روغن های برنزه کردن پوست یکی از بهترین محصولاتی می باشد که در تیره و براق شدن رنگ پوستتان کمک می کند. فصل گرم تابستان که فرا می رسد عطش شدید برنزه کردن پوست در میان بانوان و بعضا آقایان زیاد می شود اغلب اوقات اولین راه حل برای اینکار برنزه شدن با آفتاب است. اما این راه حل علاوه بر صرف مدت زمان زیاد، عوارض زیادی برای پوست دارد و به نوعی ریسک محسوب می شود البته که با استفاده از روغن های برنزه کردن پوست نیز می توان به نتیجه مطلوب رسید.

علاوه بر این روش راه حل های دیگری هم وجود دارد که در این مقاله با آنها آشنا خواهید شد. همانطور که برای برنزه شدن روش های متعددی وجود دارد برای از بین بردن برنزه پوست نیز راه حل هایی وجود دارد که به آن نیز می پردازیم.

روغن برنزه کننده پوست چیست؟

روغن برنزه کننده نوعی ماده می باشد که با کمک آن روند برنزه شدن پوست سریعتر پیش می رود شما اگر به تنهایی بدون استفاده از این روغن ها برای برنزه شدن، در معرض آفتاب قرار بگیرید مدت زمان سوختن پوست شما بیشتر از زمانی است که از این عصاره استفاده می کنید. به اضافه اینکه پوست شما در معرض اشعه های ماوراء بنفش خورشید علاوه بر سوختن باعث آسیب و بروز آثار پیری در آن نیز می شود. کارکرد روغن های برنزه کردن پوست با لوسیون های برنزه کننده نیز متفاوت است بر خلاف لوسیون ها این روغن ها بسیار سبک هستند و خیلی زود جذب پوست می شود دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی هستند که پوست را در حین برنزه شدن محافظت می کند و باعث می شود پوست شما زیر نور آفتاب یا در سالن ها بدون کمترین آسیب در کوتاه ترین زمان براق و برنزه شود.

روغن های برنزه کردن پوست
روغن های برنزه کردن پوست

کارکرد روغن برنزه کننده پوست چگونه است؟

زمانی که قصد دارید در زیر نور آفتاب قرار بگیرید از روغن های برنزه کردن پوست استفاده می کنید به دلیل سبک بودن خیلی زود جذب پوست می شود همانطور که گفتیم از مرطوب کننده و مواد مغذی تشکیل شده که نیازهای پوست را تامین می کند کارکرد اصلی آن جذب و نفوذ بیشتر اشعه ماوراء بنفش در پوست است. زیرا این اشعه باعث تیرگی رنگ پوست می شود پس روغن های برنزه کردن پوست با جذب بیشتر این اشعه ها و کمک به نفوذ بیشتر در پوست باعث می شود مدت زمان برنزه شدن بسیار کاهش بیابد و پوست یک دست و زیبا برنزه شود.

روغن برنزه کننده از چه موادی تشکیل شده است؟

مهمترین مواد موثر موجود در روغن های برنزه کردن پوست عبارت است از:

ماده برنزه کننده

یکی از مفیدترین مواد موجود در روغن های برنزه کردن پوست که سرعت روند تیره شدن پوست را کمتر می کند و نوعی قند طبیعی و بی رنگ است این ماده با واکنش نشان دادن به اسیدهای آمینه هایی که در لایه های خارجی پوست شما وجود دارد باعث می شود که اثر رنگ برنزه بیشتر شود.

مقاله پیشنهادی: سم زدایی پوست چیست؟ سم زدایی پوست با محصولات طبیعی

مرطوب کننده

علاوه بر دی هیدروکسی استون، این روغن ها از مرطوب کنند های طبیعی نظیر گلیسیرین، ویتامین E، تشکیل شده اند که با گرفتن رطوبت از هوا و حفظ آن، پوست را در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند. زیرا همانطور که می دانید ماندن طولانی در زیر نور آفتاب باعث تبخیر رطوبت و خشکی آن می شود اما مرطوب کننده های موجود در این روغن های برنزه کردن پوست مانع از خشک و ملتهب شدن می شوند.

آنتی اکسیدان ها

معمولا روغن های برنزه کردن پوست، حاوی آنتی اکسیدان است همان گونه که می دانید آنتی اکسیدان ها نقش موثری در بازسازی سلول های صدمه دیده و جلوگیری از بروز آثار پیری زودرس از جمله چین و چروک، انواع لک می شود و به نوعی سد دفاعی پوست را نیز تقویت می کند.

