خواص روغن هسته انگور برای چه مواردی است؟ خواص روغن هسته انگور بسیارزیاد است و در این مقاله قصد داریم تا برای شما از فواید این روغن طبیعی بیشتر بگوییم، مواردی که شاید خیلی از آنها را ندانید و یا با وجود آگاهی اهمیت نمی دادید. عصاره هسته انگور، یک روغن پایه محسوب می شود و از قدیم مورد توجه مردم بوده و از آن به عنون دارو برای درمان بیماری های پوستی بهره می گرفتند.

روغن هسته انگور بسیار سبک است در پخت و پز برای تهیه سالاد و سس مورد استفاده قرار می گیرد همچنین از این عصاره طبیعی امروز در صنعت تولید اقلام آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

در این مقاله کمی در مورد روغن هسته انگور و تاریخچه استفاده از آن می گوییم سپس طرز تهیه و مراحل استخراج آن بعد به سراغ خواص روغن هسته انگور برای سلامتی پوست و موارد استفاده آن می گوییم و در نهایت عوارض آن را بازگو خواهیم کرد.

خواص روغن هسته انگور برای پوست
خواص روغن هسته انگور برای پوست

تاریخچه روغن هسته انگور

زمانی که آب انگورها برای تولید شراب گرفته می شود مقداری از هسته انگور به همراه تفاله ها باقی می ماند که با جدا کردن آن در طی فرایندی روغنی بدست می آید که به رنگ سبز تیره یا قهوه ای می باشد.

قدمت استفاده از خواص روغن هسته انگور به ۶۰۰۰ هزار سال قبل باز می گردد و یونانیان را جزو نخستین کشورهای مصرف کننده این ماده طبیعی هستند همچنین در اروپای باستان از انگور، برگ آن و عصاره ی آن به عنوان دارو برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

اروپایی ها  برگ انگور را به عنوان مرحم برای بهبود زخم و التهاب بواسیر، از قوره انگور برای رفع یبوست، همچنین انگور رسیده را برای درمان تهوع و آبله و انگور خشک را برای یبوست و مشکلات کبدی مصرف می کردند.

در سال ۱۵۶۹ در ایتالیا امپراطور ماکسیمیلیان دوم برای اولین بار دستور فشرده کردن دانه های انگور راداد . آنها این کار را با قرار دادن دانه های انگور و آب در ظرف های بزرگ  انجام دادند و روی آن را با سرپوشی به مدت چند روز پوشانده و هر چند روز یک بار دانه ها را می کوبیدند، سپس آن را حرارت داده وبا تبخیر آب روغن بدست می آمد.

خواص روغن هسته انگور برای چی خوبه
خواص روغن هسته انگور برای چی خوبه

طرز تهیه روغن هسته انگور

طرز تهیه روغن هسته انگور از دیرباز تا کنون بسیار پیشرفت کرده و از روش های مختلفی استفاده می شود معمولا برای روغن گیری از انگورهایی با دانه های درشت استفاده می کنند زیرا تقریبا نیمی از هسته انگور حاوی روغن است.

اگر بخواهیم به زبان ساده  طرز تهیه روغن هسته انگور در کارخانجات را بگوییم اغلب انگور از بدو ورود باید مراحل مختلفی را برای روغن کشی بگذراند و بعد از آن با استفاده از حلال به تصفیه آن پرداخته و بعد از بسته بندی تبدیل به معجون جوانی می شود.

دلیل گذراندن این مراحل  حفظ  خواص روغن هسته انگور و از بین رفتن مواد زائد حاصل از ترکیب با حلال ها است. در ادامه  مراحل تبدیل انگور به روغن هسته انگور را توضیح خواهیم داد.

مراحل آماده سازی دانه های انگور برای روغن گیری

باید هسته ها از تفاله های انگور جدا شوند

معمولا در کارخانه ها هنگام آبگیری انگورها، دانه ها به همراه تفاله ها جدا می شوند. روش های مختلفی برای جدا سازی دانه ها از تفاله وجود دارد که سه مورد را به اختصار می گوییم:

الف) جداسازی دانه از تفاله به روش آزمایشگاهی: در این روش از ماده ای به نام  اسید کلریدریک رقیق  استفاده می شود که  این ماده با از بین بردن چسبندگی میان تفاله و دانه باعث جدا شدن آنها شده و باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از مقدار غلیظ این ماده باعث خمیری شدن دانه ها و تفاله ها می شود.

