رژیم وگان و دیابت با همدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند، به عبارتی می توان گفت هر چقدر برنامه غذایی شما سالم تر باشد و از رژیم هایی مانند رژیم وگان خام پیروی کنید، مسلما جسم سال تری خواهید داشت و کمتر از سایرین دچار بیماری های جسمی بخصوص دیابت خواهید شد. این روزها رژیم وگان در تمامی جوامع از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد و بسیاری از افراد به علل گوناگون از جمله درمان بیماری دیابت، کاهش وزن و لاغری و یا تاثیرات زیست محیطی این رژیم، تصمیم به پیروی از آن گرفته اند و در تمامی جهان شاهد گسترش این رژیم هستیم.

اما این رژیم با وجود مزایای شگفت انگیزی که به همراه دارد، ممکن است مشکلاتی را برای جسم به وجود آورد که از جمله اصلی ترین آنها می توان به خطر کاهش مواد مغذی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی اشاره نمود. در این مقاله علاوه بر این که در مورد رژیم وگان و دیابت سخن می گوییم به برخی از مهمترین نکته هایی که در این زمینه باید به آن توجه کنید نیز اشاره می کنیم که اصلا تفاوت رژیم وگان و وجترین در چیست؟

رژیم وگان چیست؟

یکی از مهمترین سوالاتی که این روزها برای بسیاری از افراد به وجود می آید این است که رژیم وگان چیست و در زندگی ما چه نقشی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم رژیم وگان و دیابت در واقع یک رابطه مستقیم با هم دارند و این رژیم یک شیوه برای زندگی است که این روزها هزاران و میلیون ها انسان به آن روی آورده اند. در این سبک زندگی افراد سعی می کنند هر نوع ظلم و ستمی که در زمینه حیوانات انجام می شود را از زندگی خود به طور کامل حذف کنند. ظلم هایی مانند کشتار حیوانات و استفاده از آن ها به عنوان غذا، تولید لباس، کفش و … در این شیوه از زندگی افراد مصرف غذاهای گیاهی را جایگزین هر نوع غذایی می کنند که از طریق حیوانات به دست آمده است.

به همین سبب است که در این رژیم علاوه بر منع مصرف گوشت حیوانات، مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ و لبنیات نیز ممنوع است و انواع گیاهان، سبزیجات و میوه ها به عنوان جایگزین برای آن ها در نظر گرفته شده است. بنابراین افراد به علت های مختلف روی به رژیم گیاهخواری می آورند که برخی از آنها به دلایل سلامتی و برخی دیگر به دلایل زیست محیطی می باشد.

رژیم وگان و دیابت
رژیم وگان و دیابت

انواع رژیم وگان ارگانیک

در قسمت قبل سعی کردیم به صورت کامل به سوال «رژیم وگان چیست؟» پاسخ دهیم و در این قسمت میخواهیم در مورد انواع رژیم وگان ارگانیک سخن بگوییم تا شما نیز هر چه بیشتر با این سبک از زندگی که این روزها بسیاری از افراد آن را انتخاب کرده اند آشنا شوید:

  • رژیم وگان کامل: در این نوع رژیم طیف گسترده و وسیعی از انواع و اقسام مواد غذایی گیاهی کامل مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به انواع میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات و دانه ها اشاره نمود.
  • رژیم وگان خام: در این نوع رژیم همان گونه که از نام آن پیداست، مواد غذایی تنها به صورت خام مصرف می شوند و میوه های خام، سبزیجات نپخته و یا دانه ها و گیاهانی که در دمای زیر ۴۸ درجه سانتیگراد پخته می شود در این برنامه وجود دارند. در رژیم وگان خام مواد غذایی بسیار محدود هستند و تنها به میوه ها و سبزیجات منتهی می شود و به همین سبب به آن رژیم میوه ای نیز گفته می شود.
  • رژیم وگان نشاسته: این شیوه نیز شباهت فراوانی به رژیم خام دارد، با این تفاوت که استفاده از مواد غذایی دارای نشاسته در آن منبعی ندارد و شما می توانید از نشاسته پخته مانند سیب زمینی، برنج و ذرت نیز استفاده کنید.
  • رژیم وگان خام تا ۴ ساعت: در این شیوه پس از بیدار شدن از خواب تا ساعت ۴ بعد از ظهر از مواد غذایی خام و پس از این ساعت از مواد غذایی پخته استفاده می نمایند.
  • رژیم وگان ونک: در این رژیم بر عدم مصرف غذاهایی مانند گوشت و پنیر، سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای فرآوری شده تاکید می شود.

