همه چیز درباره درمان ریزش مو مردان

درمان ریزش مو مردان بسیار مهم است زیرا مو تاثیر زیادی در زیبایی دارد اما روش هایی برای درمان ریزش مو مردان وجود دارد که ممکن است ریزش را کم کند. اکنون برای شما سوال پیش می آید که برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد. قبل از اینکه برای خرید مکمل ها و مواد مقوی اقدام کنید، یاد بگیرید کدام یک در جلوگیری یا درمان ریزش مو مردان موثر هستند. طاسی الگوی مردانه، که به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز می گویند، یک ویژگی ارثی است. این بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال را تحت تأثیر قرار می دهد. از نظر بسیاری از افراد ، ریزش موهایشان یک تجربه ناامیدکننده است. خوشبختانه روش های درمانی در دسترس است که می تواند به رشد مجدد مو یا جلوگیری از ریزش بیشتر مو کمک کند.

درمان ریزش مو مردان
درمان ریزش مو مردان

داروهای تجویزی و OTC برای درمان ریزش مو مردان

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو دارو برای درمان ریزش مو مردان تایید کرده است. توجه داشته باشید که برای هر دو این داروها، دیدن نتایج ممکن است یک سال طول بکشد و برای حفظ مزایا و درمان ریزش مو مردان به طور کلی باید به مصرف آن ها ادامه داد.

ماینوکسیدیل (روگاین): این دارو به صورت مایع یا کف در دسترس است. آن را روزی دو بار به پوست سر بمالید تا مو رشد کند و از ریزش مو جلوگیری کند.

فیناستراید (Propecia، Proscar): این قرصی است که روزانه مصرف می کنید. این فقط با نسخه پزشک برای شما در دسترس است.

روش درمان ریزش مو مردان
روش درمان ریزش مو مردان

روش کاشت مو برای درمان ریزش مو مردان

دو روش محبوب کاشت مو پیوند واحد فولیکولار و استخراج واحد فولیکولی است:

مقاله پیشنهادی: ساخت شامپو خانگی با مواد اولیه در دسترس

پیوند واحد فولیکولار (FUT)

FUT روش “کلاسیک” تری است. این روش شامل برداشتن مقداری پوست از پشت سر شما در موهای فراوان، از بین بردن فولیکول های آن پوست و سپس قرار دادن مجدد فولیکول های مو در بخشی از پوست سر است که در آن دچار ریزش مو شده اید.

استخراج واحد فولیکولی (FUE)

در FUE، فولیکول های مو مستقیماً از پوست سر برداشته شده و به قسمت های طاس پوست سر پیوند می شوند. بخاطر داشته باشید که کاشت مو جراحی محسوب می شود، بنابراین ممکن است گران و دردناک باشد. همچنین خطرات خاصی از جمله عفونت و اسکار وجود دارد. همچنین ممکن است لازم باشد چندین بار کاشت مو انجام دهید تا نتیجه دلخواه خود را بدست آورید.

لیزر درمانی برای رشد مو
لیزر درمانی برای رشد مو

 لیزر درمانی برای درمان ریزش مو مردان

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد. تصور می شود که لیزر درمانی باعث کاهش التهاب در فولیکول ها می شود که آنها را از رشد مجدد باز می دارد. مطالعات محدودی برای تایید اثربخشی آنها در درمان ریزش مو وجود دارد، اما یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۶ مشخص کرد که لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) در صورت استفاده برای درمان ریزش مو مردان ایمن و موثر است. اما هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

راهنمای درمان ریزش مو
راهنمای درمان ریزش مو

از نظر کارشناس کمک بگیرید

خرید انواع محصولات مراقبتی مو با قیمت مناسب

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد ؟ شما می توانید از یک متخصص پوست بپرسید که چگونه از ریزش مو جلوگیری کند و به احتمال زیاد او به شما می گوید قبل از شروع یا بدتر شدن، باید پیشگیری کنید و برای حل مسئله تلاش کنید. اولین قدم برای درمان ریزش مو مردان این است که به متخصص پوست خود مراجعه کنید و از آنها بخواهد علت ریزش مو را تشخیص دهند و بگوید که برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد. آنها می توانند در مورد اینکه چه داروهایی مصرف می کنید، از چه محصولاتی برای مو استفاده می کنید و همچنین سابقه خانوادگی با شما صحبت کنند. پاسخ ممکن است به سادگی تغییر دارویی باشد که ممکن است یک عارضه جانبی آن ریزش مو باشد.

