روغن پوست عصاره گیاهانی هستند که که از گل ها، برگ ها و دانه ها تهیه می شوند برخی از آنها این توانایی را دارند که شرایط پوستی خاصی را درمان کنند اما آیا روغن هایی که برای پوست مناسب هستند را می شناسید؟ در این مقاله به تعریف روغن اساسی و انواع روغن اساسی خواهیم پرداخت.

روغن پوست چیست؟

روغن پوست ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می شود روغن پوست عطر و طعم گیاه یا به صورت کلی جوهر گیاه را در خود دارند یعنی تمام خواصیت گیاه را میتوان در این عصاره ها دید روغن اساسی پوست از طریق تقطیر یا روش های مکانیکی مانند فشار به دست می آیند روش خارج کردن عصاره بسیار مهم است زیرا خواص عصاره ممکن است در صورت استفاده از روش نامناسب از دست برود.

روغن پوست چیست؟
روغن پوست چیست؟

روغن پوست چگونه کار می کنند؟

روغن پوست بیشتر در مواقع حمام و ماساژ مورد استفاده قرار می گیرند و برای خوردن نیستند مواد شیمیایی که در این روغن ها قرار دارد باعث میشود تا به خوبی به پوست ارتباط برقرار کند و پس از مالیدن آن ها بر روی پوست به سرعت جذب پوست می شوند برای استفاده بهتر مشاهده شده است این روغن ها را کمی گرم میکنند.

روغن های طبیعی انواع پوست
روغن های طبیعی انواع پوست

انواع روغن پوست

تاکنون بیش از ۹۰ نوع روغن پوست وجود دارد که هرکدام دارای خواص مخصوص به خود است و باعث درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری های پوستی میشوند. در ادامه به بررسی تعدادی از روغن پوست خواهیم پرداخت اما برای آشنایی بیشتر به ۱۰ مورد از معروف ترین روغن پوست و مو و همچنین عصاره هایی که دارای خواص خاصی هستند اشاره کرده ایم.

  • نعناع: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا مناسب است
  • اسطوخودوس: برای رفع استرس مناسب است
  • چوب صندل: برای آرامش اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می شود
  • برگاموت: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما بسیار مناسب است
  • گل سرخ: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می شود
  • بابونه: برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می شود
  • Ylang-Ylang: برای درمان سردرد، حالت تهوع و شرایط پوستی توصیه می شود
  • درخت چای: برای مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی بدن مصرف می شود
  • یاس: برای کمک به افسردگی، زایمان و میل جنسی استفاده می شود
  • لیمو: برای کمک به هضم، خلق و خوی، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود
ماساژ بدن با روغن
ماساژ بدن با روغن

فواید روغن اساسی برای سایر مشکلات

روغن های طبیعی علاوه بر تاثیرات بر روی پوست می توانند سایر مشکلات را نیز تا حدودی رفع کنند روغن پوست می توانند باعث از بین رفتن چین و چروک، پیری، و جوان سازی پوست شوند اما سایر خواص روغن ها عبارت است از:

خرید بهترین مرطوب کننده های پوست با قیمت مناسب

  • اضطراب و استرس: ماساژ برخی روغن طبیعی باعث میشود تا باعث تسکین استرس شود
  • سردرد و میگرن: ترکیب روغن طبیعی نعناع و اسطوخودوس، روغن طبیعی بابونه و کنجد از مواردی است که برای درمان سر درد در طب سنتی به آن اشاره شده است.
  • بی خوابی: روغن طبیعی اسطوخودوس برای زنانی که زایمان کرده اند و بیماران قلبی که از بی خوابی رنج می برند مناسب است
  • کاهش التهاب: روغن طبیعی آویشن، پونه کوهی و رزماری در درمان التهاب پوستی می تواند بسیار کمک کند
  • آنتی بیوتیک و ضد میکروبی: روغن های طبیعی نعنا و درخت چای دارای خواص ضد میکروبی هستند
مرطوب کننده طبیعی
مرطوب کننده طبیعی

روغن پوست برای انواع پوست

روغن طبیعی که برای ماساژ پوست مورد استفاده قرار میگیرند هر کدام برای پوست خاصی مناسب است روغن پوست تمام خواص گیاه مورد نظر را در خود دارند و این خواص را به پوست منتقل میکنند پس بهتر است روغن پوست را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید تا از عوارض جانبی آنها جلوگیری کنید.

