خواص کرفس برای مو و پوست مدت هاست که مطرح شده است و افراد بسیاری در سراسر جهان از کرفس و آب کرفس برای تقویت موها و جوانی و شادابی پوست خود استفاده می کنند و این گیاه محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. علاوه بر خواص کرفس برای مو و پوست، در مورد مزایای آن برای لاغری و درمان بسیاری دیگر از بیماری ها نیز مطالب بسیار زیادی عنوان شده است و به همین سبب افراد مختلفی در سراسر جهان در برنامه غذایی روزانه خویش نوشیدن آب کرفس را قرار داده و از مواهب آن برخوردار می شوند.

اما به راستی آب کرفس چیست؟ آیا آب کرفس برای سلامت پوست و مو مفید است؟ آیا کرفس پوست را تیره می کند؟ مضرات آب کرفس چیست و آیا نوشیدن آن ممکن است عوارضی برای جسم ما به همراه داشته باشد؟ در ادامه مطلب به تمامی سوالات مطرح شده پاسخ داده و سعی می کنیم با بررسی اطلاعات و آگاهی هایی که در این زمینه وجود دارند شما را به خوبی با کرفس و آب کرفس آشنا می کنیم.

خواص کرفس برای مو
خواص کرفس برای مو

آب کرفس چیست؟

کرفس یکی از گیاهانی است که متعلق به خانواده چتریان است و قرن های بسیار زیادی است که در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند و انسان های مختلف از آن برای پخت غذا، تهیه ترشی و آب کرفس استفاده می نمایند. امروزه تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که آب کرفس دارای ویتامین های A، C، k و برخی از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و الکترولیت ها می باشد.

علاوه بر این در ترکیبات کرفس موادی به نام فلاونوئید وجود دارد که برای سلامتی انسان مفید بوده و اثرات شگفت انگیزی با خود به همراه می آورد که به عنوان خواص کرفس برای مو شناخته شده اند. به طور کلی کرفس حاوی مقادیر فراوانی از فیبر است که برای سلامت سیستم گوارش انسان مفید بوده و باعث به وجود آمدن احساس سیری و کاهش وزن می گردد. علاوه بر این مصرف آب کرفس می تواند سطح قند خون را در حد تعادل نگه دارد و به همین سبب است که همواره نوشیدن آن برای افرادی که به بیماری های دیابت دچار هستند پیشنهاد می شود. نوشیدن آب کرفس موجب می شود که کلسترول خون نیز کاهش پیدا کرده و از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری به عمل می آورد. همچنین با تغذیه باکتری های خوب روده، باعث سلامت سیستم گوارش می گردد.

طرز تهیه آب کرفس

یکی از بهترین دستورالعمل هایی که برای تهیه آب کرفس وجود دارد این است که به جای آبمیوه گیری از مخلوط کن برای تهیه آن استفاده کنید. برای انجام این امر ابتدا ساقه های کرفس را با آب شسته و تمیز نمایید و سپس آنها را به قطعات کوچک برش دهید. در ادامه کرفس را داخل مخلوط کن ریخته و دستگاه را روشن کنید و مخلوط کردن آن را تا زمانی که یک مایع غلیظ و یک دست به وجود آید ادامه دهید. بر روی ظرف مورد نظر یک صافی پارچه ای قرار داده و سپس مخلوط را داخل آن ریخته و با دست فشار دهید تا مایع موجود در آن خارج شده و تفاله ها باقی بمانند. البته اگر شما به میوه فروشی ها و آبمیوه فروشی ها مراجعه کنید می توانید آب کرفس را خریداری کنید، اما برخی از افراد ترجیح می دهند آن را در خانه تهیه کنند.

بعضی از افراد آب کرفس را به سبب طعم ناخوشایند آن دوست ندارند، شما می توانید برای بهبود طعم و همچنین افزایش خاصیت آن مقداری آبلیمو، زنجبیل یا سیب سبز به آن اضافه کرده و آن را نوش جان کنید. آب کرفس یک نوشیدنی بسیار سالم است و در ترکیبات آن مقادیر فراوانی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و آب یافت می شود که فواید فراوانی برای سلامتی ما به همراه دارد. شما می توانید آب کرفس را به عنوان یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های شیرین که در طول روز مصرف می کنید قرار داده و از تمامی مواهب آن برخوردار شوید.

