خواص روغن گلیسیرین به گونه ای است که امروزه در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و در جایگاه سومین ماده ارزشمند اساسی مواد آرایشی قرار گرفته است و می تواند برای پوست معجزه کند. استفاده مداوم از این ماده بی رنگ و بی بو می تواند جوانی و شادابی را دوباره به شما هدیه دهد. علت محبوبیت این ماده به دلیل خام بودن آن می باشد که در مرطوب کننده ها، لوسیون ها، آرایشی و بهداشتی ها به صورت خام مورد استفاده قرار گرفته است و این یعنی سازگاری با هر نوع پوست می باشد و حساسیتی ایجاد نمی کند. خواص روغن گلیسیرین به گونه ای است که به محض استفاده به طریق مختلف شاهد تاثیر آن روی پوست خود خواهید بود که از اصلی ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • هیدراته کردن لایه بیرونی پوست (لایه شاخی)
  • بهبود عملکرد سد پوستی و خواص درمانی برای پوست
  • محافظت در برابر عوامل تحریک کننده و رادیکال های آزاد
  • تسریع فرایند بهبود زخم ها

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین به عنوان گلیسرول شناخته می شود و ممکن است بر روی برخی بسته بندی ها آن را با نام گلیسرول دیده باشید پس تعجب نکنید. گلیسیرین یا همان گلیسرول یک ترکیب طبیعی است که از منابع گیاهی مانند روغن پالم، سویا، روغن نارگیل یا چربی های حیوانی گرفته شده و رنگ خاصی ندارد و بسیار شفاف می باشد، بی رنگ، بی بو و طعم آن شیرین است. یکی از خواص روغن گلیسیرین این است که یک رطوبت رسان بسیار قوی می باشد و به نوعی مرطوب کننده شناخته می شود که آب را به لایه های عمیق تر پوست تا سطح بیرونی پوست میرساند. بسیار دیده شده است که به منظور حفظ زیبایی و درمان بسیاری از مشکلات پوستی در محصولات مراقبت از پوست از گلیسیرین استفاده می شود. از دیگر خواص روغن گلیسیرین این است که با ایجاد یک سد طبیعی بر روی پوست مواد مرطوب کننده را به دام می اندازد و رطوبت جذب شده را ساعت ها در پوست نگه میدارد. طبق تحقیقات انجام شده گلیسیرین به قدری مغذی است که می تواند با بسیاری از مواد مفید برابری کند. از جمله:

  • آلفا هیدروکسی اسیدها (مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک)
  • اسید هیالورونیک
  • پروپیلن گلیکول و بوتیل گلیکول
  • سوربیتول
خواص روغن گلیسیرین
خواص روغن گلیسیرین

آیا گلیسیرین می تواند باعث تحریک پوست شود؟

گلیسیرین به عنوان یک مرطوب کننده، آب را به تمام سطوح پوست میرساند. در شرایطی که رطوبت پوست کم است، پایین تر سطوح پوست به دلیل استفاده گلیسیرین رطوبت کافی را دارد اما در صورت کمبود می تواند پوست را به مرور کم آب کند و حتی تا حدودی موجب تاول شود. به همین دلیل، بهتر است قبل از استفاده از گلیسیرین خالص روی صورت و پوست خود آن را با مقداری آب یا گلاب رقیق کنید. بسیاری از طرفداران لوازم آرایشی طبیعی رقیق کردن گلیسیرین را با گلاب توصیه می کنند، زیرا گلاب پوست را آبرسانی می کند و منافذ را تصفیه می کند و در رقیق شدن گلیسیرین تاثیر بسزایی دارد.

سایر کاربردهای گلیسیرین

خواص روغن گلیسیرین علاوه بر قدرت مرطوب کنندگی بالا، به دلیل مزایای بی نظیر در موارد زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. مسهل هیپراسموتیک (کشیدن آب به روده برای درمان یبوست)
  2. برای آماده سازی دارویی متعدد
  3. عامل شیرین کننده و ضخیم کننده
  4. نگهدارنده

گلیسیرین و گلاب برای چاقی صورت

گلیسیرین و گلاب برای چاقی صورت افرادی که دوست دارند صورت پر و در عین حال اندام خوبی داشته باشند بسیار مناسب است. ترکیب این دو ماده بی رنگ بسیار معجزه آسا می باشد و حین استفاده می توانید شاهد درمان بسیاری از مشکلات پوستی خود باشید. گلیسیرین به دلیل قدرت مرطوب کنندگی بالا و فرمولاسیون انحصاری دارای مزایای بالقوه ای است که از بارزترین آنها می توان به ترکیب گلیسیرین و گلاب برای چاقی صورت اشاره داشت. با ترکیب این دو ماده رطوبت رسانی پوست به طرز چشمگیری افزایش می یابد و با نفوذ به لایه های زیرین منجر به سفت و سخت شدن و در نهایت پر و چاق شدن پوست می شود. از دیگر خواص روغن گلیسیرین و گلاب می توان به موارد زیر اشاره داشت:

