خواص هل سبز بسیار زیاد است و هر چه از آن بگوییم کم گفته ایم، هل یکی از خوش طعم ترین چاشنی ها برای تهیه شیرینی های خوشمزه است. این ادویه در غذاهای هندی، شرقی میانه، عربی و سوئدی استفاده می شود. از هل در تهیه ادویه گرام ماسالا که غذاهای گوشتی و سبزیجات را طعم دار می کند، استفاده می کنند. همچنین در درست کردن نوشیدنی های گرمی مثل چای ماسالا و قهوه ترکی کاربرد دارد.

هل علاوه بر عطر و بوی دلچسب، خواص بیشماری دارد که در این مقاله درباره آنها صحبت می کنیم. خواص عرق هل سبز بیشتر از چیزی است که تصور می کنید و کافیست یکبار آن را تست کنید تا معجزات نهفته درون آن پی ببرید. یکی از خواص عرق هل این است که می توانید آن را در تمامی نوشیدنی ها و غذاها استفاده کنید و تمام خواص آن را دریافت کنید.

معرفی انواع هل

سه نوع هل وجود دارد، هل سیاه و هل سبز انواع اصلی آن هستند. هل سفید از ایجاد تغییرات روی هل سبز به وجود می آید‌. هل سبز بیشتر در غذاهای شمال شرقی و خاورمیانه استفاده می شود. به طور کلی در کشور هند و آسیا از این ادویه زیاد استفاده می کنند. هل سبز به هل واقعی معروف است که در مناطق گرمسیری از جمله هند، مالزی و کاستاریکا رشد می کند. برای درست کردن شیرینی های خوش عطر و طعم، هل سبز بهترین انتخاب است. غلاف های هل سیاه از هل سبز بزرگ تر هستند. رنگ این نوع هل قهوه ای تیره مایل به سیاه است، هل سیاه در شرق هیمالیا پرورش داده می شود.

خواص هل سبز
خواص هل سبز

خواص هل سبز برای فشار خون

هل خاصیت دیورتیک آنتی اکسیدانی فوق العاده بالایی دارد که فشار خون را پایین می آورند. به همین خاطر مصرف هل برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، کمک می کنند. در یک آزمایش، محققان سه گرم هل در روز به ۲۰ نفر فرد بالغ که به تازگی با مشکل فشار خون بالا مواجه شده بودند، دادند. پس از ۱۲ هفته، سطح فشار خون این افراد به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در محدوده طبیعی قرار گرفت. نتایج امیدوار کننده این مطالعه مربوط به خواص آنتی اکسیدانی هل است. زیرا سطح آنتی اکسیدان شرکت کنندگان تا پایان مطالعه ۹۰ درصد افزایش یافته بود. آنتی اکسیدان ها تاثیر مثبتی روی کاهش فشار خون دارند. یکی از حدس هایی که محققان برای علت خاصیت کاهش فشار خون هل می زنند، این است که چون هل ادرار آور است می تواند به این مشکل کمک کند. این گیاه با پیشگیری از تجمع آب در بدن به عنوان مثال اطراف قلب، فشار خون در رگ ها را کاهش می دهد.

خاصیت ضد سرطانی هل

یکی دیگر از خواص هل سبز و سیاه، مبارزه با سلول های سرطانی است. پودر هل می تواند فعالیت آنزیم های خاصی را که به مبارزه با سرطان کمک می کند، افزایش دهد. همچنین این ادویه، توانایی سلول های مقاوم طبیعی بدن برای حمله به تومورها را افزایش می دهد. به عنوان مثال می توانید برای پیشگیری و کمک به درمان سرطان پوست و جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی دهان از هل استفاده کنید.

خواص هل سبز و سیاه برای مشکلات گوارشی

مصرف هل به مشکلات گوارشی از جمله زخم معده کمک موثری می کند. از هزاران سال پیش تا به حال از این ادویه برای هضم بهتر غذا استفاده می کنند. اغلب هل را با سایر ادویه های دارویی برای تسکین ناراحتی معده، تهوع و استفراغ مخلوط می کنند. هل تاثیر فوق العاده بالایی روی بهبود و تسکین زخم معده دارد. یکی دیگر از خواص هل سبز و سیاه این است که در برابر هلیکوباکتر پیلوری که عامل به وجود آورنده بسیاری از زخم ها و خراش های معده می باشد بدن را مقاوم می کند.