چیکار کنم موم نریزه
چیکار کنم موم نریزه

ریزش مو و تستوسترون

در مردانی که ریزش موی ژنتیکی دارند، مقصر هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT می باشد. بدن شما تستوسترون را به DHT تبدیل می کند، که فولیکول های مو را کوچک می کند و ممکن است منجر به طاسی شود. مسدود کردن DHT یک گزینه نیست، زیرا برای سلامت بدن ضروری است. فولیکول های مو در چرخه های سه تا پنج ساله رشد می کنند، بنابراین شروع یک رژیم تمرینی جدید از چند ماه پیش تاثیری در ظاهر موهای شما نخواهد داشت. برخی از مکمل های غذایی، مانند آنهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند، می توانند در درمان ریزش مو نقش داشته باشند.

شامپوی درمان ریزش مو
شامپوی درمان ریزش مو

به طور معمول موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید

شستشوی منظم مو بخشی از روش جلوگیری و درمان ریزش مو مردان است. تمیز نگه داشتن مو و پوست سر می توانید باعث کاهش ریزش مو شود. با این کار خطر عفونت و شوره سر را که منجر به شکستن یا ریزش مو می شود، کاهش می دهید.

برای ریزش مو چی بخوریم
برای ریزش مو چی بخوریم

ویتامین برای ریزش مو

آیا می دانید برای برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد. خوب است بدانید ویتامین ها نه تنها برای سلامت عمومی بدن مفید هستند، بلکه برای موهای شما نیز مفید هستند.

ویتامین های گروه A : باعث ترشح سالم تولید سبوم در پوست سر می شود، این ویتامین رشد سلول های سالم را در سراسر بدن، از جمله در سلول های مو و پوست سر، ترغیب می کند.

ویتامین های گروه B :، به ویژه B12، به عملکرد هموگلوبین کمک می کند که وظیفه ی سیستم انتقال اکسیژن در بدن را دارد تا اکسیژن باید به طور مداوم به مو برسد و رشد خوبی داشته باشد. همچنین به مو کمک می کند تا رنگ خود را حفظ کند.

ویتامین های گروه E : این ویتامین گردش خون در پوست سر را برای کمک به تولید فولیکول های مو حفظ می کند.

ویتامین های گروه C : مصرف منظم این ویتامین از این جهت مهم است که برای تولید کلاژن، یک بافت همبند موجود در مو و همچنین سایر بدن شما لازم است.

میوه های خانواده مرکبات :

مقاله پیشنهادی: فواید مریم گلی برای مو، پوست و بدن

روی: کمبود روی یکی از دلایل عمده ریزش مو و شوره سر است.

پروتئین : این ماده اصلی سازنده مو است، اما لازم به یادآوری است که غذاهای پرچرب منجر به افزایش بیشتر تستوسترون در بدن می شوند. دریافت پروتئین از ماهی یک گزینه ی عالی است.

چی برای مو خوبه
چی برای مو خوبه

هیدراته بمانید

آب زیادی بنوشید تا به خوبی هیدراته شود. برای سلامتی هر سلول در بدن از جمله درمان ریزش مو مردان و زنان این امر حیاتی است. توصیه های مربوط به مقداری که باید مصرف کنید متفاوت است، اما تخمین پ برای میزان آب مصرفی در روز حدود هشت فنجان یا دو لیتر است.

درمان خانگی ریزش مو
درمان خانگی ریزش مو

موهای مرطوب را شانه نزنید

وقتی مو خیس است، در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارد. بنابراین از شانه زدن موهای خیس خودداری کنید زیرا احتمال ریزش مو افزایش می یابد. اما اگر باید موهای خیس را شانه کنید، از یک شانه دندانه ای بسیار پهن استفاده کنید. همچنین از شانه زدن بیش از حد موها اجتناب کنید. زیرا انجام این کار باعث آسیب به موها و افزایش ریزش آنها می شود. می توانید با استفاده از انگشتان خود گره ها را باز کنید.

