روغن جوانه گندم در دو دهه گذشته نظر بسیاری از کارخانه های محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی از منابع گیاهی و روغن های مغذی برای تولید محصولات را به خود جذب کرده است. علاوه بر عصاره های چربی مفیدی که از مغزها و دانه ها گرفته می شود، بسیاری از روغن های مفید و عالی برای سلامتی از میوه ها و گل و گیاهان مختلف به دست می آید. آیا می دانستید از گندم، غله ای که در تمامی کشورها برای تهیه نان از آن استفاده می شود، چربی و روغنی معجزه گر از آن به وجود می آید که می تواند برای پوست مو معجزه کند؟

بله علاوه بر این که می توانید از آرد گندم در نان ها و کیک های خوشمزه استفاده کرد، می توان از جوانه آن نیز روغنی به دست آورد که تاثیر به سزایی در سلامتی ما می گذارد. البته، خود جوانه گندم نیز در بسیاری از سالادها و غذاهای لذیذ استفاده می شود و فواید بیشماری برای بدن دارد. از روغن به دست آمده از جوانه گندم نیز در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست و مو نیز استفاده می شود. علت آن هم خواص بی نظیر این محصول و سلامت و شادابی است که برای پوست و مو و بدن به همراه دارد، اما جوانه گندم برای چی خوبه؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص شگفت انگیز آن آشنا شوید!

چرا این روغن تا به این اندازه مهم است؟

فواید بیشمار این روغن معجزه گر، به مواد تشکیل دهنده آن بر می گردد. اگر از اجزای سازنده آن آگاهی داشته باشید، می بینید که بدون اغراق یکی از مفیدترین روغن های گیاهی است که چندین نقش موثر برای سلامتی، پوست، مو و لاغری را ایفا می کند. در این بخش می خواهیم درباره مواد معدنی و آلی روغن به دست آمده از جوانه گندم صحبت کنیم. در این روغن مقدار فراوانی از ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن انسان وجود دارد،  از جمله این ویتامین ها می توان به ویتامین E، A، B و D اشاره کرد. همچنین امگا ۳ و ۹ موجود در آن به سلامت شما کمک شایانی می کنند. مواد آلی فوق العاده ضروری مثل آهن، روی، ید، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و گوگرد که بدن انسان به ویژه خانم ها به شدت به آنها نیاز دارد در این محصول به وفور یافت می شود.

مقاله پیشنهادی: چرا باید در مورد خواص شکوفه گیلاس بدانیم؟

آشنایی بیشتر با خواص روغن جوانه گندم

برای تقویت عملکردهای روزمره بدن باید روغن مصرف کنیم. با این حال، برخی روغن ها می توانند به سلامت آسیب برسانند و عواقب جدی را به همراه داشته باشند. در حقیقت اگر بگوییم بسیاری از مشکلات عمده قلبی عروقی و گوارشی ناشی از خوردن چربی هایی است و چندان فایده ای برای بدن ندارند، بیراه نگفته ایم! در میان انواع مختلف روغن های موجود در بازار، روغن جوانه گندم یکی از سالم ترین روغن هاست. این روغن فوق العاده خاص، پر از مواد مغذی اصلی برای داشتن زندگی بهتر و سالم می باشد. اگر روغنی را مصرف می کنید که فقط بدن شما را چرب می کند، شدیدا توصیه می کنیم استفاده از روغن به دست آمده از جوانه های تازه گیاه گندم را امتحان کنید. در ادامه می خواهیم ببینیم روغن جوانه گندم برای چی خوبه؟!

روغن جوانه گندم
روغن جوانه گندم

کلسترول LDL را کاهش می دهد

جوانه گندم برای چی خوبه این سوال پرتکرار جواب های متعدد بسیاری دارد که یکی از آنها کنترل کلسترول و بسیاری از بیماری درونی است. روغن های جوانه گندم سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که باعث تنظیم متابولیسم و تجزیه چربی ها در بدن می شوند. این ویژگی به افزایش کلسترول مفید HDL کمک می کند. همچنین کلسترول مضر LDL را در جریان خون کاهش می دهد. در نتیجه خطر حملات قلبی و سایر بیماری های مرتبط را به حداقل می رساند و از طرفی باعث تقویت عملکرد عضلات قلب و گردش خون بهتر در بدن می شود.

