درمان آکنه صورت چگونه امکان پذیر است؟ چه قسمت‌هایی دیگری از بدن را آکنه درگیر خود می‌کند؟ آکنه یک نوع بیماری پوستی شایع است که معمولا  در سن بلوغ  بر روی پوست ایجاد می‌شود و بارزترین قسمت از پوست بدن برای درگیر شدن با این بیماری پوست صورت است اما می‌تواند در دیگر قسمت‌های بدن مانند بازوها، گردن، شانه و کتف را نیز درگیر کند. اگر بخواهیم ساده علت به وجود آمدن این بیماری را شرح دهیم بیماری آکنه در اثر مسدود شدن فولیکول‌های مو با سلول‌های مرده پوست و سبوم تولید شده در پوست است. بسته به عمق این انسداد و دخیل شدن باکتری در ایجاد آن می‌تواند اشکال متفاوتی از این بیماری را ایجاد کند که به مجموع این آکنه‌ها، آکنه ولگاریس نیز می‌گویند.

آکنه ولگاریس

 آکنه ولگاریس یک بیماری شایع پوستی است که وجود آن خطری برای سلامتی انسان ندارد اما از لحاظ ظاهری، چهره و اندام ر تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در افراد می‌شود کما اینکه دستکاری بیش از حد آن نیز باعث ایجاد لک و ماندن جای آن روی صورت شود که این اتفاق اوضاع را بدتر نیز می‌کند. برای درمان آکنه صورت تشخیص نوع آن و انتخاب درمان متناسب با نوع بیماری بسیار پر اهمیت است. برای درمان آکنه صورت هم درمان خانگی وجود دارد و هم درمان دارویی برخی از انواع آکنه نیز عمیق و چرکی هستند که برای درمان آکنه صورت به صورت خانگی نباید اقدام کرد و باید به پزشک مراجعه شود.

درمان آکنه صورت
درمان آکنه صورت

عوامل ایجاد آکنه ولگاریس

از اصلی‌ترین عوامل ایجاد آکنه، انسداد منافذ پوست است که موجب پیدایش انواع آکنه می‌شود اما گاهی وجود باکتری بر روی پوست نیز باعث پیدایش نوعی دیگر از انواع آکنه می‌شود. وقتی باکتری‌ها وارد منافذ باز پوست می‌شوند باعث مسدود شدن آن و در نهایت باعث ایجاد التهاب و قرمزی می‌شود که در نهایت در روی پوست کیست آکنه تشکیل می‌شود. پس باکتری یکی دیگر از عوامل ایجاد آکنه بر روی پوست است.

حال شاید این سوال برای شما پیش آمده که این باکتری‌ها از کجا آمده‌اند؟ هنگامی به رختخواب می‌روید اما آرایش پوست خود را پاک نمی‌کنید در واقع پوست صورت خود را پذیرای آکنه خواهید کرد و بعد از آن باید به دنبال درمان آکنه صورت باشید.همچنین چسباندن گوشی به پوست صورت، استفاده از بالش کثیف برای خواب، چسباندن سر به پنجره در هنگامی که سوار اتوبوس هستید و یا قرار گرفتن سر بر روی میز نیز می‌تواند از دیگر عوامل ایجاد آکنه باشد.

درمان آکنه صورت چگونه ممکن است
درمان آکنه صورت چگونه ممکن است

علائم آکنه ولگاریس

علائم آکنه  معمولا  روی صورت ایجاد می‌شود و می‌تواند در دیگر نقاط بدن انسان مثل گردن، شانه، سینه، پشت بدن  بروز کند. اما شایع‌ترین آن، بر روی صورت است و در صورت مشاهده باید برای درمان آکنه صورت سریعا اقدام کرد.

مقاله پیشنهادی: استفاده از تونر برای پوست چرا خوب است؟

 علائم آکنه با توجه به انواع آکنه آن متفاوت است. از علائم آکنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– وقتی روی پوست خود دانه‌های سیاه رنگ و یا سفید رنگ مشاهده می‌کنید از علائم آکنه است.

– وجود برجستگی قرمز رنگ بر روی پوست که بر اثر وجود فولیکول آلوده مو به وجود آمده باشد.

– جوش یا کورک‌های چرکی که وقتی فشار می‌دهید دردناک است

– کیست‌ها و یا توده‌ای که در زیر پوست تشکیل شده باشد و معمولا چرکی و دردناک است.

