درمان زگیل تناسلی به طور دائم ممکن است؟ امروزه در حوزه درمان زگیل تناسلی، روشهای متعددی وجود دارد اما با این حال این بیماری به عنوان شایع‌ترین بیماری جنسی محسوب می‌شود که سالیانه هزاران مرد و زن را به خود مبتلا می‌سازد. عدم آگاهی از این بیماری و نحوه شیوع آن و عدم مراجعه به پزشک در زمانی که علائم زگیل تناسلی بروز می‌کند موجب انتقال این بیماری به شریک جنسی می‌شود.

 درمان زگیل تناسلی خصوصا در خانم‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا در صورت کوتاهی در درمان، موجب پیدایش سرطان دهانه رحم می‌شود که درمان آن بسیار سخت‌تر و طولانی‌تر از زگیل تناسلی می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم در مورد چیستی این بیماری، دلایل ایجاد آن، علائم، چگونگی تشخیص آن  و اثرات آن در دوران بارداری بپردازیم و در ادامه به این سوال جواب می‌دهیم که آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد یا خیر و در آخر درمان خانگی آن را خواهیم گفت.

درمان زگیل تناسلی در خانه
درمان زگیل تناسلی در خانه

زگیل تناسلی چیست؟

در پاسخ به سوال زگیل تناسلی چیست؟ باید بگوییم نوعی بیماری عفونی پوستی است که قابلیت انتقال به افراد سالم را دارد همچنین از شایع ترین بیماری‌های جنسی در قرن حاضر است که در صورت عدم درمان زگیل تناسلی خصوصا در زنان تبعات جبران ناپذیری را خواهد داشت.

زگیل تناسلی  بافت نرمی است که در ناحیه تناسلی به وجود می‌آید و خارش، درد به همراه دارد این بیماری از طریق نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی (HPV )  به بدن انسان منتقل می‌شود و معمولا در نواحی آلت جنسی خانم‌ها و آقایان ظاهر می‌شود.

این بیماری از طریق رابطه جنسی قابل انتقال به دیگران است و ممکن بعد از ورود به بدن فرد جدید تا ماه‌ها و حتی سال‌ها بدون علامت در بدن فرد باقی بماند اما با این حال قابل سرایت به دیگران است. زگیل تناسلی نوع خفیف و شدید دارد که در نوع خفیف ممکن است بدون درمان خوب شود اما در موارد شدیدتر بیمار باید تحت درمان قرار بگیرد. در صورت عدم درمان زگیل تناسلی از نوع شدید در خانم‌ها باعث پیدایش سرطان دهانه رحم می‌شود. این بیماری سالانه چیزی در حدود ۳۶۰۰۰۰ نفر را درگیر خود می‌کند.

مقاله پیشنهادی: فواید چای سبز برای پوست و مو چیست؟

دلیل ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

گفتیم که زگیل تناسلی توسط ویروسی به نام (HPV ) ایجاد می‌شود این ویروس شامل صد نوع عفونت است که حدودا ۴۰ نوع از آن‌ها دستگاه تناسلی انسان را درگیر می‌کند اما تعداد کمی از آنها باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. یکی مهمترین دلیل ایجاد زگیل تناسلی می‌تواند مربوط به روابط جنسی با فرد آلوده به این ویروس می‌باشد. مقاربت محافظت شده با کاندوم نیز احتمال انتقال این بیماری را کم نمی‌کند زیرا ناحیه اطراف آلت جنسی را پوشش نمی‌دهد و این نواحی در حین رابطه جنسی در تماس یکدیگر قرار می‌گیرد و موجب آلوده شدن فرد به این عفونت می‌شود.

 این ویروس ممکن است حتی تا سال‌ها بدون علامت به صورت نهفته در بدن فرد باقی بماند اما باز هم  قابل انتقال است. دیگر دلیل ایجاد زگیل تناسلی، استفاده از ابزارهای جنسی فردی که به این بیماری مبتلا شده توسط فرد سالم است که باعث انتقال آن می‌شود.