افزایش انرژی بدن

در این روغن، یک اسید چرب با زنجیره طولانی با یک قسمت انتهایی الکلی به نام اکتاکزانول وجود دارد که قدرت قابل توجهی به عضلات اصلی بدن می دهد، همچنین باعث استقامت و انعطاف پذیری فوق العاده بالایی در ماهیچه های بدن می شود. مصرف مکمل هایی که حاوی روغن جوانه گندم هستند، هر روز یک بار قبل از تمرین و ورزش به شدت فعالیت های بدنی این دسته از افراد را تقویت می کند.

باعث می شود دیرتر پیر شوید!

روغن جوانه های گندم در واقع اکسیر جوانی برای سلامت پوست است. مملو از آنتی اکسیدان های سودمند مثل ماده معدنی کمیاب روی می باشد که به طور چشمگیر خشکی، آکنه، لکه های تیره و جای زخم را درمان می کند. همچنین یک داروی عالی و ارگانیک برای درمان اگزما به شمار می رود که فقط با چند قطره از این روغن معجزه آسا می توانید آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به سلول های پوست خود را کاهش دهید! بنابراین با استفاده از این محصول می توانید علائم پیری مانند چین و چروک ها، خطوط ریز و… را بسیار کم کنید و ظاهری جوان تر و زیباتری داشته باشید.

خرید محصولات پوست و مو حاوی عصاره جوانه گندم با کیفیت بالا

از ریزش مو جلوگیری می کند

این روغن سرشار از ویتامین E، همراه با خواص ضد میکروبی بی شمار، برای از بین بردن بسیاری از مشکلات مربوط به مو می باشد که برای خانم ها و آقایان مو یک نعمت الهی برای داشتن زیبایی بیشتر است! اجزای سازنده این روغن، مواد مغذی حیاتی را به ریشه ها یا فولیکول های مو منتقل می کنند، بنابراین سبب رشد عالی موهای شما می شود. همچنین ضخامت تارهای موهایتان را افزایش و شکنندگی آنها را کاهش می دهد. با استفاده از این روغن به طور موثری از شوره سر و پوسته پوسته شدن پوست سر خلاص می شوید. استفاده از روغن جوانه های گندم، روی موها یک راه حل جادویی برای دستیابی به موهای نرم و ابریشمی است.

ساخت روغن جوانه گندم
روغن جوانه گندم

کاهش سطح استرس

این روغن از توده های قابل توجه ویتامین D و همچنین بسیاری از کمپلکس های ضد التهابی تشکیل شده است. اینها در کنار هم، برای کاهش اضطراب، افسردگی و تنش و تسکین فوری استرس، برای افزایش عملکرد سیستم عصبی موثر هستند. مصرف مکمل های حاوی این روغن و همچنین ماساژ روغن روی بدن باعث کاهش درد، فشار و در نتیجه تقویت حافظه و تاثیر مثبت بر روحیه می شود.

کنترل سطح قند خون بدن

دیابت به یک بیماری شایع در سراسر جهان تبدیل شده است و متاسفانه هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد؛ اما برخی از تغییرات سبک زندگی مثل استفاده از داروهای خانگی و گیاهی می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. برای یک بیمار دیابتی لازم است روغن سالم مصرف کند، در غیر این صورت ممکن است با افزایش سطح قند خون مواجه شود. روغن جوانه گندم مملو از منیزیم می باشد، یعنی بهترین ماده مغذی حیاتی برای تقویت کنترل سالم قند خون را در خود دارد، پس بهترین گزینه برای افراد دیابتی به شمار می رود.

جوانه گندم برای چاقی!

هنگام تلاش برای کاهش وزن، بسیاری از مردم فکر می کنند استفاده از روغن خراطین بهترین راه حل است. اما همانطور که قبلا به آن اشاره شد، ذخیره چربی برای بدن انسان ضروری می باشد. بنابراین به جای روغن خراطین، از جوانه گندم برای چاقی مصرف کنید که به عنوان یک چربی سوز حرفه ای به کاهش چربی و در عین حال برای افرادی که قصد چاقی دارند می توانند از این محصول استفاده کنند طریقه استفاده از جوانه گندم برای چاقی و لاغری نکته اصلی برای گرفتن دو نتیجه متفاوت است.

