آشنایی با روش های رفع تیرگی پوست

رفع تیرگی پوست یکی از معضلاتی است که بسیاری به دنبال راههای اساسی برای درمان آن هستند، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! هیچ محصول مراقبت از پوستی را نمی توانید پیدا کنید که روی آن برچسب رفع تیرگی پوست و ایجاد درخشندگی و روشن کننده نخورده باشد. اما چرا قبل از این که پوست، روشنایی و سفیدی خود را به طور کامل از دست نداده به فکر آن نباشیم؟ چگونه لک های صورت را از بین ببریم؟ آیا درمان لک پوستی وجود دارد که بتوان برای همیشه از شر این لک های مزاحم خلاص شد؟ در اصل می توانید با به کارگیری برخی روش های ساده از سلامتی پوست خود قبل از این که آسیب ببیند مراقبت کنید. دلایل کدر شدن پوست و راهکارهای مراقبت از پوست به شما در حفظ درخشندگی و زیبایی چهره خود و جلوگیری از تیرگی صورتتان، کمک می کند.

لک پوستی چیست؟

هر نوع لکه، تغییر رنگ یا آسیبی که روی پوست ایجاد شود لک پوستی به حساب می آید. لکه های صورت معمولا ناخوشایند بوده و باعث خجالت افراد می شوند اما بیشتر آنها خوش خیم هستند و نشان دهنده بیماری جدی و خطرناکی نیستند. با این حال برخی از آنها می توانند نشانه سرطان پوست باشند. به همین خاطر نباید بی اهمیت از کنار این لکه ها بگذریم.

انواع لک پوستی

برای رفع تیرگی پوست یا همان درمان لک پوستی، اولین چیزی که باید بدانید، شناخت انواع لکه های پوستی است. زیرا بعد از این که به خوبی با علت به وجود آمدن این لکه ها آشنا شدید، می توانید راههای پیشگیری و درمان آنها را پیدا کنید که در ادامه با انواع مختلف این لکه ها آشنا خواهیم شد.

آکنه

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی، آکنه است که علت به وجود آمدن بسیاری از لک های پوستی و در نتیجه تیرگی پوست می باشد. آکنه معمولا با نشانه های زیر ظاهر می شود:

  • جوش
  • جوش های سرسیاه
  • جوش های سرسفید

وقتی سبوم تولید شده توسط غدد زیرین پوست و یا گرد و غبار، فولیکول های مو را مسدود می کند، بیماری آکنه به وجود می آید. گاهی اوقات این بیماری سبب ایجاد لکه های تیره، لک های پوستی یا زخم روی پوست شود. برخی از متخصصان اعتقاد دارند تغییرات هورمونی می تواند در شکل گیری این بیماری پوستی نقش داشته باشد. استرس نیز سبب افزایش تولید سبوم در پوست شده و به همین دلیل آکنه را بدتر می کند.

مقاله پیشنهادی: دلیل اهمیت ویتامین B12 چیه؟

پاپول ها  (کورک ها)

پاپول ها ضایعات پوستی کوچکی هستند که در انواع مختلف با شکل های متفاوت ظاهر می شوند. آنها معمولا حدود ۱ سانتی متر قطر دارند که رنگ آنها می تواند از صورتی تا قهوه ای متغیر باشد، گاهی از جوش ها به عنوان پاپول نام برده می شود. کورک ها به صورت جداگانه یا خوشه ای روی پوست ظاهر می شوند و می توانند به هر شکلی باشند. نمونه هایی از آنها عبارتند از:

  1. دانه های آبله مرغان
  2. اگزما
  3. درماتیت
  4. پسوریازیس و زونا نیز ممکن است باعث ایجاد پاپول شوند.
  5. گرهک یا ندول ها

یکی دیگر از انواع آسیب های پوستی که سبب ایجاد لک های پوستی می شود، ندول ها هستند. آنها، معمولا به قطر ۱ تا ۲ سانتیمتر بوده و بزرگتر از پاپول ها ظاهر می شوند. ندول ها در همه قسمت های پوست ایجاد شده و رنگشان از قرمز تا گوشتی متغیر می باشد. برچسب های پوستی و زگیل ها جزو این دسته آسیب ها هستند.