 افرادی که رابطه دهانی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی داشته‌اند نیز ممکن است علائم این بیماری را در دهان و گلوی خود احساس کنند که البته این امر بسیار نادر است این نیز خود یک دلیل ایجاد زگیل تناسلی است.

زگیل تناسلی چه علائمی در بدن ایجاد می‌کند؟

  • برجستگی‌های ریز و گوشتی که به رنگ صورتی یا قهوه‌ای است
  • این برآمدگی به شکل  خوشه‌ای ( یا گل کلم) به شکل فشرده در کنار هم دیده می‌شود
  • در برخی دیگر از افراد به صورت زگیل و پراکنده است
  • از دیگر علائم زگیل تناسلی التهاب و خارش که باعث ناراحتی در فرد می‌شود
  • خونریزی در نواحی که زگیل تناسلی در آن وجود دارد خصوصا در هنگام مقاربت
  • علائم زگیل تناسلی در زنان معمولا در دیواره‌های واژن، مجرا، فاصله بین واژن تا مقعد، مقعد و دهانه رحم مشاهده می‌شود.
  • در آقایان نیز در بیضه، مقعد و آلت تناسلی و کشاله ران می‌توان شاهد بروز علائم زگیل تناسلی باشید.
  • علائم زگیل تناسلی می‌تواند در گلو، دهان، لب و زبان  فردی که رابطه دهانی با فرد بیمار داشته به وجود آید.
  • در برخی افراد، علائم زگیل تناسلی ممکن است بسیار ریز و بدون برآمدگی و صاف باشد
  • همچنین افرادی سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند به ندرت ممکن است که علائم زگیل تناسلی به شکل خوشه‌ای باشد.
درمان زگیل تناسلی با طب سنتی
درمان زگیل تناسلی با طب سنتی

چه کسانی در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

  • افرادی که در سنین زیر ۳۰ سال هستند
  • افرادی که در سنین پایین رابطه جنسی برقرار می‌کنند
  • کسانی که روابط متعدد با افراد مختلف دارند
  • فرزندانی که از مادران مبتلا به زگیل تناسلی به دنیا آمده‌اند
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • کسانی که سابقه  ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی را دارند

بیماری زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در صورت بروز هر یک از علائم زگیل تناسلی باید به پزشک مراجعه نمایید تا علائم را با معاینه و گرفتن اطلاعاتی از سابقه سلامتی شما مورد بررسی قرار دهد. معمولا  سوالات پزشک مربوط به سابقه روابط جنسی شما، سن ، علائمی که دارید و نوع روابط جنسی شما ( مقعدی، دهانی، بدون کاندوم ) است که دانستن جواب آن‌ها کمک بزرگی برای درمان زگیل تناسلی خواهد بود.

از دیگر اقدامات پزشک متخصص برای تشخیص علائم زگیل تناسلی شامل معاینه بالینی بیمار (خصوصا نواحی جنسی که درگیر با علائم این بیماری است) می‌شود.

علائم زگیل تناسلی در بانوان
علائم زگیل تناسلی در بانوان

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در خانم‌ها

نوع سیستم تناسلی زنان به طوری است که این بیماری می‌تواند در عمیق‌ترین نواحی جنسی نیز نفوذ کند بنابراین یک متخصص زنان برای بررسی کامل بدن زنان لگن بانوان را معاینه می‌کند و برای اینکه زگیل تناسلی بتواند بهتر دیده شود از یک محلول اسیدی کمک می‌گیرد.

از دیگر اقدامات پزشک زنان گرفتن آزمایش پاپ اسمیر از سلول‌های دهانه رحم است تا از وجود یا عدم وجود سلول‌های پیش سرطانی در این قسمت از دستگاه تناسلی زنان با خبر شود. در صورت تایید وجود سلول‌های سرطانی برای کنترل روند تغییرات نیاز به غربالگری مداوم است.

