آیا تا به امروز به این فکر کرده اید که بهترین شامپو مناسب مو شما چیست؟ شامپو دارای تنوع بسیار زیادی از نظر ترکیب، ساختار ظاهری، فایده و غیره هستند که برخی از آنها شامل شامپو ضد موخوره، شامپوهای حجم دهنده، شامپو مخصوص موهای رنگ شده، شامپو مناسب مو چرب، شامپو مناسب مو خشک و یا هر نوع شامپوی دیگر که مناسب موی شما است. 

همه ما هنگام شستشوی مو با شامپو انتظار کف فراوان، ضخیم و غنی را داریم، زیرا فکر می کنیم این باعث پاک تر شدن موها می شود؛ همین حالا این ایده را از فکر خود بیرون کنید. کف فراوان و چشمگیر نه تنها به معنای تمیز شدن موهای شما نیست، بلکه می تواند به این معنی باشد که مواد شیمیایی مضر موجود در شامپو سبب کف کاذب شده و می تواند موها و پوست سر را تحریک کند.

شامپوی مناسب مو من چیست
شامپوی مناسب مو من چیست

انتخاب شامپو مناسب مو

در انتخاب شامپو مناسب مو خود دقت به خرج دهید تا بتوانید در سلامت و حتی رشد موهای خود تاثیرگذار باشید. مهمترین تاثیرات انواع شامپو مناسب مو تمیز کردن و خشک کردن آنهاست. صرف نظر از هر خاصیت اضافی، یک محصول باید موها را تمیز کند تا شامپو مناسب مو محسوب شود. 

برای تمیز کردن مو، یک شامپو باید روغن را نیز از بین ببرد تا مو را خشک کند، نگران خشکی موها نباشید شما می توانید در کنار استفاده از شامپو مناسب مو خود از نرم کننده استفاده کنید. البته شایان به ذکر است که در فرمولاسیون برخی از شامپوهای امروزی از نرم کننده های خاصی استفاده شده است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. 

معرفی انواع شامپو مناسب مو شما

استفاده از شامپو مناسب مو های پر دغدغه و غیرقابل کنترل با موهای طبیعی ممکن است مشکلات زیادی را برای آنها رقم بزند. یافتن بهترین شامپو مناسب مو برای شما از بین انواع شامپو جدا کار سختی است و زمانی که در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است سردرگمی شما در انتخاب بهترین شامپو بیشتر شود. 

بسیاری از مردم نمی دانند هنگام خرید شامپو و نرم کننده به دنبال چه چیزی بگردند و از چه چیزی باید خودداری کنند. آنها به مواد موجود در شامپو نگاه نمی کنند خود این می تواند راهنمای خرید شامپو همه مواردی را که باید برای شناسایی شامپوی خوب بدانید را پوشش دهد.

انتخاب شامپو مناسب مو من
انتخاب شامپو مناسب مو من

نوع مو

نکته ای که هنگام انتخاب شامپو مناسب مو باید آن را مدنظر داشته باشید و در اولویت برای شما قرار داده شود تعیین نوع مو می باشد، انواع مختلفی از مو وجود دارد و شما باید نوع مو خود را قبل از استفاده با هر شامپویی بدانید تا بتوانید یک شامپوی خوب را انتخاب کنید.

خرید انواع شامپو متناسب با انواع مو با قیمت بسیار مناسب

بعد از آن شخص باید مواد تشکیل دهنده شامپو را بررسی کند زیرا بسیاری از شامپوها در بازار وجود دارند که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. با پر کردن روغن های طبیعی موجود در پوست سر، ممکن است به موهای شما آسیب برساند و رشد موهای شما را عقب بیندازد.

شامپو مناسب مو خود را انتخاب کنید

آیا میدانید هنگام استفاده از شامپوی نامناسب چه تاثیراتی می توانید روی موهای خود داشته باشید؟ چنین محصولی ممکن است حاوی موادی باشد که با تخلخل موهای ما مطابقت نداشته و حتی پوست سر ما را تحریک کند که در نتیجه استفاده از این شامپو شاهد نتایج زیر خواهید بود:

۱. احساس خارش ناخوشایندی را ایجاد می کند.

۲. در تشدید شدن شوره موثرند.

۳. پوست سر را تحریک و پیازها را تضعیف می کنند.

۴. ممکن است موهای شما خشک و نازک شود.

۵. به سختی می توان آنها را شانه و یا حالت داد.

با توجه به موارد فوق شما می توانید بهتر به اهمیت انتخاب شامپو مناسب مو سر خود پی ببرید. برای تهیه شامپو مناسب مو خود محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید بهترین آن را در کمترین زمان تهیه کنید.

