روغن هسته انار همانطور که از اسمش پیداست از هسته انار به دست می آید. فواید روغن هسته انار برای بدن بسیار زیاد می باشد. فواید روغن هسته انار برای سلامت پوست و مو بسیار ویژه و منحصر به فرد بوده و بیشتر شهرت روغن دانه انار به همین دلیل می باشد. از فواید روغن هسته انار برای بدن می توان به اثر ضد سرطان، ضد دیابت، درمانگر بیماری های قلبی و عروقی و کاهنده علائم یائسگی و … نام برد.

بیشتر فواید روغن هسته انار برای بدن به تاثیرات آنتی اکسیدانی و حضور انواع ویتامین های ضروری در آن برمی‌گردد. در ادامه برای این که بتوانیم دقیق تر به سوال روغن هسته انار برای چی خوبه پاسخ دهیم، مواد مغذی موجود در انار را نام برده و راجع به تاثیرات این روغنروی سلامت مو و پوست بیشتر صحبت می کنیم.

تاریخچه استفاده از انار

هزاران سال است که از انار استفاده می شود. این میوه در نوشته های یونانی، عبری، بودایی، اسلامی و مسیحی وجود دارد. استفاده از انار به حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد که از این میوه به عنوان درمانی برای کرم صاف و انگل های دیگر استفاده شده است.

فواید روغن هسته انار
فواید روغن هسته انار

مواد مغذی موجود در روغن دانه انار

شاید شما نیز با دانستن ترکیبات موجود در روغن انار بتونید حدس بزنید که روغن هسته انار برای چی خوبه؟ بنابراین بهتر است راجع به انار بیشتر بدانیم. خواص روغن انار به دلیل حضور انواع ترکیبات مفید در آن می باشد از انواع ترکیبات موجود در این روغنمی توان به پونیسیک اسید، ویتامین C، B6 و E، فلاونوئیدها، لینولِئیک اسید، اولِئیک اسید و با کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین مقدار زیادی فیبر اشاره کرد.

فواید روغن هسته انار برای پوست

سال هاست از فواید روغن هسته انار برای پوست و مو استفاده می شود اما دلیل علمی این اتفاق چیست؟ روغن انار روی پوست دقیقا چه مکانیسم هایی را راه می اندازد؟ چه ترکیباتی از این روغن روی پوست تاثیر مثبت دارند؟ آیا تمامی این مکانیسم ها مفید می باشد؟ باورهای غلط راجع به روغن هسته های انار چیست؟

مقاله پیشنهادی: روغن پوست کدام ها هستند؟

آیا این باور که روغن دانه انار به دلیل چرب بودن منافذ پوست را می بندد و باعث بروز جوش می شود صحیح است؟ تمامی این سوالات برای افرادی که می خواهند از فواید روغن هسته انار برای پوست استفاده کنند پیش می آید و ممکن است افراد را دچار سردرگمی کند، در ادامه پاسخ تمامی سوالات را خواهیم یافت.

فواید روغن هسته انار برای پوست
فواید روغن هسته انار برای پوست

ضد آفتاب طبیعی

روغن دانه انار دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد برای مثال پونیسیک اسید که یک نوع اسید چرب امگا ۵ است در این ترکیب وجود داشته و می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند. رادیکال های آزاد گونه های بسیار واکنش گرا هستند که به دلیل حضور یک الکترون فعال می توانند سبب واکنش های نامطلوب زیادی در سلول شوند و انواع مشکلات مانند پیری را در سلول به وجود آورند.

علاوه بر آن آنتی اکسیدان های روغن دانه انار پوست را از تاثیر اشعه UV آفتاب در امان می دارد و باعث می شود سلول های پوستی بیشتری زنده مانده و به حیات خود در مسیر سلولی درست ادامه دهند. به همین دلیل است که می توان آن را یک ضد آفتاب طبیعی دانست.

مهار رشد تومورهای پوستی

تاثیر آنتی اکسیدان ها روی مهار رشد تومور بسیار زیاد بوده و در منابع علمی متعدد راجع به آن صحبت شده است. بنابراین خیلی دور از ذهن به نظر نمی رسد که خاصیت آنتی اکسیدانی روغن دانه انار در مهار رشد تومور ها به کمک بدن بیاید.

