شل شدن پوست پس از لاغری یکی از مهمترین اتفاقاتی است که می تواند پس از کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام برای انسان به وجود آید. با وجود این که کنترل وزن و چاقی می تواند تا حدود بسیار زیادی خطر بیماری های مختلف را کاهش دهد، اما با این حال کاهش وزن عمده باعث افتادگی پوست صورت و سایر قسمت های بدن می گردد.

یکی از سوالات مهمی که در این زمینه مطرح می شود این است که علت شل شدن پوست پس از لاغری چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم پوست بزرگترین محافظ بدن ماست که از آن در برابر انواع آسیب های محیطی مراقبت می کند و لایه داخلی آن از پروتئین هایی از جمله کلاژن و الاستین تشکیل شده است؛ وظیفه اصلی کلاژن این است که ۸۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل دهد و الاستین نیز قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد و به سفت ماندن پوست کمک فراوانی می نماید. با افزایش وزن پوست انسان منبسط شده و به طور قابل توجهی کشیده می شود و برای مدت زمان طولانی به همین شکل باقی می ماند و در همین زمان فیبرهای کلاژن و الاستین با آسیب هایی مواجه می شوند و توانایی عقب نشینی خود را از دست می دهند. در نهایت زمانی که شروع به کاهش وزن می کنید، ممکن است پوست شما آویزان گردد.

علت افتادگی پوست در سنین مختلف

شل شدن پوست علت های گوناگونی دارد که جسم انسان با قرار گرفتن در معرض آنها ممکن است با این موضوع مواجه شود. برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این موضوع به برخی از مهمترین علل این امر اشاره می کنیم:

  1. افزایش سن: همانگونه که میدانید بالا رفتن سن می تواند بر روی پوست تاثیرات فراوانی قرار دهد؛ زیرا در این پروسه پوست دو پروتئین مهم خود را از دست داده و به همان نسبت حالت ارتجاعی آن از بین رفته و دچار افتادگی می گردد.
  2. سبک زندگی ناسالم: اگر یک انسان برای مدت های طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد، یا از سیگار، مشروبات الکلی و سایر مواد مخدر استفاده نماید، به پوست خود آسیب زده و باعث ایجاد افتادگی آن گردد. البته تغذیه ناسالم و استفاده از غذاهای آماده که فاقد هرگونه ارزشی هستند نیز از جمله عوامل اصلی آسیب به پوست بدن می باشد.
  3. کاهش وزن: تحمل وزن اضافی برای بدن انسان در طول مدت زمان طولانی می تواند به فیبرها و پروتئین های آن آسیب های جبران ناپذیری وارد نماید و این امر سبب می شود که پس از کاهش وزن پوست سریع تر از همیشه باز شود و باعث شل شدن پوست پس از لاغری گردد.
  4. بارداری: مسلما پوست بدن انسان به خصوص قسمت شکم در هنگام بارداری باز می گردد و پس از زایمان پوست نمی تواند به حالت قبلی خود بازگردد و این امر افتادگی پوست در این قسمت را به وجود می آورد.
  5. بیماری: برخی از بیماری ها نیز ممکن است بر روی پوست انسان تاثیر گذاشته و حالت ارتجاعی و سفتی آن را تحت تاثیر قرار دهد.
شل شدن پوست پس از لاغری
شل شدن پوست پس از لاغری

درمان شل شدن و افتادگی پوست

اگر میزان افتادگی پوست شما جزئی است برای درمان آن می توانید از برخی گزینه های خانگی استفاده کنید که یکی از مهمترین آنها ورزش است، زیرا انجام ورزش به صورت روزانه و همیشگی باعث ایجاد توده عضلانی شده و ماهیچه ها را سفت می کند. البته ورزش های مقاومتی مانند بدنسازی و تمرین با وزنه می توانند تاثیرات بیشتری در این زمینه برای پوست به وجود آورند. ایروبیک و پیلاتس نیز از آن دسته ورزش هایی هستند که می توان توسط آنها هسته بدن را سفت و تقویت نمود و به خصوص این امر برای عضلات شکم، پاها و بازوها از اهمیت فراوانی برخوردار است. ورزش هایی برای صورت نیز وجود دارند که از افتادگی پوست صورت جلوگیری به عمل آورده و اطراف چانه ها و گلو را سفت و محکم می نماید؛ این تمرینات در ورزش یوگا به گونه های مختلفی وجود دارد و طرفداران این ورزش عالی اعتقاد دارند که یوگا دارای تمرینات خاصی برای درمان شل شدن پوست پس از لاغری می باشد.

