سم زدایی پوست اصطلاحی است که احتمالا این روزها زیاد می شنوید اما آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟ مگر پوست سم دارد یا سم تولید می کند که باید زدوده شود؟ پاسخ این سوالات را به مرور با خواندن این مقاله در خواهید یافت.

اگر شما به پاکسازی پوست خود اهمیت می دهید باید بگوییم که سم زدایی مرحله ای از پاکسازی پوست به شمار می رود برای سم زدایی راه ها و روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت اما سم موجود در پوست چگونه به وجود می آید؟ و در کجای پوست قرار می گیرد؟ و اگر سم زدایی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ این ها سوالاتی است که  قصد داریم جواب دهیم.

سم زدایی از پوست یعنی چه؟

مواد شیمیایی موجود در آب، رژیم غذایی نادرست، آرایش، اختلالات هورمونی، سیگار و الکل باعث تولید سموم در بدن و پوست می شود. برخی از اعضای بدن نظیر ریه ها، کلیه و کبدها قادر هستند تا سموم تشکیل شده در بدن را دفع کنند اما پوست چطور؟ آن هم قادر به این کار هست؟

موارد ذکر شده می تواند در پوست نیز سمومی را ایجاد کند این سموم می تواند باعث تداخل در روند طبیعی رشد پوست ایجاد کند بگذارید مثالی بزنیم فرض کنید در جاده ای در حال پیاده روی هستید که ناگهان با موانع بسیار بزرگی رو به رو می شوید و شما برای اینکه بتوانید به راه خود ادامه دهید باید بیشتر تلاش و انرژی بگذارید تا موانع را بردارید این در مورد پوست نیز صدق می کند.

سموم موجود در پوست باعث بسته شدن منافذ پوست شده و روند طبیعی پوست را با اختلال مواجه می کند در این شرایط پوست شروع به درآوردن جوش، آکنه و بثورات می کند. با داشتن یک برنامه منظم مراقبتی که شامل سم زدایی پوست است می توانید عارضه های به وجود آمده را رفع و پوست را به روند طبیعی خود بازگردانید.

سم زدایی پوست
سم زدایی پوست

چگونه سم زدایی از پوست را انجام دهیم؟

بر اساس چگونگی برنامه روتین پوستی خود یک یا چند روز در هفته را مخصوص به سم زدایی قرار دهید به کمک روش های سم زدایی سلول های مرده، آلودگی ها و سایر سموم ناشی از نور خورشید و آرایش و غیره را از پوست خارج کرده و آن را احیا کنید.

در واقع سم زدایی پوست بخشی از فرایند پاکسازی پوست می باشد که به نوعی محافظت از آن در برابر عوامل خارجی قلمداد می شود. این روش کمک می کند که پوست خود را از هر نوع آلودگی پاک ، سطح PH را تنظیم ، و آن را به روال طبیعی خود برگردانید.

سم زدایی خانگی پوست
سم زدایی خانگی پوست

دلایلی که باید سم زدایی از پوست را انجام دهیم

استرس

شاید عجیب به نظر برسد اما سطح بالای استرس ارتباط عجیبی با سلامت پوست دارد. چنانچه این میزان استرس استمرار داشته باشد باعث به وجود آمدن قرمزی، التهاب، تولید بیشتر سبوم، جوش و کند شدن جریان خون می شود.

انسداد پوست

عوامل زیادی باعث انسداد منافذ پوست می شوند از جمله مواد آرایشی، سلول های مرده، فولیکول های مو، آلودگی ها و سبوم اشاره کرد. مسدود شدن پوست نیز منجر به بروز بثورات و تیرگی پوست می شود.

مصرف قند

استفاده زیاد از قندهای فرآوری شده نیز می تواند تاثیرات منفی بر روی پوست داشته باشند که خود را با بروز آکنه نشان می دهد. مصرف بیش از حد شکر در رژیم غذایی نیز موجب التهاب پوست می شود.

