خواص کدو سبز را اگر بدانید، حتما آن را در رژیم غذایی خود می گنجانید. کدوی سبز یا کدوی تابستانه اغلب جزو گروه سبزیجات به حساب می آید اما از نظر گیاه شناسی در دسته میوه ها قرار می گیرد. انواع و اقسام کدوها با رنگ های مختلف از زرد تا سبز تیره در میوه فروشی ها به فروش می رسد. به طور کلی کاشت و برداشت کدوها از قاره آمریکا سرچشمه می گیرد اما در مورد کدو سبز این قضیه صدق نمی کند. برای اولین بار کدو سبز را اوایل دهه ۱۸۰۰ در ایتالیا کاشتند. در ادامه شما را با فواید این خوراکی خوشمزه آشنا می کنیم.

کدو سبز، سرشار از آنتی اکسیدان

یکی از خواص کدو سبز این است که مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود دارد. آنتی اکسیدان ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که از بدن شما در برابر آسیب رادیکالهای آزاد محافظت می کنند. کاروتنوئیدها مانند لوتئین، زیگزانتین و بتاکاروتن که آنتی اکسیدان های طبیعی قوی هستند در کدو سبز به وفور یافت می شوند و این یکی از مهمترین خواص کدو سبز به شمار می آید زیرا این ترکیبات برای چشم ها، پوست و قلب عملکرد بسیار خوبی دارند. همچنین مصرف این نوع کدو به درمان انواع سرطان مانند سرطان پروستات کمک می کند. تحقیقات نشان داده که پوست این گیاه بیشترین آنتی اکسیدان را دارد. بنابراین اگر بتوانید کدو سبز محلی پیدا کنید که بتوانید پوست آن را بخورید، بیشترین استفاده را از این خوراکی می برید.

خواص کدو سبز
خواص کدو سبز

هضم بهتر غذا با مصرف کدو سبز

یکی از خواص کدو سبز این است که می تواند هضم غذا را از جهات مختلف آسانتر کند. کدو سبز آب بسیار زیادی در خود دارد که مدفوع را نرم می کند. این نکته باعث سهولت عبور مدفوع در دستگاه گوارش می شود. این خاصیت برای کسانی که از مشکل یبوست رنج می برند فوق العاده است. دومین ویژگی شگفت انگیز کدو سبز این است که فیبر محلول و نامحلول را با هم دارد. فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش داده و در نتیجه روده را به طور کامل تخلیه می کند. همچنین به راحت حرکت کردن غذا در روده کمک می کند و از این طریق یبوست را کاهش می دهد. اگر از آب و مایعات کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید، این خاصیت کدو سبز تشدید می شود. فیبرهای محلول نیز فواید شگفت انگیزی برای بدن و به ویژه دستگاه گوارش دارند. فیبر محلول باکتری های مفید موجود در روده را تغذیه می کند. این باکتری ها به نوبه خود اسیدهای چرب کوتاه زنجیره ای تولید می کنند که برای تقویت سلول های روده عالی هستند. علاوه بر این، این اسید های چرب می‌توانند به کاهش التهاب ها و برخی اختلالات روده مانند سندروم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و کولیت اولسروز کمک کنند.

کدو سبز و دیابت

کدو سبز به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند. اگر برای لاغر شدن و چربی سوزی و ثابت نگه داشتن سطح قند خون خود تلاش می کنید، کدو سبز برای شما عالی است. می توانید کدو را با سایر کربوهیدرات های پرکالری مثل ماکارونی و نون جایگزین کنید. جالب است بدانید در هر فنجان پخته از کدو سبز (۲۳۲ گرم) تنها ۳ گرم کربوهیدرات وجود دارد. می توانید آن را به شکل رشته رشته و یا مارپیچ برش دهید و از آن به جای لازانیا، ماکارونی، اسپاگتی و… استفاده کنید. رژیم های کم کربوهیدرات می توانند سطح قند خون و انسولین را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. ‌کاهش هر دو مورد به ثابت نگه داشتن سطح قند خون‌کمک کرده و نیاز به دارو را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کم می کند. همچنین فیبر کدو سبز باعث می شود که قند خون بعد از خوردن غذا بالا نرود.