عوامل ریزش مو
عوامل ریزش مو

عرق باعث ریزش مو می شود

مردانی که موهای چربی دارند، در طول تابستان به دلیل تعریق دچار شوره سر می شوند و احتمال ریزش مو در این افراد افزایش می یابد. استفاده از شامپوهایی که حاوی آلوئه ورا و چریش است، می تواند سر را خنک نگه دارد و از ایجاد شوره جلوگیری کند. همچنین، مردانی که از کلاه ایمنی استفاده می کنند در تابستان ریزش موی عمده ای دارند. از آنجا که عرق در منافذ جمع شده و ریشه های مو را ضعیف می کند باعث ریزش مو در مردان می شود. برای درمان ریزش مو مردان، توصیه می شود از باند روی مو یا سربند پارچه ای می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

چی بخورم موم پرپشت شه
چی بخورم موم پرپشت شه

 تغییر در سبک زندگی

 سیگار را ترک کنید

اجزای اصلی توتون و تنباکو عبارتند از: نیکوتین، کافئین، استون، آلومینیوم، آمونیاک، آرسنیک، بنزن، بوتان، کادمیوم، تلوریوم، مونوکسید کربن، سیانور. در میان این مواد، نیکوتین و کافئین بیشترین تأثیر را بر روی موها دارند. نتیجه گرفته شده است که نیکوتین می تواند در هنگام سیگار کشیدن به فولیکول های مو آسیب برساند، که نه تنها بر گردش خون و هورمون ها در پوست سر تأثیر می گذارد بلکه باعث افزایش ترشح آندروژن می شود که منجر به ریزش مو می شود.

 ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر شامل مالش دادن آرام پوست سر است. برخی ماساژ روزانه سر را برای حدود پنج دقیقه برای درمان ریزش مو مردان توصیه می کنند، در حالی که دیگران ماساژ پوست سر را دو بار در هفته و حداکثر ۱۰ دقیقه در هر بار توصیه می کنند. ماساژ پوست سر برای ماهها به طور مداوم انجام می شود و به طور بالقوه می تواند برای افرادی که موهای خود را از دست داده اند و یا دچار کم پشتی می شوند، مزایایی داشته باشد. پس سوال پیش می آید که برای جلوگیری از ریزش مو چه کاری باید کرد و چگونه پوست سر را ماساژ دهیم. شما می توانید محصولات ماساژور برای پوست سر را به صورت آنلاین سفارش دهید.

یک رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی متعادل می تواند موهای شما را سالم نگه دارد و این روش می تواند بهترین روش درمان ریزش مو مردان باشد. اطمینان حاصل کنید که انواع سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، چربی های اشباع نشده و پروتئین های بدون چربی را در رژیم غذایی خود گنجانده اید و مصرف شیرینی ها را محدود کنید. برخی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا با موهای سالم ارتباط دارند. همچنین اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب بنوشید.

 سعی کنید این نوع مواد غذایی را اضافه کنید:

  • غذاهای غنی از آهن : گوشت گاو بدون چربی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، غلات غنی شده با آهن و تخم مرغ
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب : امگا ۳، مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، دانه های کتان، زرده تخم مرغ، دانه کنف و گردو
  • غذاهای پر پروتئین : تخم مرغ، گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی

چکاپ کنید

جدا از ژنتیک، چندین شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند منجر به ریزش مو شود. برای درمان ریزش مو مردان شما می توانید با درمان بیماری زمینه ای ریزش مو را برطرف کنید. اگر به هر یک از این شرایط مبتلا هستید، یا علائم دیگری به جز ریزش مو دارید، حتماً به پزشک خود مراجعه کرده و درمان مورد نیاز خود را انجام دهید. با بهبود شرایط، ریزش مو باید بهبود یابد.