چند بار باید شامپوی خود را عوض کنید؟

یکی از سوالات متداول درمورد استفاده شامپو مناسب مو این است که آیا شامپو باید با نوع دیگری جایگزین شود؟ در واقع، هیچ قانونی برای آن موضوع وجود ندارد. طرفداران این ایده ادعا می کنند که با گذشت زمان، نیازهای مو و پوست سر ما تغییر می کند. به همین دلیل لازم است شامپو مناسب مو را به دفعات مورد نیاز تغییر دهید؛ از طرفی مخالفان جوابی کاملا عکس آن را دارند و معتقدند که از شامپوی همیشگی خود استفاده کنند تا تعادل را برقرار کنند. 

چگونه شامپوی مناسب مو خود را پیدا کنیم
چگونه شامپوی مناسب مو خود را پیدا کنیم

معیارهای مهم انتخاب شامپو

در حالی که جعبه ها و بسته بندی بهترین شامپوها را در مقابل شما برای انتخاب و خرید قرار می دهند به دنبال اولین دلیل برای انتخاب شامپو مناسب مو خود می گردید تا بتوانید با استفاده از آن به مشکلات موی خود پاسخ دهید و توسط بهترین شامپو موی خود را دوباره زنده کنید. معیارهای اساسی که برای انتخاب شامپو باید مدنظر داشته باشید اعم از:

• مواد تشکیل دهنده 

• غلظت 

• ترکیب

• اثرگذاری

موارد فوق چند مورد ساده اما از برترین معیارهای انتخاب شامپو می باشد که مناسب ترین شامپو برای شما متناسب با نوع موهای شماست و حاوی مواد مورد نیاز مو می باشد. همین که نوع مو و نیازهای مو را بشناسید، انتخاب شامپو مناسب مو آسان تر خواهد شد!

مقاله پیشنهادی: موی معمولی و نرمال چه ویژگی هایی دارند؟

خصوصیات شامپو مناسب مو های نازک 

شامپوهای حجم دهنده حاوی مواد افزودنی تقویت کننده هستند که ساختار آنها مانند پروتئین ها و پلیمرها عمل می کند. این مواد موها را جمع کرده و باعث قوی تر و حجیم تر شدن موها می شوند. موادی مانند کلاژن دریایی و عصاره های گیاهی، موهایی با ظاهر کامل تر ایجاد می کنند. شامپوها برای موهای نازک به گونه ای ساخته شده است که موها را با ترکیبات به کار رفته در آن سنگین نکنند. 

شامپو برای موهای خشک و آسیب دیده

موهای خشک و آسیب دیده از دسته های مشکل ساز هستند که افراد با آنها دست و پنجه نرم می کنند و برای ترمیم آنها دست به هزینه های گزافی میزنند که بی نتیجه است! انتهای مو دچار موخوره، نازکی، شکنندگی و غیره است که نشان از پایان عمر این قسمت از موها می باشد. 

شامپو مناسب مو های خشک و آسیب دیده در واقع رطوبت اضافی را برای موهای شما فراهم می کند که دارای ترکیبات مطبوع مانند روغن یا دیگر مواد مغذی می باشد که برای این دسته از افراد ایده آل ترین هستند.

چگونه از مو مراقبت کنم
چگونه از مو مراقبت کنم

شامپو مخصوص موهای چرب

موهای چرب (ناشی از تولید بیش از حد سبوم) بلافاصله پس از شستن موها تمایل به تولید چربی دارند. این به ویژه در مورد موهای نزدیک پوست سر اعمال می شود. شامپو مناسب مو های چرب باید حاوی موادی باشند که بتوانند تولید متعادل سبوم پوست را بازیابی کنند. به عنوان مثال آلوئه ورا و همچنین عصاره های پنبه ای و گیاهی می تواند در این امر دخیل باشند و چربی پوست سر را کنترل و چربی موها را به حداقل برسانند.

علاوه بر این، موهای چرب به رزماری، مریم گلی، گزنه و بابونه علاقه مند هستند چرا که دارای اثر قابض هستند؛ توجه داشته باشید که بابونه همچنین می تواند رنگ مو را روشن تر کند. بنابراین، ارزش شامپوهای گیاهی از معمولی بیشتر است.

