روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون برای مو و پوست سالهاست مورد استفاده قرار می گیرد و جزو یکی از پر استفاده ترین روغن ها می باشد. این روغن از میوه درخت زیتون به دست می آید. زیتون در انواع گوناگونی وجود دارد که در بو و طعم متفاوت هستند. خواص روغن زیتون برای مو و ابرو باعث شده تا این روغن مورد تایید و در بسیاری از محصولات مربوط به شستشوی و مراقبت مو مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین خاصیت روغن زیتون برای پوست باعث شده تا در لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع ماسک های زیبایی صورت به کار برده شود. از این روغن  مفید انواع صابون نیز تهیه می شود و در صنایع مختلف از جمله داروسازی به دلیل خواص بی نظیرش کاربرد دارد. روغن زیتون از لحاظ تجاری به دسته های متفاوت از جمله: روغن زیتون بکر، روغن زیتون تصفیه شده و روغن تفاله زیتون Olive pomace oil تقسیم می شود.

روغن زیتون برای مو
روغن زیتون برای مو

روغن زیتون چگونه به دست می آید؟

برای تهیه روغن، زیتون را له و با آب مخلوط می کنند تا خمیر به دست بیاید این خمیر را داخل دستگاه سانتریفیوژ می ریزند تا روغن از میوه های زیتون جدا شود سپس روغن را در بطری هایی تیره برای محفوظ ماندن از تابش نور نگهداری می کنند، همچنین شما می توانید از روغن زیتون فوق بکر (لقب EVOO) نیز استفاده کنید.

این روغن زیتون از زیتون رسیده به صورت مکانیکی و بدون استفاده از حرارت زیاد یا مواد شیمیایی به دست می آید. زیتون در این روش به صورت سرد فشرده می شود و گفته می شود محققان بیشتر این نوع روغن را برای سلامتی مناسب می دانند زیرا این روش باعث حفظ ماده ای در زیتون به نام فنل می شود، که بخش بسیار زیادی از خاصیت روغن زیتون برای پوست و مو و سلامتی مدیون حضور این ماده می باشد.

مواد مغذی موجود در روغن زیتون چیست؟

همانطور که گفتیم خاصیت روغن زیتون برای پوست بسیار زیاد می باشد علاوه بر آن فواید روغن زیتون بر روی مو از دیر باز نیز همگان را شگفت زده کرده بود به همین دلیل از دیر باز این روغن در درمان سنتی ریزش مو استفاده می شده است. اما چه چیزی در روغن زیتون موجب شده تا حتی گذشتگان نیز آن را در درمان سنتی ریزش مو استفاده کنند؟ در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون:

  • ۱۱۹کالری، صفر گرم پروتئین
  • ۱۳.۵ گرم چربی، ۱.۹ گرم چربی اشباع شده
  • ۹.۹ گرم اسیدهای چرب اشباع نشده (MUFA)
  • ۱.۴ گرم چربی Polyunsaturated
روغن زیتون برای مو خشک
روغن زیتون برای مو خشک

فواید روغن زیتون برای مو

هزاران سال است که مردم از خاصیت روغن زیتون برای مو بهره می برند و ادعا می کنند که این روغن باعث درخشش، لطافت و انعطاف پذیری می شود. بیشتر تاثیر خواص روغن زیتون برای مو و ابرو به دلیل حضور اسید چرب در آن می باشد. از دیگر خواص زیتون برای مو و ابرو این است که این روغن دارای خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی می باشد.

این روغن در درمان سنتی ریزش مو نیز توصیه شده است. همچنین جهت استفاده از فواید روغن زیتون برای انواع موهای آسیب دیده و فواید روغن زیتون برای موهای کم پشت در انواع ماسک ها استفاده می شود. در ادامه انواع مزایای روغن زیتون و همچنین انواع ماسک ها با استفاده از روغن زیتون معرفی می شود و به این سوال میشه روغن زیتون تو رنگ مو ریخت نیز پاسخ داده می شود.

خرید بهترین مرطوب کننده های پوست با قیمت مناسب

حالت دهی به موها

اگر چنانچه موهای شما به سختی حالت می گیرد و مرتب آن را در معرض حرارت و انواع مواد شیمیایی قرار می دهید و مو به این دلیل آسیب دیده است دست نگه دارید. زیرا روغن زیتون برای مو یک حالت دهنده و نرم کننده فوق العاده می باشد.