محصولات برنزه کردن پوست
محصولات برنزه کردن پوست

محصولات برنزه کننده بدون آفتاب

آفتاب گرفتن به روش قدیمی آن فاقد عوارض نیست و روغن های برنزه کردن پوست نیز با اینکه فواید زیادی برای پوست دارند و به زودتر برنزه شدن پوست کمک زیادی می کنند اما نمی توانند به خوبی از پوست در مقابل با اشعه های UV خورشید محافظت کنند معمولا مقدار SPF به کار گرفته شده در این محصولات بین ۴-۱۵ است و SPF استاندارد که بتواند به خوبی از پوست در مقابل با عوارض خورشید محافظت کند حداقل ۳۰ می باشد.

از این رو محصولات جانبی دیگری نیز وجود دارد که تا حدودی کار را راحت تر کرده اند و بدون اینکه بخواهید خود را در معرض نور خورشید قرار دهید با استفاده از این محصولات پوست خود را برنزه کنید و لذت ببرید از جمله سایر محصولات برنزه کننده :

کرم برنزه کننده

کرم برنزه کننده از جمله محصولاتی است که قادر است پوست را بدون قرار گرفتن در معرض آفتاب برنزه کند این کرم از مواد طبیعی که قادر هستند رنگ پوست را تغییر دهند تشکیل شده اند. مواد تشکیل دهنده این کرم ها شامل عصاره گیاهان، روغن های طبیعی هستند این کرم ها از پوست در مقابل آفتاب هیچ گونه محافظتی ندارند و فاقد SPF می باشند. کرم برنزه کننده معمولا در سریع ترین زمان (حدود نیم ساعت) رنگ پوست را تیره می کند.

اسپری

اسپری برنزه کننده نیز محصول دیگری است که استفاده از آن بسیار آسان است و به راحتی پوست شما بدون اینکه اینکه دچار عارضه خاصی شود و یا آسیب ببیند به طور یک دست برنزه می شود. برای استفاده از اسپری برنزه کننده نیازی ندارید تا هوا گرم شود در هر فصلی که تمایل به برنزه کردن پوست خود داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید.

لوسیون

لوسیون های برنزه کننده بر روی ملانین ها تاثیر می گذارد و باعث افزایش تولید آنها می شود همچنین برای تسریع این روند جریان خون در زیر پوست را نیز افزایش می دهد امروزه لوسیون های برنزه کننده به دو شکل بدون ضد آفتاب و حاوی SPF تولید می شود که معمولا نوع فاقد SPF هیچ گونه محافظتی از پوست نخواهد داشت.

لوسیون هایی که دارای ضد آفتاب هستند معمولا برای استفاده در زیر نور آفتاب و یا سولاریوم نیز مناسب می باشد. اما نوع دیگر که از ضد آفتاب در آن استفاده نشده فقط برای زمانی مناسب است که تمایل دارید بدون آفتاب رنگ پوست خود را تیره کنید.

از جمله اشکالی که محصولات برنزه کننده بدون آفتاب در مقایسه با روغن های برنزه کردن پوست دارند این است که این محصولات ( کرم، اسپری، لوسیون) به طور موقت و فقط چند روز می توانند روی پوست باقی بمانند بنابراین برای از بین بردن برنزه پوست نیاز به تلاش خاصی نخواهید داشت.

روش خانگی تیره کردن
روش خانگی تیره کردن پوست

برنزه کردن پوست به روش خانگی

چنانچه به برنز کردن پوست خود علاقه مند هستید اما از عوارض ناشی از آفتاب گرفتن با روغن های برنزه کردن پوست می ترسید روش های دیگری نیز برای تغییر رنگ پوست شما وجود دارد. استفاده از برخی گیاهان که دارای خاصیت رنگ دهی هستند می توانند به تغییر رنگ پوست شما کمک کنند لازم به ذکر است که بگوییم استفاده از این روش ها کاملا دائمی نیست و رنگی که از این گیاهان بر روی پوست شما می ماند خیلی زود پاک می شود پس برای از بین بردن برنزه پوست با مشکل جدی رو به رو نخواهید بود. در ادامه به تعدادی از این گیاهان اشاره می کنیم.

برنزه شدن با چای

همگی با چای سیاه آشنا هستید گیاهی که وقتی دم می کنید دارای رنگ قهوه ای می شود و به میزان زیادی از آنتی اکسیدان و کافئین تشکیل شده که هر دو عنصر برای پوست مفید است. از جمله فواید چای برای پوست می توان به خاصیت ضد التهاب و ضد پیری آن اشاره کرد بنابراین استفاده از آن مانع از پیری پوست می شود.

نحوه تهیه اسپری چای

 برای درست کردن اسپری چای شما باید تعدادی چای کیسه را در آب جوش ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا رنگ بگیرد و بگذارید تا کاملا خنک شود سپس مایع به دست آمده را در یک ظرف اسپری بریزید.