ب) جداسازی با دستگاه خلال : تفاله های مرطوب را در دستگاه خلال ریخته و بعد از آن از دستگاه رنده عبور می دهند به طوری که تفاله ها کاملا ریز و هسته ها جدا شوند.

ج) جداسازی با خشک کردن تفاله : در ابتدا تفاله ها را خشک کرده سپس از غلتک عبور می دهند تا ریز شوند بعد از آن در سینی لرزانی قرار می گیرد که هسته ها را جدا می کند.

آماده سازی دانه ها برای روغن گیری

در این مرحله دانه های جدا شده از تفاله کاملا تمیز و خشک می شوند سپس آنها را در دستگاه قرار داده و خرد می کنند تا برای مراحل بعدی آماده گردد.

پخته شدن دانه ها

میرسیم به مرحله پخته شدن دانه ها، برای گرفتن بیشترین میزان روغن از دانه های باید آنها را با آب یا بخار آب پخت این مرحله شامل پخته شدن هسته و خشک کردن است طوری که رطوبت دانه  به ۳ درصد برسد.

خواص روغن هسته انگور برای درمان بیماریه ای پوستی
خواص روغن هسته انگور برای درمان بیماریه ای پوستی

روش استخراج روغن هسته انگور

در این مرحله دانه ها کاملا آماده روغن گیری هستند. برای این کار ازچند روش استخراج روغن هسته انگور استفاده می شود که در ادامه معرفی می کنیم:

الف) روش استخراج روغن هسته انگور با پرس کردن

در این روش هسته انگور توسط دستگاهی فشرده یا پرس می شود دو نوع پرس گرم و سرد جود دارد که می توان از هر دو استفاده کرد. در پرس گرم به دلیل دمای بالا احتمال دارد روغن بسوزد و کمی تیره رنگ شود .

در این روش روغن به همراه مواد زائد با هم از دستگاه خارج شده و در مخزنی ریخته می شود که بعد از ته نشین شدن مواد زائد روغن آن گرفته و از فیلتر عبور داده تا صاف شود.

ب) روش استخراج روغن هسته انگور با حلال

این روش حلال از روش پرس بهتر است چون روغن در دمای پایین تری استخراج می شود در مقابل مقدار ناخالصی که در این روش به همراه روغن به دست می آید بیشتر است بنابراین برای روغن کشی از ماده ای به نام هیدروکربن فرار(هگزان) استفاده می کنند که روغن با این ماده ترکیب شده و ناخالص می شود.

به وسیله تقطیر درصد زیادی از حلال موجود در روغن جدا شده و مقدار کم باقیمانده به وسیله حرارت دادن با بخار آب از بین می رود. روغن بدست آمده از این روش اسیدیته پایین تری دارد و رنگ آن نیز روش تر است. مقدار روغن بدست آمده از این روش ۱۱- ۱۲ درصد خواهد بود.

مرحله تصفیه روغن هسته انگور

برای آماده سازی نهایی روغن هسته انگور باید سه فرایند دیگر را طی کند تا به مرحله بسته بندی برسد زیرا روغن بدست آمده دارای رنگ و بوی نامناسب است و هنوز ناخالصی هایی دارد که باید گرفته شود مراحل به ترتیب زیر است:

الف) صمغ گیری

صمغ گیری به معنی جدا کردن هرگونه ناخالصی از روغن است ناخالصی ها معمولا در روغن محلول هستند اما زمانی که روغن در معرض بخار آب قرار می‌ گیرد هیدراته و ته نشین می شود .

اضافه کردن اسید فسفریک به روغن باعث افزایش سرعت هیدرانه  و ته نشین شده صمغ ها در نهایت جدا شدن از روغن می شود.

خرید بهترین برندهای کرم دور چشم با قیمت مناسب

ب) خنثی سازی

دانه های انگور در طی گذراندن مراحل مختلف برای روغن گیری از خود اسیدهای چرب آزاد تولید می کنند که در این مرحله باید این ماده از روغن جدا شود.

 برای این کار از یک ترکیب قلیایی استفاده می شود که موجب از بین رفتن اسیدهای چرب آزاد می شود. سپس روغن را شستشو می دهند تا بقایای ماده قلیایی در روغن از بین برود بعد از آن روغن را خشک می کنند.