روغن پوست خشک

پوست خشک زمانی به وجود می آید که رطوبت در سطح پوست بسیار کم یا حتی وجود نداشته باشد این اتفاق می تواند دلایلی همچون ژنتیکی و یا محیطی داشته باشد غدد سباسه وظیفه ترشح چربی پوست را دارند که این چربی باعث میشود سدی محافظ برای رطوبت در سطح پوست ایجاد شود اما روغن طبیعی پوست نیز میتواند به این غدد برای نگهداری رطوبت کمک کند. در زیر به روغن پوست خشک اشاره کرده ایم که برای درمان خشکی پوست مفید هستند.

اسطوخودوس

بیشتر از عصاره اسطوخودوس برای خواب و آرامش استفاده می شود اما روغن طبیعی اسطوخودوس می تواند تعادل را در سطح پوست برقرار کند. همچنین روغن اسطوخودوس دارای خاصیت ضد التهابی است و باعث میشود قرمزی پوست شما از بین برود همچنین عصاره این گیاه یک هیدراته طبیعی است که باعث ترمیم بافت های آسیب دیده پوست بدون چرب کردن پوست میشود.

مقاله پیشنهادی: راز جوانی پوست کره ای و زیبایی کره ای چیست؟

بابونه

عصاره بابونه نیز به عنوان روغن پوست خشک مورد استفاده قرار میگیرد روغن بابونه طبیعی دارای آزولن است که باعث میشود التهاب کاهش و رطوبت سطح پوست افزایش پیدا کند کسانی که آلرژی ابروسیا دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود از عصاره بابونه استفاده کنند زیرا بابونه ممکن است برای آنها محرک باشد.

چوب صندل

عصاره پون صندل دارای ترکیبات خاصی در خود است که از التهاب در پوست جلوگیری میکند همچنین روغن چوب صندل را میتوان به عنوان مرطوب کننده بر روی سطح پوست خود استفاده کنید.

روغن پوست چرب

اگر دارای پوستی چرب هستید حتما غدد سباسه شما دچار پر کاری هستند به همین دلیل روغن اضافی را روی پوست خود دارید رطوبت، گرما و هورمون ها از دلایل فعالیت زیاد این غدد هستند اما روغن پوست چرب که در زیر نام برده ایم می تواند به شما در کنترل پوست چرب کمک کند.

کلاری مریم گلی

عصاره مریم گلی به دلیل داشتن ترکیبات فعالی چون لینالین استات و ژرانیل در خود می تواند از تولید بیش از حد سبوم غدد سباسه جلوگیری کند تا پوست چرب نشود همچنین روغن پوست مریم گلی می تواند در کنترل آکنه و کاهش چین و چروک صورت کمک کرده تا پوستی صاف داشته باشید.

رزماری

روغن طبیعی رزماری از محصولات ضد التهابی و ضد درد است که میتوانید استفاده کنید وجود ترکیباتی چون استر ها در روغن رزماری باعث شده است تا سبوم اضافی دیگر تولید نشود همچنین این ترکیبات باعث رشد موها و کمتر شدن شوره سر می شوند پس میتوانید برای موی چرب خود نیز از روغن رزماری استفاده کنید.

کندر

هنوز تحقیقاتی بر روی روغن کندر انجام داده نشده است اما کسانی که از این روغن استفاده کرده اند راضی بوده اند این افراد معتقد هستند روغن کندر باعث شده است تا سطح پوست آنها چرب شود تا به دیرتر پیر شدن پوست کمک کند همچنین این روغن باعث رفع چربی اضافه و آکنه برای پوست خواهد شد.

نرولی

روغن پوست نرولی در واقع از گل درخت نارنج به دست می آید و به روغن شکوفه نارنج معروف است از ویژگی های روغن نرولی می توان به کنترل میزان تولید سبوم اشاره کرد

شمعدانی

روغن پوست گل شمعدانی از محصولاتی است که دارای خاصیت قلیایی است و به همین دلیل در ساخت صابون از این روغن استفاده می شود خاصیت قلیایی روغن شمعدانی باعث می شود تا تعادل در سطح پوست برقرار شود و هیدراسیون پوست به خوبی صورت بگیرد.

روغن پوست حساس

پوست حساس می تواند خشک یا چرب باشد و زمانی که به یک چیز آلرژی پیدا میکند در سطح پوست آکنه و جوش ظاهر خواهد شد افرادی که دارای پوست حساس هستند سعی می کند سطح پوست خود را اسیدی کنند و لیمو ترش یکی از موارد مورد استفاده است روغن های طبیعی زیر می تواند به شما که پوست حساس دارید کمک کند.

