عسل به عنوان یک درمانگر

عسل برای پوست و مو به عنوان یک درمانگر حرفه ای عمل می کند. به همین منظور استفاده از انواع ماسک عسل برای پوست و مو بسیار باب شده است. ماسک عسل برای روشن شدن پوست بسیار کارایی دارد. در واقع بسیاری از ماسک های عسل برای پوست علاوه بر درمان کردن مشکلات پوستی به روشن شدن پوست نیز کمک می کنند. اما این سوال پیش می آید که عسل چیست؟

نام دیگر عسل اَنگَبین می باشد که توسط زنبور عسل با استفاده از شهد بسیاری از گل ها تولید می شود. شیرینی عسل به دلیل حضور مونوساکارید هایی مانند فروکتوز و گلوکز می باشد. قدمت استفاده از عسل به مصر باستان برمی گردد و در واقع اولین بار توسط مصریان از آن استفاده شد. درون عسل هیچگونه میکرو ارگانیسمی قابلیت رشد ندارد و به همین دلیل عسل برای پوست و مو کارایی بالایی داشته و فاسد نمی شود.

خواص عسل برای پوست چیه
خواص عسل برای پوست چیه

مواد تشکیل دهنده عسل

برای روشن شدن دلایل فواید عسل برای پوست و به ویژه خواص عسل برای لک صورت لازم است تا مواد تشکیل دهنده آن را با جزئیات بیشتری با هم بررسی کنیم. در هر صد گرم عسل میزان انرژی ۳۰۴ کیلوکالری، ۸۲.۴ گرم کربوهیدرات‌، ۸۲.۱۲ گرم قند ۰.۲، گرم فیبر، ۰.۳ گرم پروتئین، ۱۷.۱۰گرم آب ۰٫۰۳۸، میلی‌گرم ویتامین B2، (ریبوفلاوین)، ۰٫۱۲۱ میلی‌گرم ویتامین B3، (نیاسین)، ۰٫۰۶۸ میلی‌گرم پانتوتنیک اسید (ویتامین B5)، ۰٫۰۲۴ میلی گرم ویتامین B6، ۲ میکروگرم اسید فولیک (ویتامین B9)، ۰٫۵ میلی‌گرم ویتامین C می باشد.

که علاوه بر این دارای ۶ میلی‌گرم کلسیم، ۰٫۴۲ میلی‌گرم آهن، ۲ میلی‌گرم منیزیم، ۴ میلی‌گرم فسفر، ۵۲ میلی‌گرم  پتاسیم، ۴ میلی‌گرم سدیم، ۰٫۲۲ میلی‌گرم روی وجود دارد. که هر کدام از مواد تشکیل دهنده عسل برای پوست و مو فواید بسیار زیادی دارند.

انواع فواید عسل برای پوست

حال که با مواد تشکیل دهنده عسل آشنا شدیم و فهمیدیم که از چه موادی تشکیل شده است. بهتر است راجع به خواص عسل برای پوست بیشتر و با دقت بهتری بدانیم. در ادامه راجع به خواص عسل برای لک صورت، خواص عسل برای پوست های جوش دار و خواص عسل برای پوست های خشک و … بیشتر صحبت می کنیم و همچنین خواص عسل برای برخی بیماری های پوستی را نیز بررسی می کنیم.

استفاده از عسل برای پوست با احتمال بسیار کمی باعث ایجاد واکنش های شدید آلرژیک می شود. اما اگر واکنش های آلرژیک به کرفس گرده گل، یا سایر محصولات مرتبط با زنبور عسل دارید، از استفاده از عسل برای پوست به ویژه برای بهره بردن از خواص عسل برای لک صورت خودداری کنید.

بهتر است قبل از استفاده از هر نوع ماسکی مقداری از آن را قبل از استفاده روی صورت روی پوست داخلی بازوی خود امتحان کنید و در صورتی که دچار خارش سوزش یا التهاب شدید از استفاده از آن روی پوست خود خودداری کنید. بهتر است قبل از خواب در صورت استفاده از هر گونه ماسک عسل برای پوست، آن را از روی پوست خود پاک کنید زیرا در طول شب با جذب آلودگی به پوست شما آسیب می رساند.

خواص عسل برای مو
خواص عسل برای مو

خواص عسل برای پوست جوش دار

مهمترین اثرات ضد باکتریایی عسل برای پوست مربوط به محتوای بالای اسید گلوکورونیک می باشد که به گلوکز اکسیداز تبدیل می شود. بر روی پوست، این اکسیداز بلافاصله به پراکسید هیدروژن تبدیل می شود عملکرد پراکسید هیدروژن مشابه سایر درمانگر های آکنه مانند بنزوئیل پراکسید است. بدین ترتیب از بروز آکنه روی صورت جلوگیری به عمل می آید.

