خواص ویتامین B12 فراتر از چیزی است که تصور کنید و همانگونه که میدانید جسم ما برای این که همواره سلامتی و شادابی خود را حفظ کند نیاز به انواع و اقسام ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، پروتئین، فیبر و … دارد که برخی از آنها درون جسم ساخته می شوند و برخی دیگر را باید از مواد غذایی دریافت کرد. یکی از ارزشمندترین نوع این مواد که خواص فراوانی برای جسم ما به همراه دارد ویتامین B12 می باشد. حال سوال اصلی اینجاست که دیگر خواص ویتامین B12 برای چی خوبه؟ اصلا ویتامین B12 تو چی هست؟ اگر علائم کمبود ویتامین B12 را داشتیم چگونه کمبود ویتامین B12 را جبران کنیم؟

خواص ویتامین B12
خواص ویتامین B12

به طور کلی ویتامین B12 چیست؟

یکی از ضروری ترین ویتامین هایی که ما انسان ها برای ادامه زندگی به آن نیاز مبرمی داریم، ویتامین B12 می باشد که در واقع ویتامینی است که در آب محلول بوده و وجود آن باعث بهبود فرایند خونسازی، تولید DNA و RNA، افزایش متابولیسم کربوهیدرات و کمک به جذب پروتئین می گردد و همچنین برای سیستم عصبی انسان بسیار مفید و موثر است. کمبود این ویتامین در جسم خطرات فراوانی را با خود به همراه می آورد و ممکن است شخصی که نیاز بدن او به این ویتامین برطرف نشده باشد دچار بیماری هایی مانند کم خونی مفرط و همچنین ضایعات عصبی جبران ناپذیر گردد.

آیا کمبود ویتامین B12 برای بدن خطرناک است؟

اگر یک انسان به هر علتی با کمبود ویتامین B12 در جسم خود روبرو شود ممکن است برای او مشکلات جسمی متعددی به وجود آید که از جمله آن می توان به برآمدگی های کوچکی اشاره کرد که بر روی زبان مشاهده می شود، همچنین بروز بیماری های سوء هاضمه و مشکلات گوارشی از جمله مهمترین اثرات کمبود این ویتامین در بدن به شمار می روند. البته بسیاری از کسانی که به صورت مداوم و همیشگی دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال می شوند باید حتما آزمایشات لازم را در این زمینه انجام داده و مطمئن شوند که جسم آنها با کمبود ویتامین B12 مواجه نشده باشد.

ویتامین B12 تو چی هست؟

خوشبختانه غذاهای فراوانی در دسترس ما انسان ها قرار دارد که می توانیم توسط آن به عالی ترین شکل ممکن اقدام به جبران کمبود این ویتامین در جسم خود نماییم، اما نکته حائز اهمیتی که در این زمینه مطرح می شود این است که مواد غذایی دارای ویتامین B12 شامل غذاهای گوشتی می باشد و در این محصولات بیشتر از غذاهای گیاهی یافت می شود و اگر شما در برنامه غذایی خود از موادی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و یا محصولات لبنی استفاده می کنید، می توانید مطمئن باشید که ویتامین B12 در بدن شما به وفور یافت می شود.

همه چیز درباره ویتامین B12 و خواص آن

ویتامین B12 که برخی از دانشمندان به صورت اختصار آن را VB12 نیز می نامند، در وایع یک کوبالامین است که از جمله ویتامین های خانواده B به شمار می رود و یک ترکیب آلی از کلاس کبالت کورین است و درون آن کبالت سه ظرفیتی وجود دارد که در واقع یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مولکول های ویتامین است که تا به امروز کشف شده است. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که یکی از مهمترین خواص ویتامین B12 این است که دارای یون فلزی بوده و به سبب این که درون آن کریستال های قرمز وجود دارند به آن ویتامین قرمز نیز گفته می شود که فواید بسیار زیادی برای درمان کمخونی در جسم انسان دارد.

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد ویتامین B12 وجود دارد این است که خوشبختانه در اغلب غذاها می توان آن را یافت و به این صورت نیاز جسم به این ماده را به خوبی تامین نمود. دانشمندان در تحقیقات و بررسی هایی که بر روی خواص ویتامین B12  انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که کبد انسان یکی از منابع اصلی این ویتامین در جسم انسان می باشد و می توان آن را درون خود ذخیره کرده و در مواقع ضروری آن را در اختیار سایر قسمت های جسم قرار دهد.

