌کند.

خواص روغن جوجوبا برای مو
خواص روغن جوجوبا برای مو

با روغن جوجوبا دیرتر پیر شوید

 پوست بدن دائما در حال تولید کلاژن است هر چه سن بالاتر برود تولید آن نیز کم می‌شود و پوست انعطاف خود را از دست می‌دهد. از شگفتی خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت این است که با وجود آنتی اکسیدان به تقویت تولید کلاژن در پوست و باعث جوان، و شاداب ماندن پوست صورت می‌شود.

مقاله پیشنهادی: درمان خانگی ترک پوستی پا از پیشگیری تا درمان سنتی

تاثیر خواص روغن جوجوبا برای پوست خشک

 گفتیم که روغن جوجوبا ضد التهاب است بنابراین التهاب، خارش و قرمزی پوست خشک را برطرف کرده و همچنین علائم، دیگر بیماری‌های ناشی از خشکی پوست مثل اگزما، پسوریازیس را نیز برطرف می‌کند.

خواص روغن جوجوبا برای پوست آکنه دار

گفتیم که روغن جوجوبا بسیار شبیه به سبوم است و همچنین از دیگر خواص روغن جوجوبا برای پوست، ضد باکتری و ضد قارچ  بودن آن است، بنابراین با نفوذ به پوست و کنترل تولید سبوم از مسدود شدن روزنه‌های پوست جلوگیری کرده و هم آکنه‌های روی پوست را از بین می‌برد و هم مانع ایجاد آکنه روی پوست می‌شود.

بهبودی زخم و جای زخم با خواص روغن جوجوبا برای پوست

 روغن جوجوبا با داشتن مقدار زیاد ویتامین E  می‌تواند زخم‌های روی پوست را درمان و حتی جای زخم را بهبود ببخشد زیرا این ویتامین برای ترمیم زخم و جای زخم بسیار مفید است.

خواص روغن جوجوبا برای رشد مو
خواص روغن جوجوبا برای رشد مو

نحوه استفاده از خواص روغن جوجوبا برای پوست

روغن جوجوبا هیچ نیازی به رقیق کردن ندارد و حتی نیاز نیست که آن را با دیگر روغن‌ها مخلوط کنید. طرز استفاده از آن به صورت مستقیم بر روی پوست است.

اگر تاکنون از این روغن استفاده نکردید باید از وجود حساسیت نسبت به آن با خبر نیستید، بنابراین مهم است که تست پچ انجام دهید و آن به این صورت است که چند قطره از روغن را روی بازوی خود بریزید و بازو را با باند بپوشانید و ۲۴ ساعت صبر کنید باند را باز کنید اگر پوست التهاب، کهیر، خارش و قرمزی نداشت پس استفاده از آن بلامانع است.

خرید بهترین برندهای انواع لایه بردار و روشن کننده پوست با قیمت مناسب

نوع استفاده از این روغن را خودتان تشخیص دهید، می‌توانید می‌توانید از خواص روغن جوجوبا برای لب خود به عنوان بالم لب برای رفع ترک و خشکی آن استفاده کنید، می‌توانید از آن به عنوان سرم برای جلوگیری از چین و چروک صورت استفاده کنید و یا به عنوان یک پد آرایشی آرایش صورت و چشم‌های خود را با آن پاک کنید.

نکته: برای این که بهترین نتیجه را از روغن جوجوبا برای پوست خود بگیرید مهم است که نوع اصل آن را تهیه کنید. به علت اینکه روغن جوجوبا سبک است خیلی زود در عمق پوست نفوذ می‌کند به طوری بعد از چند دقیقه اثری از آن روی پوست نمی‌ماند، اگر احیانا روغنی که استفاده کردید سنگین بود و در عمق پوست نفوذ نکرد باید بدانید که روغن شما اصل نیست.