از بین بردن موخوره ها با روغن جوانه گندم!

موهایتان دچار موخوره شده؟ از این که باید هر چند وقت یک بار به علت داشتن موخوره های زیاد موهای زیبای خود را زیاد کوتاه کنید خسته شدید؟ پیشنهاد می کنیم برای یکبار که شده از روغن گیاهی جوانه گندم استفاده کنید، این روغن باعث ایجاد رطوبت در بین موها و پوست سر شما می شود. به همین دلیل کمتر دچار موخوره می شوید، نباید نگران چربی سر باشید همین طور که گفتیم این روغن چرب گیاهی با آغشته کردن موها و سرتان به آن فقط رطوبت کافی در این قسمت را تامین می کند.

روغن جوانه گندم برای چی خوبه
روغن جوانه گندم

درست کردن جوانه گندم در خانه

روغن جوانه گندم بهترین منبع ویتامین E است و به همین دلیل برای پوست و مو بسیار مفید می باشد. با خواص آنتی اکسیدانی غنی خود، به از بین رفتن رادیکال های آزاد کمک شایانی می کند. همچنین، به دلیل خاصیت بازسازی بافت ها، به عنوان یک محصول ضد پیری عمل می کند. از این رو، در بیشتر کرم های ضد پیری پوست از آن استفاده می شود که می توانید این محصول را در خانه به جهت آسانی تهیه و از خواص آن بهره ببرید.

خوشبختانه جوانه گندم روغن زیادی دارد، پس از جدا کردن دانه گندم از جوانه ها، با فشردن جوانه ها روغن آن به راحتی جدا می شود. این روغن از نظر رنگ و طعم سبک و ملایم می باشد و همان طور که گفتیم فواید فراوانی دارد. یک قاشق چای خوری روغن جوانه های گندم بیش از ۳۳% میزان مجاز برای مصرف روزانه افراد به جهت تامین ویتامین E دارد، قبل از هر چیزی به سراغ تهیه خود جوانه گندم می رویم. وقتی درست کردن جوانه گندم در خانه را خودتان انجام دهید، خیالتان از تمیزی و بهداشتی بودن روغن راحت می شود.

چگونه در خانه جوانه گندم درست کنیم؟

برای این کار نیاز به مقداری گندم، یک ظرف شیشه ای دهن گشاد (مثل ظرف شیشه ای خیارشور)، یک توری نازک و یک کش پول و آبکش پایه دار دارید. قبل از هر کاری، باید حدود ۸ ساعت گندم ها را خیس کنید. بعد از ۸ ساعت آبی که در آن دانه های گندم را خیس کردید خالی کنید. سپس گندم ها را در ظرف شیشه ای بریزید. توری را روی ظرف شیشه ای بکشید و با کش پول دور آن را ببندید و بعد به صورت کج روی آبکش پایه دار قرار دهید.

۸ ساعت بعد که به سراغ گندم ها بروید، جوانه های ریزی را خواهید دید. در این زمان شیشه را بردارید و زیر شیر آب بگیرید و دوباره آب اضافی آن را خالی کنید. دوباره به همان صورت روی آبکش بگذارید. ۲ یا ۳ بار می توانید این عمل شستشو و قرار دادن در آبکش را تکرار کنید تا جوانه ها کپک نزنند. اگر می خواهید جوانه ها را به مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید، توصیه می کنیم درب شیشه را ببندید و در یخچال بگذارید. به همین آسانی می توانید جوانه گندم خانگی درست کنید! بعد از این جوانه های تازه و ارگانیک را می توانید برای تهیه روغن جوانه گندم مفید استفاده کنید. در قسمت بعد به شما آموزش می دهیم که چگونه از این جوانه ها روغن بگیرید.

