رفع ترک شکم در بارداری یکی از مهمترین دغدغه هایی است که برای بسیاری از خانم ها پس از زایمان به وجود می آید همین موضوع می باشد. رفع ترک شکم در بارداری از راههای مختلفی انجام می شود، زایمان و مادر شدن به همان اندازه که زیبا و هیجان انگیز است، می تواند سخت و طاقت فرسا نیز باشد؛ زیرا سیستم زندگی خانم ها در این دوران با تغییرات متعددی مواجه می شود.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از مادران به وجود آید ایجاد ترک های متعدد بر روی پوست شکم است، زیرا همچنان که جنین در حال رشد است، پوست شکم نیز کشیده تر می شود و این کشیدگی باعث ایجاد خطوط و ترک هایی بر روی پوست می گردد که پس از زایمان ظاهری ناخوشایند با خود به همراه می آورند. بنابراین مادران در هنگام بارداری باید به همان میزان که توجه و انرژی خود را بر روی نوزاد خود قرار داده و به سلامتی او توجه می کنند، باید از سلامتی و زیبایی جسم خود نیز غافل نشوند و از آن به خوبی مراقبت نمایند تا شاهد ایجاد مشکلاتی مانند ترک های پوستی بر روی آن نباشند.

روش های از بین بردن ترک های بارداری

زمانی که صحبت از رفع ترک شکم در بارداری به میان می آید بسیاری با خود این سوال را تکرار می کنند که آیا ترک های بارداری از بین میروند؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از مادران در دوران بارداری را به خود اختصاص داده است و ما در ادامه این مقاله سعی می کنیم آن را بررسی کرده و به پاسخ درستی دست پیدا کنیم. یکی از بهترین شیوه ها برای جلوگیری از ایجاد این خطوط و ترک ها این است که در دوران بارداری همواره رطوبت مورد نیاز پوست شکم را به خوبی تامین نمایید، زیرا یکی از اصلی ترین علل ایجاد ترک های حاملگی خشکی پوست است. بهترین شیوه ای که می توان از آن استفاده کرد حفظ لایه هیدرولیپیدی است که بر روی پوست وجود دارد و باید حفره های ایجاد شده را با استفاده از رطوبت و محصولات مراقبت از پوست که برای ترک های پوستی طراحی شده اند پر کرد تا میزان ترک ها به کمترین میزان خود برسد.

رفع ترک شکم در بارداری
رفع ترک شکم در بارداری

ترک های بارداری از چند ماهگی شروع می شود؟

همان گونه که میدانید دوران بارداری یکی از حساس ترین مراحلی است که هر کدام از خانم ‌ها در طول زندگی خود آن را سپری کرده و دغدغه های بسیار زیادی برای آن ها به وجود می آید؛ از جمله این که سلامت جنین خود را تا پایان دوران بارداری به خوبی حفظ کرده و از او مراقبت نمایند و زمینه رشد سالم او را فراهم کنند. اما یکی از مهم ترین سوالاتی که خانم ‌ها در این دوران با آن مواجه می ‌شوند این است که ترک های بارداری از چند ماهگی شروع می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم این امر بستگی فراوان به نوع پوست شما، تغییرات هورمونی و میزان رشد جنین دارد، اما معمولا در سه ماهه اول بارداری تغییرات پوست از جمله ترک ها و خطوطی که بر روی آن به وجود می‌آید را مشاهده نخواهید کرد. تا سه ماهه دوم نیز تغییرات محسوسی در پوست به وجود نمی ‌آید، اما با ورود به سه ماهه سوم بارداری ممکن است ترک ها و خطوط ریزی را بر روی شکم خود مشاهده کنید که این امر با رشد جنین بیشتر می شود.

علت تغییرات پوستی در بارداری

به طور کلی جسم یک مادر در دوران بارداری با تغییرات متعددی مواجه می ‌شود که یکی از مهم ترین آنها تغییرات پوستی است. ممکن است در چهره شما لکه های تیره ای به وجود آید یا پوست شما بیش از اندازه خشک شود. علاوه بر آن یکی از اصلی ترین تغییراتی که در این دوران با آن مواجه می ‌شوید ایجاد خطوط ریز و درشت بر روی شکم می باشد.