ج) بی رنگ کردن روغن هسته انگور

در این مرحله تمامی ترکیباتی که موجب رنگ روغن می شوند به علاوه مابقی ناخالصی های موجود در روغن به وسیله خاک رنگ بری از بین می رود که این مرحله خود به دو روش انجام می شود مداوم و غیر مداوم انجام می شود. کار در یک مخزن همزن دار صورت می گیرد که روغن و خاک رنگ بری در آن ریخته شده و در آخر با رد کردن آن از صافی خاک رنگ بر از روغن جدا می شود.

د) بی بو کردن روغن هسته انگور

می رسیم به مرحله آخر جایی که  عملیات پایانی را برای آماده سازی روغن انجام می دهند روغن هسته انگور در طول مدت تبدیل شدن به روغن آنزیم هایی در آن فعال می شود که شامل اسیدهای چرب آزاد، لاکتون ها، اکسیداسیون ها است.

آنزیم های نام برده طی فرایندی به نام تزریق حباب های بخار زنده به کلی از بین می رود این عملیات در خلاء کامل انجام می شود تا هم آنزیم های فرار از روغن جدا شود و هم از اکسیداسیون شدن روغن در حرارت زیاد جلوگیری شود.

روغن هسته انگور برای پوست چرب
روغن هسته انگور برای پوست چرب

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی

خواص روغن هسته انگور بیشمار است به طوری که می توان آن را یک ماده اساسی در پخت و پز و همچنین استعمال خارجی محسوب کرد. از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی قلب

روغن هسته انگور مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۶ است که در صورت اضافه شدن به رژیم غذایی شما سلامت قلب تان تضمین می شود زیرا اسیدهای چرب اشباع نشده باعث دفع کلسترول بد خون شده در نتیجه از بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می شود.

مقاله پیشنهادی: تمام آن چیزی که باید در مورد بیماری پوستی کراتوز خورشیدی بدانید

خواص روغن هسته انگور برای حفاظت از پوست

یکی دیگر از خواص روغن هسته انگور سرشار بودن از ویتامین E است که به دفع صدمات مربوط به رادیکال های آزاد می پردازد همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در برابر سرطان و امراض قلبی از آن مراقبت می کند.

از دیگر خواص روغن هسته انگور مانع شدن از بروز آلزایمر در سنین پیری است که دلیل آن داشتن ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع و آنتی اکسیدان است.

خواص روغن هسته انگور در تندرستی

وجود آنتی اکسیدان از دیگر خواص روغن هسته انگور می باشد که  تبدیل به یک ماده غذایی و دارویی شده و وجود آن را در هر خانه ای ضرور می کند. زیرا دریافت آنتی اکسیدان موجب جلوگیری از بسیاری از بیماری ها یی نظیر سرطان است علاوه بر آن آنتی اکسیدان ها مانع از لخته شدن خون در رگ ها می شود و ماده ای موثر برای کاهش وزن محسوب می شود.

خواص روغن هسته انگور در پخت و پز

خواص روغن هسته انگور در پخت و پز خود را به خوبی نشان می دهد اما باید نکاتی را هنگام استفاده در غذا رعایت کنید تا دچار آسیب نشوید. روغن هسته انگور در دمای بالا دود زیادی تولید می کند بنابراین باید بدانید که برای سرخ کردن مناسب نیست.

زیرا دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و اسیدهای غیر اشباع است که در هنگام سرخ شدن با اکسیژن ترکیب شده و واکنش نشان می دهد و باعث تولید رادیکال های آزاد و مواد مضر می شود.

بنابراین بهترین مورد استفاده از خواص روغن هسته انگور به عنوان چاشنی در سالاد و یا سس سالاد و همچنین غذاهای پخته شده است.

روغن هسته انگور برای پوست خشک
روغن هسته انگور برای پوست خشک

فواید روغن هسته انگور برای پوست

استفاده ی موضعی از فواید روغن هسته انگور برای  پوست بسیار مفید و موثر زیرا پوست در طول شبانه روز در معرض آلودگی های فراوانی از جمله چربی، رادیکال های آزاد، گرد و غبار و غیره قرار می گیرد که به مرور از عوامل تاثیر گذار در پیری زود رس پوست می شود بنابراین ضروری است که از آن مراقبت شود.