چنانچه شما به عنوان یک خانم مطمئن نیستید که چقدر احتمال ابتلا به این بیماری را دارید می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا یک آزمایش DNA برای شما انجام دهد در این آزمایش صفت موروثی در ابتلا به این بیماری نشان داده می‌شود.

بیماری های جنسی مشترک
بیماری های جنسی مشترک

آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟

برای درمان زگیل تناسلی روش‌های متعددی وجود دارد اما باید این نکته را متذکر شویم که روش‌های فعلی درمان‌ زگیل تناسلی ممکن است که پاک شدن پوست از زگیل باشد اما ویروسی که باعث ایجاد این بیماری شده است احتمال دارد که تا سال‌ها در بدن باقی بماند.

 بنابراین می‌توان گفت این روش‌های درمان زگیل تناسلی صد در صد آن را درمان نمی‌کند پزشک بنا به تشخیص خود ممکن است یکی از روش‌های زیر را برای درمان زگیل تناسلی انتخاب کند و یا اینکه از دو یا چند روش برای بهبودی بیمار استفاده کند.

خرید بهترین لوسین و صابون برای پوست با قیمت مناسب

معرفی روش‌های درمان زگیل تناسلی

روند درمانی این بیماری با استفاده از روش‌های زیر است:

۱. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های موضعی که بیمار به مدت چند هفته از آن برای استعمال روی زگیل‌ها استفاده می‌کند.

۲. درمان زگیل تناسلی به روش فریز کردن (کرایوتراپی) که  نیتروژن مایع را در ناحیه آلوده ریخته اطراف زگیل‌ها تاول می‌زند و شروع به ریختن می‌کند.

۳. استفاده از الکترو کوتر اسیون ( سوزن گرم) : با بی حسی موضعی به وسیله سوزن گرم زگیل‌ها را درمان می‌کند.

۴. لیزر: در این شیوه از پرتو شدید اشعه برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می‌کنند.

۵.     برداشتن زگیل‌ها با جراحی:  جراح بعد از بی حسی موضعی ناحیه آلوده، زگیل را برمی‌دارد.

چند نکته مهم:

در اینجا ذکر چند نکته الزامی است:

  • روش‌های درمان زگیل تناسلی گرچه ممکن است دردناک نباشد اما در برخی موارد تا چند روز ممکن است درد داشته باشد که استفاده از مسکن بلامانع است.
  • روش‌های درمانی ممکن است مدت طولانی زمان ببرد تا علائم زگیل تناسلی را از بین ببرد بنابراین باید صبور باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید
  • در زمان درمان زگیل تناسلی ممکن است محدودیت‌های برای استفاده از برخی صابون، لوسیون یا کرم، توسط پزشک معالج اعمال شود بنابراین باید پرهیز کنید.
  • بعد از برداشتن زگیل محل را مرتبا تمیز نگه دارید و مانع از خراشیدن ناحیه شوید.
  • چنانچه با دست خود ناحیه آلوده را لمس کردید دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • در زمان درمان زگیل تناسلی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
علائم زگیل تناسلی در آقایان
علائم زگیل تناسلی در آقایان

واکسن زگیل تناسلی

دو راه برای دوری کردن از این بیماری وجود دارد یکی مقاربت محافظت شده و داشتن یک شریک جنسی و دومین راه تزریق واکسن است. واکسنی که در حال حاضر در دسترس است مربوط به ویروس HPV است که مقاومت بدن را در برابر اشکال شدید این ویروس بیشتر می‌کند.

واکسن HPV همچنین خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کم می‌کند اما ایمنی کامل از این بیماری را صد در صد تضمین نمی‌کند. بهترین زمان تزریق واکسن قبل از برقراری اولین رابطه جنسی می‌باشد. واکسن HPV که با نام تجاری Gardasil شناخته می‌شود از بدن در برابر موارد زیر محافظت می‌کند:

HPV نوع ۱۶ و ۱۸ که عامل ۸۰ درصد سرطان دهانه رحم در خانم‌ها است.