رفع تیرگی پوست
رفع تیرگی پوست

لکه های به وجود آمده بر اثر افزایش سن (لکه های کبدی)

معمولا در پوست افراد بالای ۵۰ سال لکه هایی را می بینیم این نشانه ها معمولا کوچک و تیره رنگ بوده و در قسمت هایی از پوست که در معرض نور آفتاب به وجود می آیند. لکه های پیری نوعی هیپرپیگمانتاسیون هستند و ممکن است در برخی از افراد جوان نیز به وجود بیایند.

جوش های چرکی

جوش هایی که پر از چرک و مایعات سفید رنگ هستند نیز علت لک پوستی هستند. جوش های سرسفید و تاول های آبله مرغان از جمله انواع پوسچول (جوش های چرکی) می باشند. بیماری های گال، روزاسه نیز سبب به وجود آمدن این گونه جوش ها می شوند، روزاسه یک نوع بیماری شایع پوستی است که با تاول و رگ های خونی ظاهر می شود.

موهای زیر پوستی

روش های از بین بردن موهای زائد مثل موچین کردن، اپیلاسیون و اصلاح نیز گاهی اوقات سبب به وجود آمدن برخی لکه ها روی پوست ما می شوند. شما با استفاده از این راه ها موهای زائد را حذف می کنید اما گاهی این موها دوباره رشد کرده ولی زیر پوست به دام می افتند. این موهای زیر پوستی می تواند باعث ایجاد برجستگی های قرمز رنگ شود. این آسیب در افراد با موهای فر بیشتر دیده می شود. این مشکل می تواند خیلی حادتر از ایجاد لکه پیشرفت کند. علت به وجود آمدن کیست های مویی بزرگ و پر از مایع، که در ظاهر قرمز، زرد و یا سفید می باشند همین موهای زیر پوستی هستند. معمولا وقتی این گونه کیست ها را لمس می کنیم، ناراحت کننده و دردناک است و باید برای درمان آن سریعا به دکتر متخصص مراجعه شود.

ملاسما

یکی دیگر از آسیب های پوستی که سبب تیرگی پوست ما می شود، ملاسما است. این بیماری معمولا با ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست مشخص می شود. دلیل به وجود آمدن آن هم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا تغییرات هورمونی است.

رفع تیرگی پوست
رفع تیرگی پوست

لک های ناشی از سرطان پوست

سرطان پوست گونه های مختلفی دارد و هر کدام معایبی به همراه دارد، از جمله انواع سرطان هایی که به دنبال خود لک های پوستی به همراه دارند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سرطان سلول بازال
  • سرطان سلول سنگفرشی
  • ملانوم بدخیم

لک های ناشی از انواع سرطان پوست می توانند از نظر ظاهری و رنگ متفاوت باشند. برخی از این لک ها شبیه خال های تیره به نظر می رسند. برخی دیگر شبیه ضرب دیدگی زرد رنگ یا برجستگی های قرمز هستند. فقط پزشک شما می تواند به طور قطعی تشخیص دهد که آیا لک هایی که روی پوست شما به وجود آمده نشانه سرطان پوست هست یا خیر.

کیست

چندین نوع مختلف کیست وجود دارد اما کمتر کسی میداند که کیست ها نیز می توانند با تغییر دادن شرایط درونی دچار تیرگی پوست شوند که آنها عبارتند از:

  1. کیست اپیدرموئید
  2. کیست های گانگلیونی
  3. کیست های چربی

کیست ها کیسه های خوش خیم (غیر سرطانی) بوده، که حاوی ماده ای مایع شکل می باشند. آنها ممکن است به صورت برجستگی هایی با اندازه های مختلف روی یا زیر پوست ظاهر شوند که اغلب گرد هستند.