مقاله پیشنهادی: قبل از ورزش چی بخوریم

رفع بوی بد دهان با هل

یکی از درمان های قدیمی که با استفاده از هل از گذشته تا به حال صورت می گرفته، درمان بوی بد دهان و بهبود سلامت دهان و دندان است. در برخی از فرهنگ ها بعد از خوردن غذا نفس خود را با خوردن غلاف هل خوشبو و تازه می کنند. حتی شرکت تولید کننده آدامس Wrigley از این ادویه در تهیه یکی از محصولات خود استفاده می کند. احتمالا دلیل تاثیر هل سبز روی تنفس، به خاطر توانایی مبارزه آن با باکتری های معمولی دهان می باشد. یک مطالعه نشان داده که عصاره هل در مبارزه با پنج نوع باکتری که سبب حفره در دندان ها می شوند، به موثری عمل می کند. در واقع این عصاره از رشد باکتری ها جلوگیری می کند، همچنین تغییرات نشان داده که عصاره هل می تواند تعداد باکتری های موجود در بزاق دهان را تا ۵۴ درصد کاهش دهد.

خواص هل سبز
خواص هل سبز

درمان عفونت ها با خواص هل سبز و سیاه

اثرات ضد باکتریایی این باکتری فقط مربوط به دهان نیست. هل می تواند عفونت ها و باکتری های مضر را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که عصاره هل و روغن های اساسی دارای ترکیباتی هستند که با چندین گونه رایج باکتری مبارزه می کنند. در یک مطالعه آزمایشگاهی تاثیر عصاره هل را روی از بین بردن مخمری که سبب ایجاد عفونت قارچی و بیماری کاندیدا می شود را بررسی کردند. عصاره این ادویه توانست رشد برخی سویه های این مخمر را مهار کند. تحقیقات نشان داده که اسانس و عصاره هل گاهی موثرتر از داروهای استاندارد، با باکتری های ای کولای و استافیلوکوکوس که سبب مسمومیت غذایی می شوند، مبارزه می کنند. همچنین یکی دیگر از خواص هل سبز و سیاه این است که با باکتری سالمونلا که مسمومیت غذایی ایجاد می کند، و کمپیلوباکتر که باعث التهاب معده می شود به خوبی می جنگد!

هل و بهبود تنفس و اکسیژن رسانی

ترکیبات موجود در هل معمولا به افزایش جریان هوا در ریه ها و بهبود تنفس کمک می کند. هنگامی که از هل در تهیه عطرهای درمانی استفاده می شود، هل می تواند بوی نیرو بخشی ایجاد کند که توانایی بدن شما را در استفاده از اکسیژن در حین ورزش افزایش می دهد. در یک مطالعه گروهی از شرکت کنندگان خواسته شد که اسانس هل را به مدت یک دقیقه قبل از راه رفتن روی تردمیل به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق کنند. این گروه نسبت به سایر افراد شرکت کننده میزان اکسیژن بیشتری دریافت کردند. یکی دیگر از عملکردهای این ادویه که هل باعث بهبود تنفس و اکسیژن رسانی به بدن می شود آرام کردن جریان و راه هوایی است، این خاصیت هل به ویژه برای درمان بیماری آسم مفید واقع می شود.

خواص هل در بارداری

اگر در دوران حاملگی از مقدار مناسبی هل در برنامه غذایی خود استفاده کنید، می توانید از خواص هل در بارداری بهره مند شوید. توجه داشته باشید که مقدار زیاد این ادویه به خصوص در این دوران اثر سو می گذارد. اگر فقط به عنوان طعم و عطر دهنده از هل در غذاهایتان بخورید می توانید از خواص هل در بارداری استفاده کنید اما اگر به عنوان یک دارو و به مقدار زیاد از این چاشنی بخورید، خطر سقط جنین وجود دارد. برای استفاده دارویی از هل تنها باید با دکتر متخصص خود مشورت کنید.

خواص هل برای لاغری

یکی دیگر از مزایای خوردن این ادویه، خواص هل برای لاغری است. هل ترکیباتی دارد که متابولیسم بدن را افزایش داده و در نتیجه به آن کمک می کند که چربی های بیشتری بسوزاند. همچنین اگر این ادویه را در رژیم غذایی خود قرار دهید، از مشکلاتی مثل سوء هاضمه، یبوست و کم آبی بدن در حین وزن کردن در امان می مانید. بهترین راهی که می توانید از خواص هل برای لاغری بهره مند شوید، نوشیدن آب هل به صورت روزانه است.  آب هل دارای ملاتونین است که روند سوزاندن چربی ها را در بدن افزایش می دهد. بیشتر افرادی که از چاقی رنج می برند، چربی های زیادی در ناحیه شکم دارند. آب هل دشمن تجمع چربی های شکم بوده و آنها را به خوبی از بین می برد.