خواص ویتامین B12
خواص ویتامین B12

تاریخچه کشف ویتامین B12

تا قبل از سال ۱۹۲۶ میلادی کم خونی یک بیماری خطرناک به شمار می رفت و پزشکان آن را نوعی سرطان تلقی می کردند که هیچ درمانی برای آن وجود نداشت، اما در همان سال یک پزشک انگلیسی به نام Addison شروع به انجام پژوهش هایی در این زمینه کرد و به نتایج شگفت انگیزی دست یافت.

او متوجه شد که می توان این بیماری را با خوردن مقدار زیادی از کبد خام درمان نمود، سال ها بعد دو پزشک به نام مینوت و مورفی تحقیقات او را ادامه دادند و حتی به سبب این کشف بزرگ موفق به دریافت جایزه بزرگ نوبل در زمینه پزشکی شدند. بعدها مشخص شد که درون کبد خام مقادیر فراوانی از ویتامین B12 وجود دارد و یکی از خواص ویتامین B12 این بود که می توانست با بیماری کم خونی مقابله کرده و آن را به خوبی درمان نماید.

علائم کمبود ویتامین B12 در بدن چیست؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای هر شخصی به وجود آید این است که به طور کلی علائم کمبود ویتامین B12 در بدن چگونه است و اصلا ویتامین B12 برای چی خوبه!؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر شما به صورت مفرط دچار احساس خستگی هستید و همواره دچار ضعف و تنگی نفس شدیدی می شوید و یا با کمبود آهن در بدن خود مواجه هستید، تمامی این علائم نشان دهنده آن است که این ویتامین در بدن شما کم است و ویتامین B12 برای این که به شما احساس نشاط و زندگی بدهد و موجب برطرف کردن ضعف و خستگی شما گردد بسیار خوب و مفید می باشد.

مقاله پیشنهادی: ۰ تا ۱۰۰ * خواص نعناع * از خوردن و نوشیدن تا استفاده به عنوان ماسک پوست!!!!

چگونه کمبود ویتامین B12 را در بدن خود جبران کنیم؟

قبل از پاسخ به این سوال در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که مواد غذایی و پروتئین های حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف کرده اید و گیاهخوار هستید، بیش از هر شخص دیگری در معرض علائم کمبود ویتامین B12 در جسم خود هستید و باید به این موضوع دقت فراوانی نمایید.

بنابراین باید گفت اگر شما از طرفداران رژیم غذایی حاوی مواد غذایی به دست آمده از حیوانات هستید، بنابراین می توانید با مصرف منظم و روزانه مواد غذایی مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی، مرغ و همچنین انواع لبنیات نیاز جسم خود به این ویتامین را برطرف سازید و اگر از آن دسته افرادی هستید که در رژیم غذایی گیاهخواری به سر می برید می توانید این ویتامین را با استفاده از مصرف قرص و مکمل هایی که در این زمینه وجود دارند به خوبی جبران کنید.

برای بدن چیا خوبه
خواص ویتامین B12

از جمله مهمترین پارامترهایی که هشدار دهنده کمبود ویتامین B12 در جسم شما هستند:

  • پس از انجام یک کار کوچک در طول روز به شدت خسته می شوید.
  • به صورت دائمی دچار سرگیجه می شوید و در مواقعی پوست بدن شما زرد، کمرنگ و بی روح به نظر می رسد.
  • برای خوردن غذا هیچ اشتهایی ندارید.
  • بدون این که از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید، مقداری از وزن خود را از دست داده اید.
  • در قسمت دست و پاهای خود احساس بی حسی و کرختی می کنید و حتی گاهی احساس سوزن سوزن شدن دارید.
  • در قفسه سینه خود با درد مواجه هستید و تپش قلب شدیدی دارید.
  • به صورت مداوم و همیشگی دچار فراموشی و گیجی می شوید

ویتامین B12 برای چی خوبه و چرا بدن ما به اون نیاز دارد؟

ویتامین B12 که در برخی از کشورهای جهان از آن به نام کوبالامین نیز یاد می شود یکی از ضروری ترین ویتامین هایی است که بدن ما به آن نیاز دارد، اما نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که بدن به تنهایی قاد به تولید آن نیست و تنها باید آن را از طریق مواد غذایی و مکمل ها و داروهایی که در این زمینه وجود دارند تامین نماید. از جمله مهمترین خواص ویتامین B12 در این است که نقش بسیار مهمی در سلامتی جسم ما ایفا می نماید و موجب عملکرد طبیعی سلول های عصبی بدن می شود و از آن مهمتر این که بدن برای تشکیل گلبول های قرمز خون به آن نیاز فراوانی دارد.