مقاله پیشنهادی: چگونه خشکی پوست آرنج را از بین ببریم؟ روش های ساده و آسان

خواص کرفس برای مو

خواص کرفس برای مو فراتر از چیزی است که تصور می کنید زیرا کرفس علاوه بر این که یک گیاه خوشمزه و محبوب است استفاده از آن در غذا، ترشی و سالاد طعم دلپذیر و بی نظیری به آن می بخشد و به همین سبب از محبوبیت فراوانی برخوردار است. اما کرفس خواص بسیار مفیدی برای موها نیز به همراه دارد و اگر شما از این گیاه به صورت خام یا پخته استفاده کنید و یا در طول روز یک لیوان آب کرفس بنوشید، شاهد تغییرات شگفت انگیزی در موهای خود خواهید بود.

ترکیبات مفید موجود در کرفس باعث افزایش رطوبت پوست سر شده و از ریزش و شوره جلوگیری نموده به خوبی تارهای مو را تغذیه می نمایند. اگر احساس می کنید در موهای شما زودتر از موعد علائم پیری ظاهر شده و یا ریشه آنها ضعیف شده و با ریزش مواجه هستند، می توانید با استفاده از کرفس این مشکلات را برطرف کرده و موهایی زیبا و شاداب برای خود به ارمغان آورید. در ادامه مطلب به برخی از مهمترین خواص کرفس برای مو اشاره می کنیم.

درمان التهاب سر با کرفس

یکی از مهمترین مشکلاتی که برخی از افراد با آن مواجه هستند التهاب پوست سر است که باعث کم پشت شدن موها و ریزش آن ها می گردد. اما اگر شما در برنامه غذایی روزانه خود کرفس یا آب کرفس مصرف کنید و یا آب کرفس را به صورت مستقیم بر روی پوست سر خود استفاده نمایید مشاهده خواهید کرد که هر نوع التهاب و بیماری که در این قسمت وجود دارد را از بین می برد. مطالعات اخیر نشان دهنده آن است که آب کرفس برای کاهش شوره سر بسیار مفید و موثر است و اگر شما در موهای خود با این مشکل مواجه هستید باید هر روز از آب کرفس برای موهای خود استفاده کرده و از مواهب آن برخوردار شوید. بنابراین یکی از خواص کرفس برای مو این است که با کاهش التهاب باعث می شود و موهای شما سالم، بلند و براق شده و زیبایی منحصر به فردی پیدا کنند.

درون ترکیبات کرفس پلی فنول های ضد التهابی و همچنین بسیاری از آنتی اکسیدان ها وجود دارد که باعث اکسیژن رسانی هر چه بهتر برای موها شده و مواد مغذی مورد نیاز موها برای رشد را در اختیار آنها قرار می دهد. این مواد شامل پتاسیم، منیزیم، فولاد، ویتامین C و A می باشند.

خواص کرفس برای مو
خواص کرفس برای مو

آب کرفس سرشار از ویتامین A

همانگونه که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم، یکی از مهمترین ترکیباتی که درون کرفس و آب کرفس وجود دارد ویتامین A می باشد. تمامی سلول های جسم ما برای این که بتوانند به عالی ترین شکل ممکن به رشد خود ادامه دهند به این ویتامین نیاز دارند و این امر در مورد موهای ما نیز کاملا صادق است، زیرا مو سریع ترین بافت بدن است که همواره در حال رشد می باشد.

یکی از مهمترین غددی که باعث ترشح چربی های مورد نیاز پوست شده و رطوبت پوست سر را تامین می نماید سبوم است؛ ویتامین A باعث ترشح هر چه بهتر این غده می گردد و نه تنها چربی و رطوبت مورد نیاز پوست را با خود به همراه می آورد، بلکه تمامی آسیب های موجود در بافت موها را ترمیم نموده و باعث تحریک رشد موها می گردد. تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که کمبود ویتامین A در بدن می تواند باعث شکنندگی و ریزش موها گردد و شما باید در برنامه غذایی خود از موادی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید. خوشبختانه کرفس سرشار از ویتامین A بوده و به خوبی می تواند نیاز موها به آن را تامین کند.