طریقه استفاده روغن زیتون برای مو برای حالت دهی به موها اینگونه می باشد که شب قبل از زمانی که می خواهید موها را حالت دهید، مقداری روغن زیتون روی مو بزنید و بخوابید بعد از آن موها راحت تر شانه می شوند و گره خوردگی های مو راحت تر باز می شود و مو بدون اینکه آسیب ببیند راحت تر حالت می گیرد.

 روغن زیتون برای مو خوره
روغن زیتون برای مو خوره

روغن زیتون برای موهای خشک

عناصر مفید موجود در روغن زیتون باعث شده است تا یکی از خواص روغن زیتون برای مو و ابرو  خاصیت مرطوب کنندگی آن باشد. حضور انواع اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و اسکوالن باعث شده تا برای موهای خشک مفید باشد و مو را نرم کند. این اسیدهای چرب با دارا بودن خاصیت نرم کنندگی در بسیاری از شامپوها، نرم کننده ها و پمادها که نرم کننده می باشند استفاده می شوند.

یکی دیگر از خواص روغن زیتون برای موهای خشک این است که می تواند به راحتی به ساقه مو نفوذ کند و باعث تقویت مو نیز شود. علاوه بر آن این روغن می تواند درخشش فوق العاده ای به موها بدهد، دلیل این اتفاق این است که روغن زیتون روی کوتیکول مو اثر گذاشته و آن را چرب می کند و در نتیجه باعث درخشش کلی مو می شود.

چرا  روغن زیتون برای مو خوبه
چرا روغن زیتون برای مو خوبه

روغن زیتون و شپش

وجود شپش در مو یکی از مشکلات آزار دهنده برای افراد می باشد این موجود زنده در سر خانه می گزیند و عارضه های متفاوتی از جمله خارش و ریزش مو را برای شخص به دنبال دارد. اما خواص روغن زیتون روی مو در این مشکل نیز به کمک افراد می آید روغن زیتون برای مو مانند بسیاری از دارو های ضد شپش برای مو عمل می کند.

مقاله پیشنهادی: بهترین ژل شستشوی صورت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای استفاده از روغن زیتون روی مو دارای شپش باید دقت کنید که میزان کافی روغن بردارید تا روغن بتواند تمامی شپش ها را خفه کند. همچنین باید از شانه مناسب برای اینکار استفاده کنید و موها را شانه زده و هرگونه اثر شپش را از سر از بین ببرید. در این روش روغن روی مو باید حداقل ۸ ساعت بماند تا روغن بهترین عملکرد را داشته باشد.

چه روغنی برای مو خوبه
چه روغنی برای مو خوبه

روغن زیتون برای موهای چرب

برای حالت دهی به مو نیاز به روغن زیتون برای موهای چرب نمی باشد زیرا مو چرب دارای رطوبت و چربی کافی می باشد. اما می توانید از خواص روغن زیتون برای موهای چرب نیز با روش های متفاوت بهره ببرید. در این نوع مو نیاز است تا چند وقت یک بار چربی زدایی از مو انجام شود، برای کمک به کاهش تجمع چربی، می توانید دو بار در هفته یک لایه بردار پوست سر را امتحان کنید.

برای این منظور می توانید دو قاشق غذاخوری نمک دریا، دو قاشق غذاخوری آب لیمو و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. نمک به شما کمک می کند تا پوست سر شما را از هرگونه پوست مرده، آلودگی یا تجمع چربی پاک شود، در حالی که روغن زیتون به شما کمک می کند تا آبرسانی به موها انجام شود.

روغن زیتون برای چه موهایی خوبه
روغن زیتون برای چه موهایی خوبه

فواید روغن زیتون برای مژه

علاوه بر مواردی که درباره فواید روغن زیتون برای مو در نی نی سایت به آن اشاره شده است بهتر است بدانیم که فواید روغن زیتون برای مژه نیز قابل بحث می باشد. از جمله فواید روغن زیتون برای مژّه این است که این روغن با داشتن انواع اسید چرب و مواد مغذی باعث آبرسانی و افزایش رطوبت در مژه ها می شود.

همچنین در افرادی که دچار ریزش مژه می باشند به تقویت فولیکول های مو و افزایش گردش خون در آن ها کمک می کند تا از این طریق مواد مغذی بیشتری به ریشه مژه ها برسد. زمان مناسب برای بهره بردن از فواید روغن زیتون برای مژه شب می باشد. همچنین می توانید با استفاده از یک برس این روغن را به مژه های خود بزنید. علاوه بر آن از این روغن برای پاک کردن آرایش چشم نیز می توان استفاده کرد.

