درمان خانگی کهیر اولین راه حل درمان کهیر در طب سنتی است که به ذهن هر فرد میرسد و از گذشته تا به امروز بسیاری برای درمان این حساسیت از درمان خانگی کهیر پیروی کرده اند و از نتیجه راضی بوده اند اما این رضایت برای همه یکسان نبوده است! که در اینجا در ذهن بسیاری سوال های مختلفی نقش می بندد که:

  1. کهیر چیست؟ آیا درمان خانگی کهیر می تواند موثر باشد؟
  2. علت ایجاد کهیر چیست؟
  3. رابطه کهیر و کبد چرب چیست؟
  4. خطرات کهیر چیست؟
  5. کهیر پوستی در کودکان چقدر می تواند خطرناک باشد؟
  6. بهترین آنتی هیستامین برای درمان کهیر چیست؟
  7. آیا درمان قطعی کهیر امکان پذیر است؟
درمان خانگی کهیر
درمان خانگی کهیر

کهیر چیست؟

حساسیت های پوستی که به اصطلاح کهیر شناخته شده اند، از جمله جوش های خارش دار و برجسته ای هستند که بر روی انواع پوست ظاهر می شوند. معمولا قرمز، صورتی و حتی گوشتی هستند که گهگاهی بسته به نوع کهیر می تواند همراه با سوزش یا درد باشد. در بیشتر موارد، کهیر در اثر واکنش آلرژیک به دارو، غذا یا واکنش به ماده تحریک کننده در محیط زندگی ایجاد می شود که با پیروی از درمان خانگی کهیر می توان به آنها خاتمه داد.

کهیر ممکن است بر اثر استرس، لباس های تنگ، بیماری خاص یا عفونت دچار کهیر شوند. همچنین کهیر در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در دمای گرم یا سرد و یا تحریک ناشی از تعریق زیاد ایجاد می شود. اما آیا درمان خانگی کهیر می تواند راه حلی برای درمان انواع کهیر از جمله کهیر عصبی، کهیر پوستی در کودکان و … باشد؟

درمان خانگی کهیر با طب سنتی
درمان خانگی کهیر با طب سنتی

کدام درمان خانگی کهیر موثر است؟

ممکن است در برخی کهیرها موجب هیچگونه مشکلی نشوند، اما همیشه هم شانس با بسیاری از آنها یار نیست و ممکن است برای برخی مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی بر این داریم تا برای پیشگیری و درمان قطعی کهیر راهکارهایی را به شما ارائه دهیم تا در زمانی کوتاه بتوانید از این عارضه خلاص شوید و زیبایی را مجددا به پوست خود هدیه دهید. اما درمان خانگی کهیر کدامند؟ قبل از هر چیز بهتر است علائم را شناسایی کنید و در صورت امکان از آنها اجتناب کنید. این موارد شامل:

  • پرهیز از مصرف یا کاهش الکل
  • اجتناب از داروهای خاص
  • کنترل استرس یا در صورت امکان (روش های مراقبه یا آرام سازی)
  • انتخاب صابون، کرم و شوینده های ملایم متناسب با نوع پوست خود
  • پرهیز از برخی مواد غذایی معروف به تحریک تولید هیستامین شامل اسفناج، ماهی، ماست، گوجه فرنگی، محصولات فرآوری شده، انواع گوشت، شکلات، توت فرنگی و …

مقاله پیشنهادی: آیا در مورد انواع تاول پوستی و علائم آن چیزی میدانید؟

تشخیص و درمان خانگی کهیر

قبل از این که به سراغ درمان خانگی کهیر برویم بهتر است با بیماری کهیر بیشتر آشنا شوید. همانطور که مستحضر هستید کهیر یک بیماری شایع است که معمولا غیر حساسیت زا می باشد، که در اکثر بیماران علت خاصی پیدا نمی شود و حتی ممکن است آزمایش های گسترده دال بر تشخیص این حساسیت نباشند مگر این که شواهد محکمی وجود داشته باشد که مشکوک به کهیر خاصی باشید. هدف از درمان، تسکین علائم و استفاده از آنتی هیستامین های خوراکی خط اول درمان خانگی کهیر هستند. بسته به شدت و مدت علائم، می توان از درمان خانگی کهیر مختلفی کمک گرفت.