شامپو برای موهای تحت تاثیر شوره سر

کسانی که حداقل یکبار در زندگی با شوره سر مبارزه کرده اند میدانند که خلاص شدن از شر آنها چقدر دشوار است. رایج ترین شامپوهای ضد شوره موجود در داروخانه ها حاوی موادی هستند که با عفونت های مختلف قارچی مقابله می کنند. این مواد شامل:

• کتوکونازول 

• اسید سالیسیلیک 

• تری تیونات روی 

• سولفید سلنیوم 

خرید شامپوی ضد شوره سر مناسب انواع مو با قیمت های مناسب

هنگام استفاده از شامپو مناسب مو باید بسیار مراقب باشید، زیرا ممکن است پوست به راحتی به آنها اعتیاد پیدا کند، که منجر به عود شوره سر پس از قطع آنها می شود. یک شامپوی ضد شوره خوب باید فرمول سبک و ترکیب طبیعی داشته باشد، زیرا پارابن ها، شوینده های قوی و سایر مواد مصنوعی می توانند باعث تحریک پوست، غدد چربی و تشدید مشکل شوند.

محافظت از موی سر
محافظت از موی سر

شامپو مخصوص موهای خاکستری

چرا به آنها موهای خاکستری گفته می شود؟ این دسته از موها نازک و حساس هستند که با نازک تر شدن آنها شاهد تغییر رنگ هستیم به همین دلیل به این دسته از موها خاکستری گفته می شود. شامپو مناسب مو های خاکستری به شکل ویژه و خاصی طراحی شده اند که با مصرف آن نشاط را به این دسته از موها هدیه می کنید.

شامپو مناسب مو های صاف 

مراقبت از موهای صاف در صورت انتخاب شامپو و نرم کننده مناسب بسیار آسان است. هدف یک شامپو مناسب مو های صاف با فرمولاسیون بسیار خاص است تا تنها در از بین بردن سبوم یا روغن اضافی، آلودگی نقش داشته باشد و از طرفی خواص موجود در خود را به مو تزریق کند، نرم کننده های موجود در برترین شامپوها از خشکی محافظت می کنند، آنها را براق و برای شانه زدن راحت تر شانه می شوند. 

شامپو برای پوست سر حساس

زنان که به دلایل متعدد پوست سر حساسی دارند با کوچکترین عوامل محیطی ممکن است سر آنها شروع به خارش کند که با جوابدهی به این خارش پوست بیشتر از قبل تحریک و ریشه مو سر ممکن است تضعیف شود و سوزش و قرمزی را احساس کنید اینها همه علائم تحریک پوست سر هستند.

بهترین شامپو برای پوست سر حساس شامل ترکیبات ملایم کششی است که باعث تشدید پوست سر نمی شود و دارای مواد افزودنی نرم کننده مانند پانتنول، ویتامین B5 ، بیزابولول و آلوئه ورا می باشد که پوست سر را تسکین می دهند.

شامپوی جلوگیری از ریزش مو چیست
شامپوی جلوگیری از ریزش مو چیست

شامپو برای جلوگیری از ریزش مو

مراقبت مناسب از مو ممکن است باعث کاهش یا جلوگیری از ریزش مو شود. زمانی که صحبت از رشد مجدد موها می شود ممکن است راههای مختلفی را پیشروی شما قرار دهند که منصفانه ترین راه با هزینه حداقلی برای افرادی که نمی توانند دست به هزینه های زیاد بزنند استفاده از یک شامپو مناسب مو می باشد که بتواند در کنترل و جلوگیری از ریزش مو موثر باشد.

بهترین شامپوهایی که می توان به این افراد معرفی کرد شامپوهایی هستند که حاوی مواد تحریک کننده و تقویت کننده ساختار مانند کافئین و پروتئین ها به عنوان مثال کراتین هستند.

توجه داشته باشید که مو و پوست سر با گذشت زمان تغییر می کنند. هر از گاهی باید انتخاب شامپوی خود را دوباره ارزیابی کنید.

مقاله پیشنهادی: برای رشد سریع مو چی خوبه ؟

شامپوهایی برای موهای رنگ شده

این دسته از شامپوها بسیار خاص هستند و همانطور که از نامشان پیداست برای موهای رنگ شده استفاده می شود که حاوی مواد محافظتی فراوانی هستند تا به رشد سریع تر موها کمک کنند و آسیب رساندن به مو را به حداقل ترین میزان ممکن برسانند. جو دو سر هیدرولیز شده در بهترین شامپوها از موی رنگ شده تا غیره استفاده می شود که باعث تقویت و تغذیه انواع مو می شود و از طرفی عمر رنگ بر روی موها را افزایش دهند.