ماسک مو با روغن زیتون

 همانطور که به فواید روغن زیتون برای مو در نی نی سایت و در این مقاله اشاره شد بهتر است به دنبال راهی برای بهره وری بیشتر از این روغن باشیم. در ادامه ماسک برای استفاده از روغن زیتون برای موهای کم پشت و همچنین ماسک برای استفاده از فواید روغن زیتون برای موهای آسیب دیده ارائه می شود.

ماسک موی قوی
ماسک موی قوی

تقویت مو با روغن زیتون و عسل

برای استفاده از روغن زیتون برای موهای کم پشت و همچنین بهره بردن از فواید روغن زیتون برای موهای آسیب دیده می توانید از اثر تقویت مو با روغن زیتون و عسل استفاده کنید. برای تهیه ماسک تقویت مو با روغن زیتون و عسل نصف فنجان روغن زیتون را با ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و به سر خود بزنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین شوینده صورت مردان و زنان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

این ماسک را یک تا دو ساعت روی سر خود نگه دارید و سپس با آب ولرم بشویید. عسل با دارای بودن انواع آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ساقه ها و ساختار مو آسیب دیده را ترمیم می کند و باعث می شود فولیکول های مو تقویت شوند و مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به ریشه های مو برسد و در نتیجه حتی اشخاص با موهای کم پشت می توانند از اثر این ماسک استفاده کنند.

روغن زیتون برای موخوره

یکی از کاربرد های روغن زیتون روی مو استفاده از روغن زیتون برای موخوره می باشد. وقتی پوست سر خشک می شود پوست سر، پوسته پوسته شده و میریزد و این اتفاق عارضه ای به نام شوره سر را در موها به وجود می آورد. این مشکل باعث می شود پوست سر خارش شدیدی نیز داشته باشد و در پی آن آسیب به موها و ریزش مو نیز اتفاق بیفتد. اما روغن زیتون با داشتن انواع اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک می تواند پوست سر و موها را مرطوب کند و از خشکی بی اندازه نجات دهد بدین منظور استفاده از روغن زیتون برای موخوره می تواند در درمان آن موثر باشد.

طریقه استفاده روغن زیتون برای موخوره

طریقه استفاده روغن زیتون برای موخوره به این صورت می باشد که دو قاشق چای خوری آب لیمو را با میزان مساوی از روغن زیتون و آب مخلوط کنید و مخلوط حاصل را به خوبی روی پوست سر ماساژ دهید. این مخلوط را ۲۰ دقیقه روی سر نگه دارید و سپس با آب ولرم بشویید.

برای بهره وری کامل از خاصیت روغن زیتون برای مو می توانید یک بار در هفته این روند را تکرار کنید (به دلیل اسیدیته بالای آب لیمو بیش از ۳۰ دقیقه از این ترکیب استفاده نکنید). لیمو به کنده شدن شوره سر کمک می کند و روغن زیتون باعث می شود تا پوست نرم شود و مو مرطوب بماند. روش دیگر برای استفاده از خاصیت روغن زیتون برای مو این است که می توانید روغن را به آرامی روی پوست سر بمالید و یک شبانه روز به آن فرصت دهید و صبح روز بعد بشویید.

چقدر روغن زیتون برای مو خوبه
چقدر روغن زیتون برای مو خوبه

تعیین میزان استفاده از روغن زیتون روی مو

اگر چنانچه قبلا از روغن زیتون روی مو خود استفاده نکرده اید، برای اولین بار از روغن زیتون به میزان یک یا دو قاشق غذا خوری استفاده کنید. به صورت کلی این که چقدر باید از روغن زیتون روی مو استفاده کنید بستگی به میزانی که می خواهید مو مرطوب شود و حجم موها (به خصوص اگر موهای خیلی ضخیم یا خیلی بلندی دارید) دارد. اگر می خواهید کل مو سر خود را آغشته به روغن زیتون کنید، حداقل به یک چهارم فنجان روغن زیتون نیاز دارید.

نکته

اگر از روغن زیتون برای موهای خشک استفاده می کنید بهتر است که آن را علاوه بر مو روی پوست سر نیز به خوبی ماساژ دهید. برای تاثیر بیشتر می توانید روی مو یک کلاه بپوشید. قبل از شستشوی روغن و حذف آن از سر می توانید با یک شانه دانه درشت مو را شانه کنید. این کار باعث فرم دهی بهتر به مو می شود. اگر از روغن زیتون روی مو سفید استفاده می کنید، دسته کمی از مو را انتخاب و روغن را روی آن امتحان کنید تا مطمئن شوید روغن از خود سایه سبز باقی نمی گذارد.