عسل برای پوست مانند یک پاک کننده آلودگی عمل می کند در واقع عسل آب اضافی را از منافذ پوستی کشیده و آن را از آلودگی ها پاک می کند بدین ترتیب برای بسیاری از جوش های سر سیاه و جوش های زیر پوستی که باز نشده اند مفید می باشد و باعث بهبود آن ها می شود.

خرید محصولات بهداشتی حاوی عسل

خواص عسل برای لک صورت ناشی از التهاب

در هنگام التهاب به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن ممکن است اثرات التهاب روی پوست صورت و دست ظاهر شود این اثرات ممکن است خارش و سوزش پوست و ایجاد لکه هایی قرمز روی پوست باشد. اما با توجه به فواید عسل برای پوست به راحتی این لکه های قرمز قابل درمان هستند.

خاصیت آرام بخشی عسل برای پوست در این مورد ممکن است از ترکیب مواردی چون پپتیدها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین B، اسیدهای چرب، آمینو اسید باشد که  همگی به کاهش قرمزی پوست کمک می کنند.

خواص عسل برای تقویت مو
خواص عسل برای تقویت مو

خواص عسل برای کک و مک

تا به امروز محققان مکانیسم دقیقی برای خواص عسل برای کک و مک را ارائه نکرده اند اما اما از آنجا که می دانیم عسل برای پوست خاصیت لایه برداری دارد، استفاده از آن برای بهره بردن از خواص عسل برای کک و مک می تواند منطقی باشد. زیرا عسل می تواند سلول های مرده پوست را که باعث کدر شدن پوست می شوند از بین ببرد و با توضیح این مکانیسم خواص عسل برای لک صورت تا حدودی قابل درک می شود.

خواص عسل برای چروک پوست

تا اینجا راجع به خواص عسل برای لک صورت صحبت کردیم اما جالب است بدانید که خواص عسل برای چروک پوست نیز شگفت انگیز است. یکی از دلایل تایید خواص عسل برای چروک پوست این است که عسل سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست می باشد که علاوه بر این که پوست را از لحاظ مواد غذایی و ویتامین ها در سطح خوبی نگه می دارد می تواند به عنوان یک آبرسان نیز عمل کند و با تامین رطوبت پوست از ایجاد چروک در پوست جلوگیری کند.

عسل برای پوست در رفع چین و چروک پوستی فایده دیگری نیز دارد و آن هم این است که عسل دارای خاصیت کلاژن سازی می باشد همانطور که می دانیم با افزایش سن کلاژن سازی در پوست کاهش می یابد اما عسل باعث می شود سطح این پروتئین در پوست بالا بماند و از ایجاد چروک در پوست جلوگیری شود.

عسل برای چه پوستی خوبه
عسل برای چه پوستی خوبه

خواص عسل برای پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند اغلب از زبری پوست و کشسان نبودن پوست خود رنج می برند این افراد اغلب دچار پیری زودرس پوست می شوند و در سنین جوانی نیز از پوستی شاداب بی بهره اند. اما خواص عسل برای پوست خشک به کمک این گونه افراد آمده و فواید شگفت انگیز عسل برای پوست در این زمینه نیز خود نمایی می کند.

مقاله پیشنهادی: تقویت مو سر با رازیانه |فواید رازیانه برای پوست

از جمله خواص عسل برای پوست خشک این است که عسل برای این نوع پوست دارای خاصیت آبرسانی قوی می باشد که باعث می شود رطوبت پوست در حد معتدلی باقی بماند. در واقع عسل رطوبت خود را به درون پوست خشک افراد تزریق می کند و پوستی نرم و لطیف را برای شخص به جا می گذارد. در پوست های خشک منافذ پوستی همیشه بسته می باشد اما عسل باعث باز شدن منافذ پوستی و افزایش جذب رطوبت توسط پوست می شود.

چجوری ماسک عسل بسازم
چجوری ماسک عسل بسازم

عسل برای پسوریازیس

پسوریازیس که به بیماری صدف نیز معروف می باشد یک نوع بیماری است که بدن علیه سلول های خود وارد عمل می شود و سلول ها را با سرعت بالایی از بین می برد. بدین ترتیب سلول های پوستی سرعت رشد بالایی می گیرند و دائما جایگزین سلول های مرده و آسیب دیده می شوند و در مناطق مختلف بدن به ویژه صورت ظاهری پوسته پوسته و لک هایی قرمز ایجاد می شود.