علت ایجاد خطوط و ترک ها این است که کارایی هورمون ها در این دوران تغییر می کند، برخی از آنها بیش از اندازه ترشح شده و برخی دیگر کمتر ترشح می‌ شود و این امر باعث ایجاد تغییرات متعددی از جمله خشکی و ترک در پوست می شود. گفتنی است هر چقدر پوست شما خشک تر شود، ترک هایی که بر روی آن به وجود می ‌آیند نیز بیشتر خواهد شد. البته با رشد جنین مسلما پوست با کشش مواجه می شود و باید برای افزایش حالت کششی خود به سرعت سلول‌ ها را جابجا نماید و چون این تغییرات تنها در طول چند هفته اتفاق می افتند، پوست زمان لازم برای ساخت سلول های جدید را ندارد و این امر باعث ایجاد ترک های پوستی می گردد.

مقاله پیشنهادی: چه رابطه ای میان رژیم وگان و دیابت وجود دارد؟

آیا ترک های بارداری از بین میروند؟

در برخی از مواقع با وجود تمامی مراقبت هایی که خانم ها در دوران بارداری از پوست خود انجام می دهند، اما باز هم ممکن است با رشد جنین ترک هایی بر روی پوست به وجود آید؛ به همین سبب یکی از مهم ترین سوالاتی که برای خانم ‌ها مطرح می‌ شود این است که آیا ترک های بارداری از بین میروند؟ و پس از زایمان این مشکل برطرف می‌ شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می ‌توان به میزان مراقبتی که شما در دوران بارداری از پوست خود داشته اید، میزان تغییرات هورمونی و رشد جنین اشاره کرد. البته سن مادر، وزن و ژنتیک طبیعی جسم او نیز از جمله عوامل تاثیرگذاری هستند که می‌ توانند موجب شوند پوست بدن بعد از بارداری به حالت اولیه خود برگردد یا خیر.

اما خبر خوبی که برای شما داریم این است که بسیاری از ترک های به وجود آمده بر روی شکم پس از زایمان به خودی خود کمرنگ شده از بین می ‌روند و زمانی که دوران شیردهی شما به پایان رسید مشاهده خواهید کرد که این ترک های نیز کمرنگ شده و اثری از آنها مشاهده نمی شود. اما با این وجود ممکن است جای بعضی از آنها باقی بماند، به خصوص ترک هایی که بسیار بزرگ و عمیق هستند. در چنین شرایطی شما می توانید به یک متخصص پوست مراجعه کرده و برای رفع ترک شکم در بارداری از کرم ها و محصولات مراقبت از پوست که در این زمینه وجود دارند استفاده نمایید. اگر زیبایی شکم شما بیش از اندازه اهمیت دارد و محصولات مراقبت از پوست نمی توانند به صورت کامل به رفع ترک شکم در بارداری کمک کنند می توانید سایر روش ها مانند لیزر درمانی و عمل جراحی را امتحان کنید.

رفع ترک شکم در بارداری
رفع ترک شکم در بارداری

ورزش کنید

در قسمت های قبل به سوال (آیا ترک های بارداری از بین میروند؟) و همچنین سوال (ترک های بارداری از چند ماهگی شروع می شود؟) به صورت کامل پاسخ دادیم و در این قسمت می خواهیم به مطلب بسیار مهم دیگری برای رفع ترک شکم در بارداری اشاره کنیم که آن امر ورزش کردن است. زیرا پزشکان و متخصصان معتقدند که افزایش سریع وزن در دوران بارداری یکی از مهمترین عوامل ایجاد ترک بر روی شکم می گردد به همین سبب خانم‌ ها باید در این دوران مراقب وزن خود باشند تا دچار چاقی و اضافه وزن نشود. به عبارتی می توان گفت بین ترک های بارداری و وزنی که در این دوران اضافه کرده اید، ارتباط مستقیمی وجود دارد، مسلما هر چقدر میزان اضافه وزن شما بیشتر باشد، این ترک ها نیز افزایش پیدا کرده و پس از زایمان ممکن است از بین نروند.