مقاله پیشنهادی: منابع غذایی ویتامین B3 چه هستند؟ اهمیت وجود ویتامین B3 در بدن چیست؟

سبک غلط زندگی

داشتن رژیم غذایی نامناسب به همراه کشیدن سیگار، مصرف الکل، خواب کم و ناکافی، کم نوشیدن آب و عدم تامین آب بدن از راه های ورود سموم در بدن می باشد.

اهمیت سم زدایی از پوست

تا زمانی که منافذ پوست از سموم مسدود شده باشد باشد استفاده از محصولات محافظت کننده چندان تاثیری در پوست نخواهد داشت و بالعکس ممکن است نتیجه منفی نیز در پی داشته باشد. زیرا پوست نمی تواند مواد مغذی این محصولات را به خود جذب کند بنابراین روی پوست باقی می ماند و فقط گرفتگی را بیشتر می کند.

حال با توجه به اطلاعاتی که تا کنون در اختیار شما گذاشته ایم چند لحظه صورت خود را در آینه ببینید چنانچه چنین علائمی را در صورت خود مشاهده کردید مطمئن باشید که به سم زدایی پوست نیاز دارید. علائم عبارتند از:

  • پوست ناهموار
  • پوست چرب و براق
  • پوست کدر و تیره
  • پوست خشک و حساس
  • شل شدن و چروک شدن پوست
سم زدایی طبیعی پوست
سم زدایی طبیعی پوست

برنامه پیشنهادی سم زدایی از پوست

روش های زیادی برای سم زدایی پوست وجود دارد از ورزش و تغییر در رژیم غذایی گرفته برس زدن و غیره می تواند در دفع سموم از بدن به شما کمک کند. این روش ها هر نوع سم و ناخالصی را دفع و باعث می شوند که چهره شما از حالت خسته و کسل کننده تغییر کند و سطح انرژی شما را بهبود ببخشد.

داروها، الکل، غذاهای فرآوری شده همچنان در خون شما وجود دارند و باعث تولید سم می شوند بنابراین زدودن این سموم اهمیت زیادی برای سلامتی دارد. شما برای سم زدایی پوست نیاز به دستگاه و یا تجهیزات لوکس و گران قیمت نخواهی داشت بلکه با استفاده از تکنیک های ساده می توانید هر زمانی که فرصت داشتید به زدودن سموم بدن خود اقدام کنید.

سم زدایی نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن می تواند مفید و موثر باشد. در ادامه به معرفی روش هایی که می توان به سم زدایی پوست پرداخت می پردازیم.

بخش اول:

راز داشتن پوست سالم
راز داشتن پوست سالم

برس خشک کشیدن به پوستتان را آغاز کنید

اولین کم هزینه ترین راه برای پاکسازی پوست از سموم  برس کشیدن است استفاده از این روش با برسی که دارای موهای نرم است روی پوست خشک مزایایی را در پی دارد بهتر است به طور آزمایشی از برس استفاده کنید و نتایج آن را بررسی کنید مزایای کشیدن برس:

  • کمک به افزایش گردش خون در پوست
  • سیستم لنفاوی را تحریک کرده تا سموم را آزاد کند
  • ورم و سلولیت را کاهش می دهد
  • گرفتگی عضلات را از بهبود می دهد
  • سلول های مرده و مات را جدا کرده تا پوست بتواند سلول های جدید تولید کند
  • سعی کنید برسی را انتخاب کنید که دارای دسته بلند و موهایی نرم باشد. برای استفاده از این روش رعایت نکات زیر بسیار کمک کننده است:
  • برس کشیدن را صبح قبل از دوش گرفتن شروع کنید و تاثیر فوق العاده آن را ببینید
  • سعی کنید برس را با حرکات آرام و دورانی از پایین به سمت قلب هدایت کنید
  • برای شروع از کف پا شروع کنید و به سمت بالای پاها بروید سپس دست ها و بازوها را برس بکشید
  • از پشت نیز از باسن تا کمر با حرکات دورانی که خلاف عقربه های ساعت است به سمت شکم برس بزنید
  • سپس یک روغن به عنوان سم زدا (مثل روغن کنجد) را روی بدن بمالید و صبر کنید تا کاملا جذب پوست شود سپس دوش بگیرید