خواص عسل برای لک صورت ناشی از پسوریازیس نیز ثابت شده است. در این مورد بهتر است از عسل ارگانیک استفاده شود زیرا عسل ارگانیک حاوی باکتری های مفیدی ذاتی می باشد که سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و باعث افزایش خواص عسل برای لک صورت می شود.

عوارض جانبی استفاده از عسل برای پوست

استفاده از عسل برای پوست با احتمال بسیار کمی باعث ایجاد واکنش های شدید آلرژیک می شود. اما اگر واکنش های آلرژیک به کرفس گرده گل، یا سایر محصولات مرتبط با زنبور عسل دارید، از استفاده از عسل برای پوست به ویژه برای بهره بردن از خواص عسل برای لک صورت خودداری کنید.

بهتر است قبل از استفاده از هر نوع ماسکی مقداری از آن را قبل از استفاده روی صورت روی پوست داخلی بازوی خود امتحان کنید و در صورتی که دچار خارش سوزش یا التهاب شدید از استفاده از آن روی پوست خود خودداری کنید. بهتر است قبل از خواب در صورت استفاده از هر گونه ماسک عسل برای پوست، آن را از روی پوست خود پاک کنید زیرا در طول شب با جذب آلودگی به پوست شما آسیب می رساند.

ساخت ماسک مو با عسل
ساخت ماسک مو با عسل

انواع ماسک عسل

با دانستن فواید و مواد مغذی موجود در عسل هر فردی به این فکر فرو می رود که از این ترکیب جادویی نهایت استفاده را ببرد. اما به راستی چگونه استفاده از عسل به بهترین نحو ممکن برای پوست امکان پذیر می باشد؟

بهترین راه بهره بردن از عسل استفاده از انواع ماسک های دست ساز خانگی و تکرار آن ها در کل دوران زندگی می باشد. اما بهتر است بدانید که ترکیب عسل با برخی مواد تاثیر عسل را چندین برابر می کند. در ادامه ما چندین ترکیب مفید را که می توانند اثر افزایشی همراه با عسل روی پوست داشته باشند معرفی می کنیم.

در هنگام استفاده از عسل برای ماسک های خانگی بهتر است بدانید که عسل هایی که رنگ تیره تری دارند خواص آنتی اکسیدانی بیشتری نیز دارند. همچنین بهتر است از انواع عسل ارگانیک برای گرفتن حداکثر نتیجه از ماسک ها استفاده کنیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین ماسک برای مو های مختلف چیست؟

ماسک خیار و عسل

همان طور که به فواید عسل برای پوست اشاره کردیم، عسل برای پوست جوش دار می تواند مفید واقع شود. ماسک خیار و عسل در واقع یک نوع ماسک عسل برای پوست جوش دار می باشد. برای تهیه  ماسک خیار و عسل باید یک خیار را پوست کنده و درون مخلوط کن له کنید سپس به آن یک قاشق غذا خوری جوی دو سر و یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.

بدین ترتیب یک ماسک عسل برای پوست جوش دار ساخته اید. ماسک را بیست دقیقه روی صورت خود نگه دارید و سپس بشویید. عسل با خاصیت ضد میکروبی که دارد پوست را از اثر هر گونه آلودگی پاک می کند همچنین جو چربی اضافی پوست را از بین می برد و بنابراین این ماسک به خوبی می تواند پوست را لایه برداری کند و از بروز جوش جلوگیری کند. این ماسک عسل برای روشن شدن پوست نیز مناسب می باشد.

ماسک عسل و گلاب

ماسک عسل و گلاب یکی دیگر از ترکیبات معجزه آسا عسل برای پوست می باشد که خواص عسل برای لک صورت را برای افراد به ارمغان می آورد. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری گلاب را باهم مخلوط کرده و به پوست خود بزنید و تا ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس آن را با آب ولرم بشویید. برای افزایش خواص عسل برای لک صورت می توانید به ماسک عسل و گلاب حاصل یک قاشق غذا خوری ماست نیز اضافه کنید.

ساخت ماسک پوست با عسل
ساخت ماسک پوست با عسل

ماسک عسل و زردچوبه

انتخاب دیگری که می توانید برای بهره بردن از خواص عسل برای لک صورت داشته باشید ماسک عسل و زردچوبه می باشد. این ماسک عسل برای روشن شدن پوست به ویژه برای مناطقی که جای جوش و آکنه دارند و یا مناطقی مانند زیر چشم که دارای حلقه های تیره هستند مناسب می باشد.