نحوه استفاده

فقط کافی است اسپری را روی سطح پوست خود بزنید هرچه رنگ چای تیره تر باشد پوست را به همان نسبت تیره تر می کند سپس بگذارید تا خشک شود برای رسیدن به رنگ دلخواه خود می توانید این کار را چند بار تکرار کنید چای را اسپری کنید بگذارید تا کاملا خشک شود و دوباره مرحله بعدی را امتحان کنید.

برنزه شدن با حنا و قهوه

حنا و قهوه نیز دو نوع گیاه رنگ دار هستند که می توانند به پوست شما رنگی تیره و زیبا بدهند تهیه اسپری برنزه کننده قهوه و حنا بسیار ساده است فقط باید از قهوه کافئین دار استفاده کنید کافئین موجود در قهوه برای از بین بردن سلولیت و رفع چین و چروک نیز موثر است. ما ایرانی ها با حنا به خوبی آشنا هستیم زیرا زنان و مردان در قدیم از آن برای رنگ کردن موها استفاده می کردند همین طور برای نرم شدن به دست ها و پاهای خود می زدند حنا رنگ پوست را نارنجی می کند بنابراین برای استفاده از این گیاه باید احتیاط لازم را داشته باشید.

نحوه تهیه اسپری حنا و قهوه

برای تهیه این اسپری برنزه کننده باید به ازای یک قاشق غذاخوری ۳ قاشق غذاخوری حنا را در آب مخلوط کنید تا کاملا رنگ بگیرد آنگاه در ظرف اسپری ریخته و روی پوست خشک و تمیز خود بزنید و هر ۳ دقیقه یکبار چک کنید ببینید میزان رنگ پوست به چه صورت است. این محلول باید تا اندازه ای روی پوست بماند که نارنجی نشود در صورتی رنگ پوست به سمت نارنجی شدن رفت فورا آن را بشویید.

روشن کردن پوست
روشن کردن پوست

روش های از بین بردن برنزه پوست

گاهی اوقات پوستتان آن طور که می خواهید برنزه نمی شود و یا رنگ آن به صورت یک دست در نمی آید و مجبور می شوید که آن را از بین ببرید گاهی اوقات ممکن است مدت زمان طولانی برنزه بوده اید و حالا قصد دارید پوستتان به رنگ طبیعی خود بازگردد اگر به صورت موقتی از طریق محصولات برنزه کننده استفاده کرده اید و یا از روش های خانگی جهت برنزه شدن استفاده کرده اید که نیاز به تلاش خاصی ندارید زیرا آنها خیلی زود بدون هیچ تلاشی پاک می شوند اما در صورتی که از روغن های برنزه کردن پوست در زیر نور آفتاب استفاده کرده اید روش های زیر را به عنوان راه حل پیشنهاد می دهیم:

لایه برداری

با استفاده از یک اسکراب لایه برداری از پوست برنزه خود را شروع کنید لایه برداری کمک می کند تا سلول های مرده (که پوست برای محافظت خود در مقابل آفتاب در سطح خود باقی می گذارد) از بین برود بنابراین پوست به مرور روشن تر می شود.

نکته ای که باید توجه داشته باشید بعد از استفاده از لایه برداری از قرار گرفتن در مقابل آفتاب خودداری کنید. همچنین بعد از اسکراب حتما از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

خرید بهترین اسکراب و لایه بردار پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا گیاهی است ضد التهاب و تسکین دهنده است برای از بین بردن برنزه پوست می توانید از این گیاه کمک بگیرید زیرا سراسر فایده برای پوست است این گیاه با کاهش دادن میزان ملانین موجود به کم رنگ شدن و محو شدن برنزه پوست کمک می کند.

آبلیمو و عسل

راه حل دیگر برای از بین بردن برنزه پوست استفاده از آبلیمو و عسل است برای این کار مقداری آب لیمو را بگیرید و مقداری عسل به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. آنگاه آن را روی پوست خود قرار دهید و ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس پوست خود را بشویید. چنانچه تمایل دارید می توانید مقداری شکر به آن نیز اضافه کنید که تبدیل به اسکراب می شود و سلول های مرده را به خوبی از بین می برد.

شیره نارگیل

اگر میوه نارگیل را بشکافید مقداری شیره سفید رنگ در آن مشاهده خواهید کرد که گزینه مناسبی برای از بین بردن برنزه پوست است برای این کار مقداری پنبه را به شیره نارگیل آغشته کنید و روی پوست خود بمالید و بگذارید تا کاملا خشک شود سپس با یک پاک کننده ملایم پوست را بشویید. این شیره با داشتن مواد مغذی پوست را تغذیه کرده و ویتامین C موجود در آن کمک می کند که برنزه پوست از بین برود.

منابع

latimes.com
byrdie.com
livestrong.com
airbrushguru.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

20 − 1 =