داشتن رژیم های غنی از خوراکی های حاوی فیبر از جمله کدو سبز از خطر ابتلا به دیابت نوع دو کم می کند. رابطه کدو سبز و دیابت فقط به همین جا ختم‌ نمی شود. فیبر موجود در این خوراکی سبز رنگ سبب افزایش حساسیت بدن به انسولین می شود. وقتی حساسیت بدن به انسولین بیشتر شود، میزان قند خون ثابت می ماند. علاوه بر این، مطالعات روی حیوانات نشان می دهند که عصاره پوست کدو سبز می تواند به کاهش قند خون و سطح انسولین در بدن کمک کند. محققان علت این خاصیت را وجود آنتی اکسیدان های قوی و موثر پوست کدو می دانند. البته برای تایید قطعی رابطه بین کدو سبز و دیابت نوع دوم باید مطالعات انسانی بیشتری انجام شود.

مقاله پیشنهادی: خواص زنجبیل برای پوست مو

سلامت قلب با مصرف کدو سبز

خوردن کدو سبز می‌تواند به داشتن قلبی سالم کمک کند. دانشمندان علت این خاصیت کدو سبز را فیبر بالای آن می دانند. مطالعات تجربی نشان می دهند افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند. پکتین، یکی از انواع فیبرهای محلول موجود در کدو سبز، به طور خاص در کاهش سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد موثر است. یکی دیگر از خواص کدو سبز غنی بودن آن از پتاسیم می باشد. همین ویژگی سبب گشاد شدن رگ های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون بالا می شود. کدو سبز همچنین سرشار از پتاسیم است که می تواند با گشاد کردن رگ های خونی به کاهش فشار خون بالا کمک کند. فشار خون متعادل نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مغزی را از شما دور می کند. علاوه بر این، رژیم های غنی از کاروتنوئیدها، که به وفور در کدو سبز یافت می شود بدن را در برابر بیماری های قلبی ایمن می کند.

خواص کدو سبز
خواص کدو سبز

چشمان پر نور با مصرف کدو سبز

یکی از جالب ترین خواص کدو سبز تقویت قدرت بینایی افراد است. این خاصیت تا حد زیادی به علت وجود مقدار فراوانی از ویتامین C و بتاکاروتن در آن می باشد. وجود این دو ماده مغذی در بدن برای سلامت چشم ضروری است. کدو سبز همچنین آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین را دارد. تحقیقات نشان می دهد که این آنتی اکسیدان ها می توانند در شبکیه چشم جمع شوند و بینایی شما را بهبود ببخشند. همچنین توانایی کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی که بر اثر افزایش سن به وجود می آیند را نیز دارند. یکی از آسیب هایی که در سنین پیری سبب از بین رفتن برگشت ناپذیر بینایی می شود، دژنراسیون ماکولا می باشد. با گنجاندن کدو سبز در غذاهای روزانه خود می توانید از خطر مبتلا شدن به این آسیب دوری کنید. همچنین خوردن خوراکی های سرشار از لوتئین و زآگزانتین می تواند بدن را در برابر بروز بیماری آب مروارید ایمن کند. کدر شدن بینایی که منجر به ضعف بینایی می شود به عنوان آب مروارید شناخته می شود.

آیا کدو سبز برای لاغری مفید است؟

شاید شما هم شنیده باشید که بسیاری از متخصصان و پزشکان تغذیه مصرف کدو سبز را برای لاغری توصیه می کنند. این خوراکی سبز رنگ می تواند سبب چربی سوزی شده و به کاهش وزن کمک کند. می پرسید چگونه؟ خب همانطور که گفتیم کدو آب بسیار زیادی در بافت خود دارد. همچنین از کالری بسیار کمی برخوردار است. به همین خاطر احساس سیری بیشتری و برای مدت طولانی تری به افراد می دهد. یکی دیگر از عواملی که مصرف کدو سبز برای لاغری را توصیه می کنند، فیبر بالای آن است.