مقاله پیشنهادی: رژیم مدیترانه ای سبز بهترین رژیم غذایی است؟

کاهش وزن با رژیم وگان و دیابت

به طور کلی یکی از بهترین شیوه های کاهش وزن که این روزها در سراسر جهان مطرح شده رژیم وگان می باشد، زیرا در این شیوه افراد بیش از هر زمان دیگری به سالم خوری روی آورده و سعی می کنند برای سلامتی جسم خود هم که شده مصرف غذاهای گوشتی، فرآوری شده و هر محصولی که از حیوانات به دست می آید را به صفر برسانند و به این صورت یک سبک زندگی سالم برای خود به ارمغان آوردند. مسلما در رژیم وگان و دیابت به سبب این که دیگر از غذاهای سرخ شده و حتی پخته استفاده نمی شود، جسم انسان شروع به کاهش وزن نموده و پس از گذشت مدتی می توان شاهد تغییرات قابل توجهی در وزن افراد بود. تحقیقات و بررسی هایی که در این زمینه انجام شده نشان دهنده آن است که افراد در رژیم وگان ارگانیک خیلی بیشتر از کسانی که از رژیم های غذایی کم کالری پیروی می کنند وزن خود را از دست می دهند.

در رژیم وگان معمولا از سبزیجات و میوه ها استفاده می شود که منبع غنی از فیبر هستند؛ غذاهای فیبردار نیز در سیستم گوارش انسان احساس سیری به وجود آورده و تمایل به استفاده از دیگر غذاها به شدت کاهش پیدا می کند، اما در رژیم های غذایی کم کالری حتی مصرف میوه و سبزیجات نیز محدود می باشد و احتمال برگشت وزن بسیار زیاد است.

رژیم وگان و دیابت
رژیم وگان و دیابت

رژیم وگان و دیابت چه ارتباطی با هم دارند؟

مطالعاتی که اخیرا بر روی بسیاری از افرادی که از این سبک زندگی پیروی می کنند انجام شده نشان دهنده تاثیرات متقابل رژیم وگان و دیابت بر روی همدیگر می باشد. زیرا این رژیم می تواند قند خون را به خوبی کنترل نموده و احتمال ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد. در این پژوهش مشخص شد که از رژیم وگان پیروی می کنند قند خون پایین تری داشته و حدود ۷۸ درصد کمتر از سایرین در معرض بیماری دیابت قرار دارند. یکی از مهمترین دلایل این امر می تواند مصرف بالای فیبر در این برنامه غذایی باشم، چرا که در رژیم وگان و دیابت فیبر نقش بسیار مهم و موثری ایفا می نماید و اثرات بالای قند خون را به کلی خنثی می نماید و علاوه بر کاهش وزن، به کاهش قند خون نیز کمک فراوانی می کند.

مزایای رژیم وگان برای سلامتی

در قسمت قبل به طور کامل در مورد رژیم وگان و دیابت سخن گفتیم و اثرات متقابل این دو را با همدیگر مقایسه نمودیم. در این بخش می خواهیم به سایر فواید و مواهبی که این سبک از غذا خوردن با خود به همراه می آورد اشاره کنیم:

  1. افرادی که از انواع رژیم وگان پیروی می کنند، کمتر از سایرین در معرض بیماری سرطان قرار دارند.
  2. برخی از افراد در زندگی خود از بیماری آرتریت رنج می برند و در قسمت مفاصل خود دچار درد و تورم هستند؛ اما پیری از رژیم وگان می تواند این مشکل را برطرف نموده و به سلامت مفاصل کمک فراوانی نماید.
  3. رژیم وگان موجب بهبود عملکرد کلیه می شود، زیرا جایگزین کردن پروتئین های گیاهی به جای پروتئین های حیوانی می تواند موجب سلامتی کلیه گردد.
  4. تحقیقات نشان دهنده آن است که پیروی از رژیم وگان می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال مغز را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