خرید محصولات حاوی عصاره انار برای کسانی که به دنبال خواص انار برای زیبایی هستند

همانطور که می دانیم این روغن سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف می باشد اما کدام آنتی اکسیدان تاثیر بیشتری روی فواید روغن هسته انار برای مهار رشد تومور پوستی دارد؟ در روغن هسته های انار ترکیبی به نام اسید الاژیک  وجود دارد که آنتی اکسیدان قوی می باشد و روی فواید روغن هسته انار برای مهار رشد تومور های پوستی بیشترین تاثیر را دارد.

فواید روغن هسته انار برای مو
فواید روغن هسته انار برای مو

کمک به کلاژن سازی

روغن دانه های انار حاوی ویتامین C است. ویتامین سی یکی از بزرگترین و موثر ترین ویتامین ها در بحث مراقبت پوستی می باشد. این ویتامین با کمک به جذب آهن کم خونی را رفع می کند و باعث می شود شخص پوست شاداب تری داشته باشد. علاوه بر آن ویتامین C موثر ترین ویتامین در روند کلاژن سازی می باشد و باعث می شود تولید این پروتئین مهم در پوست تداوم داشته باشد.

کلاژن مهمترین پروتئین پوستی می باشد که برای انعطاف پذیری و جلوگیری از ایجاد چروک در صورت موثر است اما متاسفانه از ۲۵ سالگی به بعد روند کلاژن سازی کند شده و پوست پیر تر می شود اما با مصرف ترکیباتی مانند روغن انار می توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. بنابراین تاثیر روغن انار با داشتن ویتامین C چندین جانبه بوده و مصرف آن در مطالعات متعدد توصیه شده است.

آبرسانی به پوست

روغن انار علاوه بر این که لایه خارجی اپیدرم را بهبود می بخشد، باعث حفظ لایه های عمیق پوست می شود زیرا این روغن به راحتی می تواند به لایه های عمیق پوست نیز نفوذ کند. اسید اولئیک و اسید لینولئیک دو ترکیب موجود در روغن انار هستند که فواید روغن هسته انار برای آبرسانی پوست بیشتر از این دو عامل نشات می گیرد. بنابراین به طور کلی  می توان نتیجه گرفت که این روغن می تواند یک محصول مرطوب کننده خارق العاده باشد که رطوبت را برای پوست به مدت طولانی تری حفظ می کند.

فواید روغن هسته انار برای زیبایی
فواید روغن هسته انار برای زیبایی

درمان پوست خشک با روغن انار

همانطور که بیان کردیم روغن انار می تواند آبرسانی قوی برای پوست باشد با تکیه بر این خاصیت، روغن دانه های انار برای پوست خشک مفید بوده است. اما چه عاملی در هسته انار بیشترین تاثیر را روی پوست خشک دارد؟

اسید پونیک (که به آن اسید تریکوزانیک نیز گفته می شود) موجود در روغن دانه انار که نوعی اسیدهای چرب امگا ۵ است علاوه بر محافظت پوست در برابر آفتاب (که قبلا نام برده شد)، باعث می شود پوست خشک تسکین پیدا کند و مرطوب بماند. لازم است بدانید درصورتیکه پوست خشک درمان نشود و مواد مغذی لازم را دریافت نکند به مرور زمان انواع مشکلات پوستی مانند پیری زودرس به سراغ پوست می آید و شادابی خود را از دست می دهد این تاثیرات روغن دانه انار باعث می شود که از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری شود.

روغن هسته انار برای چی خوبه
روغن هسته انار برای چی خوبه

تاثیر ضد التهاب

روغن دانه انار به دلیل وجود ترکیبات پلی فنولی تاثیرات ضد التهاب قوی دارد. اصولا التهاب در پوست به دنبال واکنش شدید بدن بر علیه یک محرک بیرونی ایجاد می شود که طی آن پوست دچار خارش، قرمزی، و درد می شود. در صورتی که التهابات پوستی به مدت زیادی بدون درمان روی پوست باقی بمانند به مرور زمان باعث مشکلات جدی تری مانند بروز انواع سرطان ها می شوند.

مقاله پیشنهادی: از فواید ویتامین F چه میدانید؟

بنابراین بهتر است التهابات در مراحل اولیه بروز تسکین پیدا کنند و این تسکین اگر با کمک عوامل طبیعی انجام شود بسیار مفید تر خواهد بود. تاثیر ضد التهابی انار تا حدی است که استفاده از آب انار یا میوه آن نیز برای این منظور پیشنهاد می شود.