تحقیقات و بررسی ها نشان داده است خانم هایی که در دوران بارداری ورزش می کنند نه تنها بارداری بی خطری دارند، بلکه پوست آنها نیز کمتر از سایرین دچار ترک شکم می گردد؛ بنابراین برای رفع ترک شکم در بارداری با مشورت پزشک خود شروع به انجام ورزش‌ های ملایم و سبک نمایید. این ورزش ها شامل یوگا، پیاده روی و ایروبیک می باشد، البته ممکن است مربی شما برخی از تمرینات را برای تقویت عضلات شکم در نظر بگیرد. بهترین میزان ورزش در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش ملایم و متوسط است که این ورزش ها به عالی ترین شکل ممکن به سفت شدن عضلات شما کمک کرده و موجب می شود که پس از زایمان با مشکل پوست شل و ترک خوردگی مواجه نشوید.

شستشوی پوست با آب ولرم

یکی از مهمترین راه های رفع ترک شکم در بارداری این است که پوست بدن خود را به جای آب گرم یا سرد، با آب ولرم که دمایی کاملا متعادل دارد شستشو دهید. زیرا درجه حرارت شدید هوا و آب می تواند لایه های هیدرولیپیدی پوست را ضعیف نموده و رطوبت آن را از بین ببرد. بنابراین هرگز پوست خود را با آب بسیار سرد یا بسیار گرم شستشو ندهید. اگر به دنبال یک عدد دقیق برای تنظیم درجه حرارت آب هستید ما به شمار ۹۸ درجه فارنهایت را پیشنهاد می کنیم، البته کسانی که پوست های حساسی دارند باید درجه حرارت آن را عددی بین ۹۳ تا ۲۰۴ انتخاب نمایند.

خرید انواع مرطوب کننده و آبرسان پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

استفاده از لباس نرم در بارداری

یکی از مهمترین نکاتی که می تواند به پوست شکم آسیب های فراوانی وارد نموده و بسیاری از خانم ها به آن توجه نمی کنند پوشیدن لباس هایی است که دارای پارچه ای زبر و خشن هستند. پوست بدن مادران در دوران بارداری بسیار خشک و حساس می شود و هر مانع خارجی می تواند آن را تحریک نموده و باعث ایجاد ترک های پوستی گردد.

خوشبختانه شما می توانید با یک تغییر کوچک در نحوه پوشش خود از آسیب دیدن پوست خود توسط پارچه های زبر و خشن جلوگیری به عمل آورید. بنابراین در هنگام انتخاب لباس، نهایت دقت را به خرج داده و همواره سعی کنید لباس هایی را انتخاب کنید که با پارچه های نرم و لطیف دوخته شده اند. یکی از بدترین انتخاب ها استفاده از لباس های جین و یا پشمی است، زیرا الیاف به کار رفته در آنها حالت زبری فراوانی دارد و ممکن است به مرور زمان پوست را آزرده کرده و خطوط ریزی بر روی آن به وجود آورد، این خطوط به مرور زمان بزرگتر شده و به ترک های عمیق حاملگی تبدیل می شوند.

رفع مشکلات پوست پس از حاملگی
رفع ترک شکم در بارداری

لایه برداری از پوست شکم

برای رفع ترک شکم در بارداری سعی کنید پوست خود را در طول هفته یک بار لایه برداری نمایید. زیرا این امر یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه نمود. لایه برداری مزایای بسیار زیادی برای پوست به همراه دارد، زیرا سلول های مرده که می توانند باعث مسدود شدن منافذ شوند را به خوبی از بین می برد و محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب کننده ها و آبرسان ها می توانند به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و از خشکی آن جلوگیری به عمل آورند.

انجام لایه برداری به پوست شما زمان می دهد تا خود را به خوبی با تغییرات هورمونی که در جسم اتفاق می افتد سازگار نموده و کمتر شاهد ایجاد ترک های حاملگی باشید. ذکر این نکته ضروری است که چون در دوران بسیار حساسی به سر می برید، باید از لایه بردارهای ملایم و سازگار با پوست استفاده نمایید. یکی از بهترین لایه بردارهای طبیعی که برای پوست وجود دارد، جوش شیرین است؛ یک محصول طبیعی، استاندارد و کاملا ملایم که با قیمت مناسب می توان آن را تهیه نمود و از خواص آن برخوردار شد.