وجود ویتامین E ، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا ۶  از مهمترین  خواص روغن هسته انگور برای پوست است که حکم یک مکمل تقویت کننده در برنامه مراقبت روزانه پوست را دارد.

همچنین خواص روغن هسته انگور برای پوست دارای فواید دیگری است که به اختصار توضیح می دهیم:

آب رسانی با روغن هسته انگور برای پوست

استفاده موضعی از روغن هسته انگور برای پوست در بارزترین شکل سبب رطوبت رسانی می شود و خشکی و التهاب آن را کاهش می دهد همچنین برای درمان بیماری های پوستی که سبب خشکی و قرمزی و خارش پوست می شود به کار می رود.

مزیت روغن هسته انگور برای پوست چرب

یکی از دغدغه های افراد با پوست چرب منافذ باز پوست می باشد با مصرف خواص روغن هسته انگور می توان این مشکل را حل کرد اما چطور؟

پاکسازی منافذ پوست و کنترل چربی از جمله خواص روغن هسته انگور برای پوست است که در نهایت موجب کوچک شدن منافذ می شود.

مزیت روغن هسته انگور برای پوست آکنه دار

جذب موضعی خواص روغن هسته انگور باعث میشود که عوامل تاثیر گذار در ایجاد آکنه از جمله تولید بیش از حد سبوم، رطوبت کم و انسداد منافذ پوست را بهبود، همچنین با داشتن خاصیت ضد باکتریایی موجب نابودی باکتری های پوست و درمان آکنه شود.

طب سنتی
طب سنتی

مزیت روغن هسته انگور برای پوست زخم شده

خواص روغن هسته انگور برای پوست زخم شده، ضد میکروبی و ضد باکتری بودن آن است که موجب نابودی این عوامل از پوست می شود همچنین ویتامین E و C در بهبود زخم ها و جای آن کمک اساسی می کند.

 مزیت روغن هسته انگور برای پوست روشن

تاثیر استفاده مداوم از خواص روغن هسته انگور بر روی پوست به دلیل دارا بودن ویتامین E و C  باعث روشنی پوست خواهد شد. ماده موثر دیگری که در روغن هسته انگور وجود دارد نوعی آنتی اکسیدان به نام پروآنتوسیانیدین است که استمرار استفاده از آن موجب یک دست شدن رنگ پوست می شود ( خصوصا در درمان ملاسما بسیار مفید است).

خواص روغن هسته انگور برای دور چشم

ویتامین E و اسید لینولئیک از خواص روغن هسته انگور برای دور چشم است که موجب نرمی و لطافت پوست اطراف چشم می شود.

سیاهی و پف زیر چشم ممکن است چهره را پیر و خسته نشان دهد از طرفی کمبود رطوبت در پوست این ناحیه از صورت می تواند به بروز چین و چروک کمک کند.

برای استفاده از خواص روغن هسته انگور برای دور چشم کافی است که در شبانه روز ۲ مرتبه از این روغن برای نواحی دور چشم استفاده کنید تا تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید.

خرید بهترین نوع کرم پودر با قیمت مناسب

استعمال روغن هسته انگور برای ماساژ

استفاده از روغن هسته انگور برای ماساژ یکی از گزینه های عالی برای رفع استرس و خستگی باقی مانده از فعالیت های روزانه است علاوه بر آن مزایای آروماتراپی (ماساژ درمانی) با استفاده از خواص روغن هسته انگور بسیار بیشتر می شود.

برای این کار با اضافه کردن مقداری روغن اسطخودوس، چوب صندل و یا بابونه به روغن هسته انگور برای ماساژ می توانید به درمان برخی از بیماری هایی مثل زانو درد، ضعف های عضلانی کمک کنید.

خواص روغن هسته انگور در ماساژ درمانی با جذب بر روی پوست بدن علاوه بر سلامتی آن، به افزایش جریان خون، و تنفس بهتر پوست نیز کمک می کند.

آروما تراپی در دوران بارداری نیز می تواند مفید باشد خصوصا با اضافه کردن مقداری روغن نارگیل به روغن هسته انگور برای ماساژ، می توان از ورم پاها در این برهه زمانی حساس کم کرد.