بستن منافذ پوستی توسط روغن انار

روغن دانه انار نیز یک ماده غیر comedogenic است. این واژه بدان معناست که به این روغن نمی تواند منافذ پوستی را مسدود کند. مواد comedogenic با بستن منافذ پوستی باعث تشکیل کومدون ها در زیر پوست می شوند که این ضایعه کم کم تبدیل به جوش می شود.اما تحقیقات نشان داده اند که حتی اگر از آن روی پوست چرب استفاده کنید این روغن نمی تواند باعث ایجاد آکنه شود.

زیرا روغن دانه انار در پوست به صورت عمیق فرو می رود، بنابراین میزان بسیار کمی از آن روی سطح پوست باقی می ماند. با توجه به نکته گفته شده می توانیم به این نکته دست پیدا کنیم که روغن دانه انار برای انواع پوست خشک و چرب مفید می باشد. همچنین این باور غلط که این روغن می تواند سبب بروز جوش و چربی بی اندازه پوست شود نیز رد می شود.

روغن هسته انار طبیعی
روغن هسته انار طبیعی

ترمیم سریع زخم

تمامی مزیت های گفته شده برای روغن دانه انار  در کنار خواص ضد التهابی این روغن و همچنین تحریک افزایش تولید کراتینوسیت ها در پوست به تسریع ترمیم زخم کمک می کند.

روغن هسته انار برای جوش

به دلیل حضور پلی فنول ها در روغن دانه انار، این ترکیب توانسته خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی از خود نشان دهد. به همین منظور روغن هسته انار برای جوش مفید می باشد. اما دلیل این فایده روغن انار این است که بسیاری از آکنه های پوستی به علت وجود و فعالیت برخی باکتری ها ایجاد می شوند.

با از بین رفتن این باکتری ها با کمک خواص ضد باکتری روغن دانه های انار به کار بردن روغن هسته انار برای جوش منطقی به نظر می رسد. یکی از انواع باکتری هایی که باعث بروز جوش در صورت می شود P. Acnes است که روغن دانه انار به خوبی می تواند این باکتری را حذف و اثر آن را خنثی کند. علاوه بر آن موادی چون اسید لینولئیک می توانند روی غدد چربی پوست تاثیر گذاشته و چربی پوست را کاهش دهند و از این طریق مانع بروز جوش شوند.

روغن هسته انار برای لک و جوش
روغن هسته انار برای لک و جوش

درمان پسوریازیس و اگزما پوستی

همانطور که در بحث التهابات پوستی اشاره کردیم روغن دانه های انار یک ضد التهاب قوی می باشد و می تواند اگزما پوستی را درمان کند. اما مکانیسم عمل روغن دانه انار برای درمان پسوریازیس چگونه می باشد؟

این نوع بیماری نیز با التهابات شدید پوستی همراه است و همچنین خارش های متعدد پوستی را نیز به همراه دارد. به دلیل حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به سلول های پوستی، بدن مرتب سلول های پوستی را از بین برده و روند میتوز سلولی را سرعت می بخشد تا بتواند سلول ها را بلافاصله بعد از سلول های مرده جایگزین کند، این اتفاق باعث می شود پوست ملتهب و ضخیم شود. اما جای نگرانی نیست زیرا روغن دانه انار یک درمانگر حرفه ای برای این نوع مشکلات نیز شناخته می شود.

نرم کننده لب

اگر از لب های پوسته پوسته و خشک رنج می برید می توانید از فواید روغن هسته انار برای پوست استفاده کنید این روغن می تواند یک نرم کننده و آبرسان قوی برای لب باشد و با نفوذ به عمق ترک های لب، لب را هیدراته کرده و ظاهری صاف و شفاف به آن ببخشد. همچنین اگر از چروک دور لب رنج می برید همانطور که قبلا شرح دادیم می توانید روی خاصیت کلاژن سازی روغن دانه های انار حساب کنید. روغن دانه های انار به دلیل دارا بودن اسید پونیسیک و فیتوسترول می تواند روند کلاژن سازی را تسریع کرده و چروک های دور لب را از بین ببرد.

مواد طبیعی مفید برای پوست
مواد طبیعی مفید برای پوست

روغن هسته انار برای لک صورت

از فواید روغن هسته انار برای پوست رفع لک صورت و جای جوش می باشد. اما روغن دانه انار چگونه این کار را انجام می دهد؟

تاثیر روغن هسته انار برای لک صورت به ترکیباتی نظیر فیتوسترول و ویتامین ای بر می گردد. همانطور که می دانیم فیتوسترول می تواند روند لایه برداری را در پوست راه بیندازد و با حذف سلول های مرده و قدیمی، سلول های جدید را جایگزین آن کند. این عملکرد فیتوسترول همراه با عملکرد ویتامین E توانسته به میزان زیادی برای از بین بردن انواع لک صورت موثر باشد. بنابراین می توان برای از بین بردن لک جای جوش، لکه های قهوه ای، لکه های ناشی از آفتاب، لکه های ناشی از جای زخم و سوختگی روی تاثیر روغن هسته انار برای لک صورت حساب باز کرد.