خواص روغن گلیسیرین برای پوست
خواص روغن گلیسیرین

محافظت و بهبود سد پوست

گلیسیرین یک مرطوب کننده فوق العاده عالی است که پوست شما را ساعت ها مرطوب نگه می دارد. از دست دادن آب ترانسپیدرمال یا TEWL (از دست دادن آب از بدن شما از طریق اپیدرم) یک عامل کاملا طبیعی است که گلیسیرین از این مشکل جلوگیری می کند و باعث تقویت سد پوست می شود. استفاده منظم گلیسیرین در از رفتن TEWL جلوگیری کرده و پوست را هیدراته نگه می دارد و سد پوستی را تقویت و سالم می کند.

جلوگیری از خشکی پوست

اگر پوست خشک و کم آب با مشکلاتی مانند درماتیت آتوپیک دارید، پوستتان عاشق گلیسیرین می شود! همانطور که قبلا ذکر شد، گلیسیرین یک رطوبت رسان است و به این معنی که رطوبت را جذب می کند و آن را بیشتر از نیاز پوستی به شما میرساند و به نحوی از خشکی جلوگیری می کند.

بهبود نفوذ پذیری بالای پوست

متاسفانه یا خوشبختانه پوست انسان از نفوذ پذیری پایینی برخوردار می باشد! این بدان معنی است که نفوذ مواد خارجی به لایه های پوست سخت است به همین دلیل برخی از محصولات مراقبتی برای پوست کارساز نیستند و آنطور که باید و شاید روی پوست تاثیری ندارند، گلیسرول از دسته موادی است که به راحتی می تواند به بهبود نفوذپذیری پوست کمک کند.

مقاله پیشنهادی: میوه های تازه برای پوست از خوردن تا استفاده به عنوان ماسک

گلیسیرین و گلاب برای پوست های حساس و پیری مفید است

اگر پوست خشک و چروکی دارید و از طرفی به محصولات حساس است، گلیسیرین و گلاب می تواند به سلامت پوست کمک کند. این ماده دارای خواص ضد پیری است و در صورت استفاده مداوم، تاثیر قابض در کوتاه مدت را بر روی پوست دارد. دقیقا مویرگ ها در زیر لایه پوست تسکین داده می شود و از قرمزی جلوگیری می کند. نمی توان انکار کرد که استفاده از گلیسیرین و گلاب بر روی پوست دارای اثر آرامش بخش و تسکین دهنده می باشد. این اثر آبرسانی در جوانسازی پوست خسته در پایان روز و تسکین آسیب های ناشی از آفتاب فوق العاده مفید است.

نکاتی که هنگام استفاده از گلیسیرین و گلاب برای صورت باید رعایت کنید:

  • قبل از استفاده از گلیسیرین روی پوست خود، حتما یک تست پچ انجام دهید. اگر پوست چرب یا مختلط دارید، بیش از دو بار در هفته از گلیسیرین و گلاب استفاده نکنید، چرا که استفاده زیاد از آنها پوست شما را چرب و تحریک می کند.
  • از گلاب خالص (خانگی) و گلیسیرین ارگانیک برای جلوگیری از هرگونه واکنش پوستی استفاده کنید. آب رز موجود در گلاب بازاری حاوی افزودنی ها و مواد نگهدارنده می باشد که به پوست شما آسیب میرساند.
  • همیشه قبل از استفاده گلیسیرین را با گلاب رقیق کرده و قبل بیرون رفتن از خانه آن را بشویید چرا که ویسکوزیته گلیسیرین رقیق نشده گرد و غبار و آلودگی را جذب کرده و منافذ پوست شما را مسدود می کند.
مراقبت از پوست
خواص روغن گلیسیرین

خواص گلیسیرین برای پوست

خواص روغن گلیسیرین برای پوست بسیار زیاد است، اما در درجه اول به آبرسانی پوست و حفظ رطوبت می توان اشاره داشت. از جمله خواص گلیسیرین برای پوست:

  1. کمک به محافظت از پوست در برابر منابع تحریک کننده محیطی
  2. پوست خشک به طرز شگفت انگیزی نرم و لطیف می شود.
  3. تقویت سد رطوبت پوست
  4. افزایش نفوذ سایر مواد به تمام لایه های پوستی
  5. بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و ظاهر جوان

گلیسیرین در انتقال و فعالیت آکواپورین ها در سطح پوست نقش بسزایی دارد. آکواپورین ها پروتئین هایی هستند که جریان مواد آبرسان حیاتی (از جمله آب و گلیسرول) را به تمام لایه های پوستی هدایت می کنند. آنها نقش کلیدی در حفظ تعادل رطوبت پوست ایفا و حتی در آب و هوای خشک تر حس صافی و براقی را به پوست القا می کنند. خواص گلیسیرین برای پوست سابقه طولانی دارد و به دلیل حساسیت زا نبودن آن برای پوست های مستعد جوش و آکنه و بسیار حساس نیز مناسب می باشد.