خواص روغن جوجوبا برای زیبایی پوست
خواص روغن جوجوبا برای زیبایی پوست

خواص روغن جوجوبا برای پوست سر و مو

همان‌قدر که  خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت بی نظیر است برای پوست سر و مو نیز مفید است و از آن به خوبی محافظت می‌کند. در زیر به برخی تاثیرات مثبت این روغن بر روی مو و پوست سر را توضیح می‌گوییم:

موها را به طور عمیق مرطوب می‌کند

روغن جوجوبا با وجود غنی بودن از مواد طبیعی و معدنی و با نفوذ بر فولیکول  پوست سر باعث ایجاد رطوبت در سر شده  و به حالت دادن موها نیز کمک شایانی می‌کند. اگر روغن جوجوبا را قبل از استحمام به مو بزنید برای مو و پوست سر به عنوان یک لایه محافظتی عمل می‌کند و مانع از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست سر می‌شود. اگر آن را بعد از استحمام  زمانی که موها مرطوب است، روی موها بزنید باعث نفوذ خیلی سریع به روزنه‌های پوست و رطوبت کنندگی ریشه و ساقه موها می‌شود علاوه بر آن روغن جوجوبا می‌تواند یک ماده بی‌نظیر، برای کسانی که موهای نازکی دارند باشد.

خواص روغن جوجوبا برای شوره سر
خواص روغن جوجوبا برای شوره سر

با مصرف جوجوبا چربی موی خود را کنترل کنید

روغن جوجوبا به همان شکل که روی پوست صورت باعث کنترل چربی پوست می‌شود در پوست سر نیز با نفوذ در فولیکول مو ( به دلیل شبیه بودن به سبوم ) و مرطوب کردن آن مانع از تولید بیش از حد چربی شده و PH  پوست را متعادل نگه می‌دارد بنابراین پوست سر از تولید بیش از حد چربی خودداری می‌کند. بنابراین با روغن جوجوبا می‌توانید بدون اینکه موهای خود را بیش از حد چرب کرده باشید آن را مرطوب نگه دارید.

روغن جوجوبا می‌تواند شوره سر را کنترل کند

یک مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ توسط  مجله آفریقایی “طب سنتی، مکمل و جایگزین” انجام شد. در این مطالعه سعی شد که این فرضیه را ثابت کنند که یک سلول بنیادی به نام  CUSCTA REFLEXA  که از گیاه جوجوبا گرفته شده بود می‌تواند وضعیت موها را بهبود ببخشد. آن‌ها این سلول را با مقداری روغن خردل ترکیب کردند و آن را به ۱۸ شرکت کننده دادند تا به مدت دو هفته و روزی ۲ بار برای موهای خود استفاده کنند و نتیجه آن را اعلام کنند. در پایان دو هفته هر ۱۸ نفر که دارای شوره سر از نوع خفیف تا متوسط بودند اعلام کردند که در مدت مصرف این ماده شوره سر آنان تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بود. البته تحقیقات بیشتری لازم برای اینکه ثابت شود که خواص ضد میکروبی جوجوبا برای از بین بردن شوره سر کافی است یا نه  اما برای کسی که به دنبال یک مایع طبیعی برای شوره سر است روغن جوجوبا عالی است.

 جوانسازی پوست
خواص روغن جوجوبا برای جوانسازی پوست

روغن جوجوبا  و تقویت موی سر

انواع ویتامین‌های E و B ، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب تمامی مواردی هستند که  برای تقویت موهای سر لازم است. این مواد ریشه مو را کمک می‌کند تا رشد بیشتری کند همچنین موهای نازک را تقویت و ضخیم می‌کند.

مانند یک ناجی برای موهای خشک و شکننده و آسیب دیده عمل می‌کند

استفاده مداوم از وسایل حالت دهنده‌ی مو باعث شکنندگی و آسیب جدی موها می‌شود. گرمای ناشی از این وسایل  باعث می‌شود کوتیکول خارجی مو شکاف بردارد  و باعث  رویش موهای نازک و شکننده می‌شود. روغن جوجوبا با پر کردن شکاف کوتیکول مو و ترک یا شکاف را بهبود می‌بخشد و همچنین با خاصیت تسکین دهنده خود موها را آرام و نرم و براق می‌کند.