مراقبت از موی فر و خشک
مراقبت از موی فر و خشک

شامپوهایی برای موهای فر یا خشک

این دو شامپو در یک گروه قرار می گیرند زیرا هر دو نوع مو به فرمول های فوق العاده مغذی نیاز دارند. در غیر این صورت، موهای فر یا خشک در معرض گره خوردن، شکننده می شود و در نهایت به موخوره ختم می شوند.

اگر می خواهید به موهای فر و خشک خود کمک کنید بهتر است به فرمول بدون سولفات موجود بر روی جلد شامپو توجه کنید. فرها به سولفات ها واکنش بدی نشان می دهند. گیاهان دارویی مانند آلوئه ورا، بابونه و گل ختمی و … می توانند هنگام پاکسازی، از موی شما به بهترین نحو ممکن محافظت کنند.

موها خشک

برای موهای خشک با هر نوع پیچ و خم،  شامپو هیدراته بهترین است زیرا موها را به میزان قابل توجهی آبرسانی می کند. عسل ماده ای مرطوب کننده است که هیدراتاسیون روغن بادام موجود در رشته ها را مهر و موم می کند و در بسیاری از شامپو ها به کار رفته است. که در نهایت استفاده از بهترین شامپو مناسب مو خشک شاهد موهای زرق و برق دار، قابل کنترل و تقویت شده ای هستید که برای شما باقی مانده است.

پرا شامپو مهم است
پرا شامپو مهم است

کاربرد بهترین شامپو چیست؟

فولیکول های سالم و تمیز برای حفظ سلامت مو و تقویت رشد آنها مهم هستند. بدون تمیز کردن صحیح، روغن و سلول های مرده می توانند روی پوست سر شما جمع شوند و باعث پوسته پوسته شدن شوند و ظاهر چرب را برای نمایش به جای بگذارند و از طرفی رشد موها کندتر می شود. 

فولیکول های موی شما به یک غده چربی متصل است که مسئول تولید روغن های طبیعی پوست سر شما هستند. وقتی فولیکول های موی شما مسدود یا کثیف شود، ممکن است تولید بیش از حد روغن را تجربه کنید. خوشبختانه، شما می توانید فولیکول های مو خود را بدون درمان های گران قیمت با استفاده از بهترین شامپو حل کنید. کاربرد اصلی شامپو مناسب مو خود را حین استفاده خواهید دید که در ادامه به خصوصیات مهم آن اشاره کرده ایم.

پاک کردن

همانطور که قبلا اشاره کردیم رشته های مو با روغنی طبیعی به نام سبوم پوشانده می شود که از پوست سر ترشح می شود تا به سلامت و محافظت از مو کمک کند. این روغن به تدریج با جذب آلودگی موهای شما را چرب و کثیف می کند. 

برای تمیز کردن موها، باید از چیزی استفاده کنید که روغن موها را از بین ببرد. بهترین شامپوها حاوی سولفات هایی هستند که روغن کثیف را احاطه کرده و آن را از بین می برند. وقتی مو با شامپو و آب شستشو می شود، روغن را با خود می برد و موها را تمیز می کند.

خشك كردن

فرمولاسیون شامپوها به گونه ای می باشد که مجبور است روغن موهای سر را از بین ببرد تا آلودگی ها را نیز پاک کند با این روند نه تنها چربی و آلودگی را از بین میبرد بلکه باعث خشکی مو می شود. بیشتر افراد هنگام شامپو زدن موهایشان از آب گرم استفاده می کنند؛ این گرما باعث باز شدن کوتیکول های مو می شود که رشته های کسل کننده و خشن ایجاد می کند. 

همچنین به این معنی است که بیشتر موها در معرض از دست دادن چربی قرار دارند و باعث می شوند شامپو رشته داخل و خارج آن را خشک کند. بنابراین برای پیشگیری از آسیب رسیدن به مو سعی کنید از آب گرم استفاده نکنید.

مرطوب کننده

اگرچه هر شامپو مناسب مو می تواند موهای شما را خشک کنند، اما فقط شامپوهای با کیفیت مقداری رطوبت را در رشته موهای شما باز می گردانند. این شامپوها از مواد نرم کننده و یا مرطوب کننده برای کمک به جایگزینی سبوم برداشته شده استفاده می شود. 

نرم کننده ها مواد روغنی هستند که برای کمک به مرطوب سازی و محافظت از آن، سطح هر رشته را نرم می کنند. همچنین مرطوب کننده ها مواد نگهدارنده آب هستند که هر رشته را نرم، و به شما کمک می کنند تا آب را در خود نگه دارند و موهای شما را مرطوب نگه میدارد.