مرطوب کننده مو
خواص روغن گلیسیرین

تقویت سد پوستی با محصولات فرمولاسیون شده گلیسیرین

آب جزء نیازهای ضروری پوست است. بدون آب کافی، سد پوستی کم آب و باعث می شود تا نتواند به طور موثر تمام وظایف خود را به درستی انجام دهد. گلیسیرین با بیرون کشیدن آب از هوا برای حفظ رطوبت پوست و در به حداقل رساندن از دست دادن آب، مانع خشکی پوست می شود. گلیسیرین می تواند برای مدتی در پوست باقی بماند و به پوست کمک می کند تا رطوبت را در خود ذخیره کند و حتی زمانی که در معرض عوامل آسیب رسان محیطی مانند آلودگی قرار بگیرید رطوبت کافی برای پوست وجود دارد. گلیسیرین به لیپیدهای طبیعی پوست کمک می کند تا ساختار خود را حفظ کرده و یک مانع سالم برای پوست ایجاد می کنند. عوامل استرس زای محیطی می توانند باعث تجمع رادیکال های آزاد و آسیب به سد پوستی می شود. بنابراین، پاکسازی توسط محصولات حاوی گلیسیرین بسیار مهم است که به حذف آثار این موارد کمک می کند.

ظاهر پوستی جوان تر با گلیسیرین

یکی از منحصر به فردترین ویژگی های خواص روغن گلیسیرین، توانایی آن در برجسته سازی موقت ظاهر پوست و به حداقل رساندن ظاهر خطوط و چین و چروک است. از آنجایی که گلیسیرین به راحتی به پوست نفوذ می کند و حجم آب بین سلول ها را افزایش می دهد در نتیجه ظاهری کامل و محکم به پوست می دهد. گلیسیرین با کلاژن، پروتئینی که باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست می شود، متصل شده و این شرایط را تثبیت می کند که در کنار هم، این اثرات ظاهری جوان تر به همراه دارد.

اگر به دنبال جوانی یا برجسته شدن ظاهر پوست خود هستید، توصیه می کنیم کرم ضد چروک مانند کرم ضد پیری صورت و گردن را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود قرار دهید. این مرطوب کننده های ضد پیری حاوی گلیسیرین، ویتامین A فیتو میمتیک و اسید هیالورونیک هستند که در بهبود ظاهر طیف وسیعی از نگرانی های مربوط به سن موثرند.

خواص روغن گلیسیرین برای مو
خواص روغن گلیسیرین

گلیسیرین برای مو

خواص روغن گلیسیرین برای مو نیز شنیدنی است زیرا بسیاری از خانم ها و آقایان برای داشتن موهای پرپشت و سالم حاضر به صرف هزینه های هنگفت هستند و با وجود گلیسیرین برای مو دیگر نیاز به چنین کاری نیست. ممکن است بارها حین خرید و مشاهده برچسب روی شوینده ها متوجه گلیسیرین در ترکیبات شده باشید و این به دلیل ویژگی های خاص گلیسیرین برای مو می باشد. گلیسیرین مناسب انواع مو، از جمله موهای مجعد، وز و ضخیم است. شواهد نشان می دهد که استفاده از گلیسیرین برای موهای آسیب دیده بسیار مفید است و آنها را ترمیم می کند. گلیسیرین همچنین موهای خشک را آبرسانی کرده و موجب پر شدن آنها می شود. گلیسیرین برای موهای دارای موخوره بسیار عالی است و علاوه بر درمان موخوره از شکستگی آنها جلوگیری و با شوره سر مبارزه می کند.

بدون شک همه ما دوستدار زیبایی و داشتن موهای براق و بلند هستیم و برای رسیدن به این نقطه باید از محصولات متفاوت و دستگاه های حرارتی استفاده کرد که به مرور زمان به ساقه مو آسیب میرساند، استفاده از روغن گلیسیرین برای مو می تواند به عنوان یک محافظ حرارتی عمل کند و این آسیب را به حداقل برساند. استفاده گلیسیرین برای موها در تنظیم سطح PH پوست سر نیز موثر است. از خواص گلیسیرین برای مو می توان به کاهش شوره سر اشاره کرد، در شامپوها، کرم ها و لوسیون های ضد شوره گیاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گلیسیرین باعث افزایش رطوبت در ریشه مو و تقویت ساقه مو نیز می شود.