فیبر بالای برخی سبزیجات مثل کدو سبب کاهش اشتها می شود. به همین دلیل وقتی از این ماده غذایی مغذی در طول روز استفاده می کنید، کمتر احساس گرسنگی کرده و میل به ریزه خواری نخواهید داشت. علاوه بر این مطالعات نشان دادند که مصرف مداوم میوه و سبزیجات تاثیر بسیار خوبی برای کاهش وزن دارد. مهمتر از این، اکثر افرادی که از معضل چاقی و اضافه وزن رنج می برند، دوست دارند که به سرعت و در مدت زمان کوتاه لاغر شوند. محققان می گویند مصرف میوه ها و سبزیجات می تواند اندام نرمال و ایده آل را در زمان کوتاهی برای شما به ارمغان بیاورد. یکی دیگر از علل این که کدو سبز برای لاغری عالی عمل می کند این است که به طور کلی سبزیجات غیر نشاسته ای سبز تیره و یا زرد رنگ برای کاهش وزن مفید هستند.

خرید محصولات لاغری با کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب

آشنایی با خواص کدو سبز در بارداری

زندگی یک بانو همیشه با شنیدن خبر بارداری به طور کلی تغییر می کند. وقتی به تنهایی زندگی می کنید با زمانی که یک زندگی درون شما در حال شکل گرفتن است، کاملا متفاوت می باشد! زندگی نوزاد در شکمتان، کاملا به شما بستگی دارد. بارداری دقیقا زمانی است که باید بیشترین مراقبت را از خود داشته باشید. همه کارهایی که می کنید را باید با دقت و حساسیت خاصی انجام دهید. از فعالیت های روزانه گرفته تا غذاهایی که می خورید.

غذاهایی که به طور معمول آنها را سالم می دانستید در دوران بارداری می توانند به سمومی تبدیل شوند که جان شما و فرزندتان را به خطر بیندازند. یا غذاهایی که لب نمی زدید و اصلا طعم آنها را دوست نداشتید باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر عادت های زندگی شما قبل از دوران بارداری خوب و سالم بوده، احتمالا از سبزیجات متنوع و خوشمزه بسیاری مثل کدو سبز استفاده می کردید. اما وقتی نوزادی در درون شما در حال رشد کردن است چطور؟ معمولا از خواص کدو سبز برای اکثر مردم بسیار گفته می شود؛ ولی وقتی منتظر تولد کودک شیرینتان هستید چه؟ آیا خوردن کدو سبز در بارداری نیز مفید است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را به شما بدهیم.

غذاهای مقوی
خواص کدو سبز

ارزش غذایی کدو سبز

مواد مغذی زیادی در کدو سبز وجود دارد که برای مادران در دوران بارداری بسیار ضروری است. مزایای کدو سبز در بارداری تنها به این دلیل نیست که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری زیادی در خود دارد. بلکه این سبزی منبع عالی فولات و پتاسیم می باشد که برای مادران در دوران بارداری بسیار ضروری است؛ زیرا سبب سلامت مادر و فرزند می شود. در ادامه دلایل این که چرا باید در دوران بارداری از این خوراکی خوش طعم استفاده شود، ذکر کردیم.

کدو سبز، منبع عالی ویتامین C

کدو سبز درست مانند خیار، منبع عالی ویتامین C است. همه ما از فواید بی شمار ویتامین C و تاثیر آن برای سلامتی خبر داریم. این نوع ویتامین خود یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که بدن را در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد ایمن می کند. همچنین یک ماده عالی برای مراقبت از پوست و مو نیز به حساب می آید.

تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی

یکی از مزایای ویتامین C برای سلامتی تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی بدن است. در دوران حاملگی همانطور که میدانید مادران مجاز به استفاده از هیچ گونه دارو و قرص شیمیایی نیستند. به همین دلیل برای این که سیستم ایمنی قوی و مقاومی داشته باشند، می توانند از خواص کدو سبز بهره بگیرند.

کلاژن سازی  از خواص کدو سبز

هورمون های خانم ها در دوران بارداری معمولا تغییر می کند. به همین دلیل اکثر مادران در این زمان، برخی مشکلات پوستی مثل لکه های تیره و حتی چین و چروک را تجربه می کنند. خوردن سبزیجات و خوراکی هایی که سرشار از ویتامین C هستند مانند کدو سبز می به افزایش تولید کلاژن در لایه های پوست کمک می کند. در نتیجه پوست شما حالت سفتی و شادابی خود را از دست نمی دهد. همچنین کدو سبز یکی از بهترین خوراکی هایی است که سبب آبرسانی و هیدراتاسیون پوست می شود. به همین دلیل مصرف آن از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست افراد به ویژه خانم های باردار جلوگیری می کند.