  • اسطوخودوس
  • کندر
  • چوب صندل
با پوست مستعد چه کنیم
با پوست مستعد چه کنیم

روغن پوست مستعد آکنه

زمانی که قصد دارید آکه را از پوست خود دور کنید بهتر است باکتری ها و روغن اضافی را با خشک کردن سطح پوست از بین نبرید زیرا شما با این کار به چرب شدن پوست خود کمک خواهید کرد روغن رزماری و کندر باعث میشوند میکروب ها و التهاب در پوست کاهش پیدا کنند روغن مریم گلی برای کسانی که پوست چرب دارند و میخواهند از دست آکنه خلاص شوند مناسب است در زیر با سایر روغن های طبیعی اشاره شده است.

لیمو

عصاره لیمو را از پوست آن به دست می آید و برای درمان التهاب پوستی مناسب است همچنین این عصاره میتواند در مقابل جوش و رادیکال های آزاد مقاومت زیادی را برای پوست ایجاد کند.

لیمو ترش

لیمو ترش یک قابض طبیعی است و شما با استفاده از آن می توانید میکروب ها و پوست مرده اضافی خود را از بین ببرید همچنین عصاره لیمو ترش می تواند جوش های شما را از بین ببرد.

دارچین

دارچین دارای خاصیت ضد التهابی است و این خاصیت را نیز میتوان در عصاره آن نیز مشاهده کرد این آنتی اکسیدان باعث میشود تا شما بتوانید التهاب پوستی و آکنه را در سطح پوست خود کنترل کرده و از بروز آنها جلوگیری کنید.

مقاله پیشنهادی: دانستنی های سبوم پوست صورت و سبوم پوست مو

درخت چای

اگر قصد دارید یک روغن طبیعی را با یک ضد عفونی کننده جایگزین کنید بهترین مورد عصاره درخت چای است عصاره درخت چای به شما کمک میکند تا میکروب و باکتری های سطح پوست خود را از بین ببرید این دو عامل باعث ایجاد آکنه در سطح پوست می شود.

روغن پوست جوش دار

بثورات پوستی یا جوش های پوستی از مشکلات بزرگی هستند که بسیاری از ما با آن رو به رو شده ایم در سال ۲۰۱۵ دانشمندان با ترکیب آویشن و اسطوخودوس با یکدیگر متوجه شدند اگزمای پوستی موش ها بهبود پیدا کرده است و از این رو آنها معتقد هستند این ترکیب برای انسان ها نیز بسیار مفید خواهد بود دارچین و شمعدانی نیز از روغن هایی هستند که برای درمان اگزمای پوستی توصیه شده است در زیر به مواردی دیگر اشاره کرده ایم.

نعنا

شاید برای سردرد خود شده است از چای نعناع استفاده کنید اما باید بدانید روغن نعناع دارای خواص ضد درد است زمانی که شما در پوست خود از اگزما رنج می برید می توانید برای تسکین درد از عصاره نعنا استفاده کنید تا درد کاهش پیدا کند و جای اگزما خنک شود.

انگورک

از ترکیباتی که در انگورک وجود دارد می شود به متیل سالیسیلات اشاره کرد که عملکردی مشابه روغن نعنا را به روغن انگورک داده است روغن انگورک می تواند دردهای مزمن پوستی را تسکین ببخشد.

اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس از دیگر روغن های طبیعی است که بر روی پوست اثر ضد درد دارد همچنین عصاره اکالیپتوس یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست های حساس نیز به شمار می آید.

نعناع هندی

عصاره نعناع هندی یا پاتولی به دلیل کاهش التهاب و درد در جهان شناخته شده است این خاصیت ویژه باعث شده است روغن نعناع هندی برای درمان جوش و اگزمای پوستی بسیار مفید باشد.

روغن های طبیعی ضد پیری
روغن های طبیعی ضد پیری

روغن پوست ضد چین و چروک

چین و چروک پوست باعث می شود صافی و شفافیت پوست شما از بین برود و همین موضوع می تواند شما را به استفاده از انواع روغن های طبیعی هدایت کند روغن کندر برای لکه های سنی، لیمو برای مبارزه با رادیکال های آزاد و اسطوخودوس برای کاهش التهاب پوستی نمونه هایی از این مورد هستند در زیر به تعدادی از روغن های طبیعی پوست که می توانند در صاف و شفاف شدن پوست کمک کنند اشاره کرده ایم.