تهویه عمیق مو

یکی دیگر از خواص روغن گلیسیرین این است که یک ترکیب جهانی می باشد و می توانید بدون توجه به نوع پوست سر و موی خود از آن استفاده کنید. با این حال، اگر موهای خشک و وز یا خارش سر دارید، استفاده از گلیسیرین واقعا می تواند به سلامت پوست سر و بافت موی شما کمک شایانی کند. اگر موهای فر دارید، به احتمال زیاد موهای شما در مقایسه با افرادی که موهای مواج یا صافی دارند، خشک تر هستند! در چنین حالتی، می توانید هفته ای یکبار با استفاده از گلیسیرین و روغن های اساسی دیگر موهای خود را عمیقا حالت دهی کنید. در اصل گلیسیرین برای مو به منظور تغذیه و حالت دادن آنها استفاده می شود و به دلیل نرم شدن موها و جلوگیری از وز شدن مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان بهداشتی قرار گرفته است که در اکثر محصولات خود از آن به منظور تهویه عمیق استفاده می شود. در صورتی که موهای آسیب دیده دارید می توانید مقداری از گلیسیرین را با شوینده موی خود ترکیب و استفاده کنید.

خرید محصولات حاوی گلیسیرین با قیمت مناسب

از دیگر خواص روغن گلیسیرین می توان به درمان خارش پوست سر اشاره داشت، بارها پیش آمده است که به دلایل متعدد دچار خارش سر شده اید و حتی با تغییر شوینده تغییری حاصل نشده است! استفاده از گلیسیرین به دلیل خواص ضد میکروبی می تواند به درمان خارش، که به دلیل خشکی یا شوره سر ایجاد می شود کمک کند و به نوعی در حفظ رطوبت پوست سر موثر است.

میزان استفاده از گلیسیرین برای مو چقدر است؟

اگر از گلیسیرین در اسپری مو استفاده می کنید، می توانید مقدار مساوی آب یا گلاب را با گلیسیرین مخلوط کنید. از طرف دیگر، اگر از گلیسیرین در ماسک یا نرم کننده استفاده می کنید، چند قطره از روغن گلیسیرین برای آن کافیست و این به شرطی است که آن را با سایر مواد مغذی که رطوبت موهای شما را تامین می کنند مخلوط کنید.

مراقبت از مو

کدام گلیسیرین برای مو مفید است؟

از آنجایی که گلیسیرین ها به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می شوند در انتخاب آنها با توجه به نیاز خود باید دقت بیشتری به خرج دهید. گلیسیرین طبیعی (گیاهی) از نارگیل، نخل، سویا و غیره مشتق شده است در حالی که گلیسیرین غیرطبیعی یا (غیر گیاهی) از چربی حیوانی به دست می آید.

نوع دیگر گلیسیرین مصنوعی است که بر پایه نفت می باشد و در غذا، مکمل های غذایی و داروهای دارویی یافت می شود. گلیسیرین طبیعی برای موها به عنوان مواد ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد و حاوی رطوبت ساز طبیعی است.

مضرات گلیسیرین

اگرچه مضرات گلیسیرین بسیار نادر است و به دلیل طبیعی بودن ترکیبات آن چیز خاصی ثبت نشده است، بنابراین بهتر است قبل از هر چیز آن را به جهت احتیاط تست کنید. افرادی که به روغن نارگیل یا روغن پالم حساسیت دارند به طور بالقوه واکنش های آلرژیک به گلیسیرین گیاهی را خواهند داشت، به همین دلیل این دسته از افراد نباید از گلیسیرین استفاده کنند. احساس قرمزی، خارش یا بثورات از مضرات گلیسیرین می باشد که در صورت مشاهده نباید از آن استفاده کنید و باید به دنبال یک محصول جایگزین باشید و مطمئن شوید و برچسب ها را با دقت بخوانید که محصول جایگزین حاوی گلیسیرین نباشد.

گلیسیرین و گلاب هر دو ماده برای پوست مفید هستند. با این وجود، ممکن است پوست شما به هر یک از مواد تشکیل دهنده یا هر دو حساسیت داشته باشید که عبارتند از:

  1. سرخی
  2. خارش
  3. حس سوزش و تورم

آخرین حرف پایانی

خواص روغن گلیسیرین بیشتر از چیزی است که تصور می کنید و شایع ترین آنها این است که یک مرطوب کننده فوق العاده موثر و مرطوب کننده عالی برای پوست موهای شماست. هنگامی که رطوبت محیط به اندازه کافی مناسب باشد، گلیسیرین می تواند به ظاهر پوست و موهای شما کمک کند و احساس خوبی را به شما القا می کند. با این وجود، وقتی هوا خیلی خشک می شود، گلیسیرین نمی تواند آب کافی را به خود جذب کند، بنابراین اثر خود را از دست می دهد.

منابع

healthline.com
stylecraze.com
kiehls.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیست − نه =