فواید ضد شوره روغن هسته انار

فواید روغن هسته انار برای مو

با دانستن تاثیرات شگفت انگیز روغن دانه انار برای پوست این انتظار را داریم که این روغن برای مو نیز مفید بوده و تاثیرات شگفت انگیز خود را در حوزه سلامت پوست برای سلامت مو نیز تکرار کند. روغن دانه های انار با داشتن انواع خواص ضد التهابی ضد پیری ضد قارچ و باکتریایی و آبرسانی برای مو نیز مفید بوده و همواره در لیست یکی از بهترین مواد برای درمان انواع مشکلات مربوط به مو قرار گرفته است.

آبرسانی و نرم کنندگی مو

همانطور که قبلا راجع به فواید روغن هسته انار برای آبرسانی به پوست اشاره شد ترکیبات اسید اولئیک و اسید لینولئیک  این روغن می تواند تاثیر آبرسانی خود را برای مو نیز داشته باشد و تاثیرات مثبت خود را برای مو نیز تکرار کند.

روغن دانه انار با نفوذ داخل پوست سر باعث می شود ساقه مو تقویت شود و انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به ساقه مو برسد در نتیجه از شکنندگی مو جلوگیری کرده و باعث براق شدن موها شود. این تاثیر به ویژه برای موهای آسیب دیده که به دلیل استفاده از انواع رنگ های شیمیایی و … می باشد می تواند مفید واقع شود.

آنتی اکسیدان برای مو
آنتی اکسیدان برای مو

تاثیر آنتی اکسیدانی روغن دانه انار روی مو

همانطور که راجع به فواید روغن هسته انار برای پوست صحبت کردیم تاثیر آنتی اکسیدانی این روغن بسیار زیاد بوده و قبلا به تفصیل راجع به آن صحبت شده است اما در حوزه سلامت مو این تاثیر آنتی اکسیدانی باعث می شود تا اسید های چرب مفید در پوست سر کمتر دچار فرایند اکسیداسیون شوند و در نتیجه پوست سر از اسید های چرب مفید و طبیعی که روی پوست وجود دارد بهره ببرد.

مقاله پیشنهادی: پیشگیری از ریزش مو و مراقبت از پوست با امگا ۳

درمان موخوره

در بحث فواید روغن هسته انار برای مو می توانیم به یکی از خواص شگفت انگیز آن یعنی درمان موخوره اشاره کنیم. موخوره عارضه ای است که بیشتر به دلیل خشکی مو اتفاق می افتد و گاهی افراد به دلیل این که درمان مناسبی برای این مشکل پیدا نمی کنند مجبور به کوتاهی مو می شوند.

این مشکل بیشتر در افرادی که از رنگ موهای شیمیایی استفاده می کنند ظاهر می شود هرچند در افراد با مو خشک به صورت ارثی نیز یافت می شود. اما جالب است بدانید که روغن هسته انار یکی از قوی ترین درمانگرهای موخوره می باشد و این خاصیت روغن به ویژگی آبرسانی قوی روغن دانه انار برمی‌گردد.

تنظیم PH مو
تنظیم PH مو

روغن دانه انار و تنظیم PH

PH مو و پوست یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت پوست و مو می باشد. عاملی که اکثر افراد به دلیل عدم شناخت و اطلاعات ناکافی از آن غافل هستند. اما لازم است بدانید که PH مو و پوست نقش مهمی در جلوگیری از فعالیت انواع آلودگی در پوست مو و صورت دارند.

گاهی به دلایل متعدد مانند استفاده از رنگ های شیمیایی تعادل PH پوست بهم خورده و پوست و مو چربی طبیعی خود را از دست می دهند و دچار عارضه خشکی می شوند. اما روغن هسته انار در این مورد نیز به کمک بدن آمده و با تعادل سازی PH از این مشکل جلوگیری می کند.

روغن هسته انار درمانگر خارش و شوره سر

علاوه بر مزایای فعالیت ضد قارچی و ضد باکتریایی روغن هسته انار برای رفع جوش، لازم است ذکر کنیم که فعالیت ضد قارچی در کنار خواص ضد باکتریایی دارد و این روغن باعث می شود تا فعالیت هر گونه میکروارگانیسم روی پوست سر متوقف شود و پوست سر از اثر هر گونه آلودگی پاک شود. بنابراین روغن دانه انار باعث درمان خارش و شوره سر و سایر مشکلات مربوط به پوست سر می باشد.