خواص ویتامین B12 برای درمان بیماری افسردگی

تحقیقات و پژوهش هایی که در طول سالهای اخیر توسط بسیاری از محققان و دانشمندان به انجام رسیده بیانگر این نکته است که اگر بدن ما انسان ها با کمبود این ویتامین مواجه شود ممکن است در معرض بیماری افسردگی قرار گیرد، در واقع این بیماری تنها به روح و روان انسان مربوط نمی شود و در برخی از مواقع کمبود یک ویتامین خاص مانند ویتامین B12 ممکن است باعث بروز این بیماری گردد.

بنابراین در پاسخ به این سوال برخی از افراد که می گویند ویتامین B12 برای چی خوبه؟ باید بگوییم موجب بهبود خلق و خوی انسان می گردد، در واقع این ماده باعث تنظیم سروتونین در بدن میگردد، سروتونین ماده ای است که بر روی نشاط، شادابی، آرامش و ایجاد یک خواب عمیق برای انسان تاثیرات بسزایی دارد و می تواند توسط این ویتامین کارکرد آن را بهبود بخشید. بنابراین بسیاری از پزشکان برای درمان این بیماری در مراجعان خویش حتما قرص ها و مکمل هایی را تجویز می کنند که درون آن این ویتامین وجود داشته باشد.

خرید انواع محصولات مرطوب کننده پوست با عصاره و رایحه های مختلف

خواص ویتامین B12 برای مادران باردار

خانم های باردار برای این که بتوانند یک نوزاد سالم به دنیا آورند نیاز به مواد معدنی و ویتامین های فراوانی در جسم خود دارند که یکی از مهمترین آنها ویتامین B12 می باشد که زمینه را برای گذراندن یک دوران بارداری سالم برای مادر و جنین فراهم می سازد. مطالعات اخیر بیانگر این مطلب است که سیستم عصبی و مغز جنین برای این که بتواند به بهترین شکل ممکن رشد کرده و به تکامل برسد به این ویتامین نیاز دارد و برخی از مادرانی که از مواد غذایی دارای ویتامین B12 کمتر استفاده کردند، در نهایت جنین آنها با نقایص مادرزادی به دنیا آمد و یکی از این مشکلات نقص در سیستم عصبی و مغز آنها بود.

حتی کمبود این ویتامین ممکن است باعث بروز زایمان زودرس و سقط جنین گردد و مادرانی که در برنامه غذایی و دارویی خود از این ویتامین بی بهره هستند ۵ برابر بیشتر از سایر زنان در معرض آسیب هایی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و به دنیا آوردن فرزندی با نقص در سیستم عصبی مواجه هستند.

غذاهای مفید برای بدن
خواص ویتامین B12

خواص ویتامین B12 برای حفظ سلامتی و جلوگیری از پوکی استخوان

این روزها بسیاری از پزشکان به بیماران خود که از درد و ناراحتی در قسمت استخوان خود رنج می برند و یا نگران این موضوع هستند که در دوران میانسالی و پیری خود دچار بیماری پوکی استخوان شوند پیشنهاد می دهند که همواره در طول روز از مواد غذایی دارای ویتامین B12 به قدر کافی استفاده نمایند.

اخیرا در تحقیقاتی که بر روی ۲۵۰۰ نفر از افراد بزرگسال انجام پذیرفت بیانگر این موضوع بود که کسانی که از کمبود ویتامین B12 رنج می بردند دارای استخوان هایی ظریف و شکننده بوده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار داشتند و این امر در میان خانم ها شایع تر است. اما کسانی که در طول هفته از غذاهایی استفاده می کردند که این ویتامین در آنها به وفور یافت می شد، دارای استخوان های قدرتمند و مستحکمی می باشند.

چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند؟

  1. بسیاری از افرادی که دارای سن بالای ۶۰ سال می باشند و در طول عمر خود از خواص ویتامین B12 که درون برخی از غذاها وجود دارد محروم بوده اند.
  2. افرادی که به برخی از بیماری ها و اختلالات گوارشی مبتلا هستند و عمل و جراحی های گوارشی انجام داده اند و به طور مثال برخی از قسمت های روده آنها برداشته شده است.
  3. انسان هایی که در رژیم های گیاهی سخت به سر می برند و به هیچ عنوان در برنامه غذایی خود از مواد گوشتی و لبنی استفاده نمی کنند.
  4. کسانی که برای کنترل نمودن قند خون خود از متفورمین استفاده می کنند.
  5. افراد مسنی که میزان اسید کلریدریک در معده آنها کاهش پیدا کرده و میزان جذب ویتامین B12 از غذاها در آنها کاهش پیدا کرده است.

هرگز در برنامه غذایی خود از ویتامین B12 غافل نشوید

اگر شما نیز از آن دسته کسانی هستید که در برنامه غذایی روزانه خود از مواد غذایی سالم و متنوع و تمامی گروه های آن استفاده نمی کنید، احتمالا در معرض ابتلا به کمبود این ویتامین ارزشمند در جسم خود هستید.

در چنین شرایطی سوال مهمی که مطرح می شود این است که ویتامین B12 تو چی هست؟ و چگونه کمبود ویتامین B12 را جبران کنیم؟

در پاسخ به این دو سوال باید بگوییم اگر شما نیز از آن دسته کسانی هستید که احساس خطر می کنید و به خوبی از این امر آگاهی دارید که برنامه غذایی چندان سالم و کاملی ندارید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و با مشورت با او از قرص ها و داروهایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید و تحت نظر او یک برنامه غذایی سالم و مفید برای خود ایجاد کرده و در آن غذاهایی را بگنجانید که سرشار از این ویتامین می باشند. غذاهایی نظیر صدف، ماهی، خرچنگ، گوشت گاوی که دارای چربی کمی می باشد، غلات غنی شده، شیر سویا، تخم مرغ و لبنیات کم چرب هستند.

تاثیر ویتامین B12 در جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر

حتما شما نیز به خوبی از این موضوع اطلاع دارید که برخی از افراد مسن با افزایش سن خود به بیماری آلزایمر و از دست دادن قدرت حافظه مبتلا می شوند و داده هایی که در سال های اخیر توسط بسیاری از دانشمندان منتشر شده بیانگر این است که از دست دادن قدرت حافظه در اینگونه افراد ارتباط مستقیمی با کمبود این ویتامین در بدن دارد و این افراد در طول زندگی خود کمتر از خواص ویتامین B12 برخوردار شده اند.

در واقع کمبود این ویتامین حیاتی در بدن انسان به مرور زمان باعث از بین رفتن سلول های عصبی در مغز انسان شده و به این صورت موجب زوال عقل می گردد و زمانی که این افراد در معرض درمان قرار گرفته و برای آنها ویتامین B12 تجویز شد روند کاهش قدرت حافظه با سرعت کمتری انجام پذیرفت و حتی رد برخی از افراد کاملا متوقف شد.

مقاله پیشنهادی: ساخت ژل مو خانگی چگونه امکان پذیر است؟

خواص ویتامین B12 برای افزایش انرژی بدن

مدت های طولانی است که پزشکان و دانشمندان ویتامین B12 را به عنوان یک محرک عالی برای افزایش سطح انرژی بدن معرفی کرده و به این موضوع اشاره نموده اند که این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی برای جسم ایفا می کند و افرادی که از رژیم های غذایی فاقد این ویتامین پیروی می کنند در طول روز بیشتر از سایر افراد به خستگی دچار می شوند و جسم آنها با کمبود انرژی مواجه می شود.

بنابراین این افراد باید به این سوال (ویتامین B12 تو چی هست؟) به خوبی پاسخ داده و سعی کنند از غذاها و پروتئین های حیوانی و حتی مکمل های دارویی حاوی این ویتامین بیشتر از همیشه استفاده کنند تا همواره در طول روز سرشار از توان و انرژی بوده و به بهترین شکل ممکن به انجام امور روزانه خویش بپردازند.