روغن جوجوبا برای ماساژ پوست
روغن جوجوبا برای ماساژ پوست

خواص روغن جوجوبا برای ابرو

در آینه به ابروهای خود نگاه می‌کنید چیزی که مشاهده قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست . ابروهای تو خالی و نازک که دائما در حال ریزش است.چاره کار چیست؟ اینجاست که خواص روغن جوجوبا برای ابروهای شما مانند یک دارو عمل می‌کند. بله یک دارو بدون هیچ گونه عوارضی، کافیست مقداری از روغن جوجوبا را به پنبه آغشته کرده و روی ابروهای خود بمالید. خواص روغن جوجوبا برای ابرو مانند موی سر عمل می‌کند از فولیکول مو محافظت می‌کند، به آن رطوبت لازم را می‌رساند و به تقویت و رشد ابروها کمک می‌کند. چند دوره استفاده از آن کافی است تا معجزه‌ی خواص روغن جوجوبا برای ابروهای خود را ببینید. تنها خواص روغن جوجوبا برای ابرو نیست و حتی به بلندتر شدن و تقویت مژه‌ها نیز کمک می‌کند. قبل از استفاده، از تمیز بودن ابروها و مژه‌های خود مطمئن شوید. اگر ابروهای کم پشتی دارید چاره کار روغن جوجوبا است خود را آن محروم نکنید.

فرق روغن عناب با جوجوبا
فرق روغن عناب با جوجوبا

خواص روغن جوجوبا برای دور چشم

چشم‌ها از شاخص‌ترین و تاثیرگذارترین اعضای صورت است که کوچکترین نقص در آن به خوبی قابل تشخیص است. ما در این قسمت از مقاله تمامی عوامل تاثیر گذار بر چین و چروک را به همراه دلایل قانع کننده برای استفاده از خواص روغن جوجوبا برای دور چشم را خواهیم گفت.

مقاله پیشنهادی: راهکارهای سفید کردن دندان با روش های خانگی

آبرسانی

پوست اطراف چشم دارای پوست نازک‌تری از پوست صورت است بنابراین سبوم کمتری برای حفظ رطوبت خود تولید می‌کند بنابراین به یک آبرسان قوی نیاز دارد. از خواص روغن جوجوبا برای پوست این است که به دلیل شباهت زیاد آن به سبوم رطوبت لازم را برای فولیکول فراهم می‌کند بنابراین می‌تواند یک آبرسان قوی باشد.

پاک کننده و مرطوب کننده

آرایش مداوم چشم‌ها و پاک نکردن آن و یا پاک کردن با مواد شوینده قوی باعث از بین رفتن رطوبت این ناحیه از صورت می‌شود که با استفاده از خواص روغن جوجوبا برای دور چشم خود هم مواد آرایشی خود را پاک کنید و هم رطوبت لازم را به پوست خود برسانید.

ضدآفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون حفاظت از پوست دور چشم، همچنین جود آلودگی و استرس بر پوست این ناحیه تاثیر گذاشته و باعث می‌شود دچار چین و چروک زودرس شود. استفاده از خواص روغن جوجوبا برای دور چشم هم از پوست دور چشم در برابر آفتاب محافظت می‌کند و هم به دلیل خاصیت تسکین دهندگی به پوست آرامش و نرمی می‌دهد.

کلاژن سازی

با افزایش سن عمل کلاژن سازی پوست کمتر می‌شود و پوست انعطاف خود را از دست می‌دهد این مورد در پوست اطراف چشم زودتر اتفاق می‌افتد بنابراین به محصولی نیاز دارید که این روند را بسیار کندتر کند و باعث تقویت کلاژن سازی پوست شود و انعطاف پوست با گذشت زمان کم نشود از خواص روغن جوجوبا برای دور چشم انجام موارد گفته شده است.

 پس روغن جوجوبا را دست کم نگیرید و آن را در برنامه تقویت و محافظت از پوست خود بگنجانید.

روغن خانگی برای پوست
روغن خانگی برای پوست

طرز تهیه روغن جوجوبا در منزل

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما می‌توانید خود در منزل روغن جوجوبا را تهیه و استفاده کنید. چگونگی طرز تهیه روغن جوجوبا در منزل را مرحله به مرحله می‌گوییم اما اگر تمایل دارید که خود در منزل آن را تهیه کنید باید به تمامی نکات دقت کرده و آن‌ها را رعایت کنید.