HPV نوع ۶ و ۱۱ که این دو نوع در ۹۰ درصد موارد باعث ایجاد زگیل تناسلی در بدن انسان می‌شود.

انواع HPV 31، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ که همه‌ی این ۵ نوع باعث ابتلای انسان به سرطان رحم، مقعد، واژن، آلت تناسلی مرد و گلو می‌باشد.

مقاله پیشنهادی: از خواص دارچین برای پوست و مو چقدر میدانید؟

واکسن در چه سنینی و در چند مرحله قابل دریافت است؟

واکسن HPV در چند مرحله قابلیت تزریق دارد معمولا افرادی که در سنین بین ۱۵-۴۵ سال هستند در ۳ مرحله این واکسن را دریافت می‌کنند. معمولا  2 ماه بعد از اولین تزریق، مرحله دوم واکسن تزریق می‌شود همچنین مرحله سوم ۴ ماه بعد از تزریق مرحله دوم است.

برای افرادی با سن ۹-۱۴ سال فقط در ۲ مرحله نیاز به تزریق واکسن دارند که مرحله دوم معمولا ۶ ماه بعد از اولین تزریق است.

علائم زگیل تناسلی در بارداری
علائم زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در دوران بارداری

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به برخی سوالات از این قبیل پاسخ دهیم که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. آیا با وجود بارداری احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد؟ خطرات زگیل تناسلی در دوران بارداری چیست؟ آیا این بیماری عوارضی برای جنین در پی دارد؟ در این قسمت به بررسی زگیل تناسلی در بارداری می‌پردازیم.

بیماری تاثیر و یا عوارض جدی برای جنین به همراه ندارد. از آنجایی که در این دوران هورمون‌های زیادی در بدن مادر ترشح می‌شود که امکان رشد سلول‌های متعددی را به وجود می‌آورد،  بنابراین زگیل تناسلی نیز می‌تواند بزرگتر و غیر معمول‌تر رشد کند و بزرگ شود در نتیجه پزشک شما باید این تغییرات ناشی از رشد سلول‌ها را تحت کنترل قرار دهد.

عوارض زگیل تناسلی در بارداری

چنانچه در دوران بارداری مبتلا به زگیل تناسلی فعال شوید رشد آن بیشتر و بزرگتر از حد معمول است، این امر موجب می‌شود ادرار کردن مشکل شود. همچنین از دیگر عوارض زگیل تناسلی در بارداری هنگام زایمان واژینال است که زگیل‌های بزرگ باعث خونریزی می‌شود.

اگر زگیل در دیواره واژن بروز کرده باشد موجب مسدود شدن کانال شده، زایمان طبیعی را مختل می‌کند در این مواقع زایمان سزارین بهترین پیشنهاد است. در موارد نادری احتمال دارد که زگیل تناسلی از مادر به نوزاد منتقل شود، در این صورت علائم زگیل تناسلی تا چندین هفته پس از تولد نوزاد در دهان و گلوی او دیده می‌شود.

در حال حاضر هنوز هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که انواع ویروس HPV موجب بروز سقط جنین یا مشکلات زایمان شود.

درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری

برای درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری هیچ دارویی وجود ندارد که مناسب باشد و در این برهه زمانی نیازی به درمان ندارد مگر اینکه زگیل‌ها بزرگ باشند و فرد را دچار ناراحتی کرده باشد که در این جور موارد پزشک از روشهای غیر دارویی همچون جراحی، استفاده از  الکتروکوتر استیون، فریز کردن و یا لیزر درمانی برای درمان زگیل‌ تناسلی استفاده می‌کند.

چنانچه قبل از بارداری از دارو برای درمان این بیماری استفاده کرده‌اید در این دوران مصرف آن را قطع و ادامه‌ی درمان را به بعد از زایمان موکول کنید.