برای استفاده از روغن انار برای درمان شوره سر، کافی است آن را با شامپوی خود مخلوط کرده و روی پوست سر و موهای خود بزنید. شما همچنین می توانید از روش روغن داغ نیز بدین منظور استفاده کنید. بدین منظور این روغن را با روغن نارگیل به نسبت یک قسمت روغن انار و ۴ قسمت روغن نارگیل مخلوط کرده، آن را گرم کرده و روی پوست سر بزنید و بعد از ۲ – ۳ ساعت با شامپوی معمولی بشویید.

نرم شدن موهای وز

اگر از خشکی بی اندازه و وز بودن و در هم تنیدگی موها رنج می برید نیز می توانید از روغن دانه انار بهره ببرید برای این کار بهتر است از روش روغن داغ که قبلا توضیح دادیم استفاده کنید. اما دقت کنید که  در روش روغن داغ در استفاده از کلیه روغن ها، روغن نباید خیلی گرم شود زیرا خواص مفید خود را از دست می دهد.

درمان موخوره به صورت طبیعی
درمان موخوره به صورت طبیعی

بهبود و تسریع گردش خون

همانطور که بیان کردیم روغن دانه های انار حاوی پلی فنول ها و نیترات ها می باشند که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند علاوه بر آن این ترکیبات باعث می شوند عروق گشاد تر شوند و در نتیجه گردش خون سریع تر و بیشتر در رگ ها اتفاق می افتد. این مکانیسم عمل برای کلیه سلول ها مفید است برای مثال برای فولیکول های مو افزایش گردش خون باعث افزایش مواد مغذی رسیده به آن ها می شود که این امر باعث می شود ریشه های مو تقویت شود و از ریزش مو جلوگیری می شود.

خرید محصولات بهداشت دهان و دندان با قیمت مناسب

این عمل همچنین باعث افزایش اکسیژن رسانی به سلول ها می شود و سوخت و ساز سلول ها بهبود پیدا می کند. مجموع این فواید برای روغن دانه های انار باعث می شود تا این روغن هم برای سلول های پوستی و هم برای مو مفید باشد و به حفظ حیات سلول کمک کند.

رنگ روغن دانه انار طبیعی

برای استفاده از فواید روغن هسته انار برای پوست و مو بهتر است تا از شرکتی خریداری کنید که از آن مطمئن هستید زیرا برند نامرغوب ممکن است روغن را به شیوه غلط از هسته انار به دست آورند که خواص مفید آن از دست برود. همچنین ممکن است روغن دارای ناخالصی زیادی باشد که در این صورت کیفیت لازم را نخواهد داشت.

رنگ روغن دانه انار طبیعی از زرد تا زرد طلایی متغیر می باشد و در هنگام بوییدن بوی اسید چرب امگا -۵ را دارد و از هرگونه بوی بد ماندگی به دور می باشد. این روغن سبک، چسبناک و غلیظ است ولی زیاد چرب نیست و روی پوست بعد از یک ساعت جذب می شود. همانطور که گفتیم روغن باید بسته به نوع پوست با نسبت ۵ – ۱۰٪ با سایر روغن های حامل رقیق و سپس استفاده شود، محصول باید در مکانی تاریک و خنک نگهداری شود.

مضرات روغن هسته انار
مضرات روغن هسته انار

مضرات روغن هسته انار برای پوست

تا به امروز مضرات روغن هسته انار برای پوست و مو ثبت نشده است و به طور کلی انار و مشتقات آن مضرات زیادی برای پوست و به طور کلی بدن اشخاص ایجاد نمی کنند. اما این مطلب یک مفهوم کلی می باشد و ممکن است که درصد کمی از افراد مضرات این روغن برای پوست دیده شود.

مضرات روغن هسته انار برای پوست بیشتر در زمانی خود نمایی می کند که روغن اساسی هسته انار روی پوست بدن بدون رقیق کردن آن با روغن حامل استفاده شود که این حالت ممکن است با التهاباتی همچون خارش پوست، قرمزی پوست، التهاب، کهیر یا جوش همراه باشد.

منابع

webmd.com
newdirectionsaromatics.com
oilsofnature.org
healthline.com
evolvebeauty.co.uk
nykaa.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

6 + سیزده =