مرحله اول پیدا کردن گیاه جوجوبا است

در ابتدا باید بوته گیاه را پیدا کنید معمولا مراکز پرورش گیاهان بوته این گیاه را برای فروش دارند و می‌توانید آن را تهیه کنید.

مرحله دوم دانه گیاه را کشت کنید

 از این گیاه بذر یا دانه‌های رشد می‌کند که در تابستان آماده‌ی کشت است بنابراین باید آن را کشت و آماده‌ی روغن گیری کنید. این دانه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن، سخت و دارای غلاف هستند و دارای موم غلیظ هستند.

مرحله سوم دانه‌ها را خشک کنید

 دانه‌های جوجوبا پس از کشت دارای ۵۴ درصد موم است که باید از یک هفته قبل از روغن گیری آن را خشک کنید تا سطح رطوبت آن به ۱۰ درصد برسد.

مرحله چهارم دانه‌ها را فشار دهید

 دانه‌ها را داخل دستگاه مخصوص پرس دانه بریزدو موم به دست آمده از پرس دانه را جدا کنید. این موم شبیه به روغن است و این مرحله مهم‌ترین قسمت تهیه روغن جوجوبا است.

مرحله پنجم باقی مانده دانه‌ها را دور بریزید

 زمانی که موم یا روغن دانه‌ها را گرفتید خود دانه‌ها را دور بریزد و از دسترس خارج کنید  که هیچ موجود زنده‌ای نتواند آن را بخورد زیرا دارای یک سم قوی است که می‌تواند کشنده باشد.

مرحله ششم روغن بدست آمده را در جای مناسب قرار دهید

 روغن به دست آمده را در ظرفی درب دار ریخته و آن را در مکانی تاریک و خشک و خنک نگه‌دارید. برای اینکه راحت از آن بردارید می‌توانید از یک قطره چکان استفاده کنید. اگر جای نگهداری درست مناسب باشد، هیچگاه خواص روغن جوجوبا برای پوست از بین نمی‌رود و همیشه مثل روز اول خواهد بود.

پروسه روغن گیری از گیاه جوجوبا زمان بر است و نیاز به دقت و حوصله‌ی فراوان دارد پیشنهاد ما استفاده از روغن آماده‌ی آن است.

درمان خانگی ریزش مو
درمان خانگی ریزش مو

مضرات روغن جوجوبا

استفاده از روغن جوجوبا برای همه افراد در هر سنی بلامانع است حتی برای خانم‌های باردار نیز مشکلی پیش نمی‌آورد. اما بهتر است که از این محصول به اندازه و درست استفاده کنید. تنها در تعداد محدودی از افراد ممکن باعث تحریک پوست و آلرژی شود. بنابراین اگر تا به حال از خواص روغن جوجوبا برای پوست و موی خود استفاده نکردید آن را تست کنید. مصرف روغن جوجوبا به شکل موضعی است و نباید آن را خورد زیرا دارای اسید اورسیک است که خوردن آن باعث بروز صدمات قلبی  می‌شود بنابراین روغن جوجوبا یک روغن دارویی است و مصرف خوراکی ندارد.

به پوست چی بزنیم
به پوست چی بزنیم

جوجوبا یا عناب؟ مسئله این است

عناب که به خرمای چینی نیز معروف است از معروف‌ترین میوه‌هایی است که در ایران به وفور یافت می‌شود و دارای خواص خوراکی  و درمانی بسیار زیادی است. درخت آن در آسیای شرقی و همچنین کشورهای خاورمیانه (در واقع در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر) رشد می‌کند. در طب سنتی ایران و همچنین چین مورد استفاده قرار می‌گرفته و می‌توان گفت از قدیمی‌ترین میوه‌های کشف شده در جهان است. تمامی قسمت‌های گیاه و میوه عناب برای درمان انواع بیماری‌ها مفید است. میوه خام عناب به رنگ سبز است و سرشار از ویتامین c اما به تدریج رنگ آن تیره و به رنگ قرمز در می‌آید. از عناب هم به صورت تازه و هم خشک شده می‌توان استفاده کرد. عناب خونساز است و در طب چینی برای درمان بیماری‌های گوارشی از آن استفاده می‌شده است. استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و لعاب آن برای درمان سرفه موثر است.