خرید محصولات بهداشتی برای رفع تیرگی پوست با قیمت مناسب

تبخال

ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1)باعث ایجاد تبخال و یا زخم های سرد می شود. تبخال ها تاول های پر از مایعی هستند که روی دهان یا نزدیک آن به وجود می آیند، معمولا خارش و سوزن سوزن شدن تبخال افراد را آزار می دهد. وقتی این نوع تاول ها باز شده و تخلیه می شوند، تا زمان بهبودی، یک پوسته قرمز و یا زرد رنگ دارند که نوعی لک پوستی به حساب می آید.

از بین بردن سیاهی زیر چشم
رفع تیرگی پوست

هیپرپیگمانتاسیون

تولید بیش از حد ملانین می تواند باعث تغییر رنگ پوست یا ایجاد لک های تیره شود. علل به وجود آمدن هیپرپیگمانتاسیون عبارتند از :

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • آکنه
  • تغییرات هورمونی مانند تغییرات دوران بارداری.
  • علت لک پوستی

تا اینجا با انواع آسیب هایی که سبب ایجاد لک های پوستی می شوند آشنا شدیم. اما آسیب ها و به طبع، لکه های ناشی از آنها به چه علت ایجاد می شوند؟ با آشنایی با علت لک پوستی می توانید به درمان لک های تیره پوست صورت کمک بزرگی‌ کنید.

ویروس ها : برخی از لک ها مانند لک های به وجود آمده بر اثر تبخال، ناشی از فعالیت ویروس ها هستند. به عنوان مثال ویروس واریسلا سبب ایجاد آبله مرغان می شود.

عفونت ها : انواع خاصی از عفونت های پوستی می توانند باعث ایجاد لکه روی پوست شوند. این عفونت ها شامل مالاسزیا فولیکولیت (آکنه قارچی) که نوعی عفونت در فولیکول های مو است، می شود. این گونه آسیب ها در اثر تولید بیش از حد مخمر ایجاد شده و جوش ها را به وجود می‌ آورند.

مقاله پیشنهادی: بهترین کرم شب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ژنتیک

یکی دیگز از عوامل به وجود آمدن بیماری های پوستی ایجاد کننده لک، ژنتیک است. حتی بیماری آکنه می تواند ژنتیکی باشد. برخی از بیماری های پوستی که به علت های ژنتیکی روی پوست ایجاد لک می کنند. عبارت اند از:

بیماری داریر : این بیماری سبب ایجاد لکه های زگیل روی پوست می شود که معمولا چرب، بدبو و آزاردهنده هستند.

گانگلیوزیدوز GM1 نوع ۳ بزرگسالان : این مشکل، یک بیماری نادر و ارثی است که باعث ایجاد لکه های غیر سرطانی در پایین تنه می شود.

بیماری فابری : این بیماری، یک اختلال ارثی است که سبب جهش ژنی می شود، تجمع های کوچک لکه های قرمز و تیره روی پوست، نشانه این بیماری می باشد.

از بین بردن سیاهی صورت
رفع تیرگی پوست

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) A و B خورشید می تواند باعث سرطان پوست، افزایش رنگدانه ها و سایر انواع آسیب پوستی شود.