برای تهیه ماسک عسل و زردچوبه می توانید یک تا سه قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری عسل خام و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. محتویات را ۲۰ دقیقه روی پوست نگه داشته و ماساژ دهید سپس بشویید. این ماسک عسل و زردچوبه با اضافه شدن ترکیبات دیگر اثر افزایشی روی خواص عسل برای لک صورت دارد و به روشن شدن پوست کمک شایانی می کند.

چی برای مو خوبه
چی برای مو خوبه

خواص عسل برای مو

با بیان خواص عسل برای پوست پذیرش این موضوع که عسل می تواند خواص متعددی روی مو نیز داشته باشد سخت به نظر نمی رسد. عسل با خاصیت آنتی اکسیدانی سرشاری که دارد باعث می شود مو از اثرات رادیکال های آزاد در امان بماند و بدین ترتیب از ریزش مو و سایر آسیب ها به مو جلوگیری به عمل می آورد.

رادیکال های آزاد در واقع گونه های بسیار واکنش پذیری هستند که باعث می شوند انواع آسیب ها به مو و پوست وارد شده و سلول ها از مسیر صحیح سلولی خود منحرف شوند. این انحراف سلولی باعث بروز انواع سرطان ها و پیری زودرس در سلول ها می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل جلوی انحرافات سلولی را گرفته و از سلول ها محافظت می کنند. در ادامه انواع فواید عسل برای مو شرح داده می شود و چندین ماسک مو مقوی نیز معرفی می شود.

با چی مو رو تقویت کنم
با چی مو رو تقویت کنم

ماسک آب پیاز و عسل برای مو

علاوه بر استفاده از عسل برای پوست استفاده از عسل برای مو نیز می تواند مفید باشد. ماسک آب پیاز و عسل برای مو به عنوان یکی از قوی ترین معجزه ها برای درمان ریزش مو شوره سر و رفع خارش پوست سر و سفیدی زودرس مو می باشد.

برای تهیه ماسک آب پیاز و عسل برای مو باید یک عدد پیاز را پوست کنده و آب آن را بگیرید سپس به آن دو قاشق چایخوری عسل و یک قاشق مربا خوری روغن زیتون اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کرده و روی سر بمالید سپس با یک کیسه پلاستیک سر را بپوشانید و دو ساعت به آن زمان دهید سپس با یک شامپو ترجیحا سبک آن را بشویید. اضافه کردن چند قطره آب لیمو و یا گلاب به ماسک آب پیاز و عسل برای مو می تواند بو تند پیاز را کاهش دهد.

جوان سازی پوست
جوان سازی پوست

ماسک عسل و دارچین و روغن زیتون برای مو

با کمک ماسک عسل و دارچین و روغن زیتون برای مو علاوه بر بهره بردن از عسل برای پوست می توانید از مزایای عسل برای مو نیز استفاده کنید. برای تهیه ماسک عسل و دارچین و روغن زیتون برای مو می بایست ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه روی موهای خود نگه دارید و سپس با آب ولرم بشویید.

خرید انواع ادکلن و عطر با رایحه های مختلف

برای استفاده از هرگونه ماسک مویی بهتر است که موها از قبل تمیز باشند زیرا تاثیر گذاری مواد روی مو چرب و کثیف کم است. این ماسک مانع از ریزش مو شده و با تحریک گردش خون و اثر آنتی اکسیدانی مواد داخل آن از مو محافظت کرده و ریشه های مو را سرشار از مواد مغذی می کند. علاوه بر آن به دلیل حضور دارچین مو براق و نرم می شود.

خواص نارگیل
خواص نارگیل

ماسک عسل و روغن نارگیل برای مو

یکی دیگر از معجزات عسل در استفاده از ماسک عسل و روغن نارگیل برای مو آشکار می شود. برای تهیه ماسک عسل و روغن نارگیل برای مو می توانید یک قاشق غذا خوری عسل را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را مخلوط کرده و خوب بهم بزنید بهتر است که مخلوط حاصل را روی اجاق کمی گرم کنید تا مواد بهتر با هم ترکیب شوند اما دقت کنید که حرارت زیاد خواص مواد را از بین نبرد.

برای استفاده از این ماسک بهتر است  مو خود را کمی خیس کرده و سپس این ترکیب را روی مو بمالید و حدودا ۱ ساعت صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید. عسل با خاصیت آبرسانی قوی که دارد مانع از آن می شود که موها خشک و شکننده شوند و با تقویت ریشه مو باعث افزایش رشد و پرپشت شدن موها می شود.