خرید بهترین فیس واش با کیفیت بالا و قیمت مناسب

غذاهایی که مصرف آنها در رژیم وگان ممنوع است

در این رژیم به طور کلی مصرف غذاهایی که از حیوانات به دست می آیند ممنوع است و نباید مورد استفاده قرار گیرد. اما برای آشنایی بیشتر شما با این غذاها در این قسمت به صورت دقیق به تمامی آنها اشاره می کنیم. غذاهای ممنوعه در رژیم وگان عبارتند از:

  • گوشت: در این رژیم مصرف گوشت قرمز و گوشت پرندگان به طور کلی ممنوع است که از جمله آنها می توان به گوشت گاو، گوسفند، گوساله، اسب، خوک، مرغ، بوقلمون، بلدرچین، اردک، غاز و به طور کلی تمامی حیوانات اشاره نمود.
  • غذاهای دریایی: یکی دیگر از پرهیزهایی که در این رژیم وجود دارد، عدم مصرف تمامی غذاهای دریایی است که شامل ماهی، میگو، صدف، خرچنگ، خاویار و … می باشد.
  • تخم مرغ: تمامی تخم هایی که از پرندگان و ماهیان به دست می آید در این رژیم ممنوع است؛ مانند تخم مرغ، تخم اردک، تخم بلدرچین و تخم ماهی
  • لبنیات: لبنیات نیز به سبب این که محصول جانبی حیوانات به شمار می روند، نباید در این رژیم مورد استفاده قرار بگیرند و از جمله آنها می توان به شیر، ماست، کره، پنیر، خامه، بستنی و کشک اشاره نمود.
  • محصولات به دست آمده از حشرات: این مواد غذایی شامل عسل، ژل رویال و هر ماده دیگری که حشرات تولید می کنند می باشد.
  • تمامی مواد غذایی که از محصولات جانبی حیوانات به شمار می روند: این مواد شامل ژلاتین، ژله، آب پنیر، سفیده تخم مرغ، کیک، شیرینی و … می باشند.
تناسب اندام
رژیم وگان و دیابت

غذاهایی که در رژیم وگان مصرف می شود

در قسمت قبل به برخی از مواد غذایی که در دوران رژیم وگان نباید از آنها استفاده کرد اشاره کردیم که به نظر سختگیرانه می آمد! اما در این بخش می خواهیم از مواد غذایی نام ببریم که شما می توانید در این دوره آنها را مصرف کرده و از تمامی مواهبی که درون آنها وجود دارد برخوردار شوید. شایان ذکر است که این غذاها را به طور کامل می توانید جایگزین غذاهای حیوانی نمایید تا جسم شما از هیچ نوع ماده مغذی محروم نشود:

  1. توفو، تمپه و سیتان: این سه ماده از جمله جایگزین های بسیار عالی برای گوشت، مرغ و ماهی هستند و شما می توانید پروتئین ضروری بدن خود را از طریق آنها به دست آورید.
  2. حبوبات: همانگونه که میدانید حبوباتی مانند نخود، عدس و لوبیا منابع غذایی سرشار هستند که می توان از طریق آن ها انواع ویتامین ها و مواد معدنی را برای جسم فراهم آورد. البته جوانه های حبوبات نیز در این دسته بندی قرار می گیرند و فواید بسیار زیادی برای جسم دارند.
  3. آجیل ها: این محصولات نیز منابع غنی از آهن، منیزیم، روی، سلنیوم و ویتامین E را دارا می باشند.
  4. دانه ها: اگر بخواهیم به بهترین نوع دانه ها اشاره کنیم باید از تخم کتان، چیا و شاهدانه نام ببریم که منابع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
  5. شیرهای گیاهی: این شیرها با کلسیم غنی شده اند و جایگزین خوبی برای لبنیات به شمار می روند.
  6. غلات: همانگونه که میدانید غلات سرشار از کربوهیدرات، آهن، ویتامین های گروه B و بسیاری دیگر از مواد معدنی هستند.
  7. میوه ها و سبزیجات: تمامی میوه ها و سبزیجاتی که در دسترس شما وجود دارند، در این رژیم مورد استفاده قرار می گیرند.
  8. غذاهای گیاهی تخمیر شده: این غذاها شامل نان، ترشی، کیمچی و پروبیوتیک ها هستند.