در درمان آکنه صورت نیز باید علایم به  وجود آورنده‌ی آن را مورد توجه قرار داد و بر اساس آن اقدام کرد. همچنین بسته به شدت علائم آکنه، مدت زمان درمان آکنه صورت نیز متفاوت می‌شود.

چه عواملی باعث تشدید آکنه می‌شود؟

–  تغییرات هورمونی

استرس

چرخه‌ی قاعدگی

آب و هوای گرم و مرطوب

استفاده از لوازم آرایش چرب و روغنی

 درمان آکنه صورت در خانه
درمان آکنه صورت در خانه

فرق آکنه با جوش در چیست؟

فرق بین آکنه با جوش در این است که آکنه یک نوع بیماری پوستی است که جوش می‌تواند به عنوان یکی از علائم و در واقع مهم‌ترین علامت آکنه می‌باشد.

خرید محصولات ضد آکنه و جوش با قیمت مناسب

آکنه در واقع بر فولیکو‌ل‌های مو و غدد چربی پوست اثر گذاشته و باعث ایجاد التهاب و جوش بر روی پوست می‌کند. منافذ پوست از زیر به غده‌هایی در داخل پوست  وصل است که یک نوع ماده روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. غدد و منافذ توسط فولیکول به هم متصل می‌شوند و موی نازکی از آن رشد کرده و به سمت بیرون پوست حرکت می‌کند. وقتی که سبوم و سلول‌های مرده پوست به هم می‌رسند در فولیکول مو یک پلاگین ایجاد می‌شود و همچنین باکتری‌های موجود در پلاگین موجب التهاب می‌شود و روی پوست جوش قرمز به وجود می‌آید.

چند نوع آکنه داریم؟
چند نوع آکنه داریم؟

انواع آکنه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان آکنه صورت  باید تشخیص دهید که پوست شما دچار کدام یک از انواع آکنه شده است. آکنه‌ها براساس شدت درگیری پوست به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱. آکنه‌های غیر التهابی  2. آکنه‌های التهابی. در ادامه انواع آکنه‌هایی که در زیر مجموعه این دو گروه قرار می‌گیرند توضیح می‌دهیم.

انواع آکنه‌های غیر التهابی شامل

-جوش‌های سر سیاه (کمدون‌های باز): زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست توسط  سبوم و سلول‌های مرده پوست در عمق پوست بسته شده باشد اما قسمت بالایی آن باز می‌ماند که موجب می‌شود به رنگ سیاه دربیاید.

-جوش‌های سر سفید ( کمدون بسته): این مورد نیز همانند مورد بالا در اثر انسداد توسط  سبوم و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود، با این تفاوت که بر خلاف کمدون‌های باز قسمت بالایی منافذ پوست بسته می‌شود و به شکل یک برجستگی سفید رنگ روی پوست دیده می‌شود همچنین درمان آن سخت‌تر از جوش‌های سر سیاه می‌باشد.

چجوری توی خونه آکنه را خوب کنیم
چجوری توی خونه آکنه را خوب کنیم

انواع آکنه‌های التهابی شامل

-پاپول: زمانی رخ می‌دهد که از التهاب شدید، دیواره‌های منافذ پوست شکسته شوند ومنافذ سخت و مسدود می‌شود که با لمس آن احساس درد می‌کنید. معمولا پوسته اطراف منافذ به رنگ صورتی درمی‌آید.

– پوسچول: زمانی که دیواره‌ها‌ی اطراف منافذ خراب شوند جوش‌های چرکی شکل می‌گیرد که به صورت برجسته از روی پوست خارج می‌شود. معمولا به رنگ قرمز هستند و سر آن‌ها به رنگ سفید یا زرد است.

– گره‌ها یا ندول‌ها :  گره‌ها بر خلاف موارد قبلی در قسمت‌های عمیق‌تر پوست اتفاق می‌افتد، به این شکل که هنگامی که منافذ متورم پوست مسدود می‌شود به گره‌ها تحریک بیشتری وارد شده و آن‌ها بزرگتر می‌شود. به دلیل اینکه این نوع آکنه در قسمت عمیق پوست اتفاق می‌افتد بنابراین درمان آن به شکل خانگی امکان پذیر نیست  و با تجویز دارو توسط پزشک درمان می‌شود.