شرایط زیر می تواند منجر به ریزش مو شود:

  • دیابت
  • لوپوس
  • لیکن پلان
  • سارکوئیدوز
  • پسوریازیس پوست سر (به دلیل خراش پوست سر)
  • آلوپسی آره آتا
  • شرایط تیروئید
  • اختلالات خوردن (به دلیل تغذیه نامناسب)
  • نارسایی کمبود آهن
  • اختلال کشیدن مو، معروف به تریکوتیلومانیا
  • بیماری سلیاک
  • سیفلیس

خرید انواع شامپو متناسب با نیاز شما

استرس را کاهش دهید

شما احتمالاً در مورد ارتباط احتمالی استرس و ریزش مو شنیده اید، اما آیا واقعیتی در این ادعا وجود دارد؟ اگر این طور است پس برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد ؟ ممکن احساس خستگی از کار داشته باشید و یا تحت تأثیر حوادث عاطفی مانند طلاق یا مرگ در خانواده قرار گرفته باشید. طبیعی است که نگران باشید. استرس می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. استرس می تواند تعداد زیادی از اجزای بدن، از جمله موهای شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. ریزش مو ممکن است نتیجه یک سبک زندگی پر استرس باشد.

استراتژی های کاهش استرس عبارتند از:

  • ورزش منظم
  • گوش دادن به موسیقی
  • انجام یوگا
  • مراقبه
  • خواب کافی نیز ضروری است.
درمان طبیعی ریزش مو
درمان طبیعی ریزش مو

روشهای درمان ریزش مو مردان در خانه

استفاده از روغن ها برای درمان ریزش مو مردان

شواهدی وجود دارد که روغن نعناع می تواند به رشد مو کمک کند. از روغن رزماری نیز به طور سنتی برای افزایش گردش خون در پوست سر استفاده می شود. یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۳ نشان داد که عصاره برگ رزماری رشد مجدد مو در موش ها را بهبود می بخشد. روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون نیز به طور گسترده توصیه می شود، اما تحقیقات در مورد فواید آنها برای رشد مو محدود است.

 بیوتین برای درمان ریزش مو مردان

بیوتین یک ویتامین است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل و خشکبار، سیب زمینی های شیرین، تخم مرغ، پیازها، جو دوسر یافت می شود. برخی شواهد به دست آمده است که مصرف مکمل های بیوتین از طریق دهان ممکن است ریزش مو را کند کند، اما بیشتر این تحقیقات در مورد زنان انجام شده است.

 آب پیاز برای درمان ریزش مو مردان

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟ آیا پیاز می تواند برای ریزش مو مفید باشد. باید بگوییم وقتی آب پیاز به مو و پوست سر مالیده می شود، می تواند گوگرد اضافی برای حمایت از موهای ضخیم فراهم کند. بنابراین از این روش می تواند برای درمان ریزش مو مردان مفید باشد و رشد مو را تقویت می کند. گوگرد پیاز نیز ممکن است به تولید کلاژن کمک کند. کلاژن به نوبه خود به تولید سلولهای پوستی سالم و رشد مو کمک می کند. همچنین اعتقاد بر این است که پیاز ممکن است گردش خون را تقویت کند. استفاده از آب پیاز به مو و پوست سر می تواند خون رسانی به فولیکول های مو را افزایش دهد، که به نوبه خود رشد مو را بهبود می بخشد و برای درمان ریزش مو مردان نیز مفید است.

مقاله پیشنهادی: درمان خانگی موخوره با مواد طبیعی

هرینگراج

Bhringraj ، گل مروارید دروغین نیز نامیده می شود، گونه ای از خانواده آفتابگردان است که در سنت آیورودا به عنوان یک گیاه معروف شهرت دارد. مطالعات روی موش ها نشان داده است که عصاره های این گیاه برای رشد مجدد مو خوب است. با این حال، برای تایید این تأثیرات در انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

 چای سبز

یکی دیگر از داروهای گیاهی ادعا شده برای ریزش مو، چای سبز است. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم چای سبز با بهبود بافت مو ارتباط دارد و باعث درمان ریزش مو مردان می شود. علاوه بر این، استفاده از چای سبز روی پوست به مبارزه با خشکی ناشی از استفاده از مواد شیمیایی کمک می کند و از تجمع شوره سر روی پوست جلوگیری می کند. یک مطالعه قدیمی منبع معتبر در موشها در مورد ترکیبات پلی فنولی موجود در چای سبز نوید دهنده یک درمان طبیعی برای ریزش مو است، اما مطالعات انسانی برای تایید این اثرات انجام نشده است.