همه چیز درباره خواص ویتامین B12 برای پوست، مو و ناخن

یکی از مهمترین موادی که سلول های پوست، مو و ناخن برای رشد خود به آن نیاز دارند ویتامین B12 می باشد و اگر جسم شما با کمبود این ماده مواجه باشد ممکن است برای شما مشکلاتی از قبیل ناراحتی های پوستی، تغییر رنگ ناخن ها تغییر حالت مو به وجود آید. شایان ذکر است که ناراحتی های به وجود آمده بر روی پوست باعث از بین رفتن رنگ پوست در لکه ها می گردد و در برخی از مواقع حتی ممکن است احساس کنید که در قسمت گوشه دهان شما التهابات و ترک های دردناکی ایجاد شده است.

در قسمت موها و ناخن نیز باعث می شود که رشد آنها به کندی صورت بگیرد و موها شکننده شده و در معرض ریزش و کم پشتی قرار بگیرند. یکی از مهمترین سوالاتی که برای افرادی که در معرض این آسیب ها قرار دارند به وجود می آید این است که چگونه کمبود ویتامین B12 را جبران کنیم و موها، ناخن ها و پوستی سالم و درخشان داشته باشیم؟

تنها راه حلی که در این زمینه وجود دارد آن است که شما ابتدا به یک پزشک مراجعه کرده و میزان ویتامین های جسم خود را بررسی نموده و اگر B12 در بدن شما کم است، علاوه بر مصرف داروها و قرص هایی که پزشک شما تجویز می کند، حتما از انواع گوشت سفید و قرمز و مواد ارزشمندی چون غلات، تخم مرغ و لبنیات نیز استفاده کنید.

حیاتی ترین ویتامینهای مورد نیاز بدن
خواص ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 و تغییرات در تحرک

شاید برای شما نیز دانستن این موضوع جالب باشد بدانید که اگر جسم شما در طول زندگی از میزان کافی مواد غذایی حاوی B12 برخوردار نباشد، ممکن است سیستم عصبی و حرکتی شما با آسیب های جدی مواجه شده و شما تعادل خود را در هنگام راه رفتن از دست بدهید.

شاید شما نیز برخی از افراد را مشاهده کرده باشید و یا برای خود شما این اتفاق به وجود آمده باشد که در هنگام راه رفتن به ناگهان تعادل و هماهنگی خود را از دست داده باشید و بر زمین بیفتید که این امر در مورد انسان های مسن ممکن است به صورت مکرر رخ دهد. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی همواره پزشکان به این افراد پیشنهاد می نمایند که از مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین B12  استفاده نموده و به این صورت سلامتی جسمی خود را تضمین نمایند.

ویتامین B12 یکی از حیاتی ترین ویتامین های مورد نیاز انسان است

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تعداد بسیار زیادی از مشکلاتی که شما در جسم خود دارید و ممکن است باعث به وجود آمدن نگرانی هایی برای شما گردیده باشد، ممکن است در اثر کمبود ویتامین B12 برای شما ایجاد شده باشد. به عنوان مثال اگر به صورت مکرر در دهان شما زخم هایی به وجود می آید و یا در هنگام برخاستن و راه رفتن با احساس سرگیجه مواجه هستید و یا در بخش های مختلف جسم خود احساس سوزن سوزنی شدن دارید تمامی آنها به سبب کاهش اثرات این ویتامین در جسم شما هستند.

جای بسی خوشحالی است که بگوییم در چنین شرایطی اصلا جای هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد و تنها کافی است شما از مشورت پزشک خود بهره گرفته و از همین امروز شروع به مصرف غذاهای سالم و مقوی نمایید که این ویتامین به وفور در آن یافت می شود و پس از گذشت مدت کوتاهی شاهد این موضوع باشید که جسم شما به مرور زمان جوانی و شادابی خود را به دست آورده و دیگر از مشکلاتی که یک روز باعث نگرانی شما شده بود هیچ خبری نیست و این توان و انرژی که به جسم شما باز می گردد شما را شگفت زده خواهد کرد و باعث ایجاد سلامتی کامل در تمامی قسمت های جسم شما خواهد شد.

منابع

britannica.com
chemicalbook.com
webmd.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

10 + 7 =