انار

روغن انار دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که باعث میشود پوستی سالم داشته باشید

دانه هویج

روغن پوست دانه هویج می تواند جای زخم را به سرعت خوب کند همچنین این روغن به دلیل ترکیباتی که در آن وجود دارد باعث کاهش چین و چروک خواهد شد.

نارنگی

خاصیت آنتی اکسیدانی بالای نارنگی باعث شده است تا این محصول برای دستیابی به پوستی صاف و لطیف ما را یاری رساند.

روغن پوست ضد پیری

هرچه سن بالاتر میرود پوست خاصیت ارتجاعی خود را به دلیل کم شدن کلاژن از دست میدهد که نتیجه آن کاهش خاصیت ارتجاعی، افتادگی پوست و چین و چروک است اما هستند روغن های طبیعی که میتوانند این مشکلات را حل کنند روغن های اسطوخودوس، کندر، دانه هویج و نارنگی نمونه هایی از روغن پوست ضد پیری هستند.

مقاله پیشنهادی: استفاده از ماژیک ابرو چگونه است؟

گل رز

روغن طبیعی گل رز دارای آنتی اکسیدان های A و C است که می تواند باعث تحریک سلول های پوستی شود با افزایش سن از تعداد آنها کاسته شده است این روغن با ترکیبات خاص خود باعث میشود پیری پوست شما به عقب بیافتد.

جوبابا

روغن جوبابا دارای اسیدهای چرب طبیعی است که میتواند لایه های بالایی پوست را ترمیم کند این روغن مانند روغن آرگان، نارگیل و آفتابگردان عمل می کند روغن جوبابا بسیار سبک است و شما در زمان استفاده احساس رضایت خواهید داشت.

چگونه از مرطوب کننده طبیعی استفاده کنم
چگونه از روغن پوست استفاده کنم

نحوه استفاده از روغن پوست

روغن های طبیعی را میتوانید به صورت استنشاق و یا به صورت مستقیم مورد استفاده قرار داد استفاده از این روغن ها بی خطر نیست و ممکن است برخی افراد زمان استفاده از آن دچار مشکلاتی شوند بنابراین توصیه میشود قبل از هر گونه استفاده مقداری روغن را روی قسمت کوچکی از پوست خود قرار دهید سپس تا ۲۴ ساعت منتظر بمانید اگر با انجام این کار هیچگونه علائم آلرژی در خود مشاهده نکردید می توانید از آن روغن استفاده نمایید.

استنشاق

دستگاهای بخور و رطوبت ساز از مواردی هستند که می توانند بوی روغن را در هوا پخش کنند این دستگاها با این کار باعث میشوند تا شما احساس آرامش یا قدرت را از طریق استنشاق بوی روغن دریافت نمایید اما باید بدانید این روش تاثیری زیادی روی پوست شما ندارد پس اگر قصد دارید از ویژگی های پوستی روغن ها بهره مند شوید بهتر است از روش های دیگری استفاده کنید.

ماساژ

هنگامی که پوست ما دچار مشکلی می شود بهترین راه استفاده مستقیم از روغن طبیعی بر روی آن است در این روش چند قطره کوچک را به همراه روغن های حامل مانند روغن بادام یا زیتون بر روی موضع درد قرار داده و محل را ماساژ دهید با این کار خواص روغن به خوبی جذب پوست خواهد شد.

خرید انواع روغن ماساژ برای انواع پوست با قیمت مناسب

حمام

استحمام یکی دیگر از روش هایی است که میشود از این روغن ها استفاده کرد در یک وان حمام حدود ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن ریخته و در آن آب شروع به حمام کردن کنید با این روش مناطقی از پوست که دسترسی به آن مشکل است نیز به خوبی با روغن تماس خواهد داشت هنگام خروج از حمام مراقب باشید چون ممکن است روغن باعث لغزنده شدن سطوح شود.

عوارض جانبی
عوارض جانبی استفاده از روغن

عوارض جانبی و احتیاط روغن پوست

روغن های طبیعی نیز مانند سایر محصولاتی دارویی عوارضی را به همراه دارند پس قبل از استفاده نکات زیر را رعایت کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.

قبل است استفاده از روغن مقداری از آن را بر روی پوست خود تست کنید تا از آلرژی نداشتن به آن روغن اطمینان حاصل کنید.