ماسک سیاه دانه و عسل برای ریزش مو

سالهاست سیاه دانه و عسل برای ریزش مو شناخته شده هستند و افراد بسیاری طرفدار این ماسک شده اند. برای تهیه ماسک سیاه دانه و عسل برای ریزش مو می بایست نصف فنجان روغن نارگیل را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه مخلوط کنید و به موهای خود بمالید البته باید سرتاسر موها از ریشه تا سر مو را با این ماسک پوشش دهید و اجازه دهید که ماسک به مدت ۳۰ دقیقه روی سر بماند.

برای افزایش بهره وری از این ماسک می توانید در هنگامی که ماسک روی سر می باشد آن را با حوله گرم بپوشانید. بعد از طی مدت زمان گفته شده با‌ آب ولرم  و یک شامپوی معمولی سر را بشویید و خشک کنید. این ماسک به علت حضور سیاه دانه که حاوی تیموکینون می باشد برای رشد مو و جلوگیری از خشکی مو مفید می باشد.

چی بزنم به پوست و مو
چی بزنم به پوست و مو

شامپو عسل

تا اینجا راجع به فواید عسل برای پوست و مو و انواع ماسک عسل صحبت کردیم. در صنعت  یز بسیاری از شامپو های تجاری بر پایه عسل ساخته و به بازار عرضه شده اند که می توانند انتخاب مناسبی باشند اما جالب است بدانید که می توانید در خانه نیز شامپو عسل دست ساز داشته باشید تا از فواید عسل برای مو بهره ببرید.

مقاله پیشنهادی: فواید روغن گل محمدی برای بدن چیست؟

برای ساخت شامپو عسل دست ساز می توانید ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری عسل را به یک چهارم لیوان شامپو معمولی اضافه کنید و از آن به عنوان شامپو عسل استفاده کنید. با استفاده از این شامپو تمامی فواید عسل به خوبی به مو منتقل می شود و مو از اثر خشکی و ریزش در امان می ماند زیرا عسل رطوبت هوا را جمع و آن را به مو انتقال می دهد.

برای روشن شدن مو چی خوبه
برای روشن شدن مو چی خوبه

عسل برای روشن شدن مو

شاید برای شما نیز جالب باشد تا از فواید عسل برای روشن شدن مو بدانید. علت استفاده از عسل برای روشن شدن مو این است که عسل دارای مقادیری پر اکسید هیدروژن می باشد که این ترکیب در محصولات تجاری نیز موجود بوده و می تواند رنگ مو را چندین درجه روشن کند برای استفاده از عسل برای روشن شدن مو ابتدا در یک کاسه به میزان چهار قسمت عسل و یک قسمت آب یا سرکه سیب بریزید و خوب مخلوط کنید.

سپس ترکیب حاصل را روی سر بمالید و یک ساعت آن را روی سر خود نگه دارید اگر بتوانید بیشتر از این ماسک را روی سر خود نگه دارید اثرات بهتری خواهید دید. می توانید از مقداری پر اکسید هیدروژن تجاری نیز در این ترکیب استفاده کنید اما اگر موهای تیره ای دارید از اضافه کردن آن خودداری کنید زیرا رنگ مو نهایی مطلوب نمی شود.

نکته:

در هنگام استفاده از انواع ماسک مو که از عسل در ترکیب آن ها استفاده شده است مطمئن شوید که به عسل و یا سایر ترکیبات حساسیت ندارید. در صورتی که بعد از استفاده از ماسک مو احساس سوزش و خارش شدیدی در سر خود احساس کردید از ادامه روند استفاده از ماسک خودداری کنید زیرا احتمالا به یکی از مواد ترکیب ماسک حساسیت دارید.

هنگام مصرف عسل دقت کنید که ترجیحا از استفاده از عسل برای کودکان زیر یک سال خود داری کنید زیرا خطر ابتلا به بیماری بوتولیسم وجود دارد. بوتولیسم در نوزادان به دلیل وجود سمی از باکتری های کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود که در خاک و گرد و غبار زندگی می کنند. این باکتری ها می توانند روی سطوحی مانند فرش و کف قرار گیرند و همچنین می توانند عسل را آلوده کنند. به همین دلیل به نوزادان زیر ۱ سال هرگز نباید عسل داده شود.

منابع

wikihow.com
pinterest.com
greatist.com
timesofindia.indiatimes.com
masknatural.com
lovehair.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

شانزده + یک =