همچنین می توان برای برطرف کردن این مشکل از برخی مکمل ها نیز استفاده نمود که البته این امر باید تحت نظر یک پزشک متخصص صورت گیرد؛ معمولا این مکمل ها حاوی برخی از مواد مغذی هستند که تشکیل دهنده کلاژن و اسید هیالورونیک برای کاهش افتادگی پوست هستند. البته اگر میزان افتادگی پوست شما متوسط یا زیاد است می توانید از درمان های غیر تهاجمی و کم تهاجمی استفاده کرده و توسط آن حالت ارتجاعی پوست افتاده خود را بهبود بخشید. در برخی از موارد پزشک ممکن است لیزر درمانی را نیز برای این امر پیشنهاد دهد، زیرا این امر می تواند نتایج بسیار خوبی به همراه آورده و قسمت بازوها، شکم و برخی دیگر از نواحی بدن را سفت نماید. همچنین از این شیوه می توان برای درمان شل شدن پوست ران نیز استفاده نمود.

تاثیرات انواع ویتامین برای سفت شدن پوست صورت

یکی از مهمترین وظایفی که بر عهده ما قرار دارد این است که از پوست خود به بهترین شکل ممکن مراقبت نماییم، به خصوص این امر در هنگام رژیم غذایی لاغری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، زیرا شل شدن پوست پس از لاغری به خصوص در قسمت صورت یکی از شایع ترین و آزار دهنده ترین اتفاقاتی است که در این مقطع ممکن است برای انسان به وجود آید. خوشبختانه علاوه بر شیوه های مختلف و غذاهایی که می توان استفاده نمود و از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آورد، انواع ویتامین ها برای سفت شدن پوست صورت وجود دارند که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مقاله پیشنهادی: چرا باید روغن ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

معرفی بهترین ویتامین برای سفت شدن پوست صورت

ویتامین D: این ویتامین از طریق نور آفتاب به دست می آید و پس از قرار گرفتن شخص در معرض نور خورشید این ویتامین توسط کبد و کلیه ها جذب شده و سپس از آنجا به سایر قسمت های بدن منتقل می گردد و به این صورت به ایجاد سلول های سالم کمک می نماید. این ویتامین علاوه بر نور خورشید از طریق موادی مانند دانه های غنی شده غلات صبحانه، آب پرتقال، ماست و ماهی جذب بدن می شود.

ویتامین C : این ویتامین نیز یک شیوه درمان شل شدن و افتادگی پوست بسیار عالی می باشد، زیرا دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن ایفا می کند و همواره از آن به عنوان یک بخش مهم از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. این ویتامین درون مواد غذایی مانند مرکبات، سبزیجات و میوه ها به وفور یافت می شود.

ویتامین E : این ویتامین نیز یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است و در جلوگیری از افتادگی پوست صورت نقش بسیار مهمی ایفا می کند. زیرا این ویتامین اشعه های مضر نور خورشید را جذب کرده و آسیب های حاصل از آن را به حداقل خود می رساند و نه تنها به درمان شل شدن و افتادگی پوست کمک فراوانی می کند، بلکه از بروز لکه های تیره و چین و چروک نیز جلوگیری به عمل می آورد. این ویتامین از طریق آجیل و دانه های روغنی به دست می آید.

ویتامین k : این ویتامین به بدن کمک می کند تا زخم ها، کبودی ها و تمامی قسمت های آسیب دیده را به خوبی التیام ببخشد و همچنین به درمان برخی از بیماری های پوستی کمک فراوانی نماید. حتی این ویتامین علاوه بر صورت می تواند برای درمان شل شدن پوست ران و سایر قسمت های دیگر بدن نیز مفید و موثر باشد.