استفاده از مرطوب کننده

فراموش نکنید که پوست بدن در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری در معرض خشکی قرار دارد، زیرا رطوبت آن به سرعت تبخیر شده و باعث ایجاد خشکی و در نهایت ترک های حاملگی می گردد. بنابراین شما باید هر روز صبح پس از بیداری و شب ها قبل از خواب بر روی پوست شکم خود از یک کرم مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

طراحی کرم های مرطوب کننده به گونه ای انجام گرفته است که میان هوا و پوست شما یک سد و مانع قوی ایجاد می کنند و مانع از تبخیر آب آن می گردند و شما می توانید صبح ها و شب ها با استفاده از یک کرم این رطوبت را به عالی ترین شکل ممکن در بافت پوست خود نگه دارید. فراموش نکنید که در هنگام خرید یک کرم مرطوب کننده باید به موارد مهمی دقت کنید. به عنوان مثال کرم باید با مواد طبیعی ساخته شده باشد و درون آن هیچ ترکیب شیمیایی وجود نداشته باشد. همچنین کاملا ضد حساسیت بوده و حتی در دوران شیردهی نیز با پوست شما سازگاری خود را حفظ کند.

خوب غذا بخورید

همواره پزشکان و متخصصان به خانم های باردار توصیه می کنند که برای حفظ سلامتی خود و جنین، از غذاهای سالم استفاده نمایند تا تمامی مواد مغذی که جسم مادر و نوزاد به آن نیاز دارد به خوبی تامین شود. اما انتخاب غذاهای خوب و سالم می تواند از به وجود آمدن ترک های بارداری نیز جلوگیری کرده و پوستی سالم و شاداب برای شما به ارمغان آورد. بنابراین در این دوران از غذاهای آماده و سرخ کردنی کمتر استفاده نمایید و سعی کنید در برنامه غذایی خود مصرف سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات و مغزها را بگنجانید. همچنین چربی های سالم نیز از آن دسته موادی هستند که می توان از آنها برای جلوگیری از ایجاد ترک بر روی شکم استفاده نمود.

این چربی ها در غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو به وفور یافت می شود و شما می توانید با مشورت پزشک خود استفاده از این غذاها را آغاز نموده و از سلامت پوست خود محافظت کنید. البته برخی از مواد غذایی مانند میوه آووکادو، سیب زمینی، دانه چیا، کتان، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، بلغور جو دو سر، شکلات تلخ، نارگیل، هویج، کلم بروکلی، خیار و تخم مرغ نیز از آن دسته منابع غذایی هستند که می توانید از طریق آنها سلامت پوست خود را حفظ کنید.

مقاله پیشنهادی: در مورد کاربرد پماد زینک اکساید بیشتر بدانیم

آب زیاد بنوشید

پوست انسان نشان دهنده این است که در داخل بدن چه می ‌گذرد؟ و هیدراته کردن پوست از درون بدن شروع می شود. هرگز فراموش نکنید که زیبایی و جذابیت پوست شما نه تنها به آن چیزی که می ‌خورید بلکه به آنچه که می نوشید نیز بستگی فراوانی دارد و شما می توانید برای جلوگیری از خشکی پوست و هیدراته نگه داشتن آن مقدار زیادی آب در طول روز مصرف کنید. آب به بدن شما در دوران بارداری کمک می کند تا مواد مغذی را جذب کرده و ویتامین ها و انواع مواد معدنی را به سلول های خونی شما منتقل نماید و زمانی که پوست این مواد مغذی را دریافت کند به خوبی تغذیه شده و از به وجود آمدن ترک و خطوط بارداری تا حدود زیادی پیشگیری می‌ شود.

البته نوشیدن آب زیاد می تواند بسیاری از سموم را از بدن شما پاک نماید و زیبایی و شادابی پوست را همواره حفظ کند و در هنگام بارداری شکم را از قرار گرفتن در معرض ترک های پوستی در امان نگه دارد. یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید رنگ ادرار است؛ اگر ادرار شما کم رنگ یا بی رنگ است نشان دهنده آن است که مقدار روزانه مصرف آب شما کاملا مناسب است، اما اگر این طور نیست آب را افزایش دهید. برای این کار می توانید از پزشک خود مشورت گرفته و تحت نظر او میزان آب یا آبمیوه مورد نیاز بدن خود را در این دوران حساس از زندگی تعیین کنید، اما معمولا نوشیدن ۸ لیوان آب برای تمامی انسان ها و بخصوص خانم های باردار در این دوران به شدت پیشنهاد می ‌شود.