روغن های مفید
روغن های مفید

میشه روغن زیتون تو رنگ مو ریخت؟

در استفاده از روغن زیتون این سوال مطرح می شود که میشه روغن زیتون تو رنگ مو ریخت؟ همانطور که قبلا اشاره شد و همانطور که راجع به فواید روغن زیتون برای مو در نی نی سایت گفته شده است این موضوع واضح است که می توان از روغن زیتون برای تقویت موهای آسیب دیده استفاده کرد.

همچنین اگر چنانچه از رنگ مو خود خسته شده اید و می خواهید با سرعت بیشتری آن را از بین ببرید ذکر این نکته ضروری می باشد که روغن زیتون می تواند رنگ مو را کم رنگ کند. بدین منظور قبل از هر بار شستشوی مو با شامپو، مو را به روغن زیتون آغشته کنید و نیم ساعت تا بیست دقیقه به آن زمان دهید سپس با شامپو بشویید.

برای مرطوب کردن پوست چی خوبه
برای مرطوب کردن پوست چی خوبه

روغن زیتون روی پوست

با توجه به خواص شگفت انگیز روغن زیتون که برای مو نام برده شد خیلی بعید به نظر نمی رسد که روغن زیتون روی پوست نیز دارای خواص بیشماری باشد این روغن در هنگام مصرف در رژیم غذایی می تواند ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K را جذب کند اماروغن زیتون روی پوست صورت چه کاری می کند؟

مرطوب کننده پوست

اسیدهای چربی که برای رطوبت و سلامت مو مفید بودند و از عوامل مهم آبرسانی و حفظ رطوبت در موها بودند باعث می شوند تاثیر روغن زیتون بر پوست صورت نیز مفید باشد. همان طور که قبلا نام بردیم حضور انواع اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و اسکوالن باعث شده اند تا روغن زیتون برای پوست به عنوان یک نرم کننده و مرطوب کننده عالی و در عین حال طبیعی عمل کند.

این روغن باعث می شود رطوبت در پوست زندانی شود و به راحتی پوست را ترک نکند. علاوه بر آن حضور ویتامین هایی نظیر E ,K که محلول در چربی هستند باعث شده تا روغن زیتون برای پوست اثرات چند جانبه مفیدی داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: خواص ویتامین E برای بدن چیست؟

روغن زیتون برای چروک صورت

همان طور که راجع به تاثیر روغن زیتون بر پوست صورت صورت صحبت کردیم دانستیم که این روغن برای رفع خشکی پوست می تواند مفید باشد این امر موجب می شود تا پوست شاداب تر و مرطوب تر به نظر برسد و در نتیجه تاثیر روغن زیتون برای چروک صورت نیز اثبات می شود. زیرا همانطور که می دانیم خشکی زیاد از حد پوست اگر درمان نشود به مرور زمان پیری وچین وچروک در صورت را در پی خواهد داشت. همچنین تاثیر آنتی اکسیدانی انواع ویتامین ها مانند ویتامین E باعث می شود تا این روغن برای رفع چین و چروک موثر باشد. علاوه بر کاربرد روغن زیتون برای چروک صورت این روغن برای پوست اطراف چشم نیز استفاده می شود و تاثیر مفیدی در از بین بردن چروک در پوست اطراف چشم دارد.

با چی جوش از بین ببرم
با چی جوش از بین ببرم

روغن زیتون برای جوش صورت

تا اینجا راجع به روغن زیتون برای پوست صحبت زیادی شد اما به راستی روغن زیتون برای جوش صورت چه فوایدی دارد؟ همانطور که بیان کردیم روغن زیتون خواص آنتی باکتریایی دارد و با توجه به اینکه علت بروز برخی جوش ها در صورت حضور و فعالیت باکتری ها می باشد.

این روغن تمامی آلودگی ها را از پوست رفع می کند و موجب می شود منافذ پوست باز و تمیز بمانند همچنین این روغن با داشتن خواص ضد التهابی که دارد التهاب ناشی از آکنه را تسکین می دهد و درد ناشی از التهاب آن را برطرف می کند اما برای بهره بردن از فواید روغن زیتون برای پوست به ویژه برای رفع آکنه چه باید کرد؟ می توان از انواع ماسک روغن زیتون برای پوست بهره برد.