تخم مرغ برای درمان ریزش مو مردان

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟ ماساژ پوست سر با تخم مرغ می تواند به عنوان یک راه طبیعی برای درمان ریزش مو مردان مفید باشد. تخم مرغ ها غنی از پروتئین هستند و می توانند به حفظ موهای ضخیم و بلند کمک کنند. تمام کاری که شما باید برای درمان ریزش مو مردان انجام دهید این است که چند تخم مرغ را بزنید و به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. ویتامین موجود در زرده تخم مرغ برای مقابله با طاسی مردانه معجزه می کند.

روغن مو آلوئه ورا برای درمان ریزش مو مردان

شاید با خود بگویید برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟ ما به شما پیشنهاد می دهیم از روغن آلوئه ورا برای مو استفاده کنید. این روغن برای مو فواید شگفت انگیزی دارد و به موهای شما ظاهری ابریشمی و براق می دهد. همچنین باعث می شود که در روش عالی ای برای درمان ریزش مو مردان باشد روغن موی آلوئه ورا با تسکین پوست خشک و خارش دار روغن خوبی برای جلوگیری از شوره و ریزش مو است. همچنین باعث افزایش رشد مو، تقویت موهای ضعیف و تغذیه و تعادل سطح pH مو و پوست سر می شود. برای ساخت این ماسک شما به ۱ برگ آلوئه ورا، روغن اساسی رزماری (یا هر روغن اساسی دیگری که ترجیح می دهید)، ۲/۱ فنجان روغن نارگیل ارگانیک نیاز دارید. برگ را به دو نیم باز کرده و ژل آلوئه ورا را درون یک کاسه کوچک بیرون بیاورید. روغن ارگانیک و روغن آلوئه را باهم مخلوط کنید. این مخلوط را در حدود ۵ تا ۷ دقیقه با حرارت کم گرم کنید بگذارید کاملاً سرد شود. وقتی خنک شد، ۵ قطره روغن اساسی رزماری اضافه کنید. مخلوط را در یک بطری تیره ریخته و حدود ۲ هفته قبل از استفاده در مکان خنک نگهداری کنید.

دارچین و روغن زیتون برای درمان ریزش مو مردان

مخلوطی از روغن زیتون و پودر دارچین می تواند به عنوان یک درمان موثر برای درمان ریزش مو مردان باشد. فقط لازم است چند قاشق چایخوری پودر دارچین را در یک فنجان روغن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. این خمیر را می توان روی پوست سر قرار داد. باید به مدت یک ساعت این مخلوط روی پوست سر شما باقی بماند. استفاده مرتب از این خمیر می تواند در مقابله با طاسی مردانه کمک کند.

رفتارهای صحیح با مو
رفتارهای صحیح با مو

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد

 با مو های خود به آرامی رفتار کنید

سعی کنید در هنگام شانه زدن یا حالت دادن به موهای خود تا حد ممکن با آن ها ملایم باشید. پیچ و تاب خوردن، چرخاندن یا سفت کشیدن مو می تواند منجر به ریزش مو شود. پس برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟ اگر نگران ریزش مو هستید، ممکن است بخواهید از موارد زیر جلوگیری کنید:

  • کش موهای تنگ
  • درمان های روغن داغ
  • مواد شیمیایی مورد استفاده در درمان های صاف کننده مو
  • فر مو گرم یا اتو مو

دکلره کردن موهای شما ( اگر باید از مواد شیمیایی یا دکلره در موهای خود استفاده کنید، از یک متخصص آموزش دیده کمک بگیرید. سعی نکنید خودتان در خانه این کار را انجام دهید چون ممکن است باعث آسیب زدن به موهای شما شود.)

داروها را متوقف کنید یا آن ها را تغییر دهید

برخی از داروها می توانند منجر به ریزش مو شوند. پس در این صورت برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد. باید به یاد داشته باشید اگر نگران ریزش موی خود هستید، فوراً مصرف دارو را قطع نکنید. برای اطلاع از گزینه های دیگر به پزشک مراجعه کنید.. در بیشتر موارد، با قطع درمان، موهای شما باید برگردند. برخی از این دارو ها عبارتند از:

  • درمان های شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد خون)
  • داروهایی برای درمان افسردگی
  • داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند
  • داروهای قلب و داروهای نقرس
  • ایزوترتینوئین (Accutane)، (یک درمان آکنه است)

منابع

hairbro.com
hairlossdoctors.com
share.upmc.com
healthline.com
timesofindia.indiatimes.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × یک =