کهیر پوستی در کودکان
کهیر پوستی در کودکان

طبقه بندی و اتیولوژی کهیر

در اصل کهیر اصطلاحی است که برای توصیف گروهی از بیماری های پوستی استفاده می شود، که با وجود نوع حساسیت نوع کهیر مشخص می شود. تقریبا از هر پنج نفر یک نفر در برخی از مراحل زندگی خود کهیر را تجربه می کند. کهیرها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. کهیر معمولی
  2. کهیر جسمی

کهیر معمولی که خود به خود درمان می شود و ممکن است حاد یا مزمن باشد که در صورت درمان نشدن در یک دوره مشخص می توان از درمان خانگی کهیر کمک گرفت.

آیا می توان از کهیر جلوگیری کرد؟

تغییرات ساده در سبک زندگی و تبعیت از درمان خانگی ممکن است به شما کمک کند تا از بروز کهیر در آینده جلوگیری کنید. اگر آلرژی دارید و می دانید به چه موادی ممکن است پوستتان واکنش نشان دهد تا حد امکان از آنها دوری کنید. در غیر این صورت از قرار گرفتن در مناطق با رطوبت بالا یا پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید. گرچه کهیر ممکن است خارش دار و ناراحت کننده باشد، به طور معمول شدید نیست و پس از مدتی از بین می رود. با این حال، توجه داشته باشید که با از بین رفتن برخی کهیرها، ممکن است کهیرهای جدید ظاهر شوند.

کهیر پوستی در کودکان در طب سنتی
کهیر پوستی در کودکان در طب سنتی

نکاتی برای کاهش تحریک ناشی از کهیر

برخی از افراد به شما مکمل هایی مانند کورستین، ویتامین C، D و سایر موارد را توصیه کنند از آنجایی که پوست شما از قبل تحریک شده است بهتر است قبل از استفاده حتما آنها را یک بار تست و با پزشک حتما مشورت کنید تا از هر گونه خطر احتمالی پیشگیری کنید، زیرا می توانند واکنش های پوستی را تشدید کنند. به موارد زیر توجه کنید:

  • سعی  غو//کنید لباس های گشاد و سبکی را انتخاب کنید.
  • از خراشیدن جای کهیر با ناخن اجتناب کنید.
  • از هر صابون و یا شوینده ای برای پوست استفاده نکنید.
  • بهتر است از دوش آب سرد، لوسیون یا کمپرس خنک برای محل کهیر استفاده کنید.
  • بهترین حمام برای این دسته از افراد حمام با بلغور جو دوسر در آب خنک است.

کهیر یک مشکل حاد (موقتی) است که ممکن است با داروهای خاص و یا درمان خانگی کهیر عصبی، کهیر پوستی در کودکان و هر نوع کهیر دیگری تسکین یابد. اما در صورت درمان نشدن قطعی کهیر چه باید کرد؟

کهیر چه شکلی است؟

از شایع ترین سوالاتی است که در ذهن بسیاری نقش بسته است و آن این است که کهیر چه شکلی است؟ از کجا بدانیم که آیا پوست ما کهیر زده است یا خیر؟ برای این که به دنبال درمان خانگی کهیر برویم باید با نوع آن آشنا شوید.

کهیر در اصل همانند جوش هایی هستند که بر روی پوست ظاهر می شود. ممکن است همانند جوش ها قرمز باشند و از طرفی می تواند همرنگ پوست شما باشد. اندازه آنها بسته به نوع کهیر عصبی، کهیر پوستی در کودکان و بزرگسالان کوچک و گرد، حلقه ای یا بزرگ و به صورت های دیگر خود را نشان دهد. همچنین کهیر دارای خارش است و به صورت عمده در یک قسمت از بدن ظاهر می شوند که با تحریک می توانند بزرگتر شوند و شکل آنها تغییر و گسترش یابند.