هشدار

گرچه ممکن است بسیاری از شامپوها ادعا کنند که موهای آسیب دیده را ترمیم می کنند، اما فقط می توانند موقتا اصلاح کنند. وقتی تار مویی ضعیف شد و دچار موخوره شد دیگر نمی تواند همانند رشد اولیه به زندگی خود ادامه دهد. 

برخی از محصولات حاوی پلیمرهایی هستند که به چسباندن موقت رشته به یکدیگر کمک می کنند و برخی دیگر باعث تقویت موهای شما می شوند، به طور موقت نقاط ضعف را تقویت می کنند تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنند. با این حال، بیشتر موها را با نرم کننده ها نرم می کنند تا آسیب کمتری به آنها وارد شود.

چرا  pH  شامپو مهم است
چرا pH شامپو مهم است

چرا به شامپوی متعادل با pH نیاز دارید؟

شامپویی که انتخاب می کنید می تواند در سلامت و ظاهر موهای شما تغییرات اساسی را ایجاد کند. تعادل pH مو و پوست شما حدود ۵ یا کمی اسیدی است از طرفی شامپوها می توانند اسیدی یا قلیایی باشند. شامپویی که خود را به عنوان PH متعادل معرفی می کند باید کمی اسیدی باشد. برای حفظ سلامت موها، شامپو متعادل با pH مناسب را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی: پرایمر ریمل چیست و چه کاربردی در آرایش دارد؟

جلوگیری از آسیب

رطوبت موجود در ساقه مو به انعطاف پذیری مو کمک می کند. وقتی از شامپوی متعادل با اسید برای بسته نگه داشتن کوتیکول استفاده می کنید، موهای شما انعطاف پذیر خواهد ماند. اگر این رطوبت به هر نحوی از بین برود، موهای شما خشک می شود و کسل کننده به نظر می رسد و تمایل زیادی به موخوره و دیگر علائم آسیب زا دارد. یک شامپو متعادل با pH می تواند به جلوگیری از این نوع آسیب به موهای شما کمک کند.

با بهترین شامپو از رنگ مو محافظت کنید

بهترین شامپو مناسب مو های رنگ شده با pH متعادل می تواند به شما کمک کند تا رنگ موهای دائمی خود را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارید. اگر به تازگی موهای خود را رنگ کرده اید و می خواهید از این رنگ مراقبت کنید شامپو با pH متعادل می تواند سلول هایی که به موهای شما رنگ می دهند را حفظ کند.

رشد مجدد مو
رشد مجدد مو

چگونه موهای آسیب دیده را دوباره رشد دهیم

آسیب دیدگی نه تنها درخشندگی و لطافت موهای بلکه رشد آنها را نیز مهار می کند و رشد موهای آسیب دیده به دلیل شکستگی مداوم و شکافته شدن ساقه مو دشوار و حتی غیرممکن است. در صورت رسیدگی نکردن این آسیب فقط صدمات بیشتری به بار می آورد و انتهای مو را خشک و غیرقابل کنترل می کند. 

برای رشد مجدد موهای آسیب دیده، باید آسیب ها را برطرف کرده و شرایط کلی برای رشد آنها را فراهم کرد که نیاز به هزینه های زیادی دارد. علاوه بر هزینه نیاز به مراقبت های اساسی دارد که باید تمام نکات ریز و درشت را مد نظر داشته باشید تا بتوانید با درصد کمی به رشد موهای آسیب دیده کمک کنید. یکی از راههای راحت و کم هزینه استفاده از شامپو مناسب مو های آسیب دیده است.

حرف پایانی

مو یکی از مهمترین موارد در بدن انسان محسوب می شود. مردم، الخصوص خانم ها با موهای بلند، موهایشان را خیلی دوست دارند. اما مراقبت از مو کار ساده ای نیست، زیرا شامپوهای مختلفی از مارک های مختلف وجود دارد که باعث می شود تا فرد در انتخاب شامپو مناسب مو خود گیج شود. مراقبت از مو یکی از قسمت های مهم نظافت برای خانم ها و همچنین آقایان می باشد. شامپو نیز یکی از مهمترین مواردی است که فرد برای مراقبت از بیماری و سلامت موهای خود از آن استفاده می کند. 

در بازار مدرن امروز، تعداد نامحدودی از انواع شامپوها با فرمولاسیون های گوناگون وجود دارد که انتخاب آنها برای یک شخص بسیار گیج کننده و دشوار است؛ بنابراین سعی کنید برای انتخاب برترین شامپو نکات فوق را مد نظر داشته باشید.

منابع

schwarzkopf.international
nbcnews.com
schwarzkopf.com
byrdie.com
leaf.tv

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

ده + هفده =