  • روغن طبیعی پوست خوراکی نیست
  • در صورتی که از روغن های حامل برای رقیق کردن این روغن ها استفاده نکنید ممکن است جوش و قرمزی پوست برایتان به وجود آید
  • با وجود طبیعی بودن این روغن ها اما باید بدانید این روغن ها قدرتی مانند داروهای سنتی دارند پس از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید
  • در صورتی که باردار یا شیردهی انجام میدهید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
مرطوب کننده طبیعی پوست
مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن مرطوب کننده پوست

مرطوب کردن پوست بسیار مهم است اما استفاده از مواد طبیعی که در انواع محصولات آرایشی بهداشتی به کار رفته است باعث میشود شما از خواص ویژه آن محصولات طبیعی نیز بهره ببرید روغن های طبیعی نارگیل، مارولا و میوه گل زر از مواردی هستند که می توانید آنها را در محصولاتی مانند کرم ها و مرطوب کننده ها مشاهده کنید اما آیا میدانید این محصولات چه خواصی دارند؟

روغن میوه گل رز

این ماده مغذی داروی ضد پیری است که از نوع خاصی از گیاه گل رز که متعلق به کشور شیلی است به دست می آید در این روغن شما می توانید انواع اسید های چرب ضروری را مشاهده کنید همچنین ویتامین های D, C, E  و بتاکاروتن نیز از ترکیبات این روغن به شمار می رود این روغن می تواند در هیدراته کردن پوست، مقابله با رادیکال های آزاد و و کاهش چین و چروک بسیار موثر باشد به دلیل آنتی اکسیدان بودن این روغن خاصیت ارتجاعی پوست بسیار بهتر خواهد شد و جای زخم نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

طریقه استفاده

روغن پوست میوه گل رز یک روغن خشک محسوب می شود بهتر است برای استفاده از این محصول آن را به همراه سایر روغن ها و یا لوسیون ها استفاده کنید تا خواص ضد پیری آن را به طور کامل دریافت نمایید.

روغن مارولا

این روغن پوست از میوه درخت مارولا که بومی آفریقا است به دست می آید این روغن خاصیت تطبیق پذیری بالایی دارد و بسیار سبک است به دلیل خواص بهداشتی که دارد می توانید علاوه بر برطرف کردن خشکی پوست به کاهش التهاب پوست کمک کند این روغن سرشار از اسید های چرب طبیعی است و گفته میشود بیش از ۶۰ درصد بیشتر آنتی اکسیدان ها را در خود دارد به همین دلیل از آن به عنوان داروی ضد پیری بسیار مورد استفاده قرار میگیرد همچنین این روغن خاصیت ضد آفتابی و ضد میکروبی دارد و کسانی که می خواند از آکنه و التهاب پوستی دوری کنند این روغن توصیه میشود.

طریقه استفاده

این روغن را میتوانید برای پوست، مو و ناخن خود مورد استفاده قرار دهید همچنین به دلیل بی رنگ بودن و جذب سریع می توانید به عنوان پایه آرایش و زیر آرایشی از آن استفاده کنید تا پوستی صاف و درخشان داشته باشید.

روغن نارگیل
روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن پوست نارگیل از محصولاتی است که بارها نام آن را شنیده اید و برای غذا و مراقبت پوستی از آن استفاده کرده اید روغن نارگیل سرشار از ویتامین E و اسید چرب است  این روغن مانند یک سد باعث میشود رطوبت پوست حفظ شده و از دست نرود همچنین این روغن خاصیت ضد میکروبی و باکتری دارد و از مو و پوست محافظت خواهد کرد همه اینها را در کنار بوی خوش وجود دارد.

طرز استفاده

روغن نارگیل در دمای اتاق حالتی ژله مانند خواد داشت و پس از قرار گرفتن روی پوست مایع خواهد شد افرادی که دارای پوست چرب هستند توصیه نمی شود پس از حمام و کوتاه کردن موها می توانید از این روغن استفاده کنید.

سخن پایانی:

روغن های پوستی که در این مقاله ذکر شد محصولاتی هستند که به صورت طبیعی تولید شده اند اگر نمی توانید این روغن ها را به صورت مستقیم خریداری کنید به شما توصیه می شود محصولات بهداشتی که از این روغن ها در خود دارند استفاده کنید تا پوستی سالم و شفاف داشته باشید.

منبع

healthline.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

10 + یازده =