رفع مشکلات پوست پس از حاملگی
رفع ترک شکم در بارداری

روغن ها و کرم های تقویت کننده پوست

مسلما اگر شما در طول دوران بارداری به خوبی از پوست خود محافظت کنید کمتر در معرض آسیب هایی مانند شل شدن یا ترک قرار می گیرد. یکی از بهترین راه ها برای رفع ترک شکم در بارداری استفاده از کرم ها و روغن های تقویت کننده است. تجربه نشان دهنده آن است که اگر شما پوست شکم خود را با استفاده از روغن ها و کرم های طبیعی به آرامی ماساژ دهید، جریان خون در رگ ها افزایش پیدا کرده و موجب تحریک فیبروبلاست ها می شود این سلولها در تولید کلاژن و الاستین نقش بسیار مهمی دارند. بنابراین می توان امیدوار بود که استفاده منظم و همیشگی از آنها می تواند مانع از به وجود آمدن ترک بر روی شکم شود.

شایان ذکر است که پوست بدن انسان به صورت طبیعی کلاژن تولید می ‌کند، اما تولید کلاژن با افزایش سن و برخی از تغییرات جسمی مانند بارداری می ‌تواند کاهش پیدا کند؛ به همین سبب استفاده از محصولات مراقبت از پوست در این دوران به شدت پیشنهاد می ‌شود، زیرا ظاهر زیبا و جذابی برای شما به ارمغان آورده و موجب رفع ترک شکم در بارداری گردد.

رفع ترک پوست بدون جراحی

خوشبختانه این روزها روش ‌های نوینی برای برگرداندن زیبایی و جوانی به پوست وجود دارد که می ‌توان از آنها برخوردار شد و خانم‌هایی که قصد رفع ترک شکم در بارداری بدون انجام عمل جراحی را دارند می‌ توانند از این شیوه ها استفاده کنند. یکی از مهمترین آنها لیزر درمانی است که می توان آن را درمان با فرکانس رادیویی و درمان با نور نامید. در این شیوه درمانی پزشک لایه های پوستی را گرم کرده و این امر باعث افزایش تولید کلاژن شده و به آرامی شل شدگی و ترک های پوست را از بین برده و آن را سفت و زیبا می نماید.

با استفاده از لیزر درمانی به مرور زمان مشاهده خواهید کرد که انواع ترک های پوستی به خوبی از بین رفته و جای آن را سلول‌ های جدید و جوان می گیرند. کسانی که قصد لیزر درمانی دارند باید به این نکته توجه کنند که باید چندین جلسه و به صورت منظم این امر را انجام دهند تا بعد از گذشت چند ماه به آرامی نتایج آن را بر روی پوست خود مشاهده نمایند. در برخی از مواقع مشاهده نتایج ممکن است به ۳ تا ۵ دوره درمان نیاز داشته باشد که معمولا بین ۲ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. سعی کنید برای از بین بردن ترک های پوستی خود با روش لیزر درمانی، پس از دوران شیردهی مراجعه کنید که آسیبی به هورمون های بدن شما وارد نشده و نوزاد را تحت تاثیر قرار ندهد.

نکته پایانی

شما می توانید در طول دوران بارداری با استفاده از روش هایی که مطرح شد مانند نوشیدن آب، ورزش کردن، استفاده از غذاهای سالم، استفاده از مرطوب کننده های طبیعی و استاندارد از بروز ترک بر روی شکم خود جلوگیری به عمل آورید، زیرا هر چقدر تعداد این ترک ها کمتر باشد مسلما پس از زایمان برطرف کردن آنها آسان تر خواهد بود. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که ترک های پوستی پس از زایمان اصلا چیز بدی نیستند؛ آنها در واقع نشان دهنده قدرت تحمل بالای شما و شهامت شما در امر مادر شدن هستند؛ بنابراین نباید از وجود آنها خجالت بکشید و اجازه دهید که اعتماد به نفس شما را زیر سوال ببرند.

منابع

webmd.com
mustelausa.com
medicalnewstoday.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه × 4 =