طرز تهیه روغن جوانه گندم

  1. مقداری جوانه گندم تازه که از دانه ها جدا شده را کنار بگذارید.
  2. قطعات دستگاه پرس روغن گیری را باز و از تمیز بودن آن مطمئن شوید. (که از دفعه قبلی که روغن گرفته اید، چیزی در دستگاه نمانده باشد.)
  3. ظرف هایی برای روغن و تفاله جوانه ها در نظر داشته باشید.
  4. قیف دستگاه را با جوانه گندم پر کنید و به همین راحتی شروع به گرفتن روغن از جوانه های گندم کنید.
  5. روغنی تازه ای که تهیه کرده اید را در جایی گرم قرار دهید تا تمامی مواد جامد درون آن از روغن جدا شوند و حال روغن آماده استفاده کردن است.
برای پوست چی خوبه
روغن جوانه گندم

چه کسانی نباید از این روغن استفاده کنند؟

آیا خوردن این روغن می تواند برای برخی عوارض داشته باشد؟ چه افرادی برای خوردن این محصول باید با احتیاط و نظر پزشک عمل کنند؟ در ادامه درباره مضرات جوانه گندم بیشتر صحبت خواهیم کرد. در اصل افرادی که بدن آنها توانایی هضم و تحمل گلوتن را ندارد یا به گلوتن حساسیت دارند باید از خوردن مکمل های جوانه گندم اجتناب کنند؛ زیرا هر خاصی که درون جوانه گندم وجود دارد می تواند در فرآورده های حاصل از آن به وفور دیده شود و این موضوع در مورد گلوتن نیز صدق می کند. افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند باید احتیاط بیشتری داشته باشند و در استفاده جوانه گندم و روغن ها و دیگر مواد حاصل از آن دقت بیشتری به خرج دهند، زیرا یک فنجان آن، حاوی ۶۰ گرم کربوهیدرات می باشد.

تری گلیسیرید نوعی چربی است و روغن حاصل از جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید می باشد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و همچنین افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی هستند، باید میزان مصرف خود از این محصول را کنترل کنند. زیرا سطح بالای تری گلیسیرید برای آنها خوب نیست و برای سلامتی آنها مضر می باشد. عصاره و روغن جوانه گندم می تواند در برخی افراد عوارض خفیفی به همراه داشته باشد. این موارد اعم از اسهال، حالت تهوع و سرگیجه می باشد بنابراین اگر این علائم را در خود دیدید، مصرف آن را قطع کنید.

تاثیر روغن جوانه گندم روی پوست

همانطور که در بالا گفتیم در این روغن، مواد معدنی و فوق العاده خوبی مثل ویتامین E و امگا ۳ است. و به همین علت می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای درمان پوست شما باشد. اگر به طور مداوم از این روغن پر خاصیت استفاده می کنید، می توانید از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست صورت و بدن به طور تضمینی خلاص شوید. خاصیتی که دارد مانع به وجود آمدن آکنه و لک و دیگر مشکلات پوستی می شود.

نکته مثبت دیگر آن این است که از التهاب و حساسیت های پوستی جلوگیری می کند و به همین علت در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مرغوب و ترمیمی از این روغن استفاده می کنند. هنگام خرید کرم ها و محصولاتی که برای پوستتان استفاده می کنید، دقت کنید که اگر روغن جوانه گندم در آن باشد، تاثیر چند برابری آن را در مدت زمان کوتاه خواهید دید. در این روغن گیاهی، مقدار قابل توجهی ویتامین B1 وجود دارد و به همین علت به جوان ماندن پوست شما کمک می کند همچنین باعث تحریک ساخت کلاژن در پوستتان می شود. در نتیجه شما چین و چروک های دور چشم، خشکی صورت، لک های مزاحم را با یک تیر می توانید برای همیشه حذف کنید.

ماسک طبیعی جوانساز
روغن جوانه گندم

ماسک های روغن جوانه گندم

هیچ موردی به عنوان مضرات جوانه گندم تا به امروز ثبت نشده است و بسیاری از آن برای درمان بیماری و حفظ زیبایی از این ماده استفاده می کنند. امروزه بسیاری از خانم های با سلیقه و آقایانی که علاقمند به داشتن پوست و موی سالم و شاداب هستند، از ماسک های گیاهی به جای ماسک های شیمیایی استفاده می کنند. یکی از محصولاتی که با استفاده از آن می توانید بهترین ماسک های صورت را برای خود درست کنید، روغن جوانه های گندم است که در این بخش دستور چند نوع ماسک فوق العاده تاثیرگذار را به شما معرفی خواهیم کرد.