واکسن زگیل تناسلی در دوران بارداری

دوران بارداری، زمان مناسبی برای زدن واکسن HPV نخواهد بود و باید بعد از زایمان اقدام به این کار کنید. بهترین زمان برای تزریق واکسن قبل از اقدام به بارداری است اگر  یک یا دو مرحله از واکسن را قبل از بارداری زده‌اید برای تزریق مراحل بعدی  باید تا بعد از زایمان صبر کنید.

چنانچه سن شما بیشتر ۳۰ سال است  و واکسن HPV را دریافت نکرده‌اید با مراجعه به پزشک خود و انجام آزمایش پاپ اسمیر و همچنین HPV از وجود این بیماری مطمئن شوید. در صورتی که وجود علائم زگیل تناسلی تایید شد می‌توانید از پزشک خود در مورد مراقبت و کنترل آن در دوران بارداری کمک بگیرید.

این نکته نیز حائز اهمیت است که افرادی که سابقه رابطه جنسی دارند ممکن است در برهه‌ای از زمان به این بیماری مبتلا شوند بهترین کار تمرین کردن برای داشتن رابطه جنسی محافظت شده و انجام آزمایشات مربوطه به طور منظم است.

بیماری های جنسی
بیماری های جنسی

درمان خانگی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بیماری شایعی است که احتمال اینکه هر فرد یک بار در عمر خود به آن مبتلا شود بسیار زیاد است بنابراین باید در کنار شناخت علائم، عوارض و درمان زگیل تناسلی روش‌های مختلف درمان خانگی آن را نیز بدانیم.

 به دلیل اینکه بعد از درمان زگیل تناسلی با روش‌های ذکر شده احتمال بازگشت و عود بیماری وجود دارد استفاده از درمان خانگی با مواد طبیعی در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند مثمر ثمر باشد.

دلیل اینکه برخی افراد از درمان خانگی زگیل تناسلی استفاده می‌کنند، بی‌ضرر بودن آن است و از مواد طبیعی که در هر خانه و آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود می‌توان استفاده کرد.

 در اینجا لازم است یادآوری کنیم که استفاده از درمان خانگی زگیل تناسلی باعث بهبودی کامل بیماری نمی‌شود و احتمال اینکه در گذر زمان مجددا دچار شوید است. ما در این بخش به معرفی تعدادی از مواد غذایی و غیر غذایی برای درمان زگیل تناسلی می ‌پردازیم.

درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

به نظر می‌رسد  نحوه کارکرد سرکه سیب در درمان زگیل تناسلی همانند اسید سالیسیلیک باشد. استعمال خارجی اسید سالیسیلیک یکی از داروهای رایج درمان زگیل تناسلی است.

تحقیقاتی که در مورد استعمال سرکه سیب برای نابودی زگیل تناسلی انجام شده ثابت کرده است که سرکه با داشتن خاصیت ضد میکروبی می‌تواند داروی طبیعی خوبی برای از بین رفتن HPV باشد. بدین منظور ۲ قاشق سرکه سیب را با ۱ قاشق آب مخلوط کنید. یک تکه پنبه را به محلول مورد نظر آغشته کنید آن را روی زگیل گذاشته و با باند بپوشانید و بگذارید ۳-۴ ساعت بماند.

نکته: هرگز از سرکه سیب غلیظ  جهت درمان زگیل تناسلی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک و ناراحتی شود.

خرید انواع کرم دست و پا برای کسانی که به پوست خود اهمیت میدهند

درمان زگیل تناسلی با روغن فندق

روغن فندق یکی دیگر از مواد طبیعی است که برای درمان انواع بیماری ‌های پوستی از آن استفاده می‌شود. محققان طی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده نشان داده است که استعمال روغن فندق می‌ تواند ویروس HPV نوع ۱۶ را درمان کند. روغن فندق به دلیل سبک بودن برای افرادی که پوست حساس دارند مناسب است.

 با این حال باید این نکته را مد نظر داشته باشید که در زمان مصرف روغن فندق بر علائم زگیل تناسلی باید از استعمال آن در نواحی از بدن مانند غشاهای مخاطی، داخل واژن و مقعد خودداری کنید.