با چی کهیر رو درمان کنیم
با چی کهیر رو درمان کنیم

چه عواملی باعث کهیر می شوند؟

اگر می خواهید درمان خانگی کهیر را شروع کنید بهتر است قبل از هر چیز علت ایجاد کهیر را بدانید تا بتوانید بعد از درمان خانگی کهیر از تشدید و ظاهر شدن مجدد آنها جلوگیری کنید. کهیر معمولا در اثر واکنش آلرژیک به محیط و یا غذای خاصی ایجاد می شود. هنگامی که واکنش آلرژیک دارید، بدن شروع به آزاد سازی هیستامین در خون می کند که در نهایت منجر به کهیر پوستی در کودکان، کهیر عصبی و … می شود.

هیستامین ها مواد شیمیایی هستند که بدن شما برای دفاع از خود در برابر عفونت و سایر عوامل خارجی از بدن تولید می شود. متاسفانه، در برخی از افراد هیستامین ها می توانند باعث تورم، خارش و بسیاری از علائمی شوند که با اسم کهیر تجربه می شوند. کهیر می تواند در اثر عواملی مانند گرده گل، شوره حیوانات و گزش حشرات نیز ایجاد شود.

خرید انواع عطر و اکلن با کیفیت بالا و قیمت مناسب

چه کسی در معرض خطر است؟

افرادی که از قبل آلرژی و پوست حساسی دارند بیشتر در معرض مبتلا به کهیر هستند. در صورت استفاده از دارو یا عدم آگاهی از عوامل محیطی این حساسیت و تحریکات بیشتر از همیشه خود را نشان می دهند. بنابراین اگر قبلا به دلیل عفونت یا وضعیت سلامتی مریض بوده اید و با مصرف دارو پوست شما واکنش خاصی را نشان داده است بهتر است احتیاط های لازم را در نظر بگیرید.

شناخت انواع کهیر

کهیر یک اختلال شایع است که در هر سنی، از نوزادی تا پیری بنابر دلایل گوناگون می تواند رخ دهد و در برخی با درمان خانگی کهیر می توان به تشدید آن خاتمه داد. ۲۵ درصد از کل افراد یک بار در زندگی خود تحت تاثیر انواع کهیر قرار می گیرند که در بیشتر موارد، افراد با کهیر حاد مواجه می شوند. طبق برآوردهای محافظه کارانه تا به امروز هیچ مورد خاص جنسیتی از کهیر پوستی در کودکان تشخیص داده نشده است؛ کهیر در بزرگسالان و بیشتر در زنان رخ می دهد! افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی اغلب مبتلا به کهیر می شوند. در میان افراد ۷۰ سال یا بالاتر، کهیر به نسبت کمتری اتفاق می افتد. اما انواع کهیر کدامند و آیا با درمان خانگی کهیر را می توان مداوا کرد؟

عوامل کهیر چیه
عوامل کهیر چیه

کهیر ناشی از واکنش های آلرژیک

شایع ترین علل کهیر ناشی از واکنش های آلرژیک می باشد که این عوامل می توانند توسط هر ماده حساسیتی که پوست به آن حساس باشد ایجاد شود، از جمله موارد زیر است که با رعایت آنها به عنوان درمان خانگی کهیر شناخته شده اند:

  1. غذاها مانند آجیل، شیر و تخم مرغ
  2. موی حیوان خانگی
  3. گرده گل
  4. غبار
  5. نیش حشرات یا نیش گزندگان دیگر
  6. داروها که در درجه اول آنتی بیوتیک ها، داروهای سرطانی و ایبوپروفن هستند.

مقاله پیشنهادی: علائم شناخت و روش های درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده در زندگی افراد است که به عنوان یکی از انواع کهیر شناخته شده است. کهیر نوع آنافیلاکسی اغلب با مشکلات تنفسی، حالت تهوع یا استفراغ، تورم شدید و سرگیجه همراه است که به هیچ عنوان نمی توان تنها از درمان خانگی کهیر کمک گرفت و در صورت مواجه شدن با آن بهتر است قبل از درمان خانگی کهیر به دکتر مراجعه کرد.