طرز تهیه آب هل

خب حتما می پرسید برای برخورداری از خواص هل برای لاغری چگونه آب هل درست کنیم؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که غلاف هل را خرد کرده و دانه های آن را خارج کنید. حالا پوست غلاف و دانه ها را در یک لیوان آب اضافه کنید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. اول صبح آن را بنوشید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. همچنین می توانید به جای غلاف از پودر هل استفاده کنید. نیازی به گفتن نیست که شما باید از این این نوشیدنی با یک رژیم غذایی سالم و متعادل و تمریناتی برای کاهش وزن استفاده کنید. در غیر این صورت، هل هیچ فایده ای برای چربی سوزی نخواهد داشت.

خواص هل برای کبد

در طب آیورودا، مردم از هل برای خواص سم زدایی آن استفاده می کنند. شاید دلایل خیلی قطعی و علمی برای اثبات این خاصیت هنوز وجود نداشته باشد، اما با بررسی شواهد به نظر می رسد هل سفید، سبز و سیاه توانایی خوبی در پاکسازی کبد و تقویت عملکرد آن دارند. یک آزمایش روی افراد چاق و یا دارای اضافه وزن که بیماری کبد چرب داشته و الکل هم مصرف می کردند انجام شد. در این آزمایش به شرکت کنندگان مکمل های هل سبز برای درمان و تقویت کبد داده شد، نشانه های کبد سالم در این افراد در مقایسه با افرادی که تنها داروهای شیمیایی مصرف کردند، بیشتر هویدا شد. این آزمایش و همچنین مطالعات دیگر نشان می دهد که خواص هل برای کبد در برابر انواع مختلف آسیب بسیار جالب است.

دانه های مناسب برای پوست
خواص هل سبز

فواید هل برای پوست

آیا می دانستید هل، این ادویه خوشمزه  خوش عطر می تواند به درمان بسیاری از آسیب های پوستی کمک گند؟ از فواید هل برای پوست خبر دارید؟ در این قسمت به برخی از خواص هل سبز و سیاه برای درمان بیماری های پوستی می پردازیم.

درمانه آکنه و لک با هل

هل دارای خواص ضد باکتریایی است که به بهبود و از بین بردن جوش ها کمک می کند. همچنین با پاکسازی لکه ها به عنوان یک پاک کننده پوست تاثیرات فراوانی دارد. این خاصیت به شما کمک می کند تا پوستتان رنگ روشن تر و یکنواخت تری داشته باشد. هل حتی باعث می شود پوست شما سفت و محکم شده و رنگ یکنواخت زیبایی داشته باشد.

ماسک هل و عسل برای درمان آکنه

یک قاشق چایخوری پودر هل را با عسل مخلوط کنید و آن را روی لکه و جوش های آکنه بمالید. هل، به دلیل خواص ضد باکتریایی، بیماری آکنه را درمان کرده و همچنین جوش ها و لکه های ناشی از آن را پاکسازی می کند. فقط مقدار کمی از خمیر به دست آمده  را مستقیماً روی لکه ها بمالید و بگذارید یک شب یا چند ساعت بماند، سپس آن را بشویید. به سرعت نتجیه را می توانید مشاهده کنید. زیرا به دلیل خاصیت ضد التهابی آن به کاهش تورم کمک کرده و قرمزی را برطرف می کند. عسل همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است که با آبرسانی پوست، آن را از خشکی نجات می دهد.