– آکنه کیستیک: آکنه‌ کیستیک نیز از طریق انسداد منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست و سبوم و باکتری تشکیل می‌شود معمولا خیلی عمیق هستند و در زیر سطح گره‌ها قرار می‌گیرند.

کیست می‌تواند به صورت یک قرمز یا سفید رنگ ظاهر شود که دردناک است. علت به وجود آمدن آن عفونت شدید است و از دیگر انواع آکنه‌ها بزرگتر است.

درمان آکنه صورت با تجویز دارو

برای درمان آکنه‌ صورت بعد از تشخیص نوع آکنه و علت آن، شدت بیماری نیز مشخص شود. زیرا برای درمان آکنه صورت خفیف داروهایی با دوز کمتر تجویز می‌شود و دوره درمان نیز کوتاه‌تر است و بالعکس برای درمان آکنه صورت شدیدتر نیازمند داروهای قوی‌تر و دوره‌ی درمانی طولانی‌تر است.

از بین بردن جوش برای همیشه
از بین بردن جوش برای همیشه

درمان خانگی آکنه ولگاریس

درمان آکنه صورت به روش‌های خانگی یک راه حل بسیار موثر هم برای حفظ شادابی و طراوت پوست و هم درمان آکنه صورت می‌باشد. باید این نکته را در نظر داشت که در صورت بروز آکنه از نوع شدید مراجعه به پزشک و دارو درمانی الزامی است. روش‌های زیر می‌تواند به درمان آکنه صورت کمک کند:

مقاله پیشنهادی: خواص طلا برای پوست و بدن

مصرف مکمل روی

روی یک عنصر مغذی و ضرور برای بدن است همچنین برای رشد سلول‌ها، تولید هورمون، متابولیسم بدن و عملکرد سیستم ایمنی بدن، مصرف روزانه آن ضروری است. استفاده از عنصر روی باعث  درمان آکنه صورت به طور طبیعی می‌شود. یک تحقیقی در این رابطه صورت گرفت و مشخص شد که افرادی که بدنشان از لحاظ جذب روی غنی هستند پوست صاف‎‌تر و شفاف‌تری دارند. حد مجاز استفاده از این ماده مغذی را ۴۰ میلی گرم به صورت مصرف روزانه مجاز است و باید تلاش کنید که از این حد فراتر نرود.

چرا سرکه سیب برای آکنه خوبه
چرا سرکه سیب برای آکنه خوبه

 سرکه سیب و درمان آکنه صورت

سرکه سیب به دلیل اسیدی بودن توانایی زیادی برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها است. وجود ماده‌ای به نام اسید سیتریک در سرکه التهاب پوست را از بین می‌برد و از ایجاد زخم جلوگیری می‌کند. وجود اسید لاکتیک در سرکه باعث درمان زخم‌های آکنه می‌شود. از سرکه سیب برای درمان آکنه‌ صورت از نوع  خفیف استفاده کنید.

طرز استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب را با ۳ برابر آب مخلوط کنید، پس از تمیز کردن پوست با یک تکه پنبه  سرکه را بر روی پوست بمالید و ۱۵-۲۰ ثانیه صبر کنید، سپس صورت را شسته و خشک کنید می‌توانید روزانه ۱-۲ بار از آن استفاده کنید.

نکته: درصورتی که از سرکه سیب برای درمان آکنه صورت استفاده کردید و باعث تحریک و سوختگی پوست شد از مصرف آن خودداری کنید.

با استفاده از ماسک عسل و دارچین به درمان آکنه صورت بروید

دو عامل ایجاد آکنه باکتری و التهاب پوست هستند عسل و دارچین این قابلیت را دارند که باکتری‌ها را ازبین ببرند و التهاب پوست را کاهش دهند و در نهایت باعث درمان آکنه صورت شوند. حتی عسل خود به تنهایی نیز می‌تواند در درمان آکنه صورت موثر باشد لیکن استفاده آن به همراه دارچین تاثیر فوق‌العاده بهتری روی پوست خواهد داشت.

طرز تهیه ماسک عسل و دارچین

۱ قاشق غذاخوری عسل  و ۱ قاشق غذاخوری دارچین را با هم مخلوط کرده ات به صورت خمیر درآید. سپس پوست را تمیز و از خمیر بزنید ۱۰-۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد صورت را شسته و خشک کنید.