کهیرهای مزمن

کهیر نوع مزمن از جمله حساسیت های مداومی هستند که دلیل موجهی ندارند و تا حدودی درمان خانگی کهیر روی آن جوابگو است! این نوع از حساسیت را کهیر مزمن نامیده اند که با کهیرهای مکرر می تواند در سبک زندگی تداخلاتی را ایجاد کند. طبق تحقیقات انجام شده این حساسیت می تواند بین شش هفته تا چند ماه و حتی سال ها ادامه داشته باشد.

چجوری کهیر رو درمان کنم
چجوری کهیر رو درمان کنم

تاثیر دما بر روی کهیر

گاهی اوقات تغییر دما می تواند باعث ایجاد کهیر در افرادی شود که پوست آنها به این تغییر ناگهانی حساس هستند. کهیر ناشی از سرما می تواند بر اثر آب سرد یا قرار گرفتن در معرض هوای بسیار سرد ایجاد شود، همچنین گرمای بدن در اثر فعالیت بدنی ممکن است کهیر ناشی از ورزش باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه از دسته مواردی هستند که می توانند موجب کهیرهای ریز و درشتی شوند.

رابطه عفونت و کهیر

جالب است بدانید که هر دو عفونت ویروسی و باکتریایی می توانند باعث کهیر شوند. عفونت های معمول باکتریایی که باعث کهیر می شوند شامل عفونت های دستگاه ادراری و گلودرد است. ویروس هایی مانند مونونوکلئوز عفونی، هپاتیت و سرماخوردگی جزو مواردی هستند که اغلب به کهیر ختم می شوند.

  1. مصرف آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین یا ستیریزین
  2. جلوگیری از تحریک منطقه
  3. اجتناب از آب گرم، که ممکن است باعث تشدید کهیر شود.
  4. حمام خنک یا ولرم با بلغور جو دوسر کلوئیدی یا جوش شیرین
روش خانگی درمان کهیر
روش خانگی درمان کهیر

درمان کهیر در طب سنتی

درمان کهیر در طب سنتی بسیار بحث برانگیز است چرا که بر اساس مطالعاتی که انجام شده است. طب سوزنی بعد از درمان خانگی کهیر می تواند در تسکین خارش مرتبط با کهیر مزمن نقش داشته باشد. در صورتی که با علائم کهیر روبرو هستید و داروهای مختلف را تست کرده اید و نتیجه ای مطلوب را نگرفته اید بهتر است یک بار درمان کهیر در طب سنتی را امتحان کنید.

علت ایجاد کهیر

کهیر وقتی ترشح می شود که هیستامین و سایر ترکیبات از سلول هایی به نام ماست سل که به طور معمول در پوست یافت می شوند، آزاد می شود. هیستامین باعث نشت مایعات از رگ های خونی محلی می شود و منجر به تورم در پوست یا همان کهیر می شود.

کهیر بسیار شایع است و مسری محسوب نمی شود . گرچه آزار دهنده است، کهیرها معمولا خود به خود در طی چند هفته برطرف می شوند و به ندرت از نظر پزشکی جدی هستند. برخی از کهیرها ممکن است در اثر  واکنش آلرژیک به مواردی مانند غذا، عفونت توسط ارگانیسم های مختلف، مواد نگهدارنده و نیش حشرات یا گزش و مواد شیمیایی ایجاد شوند.

چرا کهیر میزنیم
چرا کهیر میزنیم

رابطه کهیر و کبد چرب

حتما بارها با خارش و حساسیت های روی پوست از خود سوال کرده اید که رابطه کهیر و کبد چرب چیست؟ خارش پوست، به ویژه در قسمت میانی کمر (پوستی است که روی کبد قرار گرفته)، کهیر، تورم پاها یا مچ پا، خستگی، ناراحتی زیر دنده ها در سمت راست و حالت کلی ضعف از نشانه های بارز کبد چرب است.