فواید روغن هسته انگور برای چاقی صورت

استعمال روغن هسته انگور برای چاقی صورت، یک مزیت دیگر از خواص این عصاره طبیعی می باشد که می توانید به همراه  ورزش یوگای صورت استفاده کرده و به عضلات صورت خود حجم دهید.

برای نتیجه گیری بهتر از خواص روغن هسته انگور لازم است چند قطره (۴-۵) از آن را به کف دست خود زده و بمالید تا کمی با دمای دستتان گرم شود سپس خیلی آرام به مدت چند دقیقه پوست خود را ماساژ دهید.

همچنین می توانید با اضافه کردن دو قطره روغن نارگیل و روغن بادام تلخ به روغن هسته انگور برای چاقی صورت از خواص بیشتری در ماساژ بهرمند گردید.

طریقه استفاده از روغن طبیعی
طریقه استفاده از روغن طبیعی

طریقه ‌ی مصرف روغن هسته انگور

طریقه ی مصرف روغن هسته انگور می تواند بر اساس تامین خواسته های شما متفاوت باشد می توانید آن را برای حصول نتیجه به تنهایی و یا با ترکیب کردن با سایر روغن های اساسی استفاده کنید.

به عنوان سرم صورت استفاده کنید

از خواص روغن هسته انگور می توانید به عنوان سرم صورت استفاده کنید و آن را شب ها قبل از خواب به صورت پاکیزه خود بزنید. نیازی به اقدام خاصی ندارید قبل از هر چیزی پوست خود را بشویید و خشک کنید سپس روغن را کف دست زده و به صورت خود بزنید بگذارید تا کاملا جذب پوست شود.

به عنوان پایه مرطوب کننده یا لوسیون

خواص روغن هسته انگور می تواند یک ماده پایه برای کرم یا لوسیون مرطوب کننده شما باشد فقط کافی است یک یا دو قطره از عصاره هسته انگور را به کرم مرطوب کننده خود اضافه کنید  تا از رطوبت جذب شده در پوست محافظت کند.

به عنوان ماده پایه برای ماسک صورت و بدن

نوعی دیگر از طریقه ی مصرف روغن هسته انگور، استفاده از آن به عنوان ماده پایه ماسک های روزانه صورت و بدن است. در این صورت از مزایای آن به همراه فواید دیگر مواد برای سلامتی بدن بهره مند خواهید شد. در ادامه طرز تهیه چند نوع ماسک خانگی را بیان می کنیم:

ماسک ضد پیری

برای تهیه ماسک ضد پیری به مواد زیر احتیاج خواهید داشت:

روغن هسته انگور ۱ قاشق غذاخوری

روغن جوجوبا ۱ قاشق غذاخوری

روغن لیمو  چند قطره

روغن گل رز(گلاب) چند قطره

مواد فوق را با هم ترکیب کنید با اسفنج آرایشی به آرامی روی پوست خصوصا قسمت هایی که دارای چین و چروک است بزنید و خوب ماساژ دهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند سپس با یک دستمال مرطوب صورت خود را پاک کنید.

اسکراب بدن

برای تهیه اسکراب بدن:

شکر ۲ فنجان

روغن هسته انگور ۱ فنجان

عصاره وانیل ۱ قاشق چایخوری

روغن اسطخودوس ۱۲ قطره

مواد فوق را با هم ترکیب کنید و آن را به پوست بدن خود زده و ماساژ دهید سپس بشویید. باقی مانده آن را نیز می توانید در یخچال نگهدارید( تا ۱ هفته قابل استفاده است).

ماسک ضد آکنه

برای تهیه این ماسک پر خاصیت شما نیاز خواهید داشت به:

روغن هسته انگور ۱ قاشق غذاخوری

روغن چوب صندل چند قطره

روغن بابونه چند قطره

مواد را مخلوط کنید. پد پنبه ای را به ماده آغشته کرده و به آرامی در نواحی که جوش دارد بزنید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه بشویید.

نکته

قبل از استفاده از خواص روغن هسته انگور از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید برای این کار تست پچ را انجام دهید. مقداری از آن را به پوست خود بزنید و در صورتی دچار خارش، التهاب، قرمز شدید از مصرف آن خودداری کنید.

منابع

newdirectionsaromatics.com
madehow.com
medicalnewstoday.com
healthline.com
bustle.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفده + 9 =