خرید برس پاکسازی پوست با قیمت مناسب و کیفیت بالا

یک محصول پاکسازی پوست را انتخاب کنید و استفاده کنید

زمانی که برس کشیدن را آغاز کردید این ضرورت پیش می آید که به وسیله ماده یا محصولی به سم زدایی پوست بپردازیم این محصول می تواند یک شوینده باشد که فاقد مواد شیمیایی است و PH آن با پوست متعادل است. این نکته را در نظر بگیرید که از اسکراب های قوی، صابون های خشن و شوینده هایی که کف تولید می کنند خودداری کنید. از این محصول می توانید در هنگامیکه دوش می گیرید به کل پوست صورت و بدنتان بزنید و آن را کاملا تمیز کنید.

وان شستشو
وان شستشو

سعی کنید ۲-۳ بار در هفته از حمام سم زدایی استفاده کنید

حمام سم زدایی پوست در حقیقت استفاده از مواد طبیعی در حمام برای خروج مواد سمی از پوست، به این صورت است که وان حمام را پر از آب گرم کنید و می توانید از ترکیباتی که در ادامه معرفی می کنیم به آب وان اضافه کرده و به مدت ۲۰- ۳۰ دقیقه بدن خود را در آن استراحت دهید:

ترکیباتی که می توانید به دلخواه خود اضافه کنید شامل:

نمک و زنجبیل

مقداری زنجبیل تازه تکه تکه و یا رنده شده را با مقداری آب بجوشانید و بگذارید تا ۱۰ دقیقه خنک شود سپس ۱ فنجان نمک اپسوم اضافه کرده حل کنید و به آب وان اضافه کنید.

نمک و جوش شیرین

۱ فنجان جوش شیرین را به همراه ۱-۲ فنجان نمک اپسوم به آب وان حمام اضافه کنید

حمام نمک اپسوم و نمک دریا و روغن کنجد

۱ لیوان نمک اپسوم به همراه ۱ فنجان نمک دریا و ۱ فنجان روغن کنجد به آب گرم وان حمام اضافه کنید

حمام نمک اپسوم و سرکه سیب

۱ فنجان سرکه سیب و ۱ فنجان نمک اپسوم را به آب گرم وان حمام اضافه کنید.

استفاده مداوم از این حمام باعث سم زدایی پوست و پاک شدن هر نوع آلاینده است.

از محصولاتی که محافظ پوست در مقابل با آلاینده های آسیب رسان است استفاده کنید

بعد از سم زدایی پوست تلاش کنید که آن را تمیز نگه دارید همچنین با استفاده از محصولات محافظت کننده از پوست خود در مقابل با رادیکال های آزاد و آسیب های محیطی مراقبت کنید. به عنوان مثال مرطوب کننده های حاوی SPF، سرم های مرطوب کننده و کیلاتورها ( دسته ای از مواد که مانع از تجمع سموم در روی پوست می شود و از پوست در مقابل با آسیب های محیطی مراقبت می کند).

خرید محصولات آبرسان با کیفیت بالا و قیمت مناسب

بخش دوم : رژیم سم زدایی را شروع کنید

مصرف قند مصنوعی یا تصفیه شده را کم کنید

هنگامی که قند مصرف می کنید وقتی وارد جریان خون می شود به مولکول های پروتئین و یا لیپید می چسبد و تبدیل به مولکول مضری که  گلیکاسیون نامیده می شود مصرف بیشتر قند به تولید بیشتر گلیکاسیون می انجامد و زمانیکه تعداد آنها زیاد شود و در یک نقطه تجمع کنند شروع به صدمه زدن به پروتئین های اطراف می کنند که کلاژن و الاستین از جمله آن است. چند نکته در مصرف قند:

  • در میوه ها و سبزیجات نیز مقداری قند وجود دارد که در بدن تبدیل به گلیکاسیون می شود ولی به این معنی نیست که نباید میوه و سبزی بخورید بلکه باید به اندازه استفاده شود.
  • سعی کنید مقدار قند مصرفی در رژیم روزانه تان ۱۰ درصد کل کالری آن روز شما باشد
  • ·         غذاهای آماده نیز دارای قند پنهان هستند که باید آنها را نیز در نظر بگیرید هنگام خرید این غذاها  برچسب تغذیه آن را به دقت بخوانید تا از میزان کالری و قند آن مطلع شوید
  • از مصرف محصولاتی نظیر نوشابه های گازدار، نوشیدنی های طعم دار، نان های بسته بندی شده و تنقلات  تا حد ممکن خودداری کنید زیرا حاوی قند هستند.

در انتخاب محصولات لبنی و گوشت سخت گیر باشید

ایده آل ترین و مناسب ترین رژیم غذایی  برای سم زدایی پوست، حاوی مقدار زیادی پروتئین می باشد برای انتخاب محصولاتی که حاوی پروتئین هستند نظیر گوشت باید مطمئن شوید که از هورمون در پرورش آن استفاده نشده باشد. زیرا این هورمون ها خود عامل بروز بسیاری از ناراحتی های پوستی از جمله آکنه است. بهترین منابع پروتئین گوشت گاو و مرغ تغذیه شده با غلات و محصولات لبنی می باشد.

چربی های سالم را وارد رژیم غذایی خود کنید

برای اینکه یک رژیم سالم داشته باشید که به سم زدایی و پاکسازی پوست کمک کند باید از چربی های سالم در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا به جذب بهتر ویتامین ها کمک کند و هورمون ها را متعادل نگه دارد. بهترین منابع چربی های سالم شامل:

  • ماهی قزل آلا که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و باعث تولید سلول های قوی می شود، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و مانع از چروک شدن پوست می شود
  • روغن زیتون که می توانید جایگزین کره و سایر روغن ها کنید
  • خوردن انواع آجیل و دانه ها در میان وعده

در مقابل سعی کنید از مصرف چربی های ناسالم تا حد ممکن پرهیز کنید.

مواد غذایی سم زدا
مواد غذایی سم زدا

میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد قلیایی استفاده کنید

کلسیم، پتاسیم و منیزیم سه نوع ماده معدنی قلیایی بسیار مهم است که علاوه بر تامین سلامت پوست و مو برای استخوان ها و دندان ها نیز بسیار مفید است زمانی یک رژیم متعادل غذایی دارید که در آن مصرف غذاهای اسیدی و قلیایی به حد استاندارد باشد معمولا مواد قلیایی به متعادل نگه داشتن رژیم کمک می کند  تعدادی از بهترین مواد غذایی که حاوی مواد قلیایی هستند عبارتند از:

  • سیب
  • کلم بروکلی
  • کلم پیچ
  • موز
  • هندوانه
  • گلابی
  • اسفناج

در طول شبانه روز به اندازه کافی آب بنوشید

حتی اگر شما برنامه خاصی برای سم زدایی پوست خود نداشته باشید نوشیدن آب بسیار بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کنید مهمترین خاصیت نوشیدن آب دفع سموم از پوست و به طور کلی از بدن است علاوه بر این به مرطوب ماندن پوست کمک کرده، پوست را شفاف می کند و مانع از بروز چین و چروک می شود.

روند هضم غذا را تسریع کرده و سموم موجود در سیستم گوارشی را نیز دفع می کند بنابراین آب خوردن را از بدنتان دریغ نکنید و روزی ۸-۱۰ لیوان آب بنوشید.

منابع

skinkraft.com
wikihow.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفده − 8 =