خرید بهترین و با کیفیت ترین محصولات بهداشتی برای جلوگیری از جوش و آکنه

خواص هل برای اعصاب

خواص هل برای اعصاب بسیار شگفت انگیز است. این ادویه با رایحه دلپذیری که دارد به عنوان یک عامل کاهش استرس عمل می کند. اگر از مشکل بی خوابی و یا کم خوابی رنج می برید، می توانید با استفاده از خواص هل برای اعصاب، خواب خوب و آرامی را هر شب تجربه کنید. معمولا مردم از تاثیر جادویی که رایحه و بوی خوب روی روحیه و سلامتی می گذارند بی خبرند. اما بوییدن عطرهای طبیعی مثل گلاب و هل چنان آرامشی به انسان می بخشد که با هیچ کدام از عطرهای مصنوعی قابل مقایسه نیست. می توان از عطر هل برای بالا بردن فوری روحیه و روشن شدن پوست کدر و پژمرده استفاده کرد! زیرا وقتی شما اعصاب آرامی داشته باشید، خواب منظمی و کافی داشته باشید، پوست شما شفاف تر و سالم تر از همیشه خواهد بود.

پیشگیری از حساسیت پوستی
خواص هل سبز

پیشگیری از حساسیت های پوستی با هل

هل سفید، سبز و سیاه توانایی بسیار عالی در تصفیه خون دارند. از این طریق از به وجود آمدن حساسیت های پوستی جلوگیری کرده و تاثیر فوق العاده ای برای درخشش پوست می گذارند. هل حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. بنابراین آنتی اکسیدان های زیادی داشته و به تصفیه خون کمک می کند. همچنین گردش خون بدن را تنظیم می کند. دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است که از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند. یکی از خواص هل سیاه این است که سموم بدن را دفع می کند. از این طریق پوست شما درخشندگی و طراوت بی نظیری به دست می آورد. برای بهره مندی از خواص هل سیاه می توانید دانه های هل را به عنوان یک خوشبو کننده دهان و پاکسازی کننده پوست بجوید. یا این که دانه های هل را به آب آشامیدنی که هر روز می نوشید اضافه کنید. این گونه این آب، خاصیت سم زدایی پیدا می کند.

درمان نفخ و ورم معده با هل

یکی از سخت ترین و دردآور ترین ناراحتی های گوارشی ورم معده است. کسانی که از مشکل ورم معده رنج می برند، دردهای زیادی را تحمل می کنند. این نوع معده ها، گاز تجمع شده در معده را خیلی سخت دفع می کنند. به همین دلیل این گازها در معده تجمع کرده و نفخ ایجاد می کند. برای درمان نفخ و بهبود مشکل ورم معده می توانید از خواص هل سبز و خواص هل سیاه بهره ببرید. این ادویه ها به تخلیه گازهای انباشته شده در روده و معده کمک بزرگی کرده و اصطلاحا بادشکن هستند.

خواص هل سیاه

در فصل زمستان و سرما، هیچ چیز به اندازه یک نوشیدنی گرم و مقوی نمی تواند بدن ما را آرام کند. بسیاری از افراد با شروع سردی هوا، دچار بدن درد می شوند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در سرمای زیاد احساس درد در دنده های خود می کنید، می توانید از خواص هل سیاه برای درمان اینگونه دردها بهره بگیرید. یکی دیگر از خواص هل سیاه و سبز ایجاد شادی و بهبود روحیه افراد است. بعد از یک روز سخت و پر مشغله با نوشیدن یک دمنوش حاوی هل، می توانید آرامش اعصاب خود را برگردانید و اصطلاحا ریلکس کنید.

خواص هل در طب اسلامی

در طب سنتی و اسلامی، توجه ویژه و خاصی به گیاهان دارویی می شود. متخصصان طب سنتی برای درمان بیماری ها حتی سخت و صعب العلاج از گیاهان پرفایده دارویی مثل هل استفاده می کنند. بدن ما از همین طبیعت به وجود آمده به همین دلیل می توان با استفاده از اجزای همین طبیعت نیز آن را به حالت طبیعی و سلامت خود برگرداند. در طب بوعلی سینایی و قدیمی، طبع هل را خشک و گرم می دانند. از این رو می توانید از این ادویه خوشمزه برای درمان بیماری هایی که با غلبه سردی بر بدن به وجود می آیند مثل ام اس استفاده کنید.

همانطور که میدانید وقتی شیر می نوشیم، در گلویمان احساس خلط می کنیم. در واقع شیر خاصیت ایجاد خلط دارد. اگر به شیر مقداری پودر هل اضافه کنید، از تجمع خلط و مخاط در گلو جلوگیری می کند. بیماری سینوزیت یکی از بیماری های مزمن و آزاردهنده است که با استفاده از خواص هل در طب اسلامی می توانید آن را درمان کنید. هل خاصیت پاکسازی سینوس ها، گلو، بینی و سینه را دارد. به همین دلیل می توانید برای رهایی از عفونت هایی که سبب بیماری سینوزیت می شوند، از هل استفاده کنید. یکی دیگر از خواص هل در طب اسلامی، ایجاد اشتها در افرادی است که نسبت به غذا بی میل هستند.