سایر خواص کرفس برای مو

  • رطوبت و آب لازم برای رشد موها را به خوبی فراهم می نماید. آب کرفس یکی از مهمترین عوامل رشد پایدار و سریع برای موها به شمار می رود.
  • از سفید شدن و ریزش موها جلوگیری به عمل می آورد؛ زیرا موهای ما زمانی که با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه باشند شروع به سفید شدن و ریزش می کنند. اما آب کرفس ریشه موها را تقویت می نماید و تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را در اختیار آن قرار می دهد.
  • شوره سر را از بین می برد؛ آب کرفس دارای مواد بسیار ارزشمندی است که شوره سر را به خوبی کنترل و درمان می کند. همچنین ویتامین A موجود در آن موها را هیدراته کرده و آنها را عاری از شوره می نماید.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بسیاری از مشکلاتی که برای پوست و موهای ما به وجود می آیند در اثر عملکرد ضعیف سیستم ایمنی می باشد. خوشبختانه ویتامین C موجود در کرفس باعث می شود که ریشه موها در برابر عوامل تهدید کننده که باعث ریزش آنها می شوند مقاوم شده و از هر نوع آسیبی در امان بمانند.
  • آب کرفس دارای دو ترکیب مفید و موثر لوتئولین و پلی استیلن است که التهابات و زخم هایی که ممکن است در قسمت پوست سر وجود داشته باشند را از بین می برند، به خصوص اگر آب کرفس را به صورت مستقیم بر روی پوست سر و موهای خود استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مهم ترین خواص کرفس برای مو محافظت آنها از آسیب باکتری ها و ویروس ها می باشد و این امر به سبب دارا بودن ترکیبی به نام apigenin است.

خرید انواع نرم کننده و تقویت کننده مو با کیفیت بالا و قیمت مناسب

چگونه از آب کرفس برای رشد موها استفاده کنیم؟

برای این که از تمامی مواهب و خواص کرفس برای مو برخوردار شوید باید ابتدا ساقه های آن را به قسمت های کوچک تر تقسیم بندی نموده و آن را به همراه برگ های کرفس درون مخلوط کن ریخته و به خوبی مخلوط نمایید. سپس با استفاده از یک صافی آب و تفاله های آن را جدا نموده و چند قطره آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. شما می توانید این نوشیدنی را درون یک ظرف در بسته قرار داده و در یخچال نگهداری نمایید و در طول روز یک لیوان از آن را میل کرده و به این صورت به رشد و سلامت موهای خود کمک فراوانی نمایید. البته یکی دیگر از ترکیبات بسیار خوشمزه و مفیدی که می توانید توسط آب کرفس تهیه کنید ترکیب آن با زنجبیل و برخی از میوه هاست.

به این صورت که در هنگام تهیه آب کرفس به درون مخلوط کن مقداری زنجبیل تازه، نصف خیار و یک سیب سبز اضافه کرده و مقداری آب لیموی تازه نیز درون آن بریزید. این نوشیدنی بسیار نرم، سبک و خوشمزه است و نه تنها موهای شما را تقویت می کند، بلکه برای سلامت کل جسم شما مفید و موثر خواهد بود. شایان ذکر است که برای برخورداری از تمامی خواص کرفس برای مو می توانید از آب کرفس به صورت مستقیم بر روی پوست سر و موهای خود نیز استفاده کنید؛ به این صورت که آب کرفس را بر روی ریشه موهای خود قرار داده و ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب معمولی و ولرم بشویید. پس از چند بار استفاده از آب کرفس برای موهای خود مشاهده خواهید کرد که براق، درخشان و زیبا شده و از ریزش آنها جلوگیری به عمل آمده است.