سیر برای درمان بیماری ها
سیر برای درمان بیماری ها

درمان زگیل تناسلی با سیر

لیسین از عناصر تشکیل دهنده‌ی سیر است که  این ماده دارای اثرات ضد میکروبی است از جمله اثرات این عنصر ارزشمند شامل نابود کردن آنزیم‌هایی که در عوامل بیماری زا موجود است آغاز می‌شود.

 برای بهبود زگیل تناسلی با سیر ابتدا یک حبه سیر را خورد کنید و به آن آب اضافه کنید و روی زگیل‌ها بزنید و به وسیله باند آن را بپوشانید. این عمل باید روزانه تکرار شود و تا ۴ هفته روند درمان ادامه می‌ یابد. همچنین می‌ توانید از آب سیر استفاده کنید و یا خود حبه سیر را به محل زگیل بمالید.

تسکین علائم زگیل تناسلی با آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا جهت  رفع علائم زگیل تناسلی زمانی موثر است که زگیل‌ها دچار التهاب و خارش باشند در این صورت از آلوئه ورا به دلیل خاصیت تسکین دهندگی و خنک کنندگی می‌توان استفاده کرد. در واقع فواید آلوئه ورا موجب بهبود علائم زگیل تناسلی می‌شود. نحوه مصرف این گیاه برای تسکین علائم زگیل تناسلی بدین شکل است که  باید ژل داخل برگ‌های آلوئه ورا را خارج نموده و در محل زگیل بمالید و این کار باید روزانه تکرار شود.

مقاله پیشنهادی: آبله مرغان چیست و درمان آبله مرغان چگونه ممکن است؟

درمان زگیل تناسلی با واجبی

درمان زگیل تناسلی با واجبی را می‌توان یک شیوه قدیمی و سنتی دانست که در طب سنتی ایرانی این ماده جایگاه ویژه‌ای داشته است. واجبی به نوعی ماده است به شکل پودر که از دو ماده زرنیخ و آهک تشکیل شده و از مواد اصلی آن محسوب می‌شود.

می‌ توان گفت که ساده ‌ترین راه درمان زگیل تناسلی با واجبی است  و تهیه آن بسیار آسان است. برای استفاده از آن باید با آب مخلوط شود تا خمیری سفید رنگ به دست آید و آن روی موضع بگذارید و بعد از چند دقیقه آن را پاک کنید.

 استفاده مداوم از این مخلوط علاوه بر خواص بسیار زیادی که برای پوست به همراه دارد موجب درمان زگیل تناسلی نیز می‌شود. استعمال این ماده بر روی پوست در موارد نادری موجب تحریک پوست ( در صورت زیاد ماندن روی پوست)، سوزش و زخم شود.

درمان زگیل تناسلی با ویتامین C

همانطور که می‌دانید ویتامین C یکی از ویتامین‌ های مورد نیاز بدن برای تقویت سیستم دفاعی بدن است همچنین از دیگر خواص آن ترمیم زخم‌ها است و در کل برای سلامتی پوست موثر می‌باشد.

مطالعات نیز نشان داده است که استفاده از قرص ویتامین C می‌تواند برای بهبود علائم زگیل تناسلی مفید باشد.

 طرز استفاده از ویتامین C به این صورت است که یک قرص ویتامین C را خرد کنید و به آن آب اضافه کنید، مخلوط مورد نظر را روی زگیل مالیده و روی آن را با یک باند پوشانده و اجازه دهید یک شب بماند. این کار را هر روز تکرار کنید. می‌ توانید برای اثر گذاری بیشتر مقداری آب لیمو نیز به آن اضافه کنید اما در استفاده از آبلیمو احتیاط کنید زیرا ممکن است موجب تحریک پوست شما شود.

منابع

plannedparenthood.org
winchesterhospital.org
medicalnewstoday.com
healthline.com
avert.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

17 − چهار =