ماسک روغن جوانه های گندم برای پوست صورت

  • اگر روغن جوانه گندم را به همراه پودر جوانه گندم به مقداری ماست و کمی آبلیمو اضافه کنید، یک ماسک عالی به دست می آید. این ماسک را به مدت کوتاهی (تقریبا یک ربع) روی صورت خود بگذارید و سپس بشویید، بعد از چند بار استفاده از این دستور، نتیجه بسیار مطلوبی خواهید گرفت.
  • اگر روغن گرفته شده از جوانه گندم را دوباره با مقداری پودر جوانه گندم و روغن فوق العاده پرخاصیت جوجوبا مخلوط کنید، ماسک بی نظیر دیگری خواهید داشت که با ماساژ دادن این ماسک بر روی صورت خود، شاهد جوان و زنده شدن دوباره پوست خواهید بود!
  • از ترکیب میوه آووکادو و ماست و روغن جوانه گندم نیز می توانید ماسک تاثیر بخش دیگری تهیه کنید که از آن برای جوان سازی پوست و درمان چین و چروک صورت استفاده می شود.

ماسک روغن جوانه گندم برای شادابی مو و پوست سر

  • می خواهید موهای براق و سالمی داشته باشید تنها با استفاده مداوم از روغن جوانه گندم و تخم مرغ می توانید به موهای براق و سالمی دست پیدا کنید! زرده دو تا تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید و روغن جوانه را به آنها اضافه کنید و به روی حرارت قرار دهید تا فقط کمی گرم شوند و سپس آن را روی موها بزنید، یک پلاستیک و یا کلاهی که مخصوص رنگ و مش کردن خانم است را روی سر بگذارید و سعی کنید در این فاصله موها را ماساژ دهید و تقریبا یک ساعت اجازه دهید مواد روی موها بماند. توصیه می کنیم از این ماسک بیشتر در دو فصل اول سال استفاده شود که تاثیر بهتری از آن را شاهد باشید.
  • دومین ماسکی که می توان از آن به عنوان ماسک اثربخش روغن جوانه گندم استفاده کرد، یک ترکیب عالی از چند روغن پر خاصیت است. مقداری روغن آفتابگردان، روغن شی باتر و روغن گیاهی جوانه های تازه گندم را مخلوط کنید و این ماسک را بعد از حمام که موها کمی مرطوب هستند از آن استفاده کنید و این ترکیب را روی موهای خود اسپری کنید. کافیست چند بار به صورت مداوم این عمل را تکرار کنید تا به معجزه این ماسک پی ببرید!
محصولات طبیعی پوست و مو
روغن جوانه گندم

چگونه روغن جوانه گندم اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

در قسمت بالا، درست کردن جوانه گندم در خانه را توضیح دادیم. اما همانطور که متوجه شدید، برای این کار نیاز به یک دستگاه روغن گیر دستی و یا برقی دارید. اگر این دستگاه را ندارید و ترجیح می دهید به آسانی یک شیشه روغن آماده جوانه گندم را از بیرون بخرید، بهتر است به نکاتی که در این بخش می گوییم توجه کنید. اول این که از مراکز معتبر و فروشگاه هایی که محصولات ارگانیک و طبیعی می فروشند خرید خود را انجام دهید زیرا در صورت تهیه روغن بی کیفیت باید شاهد مضرات جوانه گندم روی پوست و بدن خود باشید.

نکته حائز اهمیت دوم این است که موقع خرید، حتما به بو، طعم و رنگ روغن دقت کنید. رنگ آن باید تقریبا متمایل به زرد تیره و یا نارنجی و بوی ملایمی داشته باشد. بوی آن به علت لایت و سبک بودنش اصلا توی ذوق نمیزند و فرد را اذیت نمی کند. می توانید از این روغن برای پخت و پز نیز استفاده کنید. به همین علت اگر از فروشگاهی خرید می کنید که اجازه تست به مشتری های خود را می دهند، حتما قبل از خرید کمی از آن را امتحان کنید. این کار به شما در تشخیص اصلی بودن محصول کمک می کند و در انتها به شما توصیه می کنیم که برای داشتن بدن، پوست و موی هرچه سالم تر، مصرف روغن های تراریخته و کارخانه ای را کنار بگذارید و از روغن های سالم و طبیعی استفاده کنید.

منابع

healthline.com
gardenguides.com
netmeds.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 + 2 =