برای درمان آکنه صورت، به پوست خود چای سبز بزنید

چای سبز با داشتن آنتی اکسیدان نه تنها خوردن آن باعث سلامتی بدن می‌شود بلکه استفاده موضعی آن بر روی پوست به دلیل داشتن پلی فنول‌ها باعث کاهش التهاب و باکتری می‌شود. مطالعات زیادی نشان داده که استفاده از چای سبز به صورت موضعی به درمان آکنه صورت کمک می‌کند. وجود آنتی اکسیدان در چای سبز(اپی گالوکاتچین-۳- گالات) باعث کاهش تولید سبوم می‌شود التهاب را کاهش می‌دهد و از رشد آکنه در افرادی که پوست مستعد آکنه صورت هستند جلوگیری می‌کند.

برای درمان آکنه صورت از آلوئه ورا کمک بگیرید

آلوئه ورا گیاهی است پر از خاصیت که ژل شفاف در درون خود دارد و آلوئه ورا با داشتن موادی مثل لوپول، اسید سالیسیلیک، نیتروژن اوره، فنل، گوگرد باعث درمان آکنه صورت می‌شود.

نکته: ژل آلوئه ورا به تنهایی می‌تواند برای درمان آکنه صورت مفید باشد اما استفاده از آن در کنار دیگر مواد یا داروهایی که باعث بهبود آکنه می‌شود می‌تواند تاثیر قوی‌تری داشته باشد.

طرز استفاده

مقداری از ژل آلوئه ورا را در ظرفی ریخته کمی آن را هم بزنید یا یک دست شود ( اگر نیاز است آن را با مواد دیگر مخلوط کنید) آن را بر روی پوست خود مالیده و بعد از مدتی بشویید و می‌توانید روزانه تا ۲ بار از آن استفاده کنید.

در بارداری چگونه از آکنه جلوگیری کنیم
در بارداری چگونه از آکنه جلوگیری کنیم

آکنه در بارداری

آکنه در بارداری امری کاملا طبیعی است و هیچ نگرانی برای آن وجود ندارد. در اکثر خانم‌ها آکنه در بارداری مشاهده شده و این به علت تغییر در بدن ایجاد می‌شود. اگر بخواهیم واضح‌تر علت به وجود آمدن آن را بیان کنیم در دوران بارداری هورمون‌هایی با نام آندروژن افزایش پیدا می‌کند و به رشد غدد زیر پوست کمک می‌کند که نتیجه‌ی آن تولید بیشتر سبوم است. این سبوم بیشتر موجب مسدود شدن منافذ پوست، ایجاد باکتری بیشتر و التهاب شده و باعث شکسته شدن دیواره‌ی منافذ و در نهایت آکنه تشکیل می‌شود. آکنه در بارداری معمولا در سه ماه اول و دوم مشاهده می‌شود و درمان آکنه صورت در بارداری به صورت طبیعی و بدون نیاز به دارو خود به خود بعد از زایمان برطرف می‌شود.

درمان خانگی آکنه در بارداری

از آنجایی که دوران بارداری دوره بسیار حساسی است و در استفاده از دارو با محدودیت مواجه هستید بهتر است که از درمان‌های طبیعی و خانگی بهره ببرید در زیر به چند مورد از این درمان‌ها اشاره می‌کنیم:

سرکه سیب : همانگونه که گفته شد، سرکه سیب حاوی مقادیر بالایی استیک، سیتریک، لاکتیک و ساسنیک اسید است که می تواند در درمان جای زخم آکنه به شما کمک کند. این ماده طبیعی از قدرت مناسبی برای بهبود زخم آکنه برخوردار است.

جوش شیرین: از ترکیب جوش شیرین و آب برای درمان آکنه‌ صورت خود بهره‌مند شوید و آن را فقط و فقط بر روی آکنه‌ها بزنید نه به کل پوست زیرا جوش روغن طبیعی روی پوست را خشک و آن را تحریک می‌کند. برای استفاده نسبت استفاده آن ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین به اضافه ۱ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و فقط در نقاطی که جوش دارید بزنید و بگذارید تا خشک شود و سپس پوست خود را بشویید.

روغن نارگیل: روغن نارگیل به دلیل اینکه دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ برای پوست تسکین دهنده است و خیلی زود جذب پوست می‌شود و باعث درمان آکنه در بارداری می‌شود.