آبکرفس برای چی خوبه
خواص کرفس برای مو

آیا آب کرفس برای سلامت پوست مفید است؟

در طول سال های اخیر همواره در مورد خواص آب کرفس برای لاغری شنیده ایم و بسیاری از کسانی که در رژیم های غذایی به سر می برند از آب کرفس برای کاهش وزن و از بین بردن چربی های بدن خود استفاده می نمایند. اما سوال مهمی که برای بسیاری از افراد مطرح می شود این است که آیا آب کرفس برای سلامت پوست مفید است؟ در پاسخ باید بگوییم بله. این نوشیدنی سالم و بی نظیر خواص فراوانی برای سلامت پوست به همراه دارد که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم.

آب کرفس و تامین رطوبت پوست

یکی از مهمترین فواید آب کرفس برای سلامت پوست آبرسانی و تامین رطوبت مورد نیاز آن است. همانگونه که میدانید نوشیدن مایعات کافی در طول روز باعث حفظ سطح هیدراتاسیون شده و از سلول های پوست در برابر آسیب های مختلف محافظت می کند. زمانی که بدن شما به هر علتی با کم آبی مواجه شود، ممکن است رنگ پوست شما تغییر کرده و گرفته و تیره به نظر برسد، در چنین شرایطی نوشیدن آب، آب میوه و آب سبزیجات می تواند راه حل مفید و موثری برای برگرداندن جوانی و زیبایی به پوست باشد و آب کرفس یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه به شمار می رود. البته یکی از مهمترین عللی که پوست شما خشک می شوند کاهش سطح چربی های محافظت کننده در سطح پوست هستند که شما می توانید آن را توسط کرم های مرطوب کننده تامین نموده و در کنار نوشیدن آب کرفس سلامت و نرمی پوست خود را تامین کنید.

تامین مواد مغذی پوست با آب کرفس

یکی دیگر از خواص آب کرفس برای سلامت پوست این است که می تواند بسیاری از مواد مغذی و ضروری که پوست برای شادابی و جوانی به آن نیاز دارد را به خوبی تامین نماید. اثرات هیدراسیونی که در آب کرفس وجود دارد باعث می شود که مواد مغذی به تمامی قسمت های پوست رسیده و مواد زائدی که ممکن است برای رشد سلول ها مشکلاتی به وجود آورند حذف می شوند.

همانگونه که اشاره شد آب کرفس سرشار از مواد مغذی است که هر کدام از آنها برای سلامت پوست مفید و موثر هستند که از جمله آنها می توان به فیبر، منیزیم، روی، فسفر و همچنین ویتامین های A، B و C اشاره نمود. این ویتامین ها نقش بسیار مفید و موثری در سنتز کلاژن ایفا نموده و علاوه بر آن برای درمان التهابات و زخم های پوست بسیار مفید و موثر هستند. یکی دیگر از بهترین موادی که در ترکیبات آب کرفس یافت می شود آنتی اکسیدان هایی هستند که با رادیکال های آزاد پوست مبارزه کرده و از پیری و آسیب دیدن سلول ها جلوگیری به عمل می آورد. وجود این ماده باعث می شود که سلول های جوان و شاداب جایگزین سلول های پیر و بیمار شده و شما سلامتی و جوانی را در چهره خود به خوبی احساس کنید.

مقاله پیشنهادی: بیماری سرخک چیست و چه علائمی دارد؟

آب کرفس یک نوشیدنی با قند کم

پزشکان و متخصصان می گویند زمانی که شما از نوشیدنی های قندی مانند نوشابه استفاده می کنید، مسلما قند خون شما افزایش پیدا کرده و این امر سبب ایجاد روند پیری برای پوست از طریق فرایند گلیکاسیون می گردد. زیرا قندها با الیاف کلاژن و الاستین در تعامل هستند و مصرف این نوشیدنی ها باعث کاهش عملکرد این دو ماده می گردد. کلاژن و الاستین دو پروتئین در پوست هستند که نقش بسیار مهمی در ایجاد سلول های جوان و شاداب برای پوست ایفا می نمایند. اما خوشبختانه آب کرفس یک نوشیدنی با قند بسیار کم است و شما می توانید به راحتی آن را با نوشیدنی های قندی جایگزین نمایید. استفاده از این نوشیدنی برای مدت زمان طولانی موجب می شود که افتادگی و چین و چروک های پوست شما کاهش پیدا کنند.