شل شدن پوست پس از لاغری
شل شدن پوست پس از لاغری

جلوگیری از افتادگی پوست

برای این که در هنگام کاهش وزن و تناسب اندام با مشکلاتی از قبیل شل شدن پوست پس از لاغری مواجه نشوید باید به موارد مهمی توجه کنید. یکی از این موارد استفاده از محصولات سفت کننده پوست می باشند که شامل انواع ژل ها و کرم ها است که می توان از آن برای درمان موضعی برخی از نقاط بدن استفاده نمود. بهترین نوع این محصولات حاوی ترکیبات رتینوئید است که در واقع آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که تولید کلاژن بدن را افزایش داده و به این صورت از افتادگی آن جلوگیری به عمل می آورد. البته برای استفاده از این محصولات و بهره برداری هر چه بیشتر از آنها حتما باید از نظر مشورتی پزشک خود استفاده کنید و سپس از آن برای درمان شل شدن پوست ران، پوست شکم، پوست صورت و سایر قسمت های بدن خود بهره ببرید.

درمان شل شدن و افتادگی پوست با ماساژ

انجام ماساژ یکی از مهمترین مواردی برای جلوگیری از افتادگی و درمان شل شدن پوست پس از لاغری به شمار می رود؛ زیرا این امر باعث بهبود جریان خون در رگ ها شده و فیبروبلاست ها را تحریک نموده و تولید میتوکندری را افزایش می دهد. لازم به ذکر است که فیبروبلاست ها همان سلول هایی هستند که به تولید بافت های همبند مانند کلاژن و الاستین کمک فراوانی نموده و پوست را سفت و محکم می کنند.

برای انجام این کار حتما از یک دستگاه ماساژ بسیار قدرتمند و در عین حال ملایم استفاده کرده و پوست خود را دو بار در روز و هر بار به مدت ۱ دقیقه ماساژ دهید؛ این شیوه باعث تولید بهبود عملکرد مولکول های پوست مانند پروکلاژن، فیبریلین و تروپلاستین می گردد. برخی از پزشکان نیز عقیده دارند قبل از این که از دستگاه ماساژ برای درمان شل شدن پوست خود استفاده کنید، حتما از کرم ضد پیری بر روی پوست صورت و گردن خود استعمال نموده و سپس ماساژ درمانی را آغاز کنید.

خرید انواع محصولات ضد چروک و لیفتیگ با کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب

استفاده از مواد مغذی مفید برای درمان افتادگی پوست

در قسمت های قبل به برخی از مهمترین مواردی که علت افتادگی پوست می باشند اشاره کردیم که یکی از مهمترین آنها کاهش وزن بود. خوشبختانه برخی از مواد غذایی در دسترس ما وجود دارند که با استفاده از آنها می توان اقدام به درمان شل شدن پوست پس از لاغری اکتفا کرد و سفتی و شادابی پوست را به آن بازگرداند. به عنوان مثال پروتئین یکی از مواد غذایی است که وجود آن برای جسم انسان بسیار لازم و ضروری است و شما می توانید آن را از طریق غذاهای گوشتی، تخم مرغ و شیر تامین نموده و به این صورت اقدام به درمان افتادگی پوست خود نمایید.

اسیدهای چرب امگا ۳ که معمولا در غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو یافت می شوند نیز از جمله مهمترین نیازهای پوست برای محافظت و نگهداری از سفتی خود می باشد، بنابراین در برنامه غذایی روزانه و هفتگی خود از مصرف این مواد غافل نشوید. شایان ذکر است که آب نیز از بهترین موادی است که می توان از آن برای جلوگیری و درمان شل شدن پوست پس از لاغری استفاده نمود؛ زیرا تحقیقات و مطالعات اخیر نشان دهنده آن است که انسان هایی که در طول روز به اندازه کافی آب می نوشند پوست آنها عملکرد بهتری داشته و جوانی و شادابی آن به خوبی حفظ می شود. یکی دیگر از مهمترین پارامترهایی که می توان آن را علت افتادگی پوست به شمار آورد، استرس و اضطراب می باشد و برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی برای پوست باید سبک زندگی خود را تغییر داده، از عواملی که به شما استرس می دهند دور بمانید و شیوه هایی برای آرامش درونی خود پیدا کنید.