بلغور جو دوسر و خیار: هر دوی این مواد باعث تسکین و خنکی پوست می‌شود.

درمان قرمزی گونه و زیر چشم
درمان قرمزی گونه و زیر چشم

همه چیز درباره‌ی آکنه روزاسه

آکنه روزاسه یک نوع بیماری شایع پوستی است که  بیشتر پوست صورت و معمولا روی گونه‌ها، بینی، چانه و پیشانی را درگیر می‌کند و باعث تورم، ایجاد رگ‌های خونی قرمز، آکنه‌های ریز و قرمز روی صورت می‌گردد.

 آکنه رزاسه  بیشتر بر روی پوست‌های سفید قابل مشاهده است و همچنین بیشتر بر روی پوست خانمهای میانسال ایجاد می‌شود و تا هفته‌ها و ماه‌ها پوست را درگیر خود می‌کند، این بیماری به صورت چرخه‌ای عود می‌کند و سپس ناپدید می‌شود. علاوه بر پوست صورت می‌تواند روی گوش‌ها، قفسه سینه و پشت بدن را دچار قرمزی کند.

علت به وجود آمدن آکنه روزاسه چندان مشخص نیست و تا کنون هیچ دارو یا روش مشخصی برای درمان آکنه صورت روزاسه وجود ندارد اما روش‌ها و داروهایی برای کنترل نشانه‌های آن در دسترس است.

خرید ماسک مرطوب کننده و ویتامینه پوست صورت

معرفی انواع آکنه روزاسه

آکنه روزاسه از لحاظ علائمی که بر روی پوست ایجاد می‌کند به چهار نوع تقیسم می‌شود:

روزاسه اریتما توتلانژکتاتیک

پوست صورت به صورت کامل قرمز می‌شود، رگ‌های خونی قرمز رنگی بر روی پوست قابل مشاهده است، پوست متورم، خشک، حساس و ضخیم می‌شود و حس سوزن سوزن شدن پوست به فرد دست می‌دهد.

پاپولوپوستولار ( آکنه روزاسه)

در این نوع نیز روی صورت فرد بیمار آکنه‌هایی ریز و قرمز دیده می‌شود، پوست همچنان قرمز و حساس است همچنین رگ‌های خونی قابل مشاهده‌ای بر روی پوست است.

نکته: گاهی اوقات آکنه روزاسه با آکنه ولگاریس اشتباه گرفته می‌شود باید ذکر کنیم که آکنه ولگاریس معمولا در افراد جوان و در سن بلوغ مشاهده می‌شود اما آکنه روزاسه در افراد بالای ۳۵ سال است.

روزاسه فیماتوس

 که بسیار بیماری نادری است و بیشتر مردان را درگیر خود می‌کند و باعث ضخیم شدن و قرمز شدن پوست روی بینی می‌شود و معمولا با یک نوع روزاسه دیگر همراه است. از دیگر علائم آن پوست ضخیم روی پیشانی ، چانه، گوش‌ها و گونه‌ها و همچنین رگ‌های خونی قابل مشاهده بر روی پوست ، منافذ بزرگ است.

روزاسه چشمی

این بیماری بیشتر چشم فرد را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که چشم‌ها قرمز و پرخون شود. باعث خشکی ، خارش چشم و حساس شدن به نور، ریزش اشک از چشم‌ها و سوزن سوزن شدن در آن می‌شود. در مواردی باعث کم شدن بینایی و کیست روی چشم و همچنین روی پلک رگ‌های خونی قابل مشاهده است.

چی برای قرمزی پویت خوبه
چی برای قرمزی پویت خوبه

چه عواملی باعث بروز آکنه روزاسه می‌شود؟

علت بروز بیماری آکنه روزاسه همچنان نامشخص است اما می‌توان گفت که ژنتیک و تغییرات محیطی می‌تواند در به وجود آمدن و شدت آن دخیل باشد همچنین خوردن غذاهای تند، مواد غذایی که ترکیب سینامالدئید را دارند مثل گوجه فرنگی، دارچین، شکلاتو مرکبات، خوردن چای یا قهوه داغ، وجود باکتری روده، استفاده از داروهایی که باعث گشادی رگ‌های خونی می‌شود نظیر داروهای فشار خون، نور خورشید، استرس، مشروبات الکلی نیز در تداوم بیماری نقش دارند.