مسدود شدن منافذ

تولید بیش از حد سبوم توسط غدد چربی می تواند باعث ایجاد لک شود. تغییرات هورمونی مثلا در دوران بلوغ اغلب باعث تولید بیش از حد این ماده می شود. چربی اضافی با سلول های مرده پوست، کثیفی یا باکتری ترکیب شده و جوش، جوش های چرکی، جوش سرسیاه و سرسفید را به وجود می آورد. منافذ پوست ممکن است بر اثر استفاده از محصولاتی مثل لوازم آرایشی، کرم های ضد آفتاب یا مرطوب کننده ها مسدود شوند. همیشه محصولاتی  که دارای برچسب non comedogenic هستند را خریداری کنید؛ زیرا طوری طراحی شده اند که منافذ را مسدود نمی کنند. محصولات مخصوص موی سر نیز،  اگر روی صورت شما ریخته شوند، می توانند منافذ پوست صورت را مسدود کنند. همچنین سموم محیطی مانند خاک، دود اگزوز خودرو و آلودگی می توانند روی پوست شما بنشینند، با چربی پوست ترکیب شده و منافذ را مسدود کنند. علاوه بر این ها، گاهی اوقات وقتی صورت خود را لمس می کنیم، خاک و باکتری را به پوست خود منتقل می کنیم.

رژیم غذایی نامناسب

هر چیزی که می خوریم، روی پوست ما تاثیر می گذارد. حساسیت های غذایی می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد برجستگی روی آن شود. به عنوان مثال مصرف محصولات لبنی و شیر بدون چربی در برخی از افراد ایجاد آکنه می کند. رژیم های غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات های ساده نیز ممکن است منجر به لک های پوستی شود. بسیاری از مواد غذایی کارخانه ای با مواد نگهدارنده و رنگ های شیمیایی تولید می شوند. این مواد نگهدارنده مضر بوده و  بعضی از پوست های حساس به آنها واکنش نشان می دهند.

داروها

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه عوارض جانبی دارند که یکی از عوارض آنها، ایجاد آکنه است. این داروها شامل:

  1. کورتیکواستروئیدها
  2. استروئیدهای آندروژنیک
  3. لیتیوم
  4. داروهای ضد تشنج
  5. تشخیص علت لک پوستی، با رنگ آنها

رنگ لکه های شما ممکن است سرنخ هایی در مورد علت آنها به شما ارائه دهد. در این قسمت به این موضوع می پردازیم که هر لکه ای با هر رنگی نشانه از کدام بیماری پوستی است؟

لک های قرمز : بسیاری از انواع لکه های ایجاد شده روی پوست قرمز هستند. بیماری هایی که سبب بروز لک های قرمز رنگ می شوند عبارت اند از:

  1. جوش
  2. جوش های چرکی
  3. روزاسه
  4. عکس العمل های آلرژیک
  5. موهای زیر پوستی
  6. تبخال

گاهی برخی لک های قرمز رنگ، نشانه یکی از انواع سرطان پوست است.

لک های قهوه ای : برخی از انواع سرطان پوست مثل ملانوم بدخیم با لکه های قهوه ای تیره و یا سیاه ظاهر می شوند. برخی از لک های مادرزادی و هیپرپیگمانتاسیون نیز می توانند قهوه ای رنگ باشند. همچنین بیماری ملاسما باعث ایجاد لک های قهوه ای و یا قهوه ای خاکستری بر روی پوست می شود.

لک های سیاه : ملانوم بدخیم و جوش های سرسیاه، از جمله آسیب های پوستی هستند که با رنگ تیره و سیاه خودنمایی می کنند.

لک های سفید : جوش های سرسفید و انواع خاصی از عفونت های قارچی به صورت لکه های سفید ظاهر می شوند.

از بین بردن سیاهی زیر بغل
رفع تیرگی پوست

درمان لک های تیره پوست صورت

درمان لک های تیره پوست صورت باید متناسب با بیماری صورت گیرد. یعنی ابتدا علت ایجاد این لک ها را باید متوجه شویم و سپس با توجه به آسیب پوستی به فکر رفع تیرگی پوست باشیم. اگر پس از به کارگیری هر نوع دارو و یا راه حل خانگی لکه های شما بدتر شد و یا پوست شما نسبت به آن درمان واکنش بدی نشان داد، سریعا مصرف دارو رو متوقف کرده و این موضوع را را پزشک خود در میان بگذارید.