عوارض پوستی کرفس

در قسمت های قبل به صورت کامل در مورد خواص کرفس برای مو و پوست به صورت کامل سخن گفتیم، در این قسمت می خواهیم در مورد مضرات آب کرفس و برخی از مهمترین عوارض پوستی کرفس برای شما سخن بگوییم. با وجود این که آب کرفس یک نوشیدنی گیاهی و بسیار سالم است، اما اگر به آن حساسیت داشته باشید ممکن است باعث ایجاد برخی از واکنش های آلرژیکی بر روی پوست گردد. یکی از مهمترین عوارض پوستی کرفس این است که اگر در تماس با پوست قرار گیرد می تواند آن را در برابر نور خورشید بسیار آسیب پذیر نماید و حتی ممکن است بر روی پوست تاول هایی به وجود آورد. برخی از افرادی که به کرفس حساسیت دارند، با خوردن آن در سوپ و خورش، با تغییر رنگ در پوست خود مواجه شده اند.

برای بعضی از افراد همواره این سوال به وجود می آید که آیا کرفس پوست را تیره می کند؟ در پاسخ باید بگوییم اگر پوست شما از قبل دچار تیره و گرفته باشد ممکن است نوشیدن آب کرفس و یا مصرف آن در غذاها تیرگی پوست را افزایش دهد و این موضوع یکی از مهمترین عوارض پوستی کرفس به شمار می رود. بنابراین اگر شما نیز از آن دسته کسانی هستید که به کرفس حساسیت و آلرژی دارید، باید قبل از این که آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کرده و از دیدگاه او به این سوال (آیا کرفس پوست را تیره می کند؟) پاسخ دهید تا از تمامی عوارض پوستی کرفس در امان بمانید.

برای لاغری چی خوبه
خواص کرفس برای مو

مضرات آب کرفس برای جسم

  1. کرفس دارای مقادیر فراوانی از فیبر می باشد که استفاده از آن نه تنها برای سلامت سیستم گوارش مفید و موثر است، بلکه باعث به وجود آمدن احساس سیری شده و به روند لاغری و تناسب اندام شما کمک فراوانی می نماید. اما زمانی که شما اقدام به تهیه آّب کرفس می کنید، در این فرایند مقادیر بسیار زیادی از فیبر آن از بین می رود. ساقه کرفس حدود ۹ گرم فیبر دارد، در حالی که ۴۷۵ میلی لیتر از آب کرفس حاوی مقدار ناچیزی از فیبر است.
  2. آب کرفس می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیکی گردد، به خصوص برای کسانی که به گیاه رازیانه حساسیت دارند.
  3. کسانی که از داروهای خاص برای درمان برخی از بیماری های خود استفاده می کنند، باید در مصرف آب کرفس جانب احتیاط را رعایت نمایید، زیرا ممکن است باعث خونریزی گردد.
  4. کسانی که دچار بیماری های کلیوی هستند، قبل از مصرف آب کرفس باید با پزشک خود مشورت نمایند.
  5. یکی از مضرات آب کرفس کاهش فشار خون است، البته این امر برای کسانی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنند می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی گردد.

اما با این وجود کرفس یک گیاه بسیار عالی و شگفت انگیز است و اگر شما به آن حساسیت ندارید و یا از داروهای خاص استفاده نمی کنید، می توانید با خیال راحت از آن استفاده کرده و از تمامی مواهبی که درون آن وجود دارد برخوردار شوید. این روزها از کرفس برای تهیه خورش، سوپ، ترشی، آب کرفس استفاده می شود. اگر شما در رژیم غذایی به سر می برید و ترجیح می دهید از مواد غذایی سالم و مفید استفاده کنید، کرفس بخارپز شده به همراه سایر سبزیجات یک انتخاب عالی برای شما می باشد.

منابع

blushin.com
hairstylecamp.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یازده − 2 =