تفاوت رژیم وگان و وجترین

یکی از مهمترین سوالاتی که برای برخی از افراد به وجود می آید این است که تفاوت میان رژیم وگان و وجترین چیست و پیروی از کدام یک بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم این دو رژیم غذایی از جهتی شباهت خاصی دارند و آن این است که هر دو گروه از مواد غذایی گوشتی استفاده نمی کنند، اما رژیم وگان کمی سختگیرانه تر است، زیرا در آن مصرف هر نوع فرآورده ای از حیوانات مانند عسل، لبنیات و تخم مرغ نیز ممنوع می باشد.

کسانی که از رژیم وجترین پیروی می کنند معتقد هستند که هیچ نوع محصولی که در اثر ذبح حیوانات به دست می آید را نباید مصرف نمود که از جمله آنها می توان به گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، حشرات، ژلاتین و برخی از پروتئین های حیوانی اشاره نمود. اما رژیم غذایی وگان حتی از مصرف محصولات جانبی حیوانات که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم نیز خودداری می نمایند. در واقع اگر بخواهیم به اصلی ترین تفاوت رژیم وگان و وجترین اشاره کنیم باید بگوییم کسانی که از رژیم وگان پیروی می کنند اعتقاد دارند که هر نوع ظلم و ستم به حیوانات برای تهیه غذا و لباس اشتباه است، بنابراین نباید از آن استفاده کرد و حتی از لباس ها، کفش و کیف هایی که از چرم حیوانات به دست آمده اند نیز استفاده نمی کنند و به کلی سبک زندگی متفاوت تری دارند.

مقاله پیشنهادی: بهترین کرم برای پوست چرب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

انواع رژیم غذایی وجترین

شایان ذکر است کسانی که از رژیم غذایی وجترین پیروی می کنند نیز به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افرادی که گیاهخوار هستند، اما در رژیم خود از لبنیات و تخم مرغ نیز استفاده می نمایند.
  • کسانی که گوشت و تخم مرغ مصرف نمی کنند، اما لبنیات همچنان در برنامه غذایی آنها وجود دارد.
  • کسانی که هیچ نوع گوشت و لبنیات استفاده نمی کنند، اما تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف نکرده اند.
  • افرادی که مصرف گوشت های حیواناتی که در خشکی زندگی می کنند را برای خود ممنوع کرده اند، اما از غذاهای دریایی استفاده می کنند.

فواید رژیم وگان

در قسمت قبل به صورت کامل به مضرات این رژیم اشاره کردیم و در این قسمت می خواهیم به برخی از مهمترین فواید رژیم وگان نیز بپردازیم تا شما به خوبی با این شیوه و سبک زندگی آشنا شوید:

این رژیم فواید بیشماری برای سلامتی انسان به همراه دارد؛ به عنوان مثال رژیم وگان و دیابت تاثیرات متقابل بر روی همدیگر دارند و شما می توانید با پیروی از این سبک رژیم وگان و دیابت به طور کامل بیماری خود را درمان نمایید. علاوه بر این در رژیم وگان هیچ نوع غذای سرخ شده، فرآوری شده و گوشتی مورد استفاده قرار نمی گیرد و این امر سلامتی جسم را تضمین می کند.

مراقبت های غذایی
رژیم وگان و دیابت

شما در این نوع رژیم می توانید از انواع و اقسام غذاهای گیاهی استفاده کنید، بنابراین تنوع غذایی در آن بسیار زیاد است. حتی اگر شما با هدف کاهش وزن به سراغ این رژیم نرفته باشید، اما باز هم با ادامه رژیم وگان مشاهده خواهید کرد که بخش بسیار زیادی از چربی های بدن شما آب شده و به مرور زمان تناسب اندام خود را به دست خواهید آورد. در رژیم وگان هزینه مواد غذایی به میزان فراوانی کاهش پیدا می کند؛ زیرا به طور کلی غذاهای گوشتی از قیمت بسیار زیادی نسبت به غذاهای گیاهی برخوردار هستند و اگر شما این غذاها را از برنامه خود حذف کنید هزینه های شما نیز با کاهش قابل توجهی مواجه می شود.