دانه های مقوی برای بدن
خواص هل سبز

عوارض جانبی مصرف هل

خب تا اینجا از خواص هل سبز و خواص هل سیاه بسیار گفتیم. اما چه کسانی نباید هل بخورند؟ چه کسانی فقط می توانند مقداری کمی از این ادویه خوش عطر مصرف کنند؟ همانطور که گفته شد هل طبع گرمی دارد و به همین دلیل به افرادی که طبع سردی در بدن آنها افزایش یافته و بیمار شدند، مصرف هل در طب سنتی توصیه می شود. اما کسانی که طبع گرمی دارند، نباید بیش از حد از و زیاد از هل در غذا ها و شیرینی های خود استفاده کنند. زیرا با خوردن هل گرمای بدن آن ها بیش از حالت تعادل بالا می رود. همچنین به کسانی که از مشکل یبوست رنج می برند مصرف زیاد هل توصیه نمی شود.

از قدیم گفته شده که اندازه نگر که اندازه نکوست. درست است که حل در درمان فشار خون و زخم معده تاثیر مثبتی دارد. اما اگر بیش از اندازه آن را در دمنوش ها و غذاهای خود به کار ببرید، سبب افزایش تپش قلبتان می شود. تپش قلب بالا سبب بدتر شدن فشار خون و بیشتر شدن مشکلات گوارشی و ناراحتی معده می شود. اگر جزو آن دسته بانوانی هستید که مشکل عفونت ادراری دارید و یا از داشتن بیماری سوزاک، سیفلیس درد میکشید، خوردن هل می تواند مشکلات شما را حادتر کند.

همچنین آقایانی که مشکل پروستات دارند و پروستات آنها دچار تورم شده، نباید هل بخورند. همچنین زیاده روی در خوردن هل می تواند مشکلاتی در روده شما ایجاد کند. برای این که دچار این گونه مشکلات روده نشوید، بهتر است هل را  همراه با کتیرا میل کنید. خب شاید بپرسید، به چه اندازه باید هل بخوریم تا دچار این گونه آسیب ها نشویم؟ شما می توانید نهایتا یک مثقال هل را در دمنوش، شیرینی و یا غذای خود بریزید. اگر بیشتر از این مقدار به خوراکی های خود اضافه کنید، مضر خواهد بود.

موارد استفاده از هل

بسیاری از بانوان علاقه به استفاده از ادویه ها و چاشنی های گیاهی پرفایده در غذا ها و شیرینی های خود دارند اما نمی داند در چه خوراکی هایی می توان از آنها استفاده کرد. در این قسمت موارد استفاده از هل را به شما آموزش می دهیم. می توانید از هل هنگام دم کردن چای استفاده کنید. مقداری هل در قوری چای بسیار آن را خوش طعم و عطر می کند. اگر کودکانی دارید که عاشق کیک های خانگی هستند، با افزودن هل به کیک های خود، هم آنها را بی نهایت خوشمزه و دلچسب می کنید و هم از این طریق به کودکانتان یک خوراکی ارزشمند می دهید.

بسیاری از مردم فقط در شله زردها بیخود گلاب می ریزند. اما اگر فقط یک بار هل و گلاب را با هم به عنوان عطر و طعم دهنده به شله زرد اضافه کنید، مشتری دائمی هل خواهید شد. دسرهایی مانند فرنی، کاچی، شیر برنج و مانند این ها را می توانید با استفاده از هل خوشبو و بسیار خوشمزه کنید. همچنین هل بهترین مصلح غذا و شیرینی های با طبع سرد است. به عنوان مثال فرنی که در تهیه آن از شیر و آرد برنج استفاده می شود، طبع خیلی سردی دارد. می توانید با استفاده از گلاب و هل آن را معتدل کنید.

(توجه کنید تمامی آزمایشات و مطالعات ذکر شده در این مقاله روی حیوانات و یا در لوله آزمایشگاه انجام شده و برای اثبات نتایج آن نیاز به آزمایشات بیشتری است که این نتایج با استفاده از شواهد تجربی تائید شده اند.)

منابع

healthline.com
ncbi.nlm.nih.gov
ndtv.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پانزده − 13 =