مواردی که باید جدی بگیرید: هر انسانی می‌تواند دچار بیماری آکنه روزاسه شود اما اگر این موارد را داشته باشید باید بسیار بیشتر احتیاط کنید. مواردی از قبیل: سابقه خانوادگی، جنسیت خانم، سن بالای ۳۰ سال، دود، داشتن پوست و موی روشن

مقاله پیشنهادی: فواید مریم گلی برای مو، پوست و بدن

تفاوت روزاسه و لوپوس

لوپوس نیز نوع دیگری از بیماری پوستی است که از جهاتی به روزاسه شباهت دارد و اغلب اوقات با آن اشتباه گرفته می‌شود. لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث ایجاد بثورات قرمز رنگ روی پوست می‌شود. سیستم ایمنی بدن با حمله به سلول‌های سالم پوست آن‌ها را دچار التهاب می‌کند. از علائم بارز لوپوس وجود قرمزی روی پوست صورت که به شکل پروانه است و روی گونه‌ها و پل بینی را پوشش می‌دهد. تفاوت روزاسه و لوپوس در این است که لوپوس دارای برجستگی قرمز نیست. یعنی پوست به رنگ قرمز است و رگ و جوش‌های قرمز رنگی روی پوست مشاهده نمی‌شود. دومین تفاوت روزاسه و لوپوس در علائم جانبی لوپوس است که به همراه بثورات قرمز بدن نیز دچار خستگی، تب، سر درد، مفاصل سفت و دردناک، تنگی نفس و خشکی چشم مشاهده می‌شود.

چی برای آکنه خوبه
چی برای آکنه خوبه

درمان روزاسه

برای درمان روزاسه مراجعه به پزشک الزامیست. هرچند که درمان آکنه صورت روزاسه به صورت کامل و قطعی نیست اما به کاهش علائم آن کمک می‌کند. پزشک بعد از تشخیص نوع بیماری و شدت آن داروهای مورد نظر را تجویز می‌کند معمولا داروهای تجویز شده برای درمان روزاسه سه دسته هستند:

_ داروهای موضعی برای کاهش قرمزی پوست: پمادها و کرم‌های زیادی برای درمان قرمز پوست وجود دارد برای درمان روزاسه خفیف نیاز به پمادهایی با دوز پایین‌تر است.

_ آنتی بیوتیک‌های خوراکی : برای درمان آکنه روزاسه خوردن آنتی بیوتیک لازم است و معمولا برای درمان روزاسه خفیف تا شدید آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

_ داروهای آکنه خوراکی: اگر روزاسه شدید باشد و به داروهای دیگر جواب ندهد معمولا پزشک از یک داروی خوراکی قوی برای کنترل آن استفاده می‌کند که به پاکسازی ضایعه‌های روی پوست کمک می‌کند.

سایر روش‌های درمان روزاسه: استفاده از لیزر و دیگر روش‌هایی که مبتنی بر نور درمانی هستند می‌توانند به عروق خونی قرمز را کمتر کنند.

مراقبت‌های خانگی برای درمان روزاسه

با انجام روزانه اقدامات زیر می‌توانید علائم و نشانه‌های آکنه روزاسه را کنترل کرده و از گسترده شدن آن جلوگیری کنید.

از عواملی که باعث تحریک پوست می‌شود دوری کنید

روزانه از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید: از ضد آفتاب قوی برای محافظت از پوست در مقابل با اشعه‌ها مضر و خطرناک آفتاب استفاده کنید و آن را دائما شارژ کنید. استفاده از دیگر وسایل نظیر کلاه فراموش نشود.

با پوست خود به آرامی رفتار کنید:  از صابون برای شست و شوی پوست صورت استفاده نکنید. صورت خود را بیش از حد مالش ندهید و به طور مداوم مرطوب نگه دارید. همچنین از موادی که باعث تحریک پوست شما می‌شود نظیر الکل استفاده نکنید.

از آرایش برای پوشش قرمزی پوست خود استفاده کنید: مواد آرایشی با رنگ سبز و رنگ مات برای پوشش قرمزی پوست بسیار مناسب هستند و با این کار قرمزی پوست خود را پوشش دهید.

منابع

mayoclinic.org
healthline.com
healthline.com
healthline.com
mayoclinic.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

7 + 15 =