غذای های مفید
شل شدن پوست پس از لاغری

چه غذاهایی برای درمان شل شدن پوست پس از لاغری مناسب هستند؟

خوشبختانه برخی از غذاها هستند که ما می توانیم توسط آنها به زیبایی و جذابیت پوست خود کمک فراوانی نموده و از افتادگی، شل شدن و پیری آن جلوگیری به عمل آوریم؛ استفاده از این مواد غذایی در طول روز به ما کمک می کند که جوان تر و زیباتر از همیشه به نظر برسیم. در این بخش به چند نوع از این مواد غذایی اشاره می کنیم:

روغن زیتون: همان گونه که می دانید روغن زیتون یکی از سالم ترین چربی هایی است که در کره زمین وجود دارد و استفاده از آن به پوست کمک می کند تا حالت ارتجاعی خود را حفظ کرده و همواره شاداب و جوان باقی بماند. این روغن با دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع حالت کشسانی پوست را افزایش داده و موجب استحکام آن می گردد.

چای سبز: بررسی ها نشان دهنده آن است که چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که از جسم در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می کند. یکی از این آنتی اکسیدان ها پلی فنول نام دارد که با محافظت از کلاژن و پروتئین، از شل شدن پوست پس از لاغری جلوگیری به عمل می آورد و پیری و افتادگی پوست را به تعویق می اندازد. یک مطالعه نشان دهنده آن است که زنانی که حدود ۸ هفته از کرم ها و یا مکمل های چای سبز استفاده نموده اند، پوست آنها حالت کششی و ارتجاعی خوبی پیدا کرده است.

روغن ماهی: بدون شک ماهی یکی از بهترین مواد غذایی برای جسم است که اثرات شگفت انگیزی بر روی پوست باقی می گذارد. درون آن زنجیره ای غنی از اسیدهای چرب امگا۳ وجود دارد که پوست را سفت نموده و جوانی و شادابی را به آن باز می گرداند.

شکلات تلخ: شکلات تلخ یکی از کامل ترین منابع آنتی اکسیدان هایی مانند فلاوانول است که از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت نموده، جریان خون را افزایش داده و از شل شدن پوست جلوگیری به عمل می آورد.

مقاله پیشنهادی: معرفی ۱۵ محصول برند جیمی که طرفداران بسیاری دارد

داروهای طبیعی برای سفت کردن پوست شل

پزشکان و محققان عقیده دارند که استفاده از داروهای طبیعی برای کسانی که کمی یا مقدار متوسطی از وزن خود را کاهش داده اند می تواند قدرت و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و آن را سفت و محکم نمایند. برای آشنایی بیشتر شما با این روش ها و داروهای طبیعی، به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • هرگز از انجام دادن تمرینات مقاومتی غافل نشوید، زیرا این ورزش ها می تواند باعث به وجود آمدن توده عضلانی در افراد شده و به بهبود شل شدن پوست منجر شود.
  • در طول روز مصرف کلاژن غافل نشوید؛ زیرا کلاژن شباهت فراوانی به ژلاتین دارد و معمولا در بافت همبند حیوانات به وفور یافت می شود. استفاده از مکمل های حاوی کلاژن بافت پوست را بهبود بخشیده و پس از گذشت چند هفته آن را سفت و محکم می نماید؛ البته شما می توانید از کرم ها و ژل هایی که حاوی کلاژن هستند نیز به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کرده و از نتایج آن برخوردار شوید.
  • در برنامه غذایی روزانه خود حتما مصرف پروتئین را جایگزین نمایید، به خصوص اگر در رژیم غذایی به سر می برید؛ زیرا پروتئین یکی از مهمترین موادی است که نقش بسیار مهمی در سلامتی و زیبایی پوست ایفا می نماید.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ نیز نقش مهمی در ایجاد سفتی پوست دارند و از افتادگی آن به میزان فراوانی جلوگیری به عمل می آورند. بنابراین در برنامه غذایی هفتگی خود استفاده از این اسیدها را بگنجانید و اگر به هر دلیلی از آنها استفاده نمی کنید، حتما با مشورت پزشک از مکمل ها و قرص هایی که حاوی این مواد هستند بهره ببرید.
  • اگر قرار است در طول روز به مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتما از کرم های ضد آفتاب قوی برای پوست خود استفاده کنید، زیرا یکی از مهمترین آسیب هایی که اشعه های نور خورشید برای پوست به همراه می آورد این است که روند کلاژن سازی آن را با مشکل مواجه نموده و به مرور زمان باعث ایجاد افتادگی و شل شدن برای آن می گردد و زیبایی و جذابیت پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.
برای بدن چی بخوریم
شل شدن پوست پس از لاغری