داروهای درمان آکنه

بسیاری از محصولات OTC وجود دارند که می توانند به کاهش یا از بین بردن جوش های سرسفید و سرسیاه کمک کنند. گاهی برای این که بهترین راه درمان رفع تیرگی پوست را پیدا کنید، مجبور می شوید چندین محصول را امتحان کنید‌. این محصولات درمانی معمولا شامل محصولات با خواص اسکراب صورت، قابض و ژل های موضعی هستند. اگر آکنه شما با استفاده از این محلول های OTC  بهبود پیدا نکند، پزشک احتمالا آنتی بیوتیک های خوراکی و یا داروهای موضعی تجویز می کند.‌ در ادامه با برخی از این داروهای OTC  آشنا می شویم.

اسید سالیسیلیک : محصولات حاوی سالیسیلیک اسید می توانند به باز شدن منافذ پوست کمک کنند.

کرم هیدروکورتیزون : کرم های رفع تیرگی پوست، می توانند واکنش های آلرژیک و تحریکات را کاهش دهند. همچنین برای تسکین و درمان  موهای زیر پوستی مفید واقع می شوند. البته اگر برای درمان موهای زیر پوستی از این کرم ها استفاده می کنید، نباید هیچ کدام از روش های حذف موهای زائد مثل اپیلاسیون و اصلاح را به کار گیرید.

مراقبت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب : استفاده از کرم های ضد آفتاب، لباس های محافظ در برابر آفتاب، عینک آفتابی و کلاه  آسیب های قرار گرفتن در معرض اشعه های UVA و UVB را کاهش می دهد. اگر از پوست خود در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنید، لک های ناشی از اثرات مخرب این اشعه ها به وجود نیامده و در صورت وجود، بهبود پیدا می کنند. همچنین دچار معضل آزاردهنده آفتاب سوختگی‌ نیز نمی شوید.

روش های درمان لک پوستی پیری

چندین روش وجود دارد که می تواند به عنوان درمان لک های تیره پوست صورت از آنها کمک گرفت که عبارتند از:

  1. میکرودرم ابریژن
  2. لیزر درمانی
  3. لایه برداری شیمیایی
  4. سرما درمانی
  5. کرم های بهبود رنگ پوست

کرم های تجویزی حاوی هیدروکینون به روشن شدن لکه های پیری، اسکار های آکنه و لک های ملاسما کمک می کند. این محصولات میزان تولید ملانین را در پوست کاهش داده در نتیجه پوست شما را یک رنگ‌ و زیبا می کنند.

داشتن عادت های بهداشتی خوب

به دنبال راههای عجیب برای جواب سوال چگونه لک های صورت را از بین ببریم نباشید! اگر همیشه پوست صورت و بدن را پاکسازی کنید، می توانید تا حد زیادی از به وجود آمدن این لک های پوستی جلوگیری کنید. یا این که اگر پوست شما بنا به هر بیماری پوستی، دچار لک شده می توانید با مراقبت و پاکسازی منظم پوست، سبب درمان لک پوستی شوید. این کار سبب از بین بردن چربی اضافی پوست، آلودگی ها و باکتری های بیماری زا می شود. اما در پاکسازی و لایه برداری و استفاده از محصولات لایه بردار، زیاده روی نکنید، زیرا افراط در این کار سبب تحریک و ایجاد حساسیت در پوست می شود. همیشه هنگام خرید محصولات پاکسازی پوست، توجه کنید که محصولات لایه بردار ملایم را خریداری کنید که سبب قرمزی، خارش و سوزش نشوند.

چگونه لک های صورت را از بین ببریم؟

این یکی از بارزترین سوالاتی است که در بین افراد وجود دارد و این کاملا طبیعی است. برخی از لک ها به دلیل بیماری های زمینه ای جدی به وجود نمی آیند. این دست لک های پوستی که ناشی از بیماری ها نیستند را می توانید با کارگیری روش های خانگی و موثر از بین ببرید. برخی از ماسک های درست شده با مواد در دسترسی مثل خیار، کدو، ماسک، زردچوبه و … می توانند تاثیرات بسیار خوبی برای از بین بردن جوش ها و لک های صورت داشته باشند. البته فراموش نکنید که استفاده از روش های طب سنتی و خانگی برای درمان هر نوع بیماری نیازمند صبر و حوصله است.