گلاب و روغن زیتون برای پوست

همانطور که صحبت شد روغن زیتون برای جوش صورت مفید می باشد و با خواص آنتی باکتریایی که دارد مانع از بروز جوش ها می شود. گلاب نیز با خاصیت آرام بخشی که دارد باعث می شود پوست و التهابات پوستی تسکین پیدا کند و از این طریق التهابات منافذ پوستی را نیز رفع می کند علاوه بر آن گلاب یک آبرسان عالی برای پوست می باشد که باعث می شود پوست مرطوب بماند البته همانطور که قبلا صحبت شد روغن زیتون نیز دارای خاصیت مرطوب کنندگی نیز می باشد.

خرید انواع پرایمر های آرایشی با قیمت مناسب

بنابراین ماسک گلاب و روغن زیتون برای پوست میتواند از بروز جوش صورت و وچروک در صورت جلوگیری کند. برای تهیه ماسک گلاب و روغن زیتون برای پوست یک قاشق چای خوری گلاب را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط و استفاده کنید. و به صورت بزنید و به آن زمان کافی بدهید تا جذب شود سپس با آب ولرم بشویید.

خواص روغن زیتون برای پوست
خواص روغن زیتون برای پوست

آیا روغن زیتون پوست را تیره می کند؟

بسیاری از مردم این سوال را در گوشه ذهن خود دارند که آیا روغن زیتون پوست را تیره می کند؟ اما به راستی پاسخ به این سوال چیست؟ روغن زیتون می تواند به پوست نفوذ کند و همراه خود منبعی از مواد مغذی را به پوست ببرد این روغن به ویژه نوع (EVOO) که نوع بکر آن می باشد و درصد خلوص بالایی دارد.

نه تنها پوست را تیره نمی کند بلکه خاصیت روشن کنندگی داشته و باعث کاهش تجمع ملانین در پوست به ویژه در مناطق تیره می شود و همچنین سلول های مرده را از پوست جدا کرده و با این کار پوستی شفاف و روشن به جا می گذارد. حال با توجه به توضیحاتی که دادیم به نظر شما آیا روغن زیتون پوست را تیره می کند؟ پاسخ این سوال با توجه به آن چه که گفته شد خیر است.

تقویت پوست

عوارض روغن زیتون برای پوست

با صحبت راجع به تاثیر روغن زیتون بر پوست صورت بهتر است راجع به عوارض روغن زیتون برای پوست نیز صحبت کنیم. روغن زیتون در برخی از افراد حتی افرادی که سابقه آلرژی های پوستی را ندارند باعث ایجاد آلرژی می شود بنابراین برای پیشگیری از عوارض روغن زیتون برای پوست و از آنجایی که ضروری است.

قبل از استفاده از هر ماسکی از عدم حساسیت خود نسبت به آن ماسک مطمئن شوید یک تکنیک را برای پیشگیری از بروز آلرژي به شما آموزش می دهیم. قبل از استفاده از هر ماسکی ضروری است که مقداری از آن (ماسک یا روغن زیتون) بر روی سطح داخلی بازوی خود بزنید و کمی صبر کنید اگر پوست شما دچار التهاب و خارش شد احتمالا شما به آن ماسک یا روغن زیتون حساسیت دارید و استفاده از آن برای شما توصیه نمی شود.

مضرات روغن زیتون برای مو

برای آگاهی از مضرات روغن زیتون برای مو لازم است بدانیم که هر ماده ای ممکن است روی افراد متفاوت واکنش های متفاوتی در پی داشته باشد بنابراین در صورتی که از ماسک مویی استفاده می کنید که دارای روغن زیتون می باشد و باعث سوزش در سر شما شده است باید بدانید احتمالا به دلیل ترکیب روغن زیتون با چربی مو شما واکنش غیر طبیعی رخ داده است و استفاده از آن برای شما توصیه نمی شود. برای پیشگیری از مضرات روغن زیتون برای مو بهتر است بعد از استفاده از روغن زیتون روی مو به خوبی سر را شستشو دهیم زیرا در صورتیکه به خوبی شسته نشود ذرات روغن روی سر باقی مانده و باعث تجمع آلودگی می شود.

منابع

healthline.com
functionofbeauty.com
willowcreek.co.za
olivadivita.com
donnaonthetown.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 + 16 =