رژیم وگان فواید بسیار زیادی برای محیط زیست به همراه دارد، زیرا اگر تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه از این برنامه غذایی پیروی کنند نیاز به پرورش حیوانات برای ذبح کمتر می شود و میزان استفاده از علوفه کاهش پیدا کرده و زمین می تواند سرسبزی خود را دوباره به دست آورد. همچنین کاهش پرورش دام و طیور در منابع آبی نیز صرفه جویی هایی به همراه می آورد. با پیروی از این رژیم هیچ حیوانی برای تامین غذای ما کشته نمی شود، چرا که تمامی حیوانات و پرندگان نیز مانند ما انسان ها بر روی کره زمین حق زندگی دارند.

مصرف آگاهانه غذا در رژیم وگان

تاکنون شما به صورت کامل به مضرات و فواید رژیم وگان پی برده و همچنین از ارتباط میان رژیم وگان و دیابت نیز به خوبی مطلع هستید و تا حدود بسیار زیادی با این روش زندگی آشنا شده اید. در پایان می خواهیم به این نکته اشاره کنیم که رژیم وگان یک سبک از زندگی است که انسان ها از زمان های بسیار قدیم تاکنون از آن پیروی می کردند و این روند در بسیاری از کشورها همچنان ادامه دارد.

رژیم وگان و دیابت مزایا و مضرات خاص خود را به همراه دارد، بنابراین اگر شما نیز قصد دارید در ادامه از رژیم غذایی وگان و گیاهخواری پیروی کنید، حتما در این زمینه تحقیقات کاملی انجام دهید و همچنین با پزشک خود مشورت کنید تا به خوبی میزان پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های موجود در جسم شما را بررسی نماید. همچنین از این که دچار بیماری خاصی نیستند نیز اطمینان حاصل کرده و سپس تحت نظر پزشک و با برخورداری از انواع مکمل ها رژیم وگان را آغاز کنید.

برخی از مضرات رژیم وگان

ما در قسمت های قبل به رژیم وگان و دیابت و اثرات آن بر روی کاهش بسیاری از بیماری ها اشاره کردیم و از مزایای آن برای جسم سخن گفتیم، اما این رژیم می تواند مضراتی نیز با خود به همراه داشته باشد و ما در این قسمت به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم تا اگر شما نیز قصد پیروی از این سبک زندگی را دارید به خوبی با مضرات رژیم وگان آشنا شده و سپس تصمیم نهایی را بگیرید. رژیم وگان دارای برنامه غذایی بسیار محدودی می باشد و در این شیوه نه تنها محصولاتی که در اثر ذبح حیوانات به دست می آیند حذف می شوند، بلکه تمامی محصولات جانبی آن نیز به کل مورد استفاده قرار نمی گیرند و این محدودیت ها در برخی از مواقع بسیار سخت است. برخی از افرادی که از این رژیم پیروی می کنند دچار کمبود مواد مغذی در جسم خود می شوند.

به عنوان مثال میزان کلسیم در غذاهای گیاهی بسیار کم است و این امر ممکن است برای ماهیچه ها و استخوان ها آسیب هایی به همراه داشته باشد، همچنین کوبالامین نیز از آن دسته مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان است که در بدن حیوانات یافت می شود. پروتئین ها و اسیدهای آمینه نیز موادی هستند که کمتر در گیاهان یافت می شوند و عدم مصرف غذاهای گوشتی می تواند جسم را با کمبود آنها مواجه کند. علاوه بر این تجربه نشان دهنده آن است که پیروی از رژیم وگان نیاز به تلاش و اراده بسیار زیادی دارد، زیرا باید به تمام مواد غذایی که در طول روز استفاده می شود دقت نمود و غذاهایی که درون آنها حاوی ژلاتین، عسل، تخم مرغ و لبنیات می باشد را مصرف نکرد. یکی دیگر از مهمترین مضرات رژیم وگان این است که انسان را به سوی انزوای اجتماعی سوق می دهد، زیرا کسانی که از این سبک زندگی پیروی می کنند باید همواره به خانواده، دوستان و آشنایان خود در مورد سبک غذایی که از آن پیروی می کنند توضیح داده و در بسیاری از جمع ها و مهمانی ها نمی توانند شرکت کنند.

منابع

healthline.com
medicalnewstoday.com
verywellfit.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

15 − 2 =