درمان شل شدن پوست صورت در طب سنتی

انسان ها از زمان های بسیار قدیم برای زیبایی و جذابیت پوست خود اهمیت فراوانی قائل بوده و همواره سعی می کردند با استفاده از روش هایی که توسط پزشکان طب سنتی پیشنهاد می شد زیبایی و جذابیت پوست خود را حفظ نمایند و از شل شدن پوست پس از لاغری جلوگیری به عمل آورند. خوشبختانه امروزه نیز درمان شل شدن پوست صورت در طب سنتی یکی از متداول ترین شیوه ها در سراسر جهان به شمار می رود که طب سوزنی یکی از بهترین نوع آنهاست.

استفاده از طب سنتی و سوزنی قرن هاست به عنوان شیوه عالی جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد و یک روش کاملا بی خطر و طبیعی برای افزایش سلامت پوست صورت به شمار می رود. با این طب می توان تمامی چین و چروک هایی که بر روی پوست وجود دارند را برطرف نمود، لکه ها و جوش ها را از بین برده و از همه مهمترین این که از افتادگی و شل شدن آن جلوگیری به عمل آورد.

طب سوزنی و اثرات شگفت انگیز آن بر روی پوست

همان گونه که اشاره شد درمان شدن پوست در طب سنتی در حال حاضر نیز به عنوان یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش ها برای درمان افتادگی و شل شدن پوست پس از لاغری به شمار می رود. به عنوان مثال با بهره گیری از طب سوزنی می توان گردش خون در رگ ها را بهبود بخشید و به این صورت مواد مغذی پوست را افزایش داد. در طب سوزنی، سوزن های بسیار ریزی را در قسمت درم پوست قرار می دهند و باعث ایجاد میکروتروما می شوند و با بهره گیری از این روش باعث افزایش تولید الاستین و کلاژن می شوند و این دو ماده قدرت فراوانی برای از بین بردن چین و چروک ها و برطرف کردن افتادگی پوست دارند.

در برخی از شل شدن پوست پس از لاغری به غیر از کاهش وزن، می تواند علت های دیگری نظیر ضعف عضلات این قسمت داشته باشد و خوشبختانه با استفاده از طب سوزنی می توان این عضلات را دوباره قدرتمند نمود و شادابی و جوانی را به آنها بازگرداند. یکی از مهمترین نکاتی که باید در این زمینه به آن توجه ویژه ای نمایید آن است که برای درمان شل شدن پوست صورت در طب سنتی حتما از متخصصانی که در این زمینه به فعالیت مشغول هستند کمک بگیرید تا هر چه بیشتر شاهد جوانی و زیبایی پوست خود باشید؛ گفتنی است که جوانسازی پوست که توسط این درمانگران انجام می شود شامل افزایش تدریجی سفتی پوست، نرم شدن خطوط چین و چروک و از بین بردن لکه ها و تیرگی ها می باشد.

منابع

healthline.com
cosmeticacupuncturemelbourne.com.au
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیست − یک =