مقاله پیشنهادی: خوشبوترین ادکلن برند امپر کدام ها هستند؟

کاهش خطر فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند کشنده باشد؛ زیرا می تواند منجر به ایجاد پره اکلامپسی شود که می تواند مادر و نوزاد را در طول زایمان در معرض خطر قرار دهد. می توانید از خواص کدو سبز در بارداری بهره گرفته و فشار خون خود را در این دوران متعادل نگه دارید.

کدو سبز برای نوزاد

کدو سبز برای نوزاد شما نیز فوق العاده مفید است. اگر در زمان حاملگی این سبزی خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید می توانید سلامت فرزند خود را تضمین کنید. بسیاری از عوامل سبب به دنیا آمدن نوزادان با نقص عضو می شود. اما در بیشتر موارد استفاده از تغذیه نامناسب، کمبود مواد مغذی در بدن و عادت های زندگی نامناسب سبب این اتفاق می شود. می توانید با مصرف سبزیجات و میوه های مفید در این دوران، بدن نوزاد خود را تقویت کنید.

کنترل دیابت بارداری

کدو سبز برای نوزاد و مادر از چندین جهت مفید و عالی است. همانطور که میدانید سه نوع دیابت داریم: دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم و دیابت بارداری که مصرف کدو سبز می تواند به کنترل سطح قند خون کمک و تاثیر موثری داشته باشد و همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد.

استحکام استخوان
خواص کدو سبز

تقویت استخوان ها و دندان ها

اگر فکر می کنید فقط برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها به کلسیم احتیاج دارید، در اشتباه هستید. ویتامین K در این قضیه نقش اساسی دارد. کدو سبز منبع عالی ویتامین K است. یکی از خواص کدو سبز برای دوران بارداری جلوگیری از ضعف دندان ها استخوان هاست. زیرا اگر بدن کلسیم مورد نیاز برای تامین نیاز نوزاد را نداشته باشد از بدن مادر آن را می گیرد و به نوزاد می دهد. با استفاده از خوراکی هایی که مواد مغذی از جمله ویتامین کا و کلسیم کافی دارند می تواند از ضعف استخوان ها و دندانهی خود در این زمان جلوگیری کنید.

حفظ سطح انرژی در دوران بارداری

دوران حاملگی دورانی است که مادر همیشه باید از انرژی کافی برخوردار باشد. مصرف غذاهایی که می تواند به حفظ انرژی خانم در این تایم کمک کند اهمیت بالایی دارد. کدو سبز حاوی برخی از مواد معدنی ضروری مانند آهن و منیزیم است که باعث تقویت انرژی افراد می شود.

جلوگیری از بهم ریختن خلق و خو در بارداری

در بارداری بهم ریختن و عدم تعادل هورمون ها می تواند خلق و خوی بانوان را دچار نوسانات کند. مصرف کدو سبز می تواند از تغییر خلق و خو خانم های حامله کمک کند.

منبع عالی اسید فولیک

وجود اسید فولیک در بدن در دوران بارداری بسیار ضروری است. این ترکیب فعال سبب رشد بهینه سیستم عصبی و مغز نوزاد به ویژه در سه ماهه اول حاملگی می شود. یکی دیگر از دلایل مفید بودن کدو سبز برای نوزاد داشتن مقدار زیاد اسید فولیک است.

افزایش تولید گلبول های قرمز

آهن، منیزیم و سایر مواد معدنی ضروری موجود در کدو سبز می توانند باعث تولید گلبول های قرمز خون شوند. کمبودها این مواد ضروری می تواند منجر به زایمان زودرس یا تولد نوزاد با نقص مادرزادی شود.

کدو سبز و سقط جنین

معمولا کدو سبز عوارضی در دوران بارداری ندارد و اکثر مادران بدون این که مشکلی داشته باشند از خواص آن بهره مند می شوند. اما اگر برخی نکات را رعایت کنید می توانید بهترین دوران زندگی خود را در دوران حاملگی تجربه کنید!