یکی از علل شایع رابطه کهیر و کبد چرب وجود نمک های صفراوی است، اگر فرد به بیماری کبد چرب مبتلا باشد، ممکن است سطح بالاتری از نمک صفراوی در زیر پوست جمع شود که در نهایت باعث خارش و کهیر می شود. شایان ذکر است که همه افراد با نمک های صفراوی بالا، احساس خارش ندارند و این افراد با درمان خانگی کهیر معالجه می شوند.

خطرات کهیر

از مهمترین مشکلات در بین افراد خطرات کهیر است که در برخی از افراد ممکن است با علائم حادی روبرو شوند. کهیر ممکن است مقدمه یک واکنش آلرژیک شدید در تمام بدن باشد، همانطور که قبلا اشاره شد آنافیلاکسی غالبا در اثر واکنش هایپر آلرژی ایجاد می شود که باعث ایجاد کهیر، آنژیوادم و علائم شدید تنفسی می شود. عوامل محرک آلرژی معمولا غذا، داروها، واکسن ها و نیش حشرات هستند، اگرچه برخی موارد دلیل مشخصی ندارند. اما از خطرات کهیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه، عطسه و خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • تورم لب و یا زبان
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • گرفتگی معده
  • حالت تهوع، استفراغ و اسهال
  • درد قفسه سینه
  • گیجی
  • تشنج

کهیر عصبی

شاید کمتر کسی به این نکته توجه داشته باشد اما عصبی و استرسی شدن می تواند یکی از علل ظاهر شدن کهیرها باشد. کهیر عصبی از شایع ترین کهیر در بین افراد عصبی است که خلق و خوی تندی دارند. استرس و عصبی شدن می تواند باعث شیوع کهیر شود که از طرفی می تواند بثورات را افزایش دهد.

کهیرها لکه های برجسته، قرمز رنگ یا جوش های ریز و درشتی هستند که اندازه آنها متفاوت است و می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود. مناطق تحت تاثیر کهیر عصبی می توانند احساس خارش داشته باشند. که در بعضی موارد، هنگام لمس باعث احساس سوزنی سوزن شدن و یا حتی سوزش پوست شوند.

بیماری پوستی
بیماری پوستی

درمان کهیر

بهترین آنتی هیستامین برای درمان کهیر

آنتی هیستامین ها می توانند با خارش مقابله کنند در برخی از تحقیقات و آزمایشات حاکی از این است که بهترین آنتی هیستامین برای درمان کهیر در واقع به زمان مصرف آن بستگی دارد. مهم این است که آنتی هیستامین را هر روز دقیقا در زمان مشخصی مصرف کنید.

آنتی هیستامین ها کهیرهای شما را درمان نمی کنند اما می توانند از بروز موارد جدید در ۲۴ ساعت آینده جلوگیری کنند. کرم های آنتی هیستامین، استروئیدها، آنتی لکوترین ها و سیکلوسپورین می توانند خارش را به میزان قابل توجهی کاهش و حتی متوقف کنند.

درمان قطعی کهیر

به جرات می توان گفت یکی از راههای درمان قطعی کهیرهای معمولی درمان خانگی کهیر است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال درمان قطعی کهیر قبل از رشد و تشدید آن هستید بهتر است راههای زیر را به صورت مداوم طی کنید و از آنها غافل نشوید.

درمان سنتی بیماری پوستی
درمان سنتی بیماری پوستی

درمان خانگی کهیر با دارو

هدف از درمان خانگی کهیر این است که کهیر معمولی به یک کهیر حاد تبدیل نشود و از خطرات احتمالی جلوگیری شود. لوراتادین یا کلاریتین ۱۰ میلی گرم، فکسوفنادین یا آلگرا در واقع آنتی هیستامین های بدون نسخه ای هستند که احتمال خواب آلودگی آنها کمتر است. آنتی هیستامین هایی که نیاز به نسخه دارند شامل سیپروهپتادین یا پری اکتین است که تمایل افراد به خواب را بیشتر می کند و برای افرادی که مشغله بسیاری دارند این داروها توصیه نمی شود.