اگر به دنبال این هستید که علاوه بر دانستن این که چگونه لک های صورت را از بین ببریم و راه میانبری پیدا کنید می توانید از داروهای شیمیایی استفاده کنید چرا که آنها معمولا زودتر از داروهای گیاهی جواب می دهند، اما خب داروهای گیاهی عوارض جانبی داروهای شیمیایی را به هیچ وجه ندارند. به عنوان مثال، آلوئه ورا یک گیاه بسیار خوب برای درمان خشکی پوست، جوش های سر سیاه و جای زخم می باشد. اما برای این که نتیجه بگیرید باید مدت زمانی طولانی مثل دو الی سه ماه مداوم از آن به صورت موضعی استفاده کنید. سرکه سیب، جوش شیرین، سفیده تخم مرغ، دارچین و عسل، بابونه و … از جمله مواد ساده ای هستند که می توانید برای داشتن پوستی سفید، درخشان و بدون لک و رفع تیرگی پوست از آنها بهره بگیرید.

داشتن رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی مناسب نقش بسیار موثری در رفع تیرگی پوست و داشتن چهره ای بشاش و شاداب دارد. خوردن بیش از اندازه چربی و خوراکی های حاوی مواد نگهدارنده، خوردن بی رویه مواد غذایی مضر و دارای ارزش غذایی پایین مثل شیرینی جات می تواند آسیب های پوستی شما را به مراتب افزایش دهد. اگر به دنبال داشتن پوستی صاف، یکدست و بدون لک پوستی هستید، خوراکی های سرشار از ویتامین C  و E  را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این ویتامین ها نه تنها سبب رفع کدری و تیرگی پوست می شوند، بلکه تاثیرات فوق العاده ای در درمان بیماری های پوستی و آبرسانی پوست دارند.

خداحافظی با سیگار

شاید این جمله کلیشه ای را زیاد شنیده باشید ‌که سیگار سلامتی شما را به خطر می اندازد. ولی اگر واقعا برای داشتن پوستی شفاف و به دور از هر گونه تیرگی و کدری تلاش می کنید‌، باید با کشیدن سیگار خداحافظی کنید.

برای درمان لک های پوستی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

لکه های ایجاد شده روی پوست گاهی اوقات می توانند نشان دهنده یک بیماری جدی باشند که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه شود. همچنین اگر این لک ها به بیماری مزمن تبدیل شوند، تاثیر خیلی بدی روی روحیه افراد می گذارد. اگر هر کدام از نشانه های زیر را روی پوست خود دیدید، سریعا به دکتر پوست مراجعه کنید.

  • تغییر اندازه یا رنگ لک ها
  • خونریزی جوش ها و لکه های پوستی
  • مرزهای نامنظم لک ها

گاهی اوقات علائم بالا نشانه سرطان پوست هستند، به همین دلیل باید آنها را جدی بگیریم. اگر لکه های پوستی شما در اثر ویروس ایجاد شده اند، مانند زخم های سرماخوردگی یا آبله مرغان، پزشک می تواند با تجویز و توصیه برخی راهکار ها سریعا آنها را درمان کند.

پاپول ها، ندول ها و جوش ها می توانند علائم دردناک عفونت پوستی باشند. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی و همچنین انواع دیگر داروها مانند رتینوئیدهای موضعی را تجویز کند. اگر لک های پوستی شما ناشی از رشد موهای زیر پوستی باشد که به درمان های خانگی پاسخ نمی دهد، ممکن است پزشک این قسمت از پوست را پاکسازی کرده و آزادسازی موهای به دام افتاده لکه ها را از بین ببرد.

منابع

healthline.com
foreo.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دو + نوزده =