مصرف کدو سبز ارگانیک

کدو سبز ارگانیک بهترین انتخاب برای مصرف در دوران بارداری است. کدو سبز و سقط جنین شاید در نگاه اول رابطه ای نداشته باشند؛ اما عمیق تر که نگاه کنیم مواد شیمیایی که در طول کشت به این گیاه داده می شود ممکن است روی مادر تاثیری نداشته باشد اما می تواند جنین را در معرض خطر قرار دهد.

مصرف خام کدو سبز ممنوع

یکی دیگر از دلایلی که کدو سبز و سقط جنین را به هم مرتبط می کند، مصرف خام آن در دوران بارداری است. به طور کلی در این تایم، مصرف سبزیجات به صورت خام به مادران توصیه نمی شود. زیرا حتی اگر از سبزیجات ارگانیک بدون سموم شیمیایی هم استفاده کنید، همچنان باکتری ها، کرم ها و سایر حشرات ممکن است سبب آلودگی آنها شده باشند. شست و شوی درست و چند باره کدو با آب و نمک بهترین راه جلوگیری از هر گونه آسیبی است. توجه داشته باشید که اگر به سبزیجاتی مانند خیار حساسیت دارد، برای مصرف کدو سبز بسیار احتیاط کنید. به خصوص در دوران بارداری! اگر می خواهید از فواید کدو سبز بهره مند شده و هیچ ارتباطی بین مصرف کدو سبز و سقط جنین برای شما به وجود نیاید، حتما به نکات گفته شده توجه کنید.

سبزیجات مقوی
خواص کدو سبز

ماسک کدو سبز

ماسک کدو سبز چه فایده ای برای پوست دارد؟ این نوع کدو سرشار از رطوبت و ویتامین های دوستدار پوست A، E و C است که به رفع افتادگی پوست، کاهش پف، ایجاد کلاژن و مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. کدو سبز به صورت جانی دوباره می بخشد! فقط با افزودن چند ماده در دسترس که در همه خانه ها هست به کدو می توانید بهترین ماسک های خانگی را برای پوست های چرب و خشک درست کنید. اولین قدم برای تهیه همه ماسک های زیر رنده کردن کدو سبز است. می توانید آن را در غذاساز بریزد. یا اول آن را خرد کرده سپس در هاون بکوبید. فقط مواظب باشید بیش از حد آن را له نکنید.

تهیه ماسک کدو سبز برای پوست های چرب

۲ قاشق غذاخوری کدو سبز رنده شده

۱ قاشق غذاخوری آرد جو دوسر

اگر آرد جو دوسر ندارید، جو دوسر را در یک غذاساز یا آسیاب قهوه پودر کنید. جو دوسر به جذب ناخالصی ها و چربی اضافه روی پوست کمک می کند. همچنین به عنوان یک اسکراب لایه بردار ملایم عمل می کند.

طرز تهیه

کدو سبز و آرد جو دو سر را با هم مخلوط کنید. قبل از استفاده از ماسک صورت خود را کاملا بشویید تا کاملا تمیز شود. سپس مخلوط را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. بعد پوستتان را با آب گرم بشویید خشک کنید. بعد از این نوبت به استفاده از یک مرطوب کننده با کیفیت می رسد. می توانید هفته ای یک بار برای از بین بردن چربی بیش از حد پوست و براق به نظر رسیدن آن از این ماسک استفاده کنید.

ماسک کدو سبز برای پوست های خشک

۲ تا ۳ قاشق چایخوری کدو سبز رنده شده

۱ قاشق چایخوری روغن زیتون

۱ قاشق چایخوری آرد جو دوسر

۱ عدد زرده تخم مرغ

این ماسک صورت به مرطوب کردن پوست خشک و کاهش چین و چروک ها کمک می کند. از هر روغن گیاهی که دارید مانند جوجوبا، دانه هلو یا بادام نیز می توانید استفاده کنید. این روغن ها به نفوذ سایر مواد به پوست کمک می کنند. زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین های A ، B، D و E است که برای سلامت پوست عالی عمل می کنند. همه مواد را با هم مخلوط کنید؛ اگر خیلی شل بود می توانید کمی ارد جو دو سر به آن اضافه کنید. فقط به اندازه ای که روی صورت شما ثابت بماند. طرز تهیه این ماسک درست مانند ماسک قبلی است.

منابع

healthline.com
drhealthbenefits.com
diynetwork.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دوازده + بیست =