مقاله پیشنهادی: از فواید روغن بادام برای بدن چه میدانید؟

محل کهیر را تحریک نکنید

تست آلرژی معمولا اولین قدم برای افرادی است که متوجه می شوند به نوعی کهیر دچار هستند و ساده ترین درمان خانگی کهیر است! شاید کمی سخت باشد اما برای پیشگیری از هر نوع مشکل احتمالی بهتر است که محل را تحریک نکنید و از عوامل تحریک کننده دوری کنید. بدون شک با خارش محل کهیر وسوسه خواهید شد اما بهتر است از این کار جدا خودداری کنید.

محل کهیر را خراش ندهید

خارش می تواند شما را دیوانه کند، اما خاراندن کهیرها ممکن است باعث گسترش و التهاب آنها شود و کار را برای شما سخت تر کند. بهترین درمان خانگی کهیر در این شرایط حاد استفاده از یک کمپرس سرد می باشد که به تسکین خارش بدون تشدید کهیر کمک شایانی می کند .

نقش حمتم در بیماری های پوستی
نقش حمتم در بیماری های پوستی

گرفتن دوش آب سرد

دوش آب گرم یا حمام می تواند کهیر را بدتر کند. گرما می تواند باعث باز شدن منافذ عروق شود، که اساسا خون بیشتری را به محل کهیر منتقل می کند. در حالی که دوش آب سرد یا حمام خنک می تواند خارش را کاهش و پوست شما را آرام کند. در این بین سعی کنید همیشه از صابون و سایر محصولات بدون بو برای پوست حساس خود استفاده کنید. محصولات باعث ایجاد کهیر نمی شوند، اما می توانند شرایط را برای شما طاقت فرسا کنند.

چرا مرطوب کردن پوست مهم است

مرطوب کردن

از دیگر درمان خانگی کهیر می توان به مرطوب کردن اشاره کرد. كهیر مانند سایر بیماری های پوستی خشک نمی شود، اما اگر مرطوب كننده را به محل کهیر بزنید می تواند بسیار مفید باشد و شما را تا ساعت ها تسکین دهد. برخی از محصولات دارای یک ماده ضد خارش مانند جو دوسر هستند که می توانند به تسکین خارش و تسکین پوست کمک کند. بنابراین قبل از مصرف به ترکیبات هر محصول توجه کنید. شما با رعایت این نکات ساده می توان به درمان خانگی کهیر کمک قابل توجهی بکنید.

خرید بهترین برندهای مرطوب کننده با قیمت مناسب

کهیر پوستی در کودکان

کهیر پوستی در کودکان می تواند حاد باشد که غالبا طی چند ساعت تا چند روز و یا مزمن که بیش از ۶ هفته می باشد طول بکشد. کهیر پوستی در کودکان بیشتر به صورت کهیر حاد می باشد تا کهیر مزمن. تقریبا ۱۵٪ از كودكان زیر ۱۰ سال حداقل یک دوره تجربه كهیر حاد را دارند و جالب اینجاست که این خطر برای دختران کمی بیشتر از پسران است.

عوامل محرک و حساسیت زای بیشماری می تواند باعث ایجاد کهیر پوستی در کودکان شود، به خصوص اگر به شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم یا سویا حساسیت داشته باشند این موضوع را باید جدی گرفت. حتی ممکن است ندانید که تا قبل از بروز اولین کهیر پوستی در کودکان به این مواد حساسیت دارند و با واکنش آلرژیک آنافیلاکسی نیاز به مراقبت های اضطراری داشته باشند. خوشبختانه بیشتر کهیر پوستی در کودکان با داروهای بدون نسخه و با درمان خانگی کهیرها از بین میروند.

منابع

healthline.com
medicalnewstoday.com
everydayhealth.com
verywellhealth.com
dermnetnz.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 × 3 =