خرید بهترین کرم پودر مناسب با نیاز شما با قیمت مناسب

فواید درخت عناب برای پوست

 درخت عناب نیز مانند خود عناب بسیار مفید است از پودر برگ درخت عناب می‌توان برای درمان انواع بیماری‌های پوستی مثل اگزما، تحرک پوست و التهاب، پسوریازیس، آکنه استفاده کرد.همچنین برای چین و چروک صورت و درمان انواع زخم مفید است.

فواید درخت عناب برای مو

 برگ درخت عناب نیز برای تقویت مفید است، باعث رشد سریع موها می‌شود، جلوی ریزش مو را می‌گیرد و خارش پوست سر را برطرف می‌کند. برای کسانی که موهای حساسی دارند یا رنگ موی روشن دارند کافی است پودر برگ درخت عناب را با مقداری آب ولرم مخلوط  تا ماده خمیری بدست آید و روی موها قرار دهید، ۳۰ دقیقه صبر کنید آنگاه موهای خود را با شامپو بشویید.

تفاوت عناب و جوجوبا

 شاید عجیب به نظر برسد اگر بخواهم بگویم که تفاوت عناب و جوجوبا فقط در تلفظ اسم آن‌ها است و هر دو گیاه یکی هستند و تمامی خواصی که برای عناب ذکر شد برای جوجوبا نیز صدق می‌کند.

از بین بردن چروک چشم
از بین بردن چروک چشم

خواص روغن عناب برای بدن

خواص روغن عناب برای پوست، مو، دور چشم و ابرو همان مواردی است که در بالا ذکر کردیم. علاوه بر استفاده از عناب به صورت خام، خشک شده، روغن و عصاره می‌توان از ماسک عناب، برای پوست نیز استفاده کرد. برای نمونه یک نوع ماسک عناب برای پوست را معرفی می‌کنیم.

مواد لازم:

خاک رس سبز: ۵/۱ گرم

پودرعناب:  1 گرم

پودر بامبو: ۱ گرم

اسید اسکوربیک ( ویتامین C ): کمتر از ۱ گرم

آب معدنی: ۱۱ گرم

طرز تهیه: تمامی مواد را در یک ظرف ریخته و هم بزنید. باید توجه کنیداین ماسک نه آنچنان باید خمیری شود و نه خیلی رقیق و شل در صورتی که بیش از حد سفت بود، مقدار بیشتری آب و در صورتی که شل بود مقدار بیشتری خاک رس اضافه کنید.می‌توانید به جای خاک رس سبز از خاک رس معمولی استفاده کنید.

نحوه استفاده:

ابتدا پوست باید کاملا تمیز باشد سپس مواد را آهسته روی پوست صورت بزنید. دقت داشته باشید که به اطراف چشم و لب‌ها نزنید. این ماسک خیلی سریع خشک نمی‌شود و باید به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس یک اسفنج را خیس کرده و با آن ماسک روی صورت را خیس کنید تا راحت شسته شود و بعد از آن صورت را تمیز بشویید و با حوله خشک کنید و در صورت لزوم می‌توانید از یک تونر یا مرطوب کننده برای پوست خود استفاده کنید.

نکته: این ماسک عناب برای پوست معمولی تا چرب که دارای منافذ باز است مناسب می‌باشد. از ویژگی این ماسک، تمیزی پوست، تمیزی منافذ پوست از آلودگی و چربی اضافی، تامین ویتامین‌ها و فلانوئید‌های مودر نیاز پوست اشاره کرد. این ماسک را می‌توانید به عنوان درمان پوست هفته‌ای ۲-۳ مرتبه به صورت فشرده، و یا به عنوان ماسک هفته‌ای ۱ مرتبه برای محافظت از پوست استفاده کنید.

منابع

healthline.com
ogee.com
byrdie.com
thegreencreator.com
thejojobacompany.com.au
jojobaoilforhair.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 × چهار =